text_structure.xml 67.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Otwieram wyjazdowe posiedzenie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka w Zakładzie Karnym w Czarnem. Stwierdzam kworum. Porządek dzienny posiedzenia przewiduje ocenę realizacji wybranych inwestycji prowadzonych przez Ministerstwo Sprawiedliwości w sądownictwie i więziennictwie. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę zgłoszeń. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła porządek dzienny. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Witam sekretarza stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości pana Mariana Cichosza, wiceprezesa Sądu Apelacyjnego w Poznaniu pana Jerzego Geislera, prezesa Sądu Okręgowego w Poznaniu pana Krzysztofa Józefowicza, prezesa Sądu Rejonowego w Złotowie (którego nową siedzibę uroczyście otworzyliśmy w dniu wczorajszym) panią Elżbietę Kaczorowską, dyrektora generalnego Służby Więziennej pana gen. Jacka Pomiankiewicza, dyrektora Okręgowego Inspektoratu Służby Więziennej w Koszalinie pana płk. Krzysztofa Olkowicza, dyrektora Zakładu Karnego w Czarnem pana ppłk. Franciszka Tarasewicza, prokuratora apelacyjnego w Poznaniu pana Sławomira Twardowskiego, prokuratora okręgowego w Poznaniu pana Krzysztofa Grześkowiaka, przedstawicieli władz samorządowych: burmistrza gminy Czarne pana Jana Zieniuka, przewodniczącego Rady Miasta w Czarnem pana Benedykta Lipskiego oraz starostę człuchowskiego pana Aleksandra Gappę.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Proszę pana ministra Mariana Cichosza o przedstawienie informacji dotyczącej działalności inwestycyjnej w latach 2005-2008 w sądownictwie powszechnym oraz w więziennictwie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciMarianCichosz">Dziękuję serdecznie za podjęcie tego tematu przez Komisję Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Uważam, że jest on bardzo istotny dla dalszego funkcjonowania struktur państwa, szczególnie wymiaru sprawiedliwości, a także dla efektywności wykonywania orzeczonych przez sądy kar pozbawienia wolności. Warunki lokalowe sądów oraz warunki odbywania kary pozbawienia wolności w istotny sposób wpływają na efektywność funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości oraz wykonywanie kary pozbawienia wolności, szczególnie procesu resocjalizacji osób odbywających tę karę.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciMarianCichosz">Chciałbym przedstawić kilka istotnych danych, które będą ilustracją problemu rozpatrywanego przez Komisję na dzisiejszym posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciMarianCichosz">Obecnie na terenie kraju funkcjonują 373 sądy powszechne, w tym 11 sądów apelacyjnych, 45 sądów okręgowych, 317 sądów rejonowych. W trwałym zarządzie sądy posiadają 1317 tys. m2 powierzchni. Jest to pożądana forma zarządu. Na koniec 2007 r. sądy wynajmowały 105 tys. m2 powierzchni. Resort sprawiedliwości zamierza w ciągu kilku lat doprowadzić do sytuacji, kiedy sądy powszechne będą dysponowały lokalami w trwałym zarządzie. Chodzi o wyeliminowanie potrzeby wynajmowania, co, niezależnie od problemów natury prawnej, wpływa w istotny sposób na koszty funkcjonowania sądownictwa.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciMarianCichosz">Od kilku lat można zaobserwować pozytywną tendencję, jeżeli chodzi o skalę nakładów na budownictwo inwestycyjne w sądownictwie. W 2005 r. na inwestycje budowlane zaplanowano – i wykonano – kwotę ok. 156.000 tys. zł. W 2006 r. – 178.000 tys. zł, w 2007 r. – wydatkowano kwotę 228.000 tys. zł. W budżecie na 2008 r. przewidziano kwotę 284.000 tys. zł. Ta wzrostowa tendencja koreluje z założeniem zbudowania nowych siedzib dla sądów powszechnych wszystkich instancji i stworzenia warunków dla dobrego funkcjonowania sądownictwa.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciMarianCichosz">W 2005 r. uzyskano 59.000 m2 przyrostu powierzchni. W 2006 r. – 57.000 m2 przyrostu powierzchni. W 2007 r. – prawie 56.000 m2. W 2008 r. planujemy uzyskać ponad 76.000 m2 przyrostu powierzchni.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciMarianCichosz">Dziękujemy parlamentowi za przyznawanie coraz większych środków na budownictwo inwestycyjne w sądownictwie powszechnym. Myślę, że problemy lokalowe sądownictwa w ciągu kilku lat – nie określam dokładnie terminu, bo to będzie zależeć od możliwości budżetowych państwa – zostaną rozwiązane. Oczywiście zawsze pozostanie sprawa modernizacji i przystosowania pewnych pozyskanych obiektów dla potrzeb sądownictwa powszechnego. Ale w tym zakresie w ostatnich latach podjęto dużo działań.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciMarianCichosz">Obecne wymogi prowadzenia rozpraw, szczególnie tych, gdzie oskarżonymi są osoby, które popełniły bardzo poważne przestępstwa o charakterze zorganizowanym (czyli sprawcy niebezpieczni) powodują, że musimy budować i dostosowywać do tego rodzaju rozpraw odpowiednio zabezpieczone sale, chroniące zarówno przed agresją ze strony oskarżonych, jak i zapewniające sprawny przebieg postępowania. Ministerstwo Sprawiedliwości rozważa wprowadzenie nagrywania przebiegu rozpraw sądowych.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciMarianCichosz">Pokazałem w zarysie pewien trend. Jeżeli będą potrzebne szczegółowe wyjaśnienia, to do dyspozycji Komisji jestem ja ewentualnie zastępca dyrektora Departamentu Budżetu i Majątku Skarbu Państwa w Ministerstwie Sprawiedliwości pan Ryszard Topyła.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciMarianCichosz">Chciałbym teraz przedstawić krótkie wprowadzenie do zasadniczego tematu dotyczącego działalności inwestycyjnej w więziennictwie (budowy nowych aresztów i zakładów karnych oraz modernizacji tych obiektów), który przedstawi dyrektor generalny Służby Więziennej pan gen. Jacek Pomiankiewicz.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciMarianCichosz">Wykres prezentowany na planszy przedstawia dwie wielkości. Niebieskim kolorem zaznaczono pojemność zakładów karnych i aresztów śledczych w latach 2000-2007. Pojemność rozumiana jako potencjalna ilość miejsc, którą mogą „zaoferować” zakłady karne i areszty śledcze skazanym, przyjmując normę przewidzianą przez Kodeks karny wykonawczy, czyli 3 m2 na jednego osadzonego. Obecnie dysponujemy prawie 79 tys. miejsc dla osadzonych. Jak państwo widzą na wykresie, od 2000 r. liczba miejsc systematycznie wzrasta.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciMarianCichosz">Górna czerwona linia przedstawia liczbę osadzonych. Na początku 2000 r. ta linia była na dole. Ale przekroczyła linię zaznaczoną na niebiesko. Radykalny wzrost liczby osadzonych przypadał na lata 2000-2001. Ta wartość podlegała pewnym zmianom i fluktuacjom. Od trzech kwartałów występuje niewielka tendencja spadkowa. Obecnie w zakładach karnych i aresztach śledczych przebywa ok. 88 tys. osób. Z przytoczonych danych wynika, że dla zapewnienia wszystkim osadzonym kodeksowej normy 3 m2 powierzchni na jednego osadzonego brakuje ok. 9 tys. miejsc.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciMarianCichosz">Rozpiętość między liniami przedstawiającymi liczbę osadzonych i liczbę miejsc zmniejsza się, co należy uznać za tendencję korzystną. Wzrasta liczba miejsc w zakładach karnych i aresztach śledczych, ponieważ systematycznie rosną nakłady na więziennictwo. Chcę tu podkreślić duże znaczenie realizacji „Programu pozyskania 17.000 miejsc w jednostkach organizacyjnych więziennictwa w latach 2006–2009”. Natomiast przyczyny są bardzo złożone, jeżeli chodzi o liczbę osadzonych. Nie chciałbym w tej chwili o tym mówić.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciMarianCichosz">Wykres nr 2 przedstawia zaludnienie (właściwie przeludnienie) w zakładach karnych i aresztach śledczych. W kulminacyjnym – bardzo niekorzystnym – okresie na przełomie 2006 i 2007 r. zaludnienie osiągnęło poziom 124,7%. Czyli innymi słowy – wskaźnik przeludnienia wynosił 24,7% czyli prawie 25%. Oznacza to naruszenie normy 3 m2 powierzchni mieszkalnej na jednego osadzonego. Ale nie było innego wyjścia. Musieliśmy przyjąć osadzonych. To był bardzo niekorzystny okres. Obecnie wskaźnik przeludnienia wynosi 11,5%.