text_structure.xml
33.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselJacekKuron">Otwieram posiedzenie. Pomoc państwa skierowana dla mniejszości nie jest dostrzegana. My widzimy pieniądze przeznaczone dla nich tylko w jednym ministerstwie. Daleki jestem od tego, aby powiedzieć, że mniejszości otrzymują wystarczającą pomoc, ale w proporcji do budżetu stanowi ona znaczącą kwotę.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselJacekKuron">Niestety w złej sytuacji żyje większość obywateli państwa, poza tymi, którzy żyją według swych potrzeb, ale nimi powinna się zająć prokuratura. Nie będę jednak o tym mówił, ponieważ nie jest to domena naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselJacekKuron">Proponuję, aby w pierwszej kolejności głos zabrali przedstawiciele ministerstw, a następnie będziemy mogli się ustosunkować do przedstawionych informacji oraz zgłosić uwagi i wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PoselJacekKuron">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiSztukiMichalJagiello">Sądzę, że przedstawiony przez nas materiał jest przejrzysty i dlatego wolałbym odpowiadać na ewentualne pytania. Być może jest dziwne, że przy niektórych pozycjach znajduje się adnotacja "brak wniosków", a pomimo to projektujemy wydatki. Uważam, że nie możemy podchodzi do projektowania budżetu w sposób formalistyczny. Jeżeli wnioskodawcy spóźniają się, to nie oznacza, że ich sprawa jest mniej ważna.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiSztukiMichalJagiello">W wyjaśnieniach informujemy, że w niektórych pozycjach zapisane są mniejsze kwoty niż w roku bieżącym. Dotyczy to np. Romów, ale tylko dlatego, że w tym roku premier W. Cimoszewicz przeznaczył dodatkową dotację w wysokości 410 tys. zł na realizację filmu. Jeżeli odejmiemy tę sumę, to okaże się, że nastąpił wzrost porównywalny z innymi mniejszościami.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejMiroslawSawicki">Chcę zwrócić uwagę, że budżet został przedstawiony w nowy sposób. Jesteśmy ciekawi, jak ta innowacja zostanie przyjęta. Według projektu ustawy budżetowej w inwestycjach jest nominalny wzrost o 8%, co oznacza, że nie ma mowy o realnym wzroście ze względu na inflację.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejMiroslawSawicki">Sygnalizujemy już teraz problem dotyczący przekładu podręczników szkolnych dla mniejszości litewskiej. Zapadła już pozytywna decyzja, jednak nie możemy jednym posunięciem wyasygnować 7 mld starych zł, ponieważ jest to zbyt duże obciążenie dla budżetu. Podręczniki do nauczania języka ojczystego, historii i geografii są w całości finansowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w cyklu 3-letnim, jednak zastanawiamy się, czy tak samo mamy postąpić w przypadku innych przedmiotów, ścisłych. Nie wiemy, czy taki ciężar nasz budżet będzie w stanie udźwignąć. Nie wiemy także, jaki wybór podręczników powinien być przetłumaczony, pomimo iż takie pytanie zadaliśmy kilka miesięcy temu. Informacji zwrotnej nie uzyskaliśmy, a nie jest najlepszym pomysłem abyśmy musieli sami wybierać podręczniki.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejMiroslawSawicki">Jesteśmy zdecydowani na opracowanie we współpracy z mniejszością litewską realizacji programu i na pewno nie będzie to działanie jednorazowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselJacekKuron">Jak państwo pamiętacie, odbędzie się oddzielne spotkanie w sprawie podręczników z przedstawicielami Ministerstwa Edukacji Narodowej, stowarzyszeń mniejszości narodowych oraz oddzielne spotkanie w sprawie działalności wydawniczej i kulturalnej z przedstawicielami Ministerstwa Kultury i Sztuki, fundacji i stowarzyszeń mniejszości narodowych.