text_structure.xml
32.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WicemarszalekSejmuMarekKotlinowski">Otwieram posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Stosownie do postanowień art. 152 ust. 3 regulaminu Sejmu posiedzenie Komisji zostało zwołane na wniosek Prezydium Sejmu. Przekazuję prowadzenie obrad przewodniczącemu, posłowi Markowi Kuchcińskiemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselMarekKuchcinski">Proszę panią poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoslankaKrystynaSkowronska">Chciałabym, aby w tej części posiedzenia uczestniczył również marszałek Sejmu.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PoslankaKrystynaSkowronska">Chciałabym zabrać głos w sprawie trybu zwołania posiedzenia. Pan marszałek powołał się na art. 152 ust. 3, zgodnie z którym Prezydium Sejmu może zwołać posiedzenie Komisji w celu rozpatrzenia określonej sprawy. Po pierwsze, sądzę, że również pozostali posłowie są zainteresowani decyzją Prezydium Sejmu o zwołaniu tego posiedzenia i jej uzasadnieniem. Z ust. 5 wspomnianego artykułu wynika, że zawiadomienie powinno nastąpić co najmniej na 3 dni przed posiedzeniem, aby w nim mogli wziąć udział przedstawiciele wymienionych w tym ustępie instytucji. Chciałabym zapytać, czy panu marszałkowi nie wydaje się, że Prezydium Sejmu naruszyło uchwałę Prezydium Sejmu nr 58 z dnia 21 sierpnia 1996 r., w której m.in. określono zasady i tryb zawiadamiania posłów o posiedzeniach komisji sejmowych? Potwierdza to przepis zawarty w ust. 5 tegoż artykułu. Trzydniowy termin jest co prawda instrukcyjny, ale gdyby nie dochowywać go i uznać, że na postawie ust. 3 wyznacza się termin posiedzenia, to należałoby to uzasadnić. Po drugie, decyzja o zwołaniu posiedzenia powinna być podjęta na posiedzeniu Sejmu.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PoslankaKrystynaSkowronska">Wydaje się, że został naruszony tryb powiadamiania przewodniczących komisji o zwołaniu posiedzenia. Dobrym obyczajem jest, że powiadamia się przewodniczących poszczególnych komisji, którzy ustalają wspólny termin. Zawiadomienie nastąpiło poprzez sekretariaty komisji, drogą telefoniczną. Rozumiem tryb nagły, ale wydaje się, że dla tej sprawy nie ma potrzeby w takim nadzwyczajnym trybie zwoływać posiedzenia. W poprzedniej kadencji mieliśmy do czynienia ze zwołaniem posiedzenia w trybie nadzwyczajnym, kiedy poseł sprawozdawca nie mógł przedstawiać prezentowanego przez komisję materiału. Tylko w tym przypadku ten szczególny tryb zastosowano, o czym wiedział cały Sejm. W tym przypadku wydaje się, że marszałek powinien uzasadnić termin zwołania posiedzenia Komisji. Oczekuję na odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WicemarszalekSejmuMarekKotlinowski">Dzisiaj o 8.00 rano odbyło się posiedzenie Prezydium Sejmu poświęcone m.in. tej sprawie. Był zgodny wniosek wszystkich członków Prezydium Sejmu, aby zwołać w trybie art. 152 ust. 3 regulaminu Sejmu posiedzenie Komisji. Pragnę zwrócić uwagę na końcową część ostatniego zdania art. 152 ust. 5: „chyba że posiedzenie zwołane zostało w wyniku decyzji podjętych na posiedzeniu Sejmu”. Zapewniam, że jesteśmy w trakcie posiedzenia Sejmu, że posiedzenie Komisji zostało zwołane zgodnie z regulaminem Sejmu, że mam umocowanie marszałka Sejmu Marka Jurka do tego, aby otworzyć dzisiejsze posiedzenie Komisji. To jest wszystko, co mam w tej sprawie do powiedzenia. Proszę pana przewodniczącego o prowadzenie obrad.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselMarekKuchcinski">Dziękuję bardzo. Dopuszczę jeszcze do głosu posła Wiesława Wodę i posła Witolda Gintowt-Dziewałtowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselWieslawWoda">Zanim pan marszałek opuści salę, chciałbym powiedzieć, że w Sejmie przyjęto, iż komunikaty o posiedzeniach komisji podawane są na początku każdego posiedzenia Sejmu. Dzisiaj takiego komunikatu nie było. Nie było też komunikatu na monitorach telewizyjnych. Przy wejściu na salę obrad Sejmu jest znak przekreślonego telefonu, nakazujący zostawienie telefonu poza salą. Jednak od tej chwili obowiązuje zasada odbierania telefonów, bo w każdej chwili może być zwołane posiedzenie komisji. Tak nie można procedować. Przyszliśmy o godz. 9.30, a sala była zamknięta. Otrzymaliśmy komunikat, że posiedzenie rozpocznie się za 15 minut. Tak nie można pracować.