text_structure.xml 26.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJerzySzmajdzinski">W imieniu Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, Obrony Narodowej oraz Ustawodawczej otwieram wspólne posiedzenie. Porządkiem dnia jest pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o orderach i odznaczeniach, uchylające przepisy o tytułach honorowych oraz zmieniające niektóre ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Czy do porządku obrad są uwagi?  Uwag nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Proszę poseł Marię Dmochowską o zaprezentowanie projektu w imieniu wnioskodawców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselMariaDmochowska">Projekt ustawy narodził się w Parlamentarnym Zespole Tradycji Niepodległościowych z inspiracji proszących nas o to stowarzyszeń kombatanckich. Otrzymaliśmy pisma z różnych organizacji w tym z: Komisji Porozumiewawczej Żołnierzy AK, organizacji skupiającej byłych żołnierzy Batalionów Chłopskich, proszące o przedłużenie czasu nadawanych odznaczeń, ponieważ kończył się on w myśl nowelizowanej przez nas ustawy z dniem 8 maja 1995 r. Ustawodawca uznał za dobry termin zakończenia nadawania odznaczeń związanych z II wojną światową - 50-lecie jej zakończenia.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselMariaDmochowska">Zapoznam wszystkich zebranych ze stosowaną praktyką podczas uzasadniania wniosku, najpierw ze stanem bieżącym, a następnie przedstawię treść ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselMariaDmochowska">Ustawa o zmianie ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o orderach i odznaczeniach, uchylające przepisy o tytułach honorowych oraz zmieniające niektóre ustawy kończyła nadawanie całego szeregu odznaczeń związanych z wojną w chwili wprowadzenia w życie ustawy powstałej 16 października 1992 r. W tym momencie przestano nadawać odznaczenia o charakterze wojskowym za zasługi powstałe w latach 1939-1945, a więc:  Medal Wojska, wprowadzony dekretem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej na wychodźstwie z dniem 3 lipca 1945 r., Medal Morski, Medal Lotniczy, Medal Morski Polskiej Marynarki Handlowej, Krzyż Kampanii Wrześniowej 1939 r., Krzyż Pamiątkowy Monte Cassino, wprowadzony rozkazem Naczelnego Wodza z dnia 26 lipca 1994 r. na Zachodzie. Wszystkie te odznaczenia straciły ważność w momencie wejścia tej ustawy w życie, w porozumieniu Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Lecha Wałęsy z kapitułami tych orderów. W ten sposób pewien rozdział w historii Polski został zakończony.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PoselMariaDmochowska">Pozostałe inne odznaczenia dotyczące działań wojennych:  Krzyż Armii Krajowej, wprowadzony 1 sierpnia 1966 r. rozkazem dowódcy Armii Krajowej gen. Tadeusza Bora-Komorowskiego, który miał swoją kapitułę w Wielkiej Brytanii, następnie przeniesioną w gestię Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Lecha Wałęsę;  Krzyż Batalionów Chłopskich, uchwalony rozkazem gen. Franciszka Kamińskiego dnia 1 września 1989 r.;  Krzyż Narodowego Czynu Zbrojnego, uchwalony rozkazem Rady Politycznej Narodowych Sił Zbrojnych z dnia 14 grudnia 1944 r. Wszystkie te trzy krzyże nie utraciły ważności /słowa "utraciły" używam w pojęciu, że wszystkie te odznaczenia są dalej honorowane, ale już nie nadawane/  na mocy ustawy z dnia 16 października 1992 r., w myśl której miały być jeszcze nadawane przez 3 lata od daty jej wejścia w życie, to jest do dnia 8 maja 1995 r., 50. rocznicy zakończenia II wojny światowej.