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciMarianCichosz">Wykres nr 3 przedstawia liczbę osadzonych zatrudnionych odpłatnie. Podkreślam odpłatnie, ponieważ od kilku lat po zmianie Kodeksu karnego wykonawczego i innych przepisów regulujących pracę skazanych, można również nieodpłatnie zatrudniać osadzonych. Wykres pokazuje, że wzrasta liczba osób skazanych zatrudnionych, choć co prawda pod koniec 2007 r. nastąpił lekki spadek liczby osób zatrudnionych odpłatnie. Natomiast liczba osób wykonujących pracę nieodpłatnie utrzymuje się w granicach  6-7 tys. Łącznie co trzecia osoba osadzona w zakładzie karnym pracuje (odpłatnie lub nieodpłatnie). Jest to niezwykle ważny element resocjalizacyjny, o czym nie trzeba przekonywać.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciMarianCichosz">Zainteresuję się problemem zgłoszonym przez dyrektora Zakładu Karnego w Czarnem dotyczącym zlecenia usług poligraficznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Obecnie w drukarni w Zakładzie Karnym w Czarnem drukuje się ok. 70% zapotrzebowania Ministerstwa Sprawiedliwości na druki sądowe. Co dzieje się z pozostałymi 30%? Czy nie byłoby racjonalniej zlecić tej drukarni więcej, może nawet 100% zapotrzebowania resortu? Oglądaliśmy tę drukarnię. Jest efektywna. Rozmawialiśmy z pracującymi tam więźniami. Wzrost zamówień byłby również bardzo wskazany dla procesu resocjalizacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMSMarianCichosz">Deklaruję, że zainteresuję się tą kwestią.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JacekPomiankiewicz">Przedstawię efekty działalności inwestycyjnej w więziennictwie w 2007 r. oraz plan zamierzeń na rok bieżący. Członkowie Komisji otrzymali również materiał na piśmie dotyczący tego zagadnienia łącznie z informacją ogólną na temat więziennictwa zawierającą pewien bilans i statystki dotyczące nie tylko populacji osadzonych, ale również kadry, kierunków pracy resocjalizacyjnej, zmian legislacyjnych i zamierzeń na najbliższy okres.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#JacekPomiankiewicz">W ustawie budżetowej na 2007 r. na budownictwo inwestycyjne (par. 6050) zaplanowano kwotę 254.196 tys. zł. Procentowe zwiększenie planu 2007 r. w stosunku do wcześniejszych limitów dowodzi, że była to imponująca kwota. Plan wydatków inwestycyjnych w 2007 r. obejmował w par. 6050 budownictwo, udziały i dokumentację.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#JacekPomiankiewicz">W planie wydatków majątkowych więziennictwa na miniony rok znajdowało się 151 zadań inwestycyjnych, z czego 34 zadania kontynuowane (z poprzedniego roku lub lat ubiegłych) i 117 zadań nowo rozpoczynanych.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#JacekPomiankiewicz">Wśród 151 zadań inwestycyjnych realizowanych w 2007 r. znajdowały się 53 zadania związane z realizacją „Programu pozyskania 17.000 miejsc w jednostkach organizacyjnych więziennictwa w latach 2006-2009”, 3 zadania związane z adaptacją na jednostki penitencjarne nieruchomości przejętych przez więziennictwo, 51 zadań związanych z modernizacją infrastruktury jednostek rozbudowywanych w ramach „Programu 17.000 miejsc”, 45 zadań związanych z modernizacją infrastruktury jednostek penitencjarnych.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#JacekPomiankiewicz">W 2007 r. więziennictwo uzyskało 2848 miejsc w wyniku działalności inwestycyjnej, 1091 miejsc w wyniku adaptacji obiektów przejętych od wojska o samorządu oraz 463 miejsca w wyniku działalności remontowej. Łącznie pozyskano 4402 miejsca, czyli o 569 więcej niż zakładano. Jednak rzeczywisty przyrost był mniejszy o 284 miejsca. Eksploatacja pewnych obiektów groziła katastrofą budowlaną lub stwarzała zagrożenia dla przebywających tam osób pozbawionych wolności. Stąd konieczność ich likwidacji. Ale nie wpłynęło to na zakładany uzysk miejsc.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#JacekPomiankiewicz">Zestawienie uzyskanych efektów rzeczowych obejmuje założenia według planu oraz rzeczywisty uzysk miejsc, jeżeli chodzi o budowę pawilonów typu zamkniętego, półotwartego i otwartego. Wszędzie uzyskaliśmy więcej miejsc niż zakładano.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#JacekPomiankiewicz">Niezaprzeczalnym, a wręcz precedensowym osiągnięciem działań inwestycyjnych Służby Więziennej w latach 2006-2007, było uzyskanie lepszych wyników w zakresie pozyskania nowych miejsc zakwaterowania, jakie uzyskano łącznie w latach 2000-2005. W latach 2000-2005, czyli przez 6 lat w wyniku działalności inwestycyjnej i remontowej więziennictwo uzyskało prawie 3000 miejsc. Natomiast w 2006 r. uzyskaliśmy ponad 3000 miejsc, w 2007 r. – prawie 4000 miejsc. Świadczy to o wielkiej dynamice, która wynika z nakładów finansowych.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#JacekPomiankiewicz">W 2006 r. Służba Więzienna przejęła 3 nieruchomości (Przytuły, Dobrowo, Przywary), w których po wykonaniu wymaganych prac adaptacyjnych w latach 2006-2007 uzyskano łącznie 1500 nowych miejsc zakwaterowania.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#JacekPomiankiewicz">Prowadzimy również – niekiedy trudne – rozmowy z Agencją Mienia Wojskowego w sprawie przejmowania nieruchomości oferowanych przez Agencję. Część nieruchomości udaje nam się przejąć. Ale występują również pewne problemy związane chociażby ze sprzeciwem społeczności lokalnej. Np. w Toruniu i Ostrowie Wielkopolskim, gdzie sprzeciw społeczności lokalnej i władz miasta skutecznie zablokował nasze działania. W przypadku Ostrowa Wielkopolskiego postaramy się jeszcze uratować sytuację w sensie poszerzenia bazy materialnej Centralnego Ośrodka Służby Więziennej. Mam tu na myśli aspekt dydaktyczno-szkoleniowy.</u>
          <u xml:id="u-5.9" who="#JacekPomiankiewicz">Plan wydatków na zakupy inwestycyjne w 2007 r. wynosił 35.000 tys. zł, część tej kwoty przeznaczono na zakupy dokonywane centralnie przez CZSW, a część na zakupy realizowane przez okręgowe inspektoraty. Dokonaliśmy zakupu m.in. środków transportu, urządzeń i systemów zabezpieczająco-ochronnych, aparatury medycznej (m.in. ambulans RTG, który państwo posłowie widzieli w ZK w Czarnem) oraz urządzeń łączności i informatycznych.</u>
          <u xml:id="u-5.10" who="#JacekPomiankiewicz">Plan wydatków majątkowych więziennictwa na 2008 r., w ustawie budżetowej, został ustalony na 345.000 tys. zł, z tego budownictwo inwestycyjne – 325.000 tys. zł, zakupy inwestycyjne – 20.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-5.11" who="#JacekPomiankiewicz">Planujemy realizację 103 zadań inwestycyjnych, z czego 67 zadań kontynuowanych, 36 zadań nowo rozpoczynanych. Realizujemy również adaptację 3 jednostek wojskowych planowanych do przejęcia w 2008 r.</u>
          <u xml:id="u-5.12" who="#JacekPomiankiewicz">Rozpoczęcie w 2008 r. 36 nowych zadań skutkować będzie uzyskaniem ok. 4000 nowych miejsc zakwaterowania (bez obiektów wojskowych). Mam nadzieję, że ok. 500 miejsc pozyskamy po adaptacji obiektów wojskowych.</u>
          <u xml:id="u-5.13" who="#JacekPomiankiewicz">Kwota 325.000 tys. zł zostanie przeznaczona na realizację „Programu pozyskania 17.000 miejsc...”, adaptację jednostek powojskowych, realizację zadań związanych z rozbudową infrastruktury w jednostkach penitencjarnych w ramach „Programu pozyskania 17.000 miejsc...” (rozbudowa kuchni, kotłowni, spacerników itp.), realizację zadań związanych z poprawą istniejącej infrastruktury w jednostkach penitencjarnych, dokumentację przyszłościową i udziały więziennictwa w inwestycjach wspólnych np. sądowo-prokuratorskich.</u>