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselMarekKuchcinski">Poseł Wiesław Woda ma bez wątpienia wiele racji. Przepraszam za te niedociągnięcia, ale chciałbym przypomnieć, że wczoraj, po posiedzeniu Komisji, były prośby do przewodniczących Komisji, by w tej sprawie zwołać posiedzenie dzisiaj. Jedna z przewodniczących nie odpowiedziała i dlatego decyzję musiało podjąć Prezydium Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Sprawa jest istotniejsza, niż mogłoby się to wydawać. Sam o posiedzeniu Komisji dowiedziałem się od kolegi posła. Śmiem podejrzewać, że część posłów nie otrzymała żadnego zawiadomienia o terminie posiedzenia Komisji. W tym samym czasie odbywają się posiedzenia innych komisji i sądzę, że tematy, którymi się zajmują, są równie ważne jak temat, którym my mamy się dzisiaj zająć. Stąd mamy kolizję. Ponadto zachodzi podejrzenie, że zabrakło skutecznego powiadomienia posłów, co można odebrać jako uniemożliwienie wzięcia udziału w obradach Komisji. W związku z tym posiedzenie nie powinno się odbyć ani w tym terminie, ani nie powinno być zwołane w takim trybie. Nie ma pana marszałka, ale chciałbym zapytać o precyzyjny tekst uchwały Prezydium Sejmu w sprawie nadzwyczajnego trybu zwołania posiedzenia Komisji. Chciałbym się dowiedzieć, czy o postanowieniach Prezydium Sejmu zostały powiadomione kluby parlamentarne. W moim klubie nic o posiedzeniu Komisji zwołanym w trybie nadzwyczajnym nie było wiadomo.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Dopiero dzisiaj, praktycznie tuż przed posiedzeniem Komisji otrzymaliśmy zestaw poprawek i wniosków zgłoszonych w trakcie wczorajszej debaty. Jaki pozostał nam czas na zapoznanie się z treścią poprawek i umożliwienie przygotowania się do dyskusji nad nimi? Nie mówię już o zasięgnięciu opinii i ekspertyz związanych ze zgłoszonymi poprawkami. Mając to wszystko na uwadze, wnoszę o odłożenie terminu posiedzenia Komisji na czas późniejszy.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselMarekKuchcinski">Czy jest to wniosek formalny?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselMarekKuchcinski">Zanim przystąpimy do głosowania nad tym wnioskiem, dopuszczę do głosu posłankę. Rozumiem, że jest to głos ad vocem, bo po raz drugi pani zabiera głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoslankaKrystynaSkowronska">Dziękuję za tą wielką uprzejmość. Wydaje się, że pan marszałek, a przede wszystkim pan przewodniczący wprowadzili Komisje w błąd. Zwracam uwagę, na przepis ust. 3 i ust. 5 art. 152 regulaminu Sejmu. Ust. 5 precyzyjnie stanowi, że „posiedzenie zostało zwołane w wyniku decyzji podjętych na posiedzeniu Sejmu”. Nie mówi, iż jest to decyzja Prezydium Sejmu, tylko o szczególnym trybie, kiedy w sytuacji szczególnej nie dochodzi do powiadomienia o terminie posiedzenia komisji na trzy dni przed obradami. To powinno się odbyć nie w trakcie posiedzenia Sejmu, tylko na samym posiedzeniu, na sali plenarnej. Tak stanowi regulamin Sejmu. Jeżeli Prezydium Sejmu doszło do wniosku, że trzeba zastosować szczególny tryb, to dzisiaj powinna być poddana pod głosowanie kwestia sprzeciwu na sali sejmowej. Nie mówimy o niczym innym. Jest to uwaga wspierająca wystąpienia posła Witolda Gintowt-Dziewałtowskiego, wskazująca, jakimi przesłankami powinno się kierować Prezydium Sejmu, które czuwa nad przestrzeganiem regulaminu, aby posiedzenia komisji były zwoływane zgodnie z trybem określonym w regulaminie Sejmu i zgodnie z uchwałą Prezydium Sejmu.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PoslankaKrystynaSkowronska">Prezydium Sejmu naruszyło dzisiaj uchwałę, o której już mówiłam, nr 58 z dnia 21 sierpnia 1996 r. Jeżeli chciało wprowadzić jakikolwiek inny tryb, to powinno podjąć również uchwałę zmieniającą uchwałę dotychczasową. Dwie regulacje dotyczące zwołania posiedzenia Komisji zostały w tym przypadku naruszone – regulamin Sejmu i uchwała Prezydium Sejmu. Przestrzegając literalnie przepisów prawa wnoszę, żeby pan przewodniczący raczył zważyć, iż są istotne powody, aby w związku z tym, że nie wszyscy posłowie mogą uczestniczyć w obradach, decyzją kierującego obradami zwołać posiedzenie w innym terminie.