text_structure.xml 18.1 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełJanSzczepaniak">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji: Transportu, Łączności, Handlu i Usług oraz Ustawodawczej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełJanSzczepaniak">Serdecznie witam wszystkich przybyłych na dzisiejsze posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PosełJanSzczepaniak">Dzisiaj powinniśmy rozpatrzyć poprawki zgłoszone na posiedzeniu Sejmu w trakcie II czytania w dniu wczorajszym. Poprawki te dotyczą sprawozdania o rządowym projekcie ustawy o państwowym przedsiębiorstwie „Poczta Polska”.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PosełJanSzczepaniak">Wszystkie poprawki zostały zgłoszone przez pana posła Szarawarskiego.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PosełJanSzczepaniak">Proponuję, ażeby poprawki z drugiego czytania prezentował poseł, który je zgłosił. Będziemy czytali kolejno poprawki, a później przegłosujemy je.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PosełJanSzczepaniak">Czy posłowie wyrażają zgodę na taki tryb procedowania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełJacekPiechota">Proponowałbym uprościć procedurę, ponieważ w przeważającej większości poprawki mają charakter redakcyjny. Jeżeli nie będzie sprzeciwu, to proponowałbym, ażeby uznać bez głosowania poprawki, które byłyby ewidentnym błędem w druku. Nie musimy tego umieszczać w sprawozdaniu, ponieważ poprawki te np. dotyczą „dużych liter” lub „małych liter” albo opuszczonych wyrazów.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełJacekPiechota">Marszałek Borowski zgodził się na takie rozwiązanie, w związku z tym, w naszym zestawieniu wnieślibyśmy poprawki o charakterze merytorycznym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełJanSzczepaniak">Na pewno zastosujemy takie uproszczenie.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełJanSzczepaniak">Jeżeli pan pozwoli, to stwierdzam, iż poprawka nr 1 dotyczy tego rodzaju błędu. Zmieniamy tylko litery. Słowo „poczta” wymienionym na ten sam wyraz, tylko z dużej litery, będzie to wyglądało następująco: „Poczta”.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PosełJanSzczepaniak">Poprawka nr 2, zmienia wyraz „określane” na wyraz „określone”.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PosełJanSzczepaniak">Poprawka nr 3 mówi o tym, że po wyrazach: „dyrektor generalny” dodać wyrazy: „Poczty Polskiej”.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PosełJanSzczepaniak">Poprawka nr 4 mówi o tym, że po wyrazie „zakres” należy dodać wyrazy „i sposób” oraz skreślić wyrazy „i funkcjonowania”. Poprawka ta jest już trochę inną sprawą, w związku z tym powrócę do pierwszych trzech poprawek.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PosełJanSzczepaniak">Prosiłbym, abyśmy w drodze konsensusu przyjęli pierwsze 3 poprawki. Dokonujemy ich jako korektę z poprzedniego posiedzenia, a wycofujemy to z protokołu.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PosełJanSzczepaniak">Poprawka nr 4 zostanie omówiona przez posła J. Piechotę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełJacekPiechota">Poprawka nr 4 dotyczy art. 19 ust. 1. Nie zmienia ona w znaczący sposób istoty merytorycznej tego zapisu, ponieważ zapis dotychczasowy brzmiał: „Organizację, szczegółowy zakres działania, funkcjonowania Poczty Polskiej”.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełJacekPiechota">Proponowany zapis jest lepszym zapisem i będzie on brzmiał następująco: „Organizację, szczegółowy zakres i sposób działania Poczty Polskiej”.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PosełJacekPiechota">Proponuję przyjąć ten zapis.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełJanSzczepaniak">Czy państwo zgadzają się na przyjęcie tej poprawki?</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełJanSzczepaniak">Poprawka nr 5 mówi o tym, ażeby wyraz „statutu” pisany z dużej litery zapisać małą literą.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PosełJanSzczepaniak">Poprawka nr 6 mówi o tym, ażeby wymienić wyraz „funkcje” na wyraz „zadania”.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PosełJanSzczepaniak">Proszę pana posła Piechotę o wyjaśnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełJacekPiechota">Trudno jest tę poprawkę uznać jako błąd w druku.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełJacekPiechota">Proponuję przyjąć tę poprawkę, ponieważ doprecyzowuje ona intencje zapisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełJanSzczepaniak">Czy państwo wyrażają zgodę na przyjęcie tej poprawki? Widzę, że tak.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełJanSzczepaniak">Proszę pana posła Piechotę o omówienie poprawki nr 7.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełJacekPiechota">Poprawka nr 7 jest jak najbardziej zasadna. Jeżeli określiliśmy we wcześniejszym ustępie liczbę członków rady, wybieranych spośród przedstawicieli pracowników, to trudno w następnym ustępie mówić, że „w liczbie nie mniejszej niż ustalono w ustępie wcześniejszym”.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełJacekPiechota">Proponuję przyjąć tę poprawkę jako poprawkę merytoryczną.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PosełJacekPiechota">Poprawka nr 7b jest tylko doprecyzowaniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełJanSzczepaniak">Czy państwo wyrażają zgodę na przyjęcie poprawki nr 7? Widzę, że tak.