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselJacekKuron">Pojawiło się nowe stowarzyszenie Romów, co jest zresztą uzasadnione, ponieważ dotyczy to Romów Górskich, którzy są pariasami wśród Romów. Są to zatem pariasi wśród pariasów. Znajdują się oni w wyjątkowo dramatycznej sytuacji, a pomoc przekracza możliwości Komisji. Grupa ta jest dlatego w pogardzie, że blisko 200 lat temu osiedli na Podhalu, skąd część przeniosła się do Nowej Huty. Uważam, że należy zastanowić się nad podjęciem działań, które wspierałyby dzieci należące do tej grupy.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselJanByra">Jako członek Komisji wypowiadam się, wierząc materiałom przedstawionym przez ministerstwa. Nie wiem, czy i w jaki sposób są kontrolowane środki przyznawane mniejszościom. Chodzi mi zwłaszcza o zasadność ich wykorzystania. Sądzę, że powinniśmy uzyskać bardziej szczegółową informację na temat wykonania obecnego budżetu. Pozwoli nam to podejmować prawidłowe decyzje.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PoselJanByra">Czy zdaniem przedstawicieli Ministerstwa Kultury i Sztuki środki przewidziane w planie budżetowym są wystarczające? Jeśli nie, to należy przedstawić ile i na co brakuje. W takim wypadku Komisja będzie mogła podjąć odpowiednie kroki.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselMiroslawCzech">Mam pytanie do wiceministra Sawickiego. Jakie inwestycje są przewidziane w przyszłym roku w budżecie Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz jakie są to kwoty?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselJacekKuron">Nasza Komisja jest szczególnie zainteresowana szkołą w Białym Borze. Jest to krok w stronę integracji podjętej z inicjatywy naszej Komisji. W związku z powyższym, proszę zwrócić uwagę na tę inwestycję, która łączy dzieci polskie i ukraińskie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselWlodzimierzBoguslawski">Uważam, że przy omawianiu planu budżetu na rok przyszły należy jednocześnie przedstawić jego wykonanie za lata ubiegłe. Da nam to obraz potrzeb w niektórych działach budżetu, zwłaszcza jeśli chodzi o mniejszości.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PodsekretarzstanuMichalJagiello">Zgłaszane przez posłów propozycje zmierzają do zbyt głębokiej interwencji Komisji w pracę ministerstwa. Z dotychczasowej współpracy z Komisją Kultury i Środków Przekazu wynieśliśmy doświadczenie, że Komisja interesuje się tylko ogólnymi kierunkami polityki Ministerstwa Kultury i Sztuki. Nie wchodzi jednak w poszczególne zagadnienia, bo to staje się funkcją kontrolną. Dlatego należy postawić generalne pytanie, jak dalece Komisja chce ingerować w nasze sprawy? My niczego nie ukrywamy, uważamy, że stopień szczegółowości w naszych materiałach jest wręcz niespotykany.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PodsekretarzstanuMichalJagiello">W ramach zlecenia zadań państwowych jednostkom niepaństwowym przekazujemy środki. Nie mamy na tyle rozbudowanych służb, aby przeprowadzić dokładną kontrolę każdego podmiotu, któremu są zlecane zadania. Prowadzimy kontrolę na zasadach ogólnego rozliczania. Jeżeli na przykład redakcja czasopisma nie przedstawi rozliczenia, to nie otrzyma następnej raty. Reagujemy jednak natychmiast, kiedy dochodzą do nas niepokojące informacje. Muszę powiedzieć, że takie sygnały do nas jeszcze nie dotarły. Z naszych obserwacji wynika, że środki są wydawane sensownie, aczkolwiek mogą być takie sytuacje, o których nie wiemy.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PodsekretarzstanuMichalJagiello">Bardzo złudnymi informacjami jest porównanie efektywności wykorzystania środków. Przykładowo Białorusini są zbyt szczodrzy w swoich oczekiwaniach. Nie liczą się z realiami naszego budżetu. Dlatego podawanie do wiadomości, że oczekują oni 5 mld starych zł, a otrzymają 2,5 mld starych zł nie jest żadną informacją. Z danych wynika, że oczekiwania Białorusinów zostaną zaspokojone w 50%, a tymczasem mniejszość niemiecka, realnie planując potrzeby, otrzyma 80% środków. Z takich danych nic nie wynika, są to nieporównywalne wielkości.