text_structure.xml 43 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelJakubRutnicki">Otwieram posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelJakubRutnicki">Na podstawie listy obecności stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelJakubRutnicki">Witam panie i panów posłów. Witam wszystkich zaproszonych gości, na czele z panem ministrem Widerą. Witam pana dyrektora Departamentu Sportu dla Wszystkich Dariusza Buzę. Witam pana Mirosława Krusiewicza z urzędu marszałkowskiego… nie jest obecny, miałem taką osobę na liście. Witam wszystkich pracowników Ministerstwa Sportu i Turystyki.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelJakubRutnicki">Zanim rozpoczniemy bardzo proszę państwa o zachowanie ciszy… rozumiem, nastąpił tzw. czeski błąd, ale teraz możemy przejść do dalszego procedowania.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelJakubRutnicki">Zanim przyjmiemy porządek dzienny, stwierdzę przyjęcie protokołów z poprzednich posiedzeń Komisji wobec niewniesienia do nich zastrzeżeń, bardzo za to dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelJakubRutnicki">Możemy przejść do porządku dziennego: rozpatrzenia informacji na temat innowacyjności w sporcie – Narodowa Baza Talentów. Temat przedstawi Minister Sportu i Turystyki oraz Dyrektor Instytutu Sportu – Państwowego Instytutu Badawczego.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelJakubRutnicki">Panie ministrze, bardzo proszę o rozpoczęcie a później przekazanie głosu poszczególnym gościom.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacyposelJakubRutnicki">Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiJanWidera">Szanowni państwo, Narodowa Baza Talentów to uniwersalne i innowacyjne narzędzie służące do badania poziomu sprawności fizycznej. Jest to narzędzie do gromadzenia wiedzy na temat poziomu kondycji fizycznej dzieci i młodzieży w Polsce. Jest też instrumentem wspomagającym proces identyfikacji talentów sportowych, platformą przeznaczoną do wprowadzania pomiarów somatycznych i wyników prób sprawności fizycznej. Mówimy o trzech podstawowych cechach motorycznych, do których zaliczamy: szybkość, siłę, wytrzymałość (bieg na 60 m, zwis na drążku na ugiętych ramionach i bieg długi – 600, 800 lub 1000 m). Zebrane informacje obrazują stan sprawności uczestników w porównaniu do populacji.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiJanWidera">Dzięki Narodowej Bazie Talentów polscy uczniowie mają możliwość rzetelnej diagnozy poziomu swojej sprawności oraz optymalnego wykorzystania swoich talentów sportowych, spełnienia pasji i ambicji sportowych. Rodzice i nauczyciele uzyskują po raz pierwszy narzędzie, które pomoże w śledzeniu postępów w rozwoju fizycznym swoich dzieci oraz podopiecznych.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiJanWidera">Celem projektu jest:</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiJanWidera">– systematyczna diagnoza procesów rozwoju fizycznego i motorycznego dzieci i młodzieży w Polsce, służąca opracowaniu danych statystycznych na temat zmian kondycji fizycznej młodej populacji, pozwalających na monitorowanie i ocenę jakości środowiska życia Polaków oraz planowanie i ocenianie działań państwa w zakresie wielu działów administracji państwowej, sportów, edukacji, zdrowia, polityki społecznej, pracy i gospodarki;</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiJanWidera">– powszechna możliwość dostępu do wiedzy na temat stanu rozwoju określonego dziecka w kontekście systemowego rozpoznania poziomu rozwoju ucznia i dostosowania warunków prowadzenia edukacji do jego indywidualnych potrzeb;</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiJanWidera">– wczesna identyfikacja występowania przypadków chorób cywilizacyjnych i podejmowania w stosownych przypadkach odpowiednich interwencji oraz rozpoznania zaburzeń we wzrastaniu i dojrzewaniu dzieci, pozwalających na wczesne uruchomienie specjalistycznej diagnostyki i podejmowanie stosownej terapii;</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiJanWidera">– prowadzenie celowego naboru do uprawiania sportu wyczynowego.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiJanWidera">W ramach funkcjonowania Narodowej Bazy Talentów w roku 2017 przebadano około 450 tys. osób, przeprowadzając ponad 2 mln prób sprawności fizycznej, w roku ubiegłym było to ponad 460 tys. osób i ponad 3 mln prób.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiJanWidera">Wnioski z raportów potwierdzają lepszą kondycję fizyczną współczesnej młodzieży uczestniczącej w dodatkowych, zorganizowanych formach aktywności fizycznej, realizowanych i finansowanych w ramach programów wspieranych przez MSiT. Dzieci zaangażowane w programie notują lepsze wyniki sprawności fizycznej od rówieśników zbadanych w 2009 roku w Polsce. Uzyskane dane potwierdzają prawidłowość, zgodnie z którą organizacja zajęć ruchowych, w tym wymiar i jakość lekcji wychowania fizycznego jest sposobem na odwrócenie negatywnych tendencji zmian sprawności fizycznej, obserwowanych w kraju od 1989 roku.