text_structure.xml 12.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam posłów i zaproszonych gości. Witam pana ministra Aleksandra Stępkowskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Porządek obrad Komisji obejmuje w pkt 1 rozpatrzenie zawiadomienia Prezesa Rady Ministrów o zamiarze przedłożenia Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej do ratyfikacji, bez zgody wyrażonej w ustawie, trzech umów: Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypryjskiej o wzajemnej ochronie informacji niejawnych podpisanej w Nikozji dnia 10 września 2015 r. (druk nr 423), Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Wielkiego Księstwa Luksemburga o wzajemnej ochronie informacji niejawnych podpisanej w Warszawie dnia 12 maja 2015 r. (druk nr 424), a także Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Gruzji o wymianie i wzajemnej ochronie informacji niejawnych podpisanej w Tbilisi dnia  8 października 2015 r. (druk nr 425). W pkt 2 przewidziane są sprawy bieżące.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Jeśli nie usłyszę uwag, uznam proponowany porządek za przyjęty. Uwag nie słyszę, zatem przystępujemy do realizacji pkt 1. Marszałek Sejmu na podstawie art. 118 ust. 2 regulaminu Sejmu skierował w dniu 15 kwietnia br. zawiadomienie z druku nr 423 do Komisji Spraw Zagranicznych celem zajęcia stanowiska co do zasadności wybranego przez Radę Ministrów trybu ratyfikacji.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Czy pan minister Stępkowski chciałby zabrać głos? Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAleksanderStepkowski">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Przedmiotem dzisiejszego posiedzenia jest skierowane do Sejmu zawiadomienie rządu o zamiarze ratyfikacji trzech bardzo podobnie skonstruowanych umów o ochronie informacji niejawnych, dlatego pozwolę sobie przedstawić je łącznie. Umowy te zostały podpisane przez rząd w ubiegłym roku. Jest to umowa z Cyprem z 10 września, z Luksemburgiem z 12 maja oraz z Gruzją podpisana 8 października ubiegłego roku.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAleksanderStepkowski">Celem wszystkich wyżej wymienionych umów jest określenie zasad współpracy podmiotów, które zgodnie z prawem krajowym są właściwe do przetwarzania informacji niejawnych, a więc zarówno instytucji rządowych, jak i podmiotów prywatnych. Potrzeba zawarcia umów wynika w każdym przypadku z chęci pogłębienia dwustronnej współpracy politycznej i gospodarczej, a także współpracy w zakresie obronności i bezpieczeństwa wewnętrznego, z którą wiąże się konieczność wymiany lub wspólnego wytwarzania informacji niejawnych.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAleksanderStepkowski">W zakresie współpracy organów rządowych, umowy zapewniają jasne zasady postępowania z informacjami niejawnymi otrzymanymi od strony zagranicznej. Najważniejsze obszary uregulowane umowami to tabele ekwiwalencji regulujące wzajemne traktowane informacji niejawnych o porównywalnych klauzulach, zasady przekazywania między stronami informacji, przechowywania, kopiowania i niszczenia wrażliwych materiałów, zasada ustanawiania poświadczeń bezpieczeństwa wydawanych przez druga stronę, upoważniających daną osobę lub instytucję do dostępu do informacji niejawnych.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAleksanderStepkowski">Umowy te regulują zasady postępowania na wypadek naruszenia lub podejrzenia naruszenia zasad ochrony informacji niejawnych, gdy może być konieczne dochodzenie wspólnie prowadzone przez władze bezpieczeństwa obu stron. W zakresie zainteresowania podmiotów prywatnych prowadzących działalność gospodarczą, umowy stworzą przedsiębiorcom podstawy prawne do zawierania kontraktów, których realizacja wiąże się z dostępem do informacji niejawnych wytworzonych przez stronę zagraniczną lub ze wspólnym wytwarzaniem takich informacji z podmiotem podlegającym prawu drugiej strony.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAleksanderStepkowski">Zakres przedmiotowy umów i szczegółowe regulacje w nich zawarte nie odbiegają od zwykle zawieranych dwustronnych umów o ochronie informacji niejawnych. Strona rządowa konsekwentnie stara się uzyskać w negocjacjach tekst jak najbardziej zbliżony do uregulowań w krajowym prawie dotyczącym ochrony informacji niejawnych. W związku z tym ostatecznie wynegocjowane umowy różnią się od siebie tylko na tyle, na ile to bezwzględnie było konieczne w celu dostosowania współpracy do wymogów drugiej strony.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAleksanderStepkowski">Wejście w życie umów nie spowoduje bezpośrednich skutków społecznych ani skutków finansowych dla podmiotów sektora finansów publicznych. Nie spowoduje także konieczności wprowadzenia zmian w polskim prawie wewnętrznym. Wszystkie umowy dotyczą spraw uregulowanych w prawie polskim, w szczególności w ustawie z dnia  5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych oraz w ustawie z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, ale ich postanowienia nie zawierają treści sprzecznych z polskim porządkiem prawnym.