text_structure.xml
22.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekPiechota">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich, stwierdzam kworum oraz przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji wobec niewniesienia do niego zastrzeżeń. Porządek dzienny został państwu doręczony na piśmie. Czy są do niego uwagi? Nie ma uwag. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelJacekPiechota">Proszę posła Andrzeja Lissa, upoważnionego w imieniu wnioskodawców do przedstawienia projektu, o jego krótkie uzasadnienie. Następnie poproszę pana ministra o informację na temat stanowiska rządu.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelJacekPiechota">Ustawa o rzemiośle ma w tej kadencji Sejmu bogatą historię. Była inicjatywa poselska, która, niestety, nie zakończyła się sukcesem. Dziś mamy do czynienia z projektem wniesionym przez Komisję Nadzwyczajną do rozpatrzenia projektów ustaw związanych z koalicyjnym programem rządowym „Solidarne państwo”.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselAndrzejLiss">Z tym projektem ustawy spotykamy się nie po raz pierwszy. Został on bardzo dogłębnie przeanalizowany i przemyślany. Dzisiaj chciałbym zaprezentować efekt tych bogatych przemyśleń. Jeśli chodzi o uzasadnienie dla wprowadzenia tej ustawy, to pragnę podnieść kilka argumentów.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselAndrzejLiss">Ustawowa regulacja tej problematyki sięga czasów przedwojennych. Dekretem Prezydenta RP z 23 października 1933 r. unormowane zostały zasady działania organizacji samorządu rzemiosła. Celem ich aktywności było ugruntowanie działalności rzemieślniczej na rynku. Ówczesna regulacja, jak i kolejne ustawy ją zastępujące, adresowane były podmiotowo – do rzemieślników i przedmiotowo – do rzemiosła, do ściśle określonego środowiska. Ewidentne wyodrębnienie grupy społeczno-zawodowej rzemieślników oraz najstarsze w Polsce tradycje organizacyjne pozwoliły na aktywne uczestniczenie środowiska rzemieślniczego w kształtowaniu dotyczącego je ustawodawstwa. Niniejsza nowelizacja również jest inspirowana dyskusją w tym środowisku oraz oczekiwaniami polskich rzemieślników w zakresie legislacji. Uwarunkowania historyczne oraz specyfika działalności rzemieślników i tworzonych przez nich organizacji spowodowały, że pełnią one role samorządu zawodowego, gospodarczego i zarazem organizacji pracodawców. Ustawodawca dostrzegł ten trojaki charakter organizacji rzemieślniczych i dekretował to – w zależności od aktualnych uwarunkowań społeczno–gospodarczych kraju – jedynie fragmentarycznie. Np. ustawa o rzemiośle w brzmieniu obowiązującym w latach 1989–2001 wprost definiowała samorząd rzemiosła jako związek pracodawców i zakładała jego społeczno–zawodowy charakter. W roku 2001 ustawodawca zdefiniował system organizacyjny rzemiosła jako samorząd gospodarczy, pozostawiając mu zadania właściwe dla organizacji społeczno–zawodowej, a nadto wyznaczył mu pozycję pracodawcy, jako strony w dialogu społecznym.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselAndrzejLiss">Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania prawne należy podkreślić, że trojakie funkcjonowanie systemu samorządowego rzemiosła: jako samorządu gospodarczego, organizacji społeczno–zawodowej i związku pracodawców, wywodzące się z różnych ustaw, wynika z realnych potrzeb środowiska i odpowiada w pełni jego oczekiwaniom. W konsekwencji, proponowane zmiany nie kreują dla organizacji rzemieślniczych nowego statusu prawnego, a jedynie porządkują regulacje prawne zmierzające do zawarcia ich w jednym akcie prawnym.