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiJanWidera">Dziękuję i poproszę panią dyrektor o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelJakubRutnicki">Bardzo proszę, pani dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#DyrektorInstytutuSportuPanstwowegoInstytutuBadawczegoUrszulaWlodarczyk">Panie przewodniczący, państwo posłowie, chciałam przekazać informacje dotyczące Narodowej Bazy Talentów, ze względu na to, jaką rolę odgrywa Instytut Sportu – Państwowy Instytut Badawczy w realizacji tego programu.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#DyrektorInstytutuSportuPanstwowegoInstytutuBadawczegoUrszulaWlodarczyk">Na pewno, ideą stworzenia tego programu była potrzeba przygotowania prostego narzędzia, aby w łatwy i szybki sposób monitorować kondycję dzieci i młodzieży, o której mamy niepokojące sygnały od pewnego czasu, że nie jest dobra i jest coraz gorzej. Chcielibyśmy zrobić tak, aby zdecydowanie się poprawiła. Takie narzędzie pozwala na monitorowanie i śledzenie przebiegu rozwoju kondycji dzieci i młodzieży. Umieszczenie bazy w internecie pozwala na to, że mogą korzystać z niej wszyscy: rodzice, opiekunowie, nauczyciele i zainteresowane dzieci i młodzież oraz przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#DyrektorInstytutuSportuPanstwowegoInstytutuBadawczegoUrszulaWlodarczyk">Instytut Sportu – Państwowy Instytut Badawczy przez wiele lat realizował wiele programów ze środków MSiT, które upowszechniały sport, mamy więc duże doświadczenie. Od 2017 roku realizujemy Narodową Bazę Talentów.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#DyrektorInstytutuSportuPanstwowegoInstytutuBadawczegoUrszulaWlodarczyk">Zadaniem IS – PSB jest koordynowanie całego projektu w skali ogólnopolskiej i współpraca z partnerami – Akademią Wychowania Fizycznego w Warszawie oraz polskimi związkami sportowymi i Ministerstwem Sportu i Turystyki a także administracja portalem (to strona www.narodowabazatalentow.pl). Prowadzimy również obsługę biura projektów NBT, mającą na celu wsparcie techniczne i merytoryczne. Można kontaktować się z biurem za pomocą e-maila lub telefonicznie. Takie informacje są bezpośrednio przekazywane, jak można szybko i sprawnie korzystać z tego portalu. Prowadzimy również monitoring i przedstawiamy raporty dotyczące funkcjonowania projektu NBT oraz tworzymy i przekazujemy raporty ewaluacyjne. Prowadzimy też działania promocyjne i rozbudowujemy platformę. Jest ona nowa i od 2017 roku próbujemy dostosowywać ją do innych związków sportowych. Aktualnie prowadzimy współprace z Polskim Związkiem Narciarskim i Polskim Związkiem Sportów Saneczkowych, kolejne związki zgłaszają się, aby móc korzystać z NBT.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#DyrektorInstytutuSportuPanstwowegoInstytutuBadawczegoUrszulaWlodarczyk">Myślę, że więcej szczegółów może przedstawić nasz koordynator, który zajmuje się tym projektem w Instytucie Sportu, to pan Radosław Sarnecki, który przygotował krótką prezentację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelJakubRutnicki">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#KierownikZespoluProjektowISPIBRadoslawSarnecki">Dzień dobry.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#KierownikZespoluProjektowISPIBRadoslawSarnecki">Szanowni państwo, postaram się w bardzo krótki sposób przekazać informację na temat Narodowej Bazy Talentów i jak projekt się rozwiał. Chciałbym też pokazać, w jaki sposób rozwijamy go dalej i zapraszamy coraz więcej instytucji do współpracy.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#KierownikZespoluProjektowISPIBRadoslawSarnecki">Zacznijmy od tego, jak wspomniała pani dyrektor, iż NBT wystartowała w 2017 roku. Stworzenie pierwszej wersji zostało poprzedzone analizą potrzeb potencjalnych użytkowników, dostępnością zasobów, wszelkich ograniczeń prawnych, rzeczowych i funkcjonalnych.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#KierownikZespoluProjektowISPIBRadoslawSarnecki">Jakie były nasze zadania jako operatora? Przygotowanie systemu do tego, aby osoby, które będą z niego korzystały mogły to robić w sposób prosty i wygodny.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#KierownikZespoluProjektowISPIBRadoslawSarnecki">Tak jak możemy zobaczyć na slajdzie, Narodowa Baza Talentów jest umiejscowiona w podstawie piramidy i tworzy przyszłość pod sport wyczynowy. Mamy NBT, Szkolny Klub Sportowy, program Klub, obecnie zbieramy bardzo wiele danych z tych źródeł.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#KierownikZespoluProjektowISPIBRadoslawSarnecki">Na czym polega nasze zadanie?</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#KierownikZespoluProjektowISPIBRadoslawSarnecki">Tak jak wspomniał pan minister, w ciągu dwóch lat zbieraliśmy dane i na ich podstawie zaczynamy współpracować ze związkami. Ostatnią modelową współpracą do omówienia jest działanie wraz z polskim związkiem saneczkowym, który poprosił o młodzież, która charakteryzuje się wybranymi potrzebnymi atrybutami (szybkość, odpowiednia masa ciała i wzrost). Na podstawie tych danych kontaktujemy się z trenerami i nauczycielami ze szkół, aby takie dzieci, jeśli będą miały ochotę (i rodzic wyrazi na to zgodę) zgłosiły się do tego związku i udały się na pierwsze próby i testy, czy będą chciały uczestniczyć nadal w tego typu zadaniu.