text_structure.xml 14 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Szanowni państwo, proszę o chwileczkę cierpliwości. Trwają jeszcze konsultacje w sprawie procedury głosowania poprawek senackich. Proszę o jeszcze kilka minut cierpliwości, żeby te konsultacje doprowadziły do konkluzji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Szanowni państwo, bardzo proszę o zajęcie miejsc i wyciszenie rozmów. Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny oraz Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. W porządku dzisiejszego posiedzenia mamy rozpatrzenie uchwały Senatu Rzeczypospolitej Polskiej o stanowisku w sprawie ustawy o nauczycielskich świadczeniach kompensacyjnych (druk nr 1969).</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy są uwagi do takiego projektu porządku posiedzenia? Czy jest sprzeciw? Nie słyszę, zatem porządek posiedzenia został przyjęty. Przystępujemy do jego realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm wyżej wskazanej ustawy Senat wprowadził do jej tekstu 11 poprawek. Czy jest senator sprawozdawca? Nie ma. Zatem przystępujemy do rozpatrzenia tych poprawek, bo nie ma wymogu obecności przedstawiciela Senatu.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Jak słyszę zgodnie ze wszystkich stron, poprawki te mają charakter redakcyjno-porządkowy, legislacyjny. Proponuję, żeby wobec tych wszystkich poprawek zostało przedstawione stanowisko rządu, potem uwagi Biura Legislacyjnego, a potem przystąpimy do rozpatrywania kolejnych poprawek. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to tak będziemy realizować porządek dzisiejszego posiedzenia. Sprzeciwu nie słyszę. Przystępujemy zatem do realizacji porządku. Panie ministrze, proszę o przedstawienie stanowiska rządu wobec tych poprawek. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejMarekBucior">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, stanowisko rządu wobec wszystkich zgłoszonych poprawek jest pozytywne. Jedynie dla porządku wskażę, że poprawki nr 2 i nr 9 wynikają z wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 23 kwietnia 2009 r. Trybunał wskazał, że uprawnienia nauczycieli wynikają z charakteru wykonywanej przez nich pracy, a nie z formalnego statusu prawnego poszczególnych typów placówek oświatowych. W związku z tym zarówno przedszkolanki wykonujące pracę w przedszkolu publicznym, jak i przedszkolanki pracujące w przedszkolu niepublicznym, mają być traktowane tak samo. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Dziękuję. Proszę o opinię Biura Legislacyjnego. Bardzo proszę, panie mecenasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#LegislatorBogdanCichy">Do żadnej z tych poprawek nie zgłaszamy żadnych uwag. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy jest sugestia w sprawie łącznego głosowania którychś poprawek? Czy poprawki wymagają odrębnego rozstrzygnięcia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#LegislatorBogdanCichy">Proponujemy, żeby były odrębnie głosowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Dziękuję bardzo. Przystępujemy zatem do rozstrzygnięcia i zaopiniowania kolejnych poprawek.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Poprawka nr 1. Czy są uwagi do poprawki nr 1? Czy jest sprzeciw co do pozytywnego zaopiniowania poprawki nr 1?</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Sprzeciwu nie słyszę, a więc Komisje pozytywnie zaopiniowały poprawkę nr 1.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Poprawka nr 2. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania poprawki nr 2? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Zatem poprawka nr 2 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Poprawka nr 3. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania poprawki nr 3? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Zatem przyjęto poprawkę nr 3.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Poprawka nr 4. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania poprawki nr 4? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Zatem poprawka nr 4 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Poprawka nr 5. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-7.10" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Zatem poprawka nr 5 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-7.11" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Poprawka nr 6. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-7.12" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Zatem poprawka nr 6 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-7.13" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Poprawka nr 7. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-7.14" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Poprawka nr 7 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-7.15" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Poprawka nr 8. Czy jest sprzeciw? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-7.16" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Zatem poprawka nr 8 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-7.17" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Poprawka nr 9. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-7.18" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Zatem poprawka nr 9 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-7.19" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Poprawka nr 10. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-7.20" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Zatem poprawka nr 10 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-7.21" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Poprawka nr 11. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-7.22" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Zatem poprawka nr 11 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-7.23" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Tym samym wszystkie poprawki Komisje zaopiniowały pozytywnie. Bardzo proszę, pan przewodniczący Andrzej Smirnow.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselAndrzejSmirnow">Ponieważ wszystkie poprawki mają charakter redakcyjno-legislacyjny i nie budzą żadnych kontrowersji, to jednak wnosiłbym o łączne głosowanie tych poprawek, bo…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Panie przewodniczący, rozstrzygnęliśmy tę kwestię bez głosowania, bo tak dotychczas robiliśmy. Jeżeli nie ma sprzeciwu, to nie ma potrzeby głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselAndrzejSmirnow">Ale chodzi o głosowanie podczas posiedzenia Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Nie, moim zdaniem… Panie mecenasie, czy w ogóle możliwe jest głosowanie łączne wszystkich poprawek podczas posiedzenia Sejmu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#LegislatorBogdanCichy">Oczywiście, głosowania odbywają się zgodnie z rekomendacją Komisji. Proponujemy jednak, żeby te poprawki były głosowane rozdzielne. Oczywiście, w zdecydowanej większości mają one charakter legislacyjny i doprecyzowujący, ale w swoim zakresie są jednak różne. Poza tym, jeżeli chodzi o łączne głosowania, to od strony legislacji wychodzimy z takiego założenia, że łączne głosowanie dotyczy przypadków, w których zachodzi pewna konsekwencja. To znaczy, że przyjęcie określonego rozwiązania w określonej jednostce redakcyjnej powoduje, że trzeba jeszcze dokonać zmian np. w dziesięciu jednostkach redakcyjnych.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#LegislatorBogdanCichy">Oczywiście, wtedy opowiadamy się za łącznym głosowaniem, żeby nie powstała sytuacja, w wyniku której będzie niespójność w ustawie, prawda? Wysoka Izba może część poprawek przyjąć, ale część odrzucić. Może się nagle okazać, że mamy całkowity brak synchronizacji. Takiej sytuacji tu nie ma. Generalnie rzecz biorąc, każda z poprawek ma nieco inny walor. Konkludując, jeszcze raz chcę powiedzieć, że poprawki są związane z redakcją tekstu prawnego i poprawiają czytelność ustawy. Taka jest intencja poprawek, które zostały zawarte w uchwale Senatu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Panie mecenasie, zatem jaka jest konkluzja?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#LegislatorBogdanCichy">Konkluzja jest taka, żeby przyjąć poprawki po prostu tak, jak proponują państwo w sprawozdaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czyli, panie mecenasie… Czy sugerujemy odrębne głosowanie poprawek, czy też głosowanie łączne? Krótka konkluzja, panie mecenasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#LegislatorBogdanCichy">Z naszej strony jest propozycja, żeby poprawki głosować odrębnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy pani przewodnicząca Anna Bańkowska chce zabrać głos? Bardzo proszę, pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselAnnaBankowska">Zawsze szanuję stanowisko Biura Legislacyjnego, ale powiem szczerze, że gdybyśmy tak chcieli patrzeć na propozycje zmian, to całą ustawę musielibyśmy dzielić nawet na wyrazy. Zmiana nie budzi kontrowersji. Proponuję, aby Komisje postanowiły o łącznym głosowaniu poprawek. Marszałek Sejmu zawsze może zmienić nasze stanowisko. Dajmy sugestię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Dziękuję bardzo. Zatem jest propozycja pana przewodniczącego Andrzeja Smirnowa i pani przewodniczącej Anny Bańkowskiej, żebyśmy sugerowali czy rekomendowali panu marszałkowi łączne głosowanie wszystkich poprawek. Bardzo proszę, pani poseł Krystyna Łybacka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Czynię to z największym zażenowaniem wobec autorytetu pani przewodniczącej Bańkowskiej, ale proszę zwrócić uwagę na to, że inny jest ciężar gatunkowy poprawki, która rozszerza zakres podmiotowy beneficjentów tej ustawy, a inny jest wtedy, kiedy zamienia się nazwę „Karty Nauczyciela” na „Kartę Nauczyciela”. Te poprawki jednak nie są tożsame co do wagi. Nie wszystkie mogą być uznane tylko za poprawki czysto redakcyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Dziękuję. Pan mecenas, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#LegislatorBogdanCichy">Jeśli wolno, to z naszej strony byłaby propozycja, którą państwo mogliby rozważyć, aby głosowanie odbyło się w dwóch sekwencjach. Pierwsza sekwencja jest taka, aby poprawkę nr 2 głosować łącznie z poprawką nr 9. Czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselAnnaBankowska">Tak i już.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#LegislatorBogdanCichy">To znaczy, że proponujemy, żeby poprawkę nr 2 głosować łącznie z poprawką nr 9, a pozostałe poprawki również łącznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Dziękuję. Czy jest zgoda na taką propozycję? Jest zgoda? Nie ma sprzeciwu wobec takiej propozycji, żeby rekomendować marszałkowi, aby poprawki nr 2 i 9 głosować łącznie, a pozostałe poprawki głosować łącznie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Tak. Wtedy będzie zgodność.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Sprzeciwu nie słyszę, zatem tak będziemy rekomendować marszałkowi.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Pozostaje nam wybór sprawozdawcy. Proponuję, by posłem sprawozdawcą w tej sprawie dalej była pani poseł Teresa Piotrowska. Czy są inne propozycje? Czy jest sprzeciw? Nie słyszę. Zatem pani poseł Teresa Piotrowska będzie sprawozdawcą Komisji w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Na tym wyczerpaliśmy porządek posiedzenia. Przypominam jedynie, że o godzinie 11.00 rozpoczynamy w tej sali seminarium poświęcone usługom zatrudnieniowym na rynku pracy. Zapraszam wszystkich zainteresowanych. Na tym wyczerpaliśmy porządek posiedzenia. Dziękuję. Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>