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselMarekKuchcinski">Marszałek Marek Kotlinowski wcześniej wyjaśnił te kwestie, powołując się na odpowiednie artykuły. Przystąpimy do głosowania wniosku posła Witolda Gintowt-Dziewałtowskiego o przełożenie posiedzenia Komisji. Ze swej strony składam wniosek przeciwny.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PoselMarekKuchcinski">Kto jest za przyjęciem wniosku posła Witolda Gintowt-Dziewałtowskiego w sprawie przełożenie posiedzenia Komisji?</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PoselMarekKuchcinski">Stwierdzam, że Komisje, 13 głosami za, przy 27 przeciwnych i braku wstrzymujących się, odrzuciły ten wniosek.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PoselMarekKuchcinski">Przystępujemy do omówienia wniosku i poprawek. Pierwsza poprawka została zgłoszona przez posłankę Krystynę Szumilas wraz z grupą posłów oraz Klub Sojuszu Lewicy Demokratycznej. Brzmi ona: „odrzucić projekt ustawy zawarty w druku nr 358”. Proszę przedstawiciela wnioskodawców o uzasadnienie propozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">To jest wniosek, nie poprawka. Zanim pan raczył przedstawić treść wniosku, zgłaszałem się, chcąc zadać pytanie. Czy mogę?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselMarekKuchcinski">W trakcie prezentacji poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">To nie jest poprawka, tylko wniosek, który dotyczy całej ustawy. W związku z tym moje pytanie jest jak najbardziej merytoryczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselMarekKuchcinski">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Podczas wczorajszej debaty jeden z posłów zadał ministrowi pytanie dotyczące przedstawienia stanowiska Urzędu Służby Cywilnej w sprawie rozpatrywanego przez Sejm przedłożenia. Minister nie raczył udzielić odpowiedzi na zadane pytanie. W związku z tym marszałek Sejmu zobligował ministra do przedłożenia odpowiedzi na to pytanie na piśmie w terminie takim, w jakim pan minister uzna za stosowny, ale nie naruszającym przepisów regulaminowych i Kodeksu postępowania administracyjnego. Wydaje się, że zanim przystąpimy do rozpatrzenia całości projektu, powinniśmy się z tą opinią zapoznać. Obecny jest pan minister. Nie wiem, czy ma gotową odpowiedź na piśmie. Chciałbym uzyskać w tej sprawie informację. Jeśli nie ma, wnosiłbym, żebyśmy rozpatrzyli odpowiedź pana ministra w stosownym czasie. Potem przystąpimy do procedowania nad projektowaną ustawą.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselMarekKuchcinski">Dopuszczę pana ministra do udzielenia Komisjom wyjaśnień. Rozumiem, że jest to głos za wnioskiem. Czy poseł Wiesław Woda chciałby uzupełnić?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselWieslawWoda">Chciałbym odnieść się do pkt 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselMarekKuchcinski">Głos za został już przedstawiony przez przedmówcę.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselWieslawWoda">Czy najpierw muszę powiedzieć, o czym będę mówił, czy mogę powiedzieć to, co chcę powiedzieć? Do projektu ustawy dołączono wiele opinii, w tym negatywną opinię...</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselMarekKuchcinski">Czy to będzie w formie pytania, czy dodatkowego głosu za?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselWieslawWoda">To się okaże. Do projektu ustawy dołączono wiele opinii, w tym opinię Rady Służby Cywilnej oraz opinię Biura Studiów i Ekspertyz. W opinii Biura Studiów i Ekspertyz jest krytyczna ocena i stwierdzenie, że projekt ustawy jest niezgodny z konstytucją. Czy możemy procedować nad projektem ustawy, o którym Biuro Studiów i Ekspertyz mówi, że narusza konstytucję? Proszę, żeby do tego odniósł się przedstawiciel Biura Studiów i Ekspertyz.