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PoselMariaDmochowska">Wydawało się, że trzy lata w momencie uporządkowania spraw politycznych w Polsce zupełnie wystarczą na zakończenie nadawania tych odznaczeń.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PoselMariaDmochowska">W myśl nowelizowanej ustawy nadawane są jeszcze inne odznaczenia mające charakter wojskowy i cywilny, a których nadawanie miało być zakończone z dniem 8 maja 1995 r. Wyodrębniono w innym artykule  /wymienione przeze mnie wcześniej medale znajdują się w art. 6/:  Śląski Krzyż Powstańczy, Wielkopolski Krzyż Powstańczy, Krzyż Partyzancki, "Medal za Warszawę 1939-1945", "Medal za Odrę, Nysę, Bałtyk". /Wszystkie wymienione odznaczenia zostały wprowadzone w PRL w ustawie z dnia 17 lutego 1960 r./; Medal "Za udział w wojnie obronnej w 1939 r.",  uchwalony ustawą z dnia 3 lipca 1981 r. przez Sejm IX kadencji; Warszawski Krzyż Powstańczy, ustanowiony ustawą z dnia 3 lipca 1981 r. przez Sejm IX kadencji;  Krzyż Oświęcimski, ustanowiony ustawą z dnia 14 marca 1985 r.;  Krzyż Bitwy pod Lenino, ustanowiony ustawą z dnia 26 maja 1988 r.;  Krzyż Czynu Bojowego Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie, ustanowiony w Polsce ustawą z dnia 17 maja 1989 r.;  Krzyż za udział w wojnie 1918-1921, ustanowiony ustawą z dnia 21 lipca 1990 r. przez Sejm X kadencji.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PoselMariaDmochowska">W związku z uporządkowaniem wielu dziedzin życia w Polsce można będzie zakończyć okres nadawania tych odznaczeń z dniem 8 maja 1995 r. W ten sposób zakończyłam tę część, którą nazywam "stan bieżący" w sprawie.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PoselMariaDmochowska">W Urzędzie ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych znajduje się ogromna liczba prawidłowo złożonych wniosków o odznaczenia. Historia Polski jest specyficzna i niektórych sposobów rozwiązywania spraw, które być może we Francji lub innym kraju byłyby słuszne, u nas zastosować nie można. Polacy przebywające na emigracji na Zachodzie nie mieli dostępu, nie mogli otrzymać i niejednokrotnie nie chcieli otrzymać odznaczeń dotyczących wojny, a ustalonych w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Nie mieli żadnych możliwości uzyskania jakiegokolwiek stopnia kombatanckiego, wielu z nich, jak wszyscy zapewne pamiętają, zostało odebrane obywatelstwo polskie, a więc nie mogli się ubiegać o tytuł polskiego kombatanta, ani tym bardziej o nadanie jakiegokolwiek odznaczenia przyznawanego w Polsce za udział w tych działaniach wojennych, za które odznaczenie by się należało.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PoselMariaDmochowska">W równie dramatycznym stopniu dotyczyło to Polaków zamieszkałych w dużych grupach etnicznych, na dzisiejszej Litwie, Białorusi, Ukrainie, i jeszcze w innych państwach, tam gdzie los ich rzucił. Obydwie te grupy Polaków nie mogły uczestniczyć w nadawaniu polskich odznaczeń wojennych. Polacy zamieszkujący w Polsce mieli równie duże trudności w uzyskaniu tego krzyża, bezwzględnie uchodzącego w środowisku kombatanckim za najważniejsze, za najbardziej honorowe, tj. Krzyża Armii Krajowej, nadawanego przez Kaputułę Londyńską. Jak wiemy dla Polaków, a zwłaszcza kombatantów, nie ma granic i kordonów, tak więc ok. 40 tys. kombatantów polskich dostało to odznaczenie z Londynu, gdzie znajduje się bardzo dobra, wręcz świetna dokumentacja z nazwiskami ludzi należących do oddziałów zbrojnych. W Polsce istniało państwo poddziemne, prowadzące znakomitą dokumentację mimo panującej konspiracji, na szczęście znalazła się ona później na Zachodzie. Tak więc czasami nie było żadnych trudności ze sprawdzeniem danych i bardzo wiele osób mieszkających w Polsce dostało te krzyże. Krzyż Armii Krajowej z numerem pierwszym otrzymał kardynał Stefan Wyszyński, a oprócz niego uzyskało go wielu szeregowych żołnierzy Armii Krajowej, ale niestety nie wszyscy.  