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#KierownikZespoluProjektowISPIBRadoslawSarnecki">Jeśli chodzi o rodzaje wykonywanych prób, tak jak wspomniał pan minister, mamy pomiary somatyczne i pomiary cech sprawności fizycznej, nie będę tego szerzej opisywał. Aby uzyskiwać rzetelne dane, opracowaliśmy instrukcję w formacie dostępnym w formacie wideo, udostępnionym na stronie YouTube. Wysyłamy też instrukcje do trenerów w postaci pdf. Staramy się, aby te dane były rzetelnie wprowadzane. Staramy się też je przeglądać, jeśli widzimy niepokojące lub bardzo dobre wyniki. Często staramy się to sprawdzić i jeździmy na wizytację takich klubów, porównując wyniki – czy faktycznie dobrze są realizowane.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#KierownikZespoluProjektowISPIBRadoslawSarnecki">Skąd zbieramy dane?</u>
          <u xml:id="u-6.9" who="#KierownikZespoluProjektowISPIBRadoslawSarnecki">Tak jak wspomniał pan minister, mamy je od uczestników programu Klub, Szkolny Klub Sportowy, od zewnętrznych użytkowników platformy oraz związków sportowych – Polskiego Związku Sportów Saneczkowych, Polskiego Związku Narciarskiego. Mogą państwo teraz zobaczyć wycinek raportu ewaluacyjnego, który został opracowany w ramach programu, na którym możemy zauważyć, że społeczność i dane wprowadzone do NBT pokazują to, co czym powiedział pan minister: dzieci są sprawniejsze od tych z ogólnopolskich badań realizowanych przez AWF z 2009 roku. Ciągle jesteśmy daleko z tyłu za badaniami z 1989 roku. To jest ta część opisująca sprawność społeczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-6.10" who="#KierownikZespoluProjektowISPIBRadoslawSarnecki">Mamy też w Narodowej Bazie Talentów element, który pozwala nam monitorować postęp poszczególnych zawodników. Mamy tu przykład jednego z nich, poprzez wprowadzone trzy różne próby możemy zobaczyć, jakie robił postępy (w tym przypadku bieg na 50 m chłopców). Widzimy, że dziecko na przestrzeni roku przesunęło się znacznie w siatce centylowej.</u>
          <u xml:id="u-6.11" who="#KierownikZespoluProjektowISPIBRadoslawSarnecki">To często dzieci, które wcześniej nie uczestniczyły w żadnych zajęciach sportowych. W tej chwili, uczestnicząc w zajęciach SKS lub dodatkowych zajęciach klubowych, mają większą liczbę zajęć i może stąd biorą się te wyniki.</u>
          <u xml:id="u-6.12" who="#KierownikZespoluProjektowISPIBRadoslawSarnecki">Pierwsza część Narodowej Bazy Talentów ograniczona była wyłącznie do wpisywania wyników prób sprawności fizycznej. Ze względu na to, że widzieliśmy, iż jest potrzeba ze strony trenerów klubów rozbudowywania całego systemu, w tej chwili jesteśmy na ukończeniu drugiej części, pozwoli ona związkom w jakiś sposób zarządzać portfelem swoich trenerów. Będzie to stworzone w ten sposób, że związek, będąc administratorem swojej części platformy będzie mógł udzielać dostępu poszczególnym trenerom, którzy będą mogli uzupełniać zarówno prowadzenie zajęć, jak i monitorować postęp swoich dzieciaków. Związek będzie miał również dostęp do tego, aby samemu analizować, w jaki sposób trener pracuje i jak zmieniają się wyniki.</u>
          <u xml:id="u-6.13" who="#KierownikZespoluProjektowISPIBRadoslawSarnecki">Tę część NBT oddamy, mamy nadzieję, na koniec kwietnia (lub na początek maja) 2019 roku. Obecnie jest ono testowane z Polskim Związkiem Narciarskim. Co więcej, pojawiają się różne propozycje. Ze strony PZN wypłynęła propozycja, aby wprowadzić dane zawodników z poprzednich lat, jak Justyny Kowalczyk i innych, którzy osiągali wyniki, aby można było później opracować algorytm, który pozwoli porównywać rozwój dzieci.</u>
          <u xml:id="u-6.14" who="#KierownikZespoluProjektowISPIBRadoslawSarnecki">W telegraficznym skrócie to wszystko, jeśli chodzi o to narzędzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelJakubRutnicki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelJakubRutnicki">Otwieram dyskusję – myślę, że głosów będzie wiele.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyposelJakubRutnicki">Zaraz oddam głos panu ministrowi… najpierw pragnę zapytać, ile kosztowało stworzenie tego portalu?</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczacyposelJakubRutnicki">Rozumiem, że te wszystkie pomiary nie są skomplikowane i każdy może to zrobić. Każdy będzie miał dostęp do tego narzędzia. Rozumiem, że może być sytuacja, że do każdego wuefisty dojdzie taka informacja i ma powiedzieć: zróbcie takie badanie, wprowadź to, to będzie można wykorzystać to.