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełJanSzczepaniak">Przechodzimy do poprawki nr 8.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełJacekPiechota">Poprawka nr 8 mówi o tym, że wyrazy „o którym mowa w ust. 3” powinno się zastąpić wyrazami „określonym w tym przepisie”. Jest to zapisane w pkt. a.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PosełJacekPiechota">W pkt. b wyrazy „a nie posiadające wskazanych w wykazie kandydatów” - są zbędne.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PosełJacekPiechota">Proponuję przyjąć obydwie te poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełJanSzczepaniak">Czy ktoś chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PosełJanSzczepaniak">Czy zgadzają się państwo na przyjęcie tej poprawki? Widzę, że tak, w związku z tym ogłaszam, iż poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PosełJanSzczepaniak">Proszę pana posła Piechotę o omówienie kolejnej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełJacekPiechota">Poprawka nr 9 ma charakter merytoryczny. Ogranicza ona możliwości odwołania członka Rady Poczty Polskiej przez ministra łączności. Będzie się to odbywało tylko w ściśle określonych ustawą przypadkach.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PosełJacekPiechota">We wcześniejszym ust. 5 minister łączności mógł w każdej chwili odwołać członka Rady Poczty Polskiej. Jako pracujący w podkomisji proponowałbym przyjęcie tej poprawki. Poprawka daje większą stabilność i niezależność dla Rady Poczty Polskiej. Taka była intencja w toku prac.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełZbigniewSzczypiński">Chciałbym nawiązać do poprzedniej wypowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PosełZbigniewSzczypiński">Interesuje mnie pkt 2 w tej propozycji, który mówi o ciężkiej chorobie uniemożliwiającej sprawowanie funkcji członka Rady. Ta przyczyna może powodować odwołanie członka ze stanowiska.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PosełZbigniewSzczypiński">Posiadamy tutaj warunek, a precyzowanie tego warunku jest dokonane przez niewymierny przymiotnik „ciężka choroba”. Kategoria „ciężkiej choroby” jest niewymierna i trudno ją określić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Zapis ten jest dokładnie wzięty z ustawy o Polskich Kolejach Państwowych, który mówi o tym, że minister transportu może odwołać członka rady PKP.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Intencją tej poprawki jest to, że mówimy o chorobie, która uniemożliwia odbywanie funkcji i nie ma nadziei na powrót. Ażeby nie czekać, aż ktoś złoży sam rezygnację, tylko samemu doprowadzić sprawę do końca. Jest to problem uznaniowy i uzgadniany każdorazowo z zainteresowanym.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Chcieliśmy, ażeby była prawna możliwość, iż jeżeli ktoś jest ciężko chory i nie może uczestniczyć w pracach, by nie blokował miejsc, ponieważ rada ta ma do wykonania odpowiedzialne obowiązki. Dwóch członków rady, którzy są chorzy, może paraliżować działalność rady. Taki sam zapis jest w ustawie o przedsiębiorstwie PKP.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełZbigniewSzczypiński">Rozumiem, iż w ustawie o PKP zapis ten jest odpowiedni. To, o czym mówi pan poseł Szarawarski, iż będzie uzgadniane to z osobą, którą zmoże ciężka choroba, nie jest do końca dobre, ponieważ wyczerpuje to pkt 1, że można napisać rezygnację.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PosełZbigniewSzczypiński">Rozumiem, iż pkt 2 dotyczy sytuacji, kiedy minister łączności decyduje, iż ten przypadek chorobowy jest ciężkim przypadkiem chorobowym i nie rokuje szansy na polepszenie.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PosełZbigniewSzczypiński">Nie chciałbym, ażeby było to przedmiotem sporu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Podam panu konkretny przykład. Jeżeli ktoś dostanie wylewu krwi do mózgu i leży sparaliżowany, to nie może napisać rezygnacji z tej prostej przyczyny, że jest sparaliżowany lub nieprzytomny. Wtedy formalnie wiadomo, bez żadnych wątpliwości, że człowiek ten do pracy powrócić nie może. Istnieją podstawy, ażeby go odwołać, ponieważ rezygnacji nie napisze, gdyż nie może, a nie ma żadnej możliwości prawnej, ażeby go odwołać. Jest to bezpieczny zapis na tego typu okoliczności. Wiadomo, iż człowiek ten nie może wrócić na stanowisko, lecz z drugiej strony wiadomo, iż nie zrezygnuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełZbigniewSzczypiński">Po wyczerpaniu argumentów mam następującą propozycję, ażeby zapisać, iż jest to związane z tym, że choroba uniemożliwiająca sprawowanie funkcji powyżej 6 miesięcy powoduje odwołanie z tego stanowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełJanSzczepaniak">Na tym etapie poseł sprawozdawca może przyjąć to jako autopoprawkę.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PosełJanSzczepaniak">Czy ktoś z posłów przyjmuje taką poprawkę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Nie zgadzam się z tym, ponieważ człowiek ten może rokować szanse na powrót i dlaczego mamy go skreślać po 6 miesiącach z tej rady.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Będzie to bardzo rzadko stosowany zapis, tylko w szczególnych okolicznościach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełJacekPiechota">Proponowałbym przyjęcie zapisu tej poprawki w brzmieniu przedstawionym przez pana posła wnioskodawcę, ponieważ jest to bardzo znaczne zawężenie możliwości odwoływania ze składu rady w stosunku do tego, co przyjęto wcześniej.