          <u xml:id="u-5.14" who="#JacekPomiankiewicz">Pierwszy obszar – realizacja „Programu pozyskania 17.000 miejsc...” – na wykresie precyzyjnie wymieniono inwestycje w zakresie budowy i adaptacji pawilonów do zakwaterowania w 2008 r. oraz rozpoczęcie budowy pawilonów do zakwaterowania w 2008 r. z terminem zakończenia w 2009 r.</u>
          <u xml:id="u-5.15" who="#JacekPomiankiewicz">Drugi obszar to adaptacja obiektów powojskowych. Na to zadanie przeznaczono kwotę nieco ponad 41.000 tys. zł. Będziemy kontynuować adaptację jednostki wojskowej w Dobrowie, adaptację jednostki wojskowej w Przywarach i adaptację obiektów szkolnych w Przytułach. Chcemy także rozpocząć adaptacje jednostek wojskowych w Ciągowicach k. Zawiercia i w Gubinie oraz przejąć część obiektów Biura Ochrony Rządu w Raduczu k. Łodzi.</u>
          <u xml:id="u-5.16" who="#JacekPomiankiewicz">Trzeci obszar dotyczy rozbudowy infrastruktury w związku ze zwiększoną pojemnością konkretnej jednostki penitencjarnej. Chodzi o rozbudowy kotłowni, pralni, kuchni, obiektów ochronnych, obiektów związanych z zabezpieczeniem ochrony zdrowia osadzonych, realizacją podstawowych uprawnień, czyli sal widzeń, spacerników itp.</u>
          <u xml:id="u-5.17" who="#JacekPomiankiewicz">Istotna jest również realizacja zadań związanych z poprawą istniejącej infrastruktury. Musimy modernizować infrastrukturę. Materia polskiego więziennictwa jest w ok. 60% dosyć archaiczna. Można to było zauważyć także w trakcie wizytacji Zakładu Karnego w Czarnem. Są pawilony nowoczesne, ale są też pawilony wyeksploatowane.</u>
          <u xml:id="u-5.18" who="#JacekPomiankiewicz">Ostatni obszar – to dokumentacja przyszłościowa i udziały więziennictwa w inwestycjach wspólnych, na co przeznaczamy również pewną kwotę.</u>
          <u xml:id="u-5.19" who="#JacekPomiankiewicz">W 2008 r. zaplanowano oddanie do użytku 4122 nowych miejsc. Jeśli uda nam się, to uzyskamy ich więcej.</u>
          <u xml:id="u-5.20" who="#JacekPomiankiewicz">Ostatni slajd pokazuje przyrost miejsc w strukturze regionalnej w latach 2006-2008, czyli w latach realizacji „Programu pozyskania 17.000 miejsc...”. To imponujący przyrost, szczególnie w przypadku Okręgowego Inspektoratu Służby Więziennej w Koszalinie, na terenie którego znajdujemy się – prawie 1300 miejsc uzyskanych.</u>
          <u xml:id="u-5.21" who="#JacekPomiankiewicz">Jeśli nakłady na więziennictwo będą tak znaczne, a w ostatnich latach nie możemy narzekać na brak środków finansowych – mamy również kadry na wysokim poziomie – to jestem pewien, że realizacja programu rządowego zakończy się sukcesem, a przy tendencji, którą pokazywał pan minister, pewnej stabilizacji, jeśli chodzi o liczbę osób odbywających karę pozbawienia wolności, mam nadzieję na poprawę sytuacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselStanislawChmielewski">W dzisiejszym posiedzeniu uczestniczą przedstawiciele władz samorządowych Człuchowa. W informacji pisemnej Ministerstwa Sprawiedliwości w załączniku nr 3 w pkt 4 „Dokumentacja planowana do zakończenia w 2008 r.” wymienia się rozbudowę i modernizację budynku Sądu Rejonowego i Prokuratury Rejonowej we Człuchowie. Nie ma powiatu bez dobrego sądu, a dobry sąd to również kwestia inwestycji i dobrych warunków prawnych. Zatem zapytuję pana ministra i przedstawicieli samorządu: czy rozbudowa i modernizacja budynku Sądu Rejonowego i Prokuratury Rejonowej spełni oczekiwania społeczności lokalnej?</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoselStanislawChmielewski">Złotów jest dobrym przykładem wykorzystywania stosunkowo niewielkim kosztem istniejących obiektów dla pozyskiwania nowych miejsc. Zachęcam do naśladowania, nie tylko dlatego że tam mieszkam. Były budynek Sądu Rejonowego i budynek Aresztu Śledczego są własnością Skarbu Państwa. Tego rodzaju obiekty mogą być przekazywane między jednostkami. W przypadku Aresztu Śledczego została realizowana inwestycja dającą podstawę do funkcjonowania jednostki dla 300 osadzonych. Obecnie jest wykorzystana w ok. 1/3. Czy kierownictwo Służby Więziennej oraz resort sprawiedliwości będą wspierać dokończenie tej inwestycji w najbliższym czasie, tak aby pozostawieniu zewnętrznego kształtu – budynek jest umieszczony w wykazie zabytków – stworzyć nowoczesną jednostkę dla 300 osadzonych? Mam na myśli potencjał. Nie chciałbym, aby tam akurat było 300 osób.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PoselStanislawChmielewski">Jestem przekonany, że w Polsce nastanie czas, kiedy nie będzie potrzeba aż tylu miejsc w więzieniach. Ale to na pewno wymaga kilku lat pracy nas wszystkich, w tym Służby Więziennej, która musi w sposób bardzo aktywny oddziaływać na osadzonych w zakresie zwalczania alkoholizmu i narkomanii, które sprzyjają popełnianiu przestępstw.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PoselStanislawChmielewski">Chciałbym też uzyskać potwierdzenie pewnej informacji. Władze powiatu złotowskiego były zainteresowane utworzeniem – nazwijmy to – filii Aresztu Śledczego w adaptowanych obiektach powojskowych w miejscowości Debrzno. Nieoficjalnie wiem, że wojsko jest nie do końca zainteresowane przekazaniem tych obiektów. Niedawno w prasie lokalnej ukazał się artykuł, który do tego nawiązywał. Nie chciałbym, aby władze lokalne żywiły zbędne oczekiwania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselBeataKempa">Z satysfakcją odnotowuję informację, że nie została zaniechana realizacja „Programu pozyskania 17.000 miejsc ...”, który został określony przez rząd Jarosława Kaczyńskiego i że nie jest zachwiane finansowanie tego programu. Jest to ważna sprawa, z którą wiąże się moje pytanie. Czy Ministerstwo Sprawiedliwości prowadzi monitoring – jeżeli nie ma takich danych, to proszę o odpowiedź na piśmie w możliwie najbliższym terminie – liczby pozwów kierowanych przez osoby osadzone do sądów powszechnych i skarg do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu dotyczących – ujmujmy to szeroko – nieludzkiego traktowania? Chodzi o kwestię warunków. Zwracam uwagę, że pierwsze orzeczenia Trybunału w Stasburgu czy sądów polskich mogą spowodować bardzo niebezpieczną lawinę takich pozwów. Zatem zaniechanie inwestowania w pozyskiwanie nowych miejsc może narazić budżet państwa na bardzo poważne konsekwencje.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselBeataKempa">Dziękuję Służbie Więziennej za racjonalne wykorzystanie w krótkim czasie sporych nakładów budżetowych, co przekłada się – dzisiaj mieliśmy okazję to zobaczyć – na poprawę warunków odbywania kary pozbawienia wolności. Te inwestycje będą mogły służyć przez wiele – by nie powiedzieć kilkadziesiąt – lat, a co najważniejsze – będą przede wszystkim oszczędne z punktu widzenia funkcjonowania jednostek penitencjarnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JackaPomiankiewicza">jaka jest obecna sytuacja?</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#JackaPomiankiewicza">Czy jest koncepcja zabezpieczenia Euro 2012 w tym aspekcie?</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#JackaPomiankiewicza">Jaki jest los ustaw pragmatycznych? Z informacji przedłożonej przez pana ministra wynika, że niezwykle ważna dla więziennictwa ustawa modernizacyjna została przedstawiona Komitetowi Rady Ministrów. Rozumiem, że niebawem będzie okazja do debaty nad tą ustawą, czyli do debaty o więziennictwie polskim w parlamencie, czego mi zawsze brakowało.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#JackaPomiankiewicza">Chciałabym jeszcze zapytać pana ministra o los przygotowanych przez nas rozwiązań prawnych, które w znaczy sposób mogłyby odciążyć więziennictwo. Chodzi o przepisy dotyczące wykonywania kary ograniczenia wolności regulujące m.in. kwestie przeniesienia ciężaru uiszczania kosztów związanych z badaniami lekarskimi osób skazanych na karę ograniczenia wolności skierowanych do pracy społecznie użytecznej, a także kosztów ubezpieczenia. Czy będzie kontynuacja w tym zakresie? Czy można już wdrażać to rozwiązanie?</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#JackaPomiankiewicza">Czy dane dotyczące inwestycji w sądownictwie przedstawione przez pana ministra dotyczą również prokuratury? Usłyszałam odpowiedź, że nie dotyczą. Rozumiem.