text_structure.xml 19.7 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#WicemarszałekJózefZych">W imieniu Prezydium Sejmu otwieram posiedzenie Komisji. Podstawowym zadaniem jest wyłonienie nowego prezydium. Na podstawie listy obecności stwierdzam, że obecnych jest ponad 50% członków Komisji, więc zgodnie z regulaminem mogą zostać podjęte decyzje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełJacekKuroń">Powołanie nowych władz Komisji wiąże się ściśle z jej imieniem. Byłem wnioskodawcą jej powołania i w moim przekonaniu okazało się, że Komisja nie może pełnić swojej funkcji. Pakt o Przedsiębiorstwie Państwowym, w gruncie rzeczy, stracił swój sens. Jakaś część winy spoczywa na rządzie, w którym zasiadałem jako minister. Pakt ten był ważnym krokiem naprzód, ale w ślad za nim powinny pójść towarzyszące mu pakty, dotyczące poszczególnych dziedzin, takich jak PKP, kompleks zbrojeniowy itd. Miała być stworzona jakaś całość, bo nie chodziło o to, by powiedzieć przedsiębiorstwom, że są samodzielne, tylko że problemy państwo trzyma w ręku i samo musi je rozwiązywać.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełJacekKuroń">W tej sytuacji grupa posłów z Unii Demokratycznej wniesie uchwałę o rozwiązanie Komisji, nie dlatego, że wypełniła swoje funkcje, ale dlatego, że w tych warunkach i w tych okolicznościach wypełnić ich nie może.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełWitMajewski">Taki wniosek jest uprawniony i może być rozważony na plenum, natomiast, zgodnie z uchwałą o powołaniu Komisji Nadzwyczajnej, ma ona jeszcze rozpatrzyć kilka projektów ustaw.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełWitMajewski">Wniosek pana posła jest przedwczesny, a poza tym nie to forum jest władne go rozpatrzyć. Dlatego proponuję, abyśmy dzisiaj nie głosowali w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WicemarszałekJózefZych">Pan poseł J. Kuroń zapowiedział, iż Unia Demokratyczna wniesie wniosek o rozwiązanie Komisji Nadzwyczajnej, ale oczywiście nie jesteśmy władni go rozpatrzyć.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#WicemarszałekJózefZych">Podzielam pogląd, że dopóki Sejm nie dokona zmiany swojej poprzedniej decyzji, dopóty Komisja istnieje, bez względu na to, czy wywiązuje się ze swoich obowiązków, czy nie i czy są te wszystkie zawirowania, o których mówił poseł J. Kuroń.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#WicemarszałekJózefZych">Ponieważ jest decyzja Prezydium Sejmu o zwołaniu tego posiedzenia i dokonaniu wyboru prezydium Komisji, to proponuję, abyśmy wywiązali się z tego obowiązku, nawet jeśli czas działania Komisji będzie krótki. Za chwilę na Prezydium Sejmu przekażę uwagi, jakie w czasie tego posiedzenia padną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełMaciejManicki">Chciałem poinformować pana marszałka, jaka była geneza odwołania prezydium Komisji. Jestem po trosze współwinny tego stanu rzeczy, ponieważ zwołałem posiedzenie Komisji w celu rozpatrzenia mojej rezygnacji z funkcji przewodniczącego. Komisja postanowiła przyjąć rezygnację całego prezydium Komisji i to nas tutaj dzisiaj sprowadziło.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełMaciejManicki">Podkreślam, że ta decyzja Komisji nie jest wymierzona w kogokolwiek ze składu prezydium. Została ona podjęta na znak protestu wobec pozbawienia Komisji możliwości pracy nad projektem ustawy o metodach kształtowania wynagrodzeń i środków na wynagrodzenia przez podmioty gospodarcze. Taką decyzję podjął parlament, ale na wniosek Prezydium Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PosełMaciejManicki">Komisja przyjęła rezygnację prezydium także dlatego, by stworzyć sytuację, iż marszałek Sejmu lub któryś z wicemarszałków przyjdzie na posiedzenie Komisji, aby dokonać ponownego wyboru prezydium. Powszechne było oczekiwanie, że zechce również wyjaśnić merytoryczne przesłanki, które spowodowały tę zmianę w zakresie przedmiotowym Komisji.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PosełMaciejManicki">W imieniu własnym - sądzę, że także w imieniu wszystkich członków Komisji - chcę wyrazić pogląd, że Komisja nie dała powodu do tego, aby można było ją oskarżyć o jakąkolwiek próbę - nazwijmy to - nieobiektywnego działania. Wywiązywała się ona ze wszystkich zadań, jakie zostały na nią nałożone. Przypomnę, że wyznaczony termin na rozpatrzenie projektu ustawy o metodach kształtowania wynagrodzeń i środków na wynagrodzenia przez podmioty gospodarcze był najkrótszym ze wszystkich przypadków rozpatrywania pilnych rządowych projektów. Komisja wywiązała się ze swojego obowiązku w tym terminie i przygotowała „dzieło” znacznie lepsze od tego, które ostatnio przygotowała Komisja Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów oraz Ustawodawcza. Czuję się upoważniony do takiej oceny, ponieważ uczestniczyłem w posiedzeniu obu tych Komisji, a także dlatego, że przyjęte przez nie poprawki, zaakceptowane przez Ministerstwo Finansów, były autorstwa członków Komisji Nadzwyczajnej.