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PoselAndrzejLiss">Nowością merytoryczną jest propozycja wprowadzenia definicji podmiotowej rzemiosła, definicji rzemieślnika, opartej na założeniu, że rzemieślnikiem może być osoba wykonująca działalność gospodarczą wskazaną w liście zawodów rzemieślniczych. Zasady dobrowolnej przynależności nie narusza reguła obowiązkowej przynależności do organizacji rzemieślniczej mistrza szkolącego uczniów, jak i proponowana reguła obowiązkowej przynależności do takiej organizacji rzemieślnika kierującego robotami budowlanymi w powierzonym zakresie, z wyłączeniem robót budowlanych przy obiektach zabytkowych.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PoselAndrzejLiss">Omawiany projekt wprowadza, obok osób fizycznych oraz spółek cywilnych osób fizycznych, nową kategorię przedsiębiorców, którzy będą mogli być włączeni do samorządu gospodarczego rzemiosła. Chodzi o przedsiębiorców działających w ramach spółki jawnej. Pozostawia się jednocześnie negatywny katalog obszarów działalności, które nie będą zaliczane do rzemiosła, z tym jednak wyjątkiem, że jeśli chodzi o działalność gastronomiczną, proponuje się wyłączenie dwóch zawodów: kucharza małej gastronomii oraz kucharza. Jest to uzasadnione tradycjami kształcenia przez rzemiosło w tym zawodzie.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PoselAndrzejLiss">Jedną z najważniejszych zmian jest wprowadzenie listy zawodów rzemieślniczych, która będzie składała się z dwóch rodzajów zawodów. Na pierwszej z list będą umieszczone zawody, do których wykonywania nie będzie wymagane uzyskanie potwierdzenia kwalifikacji. Na drugiej zaś liście znajdą się te zawody, przy których wykonywaniu dana osoba będzie musiała wykazać się odpowiednim świadectwem kwalifikacji. Dotyczy to ponad 50. zawodów, które są wskazane w załączniku do projektu ustawy, obejmującym ponad 100 rodzajów zawodów rzemieślniczych. Potrzeba wymogu potwierdzenia posiadanych kwalifikacji wynika z konieczności ochrony praw konsumentów, którzy nie są w stanie zweryfikować, czy osoba wykonująca usługę dysponuje wiedzą i praktycznymi umiejętnościami, zweryfikowanymi przez jednostki uprawnione do nadawania takich świadectw zawodowych.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PoselAndrzejLiss">Warto przy tej okazji zwrócić uwagę na to, że tytuł kwalifikacyjny może być wydawany w trzech obszarach, z których tylko jednym jest rzemiosło. Ta kwestia budziła najwięcej kontrowersji. Dlatego podkreślam, że chodzi tylko o jeden z trzech obszarów, w którym to rzemiosło uzupełnia rynek szkolnictwa zawodowego. Prawo wyboru kształcenia w każdym przypadku będzie należało wyłącznie do osoby zamierzającej uzyskać takie wymagane uprawnienia. Nie można zatem mówić o tzw. korporacjonizmie, co często w Sejmie zarzucano. Wymóg posiadania udokumentowanych kwalifikacji zawodowych przewidziano tylko dla tych zawodów, których niewłaściwe wykonywanie może stanowić zagrożenie dla zdrowia lub życia obywateli, ewentualnie w przypadku, gdy chodzi o mienie znacznej wartości lub, gdy istnieje potrzeba dysponowania takimi kwalifikacjami ze względu na konieczność ochrony środowiska. Kwalifikacje te będą wymagane dopiero po upływie 3 lat od wejścia w życie ustawy. Z obowiązku posiadania potwierdzenia kwalifikacji zostały wyłączone osoby, które przekroczyły 50. rok życia i przez co najmniej 5 lat wykonywały zawód, znajdujący się na liście zawodów rzemieślniczych objętych takim wymogiem.