text_structure.xml 27.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Proponuję państwu następujący tryb rozpatrywania poprawek wniesionych przez Senat do ustawy o statystyce publicznej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Poprosimy pana senatora Bilińskiego, by uzasadnił każdą z poprawek, następnie wysłuchamy argumentów przemawiających przeciw przyjęciu poprawki oraz stanowiska pana prezesa Oleńskiego, po czym przystąpimy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Czy jest zgoda na taki sposób procedowania? Nie widzę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Proszę, aby pan senator wyjaśnił, czego dotyczy pierwsza poprawka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SenatorMieczyslawBilinski">Poprawka pierwsza wynika z pomyłki. Prawdopodobnie w czasie przepisywania ustawy zostały zgubione wyrazy "Rozdział 1". Sądzę, że poprawka nie budzi wątpliwości, chodzi bowiem tylko o kolejność rozdziałów. Senat otrzymał ustawę, w której pierwszy podtytuł brzmi "Przepisy ogólne", zaś drugi "Rozdział 2 Organizacja badań statystycznych statystyki publicznej".</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SenatorMieczyslawBilinski">Proponujemy więc, by użyte przed artykułem 1 wyrazy "Przepisy ogólne" zastąpić wyrazami "Rozdział 1 Przepisy ogólne".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Jakie jest stanowisko pana prezesa Oleńskiego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrezesGlownegoUrzeduStatystycznegoJozefOlenski">Istotnie, jest to pomyłka, która prawdopodobnie zaistniała z przyczyn technicznych. Komisja pracowała nad tekstem, w którym był zaznaczony rozdział pierwszy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Czy są pytania? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Czy możemy przyjąć tę poprawkę bez głosowania? Nie widzę sprzeciwu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SenatorMieczyslawBilinski">Poprawka druga dotyczy poprawności zapisu. W ustawie jest użyte określenie "organy administracji publicznej". Senat zatwierdził propozycję zgłoszoną przez dwie połączone komisje, by zastąpić to określenie pojęciem "organy administracji rządowej i samorządu terytorialnego".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrezesJozefOlenski">Opowiadamy się za przyjęciem tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Czy są pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselWitMajewski">W pojęciu "organy administracji publicznej" mieszczą się organy administracji rządowej i samorządu terytorialnego, a nawet jest to pojęcie szersze, ponieważ obejmuje inne organy służb państwowych. Dlatego uważam, że należy utrzymać dotychczasowe pojęcie, jako bardziej pojemne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Jestem takiego samego zdania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Takie jest również stanowisko Komisji Legislacyjnej przy Urzędzie Rady Ministrów. Określenie "organy administracji publicznej" obejmuje agendy samorządu terytorialnego, agendy rządowe i pozarządowe, np. Krajowe Biuro Wyborcze. Jeśli przyjęta zostanie poprawka Senatu, to tego rodzaju agendy znajdą się poza zasięgiem przepisu.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Taka też argumentacja była przedstawiana na posiedzeniu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Można wziąć pod uwagę inne kryterium, które także uzasadnia pojęcie "organy administracji publicznej" użyte w art. 2 pkt 12, a mianowicie, że wszyscy, którzy dysponują finansami publicznymi, są organami administracji publicznej, a więc także Krajowe Biuro Wyborcze oraz różne fundusze, m.in. wojewódzkie fundusze ochrony środowiska, a te nie są szczególnymi agendami administracji rządowej czy samorządowej.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Po wypowiedzi pana posła Majewskiego i  przedstawicielki Biura Legislacyjnego KS, jestem skłonna rekomendować państwu odrzucenie poprawki Senatu.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Wszystkie poprawki Senatu będę poddawała pod głosowanie w formule: kto jest za przyjęciem...</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Kto jest za przyjęciem poprawki Senatu do art. 2 pkt 12?</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Poprawka została odrzucona jednomyślnie - 12 głosami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#SenatorMieczyslawBilinski">Senat uważa, że w art. 3 wyrazy "środowiska naturalnego" należy zastąpić wyrazami "o stanie środowiska naturalnego". W życiu codziennym raczej nie używa się określenia "sytuacja środowiska naturalnego". Środowisko naturalne, czyli wszystko to, co nas otacza i my sami, jest oceniane ze względu na stan, w jakim się znajduje. Dlatego Senat proponuje, by użyć określenia "stan środowiska naturalnego".