text_structure.xml 52.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Witam państwa serdecznie. Proszę państwa, mamy kworum, więc zaczynamy.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Przepraszam w imieniu prana przewodniczącego Sasina. Prosił mnie o poprowadzenie posiedzenia Komisji w związku z jego opóźnionym powrotem z zagranicy. Bardzo prosił o to, żebym go zastąpił. Proszę państwa, wydaje się, że stosunkowo niekontrowersyjne kwestie są przed nami, więc miejmy nadzieję, że pójdzie nam to dość zręcznie.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Bardzo serdecznie witam przybyłych gości. Witam panie i panów posłów po wakacyjnej przerwie. Ta energia po wakacjach niekoniecznie musi się objawić w postaci przedłużonych dzisiejszych obrad. Witam również gości: pana Piotra Gryzę – podsekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia – witamy bardzo serdecznie – pana Sebastiana Skuzę – podsekretarza stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego – tak, dziękuję bardzo za przedstawienie się – witamy pana Pawła Szrota sekretarza stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów – witaliśmy się już – pana Piotra Suszyńskiego – wiceprezesa Polskiej Agencji Kosmicznej – rozumiem, że pan przewodniczący jest, tak jest, dziękuję bardzo – pana Macieja Miłkowskiego – zastępcę prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia. Miał być jeszcze pan minister Jarosław Sellin. Nie wiem, czy dotarł. Jeśli będzie, to już go witamy, choć jeszcze go nie widzimy.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Proszę państwa, otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje zaopiniowanie wniosku szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w sprawie zmian w planie finansowym Polskiej Agencji Kosmicznej na rok 2017, w pkt 2 zaopiniowanie wniosków Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerw celowych (poz. 18 i 10) w ustawie budżetowej na rok 2017 – witamy pana ministra Gruzę – i w pkt 3 rozpatrzenie sprawozdania z wykonania planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia za rok 2016. Czy są państwa uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Wobec niezgłoszenia wniosków do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Witamy pana ministra Sellina. Witaliśmy już poprzednio, kiedy nawet nie było pana ministra. Pana Gruzę przywitaliśmy.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Stwierdzam przyjęcie protokołów posiedzeń Komisji od lutego do lipca 2017 r. (posiedzenia nr 165–246) wobec niewniesienia do nich zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Przystępujemy proszę państwa do rozpatrzenia pkt 1 porządku dziennego. Proszę o przedstawienie wniosku szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w sprawie zmian w planie finansowym Polskiej Agencji Kosmicznej. Jeśli można, proszę o taką zwięzłą, skrótową formę wystąpienia. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowPawelSzrot">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, przepraszam, trochę niefortunnie usiadłem i muszę mówić tyłem do państwa. Niniejszym przedstawię wniosek o zmianę w planie finansowym Polskiej Agencji Kosmicznej na 2017 r. Wniosek ten został złożony na podstawie art. 21 ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Szczegółowe dane – tak jak pan przewodniczący mówił, ograniczę się do pewnego skrótu – dotyczące proponowanych zmian przedstawiliśmy Wysokiej Komisji w przekazanych materiałach. W tym momencie przedstawię tylko najważniejsze zagadnienia dotyczące tego wniosku. Projekt zmiany planu finansowego w ujęciu memoriałowym jak i wydatkowym polega jedynie na dokonaniu przesunięć wewnętrznych w obrębie poszczególnych pozycji wydatków oraz kosztów mających na celu urealnienie poszczególnych pozycji planu. Proponowane zmiany są niezbędne z uwagi na dostosowanie planu do aktualnych potrzeb agencji. Kwoty ogólne dochodów, wydatków, przychodów i kosztów oraz otrzymywanych dotacji nie ulegają zmianie. Chciałbym też tutaj wskazać, że proponowane zmiany nie spowodują zwiększenia zobowiązań Polskiej Agencji Kosmicznej i nie pogorszą planowanych wyników finansowych, co jest wypełnieniem przepisów art.21 ust. 6 ustawy o finansach publicznych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowPawelSzrot">Otrzymaliście państwo wszystkie szczegółowe zmiany. Jest ich cały szereg. Najważniejsze dotyczą, co można tutaj zaznaczyć, konieczności przygotowania Krajowego Programu Kosmicznego, ale jest też szereg innych zmian, które charakteryzują się dosyć małą skalą. Wszystkie te zmiany uzyskały akceptację Ministra Rozwoju i Finansów i w związku z tym będziemy prosić szanowną Komisję o ich przyjęcie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Bardzo serdecznie dziękuję za zwięzłą wypowiedź. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chce zadać pytanie w dyskusji? Pani poseł Skowrońska jako najbardziej wypoczęta, rozumiem, proszę bardzo. Po urlopie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Prosiłabym może, żeby bez tych uwag. Wypoczęta jestem zawsze, co widać po pracach Komisji. Chciałby pan poseł pewnie tyle pracować, co ja. Wierzę, że pan trochę mniej pracuje. Po dygresjach pytanie. W układzie memoriałowym po stronie kosztów zwiększa się środki na wynagrodzenia w kwocie 600 tys. zł. Chciałabym poprosić o wyjaśnienie tego, bo rozumiem, że poruszamy się w zmianie planu finansowego Polskiej Agencji Kosmicznej na rok 2017. W układzie kasowym mamy również zmianę w pozycji związanej z wynagrodzeniami. Poprosiłabym o wyjaśnienie, bo w tym zakresie ważne by było dowiedzieć się, dlaczego nie zaplanowano wcześniej wynagrodzenia albo co niesie za sobą zmiana pozycji – wynagrodzenia, gdzie planuje się zwiększenie wydatków? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Dziękuję bardzo. Pani poseł, to oczywiście było z życzliwości – nie złośliwie, broń Boże. Proszę bardzo o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzstanuwKPRMPawelSzrot">Szanowna pani przewodnicząca, otóż jeśli chodzi o zwiększenie kosztów zatrudnienia, to wynika to z dynamiki działań kadrowych. Chciałbym tutaj przekazać głos panu prezesowi Suszyńskiemu, który przedstawiłby to uzasadnienie w szczegółach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#WiceprezesPolskiejAgencjiKosmicznejPiotrSuszynski">Szanowny panie przewodniczący, chciałbym powiedzieć, że te koszty zaplanowano… To znaczy, w zeszłym roku zaplanowano zwiększenie liczby etatów do 60. Jednocześnie Ministerstwo Finansów dokonało przesunięcia kwoty na wynagrodzenia w wysokości – bodajże – 1300 tys. zł w podziałce na dodatkowe obciążenia. Tu po prostu urealniamy. Stosując bowiem tę podziałkę, która była w zeszłym roku, musiałbym zwolnić około 10 osób. To więc generalnie było nie do osiągnięcia. Urealniamy to. Zatrudniamy pracowników o dość wysokich kwalifikacjach. Nie jest możliwe zatrudnienie 60 osób, bo musiałbym wszystkim, których w tej chwili jest 50, o połowę, a przynajmniej jedną trzecią obciąć pobory. Zmierzamy więc tylko do urealnienia i do osiągnięcia kwot zaplanowanych w poprzednim roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Dziękuję bardzo. Pani poseł chce jeszcze coś dopytać. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Ja rozumiem sposób wydatkowania. Polska Agencja Kosmiczna jest jedną z tych instytucji, które – rozumiemy – były w organizacji. Została ona niedawno powołana. Wiemy doskonale, jak wyglądały w innych budżetach różnice, i to, jak wyglądało organizowanie miejsca, gdzie miała ona swoją centralę. To wszystko pamiętamy. Niemniej dość poważnie we wszystkich kadencjach rozmawiamy o wynagrodzeniach i o zatrudnieniu. W tym kontekście dziwi mnie trochę, bo to powinno być uzgodnione – jeżeli takie były plany agencji wcześniej – z ministrem finansów, a nie dzisiaj, bo tym sposobem za każdym razem mnożna powiedzieć tak „zaplanowano z górką wszystkie inne wydatki”. Proszę nam w takim razie powiedzieć, kosztem jakich wydatków zwiększacie państwo zatrudnienie? Czy zwiększa się również średnie wynagrodzenie w agencji? My tę dyskusję, która trwa od utworzenia agencji, pamiętamy. To jest stosunkowo młoda agencja. Pamiętamy podwójne poprawki i przyjęcie pieniędzy. Pamiętamy debatę o poprzednich budżetach agencji. Jeżeli państwo zaplanowali wcześniej, a minister państwu nie dał, to źle świadczy, jeśli chodzi o rzetelność planowania albo takiego ukrywania na wyrost, że po jednej stronie będziemy mieć wydatki, a teraz przeznaczamy je na wynagrodzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Dziękuję. Czy państwo chcą odpowiedzieć? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#SekretarzstanuwKPRMPawelSzrot">Pani poseł, trzy sprawy. Po pierwsze, to zwiększenie środków po stronie wynagrodzeń będzie się odbywało na konto wydatków bieżących. Pytała pani o to. Po drugie, nie jest to realne zwiększenie zatrudnienia, tylko dostosowanie do wcześniej założonego planu. Po trzecie, owszem ta zmiana, ta korekta, bo chciałbym podkreślić, że to jest tylko korekta, została uzgodniona. Jeśli chodzi o kwestię uzgodnień, to takie uzgodnienia są dokonywane na bieżąco, takie zmiany planu są przeprowadzane. Ja nie widzę tutaj niczego szczególnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Dziękuję serdecznie. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w dyskusji? Nie słyszę. Proszę państwa, proponuję przyjąć opinię Komisji w sprawie przedłożonego wniosku w następującym brzmieniu:</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">„Opinia nr 106 Komisji Finansów Publicznych do szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w sprawie zmian w planie finansowym Polskiej Agencji Kosmicznej uchwalona na posiedzeniu w dniu 12 września 2017 r.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 12 września 2017 r. rozpatrzyła wniosek szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 kwietnia 2017 r. dotyczący zmian w planie finansowym Polskiej Agencji Kosmicznej na 2017 r. Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 21 ust. 5 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycje zmian planu finansowego Polskiej Agencji Kosmicznej na rok 2017 przedstawione we wniosku.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Zastępca przewodniczącego Komisji Jan Szewczak”.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Proszę państwa, wydaje się to bezproblemowe, ale jest sprzeciw, więc oczywiście będziemy to głosować. Pani poseł, wydaje się, że to jest korekta wewnętrzna. To jest sprzeciw dla sprzeciwu. Proszę bardzo, głosujemy.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Kto jest za przyjęciem projektu opinii w przedstawionym brzmieniu? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał, proszę państwa? Tak, kto się wstrzymał? Pani Aniu, czy możemy podać wyniki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#SekretarzKomisjiAnnaWozniak">21 głosów za, 5 przeciw, 3 wstrzymujące się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#SekretarzstanuwKPRMPawelSzrot">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Dziękuję państwu za obecność. Do zobaczenia. Byle nie za długo. Byle nie za szybko – tak, przepraszam.