text_structure.xml 22.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselPiotrBuczkowski">Otwieram posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego, które jest poświęcone propozycji przygotowanej dla państwa. Chodzi o przyjęcie dezyderatu związanego z realizacją upoważnienia ustawowego dla ministra finansów do wydania rozporządzenia w sprawie zwrotu ustawowych ulg i zwolnień w podatku rolnym i leśnym. Takie upoważnienie znajduje się w ustawie z dnia 22 grudnia ub.r. o zmianie ustawy o finansowaniu gmin.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselPiotrBuczkowski">Pragnę poinformować państwa, że prezydium Komisji Samorządu Terytorialnego oraz część członków Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów, spotkała się z panem ministrem Millerem. Na spotkaniu dyskutowaliśmy o generalnych problemach finansów komunalnych i konieczności przygotowania projektu ustawy o finansach komunalnych.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselPiotrBuczkowski">Otrzymaliście państwo na piśmie informację z tego spotkania, zatem nie będę go szczegółowo omawiał. Pan minister Miller zobowiązał się, że w ciągu 2 tygodni wystąpi do ministra finansów o przygotowanie założeń takiej ustawy o finansach komunalnych. Jest to realizacja rezolucji Sejmu, która zobowiązywała rząd do przedstawienia projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PoselPiotrBuczkowski">Jeśli chodzi o rozporządzenie wynikające z art. 5 ustawy o zmianie ustawy o finansowaniu gmin, to budzi ono wątpliwości strony rządowej.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PoselPiotrBuczkowski">Na IX konferencji wójtów i prezydentów pan minister Miller sugerował, że jeśli nie znajdą się środki finansowe, to trzeba będzie ustawę znowelizować. Podobne stanowisko zajęła pani wiceminister Wasilewska na posiedzeniu wspólnej komisji rządowo-samorządowej. Poinformowała wówczas, że w budżecie państwa nie zostały zarezerwowane środki na ten cel.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PoselPiotrBuczkowski">Natomiast stanowisko wspólnej komisji, reprezentującej stronę samorządową, było odmienne. Strona samorządowa nie podziela wykładni przedstawionej przez rząd i oczekuje zrealizowania dyspozycji ustawowych.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PoselPiotrBuczkowski">Chciałbym przypomnieć że dwa tygodnie temu rozpatrywaliśmy orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego kierując się zasadą, że są one ostateczne; w wypadku gdyby rząd wystąpił z projektem nowelizacji wspomnianego art. 5 ustawy o finansach gmin, to spotka się z zarzutem działania prawa wstecz.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PoselPiotrBuczkowski">Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia i obowiązkiem rządu jest przygotowanie aktów wykonawczych i ewentualne wskazanie, skąd wziąć środki na ich realizację.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PoselPiotrBuczkowski">Być może zostanie to rozstrzygnięte w drodze nowelizacji ustawy budżetowej. Niemniej jednak w moim przekonaniu, a mam nadzieję, że państwo je podzielicie, nie możemy dopuścić do znowelizowania ustawy, ponieważ zostanie ona zaskarżona do Trybunału Konstytucyjnego. Naszą wolą było wprowadzenie nowych zasad od 1 stycznia 1996 roku.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#PoselPiotrBuczkowski">Przygotowaliśmy projekt dezyderatu, którym państwo dysponujecie. Otwieram wobec tego dyskusję nad tym dokumentem. Chciałbym jeszcze zaproponować zmianę ostatniego zdania dezyderatu. Aby być w zgodzie z regulaminem Sejmu, proponuję, aby ostatnie zdanie miało następujące brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#PoselPiotrBuczkowski">"W związku z powyższym Komisja Samorządu Terytorialnego postuluje pilne zrealizowanie przez ministra finansów delegacji zawartej w przedmiotowej ustawie". Chodzi oczywiście o ustawę o zmianie ustawy o finansowaniu gmin.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#PoselPiotrBuczkowski">Czy ktoś z państwa chciałby wypowiedzieć się w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselJerzyKado">Istnieją propozycje, aby w ustawie od podatku od osób prawnych dokonać zmian. Dokonałem małego rozpoznania u siebie w terenie. Wynika z niego, że gminy, które na swoim terenie nie posiadają zakładów produkcyjnych, najchętniej przyjęłyby formułę zwiększenia podatku od osób fizycznych i zaniechania podatku od osób prawnych. Na takim rozwiązaniu zależałoby również dużym gminom miejskim.