text_structure.xml 77.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Porządek dzienny posiedzenia został państwu doręczony. Czy ktoś z państwa ma uwagi lub propozycje zmian do porządku obrad?</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Nie widzę zgłoszeń. W takim razie bardzo proszę pana ministra Andrzeja Kowalskiego o przedstawienie projektu ustawy budżetowej w wyżej wymienionych częściach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">Chciałbym państwu przedstawić projekt budżetu państwa na 2006 r. w zakresie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">W projekcie budżetu państwa na 2006 r. założono, że wydatki na rolnictwo i rozwój obszarów wiejskich realizowane w poszczególnych częściach budżetowych, łącznie z wydatkami przewidzianymi w rezerwach celowych, wyniosą 8.379.087 tys. zł, co stanowi 3,74% wszystkich wydatków budżetu państwa. Przypominam, że w ubiegłym roku było to 6.894.561 tys. zł, co stanowiło 3,29% ogółu wydatków budżetu państwa. A zatem następuje wzrost wydatków w tej części budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">Wyżej wymienione wydatki zostaną powiększone o środki z Unii Europejskiej w kwocie 10.927.447 tys. zł, które są związane z funduszem PHARE, sektorowym Programem Operacyjnym „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich”, sektorowym Programem Operacyjnym „Rybołówstwo i przetwórstwo ryb”, Wspólną Polityką Rolną i Wspólną Polityką Rybacką. Łącznie w 2006 r. wydatki na rolnictwo i rozwój obszarów wiejskich oraz Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego wyniosą 34.275.379 tys. zł. W ubiegłym roku było to nieco ponad 30.241.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">Projekt budżetu ministra rolnictwa i rozwoju wsi obejmuje trzy części klasyfikacji budżetowej: 32 – Rolnictwo, 33 – Rozwój Wsi, 35 – Rynki rolne. Projekt budżetu na 2006 r. w zakresie tych części został opracowany z uwzględnieniem aktualnego stanu organizacyjnego Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi i podległych mu jednostek. W częściach budżetowych, których dysponentem jest minister rolnictwa i rozwoju wsi, dochody i wydatki ustalono na następującym poziomie:</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– dochody budżetowe w kwocie 459.768 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– wydatki budżetowe w kwocie 1.990.889 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">Dochody w części 32 – Rolnictwo, wyniosą 57.911 tys. zł, w tym:</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– 010 – Rolnictwo i łowiectwo – w kwocie 37.237 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– 050 – Rybołówstwo i rybactwo – w kwocie 145 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– 750 – Administracja publiczna – w kwocie 20.529 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">Podstawowe źródła dochodu to:</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">W dziale 010 – Rolnictwo i łowiectwo:</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– wpływy z usług w zakresie agrochemicznej obsługi rolnictwa,</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– opłaty administracyjne za przeprowadzenie weterynaryjnej kontroli granicznej,</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– opłaty administracyjne za wystawianie zezwoleń przewozowych,</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– opłaty za badania roślin uprawnych, za wpisy odmiany do rejestru odmian, za badanie odrębności, wyrównania i trwałości lub wartości gospodarczej odmiany, za przyznawanie prawa do ochrony wyhodowanej albo odkrytej i wprowadzonej odmiany.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">W dziale 050 – Rybołówstwo i rybactwo:</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">Dochody w tym dziale przewiduje się uzyskać z tytułu wpływów osiąganych przez okręgowe inspektoraty rybołówstwa morskiego z tytułu:</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– wpłat za dzienniki połowowe,</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– nałożonych kar administracyjnych zgodnie z ustawą o rybołówstwie.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">W dziale 750 – Administracja publiczna, wpłaty będą następowały głównie z tytułu refundacji przez Komisję Europejską środków wydatkowanych na pomoc techniczną w zakresie Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich i sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich”.</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">Wydatki w części 32 – Rolnictwo, wyniosą 501.568 tys. zł, to jest 25,19% wydatków ogółem, będących w dyspozycji ministra rolnictwa i rozwoju wsi. W tej części finansowane są wydatki:</u>
          <u xml:id="u-2.22" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– w dziale 010 – Rolnictwo i łowiectwo,</u>
          <u xml:id="u-2.23" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– w dziale 050 – Rybołówstwo i rybactwo,</u>
          <u xml:id="u-2.24" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– związane z utrzymaniem jednostek budżetowych i zakładu budżetowego wymienionych w załączniku nr 1,</u>
          <u xml:id="u-2.25" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– związane ze współfinansowaniem realizacji projektów PHARE i Transition Facility realizowanych przez Inspektorat Ochrony Roślin i Nasiennictwa,</u>
          <u xml:id="u-2.26" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– dotyczące zadań budżetowych z zakresu rolnictwa, postępu biologicznego w produkcji roślinnej, postępu biologicznego w produkcji zwierzęcej, ochrony roślin, rolnictwa ekologicznego oraz z zakresu rybołówstwa morskiego na zarybianie obszarów morskich.</u>
          <u xml:id="u-2.27" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">W projekcie budżetu nie przewidziano dotacji na te zadania, które zostały zgłoszone na podstawie aneksu IV, rozdz. 4 Traktatu akcesyjnego do Komisji Europejskiej jako „pomoc istniejąca w rolnictwie”.</u>
          <u xml:id="u-2.28" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">Ponadto w ramach części 32 – Rolnictwo, planowane są również wydatki innych działów przeznaczone na ważne cele i zadania ministra, w szczególności na:</u>
          <u xml:id="u-2.29" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– dopłaty do ubezpieczeń upraw rolnych i zwierząt gospodarskich w kwocie 55.000 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.30" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– dopłaty do oprocentowania kredytów na cele rolnicze w kwocie 15.000 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.31" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– zadania z zakresu oświaty rolniczej w kwocie 3900 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.32" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– wydatki administracyjne związane z utrzymaniem Urzędu Ministra i na integrację z Unią Europejską oraz związane ze współpracą z zagranicą, na finansowanie i współfinansowanie pomocy technicznej w zakresie sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich”, sektorowego Programu Operacyjnego „Rybołówstwo i przetwórstwo ryb”,</u>
          <u xml:id="u-2.33" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– dotację podmiotową dla instytucji kultury (biblioteka i muzeum),</u>
          <u xml:id="u-2.34" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– realizację programów wieloletnich: „Ekonomiczne i społeczne uwarunkowania rozwoju polskiej gospodarki żywnościowej po wstąpieniu do Unii Europejskiej”, „Ochrona zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego”, „Kształtowanie środowiska rolniczego Polski oraz zrównoważony rozwój produkcji rolniczej”, „Wieloletni Program Zbierania Danych Rybackich na lata 2005-2006”,</u>
          <u xml:id="u-2.35" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– inne ważne zadania ministra rolnictwa i rozwoju wsi z zakresu rolnictwa i rybołówstwa, w tym głównie na funkcjonowanie systemu zbierania i wykorzystywania danych rachunkowych z gospodarstw rolnych, funkcjonowanie laboratoriów referencyjnych, „Ochrona roślin uprawnych z uwzględnieniem bezpieczeństwa żywności oraz ograniczania strat w plonach i zagrożeń dla zdrowia ludzi, zwierząt domowych i środowiska” oraz wydatki obronne,</u>
          <u xml:id="u-2.36" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– współfinansowanie projektów PHARE i Transition Facility.</u>
          <u xml:id="u-2.37" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">W ramach wyżej wymienionych wydatków części 32 – Rolnictwo, wydatki majątkowe wyniosą 25.543 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.38" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">W części 33 – Rozwój wsi, dochody budżetowe zaplanowano w wysokości 206.123 tys. zł, w tym w dziale:</u>