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PosełMaciejManicki">To także świadczy o tym, że Komisja Nadzwyczajna potrafi wypełniać swoje zadania w sposób w pełni obiektywny. Aczkolwiek można byłoby spodziewać się po niej braku obiektywizmu, zwłaszcza w przypadku ustawy popiwkowej, zważywszy, że zdecydowana większość członków Komisji jest przeciwna tej ustawie. Tymczasem Komisja potrafiła się wznieść ponad partykularyzmy własnych stanowisk i starała się zawsze doprowadzić do sytuacji, w której decyzje podejmuje parlament. Zawsze mieliśmy świadomość, że tylko Izba jest uprawniona do podejmowania ostatecznych decyzji, natomiast Komisja jest po to, aby przygotować taki materiał, aby te decyzje mogły zostać podjęte w sposób obiektywny.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PosełMaciejManicki">Odebranie Komisji ustawy o metodach kształtowania wynagrodzeń i środków na wynagrodzenia przez podmioty gospodarcze zostało przez nas zrozumiane jako pewnego rodzaju retorsja za stanowisko, które Komisja podjęła w pełni suwerennie w sprawie weta prezydenta. Przypomnę, że stanowisko to w niczym nie burzyło procedowania parlamentarnego. Tak czy inaczej rozstrzygnąć musiał parlament, głosując albo za, albo przeciw wetu prezydenta. Komisja wyraziła swój pogląd, że nie wolno nam w kwietniu przyjmować ustawy wprowadzającej sankcje z mocą wsteczną. Zostało to wyraźnie powiedziane podczas referowania pracy Komisji.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#PosełMaciejManicki">Uważam, że ta retorsja była niezasłużona. Co więcej, jest to bardzo niedobry precedens. Jeśli w parlamentaryzmie demokratycznym będzie działo się tak, że Komisja zostanie pozbawiona zakresu przedmiotowego na skutek tego, że ma inne zdanie niż kierownicze gremia parlamentu, to będzie działo się bardzo niedobrze.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#PosełMaciejManicki">Precedens, który już miał miejsce, nie może się upowszechnić. Także nasza Komisja nie może pracować nad projektami ustaw, np. projektem ustawy prywatyzacyjnej, pod presją, że ta ustawa zostanie jej odebrana, bo prace idą w innym kierunku niż tego życzyłyby sobie gremia kierownicze. To może prowadzić do bardzo niebezpiecznych zachowań, których chcielibyśmy uniknąć. Między innymi, przeciwko takiemu stanowi rzeczy była decyzja Komisji o przyjęciu rezygnacji prezydium Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełKazimierzPańtak">Chciałem tylko przypomnieć, że zanim rządowy projekt ustawy o metodach kształtowania wynagrodzeń i środków na wynagrodzenia przez podmioty gospodarcze został skierowany do Komisji Nadzwyczajnej, został odrzucony przez Sejm wniosek o skierowaniu tej ustawy do Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów oraz do Ustawodawczej. Dlaczego później nastąpiła zmiana tego stanowiska?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#WicemarszałekJózefZych">Jestem absolutnym przeciwnikiem zawierania w ustawie przepisów, które działają wstecz. Stąd też konsekwentnie, w ciągu dwóch kadencji, domagam się ustawy o zasadach tworzenia prawa. Powiedziałem dziś rzecznikowi praw obywatelskich, że cieszę się, iż poruszył ten problem, bo raz na zawsze musimy przesądzić, jak się tworzy ustawy i czego wolno, a czego nie wolno.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#WicemarszałekJózefZych">Przyznam się, że nie potrafię w tej chwili powiedzieć państwu, jakie były przesłanki Prezydium Sejmu. W każdym razie niedobrze jest, kiedy my podejmujemy decyzję co do skierowania projektu ustawy do danej Komisji, a potem następuje zmiana. Często Komisje wnosiły o zmianę skierowania projektu ustawy w celu jej rozpatrzenia.