text_structure.xml
87 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselJanRokita">Otwieram posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselJanRokita">Dzisiejsze posiedzenie Komisji wiąże się z dwoma okolicznościami: zmianą kierownictwa Komendy Głównej Policji oraz z mającą się odbyć na najbliższym posiedzeniu Sejmu debatą na temat bezpieczeństwa publicznego. Dlatego sądzę, że spotkanie z kierownictwem Policji pozwoli państwu na przygotowanie wystąpień na forum Sejmu i zapoznanie się z bieżącymi planami Policji.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselJanRokita">Wszyscy członkowie Komisji otrzymali materiał przygotowany przez KG Policji pod tytułem "Zestawienie zamierzeń kierownictwa Policji na lata 1998-2000". Stanowi on podstawę do dzisiejszej dyskusji. Jak rozumiem, posiedzenie Komisji nie zakończy się żadną konkluzją, naszym głównym celem jest poznanie osoby komendanta głównego i jego głównych planów oraz zwrócenie jego uwagi na kwestie, które parlamentarzyści uważają za najważniejsze w zakresie działania i reformowania Policji.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PoselJanRokita">Czy do porządku dziennego są uwagi? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PoselJanRokita">Stwierdzam, że porządek posiedzenia został przyjęty wraz z protokołem wcześniejszego posiedzenia, wobec niewniesienia zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PoselJanRokita">O zabranie głosu proszę wiceministra Krzysztofa Budnika.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiKrzysztofBudnik">Pan inspektor Jan Michna w swojej karierze zawodowej zajmował się pracą operacyjną. Posiada doświadczenie w zakresie funkcjonowania jednostek terenowych Policji, warunków wykonywania zawodu przez poszczególnych funkcjonariuszy Policji oraz w kierowa-niu jednostkami Policji. Zdobył sobie duże uznanie w związku ze sprawnym pełnieniem funkcji komendanta wojewódzkiego w Bielsku-Białej oraz w Katowicach. Sądzę, że bardzo dobra znajomość funkcjonowania Policji, jej potrzeb oraz wiedza i doświadczenie zawodowe predysponowało go do zajmowania funkcji komendanta głównego. Jestem przekonany, że współpraca Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji z inspektorem Michną pozwoli, w krótkim czasie, zidentyfikować problemy i je rozwiązać, a więc wprowadzić tzw. reformę Policji.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Pracę w Policji rozpoczęłem w 1970 r., przeszedłem wszystkie stanowiska począwszy od komendy powiatowej, wojewódzkiej, pełniąc funkcję zastępcy naczelnika i komendanta wojewódzkiego w Bielsku-Białej i Katowicach. Posiadam doświadczenie w pracy operacyjnej, mam dobre kontakty z szeregowymi policjantami, co pozwala na podejmowanie właściwych decyzji.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Sądzę, że zdobyte w terenowych jednostkach doświadczenie będzie owocowało przy podejmowaniu decyzji oraz w polepszeniu stanu porządku i bezpieczeństwa. Funkcję komendanta głównego pełnię dopiero od dwóch tygodni i dlatego proszę o wyrozumiałość, ponieważ informację, które za chwilę przedstawię, nie oddadzą do końca wszystkich planów, jakie Policja zamierza podjąć w 1998 r. i latach następnych.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Mam świadomość nieuchronności przemian, które zachodzą w naszym kraju, potrzeby dostosowania struktur i filozofii działania Policji do potrzeb i oczekiwań społecznych oraz do przyjętego modelu ustrojowego. Istotą zachodzących i przygotowywanych w Policji zmian jest ścisłe funkcjonalne związanie podstawowych jednostek wykonawczych ze społeczno-ściami, wewnątrz których działają. Do dziś powstało już wiele dokumentów przedstawiających propozycje, przemyślenia i uwarunkowania naszych działań. Wykorzystując je w sposób mądry i odpowiedzialny mamy szansę na przekształcenie Policji w administrację gotową do niesienia ludziom pomocy, zdolną do chronienia ich przed zagrożeniami wynikającymi z łamania prawa.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Naszym zamiarem jest uczynienie każdego policjanta wiarygodnym, nie w drodze zarządzania lub rozkazu, lecz poprzez sposób, w jaki będzie wykonywał swoje obowiązki i jego podejście do obywateli. Zdaję sobie sprawę, że wiele wysiłku trzeba włożyć w odbudowanie właściwych podstaw, ukształtowanie poczucia godności i dumy z noszenia policyjnego munduru. Chcemy, aby większość mieszkańców naszego kraju była pewna, że ze strony policjantów może oczekiwać pomocy i opieki.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Z problemów, z jakimi w najbliższym czasie będziemy się spotykać, wymienię jedynie najważniejsze. Policja to ponad 100 tys. funkcjonariuszy i dlatego musimy większy nacisk położyć na weryfikację kandydatów, nabór zastąpić doborem. Od maja br. wprowadzamy zasadę organizacji obozów dla kandydatów na policjantów. Będą to miejsca, gdzie będą oni obserwowani i oceniani przed przyjęciem do Policji. Poniesiemy z tego tytułu dodatkowe koszty, ale troska o jakość służby w pełni taki wydatek uzasadnia. Rozważamy możliwość wprowadzenia systemu testów badających świadomość podstaw prawa wśród kandydatów. To zadanie wymaga przygotowania i szerokiego udostępnienia stosownych materiałów. Jednak będzie to istotny element w procesie weryfikacji, jednocześnie umożliwiający szkolenie przyjętych już do służby młodych policjantów. Zamierzamy oprzeć proces szkolenia podstawowego głównie na kształtowaniu praktycznych umiejętności niezbędnych do wykonywania w służbie czynności, na wyrobieniu w kandydatach niezbędnych odruchów i reakcji. Innego znaczenia nabrałoby szkolenie specjalistyczne na dalszych etapach kariery zawodowej.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Szkolenie podstawowe to jeden z najważniejszych elementów rozwoju policjanta. Wiele zależy od tego, jak zostanie ukształtowany młody człowiek i kto uczy go policyjnego rzemiosła. Nie wolno nam jednocześnie zapominać o trwającym przez cały okres służby procesie wychowania, wpajania zasad etyki zawodowej, rozbudowywania świadomości roli policjanta.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Pragniemy, by jednostki policji były realizatorami polityki w dziedzinie bezpieczeństwa, ustalonej przede wszystkim na szczeblu lokalnym, polityki tworzonej przez władze sa-morządowe, formułowanej przez wojewodów. Zawarte w ustawie o Policji terminy "terenowy organ Policji", jak sądzę, jest wystarczającym uzasadnieniem tej tezy. Nie ukrywam, że przedstawiając kandydatów władzom administracyjnym i samorządowym chcemy doprowadzić do zdrowej, opartej na merytorycznych przesłankach, rywalizacji. Wiem jednocześnie, że będziemy musieli stworzyć nowoczesny system rezerwy kadrowej, umożliwiający wysuwanie kandydatów spośród osób, których profesjonalizm i wartości moralne nie budzą wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Jednostki policyjne wszystkich szczebli muszą być umiejętnie zarządzane i kierowane. Zbyt mało uwagi w przeszłości poświęcaliśmy temu zagadnieniu, zbyt mało dotychczas uczyniliśmy. Do niedawna nikt nie uczył komendantów i kandydatów na te stanowiska, jak kierować ludźmi, jak zarządzać organizmami będącymi pod stałą i czujną obserwacją społeczeństwa. Od takich umiejętności zależy zbyt wiele, by ten problem lekceważyć.