          <u xml:id="u-2.39" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– 010 – Rolnictwo i łowiectwo – w kwocie 206.103 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.40" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– 750 – Administracja publiczna – w kwocie 20 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.41" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">Dochody w dziale 010 – Rolnictwo i łowiectwo będą pochodziły z refundacji przez Komisję Europejską wydatków poniesionych na finansowanie projektów realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego w ramach sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich” w kwocie 206.103 tys. zł. W dziale 750 – Administracja publiczna, dochody będą pochodziły z tytułu rozliczeń lat ubiegłych.</u>
          <u xml:id="u-2.42" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">Dla części 33 – Rozwój wsi, na 2006 r. przewiduje się wydatki w łącznej kwocie 1.307.921 tys. zł, co stanowi 65,70% wydatków ogółem, będących w dyspozycji ministra rolnictwa i rozwoju wsi. W ramach tej części finansowane będą następujące wydatki:</u>
          <u xml:id="u-2.43" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– związane z działalnością Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w kwocie 1.286.104 tys. zł, w tym wydatki związane ze współfinansowaniem projektów PHARE, realizowanych przez Agencję, w kwocie 36 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.44" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– Centrum Doradztwa Rolniczego w kwocie 8660 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.45" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– część wydatków administracyjnych związanych z utrzymaniem Urzędu Ministra finansowanych z tej części budżetowej, wydatki w zakresie współpracy z zagranicą, w kwocie 11.105 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.46" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– współfinansowanie realizowanych przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi projektów PHARE i Transition Facility w kwocie 1002 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.47" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– w zakresie oświaty rolniczej w kwocie 750 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.48" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– pozostałe ważne zadania ministra z zakresu rozwoju wsi w kwocie 300 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.49" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">W ramach wyżej wymienionych wydatków części 33 – Rozwój wsi, wydatki majątkowe wynoszą 307 tys. zł bez wydatków majątkowych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.</u>
          <u xml:id="u-2.50" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">W części 35 – Rynki rolne, zaplanowano dochody w kwocie 195.734 tys. zł, w tym w dziale:</u>
          <u xml:id="u-2.51" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– 010 – Rolnictwo i łowiectwo – w kwocie 165.711 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.52" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– 500 – Handel – w kwocie 30.000 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.53" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– 750 – Administracja publiczna – w kwocie 23 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.54" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">W tej części budżetowej w dziale 010 – Rolnictwo i łowiectwo, dochody będą pochodziły głównie z tytułu opłat cukrowych od producentów cukru, natomiast w dziale 500– Handel, będzie to odzyskany podatek od towarów i usług z urzędu skarbowego w związku z realizacją interwencji na rynku rolnym.</u>
          <u xml:id="u-2.55" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">Wydatki w części 35 – Rynki rolne, planowane są w kwocie 181.400 tys. zł, co stanowi 9,11% wydatków ogółem. Wydatki te przewiduje się przeznaczyć na:</u>
          <u xml:id="u-2.56" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– działalność Agencji Rynku Rolnego w kwocie 153.000 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.57" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– wydatki bieżące i inwestycyjne Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w kwocie 17.972 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.58" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– wydatki bieżące i majątkowe finansowane z tej części budżetowej Urzędu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w kwocie 6616 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.59" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– pozostałe ważne zadania ministra rolnictwa i rozwoju wsi w tym głównie finansowanie Programu Polska Dobra Żywność i Międzynarodowych Targów POLAGRA oraz likwidację Instytutu Mleczarstwa w kwocie 3062 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.60" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– wydatki z zakresu oświaty rolniczej na wsparcie szkół rolniczych w kwocie 750 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.61" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">W ramach wyżej wymienionych wydatków w części 35 – Rynki rolne wydatki majątkowe wyniosą 1585 tys. zł bez wydatków majątkowych Agencji Rynku Rolnego.</u>
          <u xml:id="u-2.62" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">W budżetach wojewodów wydatki na rolnictwo w dziale 010 – Rolnictwo i łowiectwo, na 2006 r. zaplanowano:</u>
          <u xml:id="u-2.63" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– dochody budżetowe w kwocie 27.176 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.64" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– wydatki budżetowe w kwocie 900.013 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.65" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">Planowane na 2006 r. dochody budżetowe przewidziane w ustawie budżetowej w budżetach wojewodów na rok 2006 wyniosą 27.176 tys. zł i będą pochodziły w szczególności z tytułu:</u>
          <u xml:id="u-2.66" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– świadczonych usług weterynaryjnych (badanie zwierząt rzeźnych, mięsa i przetworów mięsnych),</u>
          <u xml:id="u-2.67" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– wydawania zezwoleń weterynaryjnych,</u>
          <u xml:id="u-2.68" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– opłat z tytułu odpraw granicznych, wystawiania świadectw eksportu,</u>
          <u xml:id="u-2.69" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– badania pasz i surowców paszowych oraz materiału biologicznego,</u>
          <u xml:id="u-2.70" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– opłat melioracyjnych,</u>
          <u xml:id="u-2.71" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– opłat czynszowych i dzierżawnych,</u>
          <u xml:id="u-2.72" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– sprzedaży zbędnych składników majątkowych.</u>
          <u xml:id="u-2.73" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">W projekcie ustawy budżetowej na 2006 r. w budżetach wojewodów wydatki budżetowe na rolnictwo zaplanowano w wysokości 900.013 tys. zł, z czego na wydatki bieżące przypada 697.970 tys. zł z przeznaczeniem na:</u>
          <u xml:id="u-2.74" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– utrzymanie jednostek budżetowych (łącznie z pozostałą działalnością) w kwocie 499.077 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.75" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– dotacje na zadania z zakresu rolnictwa w kwocie 191.536 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.76" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– wydatki związane z realizacją sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich” w kwocie 7357 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.77" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">W ramach kwoty 191.536 tys. zł będą finansowane następujące zadania wojewodów z zakresu rolnictwa:</u>
          <u xml:id="u-2.78" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– prace geodezyjno-urządzeniowe na potrzeby rolnictwa – 55.537 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.79" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt oraz badania monitoringowe pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt i produktach pochodzenia zwierzęcego – 60.278 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.80" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– melioracje wodne – 72.625 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.81" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– spółki wodne – 2662 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.82" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– ochrona roślin – 434 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.83" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">Wydatki majątkowe w budżetach wojewodów na 2006 r. zaplanowano w kwocie 202.043 tys. zł. Powyższe środki zostaną skierowane na:</u>