Jak więc wskazałam, odznaczeń przyznawanych na Zachodzie często nie mogli otrzymać ludzie mieszkający w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PoselMariaDmochowska">Wielu kombatantów w Polsce nie mogło ujawnić swego kombatanctwa oraz uczestnictwa w wielu walkach i oddziałach. Nie mogło lub nie chciało, protestując w ten sposób przeciwko istnieniu tylko jednej, jedynej licencjonowanej organizacji kombatanckiej, jaką był ZBoWiD grupujący żołnierzy AK, ale także i ludzi, którzy nie tylko tytułu polskiego kombatanta nie powinni posiadać, ale powinni być sądzeni. Spowodowało to, że ogromna liczba polskich kombatantów do ZBoWiD nie należała, żadnego tytułu kombatanta nie posiadała i żadnych krzyży kombatanckich nie otrzymała.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PoselMariaDmochowska">Reasumując, wystąpiły trzy różne przyczyny:  ludzie ze Wschodu nie mogli dostać polskich odznaczeń wojennych przyznawanych na Zachodzie;  ludzie z Zachodu nie mogli dostać odznaczeń polskich;  mieszkający w Polsce nie mogli lub nie chcieli otrzymać istniejących w PRL odznaczeń. W tej chwili bardzo wiele się zmieniło. Zostało skierowanych bardzo wiele wniosków z Zachodu, z czego powinniśmy się cieszyć. Kombatanci z Zachodu uważają, że obecnie panują w Polsce demokratyczne rządy pochodzące z różnych frakcji politycznych, wobec czego mogą przyjąć każde istniejące w Polsce odznaczenie.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PoselMariaDmochowska">Stworzona została wielka akcja łączenia kombatantów poprzez nadawanie tytułu kombatanta i odznaczeń ludziom ze Wschodu. Byłam na przepięknej uroczystości w Grodnie, gdzie pani Smółkowa, ambasador Rzeczypospolitej na Białorusi nadawała medal "Za udział w wojnie obronnej 1939" Polakom i Białorusinom biorącym również w niej udział. W związku z tym zaproponowana jest ustawa przewidująca przedłużenie nadawania Krzyża AK, Krzyża BCh, Krzyża NSZ i Warszawskiego Krzyża Powstańczego przez okres dwóch lat.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PoselMariaDmochowska">Dlaczego tylko na 2 lata?  Musimy się uchronić od przypadku, że za 100 lat lub w roku 2000, trzydziestoletni człowiek zechciałby otrzymać Krzyż Armii Krajowej. Zwykle i w ustawodawstwie innych krajów jest określony termin, po którym kończy się nadawanie, np. krzyże bojowe, Krzyż Virtuti Militari, Krzyż Walecznych - nadawanie ich kończy się zwykle w 5 lat po ukończeniu wojny, ale odznaczenie honorowane jest dłużej. Dlaczego wystąpiliśmy o przedłużenie tylko tych trzech krzyży?  Dlatego że organizacje kombatanckie prosiły nas właśnie o te trzy odznaczenia.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#PoselMariaDmochowska">Ustawa, o której mówimy, wpłynęła do Sejmu 2 lutego 1995 r., oczywiście została rozesłana do wszystkich zainteresowanych. Jednak, jak to zwykle w życiu bywa, nagle wszyscy zainteresowani przypomnieli sobie, że jest o wiele więcej odznaczeń, którym należałoby przedłużyć okres nadawania,  o czym wcześniej nie pomyślano. My nie chcieliśmy być grupą inicjatywną, która działa sama z siebie. Nie jest rolą posłów z Parlamentarnego Zespołu Tradycji Niepodległościowych tworzyć fakty, o które nie zostali poproszeni.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#PoselMariaDmochowska">Kierownik Urzędu ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych napisał w porozumieniu z radą wszystkich organizacji kombatanckich, istniejącą już od dłuższego czasu, a powołaną przez ministra Janusza Odziemkowskiego, pismo, które składam na ręce przewodniczącego połączonych Komisji.