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Zaprezentowałem nasze zamiary praktycznie tylko w jednej dziedzinie i nie uczyniłem tego przypadkowo, od tego, kto będzie kierował polską Policją, kto będzie w niej służył, kto otrzyma do ręki uprawnienia, zależy, jak będą one wykorzystywane i na czyją korzyść. Jeśli uda nam się zrealizować zamierzenia, o których powiedziałem, to jestem spokojny, że przy poparciu i aprobacie elit politycznych wszystkie inne cele, które stawia przed sobą kierownictwo Policji, zostaną osiągnięte. Ich wdrożenie zależeć będzie od państwa aprobaty, zwłaszcza mającej przełożenie na podejmowane decyzje budżetowe. Podkreślam, że reforma to nie tylko koszty, symulacje pokazują, iż możliwe będzie przemieszczenie ze struktur komend wojewódzkich, w przypadku reorganizacji, do jednostek szczebla wykonawczego około 12 tysięcy etatów. Pragnę podkreślić, że duża liczba etatów zostanie przeniesiona razem z zadaniami, a więc oddziały patrolowe, wywiadowcze i ruchu drogowego. Wykaz naszych zamierzeń przedstawiłem w formie pisemnej, niektóre omówię szczegółowo, zwłaszcza że część z nich jest już realizowana.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">W najbliższym okresie zamierzamy podjąć działania na szczeblu podstawowym: w gminie, małych miastach, polegające na uspołecznieniu Policji, ponieważ funkcjonariusz reali-zujący swoje obowiązki musi mieć poparcie ze strony mieszkańców. Chcemy, aby centrum zainteresowania policjanta był obywatel i jego potrzeby, a dopiero potem przestępca i jego proceder. Dlatego z instytucji zarządzanej centralnie, ścigającej przestępców musimy stworzyć instytucję służącą obywatelowi.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Policja musi być przy tym skutecznym narzędziem w ręku władz państwowych, nie możemy sobie pozwolić na to, aby nasze działania były nieskuteczne. Zależy to także od społecznego przyzwolenia i aprobaty naszych działań. Niejednokrotnie policjanci podejmują nie do końca skuteczne interwencje z obawy, że ich działanie nie jest akceptowane. Sądzę, że poprzez możliwość współuczestnictwa samorządu w kontroli, nadzorze i wytyczaniu zadań ten cel osiągniemy. Proces ten rozpoczął się już w 1990 r., jednak lata 1998-1999 dają doskonałą okazję do przewartościowania Policji i stworzenia samorządom możliwości kontroli Policji i jej działań.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Od kilku lat realizowany jest program rozbudowy instytucji dzielnicowego, który działa w swoim rewirze, blisko społeczności, który zna od podstaw problemy swojej dzielnicy. Zakładamy, że docelowo liczba dzielnicowych wyniesie 16 tysięcy, obecnie 9,3 tysiąca. Stworzy to gwarancję, że dzielnicowy funkcjonować będzie w społeczności wynoszącej 2,5 tysiąca osób, co pozwoli na lepsze kontakty. Z przeprowadzonej przez nas symulacji wynika, że na ten cel co roku powinniśmy przeznaczyć 25 mln zł. Jest to bardzo ważny element w pracy Policji i dlatego jest on dla nas priorytetowym zadaniem.</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Kolejnym zadaniem jest regionalizacja struktur Policji. Ma to przede wszystkim aspekt ekonomiczny. Dzisiaj budżet nie daje gwarancji i możliwości zaspokojenia naszych potrzeb tak w zakresie wydatków osobowych, jak i rzeczowych, dlatego musimy szukać innych rozwiązań, które stworzą możliwość lepszego zagospodarowania posiadanych środków. Dlatego będziemy dalej realizować podjętą w pilotażowych programach inicjatywę w drodze prac zespołów i przygotowania materiałów do regionalizacji struktur Policji w zakresie logistyki. Chodzi głównie o koncentrację baz transportowych, zaopatrzenia oraz finansów. Taka reorganizacja pozwoli na zebranie w kilku miejscach fachowo przygotowanego personelu i środków a jednocześnie pozwoli na obniżenie kosztów. Równolegle z tym procesem wdrażane są działania mające na celu ocenę stanu posiadania. W 1997 r. Katowice dysponowały 338 obiektami. Sytuacja jest analogiczna w innych komendach wojewódzkich. Zastanawiam się, czy stać nas na utrzymanie tak dużej bazy. Aby ten proces mógł płynnie przebiegć, należy przeznaczyć w ciągu trzech lat 48 mln zł, chodzi głównie o informatykę i łączność.</u>
<u xml:id="u-3.13" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Obecnie Komenda Główna jest dysponentem budżetu pierwszego stopnia, komendy wojewódzkie - drugiego i część komend rejonowych - trzeciego. Padają różne propozycje przekazania uprawnień do komend rejonowych. Niemniej jednak kiedy komendant wojewódzki otrzyma uprawnienia budżetowe wraz z uprawnieniami kadrowymi, to on będzie decydował, czy komendant rejonowy będzie dysponentem trzeciego stopnia, a jeśli tak, to określi zakres.</u>
<u xml:id="u-3.14" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Z tym problemem wiąże się sprawa dysponowania przez komendantów powiatowych określonymi środkami i współuczestniczenia samorządów w procesie doposażania Policji. Zamierzamy przekazać komendantom wojewódzkim uprawnienia w zakresie zatrudniania funkcjonariuszy. W ten sposób o liczbie policjantów i ich doborze nie będzie decydowała Komenda Główna, lecz komendant wojewódzki. Pozwoli to na swobodne podejmowanie decyzji o podziale środków rzeczowych i osobowych. Możliwość podejmowania takich decyzji da komendantowi olbrzymią władzę w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-3.15" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Zamierzmy doprowadzić do sytuacji, w której samorząd będzie miał stały nadzór nad poczynaniami Policji. Planujemy wystąpić z inicjatywą, która pozwoli samorządom wyznaczać cele. Na podstawie tych celów Policja będzie wykonywała swoje zadania i będzie rozliczana. Obecnie Policja sama określa cele, sama je realizuje i sama się rozlicza. Samorządy mogą powołać różne organa, składające się z osób posiadających doświadczenie i autorytet, będące społecznym elementem kontroli Policji, przykładem jest Rada Konsultacyjna, która działa przy komendancie głównym. Ten wzorzec będzie przez nas lansowany.</u>
<u xml:id="u-3.16" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Aby Policja mogła funkcjonować szybko i sprawnie, konieczne jest zbudowanie nowych stanowisk kierowania. Nowoczesne zarządzanie funkcjonariuszami pełniącymi służbę w terenie wymaga stworzenia takich stanowisk. Obecnie dyżurny, otrzymując informację o zdarzeniu, poszukuje patrolu, ponieważ nie ma bieżących danych. Jeżeli stworzymy nowe stanowiska kierowania z pełnym monitoringiem radiowozów, to wówczas sama informacja o zdarzeniu zostanie zarejestrowana i zostanie wybrany najbardziej optymalny sposób działania przez najbliżej znajdujący się patrol. Tymczasem zdarza się, że pokrzywdzony w wyniku przestępstwa zbyt długo oczekuje na pomoc Policji, co przenosi się na możliwości wykrywcze lub zapobieżenia ekscesom. Koszt wyposażenia jednego stanowiska wynosi 16 mln zł. Zatem na utworzenie podobnych stanowisk w dużych komendach potrzeba około 200 mln zł. Musimy ponieść te wydatki, jeżeli chcemy mówić o kontroli funkcjonariusza przez jego przełożonego i właściwej realizacji zadań.</u>