          <u xml:id="u-2.84" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych obsługujących rolnictwo w kwocie 14.289 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.85" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– dofinansowanie nakładów inwestycyjnych w urządzeniach melioracji wodnych podstawowych w kwocie 186.003 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.86" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– wydatki związane z realizacją sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich” w kwocie 1751 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.87" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">W projekcie ustawy budżetowej na 2006 r. w budżetach wojewodów zostały przewidziane również wydatki w dziale 050 – Rybołówstwo i rybactwo, na funkcjonowanie Państwowej Straży Rybackiej realizującej zadania wynikające z ustawy z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym. Planowane wydatki na 2006 r. Państwowej Straży Rybackiej wynoszą 15.727 tys. zł, z czego na wydatki majątkowe przeznacza się 705 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.88" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">Omówię teraz wydatki budżetowe na rolnictwo planowane na 2006 r. w innych częściach budżetu państwa. W części 36 – Skarb Państwa, planowana jest kwota 101 tys. zł z przeznaczeniem dla Agencji Nieruchomości Rolnych na wykup na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości od rolników przechodzących na rentę lub emeryturę. W części 83– Rezerwy celowe planowane są wydatki w kwocie 651.200 tys. zł, w tym na:</u>
          <u xml:id="u-2.89" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt oraz dofinansowanie kosztów realizacji zadań Inspekcji Weterynaryjnej w kwocie 42.500 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.90" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– stypendia i pomoc materialną dla młodzieży wiejskiej w kwocie 70.700 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.91" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– utrzymanie urządzeń melioracji wodnych podstawowych w kwocie 14.000 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.92" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– kredyt na program poakcesyjnego wsparcia obszarów wiejskich w kwocie 8500 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.93" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– sfinansowanie letniego wypoczynku dzieci z rodzin byłych pracowników państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej w kwocie 15.500 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.94" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– dopłaty do paliwa rolniczego w kwocie 450.000 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.95" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– zakup szczepionki pandemicznej przeciwko wirusowi ptasiej grypy w kwocie 50.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.96" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">W części 83 – Rezerwy celowe, przewidziano wydatki związane z realizacją programów unijnych w 2006 r. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi planuje, że na współfinansowanie w 2006 r. polityk i programów w obszarze rolnictwa niezbędne jest wydatkowanie łącznie 4.821.157 tys. zł, z tego:</u>
          <u xml:id="u-2.97" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– Program SAPARD – 180.000 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.98" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– Plan Rozwoju Obszarów Wiejskich – 1.012.032 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.99" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– współfinansowanie sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich” – 987.581 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.100" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– współfinansowanie sektorowego Programu Operacyjnego „Rybołówstwo i przetwórstwo ryb” – 101.611 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.101" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– uzupełniające płatności bezpośrednie w ramach Wspólnej Polityki Rolnej – 2.271.823 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.102" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– wydatki związane z interwencją – 265.735 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.103" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">– Wspólna Polityka Rybacka – 2375 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.104" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">Wyżej wymienione wydatki na realizację programów unijnych przewyższają łączną kwotę rezerwy celowej przewidzianej w poz. 10 (4.649.375 tys. zł).</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#UniiEuropejskiej">1. W załączniku nr 7 do projektu ustawy budżetowej na rok 2006 na realizację:</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#UniiEuropejskiej">– projektów PHARE z zakresu rolnictwa i rybołówstwa – 138.015 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#UniiEuropejskiej">– sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich” – 1.579.274 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#UniiEuropejskiej">– sektorowego Programu Operacyjnego „Rybołówstwo i przetwórstwo ryb” – 217.755 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#UniiEuropejskiej">2. W załączniku nr 15 do projektu ustawy budżetowej na rok 2006 dotyczącym prefinansowania zadań środki z Unii Europejskiej przeznaczono na:</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#UniiEuropejskiej">– sektorowy Program Operacyjny „Rybołówstwo i przetwórstwo ryb” – 223.239 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#UniiEuropejskiej">– sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich” – 190.294 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#UniiEuropejskiej">– Wspólną Politykę Rolną i Wspólną Politykę Rybacką – 8.578.870 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#UniiEuropejskiej">Łącznie z budżetu Unii Europejskiej na rolnictwo w 2006 r. przewidziano kwotę 10.927.447 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#UniiEuropejskiej">Przychody centralnego Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych na 2006 rok zaplanowano w wysokości 20.790 tys. zł z tytułu wpłat terenowych funduszy w wysokości 20% zgromadzonych dochodów. Wydatki centralnego Funduszu na 2006 rok zaplanowano w wysokości 20.600 tys. zł, głównie na wydatki inwestycyjne dla samorządów województw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Otwieram dyskusję. Kto z państwa chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselWojciechPomajda">Chciałbym, aby poza przedstawieniem faktów, liczb i zestawień pan minister wygłosił swoją opinię o przedmiotowym projekcie ustawy budżetowej. Czy pan minister, który odpowiada za finanse Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz podległych mu jednostek, jest z tego budżetu zadowolony? Czy ten budżet w obecnym kształcie stwarza możliwość realizacji zadań ministra rolnictwa i rozwoju wsi oraz podległych agend?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWAndrzejKowalski">Pytanie jest proste, natomiast bardzo trudno na nie odpowiedzieć. Z punktu widzenia obecnych potrzeb w obszarze rolnictwa i rozwoju wsi jest to budżet dalece niewystarczający. Natomiast, jeśli weźmiemy pod uwagę możliwości budżetu państwa oraz wskaźniki makroekonomiczne, to taki projekt pozwala zrealizować najpilniejsze i najważniejsze zadania związane z rolnictwem i obszarami wiejskimi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselAndrzejFedorowicz">Chciałbym zwrócić uwagę na wydatki dotyczące prac geodezyjnych. Czy w ramach tych wydatków przewidziano środki związane z wprowadzeniem katastru?</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoselAndrzejFedorowicz">Jak duże zmiany wprowadzono do projektu ustawy budżetowej zgłoszonej przez poprzedni rząd?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselKazimierzPlocke">Mam kilka pytań do pana ministra Andrzeja Kowalskiego. Pierwsze z nich dotyczy wydatków na jednostki badawczo-rozwojowe. Proszę o informację, ile jednostek badawczo-rozwojowych jest finansowanych z budżetu ministra rolnictwa i rozwoju wsi i jakie to są środki. Jakie zaplanowano zadania dla jednostek badawczo-rozwojowych funkcjonujących przy ministrze rolnictwa i rozwoju wsi?