</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#SenatorMieczyslawBilinski">Propozycja dotyczy poprawnego sformułowania zdania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselWitMajewski">Opowiadam się za odrzuceniem poprawki, gdyż inaczej powstałby dziwoląg terminologiczny: "o sytuacji... oraz o stanie...".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Jaka jest opinia pana prezesa Oleńskiego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrezesJozefOlenski">Nie sprzeciwiam się stanowisku pana posła Majewskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Kto jest za przyjęciem poprawki Senatu?</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Poprawka została odrzucona jednomyślnie - 14 głosami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#SenatorMieczyslawBilinski">Poprawka czwarta dotyczy art. 5. Senat proponuje, aby w art. 5 w ust. 1 po wyrazie "zbierania" dodać wyrazy "i gromadzenia" oraz skreślić wyrazy "i do gromadzenia". Następstwem zbierania danych jest ich gromadzenie, więc nie zachodzi potrzeba rozdzielania tych dwóch czynności pisząc, że statystyka publiczna jest uprawniona do zbierania danych ze wszystkich dostępnych źródeł, określonych szczegółowo w programie badań statystycznych statystyki publicznej albo w odrębnych ustawach i do gromadzenia danych statystycznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrezesJozefOlenski">Poprawka ma charakter stylistyczny. Nie zmienia ona treści przepisu. Jej przyjęcie lub odrzucenie pozostawiamy do uznania Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Ostatnio uchwaliliśmy ustawę, do której Senat wniósł 25 poprawek, w tym 23  miały charakter stylistyczny.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Jaka jest opinia Biura Legislacyjnego KS?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Uważamy, że dotychczasowy zapis jest poprawny. Najpierw określone zostały źródła, z których zbiera się dane, a później - co jest gromadzone. W ten sposób przepis jest czytelny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Uważam tak samo. Pierwsze zdanie przepisu zostało podzielone na dwie części w sposób logiczny. Najpierw stwierdza się, że statystyka publiczna jest uprawniona do zbierania danych ze wszystkich dostępnych źródeł, określonych szczegółowo w programie badań statystycznych statystyki publicznej albo w odrębnych ustawach, następnie stwierdza się, które dane są gromadzone.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Kto jest za przyjęciem poprawki Senatu?</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Wniosek został odrzucony 13 głosami, przy braku głosów wspierających, 2 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#SenatorMieczyslawBilinski">Poprawka piąta polega na zastąpieniu w artykułach 16 ust. 2 oraz 49 wyrazów "i samorządowej" wyrazami "i samorządu terytorialnego". Chodzi o poprawny zapis.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Czy intencją Senatu było to, aby w skład Rady Statystyki nie chodzili przedstawiciele samorządów gospodarczych, które w przyszłości mogą być dość powszechne i powinny być reprezentowane w demokratycznej strukturze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#SenatorMieczyslawBilinski">Ustawa powinna określać dokładnie osoby, które wchodzą do Rady Statystyki.  Zgodnie z art. 16 ust. 2 prezes Rady Ministrów powoła 6 osób reprezentujących organy administracji rządowej i samorządowej. W tym przypadku chodzi o samorząd terytorialny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Rzeczywiście, ponieważ w art. 16 ust. 2 jest wymieniony także samorząd zawodowy i gospodarczy. Nie mam już wątpliwości, jakie były intencje Senatu i uważam, że poprawka jest uzasadniona.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Kto jest za przyjęciem poprawki Senatu?</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Wniosek został przyjęty 15 głosami, przy braku głosów przeciwnych, 1 poseł wstrzymał się od głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#SenatorMieczyslawBilinski">Poprawka szósta dotyczy art. 17 ust. 3. Chodzi o uzupełnienie merytoryczne zapisu, że - także w razie śmierci członka Rady Statystycznej - prezes Rady Ministrów powołuje nowego członka. Jest to oczywiste,  ale w ustawie zostało pominięte.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Nie możemy zmienić poprawki Senatu, ale bardziej pasowałaby ona do ust. 2, iż prezes Rady Ministrów może odwołać członka Rady Statystycznej przed upływem kadencji, gdy złoży on rezygnację, nie uczestniczy w pracach Rady i w razie śmierci członka Rady.