<u xml:id="u-3.17" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Stworzenie nowych stanowisk kierowania uwolni etaty dyżurnych, którzy dzisiaj siedzą w komisariatach i podejmują decyzje nie do końca skuteczne, a mające negatywny wpływ na postrzeganie Policji przez społeczeństwo.</u>
<u xml:id="u-3.18" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Środki łączności, którymi dysponujemy, są bardzo przestarzałe. Jednak na całkowitą modernizację łączności bezprzewodowej potrzeba 370 mln zł, przewodowej - 230 mln zł. Takich wydatków budżet Policji nie może udźwignąć i dlatego będziemy szukali innych sposobów na dofinansowanie i być może cały proces modernizacji uda się rozłożyć na kilka lat. W Komendzie Głównej został wdrożony nowoczesny system ewidencji i identyfikacji daktyloskopijnej. System ten pozwala typować sprawcę na podstawie pojedynczego odcisku palca. System ten będzie miał przełożenie na komendy wojewódzkie i regionalne w przyszłych latach. Taki system kosztuje 10 mln USD, natomiast system identyfikacji łusek i pocisków - 3 mln USD. Otrzymaliśmy gwarancje, że połowa kosztów zostanie pokryta ze środków PHARE. Dlatego tym bardziej opłacalne jest założenie tego systemu, zwłaszcza, że z ocen amerykańskich ekspertów wynika, iż stopień wykrywalności wzrasta o 10%. Jest to tym istotniejsze, że skraca się czas od utrwalenia śladów do wytypowania sprawcy, a przecież głównym zadaniem Policji jest szybkość działania.</u>
<u xml:id="u-3.19" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Zadaniem z zakresu legislacji jest wprowadzenie w życie ustaw o ochronie życia i mienia, o bezpieczeństwie imprez masowych, o straży miejskiej, Prawo o ruchu drogowym. W Komendzie Głównej zostały przygotowane akty wykonawcze, które niedługo zaczną obowiązywać. W związku z niedoskonałością ustawy o ochronie osób i mienia zostały podjęte prace nad ponownym jej przygotowaniem.</u>
<u xml:id="u-3.20" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">W czasie pełnienia obecnej funkcji zapoznałem się z wykazem przygotowanych aktów prawnych oraz z analizą porozumień zawartych między komendantem głównym i różnymi instytucjami, które obligują Policję do określonych działań. W przypadku, kiedy nie ma bezpośredniego związku z bezpieczeństwem i porządkiem publicznym, będę zmierzał do takiego przeredagowania porozumień, aby nie obciążały one działań policyjnych.</u>
<u xml:id="u-3.21" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Podjęliśmy prace nowelizacji ustawy o Policji. Przygotowane są projekty nowelizacji w celu dostosowania zadań i organizacji do modelu określonego w założeniach reformy i nowego podziału administracyjnego kraju. Prace nad projektem zostaną zakończone w ciągu 2-3 miesięcy. Już dziś zwracam się do posłów o poparcie naszej inicjatywy, która ma rozwiązać problemy nurtujące Policję.</u>
<u xml:id="u-3.22" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">W działaniach policyjnych bardzo ważną role pełnią oddziały prewencji, które liczą 6,3 tysiąca etatów. Zamierzamy zwiększyć tę liczbę o 1,6 tys etatów i wykorzystywać te oddziały w sytuacji, kiedy następuje zbiorowe naruszenie porządku publicznego. W związku z tym wystąpiliśmy do szefostwa Nadwiślańskich Jednostek Wojskowych z wnioskiem o udzielenie nam potrzebnej liczby etatów. W poniedziałek odbędę spotkanie, na którym będę zabiegał o pomyślne sfinalizowanie naszych zamierzeń.</u>
<u xml:id="u-3.23" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Istotnym elementem w pracy Policji jest szkolenie. Kontynuowane są szkolenia doskonalące komendantów rejonowych, dowódców operacji i oficerów sztabowych. Doświadczenie wskazuje na to, że w sytuacjach kryzysowych dowódcy nie są przygotowani do kierowania podległymi funkcjonariuszami w kryzysowych sytuacjach. Spotkaliśmy się z amerykańską inicjatywą wysłania grupy oficerów do USA w celu przeszkolenia ich w podejmowaniu decyzji w kryzysowych sytuacjach, z podobną inicjatywą wystąpili także Anglicy. Sądzę, że te szkolenia pozwolą na lepsze dowodzenie.</u>
<u xml:id="u-3.24" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Przygotowany jest nowy sposób doboru kandydatów do pracy w Policji. Polega on na zgrupowaniu kandydatów w kilku ośrodkach, gdzie będą poddawani testom psychologicznym oraz szkoleni przez doświadczonych oficerów, którzy orientują się, jakiego policjanta potrzebujemy. Z chwilą zakwalifikowania w okresie służby przygotowywawczej kandydaci będą poddawani egzaminom i testom, jest to nowy element, ponieważ będzie można sprawdzić policjanta w zakresie wiedzy i predyspozycji, np. w Katowicach w okresie służby przygotowawczej w 1997 r. zwolniono tylko jednego policjanta.</u>
<u xml:id="u-3.25" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Jeżeli ten proces nie zostanie uruchomiony, to można oczekiwać problemów związanych z dyscypliną i realizacją podstawowych zadań.</u>
<u xml:id="u-3.26" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Jako wykładowców będziemy również angażować pracowników z uczelni cywilnych. Wniosą oni odmienne spojrzenie na proces szkolenia w Policji. Ten element był do tej pory niedoceniany.</u>
<u xml:id="u-3.27" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Ważnym czynnikiem jest uposażenie. Przeciętne wynagrodzenie policjanta jest niewy-starczające, biorąc pod uwagę jego dyspozycyjność, ryzyko zawodowe. Wynagrodzenie nie daje gwarancji realizacji dobrego wypełniania zadań i pełnego wykorzystania umiejętności. Mamy do czynienia z negatywnym zjawiskiem odpływu wykształconego personelu z 5-10 letnim stażem pracy. W ten sposób pozbywamy się funkcjonariuszy, na szkolenie których ponieśliśmy wysokie koszty, na rzecz firm ochraniarskich, gdzie otrzymują wynagrodzenie rzędu 2,5-3 tys. zł. Jeżeli w tym zakresie nie podejmiemy działań, to utracimy młody personel, dlatego do 30 kwietnia br. będzie przygotowana propozycja nowej siatki płac. Nie będzie miało to jednak decydującego znaczenia, ponieważ budżet na ten rok został już zatwierdzony. W tym roku po raz pierwszy udało nam się stworzyć dodatek motywacyjny, po dyskusji ze związkami zawodowymi ustaliliśmy, że rocznie na jednego funkcjonariusza będzie przypadało 600 zł. Tym dodatkiem będzie dysponował komendant wojewódzki i rejonowy na podstawie ściśle określonego regulaminu. Stworzyliśmy dodatek motywacyjny, ponieważ do tej pory nagroda i dodatek służbowy nie uwzględniała tego elementu. Sądzimy, że będzie miało to wpływ na lepsze zaangażowanie policjantów i da przełożonemu możliwość lepszej oceny funkcjonariuszy, którzy maksymalnie angażują się w wykonywane zadania.</u>
<u xml:id="u-3.28" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Istotnym elementem jest dyscyplina wśród policjantów. Po dyskusjach, które przeprowadziłem z zastępcami komendanta postanowiłem utworzyć wydział spraw wewnętrznych. Ten wydział będzie zorganizowany w nowej strukturze Komendy Głównej.</u>
<u xml:id="u-3.29" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Dużą przeszkodą w realizacji zadań przez Policję są konwoje i doręczenia wezwań. Angażowanie policjantów do tych zadań stanowi dla nas duży problem wynikający z konieczności delegowania, codziennie, do służb konwojowych 670 policjantów. Tymczasem brakuje nam funkcjonariuszy do wykonywania zadań wynikających z zagrożeń występujących w danym mieście, regionie. W związku z tym staramy się pozyskać etaty z NJW, co pozwoli na zwiększenie liczby policjantów w służbie patrolowej. Sądzę, że wstępne decyzje zapadną już niedługo.</u>
