text_structure.xml
35.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich. Porządek dzienny został państwu doręczony na piśmie. Czy są do niego uwagi? Nie ma uwag. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Otrzymali państwo projekt dezyderatu nr 4, który teraz odczytam: „Na 92 posiedzeniu w dniu 11 kwietnia 2007 r. Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych zapoznała się z informacją Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji nt. funkcjonowania Zakładów Opieki Zdrowotnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Z informacji wynika, że zadania, do których powołane zostały resortowe zakłady opieki zdrowotnej, są realizowane. Włączenie ich do powszechnego systemu ubezpieczenia zdrowotnego zwiększyło liczbę pacjentów, rodzaj i zakres świadczonych usług medycznych, ale też w 2005 r. – zgodnie z «Protokołem Ustaleń Rady Ministrów Nr 27/2005 z dnia 5 lipca 2005 r.» – zakłady opieki zdrowotnej MSWiA zostały zaliczone do jednostek organizacyjnych podlegających militaryzacji, tym samym zostały na nie nałożone dodatkowe zadania.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">W wyniku prowadzonych w ostatnich latach konsekwentnych działań naprawczych i restrukturyzacyjnych, mimo trudności w całym systemie opieki zdrowotnej, zakłady te osiągają wymierne efekty w zakresie:</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">– poprawy sytuacji ekonomicznej zakładów opieki zdrowotnej MSWiA, zwiększenia przychodów, racjonalizacji kosztów;</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">– zmniejszenia zadłużenia oraz wzrostu liczby jednostek, które osiągają dodatni wynik ekonomiczny.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Komisja zwraca uwagę na pilną potrzebę wsparcia zakładów opieki zdrowotnej MSWiA w rozwiązywaniu ich istotnych problemów takich jak:</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">1) wsparcie jednostek przez organ założycielski w sferze finansowej, co będzie możliwe, w przypadku wpisania w projekcie budżetu państwa na rok 2008 (część – 42 – Sprawy Wewnętrzne, dział 851 – Służba Zdrowia) znacznych środków finansowych;</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">2) wsparcie przy udzielaniu gwarancji i poręczeń zaciąganych kredytów restrukturyzacyjnych (nierówność traktowania podmiotów – np. w stosunku do zakładów służby zdrowia, dla których organem założycielskim są jednostki samorządowe);</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">3) wsparcie przy staraniach o uzyskanie unijnych środków strukturalnych i pomocowych.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Dzięki uzyskanemu wsparciu powstałaby możliwość:</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">– zabezpieczenia środków w budżecie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji na spłatę części zobowiązań cywilnoprawnych (leki i materiały medyczne),</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">– doposażenia zakładów opieki zdrowotnej MSWiA w aparaturę i sprzęt medyczny, celem podwyższenia ich konkurencyjności na lokalnym rynku usług medycznych.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Brak tego wsparcia spowodować może nieskuteczne przeprowadzenie procesu restrukturyzacji zadłużenia (zaprzestanie spłaty zawartych ugód z wierzycielami), a tym samym uruchomi postępowania prowadzące do likwidacji jednostek oraz wstrzymane na czas restrukturyzacji działania egzekucyjne wierzycieli.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Trudności w przeprowadzeniu restrukturyzacji zadłużenia, a także zagrożenie likwidacją kilku jednostek służby zdrowia MSWiA znacząco utrudni realizację zadań nałożonych na Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji takich jak:</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">– zabezpieczenie świadczeń zdrowotnych w sytuacji zagrożenia bezpośredniego państwa,</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">świadczeń z zakresu medycyny pracy,</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">– orzecznictwa lekarskiego na potrzeby funkcjonariuszy resortu spraw wewnętrznych”.