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Proszę państwa, przechodzimy do pkt 2 porządku dziennego. Proszę o przedstawienie wniosku Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerw celowych w poz. 8 i 10 w ustawie budżetowej na rok 2017. Bardzo proszę o wystąpienie przedstawiciela Ministerstwa Rozwoju i Finansów. Czy pan minister osobiście, czy ktoś od państwa wyznaczony w tej sprawie? Tak, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowPawelGruza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, wnosimy o przeznaczenie łącznej kwoty 1200 tys. zł w ramach zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2017 rezerwy celowej w poz. 10 – Środki na awans zawodowy nauczycieli. Jeżeli mogę poprosić pana dyrektora o przedstawienie szczegółów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Bardzo proszę o kontynuowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyBudzetowejMinisterstwaFinansowMiroslawStasiak">Mirosław Stasiak, Ministerstwo Finansów. Dodam tylko, że w tej rezerwie minister środki, które miały być przeznaczone na awans zawodowy nauczycieli, wygospodarował w ramach własnych środków. Poinformował Ministerstwo Finansów o oszczędnościach w wysokości około 2500 tys. zł. Środki te zostaną przeznaczone na rezerwę dla wojewodów w ramach programu wieloletniego „Niepodległa”. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Dziękuję bardzo. Czy w kwestii tego drugiego wniosku też możemy prosić od razu, panie ministrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowPawelGruza">5000 tys. zł ujęte w ustawie budżetowej na 2017 r. w ramach rezerwy celowej – Środki na sfinansowanie programu, o którym mowa w art. 42a ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, mającego na celu wspieranie wybitnych studentów w podejmowaniu kształcenia na zagranicznych uczelniach. Kwota 5000 tys. zł przeznaczona zostanie na wydatki związane z organizacją, funkcjonowaniem oraz wyposażeniem Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej. Jeśli można, to prośba do pani dyrektor o szczegółowe objaśnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyBudzetowejMinisterstwaFinansowIwonnaKulikowska">Iwonna Kulikowska, Ministerstwo Finansów. Tak, jak powiedział pan minister, kwota 5000 tys. zł z tej rezerwy w poz. 18 zostanie przeznaczona na organizację Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej. Jest to nowa państwowa osoba prawna, która ma realizować zadania z zakresu umiędzynarodowienia szkolnictwa wyższego i nauki. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2017 r. o Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej instytucja ta rozpocznie swoją działalność z dniem 1 października bieżącego roku. Już w ocenie skutków tej ustawy wskazane było, że te środki, te 5000 tys. zł z tej rezerwy, o której pan minister już mówił, przeznaczone zostaną na działalność agencji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Bardzo dziękuję. Pani poseł, czy są jakieś pytania? Nie ma. W związku z tym, że nie słyszę więcej zgłoszeń, proszę państwa, proponuję przyjęcie opinii Komisji w sprawie przedłożonych wniosków w brzmieniu następujących dwóch opinii.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">„Opinia nr 107 Komisji Finansów Publicznych do Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej uchwalona na posiedzeniu w dniu 12 września 2017 r.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 12 września 2017 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 29 sierpnia 2017 r. dotyczący zmiany przeznaczenia kwoty w wysokości 5000 tys. zł z rezerwy celowej w pozycji 18 – Środki na sfinansowanie programu, o którym mowa w art. 42a ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, mającego na celu wspieranie wybitnych studentów w podejmowaniu kształcenia w zagranicznych uczelniach, zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2017.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycję przeznaczenia wyżej wymienionej kwoty na wydatki związane z organizacją, funkcjonowaniem oraz wyposażeniem Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej, która zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2017 r. o Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej rozpocznie działalność z dniem 1 października 2017 r.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Zastępca przewodniczącego Jan Szewczak”.</u>
          <u xml:id="u-25.5" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">To jest pierwsza opinia.</u>
          <u xml:id="u-25.6" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">I druga:</u>
          <u xml:id="u-25.7" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">„Opinia nr 108 Komisji Finansów Publicznych do Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej uchwalona na posiedzeniu w dniu 12 września 2017 r.</u>
          <u xml:id="u-25.8" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 12 września 2017 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 11 września 2017 r. dotyczący zmiany przeznaczenia kwoty w wysokości 1200 tys. zł z rezerwy celowej w poz. 10 – Środki na awans zawodowy nauczycieli, zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2017.</u>
          <u xml:id="u-25.9" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycję przeznaczenia wyżej wymienionej kwoty na dofinansowanie zakwalifikowanych do realizacji projektów własnych wojewodów, które otrzymały pozytywną opinię pełnomocnika rządu do spraw obchodów stulecia niepodległości Rzeczpospolitej Polskiej w ramach realizacji wyżej wymienionego programu wieloletniego.</u>
          <u xml:id="u-25.10" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Zastępca przewodniczącego Komisji Jan Szewczak”.</u>
          <u xml:id="u-25.11" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Proszę państwa, czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia obu tych projektów opinii? Nie słyszę – nikt się nie zgłasza.</u>
          <u xml:id="u-25.12" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Stwierdzam, że Komisja przyjęła opinie w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej w ustawie na rok 2017.</u>
