text_structure.xml 14 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki. Serdecznie państwa witam. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia otrzymali państwo na piśmie. W imieniu rządu wypowiadać się będzie prezes Urzędu Zamówień Publicznych pan Jacek Sadowy. Powołamy też podkomisję – już proszę zastanowić się nad kandydaturami do prac w podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Witam pana prezesa i proszę o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrezesUrzeduZamowienPublicznychJacekSadowy">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, wszyscy państwo. Projekt nowelizacji ustawy – Prawo zamówień publicznych ma przede wszystkim na celu wdrożenie do krajowego porządku prawnego przepisów nowej dyrektywy odwoławczej, która została uchwalona dnia 11 grudnia 2007 roku. Termin implementacji dyrektywy mija w dniu 20 grudnia bieżącego roku.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PrezesUrzeduZamowienPublicznychJacekSadowy">Projekt ustawy wprowadza szereg rozwiązań mających na celu zapewnienie bardziej efektywnego systemu środków ochrony prawnej przysługujących wykonawcom, zgodnie z wymaganiami dyrektywy, o której wspomniałem.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PrezesUrzeduZamowienPublicznychJacekSadowy">Należy jednak podkreślić, że przy pracach nad nowelizacją ustawy – Prawo zamówień publicznych staraliśmy się wykorzystać wszelkie dopuszczone dyrektywą rozwiązania, które zapewniają sprawniejsze i efektywniejsze prowadzenie przez zamawiających postępowań o udzielenie zamówień publicznych. Staraliśmy się zaproponować przepisy w taki sposób, by one nie utrudniały procesu udzielania zamówień publicznych, by nie wprowadzać jakichś nadmiernych wymagań, które nie są wymagane dyrektywą unijną.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PrezesUrzeduZamowienPublicznychJacekSadowy">Projekt przewiduje wiele istotnych zmian. Do najistotniejszych zmian – które z jednej strony mają na celu wdrożenie zapisów dyrektywy, a z drugiej strony są pewnym uproszczeniem procesu udzielania zamówień publicznych – należą przepisy dotyczące jednoznacznego określenia okresu zawieszenia możliwości zawarcia umowy o zamówienie publiczne po wyborze najkorzystniejszej oferty. Tutaj termin 10 dni od momentu wyboru najkorzystniejszej oferty jest wymagany dyrektywą i w tym czasie zamawiający nie ma możliwości zawarcia umowy o zamówienie publiczne. Taki jest wymóg dyrektywy.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PrezesUrzeduZamowienPublicznychJacekSadowy">Jednocześnie jednak dyrektywa dopuszcza szereg wyłączeń od tego wymogu. Te wszystkie wyłączenia, szersze niż przewiduje obowiązująca ustawa – Prawo zamówień publicznych, są też przewidziane w projekcie nowelizacji ustawy – Prawo zamówień publicznych, która jest przedmiotem dzisiejszych prac Wysokiej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PrezesUrzeduZamowienPublicznychJacekSadowy">Do istotnych zmian należy też zaliczyć ograniczenie możliwości unieważnienia umowy o zamówienie publiczne. Dyrektywa pozostawia państwom członkowskim swobodę w zakresie unormowania kwestii, czy umowa – będąca efektem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego z naruszeniem procedury tego postępowania – ma być względnie nieważna czy też taka umowa podlega unieważnieniu. Jest to bardzo istotne z punktu widzenia pewności obrotu prawnego.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PrezesUrzeduZamowienPublicznychJacekSadowy">Wprowadza się pewne wyjątki – przewidziane dyrektywą – od unieważniania umów o zamówienie publiczne. Ma to na celu zwiększenie efektywności procedury udzielania zamówień publicznych. Należy tu wskazać na możliwość zastąpienia unieważnienia umowy czy to przez Krajową Izbę Odwoławczą, czy też przez sądy i dopuszczenie alternatywnych kar w przypadku odstąpienia od orzekania o bezskuteczności zawartej umowy, takich jak kara pieniężna czy też skrócenie obowiązywania umowy o zamówienie publiczne. Jest to także przewidziane dyrektywą unijną.