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PosełJacekPiechota">Zawsze będzie tak, że pozostanie pewne pole do swobodnej interpretacji. Sądzę, iż jest to dobry zapis, który nie przewiduje tak skrajnych konfliktów, ażeby należało się spierać. Proponowałbym przyjęcie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełJanKról">Podobne wątpliwości budzi zapis pkt. 4 „działania na szkodę Poczty Polskiej”.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PosełJanKról">W jakim trybie mogą następować odwołania? Musi istnieć jakiś tryb odwoławczy od decyzji odwołującej członka rady w sytuacji działania na szkodę Poczty Polskiej. Może dojść do wymiany zdań pomiędzy członkiem rady a ministrem co do decyzji organizacji i minister może powiedzieć, że członek rady działa na szkodę Poczty Polskiej. Jaki jest tryb odwoławczy od decyzji odwołującej członka rady?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełJacekPiechota">Nie ma trybu odwoławczego od tej decyzji, ponieważ minister powołuje i odwołuje członka. Nie wyobrażam sobie procedury odwoływania się od decyzji ministra.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PosełJacekPiechota">Chciałbym zwrócić uwagę, iż zapis mówiący o działaniu na szkodę firmy jest zapisem z Kodeksu handlowego i nie budzi on żadnych wątpliwości. W Kodeksie handlowym właściciel ma prawo powołać i odwołać skład rady nadzorczej i nikt z tego tytułu nie ma prawa odwołać się. Można odwołać się do walnego zgromadzenia, choć w tym wypadku funkcję tę spełnia minister łączności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełJanSzczepaniak">Pytanie kieruję do posła Szczypińskiego. Co pan może zrobić - tego nie mogę panu podpowiedzieć. Może pan zaproponować skreślenie pkt. 2, lecz pan tego nie powiedział.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełZbigniewSzczypiński">I nadal tego nie mówię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełJanSzczepaniak">Czy wyrażają państwo zgodę na przyjęcie poprawki nr 9?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Zgłaszam poprawkę redakcyjną do pkt. 3.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Jest zapisane „wyrokiem za popełnione przestępstwa z winy umyślnej”, proponowałbym „wyrokiem za przestępstwo popełnione z winy umyślnej”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełJanSzczepaniak">Czy jest to jasne?</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PosełJanSzczepaniak">Czy wyrażają państwo zgodę na przyjęcie tego artykułu? Stwierdzam, że został przyjęty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełJacekPiechota">Poprawka nr 10 ma charakter redakcyjny. Proponuję przyjąć ją jako poprawkę tekstu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosełJanSzczepaniak">Uznaję, iż poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PosełJanSzczepaniak">Przechodzimy do poprawki nr 11.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PosełJacekPiechota">Poprawka ta nie zmienia sensu tego artykułu, lecz lepiej jest „kontrolować” aniżeli „przeglądać”. Proponuję rekomendować jej przyjęcie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PosełJanSzczepaniak">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PosełJanSzczepaniak">Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PosełJacekPiechota">Poprawka nr 12 jest poprawką czysto redakcyjną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PosełJanSzczepaniak">Poprawka nr 13 jest także poprawką redakcyjną.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PosełJanSzczepaniak">Przechodzimy do poprawki nr 14.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PosełJacekPiechota">Proponuję uznać tę poprawkę jako błąd redakcyjny. W ust. 2 tego samego artykułu dokładnie zostało tak zapisane „do publicznej wiadomości”, a nie „powszechnej”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoełJanSzczepaniak">Przechodzimy do poprawki nr 15,</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PosełJacekPiechota">Poprawki nr 15 i 16 proponuję przyjąć. Merytorycznie niczego one nie zmieniają, lecz lepiej oddają intencję tych zapisów.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PosełJacekPiechota">Problemy wzięły się stąd, że podczas pracy podkomisji były kłopoty ze zredagowaniem tekstu z tego względu, iż Poczta Polska kilkakrotnie była przekształcana. Na początku było to PPTiT, później doszło do podziału, a teraz jest trzecia faza - Przedsiębiorstwo Użyteczności Publicznej.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#PosełJacekPiechota">Poprawki te lepiej oddają sens historycznych przemian, chociaż merytorycznie niczego nie zmieniają. Proponuję rekomendować przyjęcie poprawek nr 15 i 16.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PosełJanSzczepaniak">Czy ktoś z państwa chce zabrać jeszcze głos w tej sprawie? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PosełJanSzczepaniak">Czy wyrażają państwo zgodę na przyjęcie tych poprawek? Widzę, że tak.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#PosełJanSzczepaniak">Stwierdzam, iż poprawki nr 15 i 16 zostały przyjęte.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#PosełJanSzczepaniak">Dziękuję państwu za udział w dyskusji. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>