<u xml:id="u-3.30" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Wystąpiliśmy z propozycją, aby część kosztów konwojów pokrywały sądy i prokuratury. Chcielibyśmy, aby dopłata wynosiła połowę ponoszonych przez nas kosztów związanych z konwojami. Proponujemy, aby te koszty wpisać w postępowanie przygotowawcze, decyzja w tej sprawie nie należy do nas, ale wszystkie argumenty przemawiają na korzyść zgłoszonej propozycji. Takie postępowanie zobliguje sądy i prokuratury, jeżeli będą zmuszone płacić za konwoje.</u>
<u xml:id="u-3.31" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">W związku z planowaną reorganizacją województw powstanie znaczący problem zagospodarowania kadry z likwidowanych komend wojewódzkich, gdzie zatrudnionych jest 24 tys. policjantów. Bardzo wiele z tych osób reprezentuje wysoki poziom zawodowy i dlatego muszą oni zostać wykorzystani w komendach rejonowych, powiatowych lub w komisariatach. Został już opracowany program, który przewiduje takie uwarunkowanie. Sądzę, że około 12 tys. funkcjonariuszy przejdzie na szczebel powiatów i komisariatów, czyli tam, gdzie obecnie brakuje etatów. Te dwa szczeble mają charakter wykonawczy, tam walczy się z przestępczością i dba o stan porządku i bezpieczeństwa.</u>
<u xml:id="u-3.32" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Wychodzimy z założenia, iż komendy rejonowe mają być silnymi jednostkami usytuowanymi blisko obywatela. Nie oznacza to, że powstaną komisariaty typu 1+5, z czym mamy do czynienia obecnie. W województwie katowickim znajduje się 118 komisariatów, w tym 20 o obsadzie etatowej 1+6, ale są także takie, gdzie stosunek ten wynosi 1+3. Struktura taka jest niezbyt skuteczna, ponieważ komendant komisariatu zasypywany jest dokumentami, które przychodzą z komend wyższego szczebla. Dlatego w miejsce tych małych jednostek będziemy tworzyli jednostki duże, czyli z całodobową obsługą. Samorządy chcą, aby na ich terenie funkcjonowały komisariaty, nawet typu 1+3, jednak my się na to nie zgodzimy. Dysponujemy argumentami, które wskazują na to, że ta struktura jest niewydolna i nieekonomiczna.</u>
<u xml:id="u-3.33" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">W swoim wystąpieniu przedstawiłem najpilniejsze założenia, które wprowadzone w życie uczynią z Policji instytucję bliską społeczeństwu, w pełni zaangażowaną w ochronę obywateli przed przestępczymi zagrożeniami, składającą się z policjantów przekonanych o swojej służebnej funkcji, którzy z godnością wykonują swoje obowiązki.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselJanRokita">Liczyłem planowane przedsięwzięcia i naliczyłem blisko 24 zadania. Dlatego uważam, że jest to ambitny plan.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselJanRokita">Otwieram dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselJanuszZemke">Sądzę, że wszyscy obecni chcą, aby przedstawione zamierzenia przyniosły efekty.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PoselJanuszZemke">Chcę jednak zadać pytania o odmiennym charakterze. Jak rozumiem, dzisiejsza dyskusja stanowi przygotowanie do dyskusji na forum parlamentu, która jest planowana na najbliższą środę. Ponieważ jest dziś obecny pan minister Budnik, dlatego chciałbym się dowiedzieć, kiedy otrzymamy stosowne materiały z MSWiA. Sądzę, że dyskusja nie będzie ogniskować się tylko na Policji, ale także na innych służbach związanych z bezpieczeństwem publicznym. Dlatego chciałbym się dowiedzieć, czy rząd, który pan minister reprezentuje, zamierza informację ograniczyć tylko do działalności Policji, czy też będzie to informacja dotycząca wszystkich służb podległych MSWiA oraz problemów dotyczących Ministerstwa Sprawiedliwości? Znajdujemy się w dziwnej sytuacji, ponieważ w środę ma się odbyć dyskusja na ten temat, natomiast nie wiemy, co będzie przedmiotem tej dyskusji, chociaż rządowi zależy na poinformowaniu społeczeństwa, skoro wprowadza ten punkt w trybie pilnym.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PoselJanuszZemke">Obecnie trwa ożywiona dyskusja na temat zmian w podziale terytorialnym kraju i modelu funkcjonowania państwa. Używa się przy tym różnych argumentów, dlatego chciałbym się dowiedzieć, czy z punktu widzenia Policji zmiany w podziale kraju będą korzystne, jeśli chodzi o poprawę bezpieczeństwa? Uważam, że na to pytanie trzeba odpowiedzieć w bardzo precyzyjny sposób, kiedy podejmuje się dyskusję ze społeczeństwem.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PoselJanuszZemke">Pan komendant nic nie powiedział o swoim stosunku do modelu Policji, czy ma to być zmiana o charakterze ewolucyjnym, czy też będzie to zmiana fundamentalna, polegająca na zachowaniu scentralizowanej Policji zajmującej się sprawami kryminalnymi i gospodarczymi z podporządkowaniem jednostek prewencji lokalnym władzom.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PoselJanuszZemke">Nad reformami w Policji prace trwają już od pewnego czasu. Takie działania podjął pana poprzednik generał Papała, powołując w kwietniu 1997 r. zespół, który przygotowł materiał przekazany do parlamentu. Kiedy koncepcja była już gotowa, to po tygodniu generał Papała przestał pełnić funkcję komendanta głównego. Chciałbym się dowiedzieć, czy do zaproponowanego modelu zostanie wprowadzona korekta? Mówię o tym, ponieważ w pana wystąpieniu nie dostrzegam istotnych zmian, co oczywiście nie jest żadnym zarzutem. Skoro te plany były dobre, to należy je realizować, niezależnie od tego, kto je przygotował.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#PoselJanuszZemke">Problem logistyki stanowi ciągle duże wyzwanie tak w Policji, jak i w wojsku. Czy nasza logistyka ma na celu utrzymanie obecnego stanu rzeczy, kiedy Policja posiada własne stacje paliw, zaopatrzenie, magazyny i warsztaty naprawcze? Czy też skorzystamy z modelu fińskiego, gdzie logistyką zajmują się cztery osoby? Tam policja nie posiada własnych stacji paliw, lecz zawiera umowy z najbliższymi dystrybutorami. Uważam, że największe rezerwy są umieszczone właśnie tutaj, lecz to wymaga zmiany filozofii zaopatrzenia służb militarnych, czyli wojska i policji w naszym kraju.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#PoselJanuszZemke">Poseł Jarosław Kaczyński /niez./: Chciałbym się dowiedzieć, jaka jest według pana komendanta diagnoza sytuacji w Policji. W swoim wystąpieniu wspomniał pan o powołaniu wydziału wewnętrznego, czyli wzmocnienia kontroli wewnętrznej. Ma ona na celu zapobieganie przestępstwom, których dopuszczają się policjanci. Czy ta struktura ma się zajmować tylko przestępstwami sensu stricto, czy także działaniami Policji, które z funk-cjonalnego punktu widzenia są nie właściwe. Takim przykładem może być często opisywany fakt związków policjantów z agencjami usług towarzyskich, które są rozsadnikami przestępczości. Pan komendant powiedział, że nie wszyscy policjanci popełniają przestępstwa; jeśli to nie był lapsus, to oznacza, iż sytuacja jest zła. Nie ukrywam, że jestem bliski takiej diagnozy.