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Czy mają państwo uwagi do tej treści dezyderatu? Ten dezyderat jest właściwie kopią konkluzji zawartej w materiale, nad którym pracowaliśmy na poprzednim posiedzeniu Komisji. Skoro nikt nie zgłasza uwag, Stwierdzam, że Komisja przyjęła projekt dezyderatu nr 4. Na tym zakończyliśmy pkt 1 porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Przechodzimy do pkt 2 – uchwalenia opinii dla Komisji Kultury i Środków Przekazu, Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Komisji Zdrowia w sprawie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii, zawartego w druku nr 1625.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Kto z państwa przybyłych na dzisiejsze posiedzenie chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#DyrektorDepartamentuZdrowiaPublicznegoMinisterstwaZdrowiaKrzysztofOlszak">Mam zaszczyt przedstawić państwu rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii. Konieczność tej nowelizacji uzasadnione są przez zmiany, które proponujemy. Można podzielić na dwie grupy.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#DyrektorDepartamentuZdrowiaPublicznegoMinisterstwaZdrowiaKrzysztofOlszak">Pierwszą grupę stanowią zmiany, które nie są ze sobą specjalnie powiązane. Wynikają one z dotychczasowego stosowania ustawy, pewnych różnic interpretacyjnych i nowych wyzwań, które pojawiają się w ciągu ostatnich lat. Natomiast drugą grupę stanowią zmiany wynikające z konieczności uregulowania na poziomie ustawowym kwestii kwalifikacji koniecznych do wykonywania świadczeń z zakresu terapii uzależnień.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#DyrektorDepartamentuZdrowiaPublicznegoMinisterstwaZdrowiaKrzysztofOlszak">Może krótko przedstawię najważniejsze założenia i najważniejsze propozycje zmian. Jest tu ze mną pan dyrektor Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Jeżeli państwo będą mieć jakieś pytania i zechcą poznać szczegóły, to jesteśmy do dyspozycji.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#DyrektorDepartamentuZdrowiaPublicznegoMinisterstwaZdrowiaKrzysztofOlszak">Przejdę do omówienia najważniejszych zmian – w kolejności przedstawionej w projekcie. Przede wszystkim doprecyzowano przepisy dotyczące sposobu finansowania i realizacji działań podejmowanych w ramach Narodowego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz przepisów dotyczących podmiotów, które ten program powinny realizować. W tym zakresie najważniejszą zmianą jest upoważnienie Rady Ministrów do określenia tego programu i przyjmowania go w formie rozporządzenia. To podnosi ten dokument do rangi rozporządzenia i daje lepsze możliwości jego realizacji podmiotom odpowiedzialnym za działania w tym obszarze.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#DyrektorDepartamentuZdrowiaPublicznegoMinisterstwaZdrowiaKrzysztofOlszak">Kolejne zmiany dotyczą funkcjonowania gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych. Ponieważ w praktyce występują różnice w zakresie kwalifikacji członków tych komisji, rząd proponuje określenie ramowego programu szkolenia, które powinni ukończyć członkowie komisji oraz czasu na realizację poszczególnych bloków tematycznych w ramach tego programu. Wprowadzamy również propozycję przepisu, z którego będzie wynikać, że gminna komisja rozwiązywania problemów alkoholowych będzie działać na podstawie regulaminu, który musi być uprzednio zatwierdzony odpowiednio przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#DyrektorDepartamentuZdrowiaPublicznegoMinisterstwaZdrowiaKrzysztofOlszak">Doprecyzowano i uzupełniono przepisy dotyczące obrotu hurtowego napojami alkoholowymi poprzez określenie niezbędnych dokumentów związanych z wydaniem takiego wniosku. Tu też pojawia się stosowne rozporządzenie, tym razem ministra właściwego do spraw gospodarki, który ma w nim określić odpowiednie wzory dokumentów.