          <u xml:id="u-25.13" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Przystępujemy do rozpatrzenia trzeciego punktu porządku dziennego. Zgodnie z ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej... Dziękujemy państwu za obecność. Zgodnie z ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych Minister Rozwoju i Finansów przedstawia do zaopiniowania sprawozdanie z wykonania planu finansowego NFZ za rok ubiegły. Właściwe komisje sejmowe, Komisja Finansów Publicznych i oddzielnie Komisja Zdrowia mają 14 dni na zaopiniowanie tego dokumentu. Ustawa stanowi, że nieustosunkowanie się przez komisje w tym terminie oznacza pozytywne zaopiniowanie sprawozdania o jego wykonaniu. Sprawozdanie wpłynęło do Komisji w dniu 31 sierpnia. Termin więc upływa już pojutrze, proszę państwa. Proszę o przedstawienie sprawozdania z wykonania planu finansowego przez NFZ w roku 2016 przedstawiciela Ministerstwa Rozwoju i Finansów oraz Narodowego Funduszu Zdrowia w kolejności. Bardzo proszę, kto pierwszy z państwa? Pan minister, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PodsekretarzstanuwMFPawelGruza">Panie przewodniczący, w istocie wnioskujemy o zaopiniowanie sprawozdania z wykonania planu finansowego NFZ za 2016 r. O szczegóły poproszę przedstawiciela NFZ.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę przedstawiciela NFZ o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#ZastepcaprezesaNarodowegoFunduszuZdrowiaMaciejMilkowski">Dyrektor Jarnutowski, dyrektor Departamentu Ekonomicznego przedstawi sprawozdanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoNarodowegoFunduszuZdrowiaDariuszJarnutowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, sprawozdanie z wykonania planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na 2016 r. zostało przygotowane zgodnie z postanowieniami ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, to jest, na podstawie zatwierdzonych przez radę oddziałów wojewódzkich sprawozdań z wykonania planu poszczególnych oddziałów wojewódzkich, sporządzonych po zbadaniu ksiąg rachunkowych i sprawozdania finansowego za rok 2016 przez biegłego rewidenta zgodnie ze wzorem określonym w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Narodowego Funduszu Zdrowia. Niniejsze sprawozdanie obejmuje omówienie realizacji planu finansowego za rok 2016 oraz cześć tabelaryczną zgodną ze wzorem stanowiącym załącznik do rozporządzenia ministra finansów.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoNarodowegoFunduszuZdrowiaDariuszJarnutowski">Plan finansowy Narodowego Funduszu Zdrowia na 2016 r. został zatwierdzony przez ministra zdrowia w porozumieniu z ministrem finansów w dniu 18 września 2015 r. i w planie tym założono wartość planowanych na rok 2016 przychodów ogółem funduszu na poziomie 72 365 000 tys. zł, to jest na poziomie o 4,3% wyższym niż w roku 2015. Natomiast wartość planowanych kosztów ogółem Narodowego Funduszu Zdrowia w planie finansowym na rok 2016 wynosiła 73 291 000 tys. zł, to jest, miała wartość przewyższającą poziom planowanych przychodów na ten rok o 921 000 tys. zł. Przedmiotową różnicę w planie finansowym pomiędzy planowanymi przychodami a planowanymi kosztami ogółem Narodowy Fundusz Zdrowia planował pokryć ze środków zgromadzonych na funduszu zapasowym, przeznaczonych na koszty świadczeń opieki zdrowotnej oddziałów wojewódzkich.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoNarodowegoFunduszuZdrowiaDariuszJarnutowski">Podobnie jak w latach poprzednich, pierwotny plan finansowy Narodowego Funduszu Zdrowia ulegał w trakcie roku zmianom, w tym przeprowadzonym w trybie art. 124 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, w trybie art. 124 ust. 4 i 9, w trybie art. 124 ust. 6 oraz w trybie art. 124 ust. 7 i 9 ustawy. W wyniku dokonanych zmian planu finansowego na 2016 r. łączne przychody Narodowego Funduszu Zdrowia zostały zwiększone o kwotę 347 000 tys. zł, to jest o 0,47%, a łączne koszty funduszu zwiększone o 1 776 000 tys. zł, to jest o 2,42%, w tym budżet kosztów świadczeń zdrowotnych funduszu (poz. B2 planu finansowego) o 2 210 000 tys. zł, to jest, o 3,18%. Źródłem finansowania powyższych zmian planu finansowego na 2016 r, były środki pochodzące ze zmniejszenia odpisu na taryfikację świadczeń, środki pochodzące z dotacji z budżetu państwa na finansowanie zadań, o których mowa w art. 97 ust. 3 pkt 2a–2c, 3 i 3b ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej oraz środki na pokrycie poniesionych przez oddziały wojewódzkie funduszu kosztów z tytułu sfinansowania zakładom lecznictwa uzdrowiskowego części płatności za koszty wyżywienia i zakwaterowania osób zwolnionych z ich ponoszenia na podstawie ustawy o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest z uruchomienia rezerwy ogólnej utworzonej w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia na 2016 r. oraz środki pochodzące z funduszu zapasowego.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoNarodowegoFunduszuZdrowiaDariuszJarnutowski">Wartość zrealizowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia w roku 2016 przychodów ogółem wyniosła 73 849 000 tys. zł, co stanowiło 101,56% wartości planowanej, i była wyższa od przychodów uzyskanych w roku 2015 o 3 482 000 tys. zł. Struktura zrealizowanych w 2013 r. przychodów ogółem ukształtowała się w następujący sposób: 94,89% ogółu przychodów stanowiły składki na ubezpieczenie... składka należna brutto w roku planowania równa przypisowi składki w kwocie 70 074 000 tys. zł, 2,53% stanowiły przychody z dotacji z budżetu państwa na realizację zadań zespołów ratownictwa medycznego w kwocie 1 868 000 tys. zł, 1,57% stanowiły przychody z dotacji z budżetu państwa na finansowanie zadań, o których mowa w art. 97 ust. 3 pkt 2a–2c, 3 i 3b ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej w kwocie 1 161 000 tys. zł; 0,29% stanowiły przychody wynikające z przepisów o koordynacji w kwocie 214 000 tys. zł; 0,42% stanowiły pozostałe przychody w kwocie 311 000 tys. zł; 0,22% stanowiły przychody ze składek z lat ubiegłych w kwocie 163 000 tys. zł i 0,11% stanowiły przychody finansowe w kwocie 82 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoNarodowegoFunduszuZdrowiaDariuszJarnutowski">Wartość zrealizowanych przez NFZ w 2016 r. kosztów ogółem wyniosła 73 970 000 tys. zł i była wyższa od poniesionych w roku 2015 o 3 409 000 tys. zł. Struktura zrealizowanych w roku 2016 kosztów ogółem ukształtowała się w następujący sposób. 