</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselKazimierzPlocke">Jeśli dobrze pamiętam, w projekcie ustawy budżetowej na 2006 r. przewidziano 20 mln zł na zakup szczepionki pandemicznej przeciwko wirusowi ptasiej grypy. Pan minister Andrzej Kowalski stwierdził przed chwilą, że to będzie 50 mln zł. Nie kwestionuję potrzeby przeznaczenia większych środków na szczepionkę, ale proszę wyjaśnić, jaka to naprawdę będzie kwota.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselKazimierzPlocke">Trzecia kwestia dotyczy dotacji dla Agencji Nieruchomości Rolnych. Obecnie Agencja podlega ministrowi skarbu państwa, więc nie rozumiem, dlaczego dotację zapisano w budżecie ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Czy jest to związane z przeniesieniem nadzoru nad Agencją Nieruchomości Rolnych z powrotem do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi? Czy kwota 101 mln zł jest zapowiedzią utworzenia banku ziemi? Rozumiem, że taka kwota pozwoliłaby wykupić ziemię od rolników korzystających z rent strukturalnych.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PoselKazimierzPlocke">Mam także pewne wątpliwości, jeśli chodzi o wydatki w obszarze rybołówstwa. Nie znalazłem w budżecie środków na wykup kwot połowowych dla rybołówstwa dalekomorskiego. Czy Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi zamierza zrezygnować z połowów dalekomorskich? Przypominam, że istnieje firma Dalmor, która prowadzi tego typu działalność.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PoselKazimierzPlocke">Nie odnalazłem także w tym budżecie żadnych środków związanych z modernizacją polskiej floty rybackiej. Przypominam, że dyskutowaliśmy z przedstawicielami komisji rybołówstwa Parlamentu Europejskiego, którzy zapewniali nas, że mamy szansę uzyskać środki z Unii Europejskiej na modernizację polskiej floty rybackiej. Dlaczego w budżecie nie zarezerwowano żadnych środków na ten ważny cel?</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#PoselKazimierzPlocke">Zmniejszono kwotę wydatków w ramach sektorowego Programu Operacyjnego „Rybołówstwo i przetwórstwo ryb” z około 269 do około 217 mln zł. Jakie były przyczyny zmniejszenia tej kwoty?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Wydatki związane z oświatą rolniczą zapisano w dwóch miejscach. W części 33 – Rozwój wsi na oświatę rolniczą, przeznacza się kwotę 750 tys. zł. W części 35 – Rynki rolne, ponownie pojawia się pozycja „oświata rolnicza – wparcie szkół rolniczych” z kwotą 750 tys. zł. Rozumiem, że to są różne pozycje.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Uważam, że kwota 750 tys. zł jest zbyt niska w tym przypadku. Proponuję, aby z części 35 – Rynki rolne, z pozycji „Działalność Agencji Rynku Rolnego – 153.000 tys. zł” przesunąć 3000 tys. zł do pozycji „Wydatki z zakresu oświaty rolniczej – wsparcie szkół rolniczych”. Chodzi o to, aby szkoły rolnicze uzyskały realne wsparcie. Wtedy na działalność Agencji Rynku Rolnego pozostanie 150.000 tys. zł, a oświata rolnicza zostanie wsparta kwotą 3750 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselJozefKlim">Proszę o analizę wydatków na działalność Inspekcji Weterynaryjnej w kontekście zadań związanych z bezpieczeństwem żywności.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselJozefKlim">Proszę także o komentarz w sprawie wzrostu wydatków na administrację centralną. Chodzi o załącznik nr 3 w części 32 – Rolnictwo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselMiroslawMaliszewski">W części 32 – Rolnictwo, zarezerwowano kwotę 55.000 tys. zł na dopłaty do ubezpieczenia upraw i zwierząt gospodarskich. W jaki sposób ustalono, że na ten cel należy przeznaczyć właśnie 55.000 tys. zł? Ile środków wykorzystano do tej pory?</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PoselMiroslawMaliszewski">Czy w jakikolwiek sposób dofinansowuje się działalność rynków hurtowych, gdzie obraca się przede wszystkim warzywami i owocami?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselJanLaczny">Mam pytanie dotyczące działu 750 – Administracja publiczna. Słyszeliśmy zapowiedzi wdrożenia programu „tanie państwo”, a tymczasem w żadnej innej pozycji nie ma tak dużego wzrostu wydatków z około 61,5 mln zł do około 92 mln zł. Proszę o wyjaśnienie tej kwestii. Jaki jest powód tak znacznego wzrostu wydatków na administrację publiczną w części 32 – Rolnictwo?</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselJanLaczny">Kolejna kwestia dotyczy dopłat do oprocentowania kredytów na cele rolnicze, część 32</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Przypominam państwu, że zaprzestano udzielania części kredytów preferencyjnych. W tej chwili rolnik nie może zaciągnąć kredytu preferencyjnego, obrotowego na zakup środków produkcji.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Bardzo proszę pana ministra Andrzeja Kowalskiego o udzielenie odpowiedzi na zadane pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWAndrzejKowalski">Poseł Andrzej Fedorowicz pytał o wydatki na prace geodezyjne oraz katastralne. Muszę powiedzieć, że środki na ten cel nie zostały w budżecie państwa zarezerwowane.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWAndrzejKowalski">Poseł Kazimierz Plocke pytał o wydatki związane z funkcjonowaniem jednostek badawczo-rozwojowych. W tej chwili minister rolnictwa i rozwoju wsi nadzoruje działalność 21 jednostek, które są finansowane w różny sposób. Państwowy Instytut Weterynarii w Puławach, Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej w Warszawie oraz Instytut Morski mają status państwowego instytutu badawczego i otrzymują środki w ramach zatwierdzonych przez Radę Ministrów planów wieloletnich. Te ośrodki naukowe ściśle współpracowały z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Podpisano wiele umów na wykonanie określonych prac. Zidentyfikowano na przykład najważniejsze problemy rolnictwa w perspektywie 5 lat. W związku z tym nie podpisuje się co roku kilkuset mniejszych umów. Te kwestie są rozwiązane w kompleksowy sposób. Współpraca z Instytutem Morskim czy Instytutem Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej wynika także z wymogów Unii Europejskiej. Pozostałe instytuty finansowane są przez Komitet Badań Naukowych i utrzymują się dzięki wykonywaniu różnych ekspertyz, dzierżawy obiektów itd.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWAndrzejKowalski">Od pewnego czasu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi przeprowadzana jest głęboka restrukturyzacja systemu finansowania jednostek badawczych. Jeszcze kilka lat temu było takich instytutów ponad 30. W tej chwili funkcjonuje 18. Dwie jednostki są w likwidacji. Myślę tutaj o Instytucie Maszyn Spożywczych oraz o Instytucie Mleczarstwa. Pozostałe jednostki, które nie są wysoko oceniane przez Komitet Badań Naukowych oraz które nie współpracują aktywnie z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, będą podlegały restrukturyzacji poprzez łączenie lub likwidację. Ten proces został już zapoczątkowany i będzie trwał.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWAndrzejKowalski">Współpracą z jednostkami badawczymi zajmują się poszczególne departamenty. To one sprawują bezpośredni nadzór nad instytutami i zlecają im zadania.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWAndrzejKowalski">Jeśli chodzi o środki dla Agencji Nieruchomości Rolnych, to zaszło pewne nieporozumienie. Jeśli chodzi o funkcjonowanie Agencji, to środki na ten cel zostały uwzględnione w budżecie ministra skarbu państwa. Natomiast w tej części przeznacza się pewną kwotę na wykup gruntów od rolników korzystających z emerytur rolniczych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselKazimierzPlocke">Czy to znaczy, że Agencja Rynku Rolnego ma dwa źródła finansowania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWAndrzejKowalski">To są środki na wykonanie określonego zadania, związanego z polityką strukturalną ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Nadzór nad Agencją Nieruchomości Rolnych nadal sprawuje minister skarbu państwa. Trudno się zgodzić z poglądem, że to są dwa źródła finansowania.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWAndrzejKowalski">Pan poseł Kazimierz Plocke pytał także o środki na wykup kwot połowowych dla przedsiębiorstw zajmujących się rybołówstwem dalekomorskim. Nie uzyskaliśmy zgody Komisji Europejskiej na zastosowanie takiego instrumentu wsparcia. Nie oznacza to jednak zaprzestania połowów dalekomorskich. W czwartek odbyło się spotkanie w siedzibie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w którym uczestniczył także pan poseł Kazimierz Plocke, gdzie przedstawiciel firmy Dalmor zapowiedział, że cztery jednostki połowowe będą nadal funkcjonowały. To jest także kwestia powrotu do polskiej bandery. Do tej pory armatorzy szukali tanich bander, na przykład na Malcie. Teraz przynajmniej jedną jednostkę chcą wpisać do rejestru w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWAndrzejKowalski">Na modernizację floty rybackiej zostaną wydatkowe środki z sektorowego Programu Operacyjnego „Rybołówstwo i przetwórstwo ryb”. Będzie to 10.259 tys. zł, z czego z budżetu krajowego 533 tys. zł. Program został tak zapisany, że przez trzy lata są do wykorzystania określone środki. W związku z tym nie można mówić o zmniejszeniu finansowania.