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselJerzyKado">Natomiast celem ustawy była ochrona interesów gmin okalających duże miasta, które ponoszą znaczne koszty uprzemysłowienia. Na ich terenie pozostają odpady, brud i zanieczyszczone powietrze, brudne ścieki itp. To głównie z tych powodów upieraliśmy się przy uchwaleniu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselJerzyKado">Trzeba by wobec tego zostawić obecny zapis. Nawet pani Wawrzynkiewicz z Ministerstwa Finansów na spotkaniu u ministra Millera powiedziała, że właściwie nie jest to duża sprawa i ministerstwo mogłoby przejść nad nią do porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PoselJerzyKado">Byłem na tym spotkaniu i mam podobne odczucie co pan poseł Buczkowski. Nie powinniśmy dać sobie odebrać tego, co udało się nam już wywalczyć. Bo to naprawdę była autentyczna walka.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PoselJerzyKado">Straty gmin są bardzo duże, jest także wiele pretensji z tego tytułu. Sądzę, że wszystkie kluby parlamentarne powinny do tej sprawy w ten sposób podejść.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselPiotrBuczkowski">Chciałbym zwrócić jedynie uwagę, że w dezyderacie odnosimy się tylko i wyłącznie do zwrotu kwoty z tytułu ulg i zwolnień określonych w ustawie o podatku rolnym i w ustawie o lasach. Rozdział podatku od osób prawnych będzie dokonany dopiero od 1 stycznia 1997 r., a więc rząd ma jeszcze ponad pół roku na wydanie rozporządzenia wykonawczego.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PoselPiotrBuczkowski">W sprawie, o której mówi dezyderat, opóźnienie w wydaniu rozporządzenia wyko-nawczego do ustawy sięga już prawie pół roku. Nie wiadomo, na jakiej zasadzie będą zwracane pieniądze z tytułu wspomnianych ulg i zwolnień.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselJerzyKado">W mojej gminie ustawa ta już jest realizowana. Gdyby weszła w życie o rok później, to byśmy poprosili te zakłady pracy, które wystąpiły o ulgi, aby zapłacili później. Bo jeśli ulga przekracza roczny podatek, to przechodzi na rok następny. Dlatego o ulgę można również wystąpić później. W tym przypadku prawo działałoby wstecz.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselJerzyKado">Wobec tego musimy zrobić wszystko, aby obecny w ustawie zapis pozostał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselPiotrBuczkowski">Jest to kolejny argument przemawiający za przyjęciem naszego dezyderatu.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselPiotrBuczkowski">Czy ktoś z państwa jeszcze chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PoselPiotrBuczkowski">Jeśli nie ma chętnych do dyskusji, to pozwolę sobie zapytać państwa, czy jest głos przeciwny przyjęciu dezyderatu przez Komisję z poprawką, którą zaproponowałem na początku posiedzenia w odniesieniu do ostatniego zdania.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PoselPiotrBuczkowski">Nie widzę sprzeciwu, wobec tego Komisja uznała zasadność przyjęcia dezyderatu.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PoselPiotrBuczkowski">Czy są jakieś sprawy w wolnych wnioskach?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselWojciechNowaczyk">Mam pytanie: jak daleko jest zaawansowana sprawa nowelizacji ustawy o finansach gmin? Posiadam ekspertyzę sejmową mówiącą, że jeżeli w ustawie o finansach gmin nie będzie jednoznacznie zapisane, że gminy mogą przyjmować dotacje czy subwencje na usuwanie wad technologicznych w budynkach mieszkalnych wymagających docieplenia, to nie będzie można zrealizować zadań proponowanych przez resort budownictwa. Czy można uzyskać odpowiedź w tej kwestii?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselPiotrBuczkowski">Jeśli chodzi o procedowanie ustawy o finansach gmin, to - jak państwo wiecie - pierwsze czytanie już się odbyło. Obecnie prace nad ustawą zostały wstrzymane ze względu na informacje rządowe, że dobiegają końca wyliczenia, ile naprawdę będą kosztowały wszystkie zadania przekazane samorządom bez odpowiednich środków finansowych.