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#DyrektorDepartamentuZdrowiaPublicznegoMinisterstwaZdrowiaKrzysztofOlszak">Zaproponowano rozszerzenie ilości informacji umieszczanych w punktach sprzedaży napojów alkoholowych oraz wskazano, aby informacje te były umieszczane w widocznym miejscu, dzięki czemu lepiej będą mogły spełniać swoją rolę. Dość istotna zmiana dotyczy godzin dozwolonego czasu emisji reklam napojów alkoholowych. Mowa oczywiście o piwie, bo tylko taka reklama jest na dziś w telewizji możliwa. Rząd proponuje, aby powrócić do czasu emisji, który obowiązywał do 2002 r., czyli przesunąć z godziny 20.00 na 23.00 początek emisji reklam napojów alkoholowych. Jak powiedziałem, jest to dość istotna zmiana, która jest podyktowana potrzebą ograniczenia wpływu reklam i promocji piwa na małoletnich odbiorców środków masowego przekazu.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#DyrektorDepartamentuZdrowiaPublicznegoMinisterstwaZdrowiaKrzysztofOlszak">Kolejne zmiany, między innymi, dotyczą dostosowania treści przepisu zabraniającego sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych na terenie szkół. Jednocześnie proponujemy wprowadzenie zakazu sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych, na stadionach i innych obiektach sportowych podczas trwania imprez masowych oraz w handlu obwoźnym i obnośnym. Te miejsca sprzedaży i spożycia dotychczas nie były objęte zakazem. Wprowadzając ten zakaz mamy na myśli poprawę bezpieczeństwa na stadionach szczególnie podczas dużych imprez sportowych. Ponadto wprowadzono przepis zabraniający korzystania z tras narciarskich przez osoby w stanie po użyciu alkoholu. Dość istotną zmianą jest również nałożenie na sprzedawców lub osoby podające napoje alkoholowe obowiązku odmowy sprzedaży lub podania napoju alkoholowego osobom, w stosunku do których zachodzi wątpliwość co do ich pełnoletności. Tak jest dzisiaj, ale istotne jest to, że chodzi o osoby, które odmówią okazania dokumentu potwierdzającego wiek. Różnica polega na tym, że w tej chwili sprzedawca jest zobowiązany do poproszenia o okazanie dokumentu tożsamości lub innego, na podstawie którego można by jednoznacznie stwierdzić, jaki jest wiek potencjalnego nabywcy, a my chcemy, żeby sprzedawca miał obowiązek odmowy sprzedaży, jeżeli taki dokument nie zostanie okazany. W końcowych przepisach jest przewidziana sankcja karna, żeby ten przepis można był w rzeczywistości egzekwować.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#DyrektorDepartamentuZdrowiaPublicznegoMinisterstwaZdrowiaKrzysztofOlszak">Następna zmiana nakłada na organ udzielający zezwolenia na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych obowiązek zawieszenia wszczętego postępowania o udzielenie zezwolenia w przypadku, gdy wobec osoby odpowiedzialnej za działalność przedsiębiorcy ubiegającego się o takie zezwolenie wydano postanowienie o przedstawieniu zarzutów dotyczących sprzedaży lub podawania napojów alkoholowych, kiedy było mu to zabronione. To ma wyeliminować sytuację, że ktoś, kto już złamał ustawę jednocześnie stara się o zezwolenie na detaliczną sprzedaż napojów alkoholowych. W myśl obowiązujących przepisów wolno mu to było uczynić. Chcemy to jednoznacznie wyeliminować.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#DyrektorDepartamentuZdrowiaPublicznegoMinisterstwaZdrowiaKrzysztofOlszak">Wspominałem o drugiej grupie zmian. Zmierzają one do zdefiniowania pojęcia leczenia odwykowego i wskazują na psychoterapię uzależnienia od alkoholu i współuzależnienia jako podstawową formę tego rodzaju leczenia. Projekt wskazuje jednocześnie wymogi, jakie muszą spełniać osoby, które chcą wykonywać czynności związane z leczeniem odwykowym. Zakładamy, iż psychoterapię uzależnień mogą prowadzić wyłącznie osoby legitymujące się odpowiednimi kwalifikacjami. Mam na myśli certyfikat specjalisty psychoterapii uzależnień. Przedkładany projekt szczegółowo reguluje kwestie uzyskiwania tych kwalifikacji. Zakładamy, że osoby starające się o zdobycie tych kwalifikacji powinny posiadać tytuł zawodowy lekarza, magistra pielęgniarstwa, psychologii, pedagogiki, socjologii, teologii resocjalizacji, filozofii lub nauk o rodzinie. Jeżeli chodzi o osoby posiadające wykształcenie średnie – nie chcemy im zamykać drogi do uczestnictwa w procesie leczenia odwykowego – przewidujemy pośredni stopień, jakim jest instruktor terapii uzależnień. Jest również stosowne upoważnienie dla ministra zdrowia, który w drodze rozporządzenia ma dookreślić szczegóły, między innymi zakres świadczeń udzielanych przez specjalistów, zakres przedmiotowego programu szkolenia oraz tryb i sposób prowadzenia egzaminu dla osób, które ubiegają się o uzyskanie takich kwalifikacji.