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWAndrzejKowalski">Poseł Wojciech Mojzesowicz zwrócił uwagę na potrzebę większego finansowania szkół rolniczych. Problem polega na tym, że przez całe życie mówiłem o potrzebie organizowania oświaty rolniczej. Gdybym teraz wyraził inny pogląd w tej kwestii, to bym zaprzeczył temu, co dotychczas robiłem. Natomiast problem jest głębszy i trudno jednoznacznie wypowiedzieć się w tej kwestii. W sprawie przyszłości szkół rolniczych są dwie różne opinie. Zgodnie z pierwszą należałoby oddać nadzór nad szkołami rolniczymi ministrowi rolnictwa i rozwoju wsi. Dosyć powszechna jest też opinia, że szkoły nie tylko przygotowują do zawodu, ale także stwarzają warunki rozwoju i dlatego należałoby je zostawić pod nadzorem ministra edukacji narodowej. Minister rolnictwa i rozwoju wsi wspomagałby tylko programy związane z uczeniem zawodu. Do tej pory z naszych skromnych środków udawało się wygospodarować około 30 tys. zł na inwestycje w jednej szkole. Oczywiście to jest bardzo niewielka kwota. Jestem przekonany, że za chwilę prezes Agencji Rynku Rolnego będzie państwa przekonywał, jak trudny jest do wykonania budżet w kształcie zawartym w projekcie ustawy. W związku z tym dalsze uszczuplanie budżetu Agencji będzie bardzo ryzykowne. Nie potrafię w tej chwili powiedzieć, skąd można przesunąć środki na rzecz szkół rolniczych.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWAndrzejKowalski">Jeśli chodzi o wydatki na Inspekcję Weterynaryjną, to przypominam, że na tę instytucję nakładane są kolejne obowiązki. Nie muszę państwa przekonywać, jak ważne są to służby z punktu widzenia bezpieczeństwa żywności oraz eksportu polskich towarów za granicę. Ostatnie wydarzenia na granicy wschodniej pokazują, jak ważną rolę spełnia Inspekcja Weterynaryjna. Ponownie muszę stwierdzić, że zapisane w budżecie na ten cel środki są zbyt małe w stosunku do potrzeb. Jednocześnie jeśli weźmie się pod uwagę dynamikę wzrostu wydatków na ten cel, to zdecydowanie była ona największa. Analizowaliśmy, gdzie są słabe punkty systemu weterynaryjnego w Polsce i tam kierowaliśmy dodatkowe środki. Między innymi przeznaczono dodatkowe pieniądze na graniczne punkty weterynaryjne.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWAndrzejKowalski">Zwrócono tutaj uwagę na wysokie wydatki związane z funkcjonowaniem administracji publicznej. Chciałbym państwa zapewnić, że Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi nie prowadzi w tym zakresie innej polityki niż cały rząd. Wzrost wydatków wynika głównie z faktu uiszczenia składek z tytułu przynależności do różnych organizacji międzynarodowych. Należy zaznaczyć, że w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi płace należą do najniższych. Nasi pracownicy chętnie przechodzą do innych urzędów lub agencji, ponieważ otrzymują tam znacznie wyższe wynagrodzenie. Należy o tym pamiętać, mówiąc o zwiększeniu wydatków na administrację. Młodzi ludzie, którzy zdobywają doświadczenie w pracy w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, bardzo szybko odchodzą do innych instytucji. Ponadto 25 mln zł z tej puli przeznaczono na pomoc techniczną w związku z sektorowymi programami operacyjnymi. Jeśli to wszystko uwzględnimy, to właściwie nie ma wzrostu wydatków na administrację publiczną w części 32 – Rolnictwo.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWAndrzejKowalski">Kolejna kwestia dotyczy dopłat do ubezpieczeń majątkowych w rolnictwie. To jest nowy instrument. Przeznaczono na ten cel 55 mln zł. Bardzo trudno jest określić, jakie środki należałoby zarezerwować, aby zabezpieczyć wszystkie potrzeby. Dobrowolne ubezpieczenia w Polsce w sferze rolniczej były do tej pory niezbyt popularne. W związku z tym po analizach oraz konsultacjach z towarzystwami ubezpieczeń oszacowaliśmy, że jest to kwota, która powinna zabezpieczyć potrzeby rolników. Zawsze można powiedzieć, że jest to program pilotażowy. Nikt w tej chwili nie potrafi powiedzieć, czy tych pieniędzy wystarczy. Wydaje się, że jest to kwota zabezpieczająca wszystkie potrzeby.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWAndrzejKowalski">Budżet państwa nie dofinansowuje działalności rynków hurtowych.</u>
          <u xml:id="u-16.8" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWAndrzejKowalski">Poseł Wojciech Mojzesowicz właściwie wyjaśnił już przyczynę zmniejszenia środków na dopłaty do oprocentowania kredytów preferencyjnych. Niska kwota wynika z wygaśnięcia wielu kredytów. Właściwie rolnicy spłacają już resztę tych kredytów. Realizujemy tylko zobowiązania zaciągnięte w poprzednich latach. W maju lub w czerwcu Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi wystąpiło do Komisji Europejskiej o notyfikowanie nowych instrumentów wsparcia, polegających na dopłacaniu do kredytów obrotowych. Niestety, Komisja Europejska uznała, że jest to pomoc operacyjna i nie wyraziła na nią zgody. W budżecie państwa nie mogliśmy umieścić wydatków, które są niezgodne z obowiązującym stanem prawnym.</u>
          <u xml:id="u-16.9" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWAndrzejKowalski">Wydaje mi się, że odpowiedziałem na wszystkie pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselJanWyrowinski">Chciałbym zapytać o kwestie związane z dopłatami do paliwa rolniczego. Czy rezerwując w budżecie państwa pewną kwotę na dopłaty do paliwa rolniczego, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi miało na uwadze konkretny system? Czy wiadomo już, jaka będzie technika zwrotu tych środków? Wydaje mi się, że od wyboru sposobu realizacji dopłat zależą koszty pośrednie. Być może wiążą się z tym także wydatki innych ministerstw.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PoselJanWyrowinski">Przeczytałem załącznik nr 11, który w syntetyczny sposób porównuje wydatki budżetowe w 2005 r. z planowanymi wydatkami w 2006 roku. Życzyłbym każdemu ministerstwu takich wzrostów. Jest kilka pozycji, które zanikają, ale to wynika z faktu, że kończą się pewne programy. Na przykład wygasają projekty realizowane w ramach programu SAPARD czy programu PHARE.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PoselJanWyrowinski">Dlaczego tak wielki jest wzrost wydatków związanych z interwencją?</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PoselJanWyrowinski">Rozumiem, że zwiększenie środków z Unii Europejskiej wynika ze wzrostu dopłat bezpośrednich, co zapisano w Traktacie akcesyjnym. W porównaniu z 2005 r. otrzymamy o 24% więcej środków.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#PoselJanWyrowinski">Chciałbym, żebyście państwo zauważyli, że jest to jeden z nielicznych resortów, w którym następuje tak znaczący wzrost środków. Nie widać takich tendencji w żadnym innym sektorze. Uważam, że należy to docenić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">W Unii Europejskiej 50% środków przeznacza się na rolnictwo. W związku z tym czy chcemy, czy nie chcemy, pewne standardy musimy zaakceptować. Dlatego budżet ma właśnie taki kształt.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Posłowie zwracali uwagę na to, że duże środki przeznacza się na administrację. Trzeba wyraźnie powiedzieć, że w ciągu ostatnich trzech lat w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi przybyło 300 urzędników. Nie wspomnę już o różnych agencjach. W programie wyborczym Prawa i Sprawiedliwości była mowa o tanim państwie. Jeśli brakuje pieniędzy na szkoły rolnicze lub wapnowanie gleb, to trzeba trochę zaoszczędzić w innych miejscach. Uważam, że należy zatrudniać pracowników w biurach powiatowych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, bo tam jest bezpośredni kontakt z rolnikiem. Natomiast aby pozbyć się zbędnych pracowników w centralach, trzeba najpierw przewidzieć środki na odprawy. To jest koszt, który trzeba ponieść w pierwszym roku porządkowania państwa. Przeniesiemy środki tam, gdzie są potrzebne. Dlatego między innymi są takie wysokie koszty. Jeszcze raz powtarzam, że w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi w ciągu trzech lat zatrudnienie wzrosło z 450 do 750 osób. Nie muszę państwu mówić, jakie to są koszty.