text_structure.xml 18.4 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godz. 13)</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Przewodniczy na posiedzeniu wicemarszałek Sejmu Zenon Kliszko)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WicemarszałekZenonKliszko">Otwieram posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#WicemarszałekZenonKliszko">Na sekretarzy powołuję posłów Zytę Borkowską i Jana Kleczaja.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#WicemarszałekZenonKliszko">Protokół i listę mówców prowadzi poseł Jan Kleczaj.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#WicemarszałekZenonKliszko">Proszę Posłów Sekretarzy o zajęcie miejsc przy stole prezydialnym.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#WicemarszałekZenonKliszko">Protokóły 1 i 2 posiedzenia Sejmu uważam za przyjęte, gdyż nie wniesiono przeciw nim zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#WicemarszałekZenonKliszko">Na pierwszym posiedzeniu Sejmu nie złożyli ślubowania z powodu nieobecności posłowie: Korczyński Grzegorz, Kowalczyk Stanisław, Kulczyński Stanisław, Żabiński Andrzej.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#WicemarszałekZenonKliszko">Proszę Obywateli Posłów o zbliżenie się do Prezydium w celu złożenia ślubowania.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#WicemarszałekZenonKliszko">Czy poseł Grzegorz Korczyński jest nieobecny? Widocznie jest nieobecny.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#WicemarszałekZenonKliszko">Proszę wszystkich obecnych o powstanie z miejsc.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#komentarz">(Wszyscy wstają)</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#komentarz">(Czyta rotą ślubowania)</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#WicemarszałekZenonKliszko">„Ślubuję uroczyście jako poseł na Sejm Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej pracować dla dobra Narodu Polskiego i pogłębiać jego jedność, przyczyniać się do umacniania więzi władzy państwowej z ludem pracującym miast i wsi, czynić wszystko dla utrwalenia niepodległości i suwerenności, dla pomyślnego, socjalistycznego rozwoju Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#komentarz">(Poseł Kowalczyk Stanisław: Ślubują.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#komentarz">(Poseł Kulczyński Stanisław: Ślubuję.)</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#Komentarz">Poseł Andrzej Żabiński.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#komentarz">(Poseł Żabiński Andrzej: Ślubuję.)</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#Komentarz">Stwierdzam, że posłowie: Stanisław Kowalczyk, Stanisław Kulczyński i Andrzej Żabiński złożyli ślubowanie poselskie.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#Komentarz">Prezydium Sejmu usprawiedliwia nieobecność na posiedzeniu posłów, których nazwiska będą umieszczone w załączniku do protokołu posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#Komentarz">Ustalony przez Prezydium Sejmu porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia został Obywatelom Posłom doręczony.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#Komentarz">Porządek ten obejmuje: Sprawozdanie Komisji Wymiaru Sprawiedliwości o rządowym projekcie ustawy o amnestii.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#Komentarz">W związku z tym Prezydium Sejmu proponuje, aby na podstawie art. 55 regulaminu Sejm skrócił postępowanie przy uchwalaniu ustawy o amnestii przez przystąpienie do drugiego czytania niezwłocznie po otrzymaniu przez posłów druku sprawozdania Komisji.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#Komentarz">Czy w sprawie tej propozycji i porządku dziennego dzisiejszego posiedzenia ktoś z Obywateli Posłów pragnie zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#Komentarz">Nikt się nie zgłasza.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#Komentarz">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#Komentarz">Wobec tego uważam, że Sejm przyjął wysuniętą propozycję, a tym samym zatwierdził porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-4.12" who="#Komentarz">Przystępujemy do porządku dziennego, a mianowicie sprawozdania Komisji Wymiaru Sprawiedliwości o rządowym projekcie ustawy o amnestii (druki nr 3 i 4).</u>