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PoselAndrzejLiss">Warto zaznaczyć, że zdecydowana większość rzemieślników dysponuje takimi uprawnieniami i nie będzie musiała ponownie weryfikować swoich umiejętności.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PoselAndrzejLiss">Jeszcze raz zaznaczam, że nie chodzi o objęcie obowiązkiem egzaminu wszystkich. Podobne regulacje funkcjonują w krajach UE i nie są niczym wyjątkowym na tle krajów, które przyjęły taki system weryfikacji umiejętności rzemieślników ze względu na potrzebę ochrony praw konsumentów.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PoselAndrzejLiss">Do projektu wprowadza się przepis dotyczący możliwości kształcenia tzw. pomocnika czeladnika. Było to postulowane przede wszystkim przez środowiska związane z osobami niepełnosprawnymi. Upatrują one w tym przepisie szanse na przeszkolenie znacznej części osób niepełnosprawnych, które następnie będą mogły zakładać swoje przedsiębiorstwa, bądź wykonywać zawód rzemieślniczy jako pracownicy.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PoselAndrzejLiss">W projekcie znajduje się także zmiana wprowadzająca regułę przynależności do izby rzemieślniczej rzemieślników kierujących robotami budowlanymi w ograniczonym zakresie. W ten sposób, na gruncie ustawy dotyczącej rzemiosła, realizuje się uprawnienia i obowiązki rzemieślników korzystających z uprawnień do kierowania robotami budowlanymi w ograniczonym – powierzonym zakresie, w tym zobowiązanie do członkostwa w organizacji rzemiosła oraz obowiązek wpisania się na listę w odpowiedniej izbie rzemieślniczej oraz zobowiązanie do ubezpieczenia się od odpowiedzialności cywilnej w trybie art. 6 ust. 2 ustawy o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa i urbanistów. Obecnie rzemieślnicy posiadający dyplom mistrza w odpowiednim zawodzie budowlanym mają uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi w powierzonym zakresie, z wyłączeniem robót w obiektach zabytkowych, nie mając jednocześnie obowiązku zrzeszania się w odpowiedniej izbie budowlanej. Omawiane uregulowanie jest niezbędne, by wypełnić lukę powstałą w związku z uchyleniem ust. 8 w art. 12 ustawy – Prawo budowlane.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PoselAndrzejLiss">Proponowane rozwiązania są korzystne dla odbiorców usług, realizowanych przez rzemieślników w ramach kierowania robotami budowlanymi w powierzonym zakresie, podnoszą poziom ochrony interesu zarówno usługodawcy, jak i wykonującego takie roboty rzemieślnika, a także gwarantują szczególny nadzór organizacji rzemiosła nad tą grupą rzemieślników.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PoselAndrzejLiss">Przywraca się honorowy tytuł mistrza rzemiosła artystycznego. Tytuł ten będzie nadawany rzemieślnikom wykazującym się wysokim kunsztem wykonawstwa, zwłaszcza przy pracach, które dotyczą przedmiotów lub obiektów artystycznych oraz zabytkowych.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#PoselAndrzejLiss">Pozostałe zmiany mają charakter porządkujący w ramach samorządu gospodarczego rzemiosła. W szczególności chodzi o zadania tego samorządu, które zostały określone w art. 7 ust. 5, jak również o relacje pomiędzy organizacjami tworzącymi ów samorząd.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#PoselAndrzejLiss">Projektowane uregulowania dotyczą statusu prawnego 27 zrzeszonych w Związku Rzemiosła Polskiego izb rzemieślniczych oraz 483 cechów zrzeszonych w tych izbach. Ta struktura organizacyjna powstała z woli kilkusettysięcznej rzeszy polskich rzemieślników.