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselZbigniewSiemiatkowski">Jak rozumiem, przygotowane zestawienie jest projektem pewnych reform. Od kilku lat od kolejnych komendantów mogliśmy usłyszeć podobne propozycje i nie uległy one zmianie. Dlatego chciałbym się dowiedzieć, czy poza przygotowywaniem postulatów odbyły się już jakieś spotkania, które dałyby gwarancję, że zostaną one zrealizowane? Kiedy zostaną ucywilnione niektóre stanowiska w Policji? Wiele funkcji w logistyce i administracji mogą wykonywać cywile, którzy są znacznie tańsi pod warunkiem, że minister pracy przydzieli etaty a minister finansów przekaże pieniądze. Wielokrotnie padały już podobne postulaty, jednak upadły z powodu, który wymieniłem. Czy odbyły się zatem rozmowy, które gwarantują przydzielenie w najbliższych latach środków na realizację tego zamierzenia?</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselZbigniewSiemiatkowski">Wielokrotnie słyszeliśmy postulat dotyczący konwojowania przez policjantów. Konwojów nie można zlikwidować i być może Ministerstwo Sprawiedliwości weźmie udział w ich współfinansowaniu, pod warunkiem iż w budżecie zostanie zabezpieczona odpowiednia kwota. Czy zatem w zapowiadanej poprawce budżetu na 1998 r. przewidywane są takie zmiany, jeśli nie będzie to tylko ponowne wnoszenie słusznego postulatu?</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PoselZbigniewSiemiatkowski">Wprowadzenie systemu premiowania w Policji zawsze spotykało na opór ze strony związków zawodowych. Związkowcy, mając do wyboru dodatek socjalny lub motywujący, zawsze wybierali ten pierwszy. Do tej pory żaden z komendantów głównych nie mógł dokonać przełomu w tym zakresie i dlatego mam nadzieję, że po dyskusji ze związkowcami ten postulat został przedstawiony, jako możliwy do realizacji.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PoselZbigniewSiemiatkowski">Obecnie komendant główny jest dysponentem budżetu pierwszego stopnia oraz zgłoszono propozycje zmian w tym zakresie. Dlatego chciałbym się dowiedzieć, czy były przeprowadzone symulacje zmiany centralnego zakupu zaopatrzenia dla wszystkich formacji, co pozwalało na negocjowanie ceny?</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PoselZbigniewSiemiatkowski">Z wypowiedzi pana komendanta wynika, że popiera pan stanowisko daleko idącej decentralizacji Policji. Argumentował pan, że współgra to ze zmianami administracyjnymi kraju, że skoro tworzymy silne województwa, to Policja powinna także zostać w jakimś stopniu zdecentralizowana. Temu powinny towarzyszyć zmiany w ustawie o Policji, według której jest ona centralnym organem administracji państwowej. Na panu jako komendancie głównym ciążą obowiązki, których pan nie może scedować. Jeżeli przekaże pan obowiązki, to nadal jest pan odpowiedzialny, ale traci pan wpływ na poczynania komendantów rejonowych. Przypomina mi to koncepcję z początku lat 90-tych, która miała bardzo negatywne skutki. W efekcie bardzo długo odbudowywano centralnie dowodzoną strukturę z jasno określonymi kryteriami odpowiedzialności. Na to niebezpieczeństwo chciałbym zwrócić uwagę.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PoselZbigniewSiemiatkowski">Postulat skorzystania z etatów NJW przy obowiązującym prawie nie jest możliwy do wykonania. Do czasu kiedy NJW mają status wojskowy, ich użycie jako oddziałów prewencji nie jest możliwe.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#PoselZbigniewSiemiatkowski">Poseł Antoni Macierewicz /niez./: Dobrze się stało, że rząd tak szybko wprowadza zmiany personalne i mam nadzieję, iż są to początkowe kroki, ponieważ muszą one objąć cały aparat policyjny, a nie tylko jego szefa.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#PoselZbigniewSiemiatkowski">Powstało wrażenie, jakby generał Papała przedstawił Sejmowi projekt reform i natychmiast został odwołany. Jest to nadużycie ze strony posła Zemke, ponieważ projekt został przedstawiony rok temu, a pan Papała został odwołany tydzień temu. O tej drobnej różnicy należy pamiętać.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#PoselZbigniewSiemiatkowski">Przedstawiony program robi duże wrażenie. Uważam, że jeśli połowa postulatów zostanie zrealizowana, to będzie to dużym osiągnięciem. Nie ukrywam, że wśród celów są i takie, które łatwo wprowadzić. Z radością witam projekt pożytecznego wykorzystania NJW, ponieważ połowa personelu nic nie robi poza pobieraniem wypłaty. Są także zmiany budzące wątpliwości i wzajemnie się wykluczające np., propozycja zbliżenia Policji do społeczeństwa i likwidacja małych komisariatów, które zapewniają minimum pewności społecznej na poziomie gmin. Jak pan dobrze wie, w społeczeństwie panuje poczucie zagrożenia i jeżeli dokona się koncentracji sił w duże komisariaty, to takie poczucie jeszcze się zwiększy.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#PoselZbigniewSiemiatkowski">Nie wiem, czy dobrze zostały przygotowane wyliczenia finansowe. Była mowa o 200 mln zł na stanowiska kierowania, o 48 mln zł na informatykę, o 370 mln zł na łączność bezprzewodową i 230 mln zł na przewodową. W tej materii podzielam uwagi posła Siemiątkowskiego, ponieważ od kilku lat słyszłem różne wyliczenia i miałem nadzieję, że przynajmniej część z nich została zrealizowana. W budżecie na 1992 r. rozstrzygnięto kilka kwestii dotyczących informatyki. W trakcie powodzi okazało się, że Policja posługuje się innymi systemami niż inne służby bezpieczeństwa. Dlatego sądzę, że problem nie polega tylko na dostępności środków finansowych, ale i ich wykorzystaniu. Nad tą sprawą nie można przejść do porządku dziennego, ponieważ pieniądze zostały wydane i jest to problem odpowiedzialności, która musi zostać wyjaśniona.</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#PoselZbigniewSiemiatkowski">Bardzo się cieszę z pomysłu powołania kontroli wewnętrznej, była już ostatnia pora, aby taki oddział został powołany.</u>
<u xml:id="u-6.11" who="#PoselZbigniewSiemiatkowski">Wszystkie plany robią na mnie wrażenie chaotycznie przygotowanego katalogu zadań, które trzeba było wykonać przez ostatnie siedem lat, nieporządkowanego generalnej wizji.</u>
<u xml:id="u-6.12" who="#PoselZbigniewSiemiatkowski">Od 1989 r. w Policji nie nastąpiła weryfikacja, która miała miejsce w Urzędzie Ochrony Państwa. Przypominam, że w końcu lat 80-tych nastąpił proces przechodzenia osób związanych ze służbą bezpieczeństwa do Policji, czego skutki odczuwamy do tej pory. Miałem okazję zapoznać się z wypowiedzią pana komendanta dla czasopisma "Wprost", która być może została przekręcona i w głęboko chciałbym w to wierzyć. W tej wypowiedzi pozytywnie wypowiedział się pan o kontynuowaniu pracy przez osoby związane ze służbą bezpieczeństwa. Stwierdza wręcz pan, że sposób naboru do Policji polegał na przyjmowaniu wszystkich ochotników. Tymczasem moje doświadczenie w tym zakresie jest inne, ponieważ aparat policyjny powstawał na podstawie bardzo rygorystycznie przestrzeganej rekomen-dacji PZPR oraz służby bezpieczeństwa. Na skutek takiego postępowania mamy do czynienia z taką sytuacją, że nie pomogą nowe formy grupowania młodych policjantów, jeżeli szkolić ich będą dawni oficerowie służby bezpieczeństwa. Nie pomogą także zagraniczne szkolenia, co wykazała praktyka ostatnich 7 lat. Nic nie pomoże, jeśli oddziały prewencji będą kształtowane przez byłych pracowników służby bezpieczeństwa. Czy zatem zamierza pan usunąć ze służby byłych pracowników służby bezpieczeństwa i jeśli tak, to kiedy?