          <u xml:id="u-4.13" who="#Komentarz">Głos ma sprawozdawca poseł Jan Mroczek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełMroczekJan">Wysoki Sejmie! W imieniu Komisji Wymiaru Sprawiedliwości mam zaszczyt przedstawić Wysokiej Izbie rządowy projekt ustawy o amnestii.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełMroczekJan">Polityczna ranga ćwierćwiecza istnienia Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, osiągnięte w tym okresie umocnienie ludowego państwa, wszechstronny rozwój naszego kraju, stabilizacja socjalistycznych stosunków społecznych oraz wzrost poszanowania prawa — uzasadniają przeprowadzenie amnestii.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PosełMroczekJan">Przeprowadzenie amnestii uzasadnione jest również nowymi kierunkami zwalczania przestępczości, wynikającymi z kodyfikacji karnej, uchwalonej w kwietniu bieżącego roku, a mianowicie bardziej elastycznego potraktowania czynów drobniejszych, o mniejszym stopniu społecznego niebezpieczeństwa, przy jednoczesnym zabezpieczeniu poprzez surowe sankcje karne skutecznych środków walki z przestępstwami ciężkimi, społecznie bardziej niebezpiecznymi.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PosełMroczekJan">Projekt obecnej ustawy amnestyjnej obejmuje czyny popełnione przed dniem 15 lipca 1969 r.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PosełMroczekJan">Projekt przewiduje jako zasadę całkowite puszczenie w niepamięć i przebaczenie przestępstw drobnych, zarówno zwykłych, jak i skarbowych, zagrożonych karą pozbawienia wolności do lat dwóch, albo karą grzywny lub obiema tymi karami łącznie oraz wykroczeń — w tym również skarbowych.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PosełMroczekJan">Jeżeli chodzi o przestępstwa cięższe, zagrożone surowszymi karami, przewiduje się całkowite darowanie kary pozbawienia wolności orzeczonej w rozmiarze do lat dwóch, złagodzenie o połowę kar pozbawienia wolności od 2–3 lat, a za przestępstwa nieumyślne — z wyjątkiem nieumyślnego spowodowania śmierci — w rozmiarze do 5 lat oraz złagodzenie o 1/3 pozostałych kar pozbawienia wolności, to jest orzeczonych w rozmiarze do 15 lat więzienia. Daruje się też grzywny orzeczone samoistnie do 5 tys. zł, a jeśli są orzeczone obok kary pozbawienia wolności — w rozmiarze do 2 tys. zł. Kierując się względami humanitarnymi, projekt ustawy o amnestii w szerszym stopniu obejmuje pewne, zasługujące na specjalne potraktowanie grupy osób.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#PosełMroczekJan">Są to:</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#PosełMroczekJan">1) kobiety mające na wychowaniu dzieci do lat 16,</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#PosełMroczekJan">2) ludzie starsi — mężczyźni powyżej 60 lat, kobiety powyżej lat 50,</u>
          <u xml:id="u-5.9" who="#PosełMroczekJan">3) młodociani, którzy w chwili popełnienia przestępstwa nie mieli ukończonych 18 lat.</u>
          <u xml:id="u-5.10" who="#PosełMroczekJan">W stosunku do tych osób amnestia jest szersza. Mianowicie puszcza się im w niepamięć i przebacza przestępstwa zagrożone karą pozbawienia wolności do lat 3 lub karą grzywny, albo obiema tymi karami łącznie.</u>
          <u xml:id="u-5.11" who="#PosełMroczekJan">Daruje się im całkowicie karę pozbawienia wolności orzeczoną w rozmiarze do lat 3, łagodzi o połowę karę pozbawienia wolności orzeczoną w rozmiarze powyżej lat 3 do lat 5, a karę surowszą — do lat 15 — łagodzi się o 1/3.</u>
          <u xml:id="u-5.12" who="#PosełMroczekJan">Odnośnie do przestępstw ściganych z oskarżenia prywatnego, to w przypadku umorzenia postępowania w tych sprawach nastąpi zwrot oskarżycielowi prywatnemu wpłaconej przez niego zryczałtowanej równowartości kosztów postępowania, chyba że w sprawie zapadł już wyrok, choćby nieprawomocny.</u>
          <u xml:id="u-5.13" who="#PosełMroczekJan">Jednocześnie spod działania ustawy amnestyjnej wyłączonych będzie szereg przestępstw najgroźniejszych społecznie, co do których ani obecny stan przestępczości w kraju, ani obecna polityka karania nie uzasadniają darowania lub łagodzenia orzeczonych kar.</u>
          <u xml:id="u-5.14" who="#PosełMroczekJan">Są to przestępstwa takie, jak zbrodnie popełnione przez faszystowsko-hitlerowskich zbrodniarzy, sabotaż, szpiegostwo, zabójstwo umyślne, rabunek, gwałt, najcięższe wypadki zagarnięcia mienia społecznego oraz najcięższe wypadki przestępstw dewizowych i celnych, opłacona protekcja, łapownictwo, umyślne spowodowanie pożaru, poważniejsze w skutkach przestępstwa drogowe, popełnione w stanie nietrzeźwości oraz recydywa i chuligaństwo z wyjątkiem wypadków drobnych. O tym stanowi art. 7 projektu ustawy amnestyjnej.</u>