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Poseł Jan Wyrowiński pytał, jaki będzie system zwrotu środków za zakup paliwa rolniczego. Rzeczywiście trudno przywrócić zlikwidowany system. Dopłaty do paliwa wycofano rok temu. Obecny system nie może być tak drogi jak ten poprzedni. Trwają prace nad wprowadzeniem nowego systemu. Musimy w budżecie zabezpieczyć środki na dopłaty do paliwa rolniczego począwszy od 1 marca lub 1 kwietnia 2006 r. Chodzi o to, aby to nie kosztowało tyle co talony na paliwo rolnicze i abyśmy nie musieli w ten system angażować dodatkowych instytucji. Kiedyś mieliśmy problemy z dopłacaniem do paliwa, bo brakowało ewidencji gruntów. Dzisiaj wiadomo, ile hektarów dany rolnik uprawia. W związku z tym został rozwiązany jeden problem. Teraz tylko trzeba się zastanowić, w jaki sposób ograniczyć koszty systemu, aby jak najwięcej środków przeznaczono na dopłaty do paliwa rolniczego. W opinii przygotowanej dla Komisji Finansów Publicznych zwracamy się o zwiększenie środków na dopłaty do paliwa rolniczego i na dofinansowanie kosztów realizacji zadań Inspekcji Weterynaryjnej.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Część kosztów Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi wynika z tego, że musimy dbać o bezpieczeństwo żywności. Można się zastanawiać, czy te wydatki powinny tylko obciążać budżet Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Być może należałoby rozłożyć te koszty w budżetach ministra rolnictwa i rozwoju wsi oraz ministra zdrowia. Chociaż nie ma się co targować, bo to jest ten sam budżet. Zwiększenie środków przeznaczonych na działalność Inspekcji Weterynaryjnej powoduje aż taki wzrost wydatków ministra rolnictwa i rozwoju wsi, ale jest to kwestia bezpieczeństwa żywności.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselTadeuszDebicki">W budżecie ministra rolnictwa i rozwoju wsi nie mogę odnaleźć środków przeznaczonych na obsługę starego zadłużenia rolników. Przypuszczam, że w wielu przypadkach koszt ściągania długów przekracza ich wartość. Przecież takie zadania zleca się różnym kancelariom prawnym. To wszystko kosztuje. W związku z tym te długi już dawno powinny być umorzone. Na pewno skorzystałby na tym budżet państwa. To jest bardzo poważna sprawa, ponieważ to jest duży problem społeczny. Jeśli mamy mówić o rozwoju rolnictwa, to zacznijmy od umorzenia tych starych długów, które zaciągnięto jeszcze w latach dziewięćdziesiątych. Jakie koszty wiążą się z administrowaniem tym zadłużeniem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselTadeuszWozniak">Chciałbym wrócić do tematu oświaty rolniczej. Dlaczego oświata rolnicza jest finansowana z trzech działów? W każdym dziale są zapisane różne kwoty. W części opisowej ustawy czytamy, że wspierane będą również szkoły rolnicze w formie dotacji na zakup środków dydaktycznych niezbędnych do nauki zawodów rolniczych. To jest dosyć lakoniczne stwierdzenie.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PoselTadeuszWozniak">Myślę, że Komisja powinna wystąpić do Komisji Finansów Publicznych o zwiększenie środków na oświatę rolniczą, która jest w tej chwili zagrożona. Mogę podać konkretne przykłady, gdy starostowie dążą do likwidacji takich jednostek oświatowych, ponieważ ich utrzymanie jest bardziej kosztowne niż szkół w mieście. Pomijam już kwestię narzędzi i bazy dydaktycznej, która została zlikwidowana poprzez sprzedaż gospodarstw pomocniczych. Po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej rolnicy muszą się wykazywać odpowiednią wiedzą, aby we właściwy sposób prowadzić swoje gospodarstwa. W związku z tym oświata rolnicza spełnia bardzo ważną rolę. Dlatego nie zaczynajmy dyskusji na temat przeniesienia nadzoru nad szkołami rolniczymi. Powinniśmy zadbać o zwiększenie środków na szkoły rolnicze, które są dzisiaj zagrożone.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselWojciechPomajda">Łatwo jest rzucać słowa, które nie znajdują odzwierciedlenia w faktach. Wielu z obecnych tutaj posłów nie uczestniczyło w pracach Komisji w poprzednich latach, dlatego o pewnych kwestiach trzeba mówić w szerszym kontekście.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PoselWojciechPomajda">Poseł Wojciech Mojzesowicz mówił o zbędnych urzędnikach pracujących w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi lub w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Agencji Rynku Rolnego. Przestrzegam przed takimi stwierdzeniami. Moim zdaniem nie mamy do czynienia z przypadkiem, gdy można mówić o zbędnych urzędnikach. To jest pewien etap rozwoju resortu, jak i agend rządowych. Był czas programowania, gdy większa liczba osób musiała pracować w centrali Agencji. Teraz należy się zastanowić, jak lepiej wykorzystać dostępne kadry. Nie łudźmy się też, że Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi będzie sprawnie funkcjonować w ramach Wspólnej Polityki Rolnej, a agencje będą sprawie wykonywać zadania agencji płatniczych bez odpowiednich kadr. Żeby coś uzyskać, trzeba najpierw zainwestować. W tym przypadku takim naszym wkładem jest koszt działania administracji, funkcjonowania wszystkich służb, które mają obsługiwać programy pomocowe oraz dbać o właściwie kontakty z Komisją Europejską. W tej chwili zbliżamy się do pewnej granicy, za którą będziemy już w innej sytuacji. Część zadań została zrealizowana i teraz będzie trzeba zadbać o kwestie związane z nową perspektywą budżetową na lata 2007-2013. To wymaga szczegółowych analiz, abyśmy nie wylali dziecka z kąpielą. Łatwo jest mówić o realizowaniu programu „tanie państwo”, a w praktyce może się okazać, że sami sobie strzeliliśmy gola.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Miałem okazję obserwować przez cztery lata wszystkie instytucje związane z funkcjonowaniem państwa. Pan poseł Wojciech Pomajda potwierdził, że należy przeorganizować pracę niektórych agencji. Część osób nie chce zmienić miejsca pracy, więc zgodnie z prawem pracy będzie trzeba im zapewnić odprawy. To jest dbałość o ludzi, a nie burzenie struktur instytucji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselJanLaczny">Poseł Jan Wyrowiński stwierdził, że w przypadku wydatków na rolnictwo obserwuje się znaczny przyrost środków finansowych. W tym kontekście chciałbym zadać pytanie panu ministrowi Andrzejowi Kowalskiemu.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PoselJanLaczny">W budżecie nie przewidziano żadnych środków na wapnowanie gruntów, a przecież jest to jeden z podstawowych elementów poprawnej agrotechniki. Myślę, że nie muszę państwa przekonywać, jak ważną rolę spełnia wapno. Problem polega na tym, że na przykład koszt dowiezienia 1 tony wapna do województwa zachodniopomorskiego wynosi minimum 100 zł. Mówię o tym dlatego, ponieważ ten przykład pokazuje, że polskie rolnictwo potrzebuje znacznie większych środków.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PoselJanLaczny">Kolejnym ważnym elementem jest nasiennictwo. Proszę zobaczyć, jak spada udział kwalifikowanego materiału siewnego w uprawach rolniczych. To jest zatrważające. Wiem, że w budżecie brakuje środków na ten cel. Czy istnieje chociaż możliwość dofinansowania zakupu wapna i kwalifikowanego materiału siewnego tam, gdzie jest to niezbędne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselMarekSawicki">Chciałbym się wypowiedzieć w kwestii zatrudnienia w jednostkach administracji publicznej. Zgadzam się z panem posłem Wojciechem Pomajdą, że Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wymaga jeszcze uzupełnienia kadr. Niestety, obecny system informatyczny wymaga pracy wielu urzędników. A zatem póki ten system nie funkcjonuje dobrze, trzeba zatrudniać bardzo wielu pracowników.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PoselMarekSawicki">Jeśli chodzi o Agencję Rynku Rolnego, to z projektu budżetu wynika, że jej dochody spadają o 72,3%. Ponadto planuje się nie zwiększać zatrudnienia, jednocześnie podnosząc wysokość wynagrodzeń. Może warto się zastanowić, czy należy przez cały rok utrzymywać pracowników, dla których wkrótce nie będzie pracy. Może przesunąć te osoby do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa i nie utrzymywać obecnego stanu zatrudnienia w Agencji Rynku Rolnego przy zmniejszonych zadaniach.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PoselMarekSawicki">Czy zdaniem pana ministra Andrzeja Kowalskiego w budżecie państwa zarezerwowano odpowiednią kwotę na dopłaty do paliwa rolniczego? Z moich wyliczeń wynika, że jest to kwota, która zaledwie pozwoli wyrównać obniżenie podatku akcyzowego od benzyn. To będą jakieś 32 grosze zwrotu za litr zużywanego paliwa. Może należałoby znaleźć więcej środków i zwrócić rolnikom chociaż 50% podatku akcyzowego od oleju napędowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselZbigniewRynasiewicz">Chciałbym poruszyć kwestię scaleń gruntów rolnych. Po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej scalanie gruntów jest finansowane z sektorowego programu operacyjnego, a decyzje zapadają na szczeblu urzędu marszałkowskiego. Wiele takich operacji rozpoczęto jeszcze przed 1 maja 2004 r. Teraz kontynuuje się je bez odpowiedniego zabezpieczenia finansowego.