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselMarekKuchcinski">W sprawie każdego wniosku i poprawki będę pytał o stanowisko Biuro Studiów i Ekspertyz. Chciałbym przypomnieć, że co do zgodności ustawy z konstytucją ostatecznie wypowiada się Trybunał Konstytucyjny. Proszę przedstawiciela rządu o wypowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiArkadiuszCzartoryski">Chciałbym przypomnieć, że wczoraj podczas obrad Sejmu odpowiadałem na wszystkie pytania, natomiast marszałek Sejmu stwierdził, że po przesłaniu stenogramu posiedzenia Sejmu być może zostaną jeszcze wyłuskane jakieś pytania, na które nie udzieliłem odpowiedzi. Tego stenogramu jeszcze nie otrzymałem. Rozumiem to pytanie, na które – moim zdaniem – już odpowiedziałem. Jak rozumiem, poseł jest nieukontentowany odpowiedzią, więc powtórzę. Nic nowego nie pojawi się w odpowiedzi pisemnej, jeśli takowa będzie. Projekt zgłosił rząd. Nowelizacja zgłoszona przez rząd była przedmiotem uzgodnień międzyresortowych. Przypominam, że premier jest zwierzchnikiem Urzędu Służby Cywilnej. Rząd zgłosił projekt. Można po każdej poprawce projekt zwracać rządowi i wyłuskiwać opinie poszczególnych ministerstw. Do czego taka procedura miałaby prowadzić? W trakcie prac są zgłaszane różne poprawki i wnioski. Na bieżąco przedstawiamy opinie rządu, czy jest to do przyjęcia dla rządu jako wnioskodawcy całej nowelizacji, czy nie. Cały czas domagamy się odpowiedzi, a ona jest taka, jak mówiłem.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselMarekKuchcinski">Dopuszczam teraz głos przeciw wnioskowi. Zapowiedziałem, że będziemy procedować na zasadzie głos „za”, głos „przeciw”.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Była wypowiedź pana ministra, ale nieprawdziwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselMarekKuchcinski">Proszę nie przeszkadzać w prowadzeniu obrad Komisji. Czy jest głos przeciw?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselMarekSurmacz">Zgłaszam głos przeciwny. Proszę o odrzucenie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselMarekKuchcinski">Przystępujemy do głosowania nad wnioskiem o odrzucenie projektu ustawy. Proszę nie przerywać obrad.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselJanKochanowski">Rozumiem, że pan przewodniczący nie pozwala zadać pytania przedstawicielowi rządu, czy tak? Zabrania mi pan zadania pytania przedstawicielowi rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PoselMarekKuchcinski">Regulaminowo przywołuję pana do porządku. To jest po raz pierwszy.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Nie ma pan prawa przywoływania do porządku, jest to kompetencja przysługująca tylko marszałkowi Sejmu. Pan sobie uzurpuje uprawnienia, których nigdy pan nie posiadał.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PoselMarekKuchcinski">Proszę dokładnie przeczytać regulamin Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Mamy pytania do przedstawiciela rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PoselMarekKuchcinski">Przystępujemy do głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PoslankaKrystynaSkowronska">W sprawie formalnej chciałbym zabrać głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PoselMarekKuchcinski">Czy jest pani posłanka członkinią jednej z trzech Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PoslankaKrystynaSkowronska">Nie jestem.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PoselMarekKuchcinski">W takim razie nie dopuszczam pani do głosu. Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#PoselMarekKuchcinski">Kto jest za wnioskiem o odrzucenie projektu ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PoslankaKrystynaSkowronska">Czy można w sprawie formalnej zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PoselMarekKuchcinski">Rozpoczęło już się głosowanie.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#PoselMarekKuchcinski">Kto jest za wnioskiem o odrzucenie projektu ustawy?</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#PoselMarekKuchcinski">Stwierdzam, że Komisje, przy braku głosów za, 31 przeciwnych i braku wstrzymujących się, postanowiły rekomendować Sejmowi odrzucenie wniosku.</u>