95,94% ogółu kosztów stanowiły koszty świadczeń opieki zdrowotnej w kwocie 70 962 000 tys. zł; 2,53% stanowiły koszty realizacji zadań zespołów ratownictwa medycznego w kwocie odpowiadającej kwocie dotacji 1 868 000 tys. zł; 0,85% kosztów ogółem stanowiły koszty administracyjne w kwocie 631 000 tys. zł; 0,29% stanowiły pozostałe koszty w kwocie 214 000 tys. zł; 0,18% stanowiły koszty poboru i ewidencjonowania składek w kwocie 135 000 tys. zł; 0,15% stanowiły koszty finansowania leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych w części finansowane z budżetu państwa zgodnie z art. 43a ust. 3 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, to jest w kwocie 110 000 tys. zł; 0,06% stanowiły koszty finansowe w kwocie 46 844 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-29.5" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoNarodowegoFunduszuZdrowiaDariuszJarnutowski">W trakcie 2016 r. oddziały wojewódzkie sfinansowały zrealizowane przez świadczeniodawców świadczenia opieki zdrowotnej zgodnie z postanowieniami zawartych umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych. Dokonane zmiany warunków finansowych umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej przeprowadzone zarówno na wniosek świadczeniodawców jak i z inicjatywy oddziałów wojewódzkich, uwzględniające wyniki analizy stopnia wykorzystania przez świadczeniodawców środków zaangażowanych w umowy o udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej ukierunkowane były na optymalne wykorzystanie środków finansowych przeznaczonych na finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej określonych w planach oddziałów wojewódzkich. W rezultacie powyższych działań poniesione przez Narodowy Fundusz Zdrowia w 2016 r. koszty świadczeń opieki zdrowotnej wyniosły 70 962 000 tys. zł i stanowiły 98,95% wielkości planowanej, w tym w oddziałach wojewódzkich na poziomie 99,52% wielkości planowanej. Uzyskany na koniec 2016 r. wskaźnik realizacji planu kosztów świadczeń opieki zdrowotnej w Narodowym Funduszu Zdrowia wyniósł 98,95% i był wyższy niż odnotowany w latach 2015 i 2014 odpowiednio o 0,02% i 0,78%, zaś w oddziałach wojewódzkich na poziomie 99,52% był wyższy niż odnotowane w roku 2015 i 2014 o odpowiednio 0,3% oraz o 0,75%.</u>
          <u xml:id="u-29.6" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoNarodowegoFunduszuZdrowiaDariuszJarnutowski">Odnotowany na koniec 2016 r. wynik finansowy w łącznej wysokości minus 121 788 tys. zł objął wyniki finansowe oddziałów wojewódzkich funduszu, których łączna wartość wyniosła minus 1 736 000 tys. zł, i wynik finansowy centrali funduszu na poziomie 1 616 000 tys. zł. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Dziękuję bardzo. Mam taką prośbę do pana prezesa. To są oczywiście bardzo istotne kwestie, a my nie mamy już możliwości ruchu, ale gdyby można prosić centralę o to, żeby przygotowała nam taką jednostronicową informację dla Komisji. My sobie to później powielimy – w kontekście prac nad budżetem służby zdrowia na przyszły rok to będzie przydatne. Tam jest wiele tych istotnych danych, które pan przedstawił. Nie wszystko zdążyliśmy zanotować. Stu stron materiału i tych tabelek też nie da się przeczytać, a wydaje się, że one mogą nam być bardzo pomocne w pracy, dlatego bardzo prosilibyśmy o taką jednostronicową informację. Chodzi o te najważniejsze kwestie, które pan tutaj przedstawiał. Dziękuję serdecznie, jeżeli można o to prosić.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Proszę państwa, otwieram dyskusję. Pytania. Pani poseł Skowrońska, proszę bardzo, i pani poseł Masłowska później.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Chciałabym zacząć, bo doskonale wiem – nie pierwszy raz rozmawiamy o wykonaniu planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia – i doskonale wiemy, jak wyglądają przepisy w tym zakresie. Państwo przedstawiacie przez te wszystkie lata – pan dyrektor, bo tak się składa, że akurat pan dyrektor w imieniu funduszu prezentuje tę część taką informacyjną. To wszystko wiemy. Do szczegółów za chwilę przejdę, brakuje mi jednak mimo wszystko – kiedy dokonujemy oceny jakości wykonania budżetu, nie tylko tego, że jest strona: „winien”, i strona: „ma”, bo do tego przejdę w planie finansowym – ale również tego, jakie pozostają problemy. Chciałabym, po pierwsze, rozpocząć – i myślę, że osoba pani poseł Masłowskiej, pani przewodniczącej, która będzie mówiła, zainteresuje się tym tematem, bo… Pytanie do Ministerstwa Zdrowia. Sprawa wypowiedzi pana marszałka Karczewskiego, że Platforma ograbiła Mazowsze. Ja przypomnę, że to była zmiana algorytmu, według którego środki były dzielone na poszczególne oddziały, w tym między innymi podkarpacki i lubelski. To nie była żadna grabież, tylko równy podział pieniędzy po okresie, kiedy państwo, pan minister Religa swoim rozporządzeniem proponował, aby podstawą był dochód gospodarstwa. Zatem, po pierwsze, chcę powiedzieć i zapytać, czy w resorcie zdrowia trwają takie prace, bo to by było bardzo niebezpieczne dla innych regionów, jeżeli takie zmiany miałyby się dokonywać. Dzisiaj jesteśmy w takiej sytuacji, że oceniamy, jak są wykorzystywane, które są w miarę sprawiedliwie dzielone na obywatela zgodnie z konstytucyjną zasadą.