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Jakie jest stanowisko Biura Legislacyjnego KS?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Opowiadamy się za dotychczasowym zapisem. Ustęp 2 dotyczy odwołania członka Rady. Ustęp 3, powołania członka Rady w przypadkach, o których mowa w ust. 2, zaś Senat dodaje, że także w przypadku śmierci członka Rady, czyli że prezes Rady Ministrów odwołuje członka również w przypadku jego śmierci. Jest to nielogiczne, bo jeśli ktoś umarł, to nie ma potrzeby odwoływać go z funkcji członka Rady. Wówczas jego kadencja automatycznie wygasa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#SenatorMieczyslawBilinski">Chodzi o nałożenie na prezesa Rady Ministrów obowiązku powołania w jego miejsce nowego członka Rady.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Jest to logiczne. W przypadku śmierci członka wygasa jego kadencja. Natomiast prezes Rady Ministrów nie ma podstawy prawnej do powołania nowego członka Rady, gdyż ustęp 3 stanowi, że powołanie przed upływem kadencji następuje, gdy ktoś z członków złożył rezygnację lub został odwołany na skutek nie uczestniczenia w pracach Rady.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrezesJozefOlenski">Opowiadamy się za przyjęciem tej poprawki. Uzupełnia ona tę sytuację, o której pani przewodnicząca mówiła przed chwilą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Kto jest za przyjęciem poprawki Senatu?</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Wniosek został przyjęty jednomyślnie - 15 głosami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#SenatorMieczyslawBilinski">Poprawka siódma wniesiona do art. 24 polega na dodaniu ust. 5 w brzmieniu "Kadencja Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego wygasa w razie jego śmierci, orzeczenia przez Trybunał Stanu utraty zajmowanego stanowiska lub odwołania".</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#SenatorMieczyslawBilinski">Poprawka ma również na celu umożliwienie podjęcia dalszego postępowania wówczas, gdy zaistnieją okoliczności wymienione w tym ustępie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrezesJozefOlenski">Poprawka dotyczy analogicznej sytuacji, jaką rozpatrywaliśmy przed chwilą, ale w odniesieniu do prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. Zakończenie jego kadencji następuje z dniem śmierci i taki zapis umożliwi prezesowi Rady Ministrów powołanie nowego prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Czy Biuro Legislacyjne KS nie zgłasza zastrzeżeń?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Poprawka jest przydatna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Kto jest za przyjęciem poprawki 7a?</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Wniosek został przyjęty 14 głosami, przy braku głosów przeciwnych, 1 poseł wstrzymał się od głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#SenatorMieczyslawBilinski">Poprawki oznaczone numerami 7b i 7c są konsekwencją poprzedniej poprawki. Jej przyjęcie wymaga skreślenia w ust. 5 w zdaniu wstępnym wyrazów "przed upływem kadencji", zaś dotychczasowe ustępy 5 i 6 oznacza się jako ustępy 6 i 7.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Należało łącznie głosować wszystkie trzy poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Czy ktoś się sprzeciwia temu, abyśmy przyjęli także poprawki 7b i 7c? Nie widzę sprzeciwu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#SenatorMieczyslawBilinski">W poprawce ósmej chodzi o to, aby w art.  50 ust. 2 użyć poprawnego pojęcia. Dlatego Senat proponuje, by wyrazy "budżetu państwa" zastąpić wyrazami "ustawy budżetowej".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Jakiego zdania jest przedstawicielka Biura Legislacyjnego KS?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Poprawne jest określenie "ustawa budżetowa".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Czy ktoś się sprzeciwia przyjęciu tej poprawki? Nie widzę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#SenatorMieczyslawBilinski">Nadanie ust. 2 w art. 60 nowego brzmienia ma na celu poprawienie zapisu, aby był on bardziej czytelny, a ponadto ustalony został termin "do dnia 30 czerwca 1997 r.", do którego zachowują moc zarządzenia nakładające na prezesa Głównego Urzędu Statystycznego obowiązki sprawozdawcze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrezesJozefOlenski">Ta poprawka, podobnie jak dwie następne, ma na celu określenie konkretnych dat, w których wejdą w życie odpowiednie części ustawy. W art. 60, w brzmieniu przyjętym przez Sejm, jest zawarty termin, który można nazwać terminem względnym. Wydaje nam się, że wprowadzenie konkretnych dat uczyni ustawę bardziej czytelną.