<u xml:id="u-43.3" who="#PoselMarekKuchcinski">Teraz dopuszczam do głosu posłankę.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PoslankaKrystynaSkowronska">Chciałam przed głosowaniem zgłosić wniosek formalny. Komisje nie zdecydowały o trybie prowadzenia głosowania na zasadzie głos za i głos przeciw. To pan przewodniczący wybrał taki tryb, a nie Komisje. Jeżeli poprawnie prowadzimy posiedzenie, to Komisje powinny zdecydować, w jakim trybie rozpatrują poprawki, czy przyjmują propozycję pana przewodniczącego, czy ustalają inny tryb postępowania. W tym przypadku pan przewodniczący jednostronnie ustalił zasady procedowania nad projektowaną ustawą. Przed pierwszym głosowaniem chciałam zwrócić uwagę na niepoprawny tryb procedowania, ale pan przewodniczący mnie nie dopuścił do głosu. Jako posłanka chciałbym uzyskać informację, w jakim trybie zwołano posiedzenie Komisji, jakie jest uzasadnienie Prezydium Sejmu, jakie jest uzasadnienie terminu posiedzenia i dlaczego nie nastąpiło ustalenie terminu obrad na posiedzeniu Sejmu. Uprzejmie proszę o udzielenie takiej odpowiedzi przed trzecim czytaniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PoselMarekKuchcinski">Na samym początku powiedziałem, że proponuję następujący tryb pracy: jeden głos za i jeden głos przeciw. Przed głosowaniem trzeba było wyrazić sprzeciw. Posłanka zgłasza wniosek formalny, żeby taki tryb przyjęły Komisje w głosowaniu, czy tak? Tak rozumiem ten wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PoslankaKrystynaSkowronska">Stwierdziłam, że przy pierwszym głosowaniu złamano zasady. Pan przewodniczący nie zapytał, czy jest sprzeciw. Nie było pytania o sprzeciw, czyli nie wybrano formy procedowania. Jeżeli wówczas nie wybrano formy procedowania, to należało wniosek przewodniczącego Komisji poddać pod głosowanie. Tryb nie został wybrany, on był jednostronnie ustalony przez przewodniczącego prowadzącego obrady. Trybu nie wybrała Komisja. W związku z tym naruszono regulamin Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PoselMarekKuchcinski">Mam konkretne pytanie. Czy posłanka podtrzymuje formalny wniosek, żeby w tej chwili przegłosować ten tryb postępowania?</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PoslankaKrystynaSkowronska">Zgłosiłam uwagę, że pan przewodniczący popełnił błąd. Pan przewodniczący wybrał tryb i uznał, że nie popełnił żadnego błędu.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PoselMarekKuchcinski">Rozumiem, że nie jest to wniosek formalny.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PoselMarekSurmacz">Pozwolę sobie zwrócić uwagę, że w tym czasie, kiedy przewodniczący Marek Kuchciński oznajmiał o procedurze, zwracał uwagę posłowi Wiesławowi Wodzie, że już on łamie zasady określone na początku naszego posiedzenia. Wcześniej, przed zabraniem przez niego głosu ustalona została bez sprzeciwu procedura dzisiejszego posiedzenia. Wniosek formalny zgłaszany był przez posłankę po oznajmieniu przez przewodniczącego, że rozpoczynamy głosowanie. W związku z tym musiał być bezprzedmiotowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PoslankaKrystynaSkowronska">Poproszę o dostarczenie stenogramu z tej części posiedzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Wnoszę o sprawdzenie kworum. Jednocześnie proszę przypomnieć, że prawo deklarowania przynależności do Komisji mają tylko i wyłącznie członkowie Komisji biorący udział w posiedzeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PoselMarekKuchcinski">To chyba każdy wie. Proszę sprawdzić kworum. Jest kworum w Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, w Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz w Komisji do Spraw Kontroli Państwowej.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#PoselMarekKuchcinski">Przystępujemy do rozpatrzenia drugiej poprawki. Proszę przedstawiciela wnioskodawców o głos za poprawką.