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#JackaPomiankiewicza">Cieszę się, że kierunek zmian został utrzymany, że realizowany jest „Program pozyskania 17.000 miejsc...”, szczególnie w zakresie pozyskania jednostek powojskowych, a także mienia zbędnego samorządom. Służba Więzienna – co również należy odnotować z satysfakcją – bardzo dobrze współpracuje z polskimi samorządami, szczególnie z małymi gminami, gdzie każda nowo powstała czy zmodernizowana jednostka penitencjarna oznacza nowe miejsca pracy oraz możliwość wykonywania przez więźniów poza jednostką różnych prac, szczególnie porządkowych na terenie gminy.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#JackaPomiankiewicza">Cieszę się, iż został zachowany zaplanowany przez nas kierunek w zakresie wynagrodzeń w Służbie Więziennej. Nowe rozporządzenie płacowe utrzymuje tendencję z 2006 r. Chodzi o wzrost wynagrodzeń funkcjonariuszy najniżej uposażonych, którzy pracują najbliżej osoby osadzonej i są narażeni na wszystkie możliwe szkodliwe czynniki, szczególnie na agresję.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#JackaPomiankiewicza">Obecnie poziom agresji został bardzo obniżony. Pamiętam, bo wizytowałam 44 jednostki. Podczas wizytacji aresztów i zakładów karnych na początku lat 90-tych można było wyczuć niezwykle podwyższony poziom agresji. Dzisiaj już tego nie doświadczamy. Jest to bardzo pozytywne zjawisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselWitoldPahl">Liczba spraw wniesionych do sądów powszechnych w zakresie odszkodowań za przebywanie w przeludnionych celach jest wyższa niż w informacji Ministerstwa Sprawiedliwości. To jest ponad 500 spraw. Niebawem Trybunał Konstytucyjny będzie rozpatrywał skargę konstytucyjną dotyczącą niezgodności z konstytucją stosowania przepisu Kodeksu karnego wykonawczego w zakresie zezwalającym na osadzanie więźniów w celach, w których na osadzonego przypada poniżej 3 m2. Do skargi przyłączył się Rzecznik Praw Obywatelskich. Komisja Ustawodawcza uznała, że ten przepis jest sprzeczny z konstytucją. Jeżeli marszałek Sejmu podzieli je, to będzie ono prezentowane jako stanowisko Sejmu przed Trybunałem Konstytucyjnym. Analogiczne stanowisko zajął Rzecznik Praw Obywatelskich.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselWitoldPahl">W ubiegłych latach Komisja do Przeciwdziałania Nieludzkiemu Traktowaniu i Torturom przeprowadziła kontrole w Polsce. Komisja uznała, że norma 3 m2 na jednego osadzonego jest zbyt niska. Przypomnę, że zbliżoną do naszej normę mają Czechy – 3,5 m2. Natomiast Hiszpania, Portugalia, Irlandia, Grecja – mają normę 10–12 m2 na jednego osadzonego. Zatem norma przyjęta w Polsce i Czechach znacznie odbiega od funkcjonujących w krajach Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PoselWitoldPahl">Gdyby Trybunał Konstytucyjny podzielił stanowisko Sejmu i rzecznika praw obywatelskich, to powstaje bardzo poważny problem. Z informacji Ministerstwa Sprawiedliwości wynika, że sprawę przeludnienia możemy rozwiązać dopiero na koniec przyszłego roku. Nie wiemy, jaka cezura czasowa zostanie wyznaczona przez Trybunał Konstytucyjny, czyli od kiedy ten przepis przestanie obowiązywać. Jeśli do tego czasu ta sprawa nie zostanie rozwiązana, to możemy – zgadzam się z panią poseł Kempą – spodziewać się lawiny pozwów. Podzielam opinię zawartą w informacji Ministerstwa Sprawiedliwości, że w odbiorze społecznym fakt przebywania w zakładzie karnym zostanie potraktowany jako źródło dochodów dla przestępców.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PoselWitoldPahl">Uważam, że należy prowadzić monitoring dotyczący ilości pozwów i konsekwencji finansowych dla budżetu wynikających z orzeczeń, które zapadają czy będą zapadały z tytułu przeludnienia. Czy nie należałoby jednak zastanowić się nad pewnymi rozwiązaniami legislacyjnymi? Wiem, że ustawy dotyczące odbywania kary w systemie tygodniowym, resocjalizacji, systemu dozoru technicznego wchodzą w życie. Natomiast może należałoby zastanowić się nad zakresem stosowania tych kar. Przypomnę, że orzeczenia Trybunału w Strasburgu w zakresie sankcji finansowych są bardzo dolegliwe, a konsekwencje, jeśli chodzi o obraz Polski w sprawowaniu należytej kontroli nad przestrzeganiem praw człowieka, mogą być dla nas bardzo niedobre.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Z informacji przedstawionej przez pana ministra wynika, że liczba osadzonych i liczba miejsc w zakładach karnych i aresztach śledczych zbliżają się do siebie. Jeżeli ten trend utrzyma się, to tempo zbliżania tych liczb będzie szybsze. Należy bardzo szybko doprowadzić do przestrzegania normy 3 m2 na jednego osadzonego.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Chciałbym podnieść kwestię ustawy modernizacyjnej. Słyszałem niepokojące informacje, że w Ministerstwie Sprawiedliwości pojawiają się opinie dotyczące jej zgodności czy niezgodności z konstytucją. Kiedy byłem ministrem spraw wewnętrznych i administracji przygotowałem jedną ustawę dla czterech służb mundurowych. Nie udało się jej uchwalić, bo rząd przestał funkcjonować, ale mój następca Ludwik Dorn doprowadził do uchwalenia. Te rozwiązania obowiązują dzisiaj w stosunku do czterech służb mundurowych. Czy w Ministerstwie Sprawiedliwości trwają prace nad ustawą modernizacyjną? Czy rozwiązania dotyczące czterech służb mundurowych podległych MSWiA zostaną wykorzystane? Czy też są inne zamierzenia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselBarbaraBartus">Mówimy pozyskiwaniu nowych miejsc pod budowę zakładów karnych od wojska. Wspomniano do dobrej współpracy z samorządami, wskazywano, że zakład karny dostarcza nowych miejsc pracy. Jak do tego typu inwestycji odnoszą się społeczności lokalne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselRobertWegrzyn">Pierwsze pytanie chciałbym skierować do pana generała. Natomiast drugie jest uzależnione od tego, czy pan przewodniczący przewiduje w dniu dzisiejszym dyskusję na temat, który wczoraj został dotknięty – chodzi o osadzonych psychicznie chorych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Rzeczywiście jest to bardzo istotny temat. Ale wątpię, żeby dzisiaj udało nam się nim zająć. Chciałbym, żebyśmy dzisiaj skoncentrowali się na problematyce inwestycyjnej, w szczególności w więziennictwie. Natomiast kwestie związane z osobami działającymi pod wpływem choroby psychicznej poruszylibyśmy w późniejszym terminie.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Tworzenie oddzielnych miejsc dla osób chorych psychicznie ma istotne znaczenie. Chorzy psychicznie powinni przebywać w zakładach psychiatrycznych. Ale – dyskutowaliśmy już dzisiaj na ten temat – na karę pozbawienia wolności w zakładach karnych skazywane są osoby, które nie zostały uznane za osoby popełniające przestępstwo w warunkach art. 31 par. 1 trzeba dla nich stworzyć oddzielne miejsca.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Czy pan poseł Robert Węgrzyn chciałby coś uzupełnić?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselRobertWegrzyn">Myślę, że zagadnienie, które chciałem poruszyć, pojawi się w dyskusji. Ale nie wiem, czy dzisiaj zdążymy poruszyć ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Dzisiaj rozmawiamy o inwestycjach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselRobertWegrzyn">W trakcie dzisiejszej wizytacji Zakładu Karnego w Czarnem usłyszałem, że ok. 1/3 osób osadzonych jest zatrudnionych. Czy ten wskaźnik dotyczy skali kraju, czy tylko tego zakładu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JacekPomiankiewicz">Skali kraju.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselRobertWegrzyn">Czy liczba osób zatrudnionych wynika z tego, że tylko tylu osadzonych wykazuje chęć do pracy? Czy też wynika z zapotrzebowania na wykonywanie prac? Jeśli więcej osadzonych zdecydowałoby się na podjęcie pracy dla podmiotów zewnętrznych czy dla więziennictwa, to czy byłoby zapotrzebowanie na tego rodzaju zatrudnienie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselMarianFilar">Poruszono tyle niezwykle ważnych wątków, że jakakolwiek próba ustosunkowania się przynajmniej do części z nich wydaje się niemożliwa.