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PodsekretarzstanuMichalJagiello">Możemy porównywać jedynie koszty wydawania czasopism. Wiemy, jaką kwotę należy przyznać danemu wydawnictwu. Jesteśmy w stanie podjąć dyskusję, jeżeli uważamy, że wystarczy na to zadanie 3 mld starych zł, a nie 5 mld starych zł, jak to podano we wniosku.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PodsekretarzstanuMichalJagiello">Mówiliśmy już wielokrotnie, że niepokoimy się, iż rokrocznie musimy przeznaczać więcej pieniędzy na wydawanie prasy mniejszości narodowych. Uważamy za swój podstawowy obowiązek utrzymanie choć jednego tytułu w języku danej mniejszości narodowej. Chcemy dotować także inne tytuły, ale z tego powodu mniej środków możemy przeznaczyć na festyny i festiwale.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PodsekretarzstanuMichalJagiello">Projekt budżetu na 1997 r. jest bardzo dobrym projektem. Na tle całego budżetu Ministerstwa Kultury i Sztuki odnotowujemy wzrost wyższy od średniej. Dlatego mogę powiedzieć, że dzięki konsekwentnej polityce Komisji sprawy idą w dobrym kierunku. Przydałoby się więcej środków, ale sytuacja nie jest katastrofalna.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselJanByra">Uważam, że w dwóch kwestiach wiceminister Jagiełło nie ma racji. Sejm posiada funkcje kontrolne wobec rządu i sprawuje je za pośrednictwem Najwyższej Izby Kontroli. W połowie roku każda komisja dokonuje rozpatrzenia wykonania budżetu za dany rok. Odbywa się to w sposób szczegółowy, a w raporcie Najwyższej Izby Kontroli poza danymi zamieszczony jest obszerny komentarz, dotyczący tego, czy każdą złotówkę wydano zgodnie z prawem i w sposób sensowny. Tak więc ułatwia to dyskusję nad przyszłym budżetem, a my, niestety, nie mamy z tym do czynienia.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselJanByra">Ponieważ obecnie mówimy o pieniądzach, dlatego chcę nabrać przekonania, że potrzeba tyle, a nie więcej środków.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselWlodzimierzBoguslawski">Popieram pana posła Byrę. Uważam, że po-winniśmy znać wykonanie budżetu za 1995 r., stopień wykorzystania i potrzeby. Byłoby to dla nas dużą pomocą.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselJacekKuron">Dane, o które prosi pan poseł Bogusławski, zostały zamieszczone w przedstawionych Komisji materiałach.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PoselJacekKuron">Popieram stanowisko pana posła Byry, ponieważ Sejm posiada funkcje kontrolne, w naszym przypadku kontrolę możemy przeprowadzić przy pomocy Najwyższej Izby Kontroli. Dlatego uważam, że pan poseł Byra zgłosił wniosek, aby odbyło się posiedzenie Komisji z udziałem przedstawicieli stowarzyszeń mniejszości narodowych i ministerstwa. Wówczas będziemy mogli odbyć merytoryczną dyskusję na temat wykorzystania przyznawanych środków.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PoselJacekKuron">Uważam, że stowarzyszenia mniejszości zbyt duży ciężar położyły na imprezach, a nie doceniają świetlic, wokół których działają zespoły. Rozumiem, że nie możemy niczego nakazywać, ale możemy zwracać uwagę. Jest to o tyle trudne, że Ministerstwo Kultury i Sztuki nie dysponuje tak rozbudowanym systemem kontrolnym, jaki funkcjonuje w Ministerstwie Edukacji Narodowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselSiergiejPlewa">Mam pytanie do wiceministra Sawickiego. Jak w tym roku następowało przekazywanie środków dla szkół? Czy przekazywano je w całości, czy też są jeszcze jakieś opóźnienia? Chodzi mi zwłaszcza o inwestycje szkolne.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuMiroslawSawicki">W przedstawionym przez nas materiale zawarta jest informacja, jak środki finansowe wpływały na inwestycje.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselSiergiejPlewa">W szkołach, które wizytowałem, spotkałem się z uwagami, że kończył się kwartał, a ministerstwo nie przekazało jeszcze środków. Dlatego zaznaczam, że chodzi mi o bieżące finansowanie budowy szkół.