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#DyrektorDepartamentuZdrowiaPublicznegoMinisterstwaZdrowiaKrzysztofOlszak">Następna zmiana zawarta w projekcie ma na celu nadanie uprawnień najbliższej rodzinie osoby uzależnionej do złożenia wniosku o skierowanie tej osoby na leczenie. Wprowadzamy również obowiązek poddania osoby doprowadzonej do izby wytrzeźwień badaniom lekarskim, bo to do tej pory nie było jasno sformułowane. Dość istotne zmiany są związane także z funkcjonowaniem izby wytrzeźwień – projekt rozbudowuje przepisy dotyczące stosowania przymusu bezpośredniego wobec osób, które w związku ze znajdowaniem się w stanie nietrzeźwości trafiły do izb wytrzeźwień. Zakresem regulacji ustawowej obejmujemy przede wszystkim stosowanie przymusu bezpośredniego również w placówkach utworzonych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz jednostki Policji, ponieważ aktualne przepisy w tym zakresie obejmują wyłącznie izby wytrzeźwień, a pomijają inne placówki, w których osoby nietrzeźwe są umieszczane – jednostki Policji lub placówki utworzone przez samorząd terytorialny. Obecna ustawa nie przewiduje pobierania opłat za pobyt w tych placówkach, co jest pewną luką w systemie, ponieważ ustawa reguluje kwestię opłat, ale tylko w izbach wytrzeźwień, a przecież musimy pamiętać, że osoby nietrzeźwe są również doprowadzane do odpowiednich jednostek Policji lub placówek tworzonych przez samorząd terytorialny. Te zmiany mają na celu umożliwienie pobierania opłat organom, które takie placówki tworzą.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#DyrektorDepartamentuZdrowiaPublicznegoMinisterstwaZdrowiaKrzysztofOlszak">Jak już mówiłem, projekt zawiera również propozycję obligatoryjnego zastosowania środka karnego wobec osób, które sprzedają lub podają napoje alkoholowe, gdy jest to zabronione, lub bez wymaganego zezwolenia albo wbrew jego warunkom. W tym zakresie proponujemy zakaz prowadzenia działalności gospodarczej w wymiarze od 3 do 5 lat.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#DyrektorDepartamentuZdrowiaPublicznegoMinisterstwaZdrowiaKrzysztofOlszak">To są najistotniejsze propozycje zawarte w tym projekcie. Druk sejmowy zawiera również propozycje podstawowych rozporządzeń Ministra Zdrowia. Jeżeli będą państwo potrzebować dodatkowych wyjaśnień, z panem dyrektorem Krzysztofem Brzózką jesteśmy do dyspozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Proponuję, żebyśmy po wysłuchaniu pana dyrektora zadali pytania i wyrazili swoje uwagi.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselWieslawWoda">Przyznaję, ze nie miałem możliwości zapoznania się w szczegółach z projektem zmiany ustawy, ale uważnie wysłuchałem pana wprowadzenia i nasuwa mi się wniosek, że dotychczasowa ustawa zawiera wiele kuriozalnych – żeby nie powiedzieć zabawnych – rozwiązań czy regulacji, które niczego nie zmieniają, a przymyka się oczy na fundamentalne sprawy. Co mam na myśli?</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselWieslawWoda">Panie dyrektorze, czy uważa pan, że sprzedaż wszystkich rodzajów alkoholi z całego świata, niemal na każdej stacji benzynowej, przez 7 dni w tygodniu, przez 24 godziny na dobę, w świetle tej ustawy jest zasadne, zwłaszcza że na tych stacjach niekiedy bardzo trudno jest kupić akcesoria samochodowe. Stacje benzynowe stały się ogólnie dostępnym miejscem, gdzie można – jak powiedziałem – kupić alkohol z całego świata przez cały tydzień. I minister zdrowia, i inni ministrowie, i dyrektor Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych tego nie widzą. Mało tego, sprzedawcy już tak się teraz wyspecjalizowali, że gdy się wchodzi do sklepu, to trzeba uważać na półki zastawione alkoholem, żeby niczego nie strącić, a w głębi jest kasa, przy której jest napis „Alkohol szkodzi zdrowiu”. Przecież to jest chore.