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PoselMarianFilar">Wymiar sprawiedliwości jest sprawą poważną w każdym etapie jego realizacji, tak na etapie orzekania, jak na etapie wykonywania. Dlatego też wymiar sprawiedliwości musi być wykonywany w warunkach poważnych. Co to znaczy warunki poważne? Francuzi nazywają swoje sądy pałacami sprawiedliwości. Dobrze wiemy, jak wyglądają polskie pałace sprawiedliwości, przynajmniej część z nich. Dlatego jestem pod ogromnym wrażeniem tego, co widziałem w Złotowie. Może to nie jest pałac, ale jest to miejsce poważne, w którym oskarżony i strony procesowe mogą mieć odczucie, że dzieją się tu jakieś rzeczy poważne. To jest krok we właściwym kierunku. Można pogratulować Ministerstwu Sprawiedliwości polityki inwestycyjnej.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PoselMarianFilar">Jako jedyny na tej sali, a może jeden z bardzo nielicznych znam Zakład Karny w Czarnem z przełomu lat 60. i 70., kiedy byłem tu jako członek studenckich kół penitencjarnych. Dzisiaj widziałem nowe pawilony. To są dwa różne światy. Dlatego należy jednoznacznie poprzeć politykę inwestycyjną w tym zakresie. Nie można ulegać stereotypom. Kara pozbawienia wolności powinna być wykonywana w takich warunkach, jakie przystoją cywilizowanemu państwu, i to nie z jakiegoś sentymentu, tylko właśnie z poczucia, że wymiar sprawiedliwości jest rzeczą poważną, także w zakresie wykonywania kary pozbawienia wolności.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#PoselMarianFilar">Ostrzegałbym bardzo przed entuzjazmem do koncepcji budowy nowych więzień. Nie chciałbym zaczynać dyskusji na ten temat. Ale wiemy, jaki jest poziom przestępczości w Polsce, a jaki za granicą. Wiemy, jaki jest wskaźnik prizonizacji, czyli liczby skazanych na 100.000 mieszkańców w Polsce, a jaki za granicą. Wiemy, w jaki sposób osiągnięto w dużej mierze przyrost miejsc dla osadzonych w zakładach karnych. Wiemy także, iż spora grupa osób prawomocnie skazanych oczekuje na wykonanie kary pozbawienia wolności.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#PoselMarianFilar">Nie chodzi o budowanie nowych więzień. To droga donikąd. Szansą na wyprowadzenia polskiego wymiaru sprawiedliwości na prostą, także w płaszczyźnie wykonawstwa jest racjonalizacja polskiej polityki kryminalnej. Podkreślam, nie ma to nic wspólnego z sentymentalizmem czy pobłażaniem przestępcom. Wymiar sprawiedliwości nie polega na łagodności czy surowości kar, lecz na skuteczności i racjonalności. Musimy na to zwracać uwagę.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#PoselMarianFilar">Pewne propozycje, które tutaj padały, mają w sobie źródło racjonalności. Ale nie należy popadać z jednej euforii w drugą. Np. jeśli chodzi o dozór elektroniczny, to pamiętajmy, że na świecie jest to jedynie uzupełnienie różnych środków probacyjnych. Nigdzie nie ma kary dozoru elektronicznego. Bo cóż to za kara? Każdy z nas realizuje taką karę, nosząc na ręce zegarek elektroniczny. Nie chodzi o to, żeby nosić jakiś gadżet na ręce czy na nodze, tylko o to, żeby to czemuś służyło.</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#PoselMarianFilar">Musimy racjonalizować polską politykę karania, a już na pewno stosowanie aresztu. Tego, co się dzieje w sprawach aresztu, nie zawahałbym się nazwać skandalem, za który poniesiemy poważne konsekwencje w Strasburgu. Nie będzie żadnego moratorium. Musimy pamiętać o dyrektywach unijnych.</u>
          <u xml:id="u-20.7" who="#PoselMarianFilar">Ratunek polskiego systemu wymiaru sprawiedliwości, a zwłaszcza wykonania kary pozbawienia wolności polega nie na budowaniu nowych zakładów karnych czy zamienieniu iluś sal na cele. Konieczna jest reforma polskiego wymiaru sprawiedliwości, szczególnie polskiej polityki kryminalnej.</u>
          <u xml:id="u-20.8" who="#PoselMarianFilar">Teraz jeśli wolno chciałbym zadać pytanie, bo inaczej mój głos byłby nieuprawniony...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Może być bez pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselMarianFilar">Gdyby pan dyrektor Jacek Pomiankiewicz złapał złotą rybkę, która w zamian za wypuszczenie miałaby spełnić jedno życzenie dotyczące kwestii penitencjarnych, to ilu skazanych chciałby pan mieć w polskich zakładach karnych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselWojciechWilk">Zasadą jest, że skazany powinien odbywać karę w pobliżu swojego miejsca zamieszkania. Chodzi o kontakt z rodziną czy późniejsze jego przejście do normalnego życia. Wiadomo, że od każdej zasady są wyjątki. Chciałbym zapytać o zakres tych wyjątków. Czy planowana lista inwestycji, które mają na celu zwiększenie liczby uwzględnia ten aspekt? Z tabeli zamieszczonej w materiałach wynika, że w jednych okręgach powstaje dużo miejsc – ponad 1000, a w innych bardzo mało np. Kalisz – 80, Rzeszów – 193. Co o tym decyduje?</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PoselWojciechWilk">Nawiązując do wypowiedzi pana posła Roberta Węgrzyna, chciałbym zapytać pana ministra, czy resort pracuje nad jakimiś zachętami dla przedsiębiorców, aby mogli lokować swoje zakłady pracy w zakładach karnych, tak jak w Czarnem. Myślę, że więcej osób osadzonych chciałoby pracować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselRobertWegrzyn">Moje pytanie zainspirowane było również wizytą w Zakładzie Karnym w Nysie przed  3 dniami. Produkują tam stemple i rusztowania budowlane. Cała produkcja była przeznaczona na eksport. Zapytałem dyrektora jednostki, czy krajowi nabywcy wiedzą, że tego rodzaju asortyment jest tam produkowany. Nie uzyskałem zbyt precyzyjnej odpowiedzi. Czy informacja skierowana na rynek krajowy nie wpłynęłaby na wzrost zatrudnienia więźniów i w konsekwencji wzrost dochodów z tego tytułu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Proszę o zabranie głosu pana posła Andrzeja Derę. Pan poseł jest z Ostrowa Wielkopolskiego. Pan poseł Wojciech Wilk pytał dlaczego w Kaliszu i Ostrowie Wielkopolskim powstało tak mało nowych miejsc. W materiale przedstawionym przez pana generała Jacka Pomiankiewicza wyraźnie podkreśla się, iż sprzeciw mieszkańców uniemożliwił przejęcie obiektów wojskowych w Ostrowie Wielkopolskim. Myślę, że pan poseł Andrzej Dera wyjaśni tę kwestię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselAndrzejDera">W Ostrowie Wielkopolskim Służba Więzienna przejęła teren po byłej jednostce wojskowej, położony w centrum miasta. W trakcie kampanii wyborczej pojawiła się informacja, że w Ostrowie powstanie półotwarty zakład karny. Nie muszę chyba mówić, że wykorzystywali tę informację kandydaci na prezydenta miasta. Pojawiały się nieprawdopodobne wizje, niemające nic wspólnego z rzeczywistością, które jednak trafiły na bardzo podatny grunt wśród obywateli, ponieważ wmówiono im, że gwałciciele będą chodzić po ulicach. Zupełnie nie interesowano się kwestią, co to jest zakład półotwarty.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PoselAndrzejDera">Na tym terenie nie trzeba było niczego budować. Jest tam znakomicie wyposażona jednostka szkoleniowa, w której szkolono m.in. czołgistów czy kierowców. Z satysfakcją odnotowałem wypowiedź pana generała dotyczącą stworzenia w Ostrowie niejako filii Centralnego Ośrodka Służby Więziennej. To jest idealne miejsce, gdzie wszystko przystosowane jest do prowadzenia szkoleń. Ponadto takie wykorzystanie tej jednostki nie będzie budziło sprzeciwu mieszkańców.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PoselAndrzejDera">Mieszkańcy obawiają się przekształcenia jednostki w zakład karny, bo jest ona położona w centrum miasta. Podobny problem występuje w Toruniu. Dużo łatwiej buduje się jednostki w miejscach oddalonych od centrum, tak jak w Czarnem czy w Gubinie – pełniłem tam służbę wojskową – gdzie są piękne lasy i dużo przestrzeni.