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#PoselAndrzejLiss">W efekcie wprowadzonych zmian, zwiększy się skuteczność działań organizacji ukierunkowanych na wspomaganie funkcjonowania mikro i małych przedsiębiorstw, poprawi się konkurencyjność tych podmiotów gospodarczych na rynkach krajowych i zagranicznych. Proponowane rozwiązania powinny także przyczynić się do lepszego wywiązywania się z pełnionej przez rzemiosło od wielu lat misji edukacyjnej.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#PoselAndrzejLiss">Jeśli chodzi o sprawę szkolnictwa, to chciałbym uczynić pewną dygresję. Reforma szkolnictwa zawodowego, wprowadzona w Polsce w 1999 r., zdegradowała i zniszczyła szkolnictwo zawodowe. Jedynie rzemiosło zachowało tradycyjny charakter kształcenia zawodowego. Szkolnictwo zawodowe, związane z wielkoprzemysłowymi przedsiębiorstwami, zostało „rozłożone”. Przekazano je powiatom. W ślad za tym rozwiązaniem „nie poszły” pieniądze i powiaty, przy bardzo wysokich wskaźnikach finansowania szkolnictwa zawodowego, po prostu zaczęły wycofywać się z tej działalności. Są przypadki, że powiaty, które przed zmianą, z puli środków na kształcenie przeznaczały na szkolnictwo zawodowe 40 proc., „zeszły” po niej do zaledwie 4 proc., przestawiając się na utrzymywanie szkolnictwa ogólnokształcącego. Inaczej jest w UE, gdzie koncerny przemysłowe, zainteresowane kierunkowym kształceniem kadr na wysokim poziomie, same to szkolenie prowadzą. U nas, obecmie, jedynym ośrodkiem takiego kształcenia jest rzemiosło. Dyrektywa UE 2005/36, która wejdzie w życie już za 2 lata, mówi o kwalifikacjach zawodowych uznawanych w Europie. Musimy wziąć to pod uwagę. Będę starał się wnieść autopoprawkę, aby wymóg uzyskiwania potwierdzenia kwalifikacji dotyczył osób wykonujących wszystkie zawody, wskazane w załączniku do projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#PoselAndrzejLiss">Druga poprawka, którą chciałbym wprowadzić, dotyczy określenia relacji między izbami rzemieślniczymi i Polskim Związkiem Rzemiosła a strukturami państwa, urzędem centralnym, jakim jest Ministerstwo Gospodarki, oraz wojewodami. Chodzi też o możliwość odniesienia się do ewentualnych łamiących prawo uchwał, podejmowanych przez władze organizacji rzemieślniczej. Chodzi o stworzenie mechanizmu, dzięki któremu wojewoda, jak to jest w przypadku innych samorządów, będzie mógł taką uchwałę zaskarżyć lub podjąć inne stosowne kroki.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#PoselAndrzejLiss">Doprecyzowanie uregulowań podmiotowych i przedmiotowych adresowanych do rzemieślników i ich organizacji usprawni ich relacje w kontaktach z organami władzy i samorządu terytorialnego, sądami i stronami dialogu społecznego.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#PoselAndrzejLiss">Do Komisji Rozwoju Przedsiębiorczości wpłynęło pismo z lubelskiej izby rzemieślniczej Wskazano w nim, że zawód wulkanizatora także należy do tych profesji, których wykonywanie ma bezpośredni związek z bezpieczeństwem konsumentów i że ta profesja również powinna zostać włączona do listy.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#PoselAndrzejLiss">Przedstawiony projekt ustawy nie pociąga za sobą obciążenia dla budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#PoselAndrzejLiss">Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem UE.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekPiechota">Prosiłbym o zajęcie stanowiska w tej sprawie przez stronę rządową.