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PrezesUrzeduZamowienPublicznychJacekSadowy">Bardzo istotna zmiana polega na zapewnieniu większej przejrzystości przy udzielaniu zamówień publicznych, które nie mają charakteru otwartego, to znaczy – nie są wszczynane poprzez publikację ogłoszenia o zamówieniu publicznym. Tutaj istnieje możliwość publikacji ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy po to, by te niekonkurencyjne procedury udzielania zamówień publicznych stały się bardziej przejrzyste. Jest to zmiana bardzo istotna.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PrezesUrzeduZamowienPublicznychJacekSadowy">Tak jak powiedziałem, staraliśmy się wprowadzać rozwiązania, które odformalizowałyby proces korzystania ze środków ochrony prawnej przez wykonawców. Jako przykład takiej zmiany mogę podać eliminację pierwszego etapu w zakresie ochrony prawnej, a więc protestu.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PrezesUrzeduZamowienPublicznychJacekSadowy">Dzisiaj mamy de facto trzystopniową procedurę odwoławczą: protest, odwołanie i skarga, przy czym ten pierwszy etap nie jest wymagany dyrektywą unijną. W tej sytuacji przewidujemy likwidację tego etapu, który przedłużał proces wykorzystywania środków ochrony prawnej przez wykonawców.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PrezesUrzeduZamowienPublicznychJacekSadowy">Projekt nowelizacji zakłada, że jeśli wykonawca będzie miał uzasadnione podstawy do tego, by twierdzić, że nastąpiło naruszenie procedury udzielenia zamówienia publicznego, to będzie składać od razu odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej, co przyspieszy proces rozpatrywania środków ochrony prawnej, a tym samym skróci okres do zawarcia umowy o zmówienie publiczne.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PrezesUrzeduZamowienPublicznychJacekSadowy">Istotna zmiana w ustawie – Prawo zamówień publicznych dotyczy złożenia odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Okazuje się, że poczta dostarcza odwołanie w nie najkrótszym okresie. Proponujemy, aby odwołanie było wnoszone w terminie 10 dni bezpośrednio do Krajowej Izby Odwoławczej. Proponujemy też wnoszenie odwołania w formie elektronicznej z opatrzeniem go bezpiecznym podpisem elektronicznym, co też przyspieszy proces związany ze środkami ochrony prawnej.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PrezesUrzeduZamowienPublicznychJacekSadowy">Zaproponowane rozwiązania mają na celu właśnie przyspieszenie rozpatrywania środków ochrony prawnej. Dla osiągnięcia tego celu duże znaczenie będzie miało wzmocnienie Krajowej Izby Odwoławczej. Przewidujemy zwiększenie zatrudnienia w Krajowej Izbie Odwoławczej tak, by Izba w bardziej sprawny sposób rozpatrywała odwołania i by przewidziany w ustawie 15-dniowy termin rozpatrzenia odwołania był dotrzymywany, co leży zarówno i interesie zamawiających, przede wszystkim zamawiających, ale też i wykonawców, by spór nie czekał zbyt długo na rozpoznanie.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#PrezesUrzeduZamowienPublicznychJacekSadowy">Chciałbym również zwrócić uwagę na bardzo istotną zmianę dotyczącą możliwości skracania terminów składania ofert na roboty budowlane. Przeanalizowaliśmy rozwiązania dyrektyw i okazało się, że termin składania ofert na roboty budowlane nie musi wynosić 29 dni – jak to zapisano w obecnie obowiązującej ustawie – a można go skrócić do 22 dni. Dyrektywa tak to przewiduje, skorzystaliśmy z tej możliwości i proponujemy taką zmianę w projekcie nowelizacji ustawy – Prawo zamówień publicznych.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#PrezesUrzeduZamowienPublicznychJacekSadowy">Bardzo istotną propozycją zmiany, mającą na celu podniesienie efektywności wydatkowania środków unijnych, jest rozwiązanie polegające na odstąpieniu od nakładania obowiązku stosowania procedur postępowania o udzielenie zamówienia publicznego przez podmioty prywatne wykorzystujące środki unijne. Z tymi procedurami podmioty prywatne sobie po prostu nie radzą. Przeanalizowaliśmy dotyczące tej sprawy wyniki kontroli. Na przeprowadzone 52 kontrole takich podmiotów, żadne postępowanie nie było prowadzone zgodnie z procedurami przewidzianymi ustawą – Prawo zamówień publicznych. Niestety, taka jest dzisiaj sytuacja. Wpływa to na efektywność wydatkowania środków unijnych przez takie podmioty. Po prostu te podmioty nie są przygotowane do stosowania procedur przewidzianych Prawem zamówień publicznych. Podmioty te są ad hoc zmuszane do stosowania tego prawa, nie mają zaplecza eksperckiego, które pozwoliłoby