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#PoselMariaDmochowska">Zacytuję jego mały fragment:  "Gdyby pani poseł była uprzejma podzielić naszą opinię, żeby nowelizacja dotyczyła nie tylko Krzyża Armii Krajowej, Batalionów Chłopskich, Narodowych Sił Zbrojnych, Warszawskiego Krzyża Powstańczego, ale i Śląskiego Krzyża Powstańczego, Wielkopolskiego Krzyża Powstańczego, Krzyża Partyzanckiego, Medalu za Warszawę, Medalu za Odrę, Nysę i Bałtyk, "Medalu za udział w wojnie obronnej 1939", Krzyża Oświęcimskiego, Krzyża Bitwy pod Lenino, Krzyża Czynu Bojowego Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie, Krzyża z udział w wojnie obronnej 1918-1921.  Z wyrazami szacunku prof. Adam Dobroński".</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#PoselMariaDmochowska">Zdziwiłam się faktem, że Urząd ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych, wiedząc o przygotowywanej nowelizacji ustawy, nie poprosił o włączenie do niej wszystkich wymienionych odznaczeń, chociaż to właśnie on zajmuje się wyłącznie tymi sprawami. Nie przedstawił w odpowiednim terminie propozycji, a przecież nadawanie kończy się 8 maja 1995 r. a w dniu dzisiejszym mamy już koniec kwietnia. Żałuję, że nie dokonano w odpowiednim terminie ustaleń.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#PoselMariaDmochowska">Ze strony rządu jest wyrażana pełna aprobata odnośnie do proponowanej nowelizacji. Uzyskaliśmy ją na piśmie poprzez Urząd ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#PoselMariaDmochowska">Optuję i proszę o bardzo szybki tryb postępowania podczas prac nad ustawą. Może należałoby połączyć pierwsze i drugie czytanie, co doprowadzi do szybkiego zatwierdzenia ustawy, gdyż 8 maja 1995 r.  cały proces się kończy.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#PoselMariaDmochowska">Proces legislacji przedłużył się bardzo, ponieważ od 7 listopada 1994 r. nie mieliśmy ministra obrony narodowej, a jest wymogiem formalnym, aby minister obrony narodowej osobiście podpisał nominację na odznaczenia. Prezydent Lech Wałęsa nie zgodził się zwolnić ministerstwa z tego wymogu prawnego i nie pozwolił, aby podpisu dokonał w zastępstwie wiceminister. Tak więc od 7 listopada 1994 r. żadne odznaczenie kombatanckie nie zostało nadane, gdyż nie uzyskało podpisu ministra i prezydent nie rozpatrywał wniosków.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#PoselMariaDmochowska">Naszym obowiązkiem jest przyspieszenie działań legislacyjnych, ponieważ osoby oczekujące na te odznaczenia są już w bardzo podeszłym wieku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Podzielam w pełnej rozciągłości argumentację poseł Marii Dmochowskiej odnośnie do potrzeby nowelizacji tej ustawy. Nie lekceważyłabym podnoszonego przez środowisko kombatanckie argumentu stwierdzającego, że ta nowelizacja będzie odebrana przez znaczną część kombatantów jako próba podziału środowiska na dwie strony:  lepszą i gorszą.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselKrystynaLybacka">Proponuję, aby nowelizację zakończyć na zmianie punktu 1, tzn. dokonać przedłużenia nadawania wobec wymienionych poniżej orderów i odznaczeń.