          <u xml:id="u-5.15" who="#PosełMroczekJan">A zatem z dobrodziejstwa amnestii nie będą korzystać sprawcy przestępstw szczególnie niebezpiecznych społecznie i groźnych dla porządku publicznego.</u>
          <u xml:id="u-5.16" who="#PosełMroczekJan">Należy podkreślić, że darowanie i złagodzenie kar będzie mieć zastosowanie jedynie do sprawców przestępstw znanych organom ścigania przed ogłoszeniem amnestii.</u>
          <u xml:id="u-5.17" who="#PosełMroczekJan">Jeżeli chodzi o przestępstwa popełnione przed dniem 15 lipca 1969 r., ale jeszcze nie znane organom ścigania — amnestię stosować będzie można jedynie w wypadku, gdy sprawca takiego przestępstwa zgłosi się nie później niż do dnia 31 grudnia 1969 r. do organów ścigania i ujawni istotne okoliczności czynu oraz osoby, które z nim współdziałały w dokonaniu tego przestępstwa.</u>
          <u xml:id="u-5.18" who="#PosełMroczekJan">Dla takich osób amnestia będzie miała zakres szerszy niż omówiony poprzednio. Mianowicie, w razie zgłoszenia się przez sprawcę, umorzone będą wszystkie sprawy o przestępstwa zagrożone karą pozbawienia wolności do lat 5, a w sprawach o przestępstwa zagrożone karą surowszą — całkowitemu darowaniu ulegać będzie kara orzeczona w rozmiarze do lat 5, zaś kary surowsze będzie można złagodzić o połowę, a w szczególnie uzasadnionych wypadkach — nawet zupełnie od nich sprawcę uwolnić. Stanowi o tym art. 8 projektu ustawy o amnestii.</u>
          <u xml:id="u-5.19" who="#PosełMroczekJan">Analogiczne zasady — zgodnie z tymże przepisem — obowiązują w razie zgłoszenia się sprawcy do organów ścigania do dnia 31 grudnia 1969 r. i ujawnienia wszystkich okoliczności sprawy w innych wypadkach. Chodzi tu o przestępstwa nie podlegające amnestii, należące do wyżej wymienionych przestępstw, wyłączonych spod jej dobrodziejstwa, bądź też będące przestępstwami trwałymi, gdy stan przestępny trwa jeszcze po dniu wejścia w życie amnestii, na przykład w wypadku nielegalnego posiadania broni.</u>
          <u xml:id="u-5.20" who="#PosełMroczekJan">Wysoki Sejmie! Zasady zawarte w art. 8 projektu ustawy o amnestii są szczególnie ważne. Otwierają one drogę powrotu do normalnego, uczciwego życia ludziom, którzy weszli w przeszłości na drogę przestępczą, tkwią w jakiejś aferze lub gangu, dotąd nie wykrytym, lecz chcieliby zerwać z tą działalnością, ujawnić okoliczności, w jakich przestępstwo zostało dokonane i skorzystać z dobrodziejstwa amnestii.</u>
          <u xml:id="u-5.21" who="#PosełMroczekJan">Projekt ustawy o amnestii w swym art. 8 stwarza takim ludziom możliwość ujawnienia swej działalności i skorzystania z amnestii. Amnestia — jak już wspomniano — ma w takich wypadkach zakres szerszy, a wyłączenia spod amnestii w razie ujawnienia się nie mają zastosowania.</u>
          <u xml:id="u-5.22" who="#PosełMroczekJan">Przepis o ujawnieniu daje więc dużą szansę ludziom chcącym zerwać ze swoją przestępczą działalnością i pomóc w naprawieniu wyrządzonych szkód. Otwiera ona dla nich drogę powrotu do uczciwego życia, zdejmując lub bardzo wydatnie łagodząc wiszące nad nimi groźby kary.</u>
          <u xml:id="u-5.23" who="#PosełMroczekJan">Wysoka Izbo! Projekt ustawy amnestyjnej, dążąc do przeciwdziałania powrotu do przestępstwa przez osoby, które z amnestii skorzystają, wprowadza w art. 11 zasadę, że kary darowane na podstawie art. 3 ust. 1 oraz art. 8 ust. 3 pkt 2 projektu podlegają wykonaniu w rozmiarze, w jakim były poprzednio orzeczone, jeżeli osoba, której karę darowano, popełni w okresie dwóch lat od darowania kary z winy umyślnej przestępstwo podobne, za które orzeczono karę pozbawienia wolności. Od tej słusznej zasady sąd będzie mógł odstąpić jedynie w szczególnych, uzasadnionych wypadkach — Projekt stara się także stworzyć warunki ułatwiające osobom powracającym z zakładów karnych adaptację w normalnym życiu i w związku z tym stanowi, że zwolnienia odbywać się będą stopniowo. Chodzi bowiem o to, by nie wywoływać spiętrzenia trudności związanych z zatrudnieniem i usytuowaniem w środowisku osób zwolnionych z aresztów śledczych i zakładów karnych. W pierwszej kolejności zwalniane będą kobiety wychowujące dzieci w wieku do lat 16 lub kobiety mające ponad 50 lat, mężczyźni powyżej 60 lat, młodociani, którzy w chwili popełnienia przestępstwa nie ukończyli lat 18 oraz osoby tymczasowo aresztowane. Pozostałe osoby zwalniane będą w dalszej kolejności, w każdym razie w okresie nie przekraczającym 1 miesiąca od dnia wejścia w życie ustawy o amnestii.</u>
          <u xml:id="u-5.24" who="#PosełMroczekJan">Kończąc, wnoszę w imieniu Komisji Wymiaru Sprawiedliwości, aby Wysoki Sejm uchwalić raczył projekt ustawy o amnestii — w brzmieniu projektu rządowego.</u>