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PoselWieslawWoda">Następny kuriozalny przykład. Jeżdżę często pociągiem typu intercity albo ekspres. W tych pociągach są miejsca tylko dla osób, które wykupiły miejscówkę. Nie jeżdżą więc tymi pociągami osoby, które są tak zwanymi piwoszami spod budki, tylko osoby, które przemieszczają się w określonym celu. Tutaj prawo jest bardzo rygorystyczne – piwa w WARS-ie napić się nie można Jak się ma jedno do drugiego? To są przecież regulacje zupełnie nieprzystające do rzeczywistości.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PoselWieslawWoda">Kolejna sprawa. Wspomniał pan o izbach wytrzeźwień. Coraz głośniej i powszechniej – ku mojemu zdumieniu – mówi się o zamiarze ich likwidacji. Gdzie tych ludzi będzie się przetrzymywać? Czy w komisariacie, czy gdzieś indziej? Niestety, taki problem istnieje, i pojawia się u coraz młodszych ludzi. Wobec tego, o takich sprawach musimy mówić w Sejmie, a nie o takich, że napis ma mieć taką czy inną treść. Na takie napisy dziś już nikt nie zwraca uwagi. Proszę o odpowiedź na pytanie, czy przedłożony projekt ustawy zawiera regulacje dotyczące tych trzech problemów.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Ze swojego doświadczenia, odnośnie do tej ustawy, mam pytanie. Do tej pory w ustawie, bodajże w art. 13 – mogę mylić artykuł – było sformułowanie, że można było odmówić koncesji na sprzedaż alkoholu w obiekcie – takie było określenie – który związany jest z tak zwaną atrakcyjnością seksualną. Mówię to zwłaszcza o domach publicznych. Przerabiałem to na terenie swojej gminy. Samorządowe kolegium odwoławcze zawsze uchylało decyzję wójta w tej sprawie sugerując, że nie ma podstaw do powoływania się na ten aspekt w uzasadnieniu decyzji odmowy wydania pozwolenia na sprzedaż alkoholu. Ten problem istnieje, a wydaje mi się, że do tej pory jest bardzo słabo uwypuklony. Zawsze samorządy w tej sprawie przegrywały z samorządowymi kolegiami odwoławczymi. Powtarzam, że nie wiem, czy dobrze pamiętam artykuł, ale to właśnie dotyczy tej sfery. Zwracam uwagę na to, żeby również temu ewentualnie się przyjrzeć.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieZdrowiaKrzysztofOlszak">Zacznę od odpowiedzi na pytanie pana przewodniczącego, bo będę cytować artykuł, który pana posła interesuje. Jak rozumiem, pan przewodniczący miał na myśli art. 14.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Być może.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieZdrowiaKrzysztofOlszak">W tym artykule wymienia się miejsca, w których zabrania się sprzedaży i podawania napojów alkoholowych. Projekt, który przedkładamy, zmienia również ten artykuł. Dodajemy cztery nowe lokalizacje, w których taka sprzedaż jest zabroniona. Jak już mówiłem – na stadionach i innych obiektach sportowych, a także na terenie kąpielisk i pływalni, w zakładach opieki zdrowotnej oraz w handlu obnośnym i obwoźnym. Jest to zmiana nr 9 w art. 1 projektu ustawy. Zmieniamy również brzmienie pkt 1, który dziś brzmi: „na terenie szkół oraz innych zakładów i placówek oświatowo-wychowawczych, opiekuńczych i domów studenckich”. Propozycja rządowa jest następująca: „ma terenie szkół, placówek systemu oświaty, zakładów kształcenia nauczycieli, domów studenckich, a także placówek opiekuńczo-wychowawczych, o których mowa w przepisach o pomocy społecznej”. W tych przepisach nie ma miejsca, o którym wspominał pan przewodniczący. Być może pan dyrektor Krzysztof Brzózka sięga pamięcią do czasów, kiedy taki przepis obowiązywał, bo jest on mi nieznany. Obecnie na gruncie ustawy nie ma tego problemu, o którym pan przewodniczący wspominał.