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PrzewodniczacyposelJakubRutnicki">Mam pytanie do pana ministra: czy te rzeczy, które tam są wpisywane to szukanie rzeczywistych talentów. Czy później jest jakaś zasada, narzędzie, które ma wychwytywać te ponadnormatywne wyniki? Co później robi się z tymi osobami? Czy jest system, aby kierować te osoby dalej, aby nam te „perełki” i „diamenciki” nie zginęły, oprócz takiej wiedzy o tym, czy jest lepiej, czy gorzej. To wszystko z mojej strony.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PrzewodniczacyposelJakubRutnicki">Oddaję głos – pan poseł Adam Korol, bardzo proszę, kolejny w dyskusji będzie pan poseł Ziółkowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselAdamKorol">Panie przewodniczący, panie ministrze, generalnie powiem, że to fajna rzecz.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselAdamKorol">Odniosę się do tego porównania, bo nie wiem czy jest super trafne. Nie wiem jaka grupa badawcza była w 2009 roku badana. Ewidentnie stworzona baza talentów opiera się na osobach, które mają trochę więcej zajęć sportowych – czy w tamtych badaniach było tak samo? Czy to były tylko dzieci uczestniczące w lekcjach wychowania fizycznego? Wiem, że będzie ciężko odpowiedzieć. Widać, że te dzieciaki mają więcej zajęć sportowych i wyniki są o wiele lepsze, ale gorsze niż w latach 80., to jest ciekawe.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselAdamKorol">Fajnym, dobrym pomysłem byłoby stworzenie modelu mistrza – znalezienie starych wyników Justyny Kowalczyk i na ich podstawie analizować dane. Zapewne Instytut Sportu ma bardzo dużą bazę takich wyników… byliśmy tam badani z Tomkiem Kucharskim, doszliśmy do pewnego etapu w sporcie – nie wiem, czy to jest na kartce w Instytucie… oczywiście, te dane są w bazie, co potwierdza pani dyrektor. Kiedyś prosiłem o swoje badania i otrzymałem je nie na kartce, tylko drogą elektroniczną.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PoselAdamKorol">Stworzenie bazy jest super. Dojście do badań najlepszych zawodników pozwoli nam na stworzenie porównań, tak naprawdę o to chodzi. Mamy kilka nazwisk, które osiągnęły sukces w sporcie i do nich trzeba się porównywać. Suche wyniki o niczym nie świadczą, bo decyduje o nich jeszcze wiele innych czynników, ale są podstawą do wyłapania osób, które mogą osiągnąć sukces w jakiejś konkretnej dyscyplinie.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PoselAdamKorol">To wszystko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelJakubRutnicki">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelJakubRutnicki">Na sali mamy czterech złotych medalistów olimpijskich i wybitną postać polskiej siatkówki. Jeśli wyników nie ma z lat młodzieńczych, może warto byłoby je uzupełnić – mówiąc pół żartem, pół serio.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelJakubRutnicki">Głos ma pan poseł Szymon Ziółkowski, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselSzymonZiolkowski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselSzymonZiolkowski">Panie przewodniczący, panie ministrze, celem uzupełnienia – mamy też wybitną wieloboistkę, która do dziś jest rekordzistką Polski (obawiam się też, niestety, że długo nią pozostanie w tejże konkurencji), niestety, ze zmiennym szczęściem, jeśli chodzi o starty w igrzyskach olimpijskich, ale tak to w sporcie bywa.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PoselSzymonZiolkowski">Wracając do tematu, mam kilka pytań związanych z prezentacją, którą otrzymaliśmy.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PoselSzymonZiolkowski">Pierwsza moja sugestia: wydaje mi się, że badania, które zostały przeprowadzone – aby były kompletnymi i można było się na nich opierać, jeśli chodzi o populację – powinny być standardowymi badaniami wykonywanymi w szkołach podstawowych. Patrząc na to, jak wyglądają, to żadna filozofia. Wtedy nie mielibyśmy 397 czy 642 tys. dzieci wziętych pod uwagę, ale znacznie większa liczbę i będzie można rzeczywiście mówić o bazie talentów. Musimy pamiętać, że wiele talentów sportowych chodzi to tych szkół i nie są okryci, bo nie trafili po drugiej stronie na trenera, czy wuefistę, który wykrzesałby ich do uprawiania sportu.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PoselSzymonZiolkowski">W tym temacie, jeśli chodzi o wzorzec mistrza, muszę powiedzieć, iż wątpię, aby coś takiego mogło powstać… ze swojej kariery pamiętam dwukrotnego mistrza olimpijskiego Tomka Majewskiego – sądzę, że nikt by o nim nigdy nie powiedział, że będzie dwukrotnym mistrzem olimpijskim… miał dwie lewe nogi, dwie lewe ręce. Wiem, że o mistrzu olimpijskim nie wypada tak mówić, ale tak było… pokazuje to, że niektóre talenty sportowe są wyjątkowo ukryte, bazowanie wyłącznie na profilu mistrza będzie ciężkie do zrealizowania.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#PoselSzymonZiolkowski">Moje pytania dotyczą kilku aspektów.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#PoselSzymonZiolkowski">Po pierwsze – nie wszystkie osoby, które wzięły udział w tych badaniach wykonały wszystkie pomiary, na podstawie których można dokonać analizy. W 2017 roku niecałe 400 tys. było wszystkich pomiarów wysokości ciała i somatycznych a tylko 384 tys. z nich obejmowało również biegi długodystansowe, to jest 16 tys. mniej. Rok później jest już 50 tys. różnicy między pomiarami somatycznymi i wszystkimi wykonanymi wynikami.