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#PrezesJozefOlenski">Proponujemy przyjąć tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PoselWitMajewski">Wówczas nowe przepisy będzie pan musiał wydać z datą 30 czerwca 1997 r., gdy tymczasem może wystąpić potrzeba wydania ich wcześniej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PrezesJozefOlenski">Pozostawiamy tę poprawkę do uznania Komisji.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#PrezesJozefOlenski">Najistotniejsze jest wprowadzenie programu badań statystycznych, który - ze względu na sposób prowadzenia poszczególnych badań - jest wdrażany w ciągu roku. Moglibyśmy pozostawić dotychczasowe brzmienie  przepisu, ponieważ, z punktu widzenia pragmatyki,  anulowanie poprzednich zasad i wprowadzenie nowych niczego nie zmienia. Senat uważa, że należy określić datę. Zaproponowaną datę można przyjęć również z pragmatycznego punktu widzenia. Pozostawiamy to do uznania Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PoselStanislawStec">Chcę zapytać przedstawiciela Senatu, czym kierowano się ustalając datę 30 czerwca 1997 r., a nie np. 30 czerwca 1996 r. lub 31 grudnia 1996 r.?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#SenatorMieczyslawBilinski">Po obszernej dyskusji z udziałem przedstawicieli GUS, doszliśmy do wniosku, że konieczne jest ustalenie daty, ale równocześnie uwzględniliśmy możliwości wykonawcze GUS.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Czy są dalsze pytania? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Kto jest za przyjęciem poprawki Senatu?</u>
          <u xml:id="u-52.2" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Wniosek został odrzucony stosunkiem głosów: 2 - za, 13 - przeciw, 3 posłów wstrzymało się od głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#SenatorMieczyslawBilinski">Poprawka wniesiona do art. 62 ust. 6 ma podobny charakter. Wyrazy "do czasu zakończenia prac nad utworzeniem rejestru podmiotów" zastępuje się wyrazami "do dnia 31 grudnia 1997 r.". Chodzi także o określenie terminu ze względu na rolę przepisu. Jeśli wyznaczona zostanie data, to prace nad utworzeniem rejestru podmiotów nie będą mogły być wydłużane.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#SenatorMieczyslawBilinski">Dodam jeszcze, że poprawka została uzgodniona z przedstawicielami Głównego Urzędu Statystycznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PoselWitMajewski">Intencje Senatu jestem gotów podzielić, ale zapis jest nieprawidłowy. Gdyby poprawka wprowadzała termin "nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 1997 r.", to wówczas byłoby jasne, o co chodzi. Ustalenie sztywnej daty powoduje, że prace, nawet jeśli mogą zostać ukończone wcześniej, będą przedłużane do końca grudnia 1997 r. Tymczasem GUS ma na wykonanie tych prac dostatecznie dużo czasu, więc dlaczego miałby się wstrzymywać z utworzeniem rejestru podmiotów do końca 1997 r. Wyznaczenie daty nie pozwala na wcześniejsze przygotowanie rejestru.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#SenatorMieczyslawBilinski">Chodzi o ścisłe ustalenie terminu, żeby nie było domniemania, iż można przygotować później, czy wcześniej. Podany został ostateczny termin i należałoby go dotrzymać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PrezesJozefOlenski">Zobowiązanie nałożone na GUS do zakończenia prac i zorganizowania prowadzenia rejestru podmiotów gospodarki narodowej nie później niż do 31 grudnia 1997 r., jest sformułowane w ust. 1 art. 62. Wprowadzenie konkretnej daty do art. 62 ust. 6, zamiast terminu względnego, stanowi nałożenie bardzo dyscyplinującego obowiązku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Sam pan powiedział, że dyscyplinujący termin już został określony w art. 62 ust. 1, natomiast ust. 6 nawiązuje do tej daty i, moim zdaniem, nie potrzeba jej dwa razy powtarzać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PoselWitMajewski">Zgłaszam wniosek o odrzucenie poprawki Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Popieram ten wniosek, bo, moim zdaniem, intencja senatu jest już zrealizowana, ponieważ w ust. 1 został określony termin opracowania rejestru. Może się mylę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PrezesJozefOlenski">Nie. Z punktu widzenia zadań GUS, terminy są precyzyjnie określone w jednym i drugim przypadku. Poprawkę pozostawiamy do uznania Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Kto jest za przyjęciem poprawki Senatu?