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoselPiotrBuczkowski">Jak tylko uzyskamy te informacje, które zbierane są bardzo szczegółowo w jednym województwie kieleckim, będziemy mogli przystąpić do dalszego procedowania ustawy. Zapewne zgłoszone zostaną inne propozycje dotyczące treści ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselBarbaraImiolczyk">Otrzymuję liczne sygnały od samorządów, które są zaniepokojone tym, że w nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych nie udało nam się, ze względu na zastrzeżenia konstytucyjności, umieścić prawa do naliczania opłaty śmieciowej.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselBarbaraImiolczyk">W związku z tym gminy są zaniepokojone wolnym tempem prac nad ustawą o utrzymaniu porządku i czystości w gminach. Ponadto chciałabym dowiedzieć się, co dzieje się z projektem ustawy o odpadach?</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselBarbaraImiolczyk">Dotychczasowe wolne tempo prac wskazuje na to, że w tym roku ustawa o utrzymaniu porządku i czystości w gminach nie zostanie uchwalona. Tymczasem dla samorządów jest to sprawa niezwykle pilna. Czy mogę prosić pana przewodniczącego o informacje na ten temat?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselPiotrBuczkowski">Dwa tygodnie temu rozmawiałem o tym z panem posłem Komornickim, przewodniczącym Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, a jednocześnie przewodniczącym podkomisji zajmującej się ustawą o utrzymaniu porządku i czystości w gminach. Zostałem przez niego poinformowany, że chciałby zakończyć prace nad ustawą jeszcze przed wakacjami sejmowymi.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselPiotrBuczkowski">Wczoraj i dzisiaj odbyło się spotkanie podkomisji, podczas którego dyskutowana była m.in. kwestia opłaty śmieciowej. Biuro Legislacyjne Kancelarii Sejmu przygotowało odpowiednią propozycję w tej sprawie, która zostanie przedyskutowana przez posłów członków podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PoselPiotrBuczkowski">Myślę, że istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że ustawa o utrzymaniu porządku i czystości w gminach zostanie uchwalona jeszcze w tym roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselJerzyKado">Do tej wypowiedzi pana przewodniczącego chciałbym jeszcze dodać, że będziemy mieli duże trudności, aby w ustawie umieścić zapis, że obowiązkiem właściciela posesji jest jej sprzątanie do krawężnika jezdni. Do tej pory obowiązuje zasada, że właściciel posesji ma sprzątać do połowy jezdni.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselJerzyKado">Poseł Jerzy Jankowski podnosił dzisiaj tę sprawę w licznych rozmowach kuluarowych. Jego zdaniem nie jest to problem, bo można będzie podnieść opłaty za sprzątanie posesji, ale nie może być obowiązku sprzątania do połowy jezdni.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PoselJerzyKado">Przeciw temu występuje w Sejmie bardzo silne lobby spółdzielczości mieszkaniowej. Lobby to z pewnością będzie walczyło o to, aby gminy miały obowiązek sprzątania całej ulicy. Uważam, że całkiem realne jest niebezpieczeństwo przeforsowania takiego rozwiązania w ustawie o utrzymaniu porządku i czystości w gminach. Nie będziemy wówczas mogli nakazać właścicielowi posesji, aby posprzątał wokół własnego domu czy...</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PoselJerzyKado">Proszę mi nie przerywać. A jeśli na tym terenie będzie sklep czy inny lokal usługowy, to ten obowiązek sprzątania spadnie na gminę. To z kolei będzie wymagało dodatkowych środków, bo poszerzenie obowiązków gminy tego będzie wymagać.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PoselJerzyKado">Podobnie jest z ocieplaniem budynków komunalnych, o czym mówił poseł Nowaczyk. Gros środków przeznaczonych na docieplanie domów przejmują obecnie spółdzielnie mieszkaniowe. Sejmowe lobby spółdzielcze będzie bardzo trudno skłonić do ustępstw w tej sprawie. Spółdzielnie mieszkaniowe są zainteresowane tym, aby przed swoimi budynkami nie sprzątać, a żeby robiła to gmina. A to jest przecież niemożliwe.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#PoselJerzyKado">Uważam, że nie należy się kłócić na posiedzeniach Komisji, ale dogadać z przedstawicielami lobby spółdzielczego w inny sposób.