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieZdrowiaKrzysztofOlszak">Jeżeli chodzi o pytanie pana posła Wiesława Wody, jak pan poseł zapewne zauważył, w tej chwili w art. 14 jest zakaz sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych w środkach i obiektach komunikacji publicznej. Z tego wynika zakaz podawania napojów alkoholowych w wagonach WARS. Strona rządowa nie rozważała likwidacji tego przepisu, a nawet przeciwnie. Spotykamy się ze strony firm, które salony WARS w komunikacji kolejowej, z prośbami o umożliwienie sprzedaży. Jednak, jak państwo widzą, projekt takiej zmiany nie zawiera, a to wiąże się z tym, że to znacząco wpłynęłoby na obniżenie bezpieczeństwa podróżujących, ponieważ ludzie korzystaliby z możliwości nabycia napoju alkoholowego w wagonie WARS i to raczej w celu spożycia go bezpośrednio w tym miejscu, a nie w celu zabrania go do domu. Ponieważ alkohol działa bezpośrednio i raczej w krótkim okresie, dlatego możliwe są zachowania, które będą narażały bezpieczeństwo innych uczestników przewozu.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieZdrowiaKrzysztofOlszak">O odpowiedź na drugie pytanie pana posła, dotyczące sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych, a także o uzupełnienie kwestii sprzedaży alkoholu w pociągach, jeśli państwo pozwolą, poproszę pana dyrektora Krzysztofa Brzózkę.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieZdrowiaKrzysztofOlszak">Natomiast jeśli chodzi o trzecie pytanie pana posła, powiem, że likwidacja izb wytrzeźwień zupełnie nie jest intencją rządu. Nawet w toku prac nad projektem tej ustawy – a uzgodnienia międzyresortowe były dość długie, bo jest to duża nowelizacja, i wiele wniosły do pierwotnego projektu, który wyszedł z Ministerstwa Zdrowia – nigdy taka propozycja zarówno ze strony rządowej, jak i podmiotów uczestniczących w konsultacjach społecznych, nie wypłynęła. Przeciwnie, jak już mówiłem, ten projekt zawiera regulacje, które mają usprawnić funkcjonowanie izb wytrzeźwień i zlikwidować możliwość pojawiania się zarzutów, które teraz padają, bo znane są przypadki zgonów w izbach wytrzeźwień spowodowanych tym, że przymus bezpośredni wobec osób nietrzeźwych był stosowany w sposób nieprawidłowy. To mogło być pożywką dla koncepcji likwidacji izb wytrzeźwień. Jednak jeszcze raz podkreślam, że nieznane mi są takie zamiary. Projekt rządowy zawiera wzmocnienie i usprawnienie przepisów dotyczących ich funkcjonowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#DyrektorPanstwowejAgencjiRozwiazywaniaProblemowAlkoholowychKrzysztofBrzozka">Pozwolę sobie uzupełnić informację na temat izb wytrzeźwień. Pacjenci przywożeni do izb wytrzeźwień są często w takim stanie medycznym, że personel izby nie jest w stanie sobie z tym poradzić. Dlatego jesteśmy przed dyskusją, jak zmodernizować, przystosować izby wytrzeźwień do rzeczywistego stanu medycznego, w jakim pacjenci są przywożeni. Bezpośrednie włączenie w system służby zdrowia – jak to dzieje się w innych państwach – w naszym przekonaniu jest nieosiągalne ze względów finansowych. W związku z tym, wychodząc naprzeciw rzecznikowi praw obywatelskich, który zwraca nam uwagę na pewne niedoskonałości w ustawie, te niedoskonałości są usuwane – w ustawie jest odniesienie do stosowania przymusu bezpośredniego. Natomiast niepokoi nas sprawa świadczeń medycznych na terenie izb wytrzeźwień. Przed taką dyskusją jesteśmy i na pewno trzeba to będzie zmienić – niekoniecznie poprzez likwidację izb wytrzeźwień. Dlatego również w ustawie wskazane są placówki samorządu terytorialnego, ponieważ samorząd terytorialny, dysponując pieniędzmi wynikającymi z ustawy o wychowaniu w trzeźwości, jest w stanie na swoim terenie, w swoich warunkach, tworzyć w sposób elastyczny punkty przyjmowania osób nietrzeźwych. W związku z tym daliśmy tylko tę możliwość, żeby za pobyt w tej placówce – niekoniecznie w izbie wytrzeźwień, według rozporządzenia Ministra Zdrowia – pobierać opłaty, żeby w kosztach tych partycypowali również ci, którzy są nietrzeźwi. Zatem o likwidacji izb wytrzeźwień w tej chwili z całą pewnością nie mówimy, ale musimy je dostosować do wymogów czysto medycznych.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#DyrektorPanstwowejAgencjiRozwiazywaniaProblemowAlkoholowychKrzysztofBrzozka">Wracając do sprawy stacji benzynowych powiem, że dyskusja na ten temat była szeroka. Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych prowadzi wiele konsultacji – system gmin wiodących, pełnomocnicy zarządów wojewódzkich, zespoły eksperckie. O ile, w naszym przekonaniu, byłoby to słuszne, żeby wprowadzić zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych – mówię o stanowisku Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych – o tyle istniały poważne wątpliwości, czy ten zapis ostanie się w toku prac legislacyjnych. Śledząc poprzednie dyskusje na temat sprzedaży alkoholu na terenie stacji benzynowych, powiem szczerze, że byliśmy wewnętrznie przekonani, iż w którymś momencie taki wniosek ze strony państwa posłów padnie. On jest oczywiście uprawniony. I taki wniosek – w moim przekonaniu – uzyska pozytywną opinię Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Zatem mając na uwadze znaczenie zmian dotyczących systemu kształcenia – ponieważ zmiana ustawy jest kompleksowa – zmianę opisu zawodu psychoterapeuty uzależnień, nie zdecydowaliśmy się na to, żeby ten problem, który na pewno będzie wywoływać wiele dyskusji i być może opóźniłby prace nad ustawą, znalazł się w tej chwili w projekcie jako nasza propozycja. Oczywiście jesteśmy na to otwarci i – jak powiedziałem – taki wniosek ma realne szanse na przejście, ale na etapie prac sejmowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselWieslawWoda">Nie ukrywam, że mnie te odpowiedzi nie satysfakcjonują z kilku powodów. Zacznę od ostatniej sprawy. Agencja, czy też rząd, umywa ręce od problemu – niech sobie posłowie w trakcie prac legislacyjnych podejmą taką inicjatywę, żeby wprowadzić zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. To przecież rząd, Agencja, jest odpowiedzialna za przygotowanie projektu ustawy, chociaż on nie musi być wygodny dla ogółu. Co prawda, gdyby przeciętny kierowca posłuchał, co ja tu mówię, to miałbym problemy, ale trzeba postawić sprawę otwarcie – to jest droga do pijaństwa kierowców. Ponad 10% ludzi, którzy giną na drogach – w ubiegłym roku zginęło ich 5260 – to są osoby nietrzeźwe. To jest umycie rąk przez przedstawicieli Agencji i rządu, zrzucenie sprawy na samorządy, które mając problemy finansowe i inne, prawdopodobnie zlikwidują izby wytrzeźwień, bo na ogół one zysków nie przynoszą. Chociaż nalicza się opłatę za pobyt pensjonariuszy, to i tak 80% z nich nie płaci, bo nawet gdyby chcieli, to nie mają z czego albo udają, że nie mają.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselWieslawWoda">Wreszcie sprawa sprzedaży i spożycia piwa w pociągach. Może wobec tego wprowadźmy prohibicję, którą nie będą objęte tylko stacje benzynowe. Trzeba rozróżnić zwykły pociąg, którym jedzie ktoś, kto pije dziennie 5 piw, od pociągu, którym jeżdżą osoby za ponad 100 zł, z Krakowa do Warszawy, które – jak uważam – mają prawo napić się piwa, tym bardziej, proszę państwa, że piwo w wagonach WARS jest. Piwo można kupić w co drugim wagonie WARS, trzeba tylko mrugnąć dyskretnie okiem i powiedzieć: „prawdziwe piwo”. Zamiast piwa bezalkoholowego pije się prawdziwe piwo. Po co są takie nieżyciowe przepisy? A zdarzyć się może wszystko, bo i ktoś, kto wypije piwo, idąc pieszo może sobie głowę rozbić. Nie udawajmy więc...</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PoselWieslawWoda">Panie przewodniczący, wnoszę, żeby do opinii, którą mamy przygotować, wpisać te 3 problemy. Po pierwsze, zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Po drugie, umożliwienie sprzedaży piwa w pociągach ekspresowych i inter city. Po trzecie, aby w dalszym ciągu państwo miało pod ochroną izby wytrzeźwień.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselStanislawPieta">Nie do końca zrozumiałem pana dyrektora. Proszę mi jeszcze raz wytłumaczyć, dlaczego Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych nie proponuje wprowadzenia zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Dlaczego?