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#WicemarszałekJózefZych">Mogę się zobowiązać, że bardzo wnikliwie zbadam, od początku do końca, jaka była przyczyna takiego działania i Komisja zostanie poinformowana. Jeżeli dostrzegę, że były uchybienia, to uczciwie o tym powiem, także na posiedzeniu Prezydium Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#WicemarszałekJózefZych">Zwracam się do pana posła M. Manickiego. Chyba pan zauważył dzisiaj, że w czasie bardzo trudnej debaty o neopopiwku szukałem rozwiązań na tle regulaminu, który ciągle jest nieprecyzyjny. Osobiście jestem zainteresowany tym, żeby był pełen obiektywizm, byśmy odrywali się od różnych poglądów. Trafnie państwo mówicie, że Komisja przedstawia swoje stanowisko Sejmowi, który dokonuje ostatecznych rozstrzygnięć. Dziś mieliśmy tego przykład, kiedy Prezydium Sejmu nie było jednomyślne i rozstrzygnięcie oddaliśmy w ręce Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#WicemarszałekJózefZych">Tak być powinno i w związku z tym nie może być żadnego odwetu, bo komuś się ustalenia nie podobają. Reprezentujemy przecież różne opcje, różne spojrzenia i przede wszystkim powinniśmy wypracowywać to, co jest zgodne z prawem. Często nie udaje się oderwać od polityki, ale przyrzekam państwu, że dokładnie zbadam sprawę.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#WicemarszałekJózefZych">Proszę, byśmy nie hamowali prac i dokonali wyboru prezydium. Tak jak już powiedziałem, za chwilę Prezydium Sejmu zostanie dokładnie poinformowane o państwa zastrzeżeniach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełJózefŁochowski">Jeżeli na następnym posiedzeniu Sejmu zostanie zgłoszony wniosek o rozwiązanie tej Komisji, to czy jest sens wybierania jej prezydium? Nie ma w tej chwili tematów, które należałoby rozpatrzyć do następnego posiedzenia Sejmu. Na razie nie ma ustawy prywatyzacyjnej, także inne projekty są niejako zawieszone ze względu na brak ustawy prywatyzacyjnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełMaciejManicki">Chciałem przypomnieć, że Komisja powinna jeszcze rozpatrzyć dwie ustawy, które są związane z popiwkiem, a więc praca nad nimi jest uzależniona od losu ustawy o metodach kształtowania wynagrodzeń i środków na wynagrodzenia przez podmioty gospodarcze. Obie te ustawy dotyczą kształtowania wynagrodzeń finansowanych w ciężar zysku. Dopóki nie rozstrzygnie się problemu kształtowania wynagrodzeń finansowanych w ciężar kosztów, dotąd nie będzie można rozpatrywać tych dwóch ustaw.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełMaciejManicki">Następną ustawą, która jest w Komisji i jej rozpatrywanie zostało zawieszone, to ustawa zmieniająca dział X i XI Kodeksu pracy. Nie zajmujemy się tym projektem, ponieważ w styczniu rząd złożył deklarację - niestety nie dotrzymał jej - że najpóźniej do 15 lutego wpłynie do Sejmu nowelizacja pozostałych działów Kodeksu pracy. W tej sytuacji nie było sensu dzielić ustawy na dwie części i jedną miałaby rozpatrywać Komisja Nadzwyczajna, a drugą właściwe Komisje. Komisja Nadzwyczajna zasygnalizowała marszałkowi Sejmu ten problem i zrodziła się decyzja, by poczekać na pozostałą część Kodeksu pracy. Wówczas miało zapaść rozstrzygnięcie, czy całość nowelizacji Kodeksu pracy będą rozpatrywały właściwe komisje sejmowe, a jest ich pięć, czy zostanie powołana specjalna komisja, czy też tą nowelizacją zajmie się Komisja Nadzwyczajna. Rozstrzygnięcie tej kwestii jest już bliskie, ponieważ niedługo znowelizowany Kodeks pracy trafi do Sejmu, gdyż odbyło się w tej sprawie posiedzenie Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PosełMaciejManicki">Jeśli chodzi o ustawę o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, to Komisja jej nie rozpatruje z prostej przyczyny, bowiem rząd nie skierował projektu tej ustawy do Sejmu. Chciałem w tym miejscu zapowiedzieć inicjatywę poselską, ponieważ rząd nadmiernie przeciąga termin, w którym miał skierować projekt do Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełWitMajewski">Chciałem powiedzieć to samo, że zgodnie z uchwałą Sejmu powołującą Komisję, nie wyczerpała ona swoich zadań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełHelenaGóralska">Nie chcę wypowiadać się merytorycznie, ponieważ w projekcie uchwały uzasadnimy, dlaczego chcemy rozwiązać Komisję. Natomiast popieram wniosek posła J. Łochowskiego, byśmy teraz nie przeprowadzali wyboru prezydium, bo jeżeli Komisja zostanie rozwiązana, to tę sprawę trzeba będzie uznać za niebyłą, a jeśli nie zostanie rozwiązana, to zbierzemy się i dokonamy takiego wyboru.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełRyszardZbrzyzny">Decyzja o odwołaniu prezydium Komisji nie była swoistym wotum nieufności dla prac przewodniczącego i wiceprzewodniczących. Wszyscy chyba zgodzą się z tym, że prezydium organizowało pracę Komisji bardzo dobrze i merytorycznie jest przygotowane, by wypełnić wszystkie zadania Komisji.