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#DyrektorwMinisterstwieEdukacjiNarodowejEugeniuszBusko">System uruchamiania środków budżetowych polega na przekazywaniu ich do kuratoriów i poszczególnych placówek w systemie dekadowo-miesięcznym. Co miesiąc uruchamiane są środki przeznaczone w całokształcie kalkulacji budżetowych od funduszu płac przez wydatki pochodne do wydatków inwestycyjnych. Nie ma oddzielnych przelewów na fundusz płac, stypendia lub stołówki. Rolą dysponentów trzeciego stopnia jest jednoczesne finansowanie programów inwestycyjnych i działalności bieżącej. Na koniec roku muszą się oni wylegitymować wykonaniem planu we wszystkich obszarach. Kontrola następuje po zakończeniu roku budżetowego, po złożeniu sprawozdań za 12 miesięcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselSiergiejPlewa">Uważam, że należy powrócić do sprawy dotyczącej inwestycji w Górowie Iławeckim. W sprawie tej szkoły i internatu, bez którego nie może ona funkcjonować normalnie, występowaliśmy z dezyderatem do ministra edukacji narodowej oraz premiera. Rozpatrzenie naszego dezyderatu zostało przesunięte na rok 1997, jednak nie ma o tym mowy w przedstawionym materiale. Znajduje się tylko zapis, że oświatę przejmują wojewodowie i inwestycja w Górowie Iławeckim otrzyma 2.500 mln zł. Sądzę, że pewne zobowiązania zostały podjęte zarówno przez ministra edukacji narodowej, jak przez naszą Komisję. Uważam, że powinniśmy postępować konsekwentnie i musimy umożliwić normalne funkcjonowanie tej szkole.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PoselSiergiejPlewa">Wiem o tym, że przyznana dotacja nie wystarczy na wykończenie tego internatu. Jest to szkoła, do której przyjeżdżają dzieci z wielu województw, w tym także dzieci polskie, ponieważ nauczanie odbywa się na wysokim poziomie. Wracam do tej sprawy, gdyż zapis jest cząstkowy i ujmuje tylko środki, które powinny być w przyszłym roku przyznane. Jak wiemy, ta suma nie oddaje pełnej kwoty.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselWlodzimierzBoguslawski">Uważam, że odpowiedź wiceministra Sawickiego nie była konkretna, ponieważ pytanie dotyczyło, w jaki sposób środki są wykorzystywane, a nie jak są dzielone.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PodsekretarzstanuMiroslawSawicki">Uważam, że środki na inwestycje są nie-wystarczające, dotyczy to także mniejszości narodowych. Od 1 stycznia 1997 r. kuratorzy przechodzą w gestię wojewodów, w związku z tym nasze możliwości są ograniczone.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselJerzySzteliga">Czy i jak głębokie jest niebezpieczeństwo, że w związku z przejęciem kompetencji przez wojewodów od 1 stycznia 1997 r., wojewodowie będą nadawali inny priorytet inwestycyjny, niż ten, który wyznaczyło ministerstwo wspólnie z Komisją?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PodsekretarzstanuMiroslawSawicki">Teoretycznie możliwa jest taka sytuacja, myślę jednak, że drogą rozmów i negocjacji z wojewodami można osiągnąć wspólne priorytety.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselWlodzimierzBoguslawski">Uważam, że w pytaniu chodziło o środki zabezpieczające normalny proces edukacji szkolnictwa. Moim zdaniem, takich środków po prostu nie ma.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PoselWlodzimierzBoguslawski">Wiadomo jest, że decyzją ministerstwa szkoły popadają w długi, a następnie zostaną oddłużone. W tej sytuacji część samorządów przejmuje oświatę na poziomie szkół średnich, natomiast pozostałe samorządy nie mają takiego zamiaru, ponieważ nie chcą płacić karnych odsetek.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#DyrektorEugeniuszBusko">Od 1 stycznia 1993 r. po wprowadzeniu programu zmniejszenia o 5% zatrudnienia w całej sferze budżetowej, wszystkie działy poza oświatą ten program wdrożyły, ograniczając zadania. Oświata nie mogła zdecydować się na ograniczenie zadań, ponieważ liczba uczniów nie mogła ulec zmniejszeniu. Nie sposób było zwiększyć oddziały szkolne do 40 osób, gdyż spowodowałoby to spadek zapotrzebowania na etaty nauczycielskie.