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselPiotrBuczkowski">Proponowałbym jednak, abyśmy te wszystkie wnioski zgłaszali posłowi Starownikowi, który jest przewodniczącym podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselMarianStarownik">Myślę, że jeszcze dzisiaj zakończymy prace nad projektem ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach. Rzeczywiście mamy największy kłopot z propozycją zapisu dotyczącego tzw. opłat śmieciowych.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselMarianStarownik">Istnieje kilka propozycji, o jednej z nich mówił pan poseł Buczkowski. Okazało się, że w takim brzmieniu nie może zostać zapisana, tak przynajmniej twierdzą eksperci.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PoselMarianStarownik">Biuro Legislacyjne Kancelarii Sejmu przedłożyło podkomisji inne propozycje, które, jak się okazało, również są niemożliwe do zawarcia w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PoselMarianStarownik">Komisja Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej z kolei zaproponowała, aby wysokość opłaty śmieciowej zależała od dochodów, co też jest nie do przyjęcia.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PoselMarianStarownik">Mam nadzieję, że jednak jakoś uporamy się z projektem ustawy, bowiem niewiele spraw pozostało już do rozstrzygnięcia. Wczoraj obradowaliśmy nawet do godz. 23 w nocy i udało się nam wiele kwestii rozstrzygnąć. Pozostał w gruncie rzeczy ten jeden problem, chodzi o obowiązek sprzątania posesji.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#PoselMarianStarownik">Sugerowałem posłom podkomisji, żeby zlecić tę kwestię jakiemuś niezależnemu ekspertowi, żeby ktoś usiadł i napisał cały tekst ustawy, uwzględniający wszystkie zgłoszone propozycje i uwagi. Podkomisja nie jest w stanie tego zrobić. Na przykład wprowadzenie tzw. opłaty śmieciowej jest kwestią niezwykle delikatną. Opracowanie Biura Legislacyjnego nie nadaje się do umieszczenia w całości w formie przepisu do projektu ustawy. Nie ulega wątpliwości, że obowiązkiem właściciela jest sprzątanie swojej posesji.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#PoselMarianStarownik">Mrzonką jest twierdzenie, że to powinna robić gmina. Gmina nie posiada takich możliwości technicznych i finansowych. Tak zresztą dzieje się na całym świecie, że właściciele sprzątają teren przy swoich posesjach.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#PoselMarianStarownik">Czy wyobrażacie sobie państwo, ile osób trzeba by zatrudnić do takiego wielkiego sprzątania, gdyby taki obowiązek spadł na gminę? W skali kraju trzeba by zapewne zatrudnić ponad 200 tys. sprzątaczy. Pojutrze ponownie omówimy tę kwestię na posiedzeniu podkomisji i będziemy się starali, aby projekt ustawy trafił do II czytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselWojciechNowaczyk">Ustawa jest na pozór prosta, ale zawiera kilka pułapek. Ministerstwo Finansów zwróciło nam uwagę na pewne nieścisłości wymagające wyjaśnienia i doprecyzowania. Dotyczy to np. kwestii własności. Dlatego niezbędne jest opracowanie ekspertyzy, aby uniknąć niepotrzebnych błędów, które mogłyby stać się powodem do uchylenia ustawy.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PoselWojciechNowaczyk">Jak powiedziałem, jest kilka spraw kontrowersyjnych. Dotyczy to m.in. wraków samochodów pozostawianych na obrzeżach miast. Jak wiele panuje różnic na ten temat, niech świadczy fakt, że na  posiedzeniu podkomisji dyskutowaliśmy o tym prawie godzinę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselPiotrBuczkowski">Swego czasu, a było to przy nowelizacji ustawy o opłatach lokalnych, prosiliśmy również panią prof. Romanowską o ekspertyzę. Chodziło konkretnie o tak zwaną opłatę śmieciową. Pani profesor jest jej zwolennikiem i obiecała sporządzenie ekspertyzy. Być może w najbliższym czasie otrzymamy ten dokument.