</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Wniosek został odrzucony jednomyślnie - 18 głosami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#SenatorMieczyslawBilinski">Poprawka jedenasta nadaje art. 68 brzmienie: "Ustawa wchodzi w życie po upływie 3-miesięcy od dnia ogłoszenia. Senat dostrzegł sprzeczność pomiędzy przepisem art. 68 ust. 2 a przepisem art. 68, polegającą na możliwości stosowania przepisów, które jeszcze nie obowiązują. Dlatego należałoby uwzględnić proponowany 3-miesięczny termin vacatio legis, powszechnie stosowany w praktyce legislacyjnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PrezesJozefOlenski">Terminy wprowadzenia, w szczególności rejestru REGON, są określone we wcześniejszych artykułach ustawy. Stąd w art. 68 znalazło się wyłączenie art. 41-45, bowiem te wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 1998 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Czyli cała ustawa nie może wejść w życie z 3-miesięcznym vacatio legis, jak proponuje Senat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PrezesJozefOlenski">Senat ma rację, dlatego że w art. 68 została powtórzona data 1 stycznia 1998 r. Z tą datą wejdą w życie przepisy dotyczące przygotowania rejestru REGON. Przyjęcie poprawki uczyni jednoznaczną datę wejścia w życie ustawy jako całości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Czegoś nie rozumiem. Sejm przyjął, że cała ustawa wejdzie w życie po upływie 3-miesięcy od dnia ogłoszenia, z tym że art. 41-45 wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 1998 r., co dotyczy rejestru REGON, który ma być do tego czasu przygotowany. W związku z tym przyjęcie propozycji Senatu spowoduje duże zamieszanie, bo oznacza, że pan prezes musi wprowadzić REGON po upływie 3-miesięcy od dnia ogłoszenia ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PoselWitMajewski">Można przyjąć poprawkę Senatu, bo art. 62 rozstrzyga, że GUS ma prawo zrobić to do końca grudnia 1997 r. W zasadzie w sprawie programu REGON obowiązują art. 61, 62, 63 i 64, a art. 41-45 określają tylko, jakie mają to być rejestry.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">W art. 41-45 nie jest określony termin.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Rozumiem, że Biuro Legislacyjne przyznaje rację panu posłowi Majewskiemu, iż wystarczy, że w ustawie jest określony termin zakończenia prac nad programem REGON i nie trzeba wyłączać odpowiednich przepisów z daty obowiązywania całej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-69.1" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Kto jest za przyjęciem poprawki Senatu?</u>
          <u xml:id="u-69.2" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Wniosek został przyjęty 8 głosami, przy braku głosów przeciwnych, 11 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#SenatorMieczyslawBilinski">Poprawka dwunasta nie jest poprawką senackiej Komisji Gospodarki Narodowej. Chcę tylko powiedzieć, że język aktów prawnych musi wyrażać precyzyjne pojęcia, nawet jeśli nie odpowiada to kanonom literackim. W tym przypadku język literacki nie zdaje egzaminu. Musi być takie sformułowanie, jakie zawarte jest w ustawie uchwalonej przez Sejm, tzn. "badania statystyczne statystyki publicznej". Chodzi bowiem o czynność i o organizację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PoselWitMajewski">Być może, że racje stylistyczne są po stronie Senatu, ale chcę powiedzieć, że znaleźliśmy się w bardzo kłopotliwej sytuacji. Po pierwsze dlatego,że Senat sformułował poprawkę ogólną, nie wskazując, jakich ona dotyczy artykułów. Po drugie, w ustawie jest słownik, który wyjaśnia zakwestionowane określenie. Nie można wprowadzić odmiennej terminologii, nie zmieniając słownika.</u>
          <u xml:id="u-71.1" who="#PoselWitMajewski">Senator Mieczysław BIliński:  Taki był sens mojej poprzedniej wypowiedzi i aby już nie było wątpliwości, wycofuję tę poprawkę, ponieważ chodzi o dwa pojęcia, tzn. o czynność i organizację.</u>
          <u xml:id="u-71.2" who="#PoselWitMajewski">Jeżeli chcemy potraktować tę poprawkę jako wycofaną, to w tej sprawie marszałek Senatu musi przesłać do marszałka Sejmu odpowiednie pismo.</u>
          <u xml:id="u-71.3" who="#PoselWitMajewski">Poseł Wiesława Ziókowska /UP:   Będzie prościej, jeśli odrzucimy tę poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-71.4" who="#PoselWitMajewski">Kto jest za przyjęciem poprawki Senatu nr 12?</u>
          <u xml:id="u-71.5" who="#PoselWitMajewski">Wniosek został odrzucony jednomyślnie - 19 głosami.</u>
          <u xml:id="u-71.6" who="#PoselWitMajewski">Proponuję państwu, aby posłem sprawozdawcą był nadal pan poseł Jedoń. Nie widzę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-71.7" who="#PoselWitMajewski">Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>