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#DyrektorEugeniuszBusko">W efekcie przekroczony został fundusz płac o 3-4%. Oznacza to, że brakowało pieniędzy na płace w ostatnich tygodnia grudnia. W bieżącym roku także wystąpi taka sytuacja. Dyrektorzy szkół nie mogą nie wypłacać poborów pracownikom i dlatego oszczędzają na innych wydatkach: nie odprowadzają składek do ZUS, zaliczek potrącanych na podatek dochodowy, realizacji programu inwestycyjnego.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#DyrektorEugeniuszBusko">Rodzi się pytanie związane z uchwaleniem ustawy budżetowej na 1997 r. Czy będzie to kolejny rok "dziury" w budżecie oświaty? Czy potrafimy zmniejszyć skalę niedofinansowania oświaty?</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#DyrektorEugeniuszBusko">Rosnące zadłużenie zbliża się już do kwoty 600 mln zł, jest to wynikiem obecnego stanu, niedoboru w funduszu płac co powoduje, iż są naliczane karne odsetki. Ostatnio rząd przyjął wstępne decyzje, aby w budżecie stworzyć rezerwę celową na oddłużenie ZUS, który od 1 stycznia 1996 r. został i tak wyposażony w nadzwyczajne uprawnienia. Zdjęto z państwowych jednostek budżetowych parasol ochronny, który funkcjonował przez 50 lat. Dotychczas nie wolno było potrącać żadnych środków z konta bankowego państwowych jednostek budżetowych. Obecnie ZUS może "wejść na konto" i wykorzystuje to uprawnienie. Jest to to egzotyka tegorocznej gospodarki budżetowej szkół. Dostrzegamy ją zwłaszcza z powodu "dziury" w budżecie oświaty.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#DyrektorEugeniuszBusko">Nie wiemy, czy kiedy ministerstwo uruchamia środki na płace, to czy nie będą one zarekwirowane. Jest to dramatyczna sytuacja całego systemu oświaty i dlatego podpisujemy układy z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, w których deklarujemy, że odtąd na bieżąco będziemy spłacać należne składki.</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#DyrektorEugeniuszBusko">Chcemy mieć już za sobą ten rok budżetowy, ponieważ zdajemy sobie sprawę, że w grudniu zabraknie pieniędzy na pałce. Nie ma najmniejszych szans, aby w tegorocznej ustawie budżetowej wyodrębnić środki na jej nowelizację, korektę budżetu. W ten sposób po raz kolejny wchodzimy w nowy rok z zadłużeniem. To wszystko nie może się nie odbić na kondycji szkół, programie inwestycyjnym, remontach kapitalnych i bieżących. Do zera zostały sprowadzone programy zajęć pozalekcyjnych, pomocy stypendialnej finansowane z budżetu państwa. Dlatego coraz większa jest rola szkół polegająca na podejmowaniu działalności ubocznej, apelowaniu do darczyńców o pomoc. Od miesiąca apelujemy o pomoc dla wychowanków placówek opieki całkowitej nad dzieckiem. Budżet okazał się znowu niewydolny, nawet dla rutynowych wydatków, takich jak: wyprawki, kieszonkowe oraz zakupy odzieży dla wychowanków.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselJacekKuron">Przypominał nam pan o dramatycznej sytuacji oświaty w Polsce. Został przedstawiony mechanizm, który ma wpływ na taki, a nie inny stan. Zdajemy sobie sprawę, jak ta sytuacja wygląda od strony dziecka i rodziców. Wysłanie dziecka do szkoły jest poważnym kłopotem dla średnio zarabiających rodziców. Tylko na podręczniki do klasy pierwszej należy przeznaczyć 1,5 mln starych zł, a są przecież jeszcze inne wydatki.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PoselJacekKuron">Zastanawiam się, czy Sejm potrafi odpowiednio zachować się w tej sytuacji. Jest to decyzja fundamentalna. Zaznaczam, że nie wygłaszam teraz koniunkturalnego, politycznego przemówienia. Ten stan rzeczy trwa i narasta. W rozmowie z posłem Szteligą powiedziałem, że jest to także moja wina. Obecnie uważam, że oświatę trzeba było wyłączyć z programu zmniejszenia zatrudnienia o 5%. Jednak wówczas minister edukacji narodowej nie wystąpił z takim wnioskiem.