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#PoselSzymonZiolkowski">Moje pytanie dotyczy tego, ile kompletnych wyników młodych ludzi mamy, aby móc na ich podstawie przeprowadzić analizy. Mamy tyle wyników, ale nie wiadomo czy wszystkie próby.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#PoselSzymonZiolkowski">Kolejne moje pytanie jest związane z finansami. Różnica w dotacji rok do roku wynosi 100%... patrząc na procentowe wykorzystanie środków, to wszystko dla mnie jest niezrozumiałe. Jeśli w 2017 roku do obsługi 400 tys. dzieci i około 2 mln pomiarów koszty obsługi i monitoringu wynosiły 18 tys. zł a rok później, dla 640 tys. dzieci (czyli 240 tys. więcej, a więc o 50% więcej) potrzebowaliśmy 600% środków, bo 124 tys. zł – analogii w tym wszystkim nie widzę. Skąd taki wzrost kosztów, który nie do końca zgadza się ze zwiększeniem liczby badań?</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#PoselSzymonZiolkowski">Tak samo, jeśli chodzi o koszty pośrednie: w 2017 roku mieliśmy 18 tys. zł kosztów a rok później – 52 tys. kosztów pośrednich… Chciałbym przypomnieć, że pan minister cały czas wspomina o kosztach pośrednich, jeśli chodzi o polskie związki sportowe i mówi, że należy je obniżyć, bo są zbyt wysokie.</u>
          <u xml:id="u-10.10" who="#PoselSzymonZiolkowski">Tu widzimy, jeśli chodzi o tę działalność, iż koszty pośrednie rosną.</u>
          <u xml:id="u-10.11" who="#PoselSzymonZiolkowski">Analogicznie obsługa techniczna akademii wychowania fizycznego wzrasta rok do roku o 40 tys. zł… nie ma tu analogii, jeśli chodzi o liczbę wykonanych badań. Jeśli byłoby ich procentowo więcej, koszty powinny się zwiększać.</u>
          <u xml:id="u-10.12" who="#PoselSzymonZiolkowski">To wszystko z mojej strony, dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelJakubRutnicki">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelJakubRutnicki">Głos mają panowie posłowie – Papke i Kucharski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselPawelPapke">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselPawelPapke">Panie przewodniczący, w duchu sportu składam duże gratulacje dla wszystkich medalistów olimpijskich i dla pani dyrektor – miałem przyjemność oglądać wszystkich tu wymienionych. Przypomnę, że pan przewodniczący to również piłkarz kopany, bramkarz, co prawda na poziomie piłkarskiej czwartej lidze w Wielkopolsce, ale też sportowa dusza.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PoselPawelPapke">Szanowni państwo, chciałem zadać pytanie dotyczące weryfikacji wyników. Doskonale państwo wiedzą, że wspólnie z ministerstwem prowadzimy projekt siatkarskich ośrodków szkolnych. Tam też również mamy badania, aby określić potencjał naszej młodzieży. Wiemy, że nie tylko trener, który prowadzi daną grupę musi być przy tych badaniach. Wysyłamy koordynatora regionalnego lub makroregionalnego, aby te wyniki były, mówiąc brutalnie – zgodne z rzeczywistością, trudno wierzyć na słowo honoru. To pochopne podejście do tematu naszej polskiej mentalności.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PoselPawelPapke">Mam pytanie o ewentualną weryfikację badań… oczywiście, całej młodzieży w Polsce nie da się zweryfikować, bo to setki tysięcy osób badanych – myślę, że punktowe weryfikacje, aby określić dokładność tego pomiaru by się przydały. Rzeczywiście, może wystąpić drobny problem.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PoselPawelPapke">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelJakubRutnicki">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelJakubRutnicki">Głos ma pan poseł Kucharski, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselTomaszKucharski">Panie przewodniczący, panie ministrze, chciałem zadać pytanie techniczne odnośnie do tego programu.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselTomaszKucharski">Mamy dwa lata opracowań: ile było osób śledzonych rok do roku i czy bezpośrednio badano jednego ucznia, jak wyglądały jego postępy?</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PoselTomaszKucharski">Chciałbym dołączyć się do słów pana posła Ziółkowskiego – dobrze byłoby, aby ten program był obowiązkowym testem dwa razy w roku w szkole, dałby nam duży obraz przekroju społecznego.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PoselTomaszKucharski">Mam pytanie: jeśli ktoś wypadnie z tych badań, czy jego wynik zostaje? Jeśli trafi do klubu to jego wyniki zostaną zachowane, czy jego konto będzie po jakimś czasie wygaszane? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelJakubRutnicki">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelJakubRutnicki">To na razie wszystko, jeśli chodzi o tę rundę pytań.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacyposelJakubRutnicki">Bardzo proszę państwa o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMSiTJanWidera">Może najpierw odniosę się do tematu bardzo ogólnie.