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PoselZbigniewRynasiewicz">W części 83 – Rezerwy celowe, w 2005 r. zarezerwowano środki na pomoc techniczną związaną ze scalaniem gruntów. Na 2006 r. takich środków nie ma. Myślę, że Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi powinno się zastanowić, w jaki sposób dofinansować te prace scaleniowe, które zostały zapoczątkowane wcześniej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselRyszardKaczynski">W załączniku nr 4 – Gospodarka pozabudżetowa, opisano dwie jednostki o charakterze akademickim, czy naukowym: Krajowe Centrum Hodowli Zwierząt oraz Centralny Ośrodek Badań Odmian Roślin Uprawnych. Przychody Krajowego Centrum Hodowli Zwierząt mają wynieść około 108 mln zł, w tym dotacja z budżetu państwa to tylko 26 mln zł. W jaki sposób ta jednostka zrealizuje plan przychodów?</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PoselRyszardKaczynski">W przypadku Centralnego Ośrodka Badania Odmian Roślin Uprawnych przychody zaplanowano na poziomie 44 mln zł, a dotacja stanowi zaledwie 20 tys. zł. Wracam właśnie ze spotkania z rektorami uczelni w Trójmieście i te liczby mnie szokują. Wygląda na to, że te instytucje same finansują swoją działalność. To jest zdumiewające. Jaki jest sens istnienia takich instytucji w kontekście działalności takich ośrodków akademickich, jak Uniwersytet Warmiński?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselTadeuszDebicki">Chciałbym nawiązać do wypowiedzi posła Wojciecha Pomajdy. Pan poseł stwierdził, że konieczny jest wzrost zatrudnienia w administracji. Myślę, że powinniśmy się zastanowić nad możliwością uproszczenia procedur i przepisów. Wtedy na pewno uda nam się zmniejszyć zatrudnienie w administracji, a to oznacza spadek kosztów. Powinniśmy iść w tym kierunku, a nie w kierunku zwiększania liczby pracowników poszczególnych ministerstw czy agencji rządowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">W takim razie bardzo proszę pana ministra Andrzeja Kowalskiego o udzielenie odpowiedzi na zadane pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWAndrzejKowalski">Jeśli chodzi o środki na dopłaty do paliwa rolniczego, to oczywiście przyjęliśmy pewną kwotę pod kątem konkretnego rozwiązania. Przede wszystkim to musi być bardzo tani system. Nie może być tak, że większą część środków trzeba będzie przeznaczyć na obsługę systemu.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWAndrzejKowalski">Poseł Jan Wyrowiński stwierdził, że powinniśmy być zadowoleni z dynamiki wzrostu środków na rolnictwo i rozwój wsi. Jak już powiedziałem, z punktu widzenia potrzeb polskiego rolnictwa te kwoty są ciągle niezadowalające. Należy się jednak cieszyć, że obecna dynamika wzrostu środków pozwoli zrealizować wiele pilnych zadań. Jeszcze raz powtarzam, że w dalszym ciągu środki nie są wystarczające. Przypominam, że nie realizujemy tylko bieżących zadań, ale musimy odrabiać wieloletnie zaległości, także w zakresie poziomu życia ludzi mieszkających na wsi.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWAndrzejKowalski">Jeśli chodzi o środki związane z interwencją, to przede wszystkim polega to na zwrocie podatku VAT Agencji Rynku Rolnego. Część środków dotyczy realizacji zadań z zakresu Wspólnej Polityki Rolnej.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWAndrzejKowalski">Poseł Tadeusz Woźniak pytał, dlaczego środki dla szkół rolniczych umieszczono w trzech różnych działach. To wynika z profilu tych placówek. Jedne z nich pracują w obszarze rolnictwa, a inne zajmują się kwestią rozwoju obszarów wiejskich itd. Obecna ustawa wyraźnie reguluje sposób finansowania szkół. Możemy tylko wspomagać działalność tych placówek, ale takie wydatki muszą być zapisane w odpowiednim dziale.</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWAndrzejKowalski">Muszę przyznać, że jest mi bardzo trudno odnieść się do kwestii zatrudnienia w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz podległych mu agencjach. W jakiejś części kwestie zatrudnienia w urzędach przypominają kwadraturę koła. Nie ulega wątpliwości, że konieczne jest uproszczenie procedur, co być może oznacza zmniejszenie liczby etatów. Z drugiej strony należy pamiętać, że ktoś musi sprawdzać rzetelność wydatków. Tu nie może być żadnych potknięć. Komisja Europejska nakłada na nas określone zobowiązania. Niedopatrzenie lub przegapienie pewnych spraw może skutkować znacznie większymi obciążeniami finansowymi niż oszczędności poczynione na pierwszym etapie zmian. To jest bardzo delikatna kwestia. Proszę zwrócić uwagę na wzrost zatrudnienia w Inspekcji Weterynarii. Zapewne państwo pamiętacie, jak trudno było wywalczyć dodatkowe środki dla służb weterynaryjnych w poprzednich latach. Dopiero jak coś się dzieje, wtedy się okazuje, że zagrożenia nie są takie enigmatyczne, jak się początkowo wydaje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselWojciechPomajda">Wydaje się, że sprawa jest prosta. Wystarczy powiedzieć, ilu pracowników zatrudniają agencje płatnicze w innych państwach Unii Europejskiej. To będzie bardzo proste porównanie. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa obsługuje ponad 1,5 mln rolników. Można łatwo obliczyć, jaki jest stan zatrudnienia w innych agencjach w Europie, w przeliczeniu na jednego rolnika. Biorąc pod uwagę te wskaźniki, stan zatrudnienia w agencjach jest jeszcze bardzo niski. Proszę sobie przypomnieć, jakie były wymagania Komisji Europejskiej, gdy staraliśmy się o akredytację, aby Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa mogła stać się agencją płatniczą. O tym wie Ministerstwo Finansów, więc powinno o tym wiedzieć także Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Rozumiem, że pan poseł Wojciech Pomajda jest wyjątkowo mocno zaangażowany emocjonalnie w tę sprawę, ale zawsze coś można robić lepiej. Nam nie zależy na usuwaniu urzędników. Chodzi o usprawnienie działalności różnych instytucji. Wiemy, że biura powiatowe Agencji są niedofinansowane, a tam jest bezpośredni kontakt z rolnikiem. Dlatego właśnie tam będziemy przesuwać środki. Trzeba mądrze wydawać dostępne pieniądze.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">W dzisiejszych realiach ludzie muszą się przemieszczać w poszukiwaniu pracy. Nagle się okazuje, że jak urzędnik zajmie stanowisko w Warszawie, to już nigdzie nie może wyjechać. Dla rolników sprzedających zboże za półdarmo nikt nie ma litości. Sprawni urzędnicy na pewno zostaną docenieni. Natomiast trzeba zorganizować pracę agencji w ten sposób, żeby więcej pracowników było tam, gdzie są naprawdę potrzebni. Błędem było to, że na trzy miesiące przed wyborami agencje były pozbawione kierownictwa. Teraz nie możemy powołać prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, bo przepisy stanowią, że trzeba ogłosić konkurs. Chodzi nam przecież o sprawne państwo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrezesAgencjiRynkuRolnegoRomanWenerski">Chciałbym nawiązać do propozycji zmniejszenia środków dla Agencji Rynku Rolnego. Koszty administracyjne w Agencji co roku się zmniejszają. W 2005 r. w ramach poczynionych oszczędności Agencja spłaciła dodatkowo 160 mln zł kredytu. Planowane przez Agencję wydatki w sferze administracji w wysokości 180 mln zł mieszczą się w rekomendacji Komisji Europejskiej, która uznaje, że działalność agencji płatniczej nie powinna kosztować więcej niż 10% środków wypłacanych przez tę agencję. Agencja Rynku Rolnego zarówno w 2005, jak i 2006 r. planuje wypłacić około 2 mld zł. Planowane koszty wynoszą 8% tej kwoty.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PrezesAgencjiRynkuRolnegoRomanWenerski">Należy pamiętać o konieczności modernizacji sprzętu i oprogramowania w związku ze zmieniającymi się przepisami Komisji Europejskiej. W lipcu tego roku audytorzy Komisji Europejskiej wskazali na konieczność zwiększenia monitoringu nad służbami kontrolnymi Agencji oraz nad systemem informatycznym.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#PrezesAgencjiRynkuRolnegoRomanWenerski">Dodatkowym zadaniem nałożonym na Agencję Rynku Rolnego jest prowadzenie analizy ryzyka w zakresie występowania mytotoksyn w skali kraju.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#PrezesAgencjiRynkuRolnegoRomanWenerski">Poseł Marek Sawicki mówił o dużych różnicach w wydatkach i dochodach Agencji w 2005 roku w stosunku do planów na 2006 r. To jest bardzo łatwe do wytłumaczenia. Do 31 maja 2004 r. Agencja Rynku Rolnego posiadała zapasy własne z tytułu prowadzenia działalności interwencyjnej w poprzednich latach. Te zapasy były sprzedawane, co miało wpływ na wielkość dochodów Agencji. Także dotacja podmiotowa dla Agencji zawierała w sobie dopłaty do ziemniaków skrobiowych oraz do tytoniu. Od 1 czerwca 2004 roku Agencja Rynku Rolnego nie posiada żadnych zapasów krajowych. Obecne zapasy stanowią własność Unii Europejskiej, więc nie czerpiemy zysków z ewentualnej sprzedaży. Komisja Europejska wyrównuje tylko różnice w cenach kupna i sprzedaży. Natomiast dopłaty do ziemniaków skrobiowych i tytoniu zostały zapisane w rezerwach celowych.</u>