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PoselArturGorski">Chodzi o służbę przygotowawczą do służby cywilnej. Obecnie służba przygotowawcza trwa 6 miesięcy. Z doświadczeń i obserwacji wynika, że wystarczą 2 miesiące na zapoznanie się z funkcjonowaniem urzędu. Program służby przygotowawczej jest rozpisany na dłuższy okres. W związku z tym poprawka będzie wymagała od rządu wprowadzenia stosownych zmian w programie kształcenia nowych pracowników. Prawda jest taka, że pracownicy, wykonując swoje formalne obowiązki w administracji rządowej, nabywają doświadczenia. Program służby przygotowawczej jest trochę nieadekwatny do potrzeb. Tak sądzę, bo sam byłem przez kilka lat pracownikiem administracji rządowej i prowadziłem takich pracowników.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PoselMarekKuchcinski">Czy jest głos przeciw?</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Mam pytanie do rządu. Czy rząd w tej sprawie ma swoje zdanie? W jaki sposób jest przygotowany do skrócenia tego terminu? Czy w tej sprawie zasięgnięto opinii zainteresowanych osób, a przede wszystkim Rady Służby Cywilnej, która jest ustawowo uprawniona do opiniowania wszystkich zmian legislacyjnych w obszarze dotyczącym służby cywilnej? Tutaj chodzi o zupełnie nową kwestię, bo tego problemu wcześniej nie podnoszono. Czy zasięgano opinii ekspertów, którzy zajmują się sprawami służby cywilnej? Czy w tej sprawie zapytano o zdanie organizacje związkowe, Sekcję Krajową NSZZ „Solidarność”, która sprawą się interesowała? Jakie z tych konsultacji wynikają wnioski?</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAArkadiuszCzartoryski">Jesteśmy przygotowani na to, żeby okres ten trwał nie 6, a 2 miesiące. Nie widzimy żadnych problemów. W sprawie opinii Rady Służby Cywilnej jest to pytanie raczej do posła wnioskodawcy, czy przed zgłoszeniem poprawki zapytał o opinię. Nie wydaje mi się, żeby obowiązywała zasada nakazująca pytanie o opinię. Nie zapytaliśmy związków zawodowych o stanowisko, chociaż poprawkę można odebrać jako idącą w kierunku ułatwienia pracownikom przygotowania do służby cywilnej. Nie zapytaliśmy o opinię, bo proszę zwrócić uwagę, że wczoraj popołudniu, po godz. 18.00 poprawka została zgłoszona. Dzisiaj rano rozpoczęliśmy obrady Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuIdaReykowska">Poprawki z drugiego czytania nie podlegają tym samym rygorom co projekty ustaw. Praktyka jest taka, że uprawnione organy z reguły nie zajmują stanowiska wobec tych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PoselMarekKuchcinski">Rozumiem, że sprzeciw został zgłoszony, czy tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Minister scedował część odpowiedzi na pytanie na posła wnioskodawcę. W związku z tym, że poseł wnioskodawca był wczoraj w godzinach popołudniowych na posiedzeniu Rady Służby Cywilnej, miał okazję zapytać Radę o zdanie na ten temat, to prosiłbym posła...</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PoselMarekKuchcinski">Zaproponowałem określone procedowanie. Dopuszczę jeszcze pytania do przedstawiciela rządu, chociaż przedstawicielka Biura Legislacyjnego wyjaśniła nam, jaka jest procedura postępowania w sprawie poprawek po drugim czytaniu. Rozumiem, że jest sprzeciw, czy tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Jest.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PoselMarekKuchcinski">W takim razie przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-63.1" who="#PoselMarekKuchcinski">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 1?</u>
<u xml:id="u-63.2" who="#PoselMarekKuchcinski">Stwierdzam, że Komisje 32 głosami za, przy 1 przeciw i 1 wstrzymującym się, postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki nr 1.</u>