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PodsekretarzstanuwMSiTJanWidera">Szanowni państwo, nie stworzymy narzędzia, które zaspokoi potrzeby wszystkich związków sportowych, że kliknie i będzie pokazywało, że ten nadaje się do wioślarstwa, jak nasz olimpijczyk, medalista, ten do rzutów – takiego narzędzia nie jesteśmy w stanie stworzyć, mogą to dopiero wykazać specjalistyczne testy, jakie mogą wypracować polskie związki sportowe. To narzędzie ma ogólnie pokazać, jaką mamy populację polskiej młodzieży, jak się rozwija jej sprawność i jaki to ma wpływ na jej zdrowie. To pierwsze, podstawowe zadanie.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PodsekretarzstanuwMSiTJanWidera">Druga, trochę mniejsza część, to pozyskiwanie talentów do poszczególnych dyscyplin sportu. Oczywiście, na dzień dzisiejszy wszystkie nasze programy, które realizujemy, upowszechniające sport dzieci i młodzieży, przewidują zalecanie, aby dzieci i młodzież przechodziły takie testy. Na dzień dzisiejszy prawie 17 tys. nauczycieli wychowania fizycznego przeprowadzających te testy. Mamy 3 mln dzieci w szkołach podstawowych w Polsce. Chcielibyśmy, aby wszystkie dzieciaki przez okres kilkuletni były objęte tym narzędziem, dopiero wtedy możemy powiedzieć, co jest nam jeszcze potrzebne do poprawy tej sytuacji i stanu zdrowia naszego społeczeństwa a szczególnie dzieci i młodzieży.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PodsekretarzstanuwMSiTJanWidera">Jest wiele problemów, przy tego typu projektach zawsze będą. Nie da się stworzyć takiego narzędzia, można opracować model mistrza. Często młodzież pytała mnie w szkołach o model mistrza. Odpowiadałem: zobacz jak wygląda mistrz Lewandowski, Szymon Ziółkowski, jaką mają posturę i warunki fizyczne – to jest model mistrza i w tym kierunku trzeba iść. Do tego dodać trzeba odpowiednie cechy motoryczne. Na pewno pewne dyscypliny sportu się wykluczają, jeśli chodzi sylwetkę i warunki fizyczne i motoryczne. Ten model mistrza na pewno można opracować.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#PodsekretarzstanuwMSiTJanWidera">Na pewno będą wskazane badania na naszych mistrzach, jak były zrobione w wieku 10-14 lat. Obecnie ich nie mamy, ale za 15-20 lat, jeśli z tych wyników wyjdą młodzi utalentowani sportowcy, będziemy mieli model, którymi będziemy mogli się posługiwać – w tym kierunku to zmierza.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#PodsekretarzstanuwMSiTJanWidera">Nie od razu Kraków zbudowano… to bardzo nowatorski projekt, który nie istnieje od pięciu lat, ale dopiero drugi rok, o ile dobrze pamiętam, jak go wdrażamy. Poczekajmy na efekty – oczywiście, na wszelkiego rodzaju wnioski i porady jesteśmy otwarci.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#PodsekretarzstanuwMSiTJanWidera">Jeśli chodzi o weryfikację, zrobiliśmy ją dla 800 takich testów. Zajęli się tym nasi koordynatorzy. Pewną wiedzę mamy. Nie możemy zakładać, że coś zrobimy i od razu ktoś będzie nas oszukiwał, wtedy nie moglibyśmy zrealizować żadnego działania, bo nie będzie to rzetelne. Na szczegółowe pytania chciałbym, aby odpowiedział pan koordynator.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#PodsekretarzstanuwMSiTJanWidera">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#KierownikZespoluProjektowISPIBRadoslawSarnecki">Szanowni państwo, odniosę się do pytania pana posła Szymona Ziółkowskiego.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#KierownikZespoluProjektowISPIBRadoslawSarnecki">Jeśli chodzi o liczbę osób, które wykonały próby i ma komplet badań, muszę wyciągnąć to z bazy danych…</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#KierownikZespoluProjektowISPIBRadoslawSarnecki">Powiem, dlaczego nie wszystkie próby zgadzają się liczbowo – bardzo często jest tak, że w naszej bazie pojawiają się dzieciaki w wieku 6-8 lat. Dzwonią nauczyciele i trenerzy i informują, że dziecko nie jest w stanie przebiec 600-800 m. Wykonujemy próby w okresie dwutygodniowym. W tym czasie chcemy wykonać wszystkie próby i wpisać je do bazy. Można też je wpisać po miesiącu, ale najważniejsze jest wykonanie testów w tym okresie. Może zdarzyć się tak, że dziecko wykona dwie próby a na kolejną się rozchorowało i się nie pojawiło. Przy tak dużej skali wyników musimy zrozumieć, że takie sytuacje mogą się pojawiać.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#KierownikZespoluProjektowISPIBRadoslawSarnecki">To odpowiedź na pytanie, dlaczego liczba prób jest różna.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#KierownikZespoluProjektowISPIBRadoslawSarnecki">Jeśli chodzi o weryfikację wyników… tak jak wspominał pan minister, weryfikujemy je praktycznie od razu, gdy pojawiają się w Narodowej Bazie Talentów. Wsiadamy w samochody i jedziemy do poszczególnych klubów czy szkół i sprawdzamy dzieci, czy te próby się zgadzają z wpisanymi w systemie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelJakubRutnicki">Tylko te super dobre?