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiKrzysztofTchorzewski">Nie mogę przedstawić końcowego stanowiska rządu. Pragnę jednak poinformować, że projekt tego stanowiska został już przyjęty przez Radę Ministrów i na najbliższym posiedzeniu powinna ona je przyjąć. Generalnie, rząd popiera projekt ustawy. Cieszy to, że niektóre uwagi, zgłaszane także przez stronę rządową, zostaną przedstawione w formie autopoprawki, jak był to uprzejmy zapowiedzieć poseł Andrzej Liss. Istnieje potrzeba sporządzenia listy zawodów, których wykonywanie będzie wiązało się z wymogiem posiadania udokumentowanych kwalifikacji. Chciałbym również zaznaczyć, że bardzo istotna jest wspomniana przez pana posła autopoprawka, mówiąca o utworzeniu nadzoru państwowego nad samorządem rzemieślniczym. Jest potrzeba wprowadzenia przepisu, który poprzez kontrolę legalności uchwał i aktów wewnętrznych zapobiegałby przypadkom naruszania prawa przez organizacje samorządu. Taki kierunek działania rząd popiera. Chciałbym też odnieść się do art. 3. Budzi on pewne wątpliwości. Polska jest na etapie bardzo intensywnego rozwoju i dużej aktywności w podejmowaniu przez obywateli działalności gospodarczej. Po wejściu ustawy w życie, osoby aktualnie prowadzące działalność rzemieślniczą będą miały 3 lata na uzyskanie potwierdzenia kwalifikacji zawodowych. Natomiast nowe osoby, chcące podjąć taką działalność nie mogłyby tego zrobić, gdyż obejmowałby je wymóg posiadania potwierdzenia kwalifikacji. Spełnienie tego warunku, wliczając czas potrzebny na wdrożenie rozporządzeń, przeprowadzenie szkoleń itd., wiązałoby się z dość długim okresem, w którym osoby te podjąć działalności by nie mogły. Może to działać hamująco na rozwój środowiska rzemieślniczego.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiKrzysztofTchorzewski">Nie mam formalnego pełnomocnictwa, więc jako poseł uczestniczący w posiedzeniu chciałbym zgłosić propozycję, aby osoby, które podejmą działalność gospodarczą w zawodach znajdujących się na liście zawodów rzemieślniczych, po dniu wejścia w życie przepisów tej ustawy też miały 3 lata na uzupełnienie kwalifikacji. Chodzi mi o to, by przepis obejmował zarówno te osoby, które już prowadzą działalność, jak i te, które w okresie tych 3 pierwszych lat taką działalność podejmą. Rzecz w tym, aby w okresie przejściowym była stworzona taka możliwość dla osób rozpoczynających wykonywanie zawodów z listy. W przepisie art. 3 w ust. 1 sformułowanie: „Osoby wykonujące zawody znajdujące się na liście zawodów rzemieślniczych” uzupełniłbym więc o wyrazy „i osoby podejmujące tę działalność”. Byłoby to bardzo ważne z punktu widzenia dbałości o rozwój gospodarczy, dawałoby możliwość płynnego wejście ustawy w życie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekPiechota">W procedurze pierwszego czytania przed nami debata. Pragnę tylko wyrazić pogląd następujący: wobec zapowiedzi autopoprawek, zgłoszonej przez posła Andrzeja Lissa i propozycji poprawki, o którą wnioskuje minister Krzysztof Tchórzewski, wydaje się zasadne rozważenie skierowania tego projektu do podkomisji. Nie powoływałbym nowej podkomisji, lecz zwróciłbym się do podkomisji posła Michała Wójcika z sugestią, aby to podkomisja stała ds. rzemiosła i usług mogła nad tym projektem się pochylić, abyśmy na następnym posiedzeniu mogli rozpatrywać sprawozdanie w oparciu o tekst jednolity. Czynienie tego teraz, na tym posiedzeniu, może mijać się z celem.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselEugeniuszWycislo">Jeśli chodzi o niektóre przepisy, to projekt ten z pewnością jest oczekiwany. Jednakże pewne rozwiązania w nim zawarte budzą kontrowersje. Ponadto trzeba mieć na uwadze realia. Ta ustawa wymaga stanowiska rządu, opinii środowisk gospodarczych. Nawet gdybyśmy chcieli szybko zająć się projektem, nie sądzę, aby dało się zakończyć te prace po 2-3 miesiącach. Chyba, że pracowalibyśmy codziennie. Proponuję więc, aby prezydium Komisji zastanowiło się, czy w obecnej sytuacji warto rozpoczynać te prace.