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#DyrektorPanstwowejAgencjiRozwiazywaniaProblemowAlkoholowychKrzysztofBrzozka">Projekt zmian, który mają państwo przed sobą, to tak naprawdę trzydziesta druga nowelizacja tej ustawy. W tej chwili – po kolejnych konsultacjach i na kanwie dotychczasowych dyskusji, ponieważ ten projekt był opracowywany niemal od roku – przygotowujemy kolejną nowelizację. Mogę powiedzieć – niestety, ale takie jest życie. Ten zapis miał się znaleźć w kolejnej noweli. To tylko do pewnego stopnia jest odpowiedź na pytanie pana posła. Natomiast, panie pośle, pozwolę sobie powiedzieć, że samorządowe izby wytrzeźwień z mocy prawa już dawno są nie są rządowe. Jest to tylko kwestia organizacji podmioty jako takiego, ponieważ izby wytrzeźwień funkcjonują według rozporządzenia Ministra Zdrowia. Inne tego typu instytucje mogą funkcjonować jako zakłady opieki zdrowotnej. Izby wytrzeźwień notują nieściągalność opłat na poziomie 80%. To jest prawda. Jednak również w przypadku organizacji takiej jednostki przez samorząd terytorialny możliwości ściągania – o czym przekonały się samorządy, chociażby w Łodzi, które wzięły się za to przedsięwzięcie – ściągalność jest dużo wyższa. Przy czym – chcę to wyraźnie powiedzieć – to nie jest źródło zarabiania, dlatego że rozporządzenie Ministra Zdrowia określa sposób naliczania kwoty za pobyt w danym ośrodku.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Myślę, że pytania, które zadali panowie posłowie Wiesław Woda i Stanisław Pięta, będą się zawsze pojawiały, dopóki będzie taka oto sytuacja, że na stacjach benzynowych można sprzedawać piwo i alkohol, a w wagonie WARS nie. W ten sposób stwarza się okazję do tego – co widzę wsiadając do pociągu – żeby kilku panów obiegało wagony z torbami pełnymi piwa. Powstaje dodatkowy problem, bo trzeba zawiadamiać Straż Ochrony Kolei, żeby skończyć z tym procederem.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Zanim oddam głos panu posłowi Stanisławowi Pięcie, który sygnalizuje chęć zabrania głosu, proponowałbym, żebyśmy w naszym stanowisku zapisali kwestie, które przywołał pan poseł Wiesław Woda, do rozważenia przez właściwe komisje, które będą pracować nad projektem.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Oddaję głos panu posłowie Stanisławowi Pięcie. Potem zabierze głos pan poseł Bernard Ptak.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselStanislawPieta">Wycofuję się, gdyż chciałem właśnie poprzeć wniosek pana posła Wiesława Wody w zakresie naszego stanowiska, jeśli chodzi o zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Skoro pan przewodniczący z własnej inicjatywy na to się godzi, to ja nie mam nic do powiedzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselBernardPtak">Zakazy są pewnym sposobem na ograniczenie rozpijania młodzieży – mówiąc potocznie. Jednak problemem jest to, że w Polsce coraz mniej środków przeznaczmy na profilaktykę, przeciwdziałanie alkoholizmowi, na przykład finansowanie oddziałów odwykowych. W wielu polskich gminach od pewnego czasu są tworzone przez burmistrzów i wójtów kluby Anonimowych Alkoholików, co jest pozytywnym krokiem społecznym w tym kierunku, gdyż ludzie, którzy zwycięsko wychodzą z problemu alkoholowego, są przykładem do naśladowania dla osób mających skłonności do nadużywania alkoholu. Choroba alkoholowa jest potężnym problemem. Zakazy dla alkoholika nie są żadną przeszkodą. On wsiada do pociągu z zapasem alkoholu, nawet większym niż może wypić. Uważam, jeśli chodzi o ten problem, że trzeba zwiększyć środki finansowe na leczenie alkoholików w szpitalach i oddziałach odwykowych. Także ten czynnik społeczny w gminach powinien zadziałać.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Skoro nie ma więcej pytań w stosunku do przedłożonego projektu, proponuję, żebyśmy nasze stanowisko sformułowali w taki sposób, że Komisja Spraw Wewnętrznych i Administracji wnosi następujące uwagi do przedłożonego projektu: żeby komisje w toku dalszych prac szczególną uwagę zwróciły na ochronę izb wytrzeźwień, rozważyły kwestię sprzedaży alkoholu w wagonach WARS i przeanalizowały problem handlu alkoholem na stacjach benzynowych w kierunku jej likwidacji. To są oczywiście tylko nasze wskazania. Muszę to jeszcze dopracować stylistycznie, ale takie trzy punkty znalazłyby się w naszych stanowisku.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Czy jest na to zgoda? Sprzeciwu nie słyszę. A więc jest zgoda.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">W ten sposób zakończyliśmy pracę nad pkt 2 porządku dziennego i przyjęliśmy stanowisko w sprawie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>