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoselKrystynaLybacka">Nikt z nas nie może zagwarantować, że biorący udział w Powstaniu Wielkopolskim człowiek nie miał losu podobnego do tych, które zostały wcześniej wymienione. Wobec czego nie dzielmy, ale dokonajmy zmian korzystnych dla wszystkich kombatantów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselJerzyWiatr">Zgadzam się z poseł Łybacką. W tej postaci ustawa jest nie do przyjęcia. Gdyby obecnie miałby być głosowany wniosek w tej postaci, w jakiej poseł Dmochowska referowała, to głosowałbym przeciwko. Jest niedopuszczalne wprowadzanie tego rodzaju rozróżnień, które w sposób oczywisty, chociaż jak się domyślam - nie z intencji wnioskodawców, ale wobec nie przemyślenia tematu, dyskryminuje część kombatantów.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselJerzyWiatr">Uważam, że argumenty przemawiające za przedłużeniem są zasadne i zachodzi potrzeba zastosowania tego w stosunku do wszystkich odznaczeń. Argument, że jedne organizacje wystąpiły z wnioskiem, a drugie nie, nie jest argumentem rzeczowym. Sejm to nie jest kolejka w sklepie, gdzie po zajęciu pierwszych trzech miejsc już się towaru nie sprzedaje. To Sejm decyduje, co ma się stać.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PoselJerzyWiatr">W związku z tym argumentowanie, że jakieś organizacje wystąpiły z podaniem, a inne nie wystąpiły, jest moim zdaniem nie do rzeczy.  Jeśli nawet przyjmiemy, że w wypadku niektórych odznaczeń ustawa ta niewiele by zmieniła, ponieważ nie zgłosiliby się żadni kandydaci do uzyskania tych wyróżnień, to nie wyniknie z tego żadne nieszczęście. Jedynym efektem będzie nadanie mniejszej liczby odznaczeń. Jeżeli jednak przeprowadzimy taki podział, że odznaczenie za Lenino nie będzie przedłużone, a Krzyż Narodowych Sił Zbrojnych uzyska przedłużenie, to powstaje wyraźny sygnał, że Sejm stawia wyżej NSZ niż I Armię Wojska Polskiego.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PoselJerzyWiatr">Kończąc moje wystąpienie stwierdzam raz jeszcze: nie będę głosował za tak sformułowanym projektem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselStanislawDzienisiewicz">Dołączam się do głosu przedmówców. Nie możemy dzielić żołnierzy walczących z okupantem o niepodległą i wolną Polskę na lepszych i gorszych. Rozumiem, że niektóre stowarzyszenia kombatanckie chciałyby tego, ale w 50-lecie zakończenia II wojny światowej my nie możemy do tego dopuścić.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselStanislawDzienisiewicz">Jeżeli jest uzasadnione przedłużenie okresu nadawania odznaczeń o 2 lata, to apeluję o zastosowanie tego wobec wszystkich odznaczeń całościowo. Jeśli wola Komisji będzie inna, to będę wnosił o odrzucenie ustawy w pierwszym czytaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzedstawicielBiuraKadriOdznaczenKancelariiPrezydentaRPBarbaraKruszynska">W połowie kwietnia 1995 r. do Kancelarii Prezydenta przedłożono z Urzędu ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych 48 724 wnioski o nadanie odznaczeń upamiętniających walkę o niepodległość i suwerenność Rzeczypospolitej.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzedstawicielBiuraKadriOdznaczenKancelariiPrezydentaRPBarbaraKruszynska">Czytając uzasadnienie projektu ustawy zastanawiałam się, czy propozycja przedłużenia nadawania tylko dla 4 odznaczeń w jakikolwiek sposób rozwiązałaby zarysowane problemy. Wydaje się, że nie:  kombatanci polscy mieszkający za wschodnią granicą to nie tylko AK-owcy, ale i uczestnicy wojny 1939 r.; kombatanci, którzy są rozproszeni po różnych kontynentach oraz mieszkający w Europie zachodniej, to nie tylko AK-owcy i uczestnicy Powstania Warszawskiego, ale przede wszystkim członkowie Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzedstawicielBiuraKadriOdznaczenKancelariiPrezydentaRPBarbaraKruszynska">Dlatego proponowana ustawa, jak już wspomnieli posłowie, jest nie do przyjęcia. Moim zdaniem albo nie należy przedłużać okresu nadawania, albo przedłużyć dla wszystkich odznaczeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselMariaDmochowska">Podzielam zdanie wszystkich moich przedmówców. Jestem zdumiona, iż państwo odnieśli wrażenie, że naszą intencją było dzielenie kombatantów na lepszych i gorszych. Wypełnialiśmy rolę tej samej rady kombatanckiej, do której należą obecni przedstawiciele wszystkich organizacji. Po trzech miesiącach od podjęcia wspólnej decyzji okazało się, że wola rady zmieniła się, wobec czego zgłaszam autopoprawkę w imieniu zespołu. Proponuję zgodnie ze zmienioną wolą stowarzyszeń kombatanckich wprowadzić wszystkie te odznaczenia wymienione w piśmie podpisanym przez prof. Adama Dobrońskiego, a więc:  Krzyża AK, BCh, NSZ, Powstańczego Krzyża Powstańczego, Śląskiego Krzyża Powstańczego, Wielkopolskiego Krzyża Powstańczego, Krzyża Partyzanckiego, "Medalu za Warszawę", "Medalu za Odrę, Nysę, Bałtyk", "Medalu za udział w wojnie obronnej 1939", Krzyża Oświęcimskiego, Krzyża Bitwy pod Lenino, Krzyża czynu bojowego polskich sił zbrojnych na Zachodzie, Krzyża za udział w wojnie obronnej 1918-1921.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Zgłaszam poprawkę w imieniu Komisji Ustawodawczej. Proponuję, aby w punkcie 1 w art. 1 ust. 1 i art. 6 ust. 6 datę 8 maja 1995 r. zastąpić datą 8 maja 1997 r. W punkcie 2 art. 7 ust. 1 datę 8 maja 1995 r. zastąpić datą 8 maja 1997 r. Skreśla się pozostałe ustępy, pozostawiając tylko art. 2 "Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia".</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Jest to katalog tych wszystkich odznaczeń, o których była mowa w piśmie, jak i w obecnie nowelizowanej ustawie. Trudno sobie wyobrazić, by bez naruszenia konstytucyjnej zasady równości i szacunku dla wszystkich obywateli, równości praw dla wszystkich obywateli można było dokonać nowelizacji. Odbieram, że ustawa dyskryminuje niektórych kombatantów, w związku z czym formalnie zgłaszam poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselMariaDmochowska">Może nie wyraziłam swojej wypowiedzi tak, jak dokonałby tego prawnik, ale wszyscy słyszeli, że taką samą poprawkę złożyłam jako autopoprawkę i chcę, aby było to uwzględnione w protokole.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselMariaDmochowska">Nie dzielimy nikogo na lepszych i gorszych. W tej sprawie jesteśmy zgodni. Spór, który ktoś próbował wprowadzić między nas, jest sporem nie istniejącym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Została zgłoszona autopoprawka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselBronislawKomorowski">Ustawa, która była wprowadzona, miała za zadanie zmniejszyć stopień erozji autorytetu i znaczenia odznaczeń nadawanych w poprzednich latach z nieprawdopodobnym wręcz impetem i ogromnych ilościach. Ze względu na niemożność realizowania swoich zadań przez władzę wykonawczą wobec braku ministra obrony narodowej, bardzo wiele wniosków kombatantów czekało na podpis. Tylko w ten sposób rozumiem sens wprowadzenia nowelizacji, że pozwoli on nadrobić powstałe nie z winy kombatantów zaległości. Złym rozwiązaniem byłoby, gdybyśmy otworzyli możliwość kolejnej erupcji wniosków o odznaczenia. Jeżeli zamiarem zmienianej ustawy proponowanej przez poseł Dmochowską jest objęcie nią wszystkich odznaczeń przedłużonym okresem nadawania, to proponuję skrócić okres do 1 roku. Obawiam się, że w innym wypadku pogłębimy stopień likwidacji znaczenia autorytetu odznaczeń w Polsce, z którym mamy do czynienia od wielu lat.