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselMarianStarownik">Przedstawicielka Ministerstwa Finansów również obiecała przygotowanie ekspertyzy na dzisiejsze posiedzenie podkomisji, które ma się odbyć o godz. 16. Jeśli takiej ekspertyzy nie otrzymamy, to będziemy musieli zlecić jej wykonanie komuś za pieniądze. Tej przeszkody jakoś nie możemy przeskoczyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselPiotrBuczkowski">Może na posiedzeniu Komisji wpadniemy na jakiś dobry pomysł, jak to zrobić inaczej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselBarbaraImiolczyk">Mam jeszcze jedną sprawę do omówienia. Na dzisiejszym posiedzeniu Sejmu podjęta zostanie debata, kto wie, czy już się nawet nie skończyła, nad sprawozdaniem Komisji Obrony Narodowej oraz Komisji Przekształceń Własnościowych i Ustawodawczej, o rządowym projekcie ustawy o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia skarbu państwa oraz agencji mienia wojskowego.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PoselBarbaraImiolczyk">W tej ustawie po raz kolejny bez opinii naszej Komisji, znalazł się zapis o zwolnieniu od podatku od nieruchomości mienia agencji oraz od opłat skarbowych.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PoselBarbaraImiolczyk">Doprawdy nie wiem już, co robić w takich sytuacjach. Do naszej Komisji nie kieruje się projektów ustaw dotyczących gmin i spraw tak zasadniczych, jak ustawowego ograniczenia dochodów gmin. Projekty ustaw przechodzą gdzieś bokiem, nie są konsultowane z naszą Komisją. Praktycznie nie mamy żadnej możliwości zajęcia stanowiska w takich sprawach.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PoselBarbaraImiolczyk">W związku z tym na forum Komisji wyrażam oburzenie zaistniałym faktem i proszę pana przewodniczącego i prezydium Komisji, aby postarali się przynajmniej dać temu wyraz. Po prostu jesteśmy takimi faktami mocno zaniepokojeni. Dopiero bowiem na sali sejmowej, kiedy dopuszczone są jedynie 10-minutowe oświadczenia klubów i nie ma debaty, okazuje się, że w rządowych projektach Sejm pozbawia gminy należnych im dochodów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselPiotrBuczkowski">Do wypowiedzi pani poseł dodam tylko, że prezydium Komisji wykazuje się dużą aktywnością, co zresztą państwo możecie sami zaobserwować.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PoselPiotrBuczkowski">Z tej konkretnej sprawy wynika kolejny postulat pod adresem Komisji i jej prezydium. Wydaje się, że trzeba by wprowadzić do regulaminu Sejmu zobowiązanie, żeby wszystkie projekty ustaw, które dotyczą samorządu, po pierwsze, były zgodne z ustawą o samorządzie, a po drugie, żeby były zgodne z Europejską Kartą Samorządu.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PoselPiotrBuczkowski">Mówiliśmy zresztą już o tym na zgromadzeniu burmistrzów i wójtów. Chodzi o procedurę legislacyjną związaną z ratyfikowaniem wspomnianej karty, która została, mówiąc obrazowo, spaprana. Stało się tak dlatego, że nie była ona poprzedzona uchwałą Sejmu. Została ratyfikowana bez uchwały Sejmu. W związku z tym Trybunał Konstytucyjny, który rozpatrywał wniosek o zgodności z konstytucją ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych, uznał że ma ona mniejszą rangę niż wszystkie umowy międzynarodowe.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PoselPiotrBuczkowski">Nie możemy obecnie powtórzyć procedury legislacyjnej, natomiast najlepszą formą będzie wpisanie do regulaminu Sejmu procedury uzgadniania projektów ustaw z Europejską Kartą Samorządową. Być może nadałoby to jej taką rangę, iż Trybunał Konstytucyjny mógłby rozpatrywać projekty ustaw czy ustawy również w zgodności z Europejską Kartą Samorządową.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#PoselPiotrBuczkowski">Jeśli państwo wyrazicie zgodę, to prezydium Komisji przygotuje w odpowiednim czasie propozycję zmiany regulaminu Sejmu. Może to wykluczyć sytuacje, które obecnie mają miejsce i o czym mówiła pani poseł Imiołczyk.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#PoselPiotrBuczkowski">Nie widzę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-18.6" who="#PoselPiotrBuczkowski">Czy są jeszcze inne sprawy różne? Jeśli nie ma, to kończymy posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-18.7" who="#PoselPiotrBuczkowski">Dziękuję państwu za udział. Jeśli ktoś z państwa ma ochotę uczestniczyć w końcowej fazie prac nad ustawą o utrzymaniu porządku i czystości w gminach, to serdecznie zapraszam na posiedzenie podkomisji. Odbędzie się ono dzisiaj o godz. 16 w sali 206.</u>
          <u xml:id="u-18.8" who="#PoselPiotrBuczkowski">Na tym kończymy posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>