          <u xml:id="u-5.25" who="#komentarz">(Oklaski)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WicemarszałekZenonKliszko">Czy ktoś z Obywateli Posłów pragnie zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#WicemarszałekZenonKliszko">Nikt się nie zgłasza?</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#WicemarszałekZenonKliszko">Wobec tego przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#WicemarszałekZenonKliszko">Kto z Obywateli Posłów jest za przyjęciem w całości projektu ustawy o amnestii w brzmieniu proponowanym przez Komisję Wymiaru Sprawiedliwości — zechce podnieść rękę.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#WicemarszałekZenonKliszko">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#WicemarszałekZenonKliszko">Kto jest przeciw? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#WicemarszałekZenonKliszko">Kto się wstrzymał od głosu? Również nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#WicemarszałekZenonKliszko">Stwierdzam, że Sejm uchwalił ustawę o amnestii.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#WicemarszałekZenonKliszko">W ten sposób porządek dzienny obecnego posiedzenia został wyczerpany.</u>
          <u xml:id="u-6.9" who="#WicemarszałekZenonKliszko">Proszę Obywatelkę Sekretarza Posłankę Zytę Borkowską o odczytanie komunikatów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#SekretarzposełZytaBorkowska">1. Plenarne posiedzenie Polskiej Grupy Unii Międzyparlamentarnej odbędzie się w dniu dzisiejszym, to jest w poniedziałek dnia 21 lipca 1969 r. bezpośrednio po posiedzeniu Sejmu. Obywatele Posłowie, którzy zapisali się do Polskiej Grupy Unii Międzyparlamentarnej, są proszeni o nieopuszczanie sali.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#SekretarzposełZytaBorkowska">2. Posiedzenia komisji sejmowych odbędą się w dniu dzisiejszym, to jest 21 lipca br. po zakończeniu posiedzenia Sejmu według następującego planu:</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#SekretarzposełZytaBorkowska">— o godz. 13.40 zbiorą się komisje:</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#SekretarzposełZytaBorkowska">— Budownictwa i Gospodarki Komunalnej w sali nr 67 — Dom Poselski;</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#SekretarzposełZytaBorkowska">— Kultury i Sztuki w sali nr 70 — Dom Poselski;</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#SekretarzposełZytaBorkowska">— Przemysłu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa w sali nr 118;</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#SekretarzposełZytaBorkowska">— Spraw Wewnętrznych w sali nr 102;</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#SekretarzposełZytaBorkowska">— o godz. 13.55 zbiorą się komisje:</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#SekretarzposełZytaBorkowska">— Handlu Wewnętrznego w sali nr 67 — Dom Poselski;</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#SekretarzposełZytaBorkowska">— Komunikacji i Łączności w sali nr 101;</u>
          <u xml:id="u-7.10" who="#SekretarzposełZytaBorkowska">— Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego w sali nr 102;</u>
          <u xml:id="u-7.11" who="#SekretarzposełZytaBorkowska">— Pracy i Spraw Socjalnych w sali nr 70 — Dom Poselski.</u>
          <u xml:id="u-7.12" who="#SekretarzposełZytaBorkowska">3. Posiedzenie Polsko-Francuskiej Grupy Parlamentarnej odbędzie się w dniu dzisiejszym, to jest w poniedziałek 21 lipca br — w sali nr 118 po zakończeniu posiedzeń komisji sejmowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#WicemarszałekZenonKliszko">Na tym kończymy 3 posiedzenie Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#WicemarszałekZenonKliszko">Protokół posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w Biurze Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#WicemarszałekZenonKliszko">Następne z kolei, 4 posiedzenie Sejmu, odbędzie się w dniu dzisiejszym — 21 lipca br.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#WicemarszałekZenonKliszko">Posiedzenie rozpocznie się punktualnie o godz. 17.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#WicemarszałekZenonKliszko">Proszę Obywateli Posłów o punktualne zajęcie miejsc na sali posiedzeń.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#WicemarszałekZenonKliszko">Zamykam posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godz. 13 min. 20)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>