text_structure.xml 18.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Witam panią minister, witam pana dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Mirosława Sawickiego, który po raz pierwszy w tej kadencji jest na posiedzeniu naszej Komisji. Witam wszystkich państwa. Stwierdzam kworum. Stwierdzam przyjęcie protokołu z posiedzeń Komisji w dniach 11 i 24 kwietnia oraz 7 i 15 maja wobec niezgłoszenia przeciwko nim zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Porządek obrad dzisiejszego posiedzenia państwo otrzymali. Czy do porządku obrad są uwagi? Uwag nie ma. Rozumiem, że porządek obrad został przyjęty. Informuję, że poprawki zawarte w uchwale Senatu nie są objęte zakresem prawa Unii Europejskiej. Jest to opinia Komitetu Integracji Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Witam pana senatora Sławomira Kowalskiego, który reprezentuje Senat na dzisiejszym posiedzeniu. Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Bardzo proszę pana senatora o przedstawienie poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SenatorRPSlawomirKowalski">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Wszystkie poprawki, które są wniesione przez Senat mają w zasadzie charakter doprecyzowujący i legislacyjny, i chodzi tu przede wszystkim o spójność terminologiczną. Tutaj nie ma poprawek, które jakoś zmieniałyby wszystkie dokumenty, o których jest mowa w ustawie sejmowej.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SenatorRPSlawomirKowalski">W poprawce 1 skreślono w art. 1 pkt 1. Chodziło o słowo „morskie", ponieważ problem polegał na definiowaniu szkoły rolniczej czy morskiej. Pozostawia się stare brzmienie tego punktu 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#LegislatorUrszulaSek">Z naszej strony jest propozycja, by poprawkę 1, 2, 5 i 10 rozpatrywać łącznie, bo one dotyczą jednej kwestii, właśnie szkół morskich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Ja rozumiem, że chodzi o wykreślenie szkół morskich, które nie różnią się od innych szkół zawodowych w trybie przekazywania ich samorządom. Bardzo proszę panią minister o przedstawienie stanowiska. Ja rozumiem, że te wszystkie poprawki będziemy rozpatrywali łącznie, bo dotyczą one tej samej kwestii, jeżeli pan senator się zgadza z uwagą Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNaukiiMlodziezyKrystynaSzumilas">Minister edukacji popiera te poprawki i popiera również sposób głosowania nad tymi poprawkami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Czy sprawozdawca naszej Komisji ma jeszcze uwagi w sprawie poprzedniej ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselDomicelaKopaczewska">Ja proponuję, aby przyjąć propozycję Senatu i propozycję Biura Legislacyjnego, aby głosować te poprawki łącznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie słyszę. Wobec tego może ja poproszę o powtórzenie numerów poprawek i przegłosujemy je łącznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#LegislatorUrszulaSek">Poprawka 1, 2, 5 i 10.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Kto z państwa jest za pozytywną opinią dotyczącą poprawek 1, 2, 5 i 10, proszę o podniesienie ręki?</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Stwierdzam, że poprawki zostały jednogłośnie zaopiniowane pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Przechodzimy do poprawki 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#SenatorRPSlawomirKowalski">W poprawce nr 3 również chodzi o to, aby zachować jednolity sposób definiowania i w art. 1 w pkt 2 w lit. a, w pkt 2e po wyrazie "zawodach" dodaje się wyrazy "dla rolnictwa".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Biuro Legislacyjne nie ma uwag?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#LegislatorUrszulaSek">Nie, to jest redakcyjna poprawka i należy ją przyjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Pani minister? Nie wnosi uwag.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Czy ktoś się sprzeciwia pozytywnej opinii dotyczącej tej poprawki? Nie słyszę. Stwierdzam, że poprawka została zaopiniowana pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Przechodzimy do poprawki 4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#SenatorRPSlawomirKowalski">Poprawka 4 również polega na zastąpieniu pewnych wyrazów. W art. 1 w pkt 25 lit. b, w ust. 2 wyrazy "szkoły morskiej" zastępuje się wyrazami "szkoły prowadzącej kształcenie w zawodach dla żeglugi morskiej". To też jest doprecyzowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#LegislatorUrszulaSek">Ta poprawka też ma właściwie charakter redakcyjno doprecyzowujący. Ja bym chciała, żeby na jej temat wypowiedział się rząd, bo to właściwie on jest adresatem tego przepisu, który upoważnia ministra do wydania rozporządzenia i wydaje się, że od strony merytorycznej, to jest nieco lepiej uregulowane. Z naszej strony też jest sugestia, aby poprawkę 4 rozpatrywać łącznie z poprawką 9, która z kolei utrzymuje przepisy wydane na podstawie właśnie art. 11 w mocy i one mają ze sobą