          <u xml:id="u-32.4" who="#PrezesAgencjiRynkuRolnegoRomanWenerski">Można zatem powiedzieć, że zadania Agencji są nadal takie same, mimo że dochody ulegają zmniejszeniu.</u>
          <u xml:id="u-32.5" who="#PrezesAgencjiRynkuRolnegoRomanWenerski">Chciałbym także przypomnieć, że w trakcie ubiegania się o akredytację dla agencji płatniczej deklarowaliśmy poziom zatrudnienia stosowny do wielkości nakładanych na Agencję zadań. Nie planujemy zwiększania zatrudnienia, natomiast obecna liczba pracowników nie zmieniła się od czasu akcesji. Trudno jest mówić o sezonowości wykonywanych zadań, ponieważ nie sposób przewidzieć, ilu przedsiębiorców danego dnia zgłosi się po zezwolenia importowe bądź eksportowe, a takie dokumenty musimy wydać w ciągu trzech dni. Musimy również dotrzymywać terminów wypłat refundacji i innych należności. Koszty opóźnień ponosi budżet państwa. Powinniśmy mieć zatem zapewniony odpowiedni potencjał do sprawnej obsługi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWAndrzejKowalski">Chciałbym jeszcze odpowiedzieć na kilka pytań. We Francji w urzędach centralnych w ministerstwie rolnictwa pracuje 18 tys. osób. W szeroko rozumianej obsłudze polskiego rolnictwa pracuje 1749 osób, a więc dziesięciokrotnie mniej. Jeśli nawet weźmiemy pod uwagę fakt, iż tam jest strasznie rozrośnięta biurokracja, to i tak różnice są olbrzymie. Do tego zupełnie inna jest sytuacja naszych rolników.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWAndrzejKowalski">Myślę, że o konieczności wapnowania gleb nikogo tutaj nie trzeba przekonywać. Natomiast już w trakcie negocjacji nie uzyskaliśmy zgody na stosowanie dopłat do wapnowania gruntów, podobnie jak w sprawie dofinansowania zakupu kwalifikowanego materiału siewnego. Obecnie w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi przygotowywany jest projekt ustawy, który pozwoli stosować pewne ulgi dla osób kupujących kwalifikowany materiał siewny. Nie chciałbym przedwcześnie ujawniać tego mechanizmu. Analizujemy, na ile takie rozwiązanie jest w ogóle możliwe do wprowadzenia. A zatem problem odnowienia materiału siewnego znajduje się w polu widzenia Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWAndrzejKowalski">Jeśli chodzi o scalanie gruntów rolnych, to środki na ten cel znajdują się w budżetach wojewodów. Kiedyś zapisywano tę pozycję w rezerwach celowych. Teraz należy szukać tych środków w urzędach wojewódzkich. Muszę przyznać, że ciągle walczymy o pieniądze na scalanie gruntów rolnych, ale ten program nie spotkał się z dużym zainteresowaniem. Jeśli już dochodzi do scaleń, to przebiega to w atmosferze konfliktów społecznych.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWAndrzejKowalski">Zarówno Krajowe Centrum Hodowli Zwierząt, jak i Centralny Ośrodek Badania Odmian Roślin Uprawnych trudno uznać za jednostki oświatowe. Moim zdaniem takie określenie zupełnie nie przystaje do profilu działalności tych ośrodków. One wykonują często funkcje administracyjne, na przykład prowadzą wpisy do ksiąg. Badania roślin wykonuje raczej Instytut Hodowli i Aklimatyzacji Roślin.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselJanLaczny">Pan minister Andrzej Kowalski stwierdził, że Unia Europejska zakazała nam stosowania dopłat do wapnowania gruntów rolnych oraz zakupu kwalifikowanego materiału siewnego. Kiedy Polska starała się o rekompensaty za utracony rynek wschodni w zakresie sprzedaży mięsa, jednoznacznie stwierdzono, że nie ma takiej możliwości. Tymczasem media podały, że Francja uzyskała 50 mln euro z tytułu rekompensaty za straty powstałe w trakcie niedawnych zamieszek w tym kraju. Ten przykład wskazuje na to, że odpowiednio mobilna administracja może rozwiązać problem, który z pozoru wydaje się nie do rozwiązania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Mam pytanie do przedstawicielki Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Czy zabezpieczono środki związane z restrukturyzacją zadłużenia rolników?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzedstawicielkaAgencjiRestrukturyzacjiiModernizacjiRolnictwaElzbietaSuprun">Rozumiem, że chodzi o Fundusz Oddłużenia Rolnictwa. Agencja od momentu wejścia w życie nowych przepisów umorzyła już kredyty o wartości 20 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PrzedstawicielkaAgencjiRestrukturyzacjiiModernizacjiRolnictwaElzbietaSuprun">Do tej pory koszty ściągania długów nie były bardzo znaczące. Agencja była zwolniona z opłat z tytułu kosztów sądowych. Praktycznie dochodzenia i egzekucje prowadziły banki. Tylko w niektórych przypadkach sprawy przesyłano do Agencji. Tak naprawdę wszelkie koszty w tym zakresie sprowadzają się do utrzymania pracowników Departamentu Zarządzania Należnościami i Windykacji Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Jednak ten departament ma znacznie szersze zadania, bowiem nadzoruje należności z tytułu realizacji wszelkich programów unijnych. Możemy mieć pewien problem od 1 marca 2006 r., bowiem wtedy być może zaczniemy ponosić koszty sądowe. Innych kosztów w zasadzie nie ma.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">W projekcie opinii dla Komisji Finansów Publicznych, który państwo otrzymaliście, proponujemy, aby zwiększyć środki dla Inspekcji Weterynaryjnej o 30.000 tys. zł, a środki na dopłaty do paliwa rolniczego o 200.000 tys. zł. Proponujemy również, aby po art. 22 dodać art. 22a w brzmieniu:</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#PoselWojciechMojzesowicz">„Art. 22a. 1. Izbom rolniczym przysługuje dotacja celowa na wykonanie ich zadań ustawowych.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#PoselWojciechMojzesowicz">2. Środki finansowe na realizację zadań, o których mowa w ust. 1, ujęte są w rezerwie celowej budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-37.4" who="#PoselWojciechMojzesowicz">3. Minister właściwy do spraw finansów w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa przekazuje izbom rolniczym dotacje, o których mowa w ust. 1, w terminie do dnia 31 marca 2006 r.</u>
          <u xml:id="u-37.5" who="#PoselWojciechMojzesowicz">4. W załączniku nr 2, w części 86, w dziale 758, w rozdziale 75818 – Rezerwy ogólne i celowe, w pozycji 63, na końcu dodaje się wyrazy „oraz na wsparcie finansowe izb rolniczych w kwocie 3000 tys. zł”.</u>
          <u xml:id="u-37.6" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Oczywiście propozycje Komisji nie muszą być uwzględnione przez Komisję Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-37.7" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoselTadeuszWozniak">Bardzo proszę o wyjaśnienie punktu drugiego w projekcie opinii. Chodzi o zwiększenie w części 83 – Rezerwy celowe, dział 758, rozdział 75818, pozycja 30 – zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt oraz dofinansowanie kosztów realizacji zadań Inspekcji Weterynaryjnej z kwoty 42.500 tys. zł do kwoty 72.500 tys. zł. Źródłem pokrycia ma być zwiększenie wpłat z zysku Narodowego Banku Polskiego.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PoselTadeuszWozniak">Proszę o uzasadnienie tego wniosku. W budżetach wojewodów oraz w rezerwach celowych umieszczono już znacznie większe środki na te zadania. Ponadto ponad 160 mln zł planuje się przeznaczyć na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt. Wydaje się, że to są potężne zasoby finansowe. Jak państwo uzasadniacie zwiększenie tej rezerwy o kolejne środki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Uważam, że jeśli uda się pozyskać dodatkowe środki na wsparcie Inspekcji Weterynaryjnej, to nie będzie w tym nic zdrożnego. Przypominam, że każda komisja zgłasza własne wnioski. Nasze doświadczenia wskazują, że należy zarezerwować więcej środków na zadania związane z bezpieczeństwem żywności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWAndrzejKowalski">Chciałbym państwa zapewnić, że Inspekcja Weterynaryjna na pewno tych środków nie zmarnuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma inne uwagi do przedłożonego projektu opinii? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Kto z państwa jest za przyjęciem projektu opinii w przedłożonym brzmieniu?</u>
          <u xml:id="u-41.3" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Stwierdzam, że Komisja jednomyślnie przyjęła projekt opinii dla Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-41.4" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Proponuję, aby stanowisko Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych przedstawił poseł Marek Sawicki.</u>
          <u xml:id="u-41.5" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja poparła tę kandydaturę.</u>
          <u xml:id="u-41.6" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-41.7" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Zamykam posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>