im w sposób prawidłowy stosować procedury obowiązujące w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. W związku z tym proponuję tutaj dokonanie pewnych zmian, by odstąpić od nakładania obowiązku stosowania procedur przewidzianych ustawą – Prawo zamówień publicznych i zastąpić to – ewentualnie – koniecznością zobowiązywania takich podmiotów do stosowania pewnych zasad takich jak: zasada uczciwej konkurencji, równego traktowania podmiotów ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego, przejrzystości postępowania. A więc z jednej strony odformalizowanie procedur i zapewnienie prawidłowego wydatkowania środków, a z drugiej strony likwidacja barier, które nadmiernie formalizują procedury.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#PrezesUrzeduZamowienPublicznychJacekSadowy">Generalnie założenie jest takie, by postępowanie, które dotyczy zamówień o najwyższych wartościach mogło realnie zakończyć się w terminie około 60 dni od momentu wszczęcia procedury. Chciałbym zwrócić uwagę, że – po wejściu w życie proponowanych zmian: termin składania ofert – 22 dni, nawet w sytuacji, w której jest odwołanie; termin na złożenie odwołania 10 dni plus 15 dni na rozpatrzenie, czyli w sumie 25 dni; plus – oczywiście czas niezbędny na dokonanie oceny ofert, badanie wykonawców – zakładamy, że będzie realna możliwość, by postępowania – o najwyższych wartościach zamówienia publicznego – rzeczywiście kończyły się w okresie dwumiesięcznym.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#PrezesUrzeduZamowienPublicznychJacekSadowy">Chciałbym zwrócić uwagę na termin 20 grudnia 2009 r. jako na termin implementacji dyrektywy. Tutaj prośba, też z mojej strony, by przebieg prac nad projektem umożliwił dochowanie tego terminu.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#PrezesUrzeduZamowienPublicznychJacekSadowy">To – oczywiście w skrócie – najistotniejsze zmiany. Natomiast tych zmian jest więcej i szczegółowo będę starał się je prezentować i omawiać na posiedzeniu komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Bardzo dziękuję panie prezesie. Tak jak był pan łaskaw zauważyć, faktycznie zobligowani jesteśmy terminem. Marszałek Sejmu w piśmie do przewodniczącego Komisji Gospodarki informuje o tym, że ustala termin przedłożenia sprawozdania na dzień 20 października 2009 roku.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselLeonardKrasulski">Panie przewodniczący. Temat jest dość rozległy. Byłoby zasadne wszechstronne zapoznanie się z nim, zapoznanie się z opiniami. Wskazane byłoby powołanie podkomisji, która zajęłaby się projektem i zajęła stanowisko. Wpłynęłoby to znacząco na przyspieszenie prac. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Tak, to słuszna uwaga, w tę stronę będziemy szli.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Nie widzę zgłoszeń ze strony państwa posłów.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Proszę państwa, wobec powyższego możemy przystępować do powołania podkomisji. Ze strony Klubu Platformy Obywatelskiej są propozycje kandydatów: pana posła Wojciecha Saługi i pana posła Janusza Cichonia. Ja – w ramach propozycji ze strony Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość – proponuję pana posła Waldemara Wiązowskiego i Pana posła Leonarda Krasulskiego. Czekam na dalsze zgłoszenia kandydatur.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselTadeuszMotowidlo">W imieniu Klubu Lewica proponuję kandydaturę pana posła Ryszarda Zbrzyznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselJanKaminski">Polskie Stronnictwo Ludowe zgłasza posła Jana Kamińskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Proszę państwa, a więc mamy następujące nazwiska: pan poseł Saługa, pan poseł Cichoń, pan poseł Wiązowski, pan poseł Krasulski, pan poseł Zbrzyzny, pan poseł Kamiński.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Czy są inne propozycje? Nie ma. Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja zaproponowany składu podkomisji przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła skład podkomisji nadzwyczajnej. Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Członków podkomisji po zakończeniu prac Komisji zapraszam do stołu prezydialnego, w celu ukonstytuowania się podkomisji. Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>