związek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Czy pani minister chciałaby w tej sprawie zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNaukiiMlodziezyKrystynaSzumilas">Ministerstwo popiera poprawkę. Jesteśmy za przyjęciem tej poprawki. Ona doprecyzowuje upoważnienia dla ministra kultury dotyczące wydawania dyplomów, świadectw i rozporządzenia w sprawie dyplomów, świadectw. Ułatwi to znacznie procedurę przyjmowania zmian w rozporządzeniach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Czy ktoś z państwa posłów chciałby w tej sprawie zabrać głos? Rozumiem, że to jest poprawka redakcyjna, doprecyzowująca. Uwag nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Czy ktoś z państwa posłów sprzeciwia się pozytywnemu zaopiniowaniu poprawki 4? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Stwierdzam, że poprawka 4 została zaopiniowana pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Przechodzimy do poprawki 6.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#SenatorRPSlawomirKowalski">W art. 1 w pkt 31 lit. a, w ust. 2c wyraz "Publiczne" zastępuje się wyrazami "Prowadzone przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego i osoby fizyczne publiczne".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Czy Biuro Legislacyjne w tej sprawie chciałoby zgłosić uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#LegislatorUrszulaSek">Nie, nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Pani minister?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNaukiiMlodziezyKrystynaSzumilas">Popieramy tę poprawkę. Chodzi tu o poradnie publiczne prowadzone przez inne podmioty niż jednostki samorządu terytorialnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Czy ktoś z państwa posłów chciałby zgłosić uwagi? Uwag nie ma.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Czy ktoś z państwa posłów sprzeciwia się pozytywnej opinii dotyczącej poprawki 6? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Stwierdzam, że poprawka 6 została zaopiniowana pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Przechodzimy do poprawki 7.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#SenatorRPSlawomirKowalski">W art. 1 dodaje się pkt 33a w brzmieniu: " art. 84a otrzymuje brzmienie: "Art. 84a. Przepisy art. 67a ust. 1 – 3, 5 i 6 stosuje się odpowiednio do szkół niepublicznych”. Chodzi tu o stołówki szkolne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#LegislatorUrszulaSek">Nie mamy uwag. To jest dobra poprawka, ponieważ było nowe brzmienie art. 67a. Ma on teraz więcej ustępów i ponieważ nie przenumerowano go, było niewłaściwe odesłanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Pani minister popiera? Czy są uwagi do poprawki 7? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Czy są sprzeciwy wobec pozytywnej opinii dotyczącej poprawki 7? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Stwierdzam, że poprawkę 7 zaopiniowaliśmy pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Przechodzimy do poprawki 8.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#SenatorRPSlawomirKowalski">Poprawka 8. Art. 3 otrzymuje brzmienie: "W ustawie z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz.U. z 2002 r. Nr 11, poz. 109, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#LegislatorUrszulaSek">Ta poprawka tylko tak groźnie wygląda, bo jest bardzo rozpisana. Państwo zdecydowali o wykreśleniu wyrazów "ośrodek szkolno-wychowawczy" w ustawie o postępowaniu w sprawach nieletnich, ponieważ wyrazy te występowały w różnych konfiguracjach. Czasem były połączone myślnikiem, czasem nie. Teraz przepis ten jest ujednolicony w tych artykułach, gdzie się to pojęcie pojawiało, ale od strony merytorycznej to nic nie zmienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNaukiiMlodziezyKrystynaSzumilas">Popieramy tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Czy są uwagi do tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselSlawomirKlosowski">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Mam pewną wątpliwość, czy materia, która nie znalazła regulacji prawnej w zapisach projektu, który wyszedł z Sejmu, może być przedmiotem pracy obrad naszej Komisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#LegislatorUrszulaSek">W ustawie uchwalonej przez Sejm znajduje się art. 3, który nowelizuje ustawę o postępowaniu w sprawach nieletnich. My wypisaliśmy zbiorczo artykuły tej ustawy, w których występuje pojęcie "ośrodek szkolno-wychowawczy" i zbiorczo skreśliliśmy to pojęcie, ponieważ wymienia się tam szereg różnych placówek czy ośrodków, a nazwa tej placówki często bywała pisana różnie, nawet w tym samym dokumencie. Czasem pisano ją z myślnikiem, czasem bez. Trzeba przeredagować tekst nie zmieniając treści, poprzez nadanie nowego brzmienia. Jak pan poseł chce, to ja mogę przeczytać którykolwiek z tych wymienionych artykułów i będzie wiadomo, na czym polega różnica.