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Planowana reforma kraju ma wpływ na reformę Policji. Powstanie 12 komend rejonowych, co oznacza, że 12 tys. funkcjonariuszy zostanie przesuniętych na szczebel wykonawczy. Jest to bardzo ważne w sytuacji, kiedy nie możemy liczyć na wzrost etatów. Dzisiaj na bazie dużych komend wojewódzkich powstaną komendy regionalne, powiatowe i komisariaty. Pod względem bazy jesteśmy przygotowani do tych zmian, musimy przeprowadzić tylko analizę, czy tak rozbudowana baza jest nam potrzebna, ponieważ zwiększa ona koszty.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Nie chcemy decentralizacji, tylko przekazania uprawnień z Komendy Głównej na szczebel wojewódzki i na szczebel powiatowy. Ma nastąpić koncentracja w zakresie finansów i dekoncentracja w zakresie kadr. Obecnie to komendant główny musi podpisywać decyzję o przeniesieniu oficera i wiele podobnych drobnych decyzji. Dlatego przygotowywany jest katalog, który sceduje takie uprawnienia, jeżeli przepisy wewnętrzne będą na to pozwalały.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ZastepcakomendantaglownegoPolicjiWladyslawPadlo">Budżet Policji został wyodrębniony od ubiegłego roku i wówczas przekazaliśmy do komend rejonowych uprawnienia trzeciego stopnia. Zostały one przekazane tym komendantom, którzy z taką inicjatywą wystąpili. Takich komend było około 30 i o podobną liczbę zwiększy się ta ilość w tym roku. Komendant rejonowy, który może dysponować budżetem, jest w stanie wykorzystać go do prowadzenia zakupów podstawowych materiałów, natomiast w dalszym ciągu odbywa się centralny zakup samochodów. Komendanci rejonowi i wojewódzcy na bieżąco informują o potrzebnym asortymencie. Na tej podstawie zostało przygotowane zestawienie i na mocy ustawy o zamówieniach publicznych kupiliśmy te samochody, które były potrzebne konkretnym komendom.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#ZastepcakomendantaglownegoPolicjiWladyslawPadlo">Wydaje nam się, że z chwilą powstania nowych województw wystarczy, jeśli w dużych województwach zostaną stworzone bazy techniczne, służby inwestycyjne, nadzór budowlany, które będą wykonywać swoje obowiązki na rzecz jednostek podległych komendzie wojewódzkiej. Aktualnie takie służby pracują w każdej komendzie wojewódzkiej i z tego osiągniemy taki pożytek, iż część etatów będzie można przenieść do służb podstawowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Przedstawiony materiał określił warunki i potrzeby Policji. W najbliższych miesiącach na tej podstawie wdrożone będą działania, dzięki czemu dokona się zmiana. Wymagać to będzie zmiany ustawy i wielu zarządzeń oraz innych przepisów. W tym celu jest powołany zespół, który pod przewodnictwem generała Strzeleckiego do 30 kwietnia br. określi konkretne działania Policji.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Decyzja o powstaniu wydziału spraw wewnętrznych zapadła kilka dni temu po licznych konsultacjach. Dlatego trudno mi jest odnieść się do tego, jak zostanie on umiejscowiony w strukturze. Nie będzie to żaden tajny wydział i podlegać będzie komendantowi głównemu.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Być może popełniłem gafę i dlatego muszę podkreślić, że skala przestępstw popełnianych przez policjantów jest niewielka. W ubiegłym roku 70 funkcjonariuszy zostało skazanych przez sądy i jest to o 70 za dużo. Jednak w skali 100 tys. zatrudnionych policjantów stanowi to tylko ułamek. Chcemy właśnie ten ułamek wyeliminować lub ograniczyć, chociaż zdajemy sobie sprawę, że do końca nie można wyeliminować wszelkich patologii. Musimy jednak wytworzyć mechanizmy, które spowodują przez szybkość działania, wymierzania kary ograniczenie negatywnych zjawisk.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselJanRokita">Jak sądzę, w pytaniu chodziło o to, czy według pana istnieje duża liczba niewykrytych przestępstw popełnianych przez policjantów.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Nie mogę zgodzić się z takim twierdzeniem. Chcemy podjąć walkę z nielicznie występującymi nieprawidłowościami, które ewentualnie występują w sferze operacyjnej. Znajdą one przełożenie w działaniach dyscyplinarnych. Według posiadanych analiz nie stanowi to poważnego problemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ZastepcadyrektoraBiuraKadrKomendyGlownejPolicjiWlodzimierzSosnicki">Proces ucywilnienia w Policji trwa od 1992 r. Uwarunkowany jest on środkami finansowymi przydzielanymi przez parlament. Dotychczas etaty w Policji były traktowane po macoszemu i od 1990 r., kiedy powstała Policja, liczba etatów spadła o 25%. Właśnie dlatego zaczęliśmy szukać lepszych metod wykorzystania policjantów. Jedną z nich była próba ucywilnienia stanowisk, rozpoczęta w 1992 r. Niestety w swoich działaniach byliśmy ograniczeni, ponieważ limit zatrudnienia pracowników cywilnych przez okres 4 lat oscylował na tym samym poziomie i stanowi 55-65% naszego zapotrzebowania. W tej sytuacji niezwykle trudno było dokonywać przesunięć. Od 1992 r ponad 900 stanowisk zostało przekształconych na cywilne, natomiast w 1997 r., kiedy nastąpił minimalny wzrost tego limitu, powstało 700 takich stanowisk. Jak widać, decyzja parlamentu owocuje natychmiastowym przesunięciem policjantów do linii.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#ZastepcadyrektoraBiuraKadrKomendyGlownejPolicjiWlodzimierzSosnicki">Z naszych wyliczeń wynika, że przy dostosowaniu się Policji do nowego ustroju administracyjnego państwa, jesteśmy w stanie przesunąć 6,5 tys. policjantów z zajęć logistycznych do linii. Jeżeli rocznie będziemy przesuwać 2 tys. pracowników, to proces potrwa trzy lata. Dzisiaj podejmujemy działania, aby w sposób ekstensywny wykorzystać policjantów w ramach przyznanego limitu etatów.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#DyrektorBiuraPrewencjiKomendyGlownejIreneuszWachowski">Celem reformy nie jest funkcjonowanie jednostek jako obiektów, ale o obecność policjanta wśród społeczeństwa. Funkcjonariusze w strukturze komisariatu 1+3 są mało osiągalni przez lokalnych mieszkańców. Dzisiaj istnieją takie możliwości techniczne, które pozwalają sąsiednim jednostkom na wymianę danych i udzielanie pomocy. Policjant też ma 40-godzinny tydzień pracy i biorąc pod uwagę urlop należy mu zapewnić 140 dni wolnych.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#DyrektorBiuraPrewencjiKomendyGlownejIreneuszWachowski">Dlaczego twierdzimy, że małe jednostki nie zdają egzaminu. Właśnie dlatego, że służba pełniona jest na jedną zmianę, a później komisariat jest nieczynny. Rozwiązaniem mogłoby być sprzężenie telefonów w komisariatach z dyżurnym komendy rejonowej. Wówczas każde zgłoszenie zostanie przyjęte. Lepiej można zorganizować służbę, kiedy w jednostce jest wielu policjantów, nawet wtedy gdy obsługiwany teren jest 3-krotnie większy. Wszystkie względy ekonomiczne i organizacyjne przemawiają za tym, aby budować jednostki wieloosobowe, ponieważ tylko takie są w stanie zapewnić sprawne funkcjonowanie Policji.