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PoselJacekKuron">Budżet oświaty mniejszościowej osiągnął większy wzrost niż cały budżet oświaty. Niemniej jednak nadal trzeba podejmować wysiłek, aby nastąpiła poprawa sytuacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselJerzySzteliga">Zdaję sobie sprawę, że bez oddłużenia oświaty działania naszej Komisji będą bardzo skomplikowane. Aby nie dopuścić do rozpaczy, chcę podkreślić, że w tym roku budżetowym podjęty został znaczący wysiłek ze strony Ministerstwa Edukacji Narodowej. W ramach dodatkowej subwencji przeznaczono 57,5 mld starych zł.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PoselJerzySzteliga">Chciałbym zaproponować, abyśmy w ramach dyskusji zastanowili się nad dwiema fundamentalnymi sprawami. Pierwsza dotyczy inwestycji w Górowie Iławeckim i Białym Borze, należy uczulić wojewodów na ten problem, ponieważ jest on bardzo związany z tematyką, którą zajmuje się nasza Komisja. Druga dotyczy tego, iż powinniśmy uprawomocnić prezydium Komisji do odbycia w niedalekiej przyszłości dyskusji z prezydiami Komisji Nauki, Edukacji i Postępu Technicznego oraz Komisji Kultury i Środków Przekazu na temat potrzeb znajdujących się w obszarze zainteresowania naszych Komisji. W ten sposób możemy naszymi problemami zainteresować inne komisje, gdyż mogą one ich nie dostrzegać.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselWlodzimierzBoguslawski">Dziękuję za przedstawienie informacji, że jest źle, a będzie jeszcze gorzej. Uważam, że problemy występują z powodu złego podziału środków finansowych. Jeżeli chodzi o szkolnictwo podstawowe, to nie posiada ono większych braków, gdyż jest odpowiednio zabezpieczone. Drobne trudności mogą powstać tylko wówczas, kiedy źle są zagospodarowane środki. Natomiast szkolnictwo na poziomie średnim zostało potraktowane po macoszemu. W inny sposób została przekazywana subwencja, która niejednokrotnie wystarcza tylko do września lub października. Sądzę, że jest to wskazówka dla ministerstwa, aby środki były przekazywane równomiernie tak dla szkół średnich, jak i podstawowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselJanBudkiewicz">Wiedzieliśmy, że budżet oświaty ma duże zaległości, ale w pewnym momencie należy powiedzieć "stop". Sądzę, że zarówno prezydia wymienionych komisji, jak i my wszyscy musimy się zastanowić nad tym problemem. To zadanie stoi zwłaszcza przed Ministerstwem Edukacji Narodowej, które ma największe możliwości i rozeznanie w sprawie.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PoselJanBudkiewicz">Mamy do czynienia z długami narastającymi na zasadzie efektu kuli śnieżnej, ale dodatkowo wpadliśmy także w pewnego rodzaju demoralizację. Wielu dyrektorów podejmuje decyzje o zadłużaniu się, ponieważ sądzi, że długi zostaną umorzone. Mamy z tym do czynienia nawet w takich okolicznościach, kiedy dane placówki nie musiały zadłużać się.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#PoselJanBudkiewicz">Przykładem do rozwiązania sytuacji są negocjacje podejmowane z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Sądzę, że tylko wspólnymi siłami możemy odpowiedzieć, w jaki sposób podjąć skuteczne działania.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselSiergiejPlewa">Chciałbym się dowiedzieć, jak pan wiceminister Jagiełło ocenia zapotrzebowanie i możliwości realizacji budżetu? Czy istnieje potrzeba poszukiwania dodatkowych środków?</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PoselSiergiejPlewa">Jak wynika z przedstawionych materiałów, wszystkie pieniądze są w pełni wykorzystywane na kulturę i nie powinno ich zabraknąć na tak szlachetny cel.