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#PoselAndrzejDera">Chciałbym poruszyć kilka kwestii dotyczących sprawy inwestycyjnych. Pierwszą kieruję do pana generała. W przyszłym roku powinna zakończyć się realizacja „Programu pozyskania 17.000 miejsc...”. Czy realizacja tego programu w sposób zasadniczy spowoduje, że nie będzie już takiego napięcia inwestycyjnego w Służbie Więziennej w 2009 r., zakładając utrzymanie tego poziomu finansowania? Czy po 2009 r. będzie można stwierdzić, że uzyskano wystarczającą liczbę miejsc?</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#PoselAndrzejDera">Jednym z większych problemów w Polsce jest obecnie służba zdrowia. Lektura przedłożonych materiałów wskazuje, że ten problem nie dotyczy więziennej służby zdrowia. Zwróciłem uwagę, że praktycznie są tylko dwie inwestycje – budowa szpitala w Gdańsku i jakaś drobna inwestycja w innym miejscu. W zakupach inwestycyjnych również znikomy ślad. Czy to oznacza, że służba zdrowia w więziennictwie jest na takim poziomie, że nie wymaga nakładów? Czy też to są takie koszty, że państwo chcecie najpierw zabezpieczyć budowę i stworzenie miejsc, a służbą zdrowia zajmiecie się później?</u>
          <u xml:id="u-26.5" who="#PoselAndrzejDera">Jednym z elementów poprawy sytuacji osób skazanych czy osadzonych jest budowa nowych miejsc. Ale niemniej ważna jest również sprawa przepisów prawnych. Projekt Kodeksu karnego wykonawczego przygotowany przez poprzedników pana ministra zawierał przepisy, które usprawniały wykonywanie kary pozbawienia wolności. Czy resort wykorzysta ten projekt, czy też planuje inne rozwiązania?</u>
          <u xml:id="u-26.6" who="#PoselAndrzejDera">Jednym z bardzo ważnych kryteriów jest poziom przestępczości. Obecnie poziom przestępczości zmniejszył się i w związku z tym jest mniej osób osadzonych. Co będzie w przypadku, gdyby ta tendencja odwróciła się? Czy resort zamierza podjąć działania mające na celu utrzymywanie tej tendencji?</u>
          <u xml:id="u-26.7" who="#PoselAndrzejDera">Chciałbym zwrócić uwagę panu posłowi Marianowi Filarowi, że trzeba budować nowe zakłady, ponieważ szereg zakładów karnych ma infrastrukturę z okresu I wojny światowej. Są to obiekty de facto zabytkowe. W Kaliszu jest taki zabytkowy obiekt w centrum miasta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrezesSaduOkregowegowPoznaniuKrzysztofJozefowicz">Chciałbym na przykładzie okręgu poznańskiego zobrazować tendencję, o której mówił pan minister. Okręg poznański pod względem liczby jednostek jest największy w Polsce. Mamy 21 sądów rejonowych, 2 wydziały zamiejscowe Sądu Okręgowego, 3 zakłady poprawcze, schronisko dla nieletnich, 3 ośrodki rodzinne diagnostyczno-konsultacyjne. Jest to bardzo potężna struktura.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PrezesSaduOkregowegowPoznaniuKrzysztofJozefowicz">Z dniem 1 stycznia 2008 r. podzieliśmy Sąd Rejonowy w Poznaniu na trzy sądy. Był to największy sąd rejonowy w Polsce. Jeden z tych sądów znalazł swoją nową siedzibę w zaadaptowanym, a naprawdę w nowym budynku. Adaptacja polegała na tym, że ze starego budynku nic nie zostało. W tym roku kończymy kilka inwestycji. Jedną mieliśmy przyjemność wczoraj otwierać – Sąd Rejonowy w Złotowie. Sąd Rejonowy w Szamotułach ma nową siedzibę, a w Lesznie – nową siedzibę wydział zamiejscowy Sądu Okręgowego. W tym roku rozpoczęliśmy kluczową inwestycję – budowa budynku dla potrzeb Sądu Okręgowego i Sądu Rejonowego w Poznaniu Stare Miasto. Docelowo planujemy budowę siedziby Sądu Rejonowego w Poznaniu Nowe Miasto i Gmina.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PrezesSaduOkregowegowPoznaniuKrzysztofJozefowicz">Dwa argumenty przemawiały za rozpoczęciem działalności inwestycyjnej na szeroką skalę. Pierwszy – chodziło o poprawę warunków prac poprzez pozyskanie nowych powierzchni. Drugi – rezygnacja z wynajmu, który generuje duże koszty. Z wielką akceptacją przyjmujemy tę tendencję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Lista mówców została wyczerpana. Proszę pana ministra Mariana Cichosza o udzielenie odpowiedzi, następnie głos zabierze pan gen. Jacek Pomiankiewicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#SekretarzstanuwMSMarianCichosz">Zgadzam się z panem prof. Marianem Filarem, iż problem jest szeroki i skomplikowany. Potraktowanie go w sposób powierzchowny może prowadzić do zbyt prostych wniosków. Ale – niestety – czas jest nieubłagany. Postaram się krótko i w miarę precyzyjnie odnieść do problemów poruszonych w dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#SekretarzstanuwMSMarianCichosz">Polska ma najwyższy w Unii Europejskiej wskaźnik prizonizacji, czyli ilość osadzonych na 100.000 osób. Oznacza to, że jesteśmy postrzegani jako kraj, który zamyka w więzieniach swoich obywateli. Ale to nie jest istota sprawy. W Polsce norma wynosi 3 m2 na 1 osadzonego, podczas w Niemczech w poszczególnych landach norma wynosi od 5 m2 wzwyż.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#SekretarzstanuwMSMarianCichosz">Nie ma akceptacji społecznej dla budowy czy rozbudowy więzień. W świadomości społecznej pokutuje pogląd, że osobom skazanym nie należy stwarzać dobrych warunków wykonywania kary pozbawienia wolności. 15 lutego br. obchodziliśmy w Koszalinie 89. rocznicę powołania przez marszałka Józefa Piłsudskiego Służby Więziennej. Pan poseł Stanisław Chmielewski był obecny na tej uroczystości. W tym dniu został otwarty nowy oddział Zakładu Karnego w Koszalinie. Na drugi dzień jeden z tabloidów na pierwszych stronach donosił, jakie to wspaniałe luksusy mają więźniowie. Jak wytłumaczyć obywatelowi ...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Nie przejmować się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#SekretarzstanuwMSMarianCichosz">Nie przejmujemy się. Ale jest potrzeba poruszania tych tematów i informowania ludzi, którzy mówią: dlaczego budujecie więzienia i stwarzacie takie warunki.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#SekretarzstanuwMSMarianCichosz">Badania lekarskie i psychologiczne jednoznacznie wskazują, że sposób i warunki odbywania kary pozbawienia wolności mają wpływ na proces resocjalizacji. Nie mówię o normach wynikających z prawa unijnego, ale o warunkach, które uważamy za przyzwoite, licujące z godnością człowieka. Myślę, że zadaniem nas wszystkich jest walka ze stereotypami i tłumaczenie społeczeństwu, że adaptacja i budowa nowych obiektów penitencjarnych jest koniecznością.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#SekretarzstanuwMSMarianCichosz">Oczywiście upraszczam pewne kwestie z powodu braku czasu. Owszem, występuje pozytywna tendencja między liczbą osadzonych a liczbą miejsc w zakładach karnych i aresztach śledczych. Ale w tym miejscu należy dodać – co mąci ten optymistyczny obraz – że ok. 60 tys. osób, które mają wyroki prawomocne z karą pozbawienia wolności oczekuje na odbycie kary. Szacujemy, że około połowa przebywa obecnie w krajach Unii Europejskiej. Ale oni tutaj wrócą. Ponadto po wdrożeniu pewnych dyrektyw, będziemy musieli na zasadzie wzajemności przyjąć osadzonych, co do których kary pozbawienia wolności orzekł wymiar sprawiedliwości w innych krajach.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#SekretarzstanuwMSMarianCichosz">Uważam, że polityka inwestycyjna w więziennictwie jest słuszna. Ten kierunek utrzymuje się od kilku lat. W wypowiedziach państwa posłów nie słyszałem przeciwnych argumentów. „Program pozyskania 17.000 miejsc...” daje konkretne rezultaty. Jesteśmy na półmetku realizacji tego programu.</u>