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#DyrektorBiuraPrewencjiKomendyGlownejIreneuszWachowski">W 1997 r. Policja przewiozła 650 tys. osób pokonując 17,5 mln kilometrów i przepracowując 825 tys roboczodni. Oznacza to, że tak duża liczba policjantów została wyłączona z normalnej służby patrolowej. Limit konwojowy Policji wynosi 1400 etatów, a w szczytowych miesiącach służbę konwojową pełni 6 tys. policjantów dziennie. Uważamy, że z tego powodu ponosimy nieuzasadnione koszty.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#DyrektorBiuraPrewencjiKomendyGlownejIreneuszWachowski">Kiedy opiniowaliśmy projekt nowego Kodeksu postępowania karnego, próbowaliśmy wp-rowadzić nowe pojęcie - wydawanie poleceń Policji przez sądy i prokuratury w zakresie wykonywania czynności procesowych. Niestety, nasza propozycja nie została przyjęta, a twierdzę, że konwojowanie nie jest czynnością procesową, lecz tylko umożliwia jej wykona-nie. Spoczywa na nas obowiązek konwojowania także spoza granic państwa, jak w przypadku sprawców zabójstwa kapitana statku. Tylko w tym przypadku koszty wyniosły 50 tys. zł, a do dzisiaj nie otrzymaliśmy żadnej refundacji. Uważamy, że uczestniczenie w kosztach spowoduje, że sądy będą orzekały we wszystkie dni tygodnia.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#DyrektorBiuraPrewencjiKomendyGlownejIreneuszWachowski">W zgodzie z przepisami nie mamy prawa używać żołnierzy NJW, ponieważ nie mogą oni wykonywać czynności przypisanych Policji. Dotyczy to służby patrolowej, konwojowej itd. Chodzi nam jednak o przekazanie etatów z NJW do Policji, po to, abyśmy mogli przygotować tych funkcjonariuszy do działań czysto policyjnych. Z symulacji wynika, że pozwoliłoby to na rozwiązanie wielu problemów.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#DyrektorBiuraPrewencjiKomendyGlownejIreneuszWachowski">Kiedyś obowiązywała formuła służby kandydackiej, jednak nie jest stosowana poza stołecznymi oddziałami prewencji. Nie sądzę, aby stało coś na przeszkodzie jej ponownemu zastosowaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Likwidacja małych, niewydolnych komisariatów nie zagrozi poczuciu bezpieczeństwa obywateli, ponieważ na ulicach będą dzielnicowi. Dotychczasowa formuła jest nieskuteczna i dlatego należy ją odciążyć od zbędnej biurokracji, z którą teraz mamy do czynienia. Komendant komisariatu wypełnia tylko formularze, zamiast realizować zadania, do których jest powołany.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Koszty łączności są bardzo duże. W województwie katowickim radiostacje pamiętają lata 70., co jest anachronizmem w sytuacji, kiedy od łączności zależy bardzo wiele.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Poseł Antoni Macierewicz /niez./: Przepraszam, że przerywam, ale nie tego dotyczyło moje pytanie. Jak zostały wykorzystane środki przyznawane w kolejnych budżetach?</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Tworzenie wspólnych stanowisk kierowania polega na jednoczesnym koordynowaniu prac Policji, straży pożarnej, straży miejskiej i pogotowia ratunkowego. Chodzi o szybkość działania.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">W latach 1990-1997 w Policji zatrudniono w 60% nowych pracowników, z czego tylko 40% nadal pracuje. Oznacza to, że dużo młodych ludzi po odbyciu przeszkolenia odchodzi ze względów finansowych. W 1990 r. odbyła się weryfikacja zarówno w służbie bezpieczeństwa jak i w Policji. Dlatego nie widzę potrzeby dokonania ponownej weryfikacji w Policji.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Nie przypominam sobie wywiadu udzielonego dla tygodnika "Wprost" i dlatego nie chcę być posądzany o coś, czego nie powiedziałem.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAKrzysztofBudnik">Posłowie otrzymali już porządek obrad Sejmu. Znajduje się w nim punkt: "Stan bezpieczeństwa publicznego państwa". Chcę przy tym wyjaśnić, że problematyka dotycząca administracji policyjnej będzie stanowiła jedynie część całego materiału przygotowywanego przez rząd. Dysponujemy zaledwie kilkoma dniami na jego przygotowywanie. Tego, czy zostanie on wcześniej udostępniony posłom, nie wiem, ale stosowną informację przekażę na ręce przewodniczącego Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselKatarzynaPiekarska">Na najbliższym posiedzeniu Sejmu będziemy omawiać projekt apelu, który dotyczy bezpieczeństwa w miastach. Rzecz dotyczy tzw. Akcji "Małolat". Chciałabym się dowiedzieć, jakie jest stanowisko kierownictwa Policji wobec tej akcji i wprowadzania godziny policyjnej dla nieletnich? Jaka jest ocena efektywności tej akcji i czy będziecie państwo postulować zmianę ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselWojciechNowaczyk">Ucywilnienie Policji jest to proces, który zyskał powszechną aprobatę. Jednak dysponuję informacją, że zwolniony etat przechodzi do centrali, która nim dysponuje. Dlaczego to zjawisko ma miejsce i czy można liczyć na zmianę postępowania?</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PoselWojciechNowaczyk">W komendzie wojewódzkiej w Pile jest utworzony areszt deportacyjny dla cudzoziemców, natomiast nie posiada on własnej obsługi. Jest on obsługiwany przez policjantów oddelegowanych z jednostek terenowych, co powoduje, że mniejsza liczba funkcjonariuszy wykonuje służbę patrolową. Dlatego chciałbym się dowiedzieć, czy w tym zakresie można oczekiwać zmiany?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselMariuszKaminski">W swojej wypowiedzi pan komendant wspomniał, że korupcja nie jest patologią i nie stanowi szczególnego problemu dla Policji. Sądzę, że publicznie musi pan taki pogląd upowszechniać, jednak pana wiedza na ten temat jest znacznie większa i bliższa rzeczywistości. Wiedza na temat korupcji wśród funkcjonariuszy policji drogowej jest powszechna i dlatego nie udawajmy, że tego problemu nie ma.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PoselMariuszKaminski">Chciałbym wrócić do pytań zadanych na poprzednich posiedzeniach Komisji, w których uczestniczył komendant Papała, w tym do sprawy funkcjonariuszy plutonu specjalnego pacyfikującego kopalnię "Wujek". Pytałem ministra Tomaszewskiego, co zamierza zrobić z tym faktem. W odpowiedzi dowiedziałem się, że w służbie pozostał już tylko jeden z tych policjantów. Zdaje się. że minister rozminął się z prawdą, ponieważ z doniesień prasowych wynika, iż co najmniej trzech funkcjonariuszy nadal pracuje. Nie chodzi jednak o kwestię liczby, lecz kwestia problemu wiarygodności Policji. Wiemy, czym był pluton specjalny i jak zacierano ślady tej zbrodni. Wiemy, że wśród funkcjonariuszy tego plutonu są mordercy i uważamy - mówię o dużej części opinii publicznej - że dla tego typu osób nie ma miejsca w służbie.