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekPiechota">Odbywamy teraz pierwsze czytanie i do Komisji należy decyzja, czy mamy procedować nad projektem w określonym trybie, czy też projekt odrzucić. Takie mamy możliwości, regulamin nie przewiduje zawieszenia prac z uwagi na „ogólną sytuację”. To my musimy rozstrzygnąć, co dalej z projektem.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselMichalWojcik">Samorozwiązanie Sejmu zapewne będzie, ale przecież jeszcze nie nastąpiło. Ten projekt, jak sami państwo twierdzą, jest ważny dla środowisk. Nie zapominajmy, że jest to praktycznie ten sam projekt, który już konsultowano. Jeśli mamy ponownie wejść w mechanizm konsultacji, to… Każdy, kto zna ten projekt, doskonale wie, że zostało z niego usunięte to, co budziło największe wątpliwości dziennikarzy i niektórych organizacji gospodarczych. Konsultowalibyśmy ten sam tekst. Nie podzielam więc zdania mego przedmówcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselAndrzejLiss">Projekt trafił do Sejmu po to, by nad nim pracować, a nie politykować. Dopóki Sejm nie podejmie decyzji o samorozwiązaniu, obowiązuje normalny tok pracy. To jest naszym zadaniem, mamy służyć środowiskom i ludziom. Na tym polega podstawowa praca posła w komisjach. Prosiłbym o procedowanie nad projektem, dopóki można.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekPiechota">Nie będę toczył sporu co do tego, na czym polega praca posła. Politykowanie również tu się zalicza. Jest wniosek o skierowanie projektu ustawy do działającej przy naszej Komisji podkomisji stałej ds. rzemiosła i usług, której przewodniczy poseł Michał Wójcik. Czy są inne wnioski? Nie widzę zgłoszeń. Rozumiem, że Komisja jednomyślnie tę decyzję podjęła. Poseł Michał Wójcik nie protestuje. Zobowiązujemy podkomisję do sprawnego procedowania nad projektem.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrezesZwiazkuRzemioslaPolskiegoJerzyBartnik">Bardzo dziękuję, że po fali krytyki, która wystąpiła, po wydarzeniach, jakie miały miejsce w Sejmie, odważył się pan poseł podjąć roli osoby, która wniesie coś dobrego do gospodarki Polski.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrezesZwiazkuRzemioslaPolskiegoJerzyBartnik">Dziennik „Rzeczpospolita” zamieścił w sierpniu br. informację o tym, że Polska otrzymała upomnienie od Komisji Europejskiej, dotyczące tego, że nie będziemy mogli korzystać z tzw. dyrektywy usługowej ze względu na dwa aspekty: brak stwierdzenia kwalifikacji zawodowych u osób wykonujących zawód rzemieślniczy oraz brak wymogu obligatoryjnego członkowstwa w organizacji samorządowej. W tej drugiej kwestii rozwiązanie „na dziś” jest stosunkowo proste, choć nie zadowala. Osoby zatrudnione w krajach UE będą podlegały prawu miejscowemu, które przewiduje taką przynależność, więc zapiszą się do odpowiedniej zagranicznej izby rzemieślniczej. Jeszcze raz dziękuję za prace nad ustawą o rzemiośle. Byłoby doskonale, gdyby zakończyły się one jeszcze w tej kadencji Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekPiechota">Sądzę, że do tych podziękowań, skierowanych do posła Andrzeja Lissa, warto dołączyć słowa podziękowania dla całej Komisji za podjęcie decyzji o procedowaniu nad tym projektem. Kieruję więc podziękowania do całej Komisji.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczacyposelJacekPiechota">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>