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PodsekretarzstanuMichalJagiello">Przedstawione zestawienie potrzeb jest niepełne, ponieważ 17 organizacji jeszcze nie złożyło formalnych wniosków. Nie wiemy, na jaką kwotę będą one opiewały i dlatego podsumowaliśmy tylko te wnioski, które do nas wpłynęły. Należy domniemywać, że potrzeby wynoszą nie 40 mld starych zł, ale ponad 50 mld starych zł. Według mojej oceny podstawowe potrzeby będą w roku przyszłym zaspokojone, choć przydałoby się więcej środków.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PodsekretarzstanuMichalJagiello">Proszę zrozumieć, że zdecydowanie łatwiej podejmuje się decyzje w sprawach, np. teatru profesjonalnego. Mniej więcej wiemy, ile należy przeznaczyć na festiwal w Kaliszu oraz na nagrodę "Złamanego szlabanu" w Cieszynie. Wielokrotnie mówiliśmy, że urzędnicy nie mogą wskazywać np. Litwinom, na co mają być wydane pieniądze. Mówię o tym po raz kolejny, aby posłowie nie odnieśli wrażenia, że pewne informacje próbuję ukrywać.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselJacekKuron">Uważam, że jest to właściwy moment na przeprowadzenie tej dyskusji, ponieważ sprawa jest niezmiernie ważna.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#DyrektorBiuraMniejszosciNarodowychwMinisterstwieKulturyiSztukiJerzyBisiak">W materiałach przedstawiliśmy zestawienie wzrostu budżetu w ostatnich 3 latach oraz planowany budżet na 1997 r. W latach 1994-1996 nastąpił wzrost budżetu o 100%. Kiedy proponowano wzrost o 11%, to wówczas zwróciliśmy się do posłów z prośbą o pomoc. W ten sposób udało się nam uzyskać większą sumę. W ubiegłym roku złożono wnioski na 37 mld starych zł, a na działalność przeznaczyliśmy 23 mld starych zł plus dodatkową subwencję dla Romów.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#DyrektorBiuraMniejszosciNarodowychwMinisterstwieKulturyiSztukiJerzyBisiak">Obecnie nie wszystkie stowarzyszenia złożyły wnioski. Nie znaczy to, że wszystkie złożone wnioski zostały przygotowane realnie. Nawet w przedłożonych materiałach jest pro-ponowany wzrost budżetu dla różnych organizacji od 100 do 300%. Wiadomo, że są to oczekiwania nierealne. Obecnie i tak odnotowujemy większy wzrost budżetu dla mniejszości narodowych niż wzrost całego budżetu kultury. Sądzę że jest to pozytywne zjawisko i chcemy je utrzymać.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#DyrektorBiuraMniejszosciNarodowychwMinisterstwieKulturyiSztukiJerzyBisiak">Samo zestawienie wydatków nie świadczy, że zostaną one przekazane na potrzebne rzeczy. Administracyjnie nie będziemy decydować, która sprawa jest dla danej mniejszości ważniejsza. Namawiamy mniejszości narodowe do wyartykułowania sposobu rozwijania ich kultury w najbliższych latach. Musimy pamiętać, jeżeli przyjmujemy pewną politykę państwa, w której uczestniczą należący do mniejszości obywatele kraju, dotyczącą własnej tożsamości, że nie może być to decyzja administracyjna. Niestety często występują spory wewnętrzne wśród danego stowarzyszenia, jednak my administracyjnie nie możemy ich rozwiązywać.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#DyrektorBiuraMniejszosciNarodowychwMinisterstwieKulturyiSztukiJerzyBisiak">Działalność kulturalna mniejszości narodowych jest niezwykle bogata i w miarę ukształtowana. Istnieje wiele zespołów, teatrów oraz podejmowana jest działalność wydawnicza. Czasami możemy sobie pozwolić na przyjmowanie nowych zadań, ale pomimo powstawania nowych stowarzyszeń, nie czynimy tego często. Moim zdaniem, najważniejsze jest, aby stowarzyszenia miały świadomość realnych kosztów funkcjonowania wydawnictw oraz dobrego planowania środków budżetowych.</u>