          <u xml:id="u-31.4" who="#SekretarzstanuwMSMarianCichosz">Poseł Andrzej Dera pytał, czy ten program rozwiąże problem przeludnienia w więzieniach. Uważam, że nie rozwiąże. Po pierwsze – ze względu na liczbę oczekujących na odbycie kary pozbawienia wolności. Po drugie – ze względu na pojawiające się nowe rodzaje przestępstw. Zatem nie należy przypuszczać, że poziom przestępczości w Polsce zmniejszy się radykalnie, choć bardzo bym tego sobie życzył, tak jak zapewne każdy z nas. Stąd konieczność działalności inwestycyjnej i remontowej polegającej na pozyskaniu nowych miejsc w więzieniach i aresztach śledczych po to, żeby się zbliżyć do norm europejskich i uniknąć wypłaty odszkodowań, które ewentualnie zasądzi Europejski Trybunał Praw Człowieka w Strasburgu czy też polskie sądy powszechne.</u>
          <u xml:id="u-31.5" who="#SekretarzstanuwMSMarianCichosz">Nie jest to jedyny rodzaj podejmowanych działań mających na celu zmniejszenie przeludnienia w polskich więzieniach. Pracujemy nad rozwiązaniami dotyczącymi osób, które popełnią przestępstwa o niewielkim zagrożeniu dla porządku prawnego. Chodzi o drobne przestępstwa i sprawców, którzy nie są zdemoralizowani i zasługują na orzeczenie łagodniejszej kary. W tym przypadku proponujemy – jest to w dużej części kontynuacja pomysłów naszych poprzedników – karę ograniczenia wolności jako realną alternatywę dla kary więzienia.</u>
          <u xml:id="u-31.6" who="#SekretarzstanuwMSMarianCichosz">Obecnie kara ograniczenia wolności nie spełnia swojego przeznaczenia ze względu na brak zachęt materialnych dla podmiotów zatrudniających osoby, wobec których orzeczono tę karę. Zespół ekspertów powołany w Ministerstwie Sprawiedliwości pod kierunkiem prof. Andrzeja Zolla oraz pracownicy resortu przygotowali rozwiązania, które w niedługim czasie zostaną skierowane do uzgodnień międzyresortowych, a następnie do Komitetu Stałego Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-31.7" who="#SekretarzstanuwMSMarianCichosz">Proponowane rozwiązania przewidują wprowadzenie pewnych ulg podatkowych czy nawet dotacji lub zachęt materialnych dla przedsiębiorstw, które zatrudnią skazanych na karę ograniczenia wolności. Chcemy resocjalizować przez pracę. Jeśli nie stworzymy odpowiednich mechanizmów finansowych czy podatkowych, to ten plan nie powiedzie się. Mam kolegów, którzy są szefami zakładów pracy, gdzie ta kara jest obecnie wykonywana. Mówią, że taka forma zatrudnianie skazanych na karę ograniczenia wolności nie opłaca im się.</u>
          <u xml:id="u-31.8" who="#SekretarzstanuwMSMarianCichosz">Chciałbym jeszcze odnieść się do ustawy modernizacyjnej w więziennictwie, o który pytali państwo posłowie. Wiem, że taki projekt powstał za poprzedniego rządu. Natomiast my obecnie przygotowaliśmy projekt programu modernizacji więziennictwa. Dlaczego nie ustawa, a program? Pan przewodniczący Ryszard Kalisz wspomniał o ustawie modernizacyjnej obejmującej Policję, Państwową Straż Pożarną, Straż Graniczną i BOR. Zatem jest pewien precedens. Ale też słyszałem opinię konstytucjonalistów, że taka ustawa niejako narusza wolę tzw. ustawodawcy budżetowego, ponieważ gwarantując pulę środków, która ma znaleźć się w budżetach tych służb, nie pozwala ustawodawcy, który będzie uchwalać budżet w danym roku, na jakiś manewr czy inną decyzję w tej sprawie. Dlatego zdecydowaliśmy się na przedstawienie projektu programu modernizacji więziennictwa. Proszę uwierzyć, że zapisy merytoryczne programu są analogiczne jak w projekcie ustawy. Jeżeli byłaby wola parlamentu, to jesteśmy w stanie zmienić swoje działania i skierować do Sejmu projekt ustawy modernizacyjnej dotyczącej więziennictwa, co w istocie byłoby znacznie mocniejszym gwarantem dla tych służb. Jest to kwestia do rozważenia.</u>
          <u xml:id="u-31.9" who="#SekretarzstanuwMSMarianCichosz">Na zakończenie chciałbym podziękować Komisji za podjęcie rozważanego dzisiaj tematu. Musimy zmienić stereotypy funkcjonujące w świadomości społecznej dotyczące odbywania kary pozbawienia wolności. Koncepcja, której jestem zwolennikiem wynika także z mojej długotrwałej praktyki prokuratora penitencjarnego z czasów, kiedy prokurator penitencjarny miał duże kompetencje i wraz z sędzią penitencjarnym wizytował zakłady karne i rozpatrywał skargi skazanych. Współpracowałem wtedy z panem gen. Jackiem Pomiankiewiczem, który wówczas był wychowawcą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Można uznać, że wątpliwości konstytucyjne, o których wspomniał pan minister, są uzasadnione. Ale życie poszło w innym kierunku. W 2001 r. siły zbrojne Rzeczypospolitej zapewniły sobie 1,95% w budżecie. Następnie przygotowano ustawę modernizacyjną dla czterech służb mundurowych. W resorcie spraw wewnętrznych i administracji prowadzono również badania dotyczące konstytucyjności.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Namawiałbym do poważnej debaty na ten temat. Ustawa modernizacyjna gwarantuje uzyskanie pewnych środków z budżetu. Natomiast plan jest pewnego rodzaju deklaracją i nie ma skutków prawnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#SekretarzstanuwMSMarianCichosz">Program przyjmuje Rada Ministrów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#JacekPomiankiewicz">Odpowiadając na pytanie pana posła Stanisława Chmielewskiego, chciałbym wyjaśnić, że koncepcja rozbudowy Aresztu Śledczego w Złotowie jest obecnie analizowana w Biurze Kwatermistrzowsko-Inwestycyjnym CZSW. Wnioskodawca i ewentualny przyszły inwestor pan dyrektor okręgowy SW w Koszalinie złożył koncepcję rozbudowy wraz z uzasadnieniem. Myślę, że po analizie tej dokumentacji i koncepcji będzie można udzielić konkretnej odpowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#JacekPomiankiewicz">W dyskusji padło pytanie o różne stopnie lokalizowania inwestycji w poszczególnych regionach. Wynika to z głębokiej analizy zapotrzebowania, rozwoju i rozbudowy miejsc w danym regionie. Analizujemy, jaki typ i rodzaj zakładu karnego czy też oddziału jest potrzebny na danym terenie – areszt śledczy, zakład karny zamknięty, półotwarty czy otwarty związany z zatrudnieniem i tzw. procesem wychodzenia na wolność. Jest to również związane z zapotrzebowaniem organów dysponujących, czyli poszczególnych sądów, a także z kwestiami dotyczącymi służby zdrowia i ewentualnej hospitalizacji.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#JacekPomiankiewicz">Jeżeli chodzi o wpływ poziomu przestępczości w regionach na zjawisko przeludnienia, to chciałbym zapewnić panią przewodniczącą, że Śląsk traktujemy bardzo poważnie, gdyż tam rzeczywiście przestępczość jest na poziomie wysokim, aczkolwiek muszę przyznać, że w okręgu katowickim obecnie nie występuje największe przeludnienie, przoduje okręg lubelski, następnie łódzki, katowicki i poznański. Zatem poziom przestępczości odnotowywany przez statystyki policyjne nie zawsze przekłada się na kwestie przeludnienia więzień. Należy również uwzględnić element nieco nieprzewidywalny. Chodzi o grupę osób oczekujących na wykonanie kary pozbawienia wolności. Jeśli ktokolwiek z tej grupy zgłosi się lub zostanie doprowadzony przez odpowiedni organ do jednostki penitencjarnej na terenie Rzeczypospolitej, to dyrektor zobowiązany jest przyjąć taką osobę zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami, bez względu na poziom zaludnienia w danej jednostce.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#JacekPomiankiewicz">Jeśli chodzi o sugestie pana posła Mariana Filara, to monitorujemy skargi do sądów. W tym przypadku pójdziemy w kierunku ewentualnie tzw. pokoju prawnego. Myślę, że jest to zagadnienie tak głębokie, że warto temu poświęcić odrębne posiedzenie. Komisja Europejska monitoruje nas bardzo dokładnie. W kutym miałem wizytę przedstawicieli Komisji Europejskiej, którzy analizowali sposób realizowania prawa skazanych do wysyłania korespondencji niepodlegającej cenzurze m.in. do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka. Zapowiadana jest również jesienią wizyta w Polsce przewodniczącego Europejskiego Trybunału Praw Człowieka. Przygotowujemy pewien program wspólnie z Departamentem Wykonania Orzeczeń i Probacji. Jest to sprawa niezwykle istotna dla nas ze względu na ewentualne konsekwencje finansowe dla budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#JacekPomiankiewicz">Obserwujemy bardzo różne reakcje społeczności lokalnych na powstawanie nowych zakładów karnych. Skrajnie negatywne w przypadku Ostrowa Wielkopolskiego i Torunia, gdzie być może lokalizacja obiektów penitencjarnych na terenie osiedli nie jest zbyt fortunna. Nowe jednostki penitencjarne powinny być budowane na peryferiach miast. Chciałbym również wskazać przykład pozytywnych reakcji. W Opolu Lubelskim w marcu przyszłego roku zostanie oddana jednostka zamknięta licząca 624 miejsca. Społeczność lokalna pozytywnie przyjęła tę inwestycję, ponieważ oznacza to 200 miejsc pracy dla funkcjonariuszy, kilkunastu dla cywili oraz aktywizację rynku, chociażby poprzez zamówienia na żywność.</u>