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselSlawomirKlosowski">Ja oczywiście nie chcę, żeby pani czytała mi tutaj uregulowania. Natomiast przypomnę, że kwestia ta dotyczyła przede wszystkim spraw dotyczących ośrodków wsparcia wychowawczego i odpowiednich zapisów w tym względzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNaukiiMlodziezyKrystynaSzumilas">Akurat te przepisy nie dotyczą ośrodków wsparcia wychowawczego. Zmiana w ustawie o postępowaniu w sprawie nieletnich proponuje wykreślenie z tej ustawy ośrodków szkolno-wychowawczych, ponieważ takich placówek już w ogóle w systemie nie ma. Taka poprawka była proponowana w projekcie poselskim i taka sama była proponowana w projekcie rządowym. Zmiana dokonana przez Senat polega na tym, że Senat na nowo przytoczył te artykuły już bez słów "ośrodek szkolno-wychowawczy". W ustawie były określenia: "młodzieżowy ośrodek wychowawczy lub ośrodek szkolno-wychowawczy”. Gdybyśmy skreślili "ośrodek szkolno-wychowawczy", to zostałoby „lub”. Słusznie państwo senatorowie zauważyli, że należy również to „lub” wykreślić. Ale to dotyczy tylko wykreślenia nieistniejącej placówki z ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich, żeby sądy nie kierowały osób do tych nieistniejących placówek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Ja rozumiem zastrzeżenia pana przewodniczącego. Czy ta poprawka nie wykracza poza zakres merytoryczny zmian uchwalonych przez Senat, bo pan poseł miałby rację? Jest jednoznaczna opinia, że nie wykracza?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#LegislatorUrszulaSek">Nie wykracza, ponieważ ona dotyczy merytorycznie tej samej kwestii i tych samych jednostek redakcyjnych w ustawie o postępowaniu w sprawach nieletnich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Czy pan przewodniczący zgadza się z tą interpretacją?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PoselSlawomirKlosowski">Dziękuję za wyjaśnienia, tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Rozumiem, że pani minister wyjaśniła tę poprawkę. Czy są jakieś inne uwagi do tej poprawki? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Czy ktoś z państwa posłów sprzeciwia się pozytywnemu zaopiniowaniu poprawki 8? Nie ma zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Stwierdzam, że poprawkę 8 zaopiniowaliśmy pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-42.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">To była ostatnia poprawka, którą rozpatrywaliśmy.</u>
          <u xml:id="u-42.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny. Pozostaje nam wybór posła sprawozdawcy. Ze swojej strony proponuję, aby posłem sprawozdawcą ponownie była pani Domicela Kopaczewska. Czy są inne kandydatury? Nie ma. Czy są sprzeciwy wobec przyjęcia kandydatury pani poseł? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-42.5" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Stwierdzam, że pani poseł Domicela Kopaczewska została sprawozdawcą Komisji. Stwierdzam, że porządek dzienny został wyczerpany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PoselArturGorski">Panie przewodniczący, ja mam pytanie w ramach wolnych wniosków. Czy panu coś wiadomo na temat druku nr 249, projektu ustawy o zmianie ustawy o finansowaniu Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego z budżetu państwa? Czy panu przewodniczącemu wiadomo, kiedy ten druk wejdzie na Komisję? Pan marszałek Sejmu stwierdził, że to od pana zależy, a to jest dość istotna ustawa dla Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, aby ta uczelnia mogła również korzystać ze środków unijnych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Ta ustawa jest w Komisji i na Prezydium zaproponowaliśmy, aby rozpatrywać ją w miesiącu wrześniu, to znaczy, że zaraz po przerwie będziemy ją rozpatrywać.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Czy są jeszcze jakieś uwagi, pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PoselAnnaZalewska">Panie przewodniczący, to nie jest wielka filozofia, żeby zająć się projektem tychże zmian. Natomiast jest to kwestia tylko i wyłącznie szans na pozyskiwanie pieniędzy europejskich. My i tak jesteśmy opóźnieni o prawie 2 lata, jeżeli chodzi o pieniądze na edukację, m.in., na inwestycje w edukację. Nie wiem, czy nie byłoby możliwe, żeby rozszerzyć porządek posiedzenia którejś Komisji, żebyśmy się tym zajęli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Chodzi o ustawę dotyczącą Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego? Oczywiście, ona będzie rozpatrywana na jednym z najbliższych posiedzeń, bo w tej chwili mamy ostatnią sesję Sejmu i nie mamy możliwości, aby wprowadzić ją jeszcze przed przerwą. Całe opóźnienie wynika również z tego, że oczekujemy na stanowisko rządu w tej sprawie. Ale tak jak mówię, planujemy wprowadzenie tego tematu na obrady we wrześniu. Sądzimy, że do tego czasu stanowisko rządu już na pewno będzie.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Czy są jeszcze jakieś uwagi? Nie ma. Wobec tego informuję, że protokół z posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji. Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>