<u xml:id="u-31.4" who="#DyrektorBiuraMniejszosciNarodowychwMinisterstwieKulturyiSztukiJerzyBisiak">Odnośnie do rozliczeń mogę powiedzieć, że Biuro Mniejszości Narodowych w Ministerstwie Kultury i Sztuki było w tym roku kontrolowane przez inspektorów Najwyższej Izby Kontroli i nie zgłoszono do nas żadnych zastrzeżeń. Przy rozliczaniu generalnie stosujemy zasadę używaną przy zlecaniu zadań. Nie żądamy okazywania oryginalnych rachunków, ale wymagamy, aby zestawienia wynikające z instrukcji budżetowej były przechowywane w archiwach. Przez dwa lata, od kiedy pracuję ze stowarzyszeniami, nie było sytuacji aferowej. Wobec powyższego, z powodu ograniczeń działalności kontrolnej Ministerstwa Kultury i Sztuki, nie uważam, aby wojewódzkie oddziały NIK miały kontrolować działalność stowarzyszeń mniejszości narodowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselJacekKuron">Przypominam, że został zgłoszony wniosek, aby odbyć posiedzenie Komisji, na które zaprosimy przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej i stowarzyszeń mniejszości narodowych. Będziemy mogli rozmawiać o tym, na co i ile wydaje się pieniędzy. Jest to kwestia kierunków i priorytetów. Możemy także odbyć cząstkowe wyjazdy, w czasie, których moglibyśmy obejrzeć imprezę lub przedstawienie teatralne. Nikt za nas nie rozwiąże tego zadania, ponieważ mamy do czynienia ze społeczną inicjatywą i dlatego mamy większe możliwości niż ministerstwo.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PoselMiroslawCzech">Biuro Mniejszości Narodowych było kontrolowane przez NIK, ale jako organ Ministerstwa Kultury i Sztuki. Najwyższa Izba Kontroli kontroluje także stowarzyszenia i wówczas wszystkie rachunki muszą być przedstawione. Życzyłbym, aby inne instytucje tak przestrzegały przepisów jak stowarzyszenia działające od 1990 r.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PoselMiroslawCzech">Już dwa lata temu stwierdziliśmy, że sytuacja jest ustabilizowana, jeśli chodzi o podstawowe potrzeby kulturowe mniejszości narodowych, i niewiele nowego możemy wnieść do tego tematu przy obecnym budżecie. Jeżeli ma się odbyć posiedzenie, na którym będziemy rozmawiać o przyszłości stowarzyszeń mniejszości narodowych, to musi być ono nakierowane na perspektywy, o czym mówił pan dyrektor Bisiak. Spróbujmy ustalić pytania dotyczącego tego, w jaki sposób kultura mniejszości narodowych w Polsce ma się rozwijać, przez co wzbogaci kulturę ogólnopolską.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselJanByra">Dziękuję panu posłowi Czechowi za wniesione uwagi. Nasza Komisja jest tylko stronnikiem przedstawicieli mniejszości narodowych, chcemy im pomóc. Chcąc ich wspierać, musimy być przekonani o celowości naszych starań.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PoselJanByra">Chciałem przypomnieć panu wiceministrowi Jagielle, że dwa lata temu na posiedzeniu Komisji zwrócił pan uwagę, że jedna z mniejszości wydaje pismo o określonym nakładzie, jednak jego sprzedaż była minimalna. Dlatego rodzi się pytanie o konieczności utrzymywania tego tytułu. Nie chodzi mi o to, kto będzie wydawał i jakie treści będą zawarte w czasopiśmie, ale warto zwrócić uwagę, czy druk był zamawiany po najbardziej optymalnych cenach.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PoselJacekKuron">Rozumiem, że musimy odbyć dyskusję dotyczącą perspektyw, kierunków i priorytetów. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to zgłoszony wniosek zostanie przyjęty. Prezydium Komisji zaplanuje takie posiedzenie, które będzie poprzedzone spotkaniem z prezydiami dwóch wymienionych komisji. Stworzy to możliwość znalezienia dodatkowych źródeł finansowania wydatków na mniejszości narodowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PoselSiergiejPlewa">Z dzisiejszej dyskusji wynika, że środki zaplanowane w budżecie są za małe.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PoselJacekKuron">Wszyscy zgadzają się z tym stwierdzeniem, mówili o tym także przedstawiciele ministerstw.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#PoselJacekKuron">Przechodzimy do kolejnego punktu porządku dziennego. Czy w sprawach różnych są uwagi? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#PoselJacekKuron">Dziękuję za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>