<u xml:id="u-63.3" who="#PoselMarekKuchcinski">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 2, którą zgłosił Klub PiS.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PoselArturGorski">Do projektu ustawy dopisujemy art. 3a w brzmieniu: „W okresie 3 lat od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy o stanowiska wymienione w art. 41a ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 3, mogą ubiegać się członkowie korpusu służby cywilnej niebędący urzędnikami służby cywilnej”, a więc pracownicy służby cywilnej. Poprawka wynika z tego faktu, że obecnie mamy niewystarczająca liczbę urzędników służby cywilnej. Wczoraj na posiedzeniu Rady Służby Cywilnej szef służby cywilnej z dumą podkreślił, że do 1/3 konkursów już mogą przystępować osoby, które nie są urzędnikami, ale w obecnej ustawie jest to możliwe dopiero w trzecim trybie. Do konkursu przystępować więc mogą osoby, które nie są urzędnikami, ale dopiero po 9 miesiącach. Można powiedzieć, że tak naprawdę ustawa w tym zakresie w tej chwili nie funkcjonuje.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PoselMarekKuchcinski">Traktuję wypowiedź posła jako głos za. Czy jest głos przeciw?</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Jest głos przeciw, ale również mam pytanie. Chciałbym, żeby wnioskodawca powiedział, co to są za stanowiska wymienione w art. 41 ust. 1 ustaw. Po drugie, zwracam uwagę na to, że kategoria pracownicy służby cywilnej jest najniższą kategorią. Notabene mówimy nie tylko o pracownikach, ale o wszystkich innych osobach. Osoby niebędące urzędnikami służby cywilnej to nie tylko pracownicy służby cywilnej. Mogą nimi być wszyscy inni. Chciałbym wiedzieć, czy w związku z tym należy zakładać, że obsadzanie stanowisk wyższych w służbie cywilnej odbywać się będzie w drodze pozakonkursowej, pozakonkurencyjnej i spośród osób, które nie są pracownikami ani urzędnikami służby cywilnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PoselMarekKuchcinski">Traktuję to jako głos przeciw w formie pytania. Do kogo było pytanie kierowane, czy do ministra?</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Do posła wnioskodawcy, bo mamy prawo wiedzieć, czego dotyczy ta zmiana.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PoselArturGorski">Zmiana nie likwiduje konkursów. Wszyscy na wyższe stanowiska będą musieli ubiegać się o określoną funkcję w drodze konkursu. Tego typu sugestia jest zupełnie nietrafna. Po drugie, pamiętajmy, że członkowie korpusu służby cywilnej dzielą się na pracowników i urzędników. Wydaje mi się, że posłowi pomyliła się ta grupa z pracownikami wspomagającymi. To jest najniższa grupa. Pracownikami służby cywilnej są ci wszyscy, którzy nie mają mianowania. O stanowiska ubiegać się będą mogli wszyscy, którzy są pracownikami służby cywilnej, członkami korpusu, a nie spoza niego.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Nie padła odpowiedź na zasadnicze pytanie. Co to są za stanowiska wymienione w art. 41 ust. 1?</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#PoselMarekKuchcinski">Nie możemy wymusić na pośle wnioskodawcy, żeby odpowiadał panu w taki sposób, w jaki pan sobie życzy.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Chodzi o konkretną odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#PoselMarekKuchcinski">Formalnie udzielił odpowiedzi. Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-73.1" who="#PoselMarekKuchcinski">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 2?</u>
<u xml:id="u-73.2" who="#PoselMarekKuchcinski">Stwierdzam, że Komisje 33 głosami za, przy 1 przeciwnym i 1 wstrzymującym się, postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki nr 2.</u>
<u xml:id="u-73.3" who="#PoselMarekKuchcinski">Rozpatrzyliśmy wszystkie poprawki. Proszę o wypowiedź przedstawiciela Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#PrzedstawicielUrzeduKomitetuIntegracjiEuropejskiejMarcinSzczygiel">Treść wniosku oraz poprawek zgłoszonych w trakcie drugiego czytania w dniu 9 marca 2006 r. rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych, ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli oraz ustawy o służbie cywilnej nie jest objęta zakresem prawa Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#PoselMarekKuchcinski">Pozostaje wybór posła sprawozdawcy. Proponowałbym, żeby zgodnie ze zwyczajem był nim dotychczasowy sprawozdawca, poseł Dawid Jackiewicz. Czy jest sprzeciw? Nie słyszę. Rozumiem, że ta propozycja została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-75.1" who="#PoselMarekKuchcinski">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>