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PoselKrystynaSkowronska">Po pierwsze, nasuwają się pytania dotyczące tego, jak państwo oceniacie, jaką państwo macie wiedzę na temat wykonanych usług, a niezapłaconych, jak to wskazują wykonawcy, czyli tak zwanych nadwykonań. Ja wiem, że państwo zaraz powiecie: „to nie jest w planie Narodowego Funduszu Zdrowia – my finansujemy wykonania i niedowykonania na określonym etapie”. Interesuje mnie jednak to, żeby powiedzieć, ile wniosków za rok 2016 albo w 2016 r. wpłynęło, a państwo nie rozpatrzyli tego pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#PoselKrystynaSkowronska">I sprawa kolejek. Państwo chyba monitorujecie kolejki, bo w bardzo wielu wypowiedziach prominentnych osób, które dzisiaj są w rządzie, ten temat był obecny. Interesuje mnie, jak uzyskane przez fundusz wyższe przychody w 2016 r. zostały zaabsorbowane na likwidację kolejek? W tej sprawie poprosiłabym – bo to nie jest, tu rozumiem, że pan minister, pan prezes może mi odpowiedzieć, plan finansowy to są przychody, wydatki, to jest określona procedura, ale mnie interesuje, co jeszcze ponadto zostaje. Byłam posłem z Podkarpacia, które zawsze się upominało o te pieniądze, o ten równy podział i nie mogę pozwolić na to, żeby nie zapytać o tę część, która dotyczy Podkarpacia. Po stronie kosztów wskazuje się, że wykonanie planu jest niższe o kwotę 16 000 tys. zł. Zatem te wszystkie korekty dokonane w ciągu roku 2016 – wskazuje się tutaj, na których pozycjach... Przepraszam bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">A taka wypoczęta miała pani być.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Jeszcze raz przepraszam pana przewodniczącego. Chciałabym kontynuować. Podkarpacie – 16 000 tys. zł mniej. Doskonale wiemy, bo szpitale, zarówno te powiatowe jak i szpitale te, dla których organem założycielskim jest marszałek województwa... W tym zakresie sami państwo i myślę, że odwiedzający Podkarpacie pan minister zdrowia Radziwiłł – szkoda, że miał tylko 5 minut, mówiąc o sieci szpitali na tym spotkaniu – powinien o tym wiedzieć. Interesuje mnie, jak przebiegały rozmowy dotyczące tych korekt. Tak jest ustawiony przepis. Zatem bardzo mnie interesuje ze szczególnym uwzględnieniem Podkarpacia, bo naprawdę szkoda mi 16 000 tys. zł pieniędzy, które Podkarpacie mogło z tego planu wykorzystać na poszczególnych pozycjach, w tym również na refundacjach leków. Chcę przypomnieć, że zadłużenie do pokrycia przynajmniej przez sejmik, czyli przez marszałka województwa to kwota około 50 000 tys. zł. Myślę, że to zainteresuje również pana przewodniczącego Szlachtę. Szkoda, bardzo szkoda. Krytycznie wyrażam się w sprawie zmarnowania 16 000 tys. zł albo niewykorzystania 16 000 tys. zł na Podkarpaciu, gdzie problemy po drugiej stronie pozostają, szpitale są zadłużone, mają zobowiązania wymagalne. Ocena nawet nowo powoływanych dyrektorów przez państwa kolegów z Prawa i Sprawiedliwości jest krytyczna, jeśli chodzi o funkcjonowanie placówek zarządzanych przez marszałka. Szkoda mi 16 000 tys. zł i dlatego będę przeciwna. Ja będę przeciwna. Rozumiem, że każdy z państwa posłów może inaczej, ale poprosiłabym: kolejki...</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PoselKrystynaSkowronska">Aha, tutaj jest jeszcze jeden problem – problem dotyczący rehabilitacji. Mam ogromną prośbę o zwrócenie uwagi – to jest pytanie szczegółowe, na które poprosiłabym o udzielenie odpowiedzi na piśmie – na podział na poszczególne powiaty (przykład: województwo podkarpackie) środków na rehabilitację. Chodzi o pieniądze przeznaczone dla poszczególnych powiatów, dla podmiotów działających w powiatach. Jaka to będzie średnia na jednego mieszkańca danego powiatu, tak aby była szansa na wykorzystanie, żeby pacjenci mieli równy dostęp do tych świadczeń. Jeżeli jeden powiat ma średnio większą stawkę na jednego pacjenta, a inny mniejszą, to wskazuje na to, że ten dostęp niestety nie jest równy. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że były trzy pytania. Odpowiedź na to ostatnie pytanie udzielona zostanie na piśmie, jeśli można prosić. Tak sugerowała pani poseł. Pierwsze pytania, jak rozumiem, o nadwykonania, a drugie o Podkarpacie, o niewykorzystane 16 000 tys. zł. Bardzo proszę o odpowiedź. Później głos zabierze pani poseł Masłowska. Najpierw proszę państwa o odpowiedź, a później zadamy kolejne pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaPiotrGryza">Panie przewodniczący, szanowni państwo, najpierw minister zdrowia, a później Narodowy Fundusz Zdrowia odpowie szczegółowo na zadane pytania. Pytań było więcej, więc odpowiem na pierwsze pytanie, które dotyczyło algorytmu wyrównania finansowego. Pytanie było takie, czy w tym zakresie są jakieś plany. Odpowiadam, że minister Zdrowia nie planuje w najbliższym czasie, w ogóle nie są prowadzone prace dotyczące zmiany algorytmu wyrównania finansowego. To jest pierwsza sprawa.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaPiotrGryza">Druga sprawa. Pani poseł mówiła, zadawała pytania dotyczące planu finansowego. Chcę zwrócić uwagę na to, że początkowy plan Narodowego Funduszu zdrowia przewidywał stratę w wysokości 2 300 000 tys. zł, natomiast wynik nie jest aż tak – powiedziałbym – ujemny. Ta strata wynosi 120 000 tys. zł, więc częściowa odpowiedź na pytanie, na co poszły przychody, jest taka, że poszły na to, że fundusz nie poniósł tak dużej straty.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaPiotrGryza">Kolejna sprawa. Na to pytanie pani poseł będą odpowiedzi szczegółowe ze strony funduszu, natomiast ja pragnę zwrócić uwagę, że kwestia wykorzystania planu kosztów finansowych to jest zawsze problem, dlatego że plan finansowy zmienia się w ciągu roku. W tym sprawozdaniu to zostało również zaznaczone, że w roku 2016 wskaźnik realizacji planu kosztów świadczeń opieki zdrowotnej wynosił 98,95 i był wyższy niż w latach poprzednich dla całego funduszu, a dla oddziałów też odpowiednio wynosił 99,52% i był wyższy niż w latach ubiegłych. Można więc by było powiedzieć, że proces zadziałał w sposób odpowiedni, to znaczy, że fundusz starał się jak najwięcej środków przeznaczonych na świadczenia zdrowotne wydać w stosownym czasie, a niewydawanie w pełnym wymiarze zaplanowanych kosztów świadczeń opieki zdrowotnej wiąże się między innymi z tym, że taki jest mechanizm finansowania świadczeń. Świadczenia są kupowane w określonych grupach produktowych. W tych grupach produktowych mogą być wykonania i nadwykonania. Bilansowanie tego na koniec roku, a także zmiany planu finansowego wywołują taki właśnie efekt, że nie wszystkie zaplanowane koszty świadczeń zdrowotnych są realizowane.