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAleksanderStepkowski">Tym samym należy uznać, że nie zostały spełnione przesłanki wymienione w art. 89 ust. 1 Konstytucji RP, a więc związanie Rzeczypospolitej Polskiej umowami nie wymaga zgody wyrażonej w drodze ustawy. Ratyfikacja umów jest natomiast konieczna w celu nadania ich postanowieniom charakteru prawa powszechnie obowiązującego, gdyż z ich treści wynikają prawa i obowiązki dla podmiotów prawa krajowego. Chodzi zarówno o osoby fizyczne, osoby prawne, jak i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, chcące przetwarzać otrzymane od drugiej strony informacje niejawne lub wspólnie je wytwarzać.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAleksanderStepkowski">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w związku z powyższym wnoszę o przyjęcie zawiadomienia Prezesa Rady Ministrów o zamiarze przedłożenia Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej do ratyfikacji, bez zgody wyrażonej w ustawie, Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypryjskiej o wzajemnej ochronie informacji niejawnych podpisanej w Nikozji dnia 10 września 2015 r., Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Wielkiego Księstwa Luksemburga o wzajemnej ochronie informacji niejawnych podpisanej w Warszawie dnia 12 maja 2015 r., a także Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Gruzji o wymianie i wzajemnej ochronie informacji niejawnych podpisanej w Tbilisi dnia  8 października 2015 r. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Dziękuję bardzo panu ministrowi. Czy są pytania do druku nr 423? Nie ma uwag. Stwierdzam, że w terminie wyznaczonym przez marszałka Sejmu, tj. do dnia 10 maja, nikt z posłów nie zgłosił zastrzeżeń co do trybu ratyfikacji umowy z druku nr 423. Otrzymali państwo opinię Biura Analiz Sejmowych przygotowaną przez pana Marcina Fryźlewicza.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Czy Biuro Legislacyjne zgłasza uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Nie zgłaszamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Dziękuję bardzo. Proponuję, aby Komisji przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Kto jest za przyjęciem sprawozdania? (16) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał? (0).</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Dziękuję bardzo. Stwierdzam, że Komisja przyjęła jednogłośnie sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń do druku nr 423.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Przechodzimy do rozpatrzenia umowy z Luksemburgiem. Rozumiem, że pan minister łącznie przedstawił uzasadnienie dla trzech umów. Czy są pytania do pana ministra? Nie ma pytań.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Stwierdzam, że w terminie wyznaczonym przez Marszałka Sejmu, tj. do dnia 10 maja, nikt z posłów nie zgłosił zastrzeżeń co do trybu ratyfikacji umowy z druku nr 424. Otrzymali państwo opinię Biura Analiz Sejmowych przygotowaną przez pana Marcina Fryźlewicza.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Czy Biuro Legislacyjne zgłasza uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Proponuję, aby Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń do druku nr 424. Kto jest za przyjęciem sprawozdania? (16) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał? (0).</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Dziękuję bardzo. Stwierdzam, że Komisja przyjęła jednogłośnie sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń do druku nr 424.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Przechodzimy do rozpatrzenia umowy z Gruzją. Marszałek Sejmu na podstawie stosownych zapisów regulaminu sejmu skierował w dniu 15 kwietnia zawiadomienie z druku nr 425 do Komisji Spraw Zagranicznych celem zajęcia stanowiska co do zasadności wybranego przez Radę Ministrów trybu ratyfikacji. Czy są pytania do pana ministra w związku z umową? Nie słyszę pytań.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Stwierdzam, że w terminie wyznaczonym przez Marszałka Sejmu nikt z posłów nie zgłosił zastrzeżeń co do trybu ratyfikacji umowy z druku nr 425. Otrzymali państwo opinię Biura Analiz Sejmowych przygotowaną przez pana Marcina Fryźlewicza.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Czy Biuro Legislacyjne zgłasza uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Nie zgłaszamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Proponuję, aby Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń do druku nr 425. Kto jest za przyjęciem sprawozdania? (17) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał? (0).</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Dziękuję bardzo. Stwierdzam, że Komisja przyjęła jednogłośnie sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń do druku nr 425.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie pkt 1. Czy w sprawach różnych ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Informuję, że na tym porządek obrad został wyczerpany. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Dziękuję panu ministrowi. Dziękuję państwu posłom.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>