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#KierownikZespoluProjektowISPIBRadoslawSarnecki">Sprawdzamy ogólnie. Pojawia nam się test i w ciągu tygodnia sprawdzamy, czy wyniki są zbliżone do tego, co zostało wpisane do NBT.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#KierownikZespoluProjektowISPIBRadoslawSarnecki">Pojawiło się pytanie o koszty związane z prowadzeniem monitoringu. W 2017 roku monitoring nie był tak prowadzony, startowaliśmy w okolicach września, gdy pojawiły się pierwsze wyniki w bazie. Kontroli nie mogło być więc tak wiele. W roku 2018 kontroli przybyło. Została zaplanowana też rozbudowa narzędzia – w pierwszych latach była to prosta platforma do wpisywania wyników a teraz staramy się tworzyć różne ciekawe funkcjonalności dla trenerów, stąd wzrost kosztów z 9% do 31%.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelJakubRutnicki">Ile kosztowało stworzenie tego portalu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#KierownikZespoluProjektowISPIBRadoslawSarnecki">Na chwilę obecną stworzenie portalu, łącznie z tą drugą wersją, którą obecnie kończymy, kosztowało około 100 tys. zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelJakubRutnicki">Jasne.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacyposelJakubRutnicki">Pan poseł Korol, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselAdamKorol">Powiedział pan, że część tych testów nie było wykonanych, bo dzieci były za małe – jaka to jest skala? Mówił pan, że to dzieci w wieku 6-8 lat, może warto wprowadzić dla nich krótszy dystans? Wszystko zależy od skali badania – jeśli to 100, 200, 300 osób to może nie warto, ale jak jest to 10 tys. to może warto wprowadzić dystans 200, 300, 400 m, aby dzieci mogły go przebiec i wprowadzić do bazy? Nie wiem…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#KierownikZespoluProjektowISPIBRadoslawSarnecki">To warte zastanowienia, wspólnie z ministerstwem staraliśmy się, aby te testy były możliwe do wykonania dla większości. W przypadku wprowadzenia kolejnej próby nie wyobrażamy sobie, aby dzieci w wieku 9 lat biegały 300, 400 m, często trenerzy mogliby w ten sposób postąpić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelJakubRutnicki">Panie pośle, bardzo proszę do mikrofonu… są też zapisane inne osoby.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselAdamKorol">Przepraszam, nie zauważyłem.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PoselAdamKorol">Jakie jest kryterium doboru dystansu – to wiek, czy pełna dowolność dla wybierającego dystans?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelJakubRutnicki">Były jeszcze kolejne pytania… proszę się ustosunkować, a następnie głos zabierze pan poseł Papke.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#KierownikZespoluProjektowISPIBRadoslawSarnecki">Jeśli chodzi o dobór próby, do 10. roku życia dziewczynki biegają 600 m, chłopcy – 800 m a powyżej 10. roku życia wszyscy biegają 800 m.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelJakubRutnicki">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczacyposelJakubRutnicki">Pan poseł Papke, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselPawelPapke">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PoselPawelPapke">Chciałbym odnieść się do weryfikacji… być może, pan prezes źle mnie zrozumiał – nie chodzi o to, że mamy w genach oszustwo – gdy mamy tego bacika kontrolującego od czasu do czasu, wyniki są bardziej miarodajne. Jeśli to nie jest złamanie ustawy o RODO, chciałbym zapytać, czy wyniki miały „odchyły”, w stosunku do błędów, do przyjęcia? Czy były jakieś „odchyły”, gdy jeździli państwo po terenach i koordynatorach i próbowali weryfikować te wyniki? Czy one się potwierdzały, czy było trochę z tym kłopotów?</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PoselPawelPapke">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#KierownikZespoluProjektowISPIBRadoslawSarnecki">Już odpowiadam na to pytanie: pojawiały się różne błędy. Najczęstszym, przy realizacji testów, był źle wykonywany test związany ze zwisem na drążku na ugiętych ramionach. Nauczyciele często źle go wykonywali, to najtrudniejsza próba ze wszystkich do wykonania.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#KierownikZespoluProjektowISPIBRadoslawSarnecki">Dochodziło do sytuacji, że wyniki z reguły były zawyżone.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelJakubRutnicki">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PrzewodniczacyposelJakubRutnicki">Pan poseł Kucharski, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselTomaszKucharski">Chciałem zapytać o tę stronę techniczną: czy ktoś będzie mógł zostać w bazie danych, jeśli tylko raz weźmie udział w tym badaniu a później go nie będzie?