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaPiotrGryza">Chcę też panią poseł zapewnić, że być może pan minister Radziwiłł mówił krótko na temat sieci, ale ja dwa tygodnie wcześniej byłem na Podkarpaciu. Spędziłem tam cały dzień. Rozmawiałem z dyrektorami. Spotkanie z dyrektorami trwało 5 godzin. W jego trakcie te wszystkie szczegóły wyjaśnialiśmy. To jest jakby pewna całość działań informacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-35.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaPiotrGryza">O szczegółowe odpowiedzi dotyczące Podkarpacia oraz realizacji kosztów poproszę pana dyrektora.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#ZastepcaprezesaNFZMaciejMilkowski">Jeśli chodzi o nadwykonania i niezapłacone nadwykonania za rok ubiegły, to zgodnie ze sprawozdaniem, które państwo mają, niezapłacone nadwykonania wyniosły 417 000 tys. zł. Chciałbym powiedzieć, że stosunkowo jest to bardzo mało. To był bardzo dobry rok. Świadczeniodawcy zostali z bardzo niewielką liczbą nadwykonań. Na koniec lipca to zmalało jeszcze do 321 000 tys. zł. To jest kolejny drugi rok, w którym częściowo zapłaciliśmy w tak istotnym zakresie. Oczywiście staraliśmy się uwzględnić jednolite zasady płatności i w wielu przypadkach nie płaciliśmy 100% ceny za poszczególne świadczenia, gdyż to były świadczenia wykonane jako świadczenia dodatkowe poza zakresem umowy.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#ZastepcaprezesaNFZMaciejMilkowski">Jeśli chodzi o odział podkarpacki, to na koniec roku miał on nadwykonania o wartości 60 000 tys. zł. Na koniec lipca bieżącego roku było to 35 388 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#ZastepcaprezesaNFZMaciejMilkowski">Jeśli chodzi o kolejki oczekujących, to Narodowy Fundusz Zdrowia publikuje bieżące sprawozdania z list oczekujących na stronie Narodowego Funduszu Zdrowia na każdy kwartał. Rada to akceptuje i można się z tym zapoznać. Jeśli chodzi o kolejki, to mamy około 85 tys. kolejek – list oczekujących na poszczególne świadczenia. Każda kolejka to każdy zakres świadczeń. Trudno będzie te wszystkie listy oczekujących wymienić w każdym szpitalu. Każdy szpital prowadzi kilkadziesiąt list oczekujących na każdy rodzaj zakresu świadczeń. Są zakresy do świadczeń, do komórek organizacyjnych, do poradni kardiologicznej, rehabilitacyjnej i tak dalej, i tak dalej. Są również świadczenia, które są wyodrębnione, gdzie prowadzi się kolejki na określony zakres świadczeń, na przykład na procedurę medyczną. Są to zakresy na przykład: tomografia, rezonans, ale też nie na poszczególne części ciała, jak również na...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Chciałabym dopytać o endoprotezy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#ZastepcaprezesaNFZMaciejMilkowski">Jeśli chodzi o endoprotezy, w ubiegłym roku wykonaliśmy – nie mam tych danych – więcej świadczeń endoprotez niż w poprzednim roku. Pomimo to kolejka wzrosła. W przypadku kilu świadczeń pomimo tego, że zwiększyliśmy znacząco liczbę świadczeń kolejki rosły. W tym roku po dołączeniu dodatkowych środków zaczęły się zmniejszać. Na przykład w tym roku jest znaczące zwiększenie liczby świadczeń w zakresie endoprotezoplastyki jak również w zakresie zaćmy. W zeszłym roku po raz pierwszy przyrost kolejek był znacząco niższy, a w tym zaczęły już się zmniejszać. Staramy się ten problem rozwiązać, ale to jest problem finansowy. Na dzień dzisiejszy na listach oczekujących w zakresie endoprotezoplastyki potrzebujemy 3 000 000 tys. zł, żeby je zlikwidować. Oczywiście to jest problem nie tylko finansowy, ale również organizacyjny, gdyż świadczeniodawcy nie są w stanie tak dużej pracy w ciągu roku wykonać. Nawet gdybyśmy dali więcej pieniędzy, potrzeba co najmniej 2 lata na zlikwidowanie list oczekujących, żeby wyjść na zero.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#ZastepcaprezesaNFZMaciejMilkowski">Jeśli chodzi o rehabilitację, przekażemy informacje na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Dziękuję bardzo za te niewątpliwie optymistyczne wiadomości. Chcę powiedzieć, że niezapłacone nadwykonania na poziomie 400 000 tys. zł to jest dobra, optymistyczna wiadomość, bo pamiętamy, że drzewiej bywały chyba miliardy, o ile mnie pamięć nie myli. Nie? Ale długów to było ponad 10 mld zł. To w ogóle jest inna kwestia i te długi nadal jeszcze są. Mówimy natomiast o niezapłaconych nadwykonaniach.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Bardzo proszę, teraz pani poseł Masłowska i rozumiem, że pani poseł Skowrońska będzie chciała jeszcze dopytać, tak? Tylko proszę po jednym pytaniu. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoselGabrielaMaslowska">Ja chciałabym zapytać w sprawie leczenia stomatologicznego, bo kiedy przeglądamy te dane ze sprawozdania, w przypadku prawie wszystkich zadań mamy tendencję rosnącą, jeśli chodzi o wydatki Narodowego Funduszu Zdrowia, patrząc po kolei na opiekę paliatywną i hospicyjną, długoterminową czy leczenie psychiatryczne albo sprawy uzdrowisk, natomiast jeśli chodzi o leczenie stomatologiczne, nie zaznacza się tak wyraźny wzrost wydatków. Mniej więcej od 2010 r. jest to – można uznać – stabilizacja. Z czego to wynika? Czy rzeczywiście nie ma potrzeb? Przecież z doświadczenia wiemy, że potrzeby w tym zakresie są ogromne, a zwłaszcza jeśli chodzi o dzieci i młodzież. Wiem, że Narodowy Fundusz Zdrowia uczestniczył w pracach legislacyjnych zmierzających do rozszerzenia zakresu świadczeń stomatologicznych głównie dla dzieci. Czym się skończyły te wspólne prace? Czy w tym zakresie można oczekiwać wyraźnej poprawy, na przykład zwiększenia wydatków na gabinety stomatologiczne w szkołach albo inne rodzaje świadczeń dla dzieci? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Dziękuję bardzo. Proszę o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PodsekretarzstanuwMZPiotrGryza">Pani poseł, szanowni państwo, krótka odpowiedź z mojej strony, a później funduszu. My mamy świadomość tej sytuacji. Zresztą dlatego przymierzamy się do tego zagadnienia głównie jeśli chodzi o problem medycyny stomatologicznej dla dzieci, bo sprawa nie dotyczy tylko pieniędzy, ale również zagadnień organizacyjnych. Ten wymiar nie… jest podejmowany przez ministra zdrowia, żeby trochę zmienić sposób organizacji dostępu do świadczeń w tym zakresie, również poprzez większą atrakcyjność wykonywania świadczeń przez lekarzy stomatologów dla dzieci. To jest kwestia analizy bieżącej i ruchów podejmowanych na przyszłość. Natomiast o przedstawienie stanu historycznego poproszę pana prezesa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#ZastepcaprezesaNFZMaciejMilkowski">Jeśli chodzi o stomatologię, to właściwie w ubiegłym roku od 1 lipca nastąpiła zmiana wycen świadczeń dla dzieci. Po to, żeby je uatrakcyjnić wiele umów mamy podpisanych na stomatologię ogólną – i dla dzieci, i dla dorosłych. Po to, żeby świadczeniodawcy bardziej chcieli, preferowali świadczenia dla dzieci, zwiększyliśmy wycenę. To samo po raz kolejny było w bieżącym roku, również dla kobiet w ciąży tak, żeby te grupy najbardziej potrzebujące były bardziej preferowane. Jeśli chodzi o świadczenia w zakresie lecznictwa stomatologicznego, to ono wzrosło o 24 000 tys. zł z 1 744 000 tys. zł do 1 769 000 tys. zł. Ta kwota wzrosła. Być może nie tak, jakie są oczekiwania, ale państwo wiedzą, że oczekiwania w ochronie zdrowia są wyższe niż środki, którymi dysponuje Narodowy Fundusz Zdrowia, i to nie tylko w stomatologii, ale również w innych zakresach świadczeń. To jest problem ogólny, że w każdym zakresie oczekiwania są wyższe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Dziękuję bardzo. Jeszcze pani poseł Skowrońska, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Chciałabym jeszcze dopytać krótko, bo poza nadwykonaniami zostały długi szpitali. Państwo też musicie wiedzieć, ile te długi wynoszą, zanim wejdzie sieć szpitali. Zatem chciałabym poprosić o udzielenie dzisiaj odpowiedzi, a jeśli nie, to w takim terminie nie za długim, w tej sprawie, bo to jest rzecz niezwykle ważna.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#PoselKrystynaSkowronska">W dalszym ciągu w kontekście kolejek interesują mnie endoprotezy. Pan minister, pan prezes bardzo spokojnie mówicie. Państwo posłowie z PiS siedzą bardzo spokojnie – nie ma żadnego pytania. Opiniujemy od 2003 r. plany finansowe funduszu, kiedy zmieniono ustawę, i opiniowaliśmy również wcześniej. Państwo doskonale wiecie, gdzie się najkrócej czeka a gdzie najdłużej w tych kolejkach. Ja poproszę o taką odpowiedź dlatego, że... Ja sobie mogę ją przygotować – oczywiście, ale chcę ją również uzyskać od państwa, żebyście państwo mieli świadomość. Jeżeli ja sobie przygotuję, i jeżeli to będzie nawet w 100% poprawne, to którykolwiek z państwa posłów będzie mi mówił, że to jest rzecz nieprawdziwa. Dlatego proszę u źródła, u państwa, żeby otrzymać taką informację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PodsekretarzstanuwMZPiotrGryza">Pani przewodnicząca, mamy takie sprawozdania. Przekażę je. Szczegółowo przygotowujemy je dla tych najbardziej potrzebnych świadczeń, do których są najdłuższe kolejki, czyli do zaćmy i do endoprotezoplastyki. Robimy co miesiąc takie zestawienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Bardzo o to poproszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PodsekretarzstanuwMZPiotrGryza">Przekażę je. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Dziękujemy za tę deklarację. Proszę również o ten pierwszy mój wniosek, żeby przesłać nam skrótową informację z wystąpienia pana prezesa dotyczącą również tych wielkości przedstawianych w pana wystąpieniu.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Proszę państwa, czy jest jeszcze ktoś, kto chciałby zadać pytanie w dyskusji? Skoro nie ma, to pytam, czy ktoś jest przeciwny propozycji przejęcia opinii Komisji w brzmieniu, które jest następujące:</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">„Opinia nr 109 Komisji Finansów Publicznych do Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie sprawozdania z wykonania planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia za 2016 r., uchwalona na posiedzeniu w dniu 12 września 2017 r.</u>
          <u xml:id="u-49.3" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 12 września 2017 r. zapoznała się ze sprawozdaniem z wykonania planu finansowego NFZ za 2016 r.</u>
          <u xml:id="u-49.4" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Komisja Finansów Publicznych na podstawie art. 130 ust. 3 ustawy z dnia 20 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych pozytywnie opiniuje przedstawione sprawozdanie”.</u>
          <u xml:id="u-49.5" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Rozumiem, że pani poseł zgłasza sprzeciw, tak? Dobrze, oczywiście głosujemy. Kto jest za przyjęciem opinii w przedstawionym brzmieniu, proszę o podniesienie ręki. Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał? Proszę o podanie wyniku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#SekretarzKomisjiAnnaWozniak">14 głosów za, nikt nie był przeciw, 4 wstrzymujące się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Dziękuję. Stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię w sprawie wykonania planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia za rok 2016.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>