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PosełRyszardZbrzyzny">Celem odwołania prezydium było sprowokowanie takiego właśnie spotkania z marszałkiem. Chodziło o to, abyśmy mieli sposobność wyrazić swoją ocenę tego, co się stało podczas plenarnego posiedzenia Sejmu, a co było spowodowane propozycją ze strony Prezydium Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PosełRyszardZbrzyzny">Myślę, że cel osiągnęliśmy i dlatego stawiam wniosek o przywrócenie składu prezydium Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełJacekSoska">Mam pytanie do pana marszałka jako prawnika. Czy może funkcjonować Komisja bez prezydium i przewodniczącego? A jeśli tak, to jak długo?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#WicemarszałekJózefZych">Aby nie było zastrzeżeń, że procedowaliśmy niezgodnie z regulaminem, proponuję, by państwo zgłaszali kandydatów na przewodniczącego i wiceprzewodniczących. Oczywiście, mogą to być te same osoby, które pełniły te funkcje.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#WicemarszałekJózefZych">Przed tym jednak ustalmy w sposób demokratyczny, czy państwo jesteście za dokonaniem w dniu dzisiejszym wyboru prezydium.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#WicemarszałekJózefZych">Kto jest za przyjęciem takiego wniosku?</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#WicemarszałekJózefZych">Wniosek został przyjęty 13 głosami, przy 5 przeciwnych i 1 wstrzymującym się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#WicemarszałekJózefZych">Oczekuję zgłoszeń kandydatów na przewodniczącego Komisji.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#komentarz">(Głos z sali: Zgłaszam posła M. Manickiego.)</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#WicemarszałekJózefZych">Czy są inni kandydaci? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#WicemarszałekJózefZych">Kto jest za tym, aby przewodniczącym Komisji został ponownie pan poseł M. Manicki?</u>
          <u xml:id="u-14.8" who="#WicemarszałekJózefZych">Wniosek został przyjęty 17 głosami, przy 2 głosach wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-14.9" who="#WicemarszałekJózefZych">Gratuluję panu posłowi i chciałem poinformować, że poproszę Prezydium Sejmu, aby ta Komisja została mi przydzielona do współpracy. Zajmowałem się problemami przekształceń własnościowych przez dwie kadencje i sądzę, że sobie poradzimy.</u>
          <u xml:id="u-14.10" who="#WicemarszałekJózefZych">Proszę zgłaszać kandydatów na wiceprzewodniczących.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełBogdanPęk">Zgłaszam posła J. Łochowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#WicemarszałekJózefZych">Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełJózefŁochowski">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełHenrykHajduk">Zgłaszam posła K. Pańtaka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#WicemarszałekJózefZych">Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełKazimierzPańtak">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełJózefŁochowski">Zgłaszam posła J. Kuronia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#WicemarszałekJózefZych">Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełJacekKuroń">Nie mogę wyrazić zgody ze zrozumiałych względów. Skoro uważam, że ta Komisja nie powinna dalej funkcjonować, to nie mogę kandydować na jej przewodniczącego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#WicemarszałekJózefZych">Czy są inne kandydatury? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#WicemarszałekJózefZych">Kto jest za tym, aby wiceprzewodniczącym został poseł K. Pańtak? Za kandydatem głosowało 16 osób, 3 osoby wstrzymały się od głosowania.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#WicemarszałekJózefZych">Kto jest za tym, aby wiceprzewodniczącym został poseł J. Łochowski?</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#WicemarszałekJózefZych">Za kandydatem głosowało 13 osób, przeciw 1, 5 wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#WicemarszałekJózefZych">Oddaję dalsze prowadzenie obrad panu posłowi M. Manickiemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełMaciejManicki">W imieniu wszystkich członków Komisji dziękuję panu marszałkowi za udział w posiedzeniu, a także za deklarację współpracy.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PosełMaciejManicki">Chcę także podziękować za zaufanie i obdarzenie mnie ponownie tą funkcją. Ubolewam, że pan poseł J. Kuroń nie chce dalej pracować w składzie prezydium Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełBogdanPęk">Zgłaszam wniosek o zamknięcie posiedzenia,</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełMaciejManicki">Jeśli nie ma innych wniosków, zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>