</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PoselTomaszKucharski">Druga część pytania: czy MSiT będzie podejmowało rozmowy, aby wprowadzić ten program wraz z Ministerstwem Edukacji Narodowej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PodsekretarzstanuwMSiTJanWidera">Prowadzimy rozmowy cały czas, prace trwają na bieżąco. Na ostatnim spotkaniu podkomisji również rozmawialiśmy na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#KierownikZespoluProjektowISPIBRadoslawSarnecki">Jeśli chodzi o odpowiedź na pytanie związane z ciągłością testów i ich zachowaniem – wszystkie wyniki zawodników pozostają w bazie, nie usuwamy ich.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#KierownikZespoluProjektowISPIBRadoslawSarnecki">Z tych wyników chcemy tworzyć w przyszłości mapę polskiej sprawności fizycznej, aby zobaczyć w których regionach sprawność fizyczna jest najbardziej obniżona i szukać z ministerstwem rozwiązań, które pozwoliłyby ją tam podnieść. Na tym nam najbardziej zależy. Im bardziej sprawne społeczeństwo, tym większa możliwość znalezienia w przyszłości uzdolnionych dzieci i większa wydajność.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelJakubRutnicki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PrzewodniczacyposelJakubRutnicki">Rozumiem, że to narzędzie innowacyjne, które będzie się rozwijało. Co do zasady, oprócz tego, że będziemy mieli pewną skalę wiedzy dotyczącą tego, jak wygląda kondycja naszych dzieci, to ma być narzędzie powszechne, które pozwoli nam „zassać” do sportu osoby wybitne. Jasne procedury postępowania wypracowywane są (lub być powinny) z konkretnymi związkami. Powiedział o tym pan minister, ale nie wiem, czy polskie związki sportowe mają narzędzia, które pozwalają im określić parametry do swoich dyscyplin i stwierdzić, czy to jest materiał na wielkiego sportowca (pan minister to zasygnalizował) – czy są takie narzędzia obiektywnej oceny?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PodsekretarzstanuwMSiTJanWidera">Tak, Instytut Sportu na bieżąco współpracuje w tym temacie z polskim związkami sportowymi.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PodsekretarzstanuwMSiTJanWidera">Proszę panią dyrektor o przekazanie informacji o przeprowadzonych rozmowach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#DyrektorISPIBUrszulaWlodarczyk">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, to narzędzie jest młode i funkcjonuje od 2017 roku. Zainteresowanie polskich związków sportowych jest coraz większe. Jak napisaliśmy, Polski Związek Narciarski wdrożył już niejako NBT i cały czas prowadzimy rozmowy. Kolejne duże związki sportowe, jak Polski Związek Lekkiej Atletyki czy Związek Piłki Ręcznej w Polsce są już po spotkaniach z nami w tej sprawie, chcieliby dołożyć swoje próby specjalistyczne, aby wykorzystywać bazę w swoich sportach.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#DyrektorISPIBUrszulaWlodarczyk">Wiemy, że jest takie zapotrzebowanie i związki są zainteresowane. Wyjdziemy temu naprzeciw i spróbujemy stworzyć takie narzędzie. Gdy będą pierwsze, kolejne związki może się zainteresują i będziemy mogli dodać kolejne próby, chociaż dajemy sobie sprawę, że dla nauczycieli będzie to trudne, ale nie wykluczamy, że nie da się tego zrobić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelJakubRutnicki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PrzewodniczacyposelJakubRutnicki">Bardzo ważne jest dotarcie do jak największej grupy wuefistów, aby pojawiła się ta piramida, o której mówiliśmy. Narzędzie będzie się rozwijało, jeśli będzie powszechnie znane i dostęp będzie do niego szeroki a kryteria wpisywania i pomiaru zobiektywizowane, wtedy to będzie konkretny system.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#PrzewodniczacyposelJakubRutnicki">Będziemy się temu przyglądać.</u>
          <u xml:id="u-39.3" who="#PrzewodniczacyposelJakubRutnicki">To innowacyjne narzędzie. Oby w przyszłości, dzięki takim narzędziom, w innych salach, z innymi posłami, było jeszcze więcej osób wybitnych w jednym miejscu.</u>
          <u xml:id="u-39.4" who="#PrzewodniczacyposelJakubRutnicki">Bardzo dziękuję panom i paniom posłom, dziękuję przedstawicielom rządu.</u>
          <u xml:id="u-39.5" who="#PrzewodniczacyposelJakubRutnicki">To dosłownie ostatnie zdanie i będziemy zamykali posiedzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#KierownikZespoluProjektowISPIBRadoslawSarnecki">Chciałem powiedzieć jeszcze jedno.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#KierownikZespoluProjektowISPIBRadoslawSarnecki">Mówiliśmy o modelu mistrza – jeśli baza będzie wypełniona bardzo dużą liczbą dzieci w przyszłości może się okazać, że te, które staną się mistrzami, same nam taki model pokażą. Jeśli będziemy ich śledzili przez wiele lat, samo rozwiązanie pokaże nam jak powinien wyglądać profil mistrza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelJakubRutnicki">To prawda.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PrzewodniczacyposelJakubRutnicki">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#PrzewodniczacyposelJakubRutnicki">Wyczerpaliśmy wszystkie punkty, zamykam posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-41.3" who="#PrzewodniczacyposelJakubRutnicki">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>