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselBronislawKomorowski">Sugeruję wobec tego skrócenie okresu dwóch lat do jednego roku na zasadzie pełnej równości wszystkich odznaczeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselWladyslawZabinski">Rozumiem cel projektu ustawy, którym kierują się autorzy. Przychylam się do podniesionych głosów, między innymi posła Mazurkiewicza. Uważam, że krew przelana pod Lenino jest tak samo polska jak pod Monte Cassino, Batalionów Chłopskich jak i Armii Krajowej. Popieram wniosek złożony przez posłów, ponieważ sprawa jest bezdyskusyjna i temat powinniśmy zamknąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselWojciechNowaczyk">Proponuję, aby okres został przedłużony do dwóch lat, ponieważ 1 rok jest zbyt krótkim terminem w postępowaniu kombatanckim, zanim wszystkie tematy się odszuka i uzasadni. Dlatego uważam, że dwa lata jest okresem wystarczającym i możliwym do przyjęcia.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselWojciechNowaczyk">Wydaje się, że jeżeli Sejm przyjmie ustawę w proponowanym brzmieniu, to przygotujemy wyrafinowany prezent kombatantom na 50-lecie zakończenia II wojny światowej. W takim wypadku uważam za słuszne wycofanie tego projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Czy ktoś ma uwagi do tytułu "Ustawa z dnia ... 1995 r. o zmianie ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o orderach i odznaczeniach uchylające przepisy o tytułach honorowych oraz zmieniające niektóre ustawy. Czy jest sprzeciw?  Sprzeciwu nie widzę. Przyjęliśmy tytuł ustawy.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Były dwa wnioski dotyczące art. 1.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Poseł Komorowski zgłosił wniosek formalny, aby w art. 6 ust. 3 datę 8 maja 1995 r. zastąpić datą 8 maja 1996 r. Proponuję przegłosowanie wniosku dotyczące przedłużenia przyznawania o jeden rok Krzyża AK, NSZ, BCh i pozostałych odznaczeń.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Kto z posłów jest za przedłużeniem przyznawania odznaczeń o jeden rok?</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Za wnioskiem było 6 posłów, przeciw 15, wstrzymało się 5.  Wniosek nie przeszedł.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Kto jest za przyjęciem art. 6 ust. 3 datę 8 maja 1995 r. zastąpić datą 8 maja 1997 r.?</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Kto jest za przyjęciem zmiany?  Za wnioskiem głosowało 21 posłów, przeciw 2, wstrzymało się 3.  Wniosek został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-15.7" who="#PoselJerzySzmajdzinski">W artykule 7 ust. 1 datę 8 maja 1995 r. zastąpić datą 8 maja 1997 r.</u>
          <u xml:id="u-15.8" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Kto jest za wnioskiem?  Za wnioskiem opowiedziało się 22 posłów, sprzeciwu nie było, wstrzymało się 4 posłów.  Wniosek został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-15.9" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Art. 2. Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">W uzgodnieniu z Kancelarią Prezydenta RP proponuję następujące brzmienie art. 2.: "Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą wsteczną od dnia 9 maja 1995 r."</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Uwaga jest bardzo merytoryczna.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Czy jest sprzeciw wobec tej propozycji? Sprzeciwu nie widzę. Stwierdzam, że propozycję przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Pozostaje nam wybór posła sprawozdawcy.  Proponuję, aby zgodnie ze zwyczajem została nim Maria Dmochowska.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Czy są inne propozycje? Nie ma.  Czy jest sprzeciw? Nie ma. Stwierdzam, że wybraliśmy posła sprawozdawcę. Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>