text_structure.xml 6.55 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJozefDabrowski">Otwieram posiedzenie Komisji Transportu i Łączności. Proponowany porządek posiedzenia obejmuje rozpatrzenie projektu dezyderatu nr 11 do Prezesa Rady Ministrów w sprawie sytuacji Polskich Kolei Państwowych. Wobec braku innych propozycji i wniosków porządek posiedzenia uważam za przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselJozefDabrowski">Projekt dezyderatu został członkom Komisji dostarczony przed posiedzeniem. Przypominam, że w projekcie dezyderatu oceniając sytuację gospodarczą i finansową PKP jako bardzo trudną wskazaliśmy na działania doraźne i długofalowe, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania tego przedsiębiorstwa. Czy są uwagi do projektu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Moim zdaniem uzasadnienie wniosku zawartego w ostatnim zdaniu dezyderatu jest zbyt obszerne i powinno się je skrócić. Proponuję, aby ograniczyć je do kilku zdań, w których będzie mowa o tym, że sytuacja PKP jest dramatyczna i wymaga szybkich działań interwencyjnych. Zresztą resort i tak będzie musiał przedłożyć rządowi pełną analizę sytuacji PKP.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselJozefDabrowski">Czy ten wniosek należy traktować jako formalny i czy poseł Andrzej Szarawarski ma konkretną propozycję nowej redakcji projektu dezyderatu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Moja propozycja sprowadza się do tego, aby 8  punktów, w których mowa jest o tym, co cechuje działalność PKP, zastąpić kilkoma zdaniami wskazującymi na najpoważniejsze zagrożenia dla funkcjonowania przedsiębiorstwa. Chodzi także o to, że pomimo iż bardzo szczegółowo w projekcie omawiamy przyczyny bardzo trudnej sytuacji PKP, to jednak i tak nie wyczerpujemy wszystkich powodów, które wpłynęły na ten stan rzeczy. Dlatego jeszcze raz proponuję dokonać skrótu uzasadnienia wniosku Komisji, zawartego w dezyderacie, o przyspieszenie prac rządowych nad restrukturyzacją kolei państwowych i znalezienie form doraźnej pomocy dla podtrzymania bieżącej działalności PKP.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselJozefDabrowski">Proponuję, aby na temat wniosku posła Andrzeja Szara-warskiego Komisja wypowiedziała się w sondażowym głosowaniu. Kto jest za przyjęciem wniosku o dokonanie skrótu w uzasadnieniu wniosku zawartego w dezyderacie?</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselJozefDabrowski">W związku z tym, że połowa posłów opowiedziała się za przyjęciem wniosku, zaś połowa za jego odrzuceniem, opowiem się jako przewodniczący Komisji za drugim rozwiązaniem i korzystając z przysługującego mi prawa zaproponuję, aby Komisja przyjęła projekt dezyderatu w pierwotnym brzmieniu. Kto jest za przyjęciem dezyderatu?</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PoselJozefDabrowski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła dezyderat nr 11 do Prezesa Rady Ministrów w następującym brzmieniu: "Komisja po wysłuchaniu relacji Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej, Rady i Zarządu PKP oraz przedstawicieli związków zawodowych działających w przedsiębiorstwie ocenia sytuację gospodarczą i finansową PKP jako bardzo trudną. Reasumując, działalność PKP cechuje:</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PoselJozefDabrowski">- wyniki I kwartału wskazują na dalszą tendencję spadku wykonywanej pracy prze-wozowej,</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PoselJozefDabrowski">- minimalny wzrost przychodów z tytułu działalności przewozowej,</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PoselJozefDabrowski">- znacznie wyższy wzrost kosztów działalności niż wzrost przychodów,</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#PoselJozefDabrowski">- brak zdolności do generowania zysku na prowadzonej działalności gospodarczej,</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#PoselJozefDabrowski">- systematyczne pogarszanie się zdolności przedsiębiorstwa do regulacji zobowiązań,</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#PoselJozefDabrowski">- niska płynność finansowa i występujące trudności w pozyskiwaniu środków finansowych na płatności podstawowych zobowiązań przedsiębiorstwa, w tym m.in. wypłaty wynagrodzeń,</u>
          <u xml:id="u-5.9" who="#PoselJozefDabrowski">- brak zdolności do odtwarzania majątku trwałego (w zakresie niezbędnym doprowadzenia działalności gospodarczej),</u>
          <u xml:id="u-5.10" who="#PoselJozefDabrowski">- wysokie zadłużenie, które powoduje wzro-st kosztów obsługi finansowej zadłużenia,</u>
          <u xml:id="u-5.11" who="#PoselJozefDabrowski">-  w przedsiębiorstwie występują trudności w uzyskiwaniu kredytów i pożyczek na bieżącą działalność oraz działalność moderniza-cyjną i inwestycyjną.</u>
          <u xml:id="u-5.12" who="#PoselJozefDabrowski">Dodatkowo Komisja wysłuchała oświadczenia Prezesa Zarządu PKP o niedostatecznej ilości środków finansowych przeznaczonych na wypłaty dla pracowników.</u>
          <u xml:id="u-5.13" who="#PoselJozefDabrowski">W związku z powyższym Komisja zwraca się do Pana Premiera o przyspieszenie prac rządowych nad restrukturyzacją kolei państwowych i znalezienie form doraźnej pomocy dla podtrzymania bieżącej działalności PKP".</u>
          <u xml:id="u-5.14" who="#PoselJozefDabrowski">Pragnę poinformować, że w dniach 25-26 maja br. odbędzie się w Kołobrzegu, Darłowie i Ustce wyjazdowe posiedzenie Komisji. Będzie ono poświęcone aktualnej sytuacji ry-bołówstwa bałtyckiego oraz systemowi rozdziału kwot połowowych pomiędzy rybaków i przedsiębiorstwa rybackie, a także sytuacji Polskiego Ratownictwa Okrętowego i Pol-skiego Rejestru Statków. Omówimy także realizację ustawy z 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich w aspekcie funkcjonowania małych portów i przystani. Będziemy także dyskutowali na temat ochrony brzegu morskiego, zapoznamy się ze strategią rozwoju Polskiej Żeglugi Bałtyckiej SA oraz uwarunkowaniami aktualnej działalności i rozwoju żeglugi promowej.</u>
          <u xml:id="u-5.15" who="#PoselJozefDabrowski">Zamykam posiedzenie Komisji Transportu i Łączności.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>