          <u xml:id="u-34.5" who="#JacekPomiankiewicz">Zatrudnienie więźniów utrzymuje się na poziomie najwyższym od kilkunastu lat. Co trzeci więzień jest zatrudniony. Należy jednak pamiętać, że nie każdego osadzonego można wykwalifikować do pracy chociażby ze względów bezpieczeństwa, charakteru popełnionego przestępstwa, orzeczonej kary, warunków zdrowotnych, prewencji ogólnej i indywidualnej. Ale nadal są jeszcze ukryte rezerwy. Zatrudnienie może mieć charakter wewnętrzny – tak jak w Czarnem. Ale istotne prospołecznie i bardzo wychowawcze jest to zatrudnienie zewnętrzne.</u>
          <u xml:id="u-34.6" who="#JacekPomiankiewicz">Art. 100 Kodeksu karnego wykonawczego przewiduje, że osoba pobawiona wolności ma odbywać karę pozbawienia wolności możliwie najbliżej miejsca zamieszkania. Ale trzeba uwzględniać jakiego typu zakład karny znajduje się w pobliżu miejsca zamieszkania. Np. w zakładzie dla recydywistów nie może przebywać młodociany, chyba że na odrębnym oddziale. Na to nakłada się szereg indywidualnych sytuacji. Musimy też uwzględniać decyzje organu dysponującego. Staramy się, aby ta zasada była realizowana możliwie precyzyjnie. Zapobiega to wzrostowi liczby skarg. Poza tym rzeczywiście jednym najważniejszych czynników resocjalizacyjnych jest bliski kontakt z rodziną.</u>
          <u xml:id="u-34.7" who="#JacekPomiankiewicz">Więzienna służba zdrowia jest bardzo istotnym problemem kadrowym, organizacyjnym i systemowym, ale poza obszarem dzisiaj poruszanym. Mamy koncepcję, realizujemy pewne plany. Projekt rządowego programu o ustanowieniu modernizacji Służby Więziennej zawiera wiele elementów związanych z restrukturyzacją służby zdrowia i modernizacją oddziałów szpitalnych, takich chociażby jak w ZK w Czarnem czy w AŚ przy ul. Kurkowej w Gdańsku. Po zakończeniu realizacji „Programu pozyskania 17.000 miejsc...” będziemy musieli zapewnić uzyskanie standardów, które nakładają na nas zobowiązania europejskie związane ze świadczeniem opieki zdrowotnej osobom pozbawionym wolności. Służba Więzienna będzie miała co robić w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-34.8" who="#JacekPomiankiewicz">Staramy się rozpowszechniać oferty przedsiębiorstwa przywięziennych, choćby na cyklicznych giełdach w naszym ośrodku w Popowie czy na przygotowywanych w porozumieniu z komendantem głównym Policji wspólnych targach policyjno-więziennych. Te przedsiębiorstwa znakomicie prosperują, osiągają imponujące efekty. Oferują szeroki asortyment.</u>
          <u xml:id="u-34.9" who="#JacekPomiankiewicz">Zdaje sobie sprawę – mówię do prof. Mariana Filara – że imponujący program rządowy pozyskania 17.000 miejsc nie rozwiąże systemowego przeludnienia polskich jednostek penitencjarnych. Będziemy mówić o łagodzeniu przeludnienia i jego negatywnych skutków poprzez takie działania, jak: terapia, zajęcia kulturalno-oświatowe, zajęcia sportowe, zatrudnienie, system przepustkowy, który jest na europejskim poziomie, uwzględniwszy powroty z przepustek. Ktoś kiedyś powiedział: pokażcie mi wasze więzienia, a powiem wam, jakim jesteście społeczeństwem. Jest to niezwykle istotne. Myślę, że to jest antidotum na czasami kąśliwe komentarze dziennikarzy, że tworzymy taki poziom, którego nie ma w internatach, izbach żołnierskich itp.</u>
          <u xml:id="u-34.10" who="#JacekPomiankiewicz">Gdybym spotkał złotą rybkę, myślę, że odwołałbym się do początków swojej więziennej drogi. Kiedy zaczynałem służbę jako wychowawca, w zakładach karnych przebywało ok. 50.000 osadzonych. Moja grupa wychowawcza liczyła 50 osadzonych. Można było skutecznie pracować. O to poprosiłbym złotą rybkę. Natomiast wszystkich państwa proszę o zrozumienie trudnej sytuacji więziennictwa, jak i pomoc w każdym momencie, w którym państwo możecie nam jej udzielić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselBeataKempa">Służba zdrowia w więziennictwie nie strajkowała, nie przeprowadzała akcji protestacyjnych, z czego bardzo cieszyliśmy się. Ale wiem, że też były prowadzone rozmowy dotyczące wsparcia tego pionu. Czy w programie modernizacyjnym jest przewidziana odpowiednia kwota na nakłady na więzienną służbę zdrowia, na jej restrukturyzację?</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PoselBeataKempa">Dlaczego o to pytam? Na ostatniej stronie informatora zamieszczono – porażającą w mojej ocenie – informację, że w 2007 r. odnotowano: 453 przypadki zachorowań na gruźlicę, w tym 273 przypadki nowo wykryte, nosiciele wirusa HIV – liczba osób 1145, w tym 81 przypadków nowo wykrytych, chorzy na żółtaczkę zakaźną – 2463 osoby. To jest bardzo poważny problem. Dlatego pytam o nakłady. Jeśli pan dyrektor nie pamięta wysokości kwoty, to zadowoli mnie zapewnienie, że Służba Więzienna troszczy się o ten obszar działalności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#JacekPomiankiewicz">W roku bieżącym na działalność służby zdrowia, m.in. regulacje płacowe przewidziana jest pewna kwota pieniędzy, nie pamiętam jej wysokości. Planujemy również zmianę formuły zatrudnienia, czyli kontrakty medyczne, ponieważ etatowa formuła nie sprawdza się we wszystkich jednostkach.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#JacekPomiankiewicz">W projekcie programu modernizacji Służby Więziennej już na 2009 r. obok zadań takich jak przezbrojenie Służby, a więc stricte związanych z bezpieczeństwem i z regulacją płac funkcjonariuszy o wskaźnik 0,17, również przewidujemy pewną kwotę pieniędzy na restrukturyzację służby zdrowia. Co roku przewidziane są środki m.in. na dostosowywanie oddziałów szpitalnych itd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#SekretarzstanuwMSMarianCichosz">Sytuacja zdrowotna osadzonych jest niezmiernie ważnym problemem. Ci ludzie kiedyś powrócą do społeczeństwa. Mamy bardzo dobrze rozwinięty system leczenia narkomanii. Problem pojawia się, kiedy taki człowiek opuszcza zakład karny, zwłaszcza po odbyciu kary krótkoterminowej.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#SekretarzstanuwMSMarianCichosz">Należy też zwrócić uwagę na sprawę terapii w przypadku osadzonych na długie terminy. Brak takiej terapii powoduje, że po wyjściu jest to osoba bezradna życiowo. Pojawia się problem pomocy postpenitencjarnej, o której nie będę teraz mówił.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Kończymy wyjazdowe posiedzenie Komisji. Chciałem podziękować posłom, panu ministrowi Marianowi Cichoszowi, generałowi Jackowi Pomiankiewiczowi, kierownictwu Służby Więziennej, paniom i panom sędziom, prokuratorom, przedstawicielom władz samorządowych. Wszystkie pytania i odpowiedzi zostaną zawarte w protokole, z którego będziemy korzystali dla rozwiązywania spraw związanych ze służbą penitencjarną i więziennictwem.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Wymiar sprawiedliwości to pewna ciągłość etapów, żeby był dobry i spełniał rolę społeczną i państwową, to każdy etap musi być w sposób racjonalny rozwiązany, w tym również etap po skazaniu, czyli etap penitencjarny. Myślę, że nasza wczorajsza wizyta w Areszcie Śledczym w Złotowie i dzisiejsza w Zakładzie Karnym w Czarnem oraz przeprowadzona debata posłuży nam do wyjaśnienia i – w miarę naszych możliwości – do najlepszego rozwiązania tych kwestii.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>