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PoselMariuszKaminski">Kolejna sprawa dotyczy kadry dowódczej oddziałów prewencji i tego, jaką część stanowią byli funkcjonariusze ZOMO. Otrzymałem pismo od komendanta Papały w tej sprawie, z którego wynika, że stanowią oni 61% kadry dowódczej. Wspomniał pan o wadze tych formacji, z czym się zgadzam, jednak otwarty pozostaje problem, kto będzie kształtował postawy młodych osób, które trafiają do oddziałów prewencji. Nie jest to kwestia naszych uprzedzeń i pamięci o dokonaniach ZOMO przed 1989 r., ale kwestia faktów, które miały miejsce w ubiegłych latach pod rządami poprzedniej koalicji. Słyszeliśmy padające z ust oficerów prewencji uwagi: "Szkoda, że was nie wyrżnęliśmy w stanie wojennym". Mówił o tym publicznie szef Regionu Mazowsze NSZZ"Solidarność" Maciej Jankowski. Moi koledzy 1 maja ubiegłego roku usłyszeli "My wam politykę z głowy wybijemy". Te fakty bulwersują i rodzą obawy, że w oddziałach prewencji nadal panuje duch ZOMO.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#PoselMariuszKaminski">Poseł Macierewicz poruszył istotną kwestię funkcjonariuszy służby bezpieczeństwa, którzy przed weryfikacją uciekli do milicji, a następnie Policji. Takie osoby nadal pełnią służbę i dlatego chciałbym się dowiedzieć, jak dużą część oni stanowią, w których komendach wojewódzkich pracują i jakie pełnią funkcje. Wiemy, że niektórzy z nich piastują bardzo ważne funkcje i kształtują wizerunek Policji. W jednej z komend wojewódzkich rzecznik prasowy jest byłym funkcjonariuszem służby bezpieczeństwa departamentu IV do zwalczania Kościoła katolickiego. Jeżeli ma pan wątpliwości, że jest to problem, to proszę prześledzić wypowiedź komendanta wojewódzkiego w Warszawie i jego rzecznika w sprawie śledztwa dotyczącego synagogi. Te wypowiedzi świadomie dezinformowały opinię publiczną, co jestem w stanie udowodnić i wykazać.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselMarekZielinski">Problem, który chcę poruszyć, dotyczy korupcji wśród Policji. Z dużym zadowoleniem przyjąłem propozycję powołania wydziału wewnętrznego, ponieważ sprawa jest poważna. Co tydzień spotykamy się w prasie z informacją o tego typu negatywnych zachowaniach. Sądzę, że te doniesienia stanowią tylko wierzchołek góry lodowej. To, że statystyka dowodzi inaczej, może tylko sugerować, że mamy niedoskonałe metody kontrolne. Obecne służby odpowiedzialne za nadzór nie zdają egzaminu i stanowić to powinno jedno z ważniejszych zadań do 2000 roku. Zdaję sobie sprawę, że decyzja o powołaniu wydziału wewnętrznego jest świeża, jednak chciałbym się dowiedzieć, kiedy zacznie on funkcjonować.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PoselMarekZielinski">Chciałbym się dowiedzieć, jaka jest pana ocena policji skarbowej i celnej oraz współ-działania z tymi jednostkami. Czy nie uważa pan, że ze względu na coraz bardziej złożone przestępstwa, należy dążyć do wyspecjalizowania struktur policyjnych? W przedłożonym materiale nie ma mowy na ten temat, a doświadczenie policji na całym świecie uczy nas, że należy iść w kierunku scentralizowania zarządzania i wyspecjalizowania poszczególnych struktur.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselWieslawWoda">Nie miałem do tej pory żadnego kontaktu z Policją, a nawet nie nałożono na mnie mandatu. Nie musiałem się chronić immunitetem poselskim. Mówię o tym, ponieważ nasze posiedzenie poprzedza obrady Sejmu, gdzie rząd przedłoży sprawozdanie na temat bezpieczeństwa publicznego oraz ma być podjęty apel. Osobiście wątpię w skuteczność apeli.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PoselWieslawWoda">Uważam, że problemu bezpieczeństwa w czasie zbliżającej się debaty nie można sprowadzić tylko do sprawności funkcjonowania Policji. Na problem bezpieczeństwa składa się wiele różnych czynników. Wiemy o tym doskonale, że Policja ma być apolityczna, jednak - jak w każdej służbie - potrzebna jest stabilizacja. Komendant Michna jest już szóstą osobą pełniącą tę funkcję od 1990 r., nie potwierdza to zatem stabilności tej służby. Dlatego chciałbym się dowiedzieć, jakie były okoliczności rezygnacji generała Papały, ponieważ jako członek Komisji powinienem wiedzieć na ten temat więcej, niż jest to przekazane w notatce prasowej. Czy było to wynikiem oceny funkcjonowania Policji w Słupsku, czy może decyzja polityczna?</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PoselWieslawWoda">Wiele słyszeliśmy na temat funkcjonariuszy wywodzących się z ZOMO oraz SB. Społeczeństwo o wiele bardziej interesuje jednak skuteczność i sprawność funkcjonowania Policji. Na to składa się oczywiście wiele elementów. Do Policji musi być prowadzony nabór w formie selekcji pozytywnej, jeżeli będziemy stykali się z przypadkowym naborem, to nie łudźmy się, że będą dobre wyniki. Jeżeli początkujący policjant otrzymuje pensję w wysokości 700 zł, to nikt, kto ma inne możliwości, takiej pracy nie podejmie. Na pewno podstawowym warunkiem usprawnienia Policji są godziwe płace, które będą czynnikiem eliminującym zjawisko korupcji. Skoro policjanci dorabiają jako ochroniarze, to nie mogę się temu dziwić przy tej wysokości pensji, z której nie można wyżyć. Jednak tego postępowania pochwalać nie można.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PoselWieslawWoda">Myślę, że w Policji, jak w każdej tego typu służbie, ważna jest sprawna kontrola wewnętrzna. Do tej pory wszelkie nieprawidłowości ujawniała prasa, nie wiem w jakim stopniu jest to wynik funkcjonowania wewnętrznej kontroli. Każdy negatywny przykład zachowań policjanta stwarza odczucie, że policjant, tak jak polityk, nie zawsze jest uczciwy, jest mało wiarygodny. Chciałbym, aby policjant - Policja nadal cieszy się dużym zaufaniem - był osobą o dużym społecznym zaufaniu.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#PoselWieslawWoda">Z dużym zdziwieniem przeczytałem, że w komendzie wojewódzkiej pracuje 24 funkcjonariuszy Policji. Znam wiele gmin, w których nie pracuje ani jeden policjant, to znaczy, że komendy rejonowe zabezpieczają określony teren. Nie ukrywam, że jestem zwolennikiem, aby w każdej gminie istniał posterunek Policji, bo sam fakt obecności policjanta ma dyscyplinujący wpływ. Nie zawsze w nocy telefonicznie można wezwać patrol z rejonu.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#PoselWieslawWoda">Myślę, że niebagatelnym problemem dla Policji jest stabilne prawo. Ma to znaczenie dla Policji i dla całego społeczeństwa. Obecnie mam duże wątpliwości, czy mam się zatrzymać na żądanie nieumundurowanego policjanta, ponieważ ciągle podawane są różne interpretacje. Skoro się nie zatrzymam, to mogę oczekiwać, że w moim kierunku padną strzały, takie przypadki już się zdarzały. Tak więc dwuznaczność prawa sprawia, że interwencje będą przebiegały różnie.</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#PoselWieslawWoda">Duże znaczenie ma egzekwowanie prawa. Sądzę, że obecny tutaj komendant Padło, z którym miałem przyjemność współpracować, potwierdzi, iż Policja wielokrotnie ujmowała nieletnich na różnych przestępstwach, a sąd dopiero z rocznym opóźnieniem rozpatrywał te zdarzenia. Taki młody człowiek postawiony przed sądem nie wie, za które z kolei przestępstwo odpowiada. Jeśli sądy nie usprawnią swojego funkcjonowania, to czas, jaki policjanci poświęcają na łapanie przestępców, uważam za stracony.</u>
<u xml:id="u-20.7" who="#PoselWieslawWoda">Wiem, że Policji wiele problemów przysparzają osoby nietrzeźwe. W dniu wczorajszym odbyła się wspólna debat z Komisją Samorządu Terytorialnego, ponieważ niektóre gminy prowadzą izby wytrzeźwień. Policjant niejednokrotnie woli unikać osoby nietrzeźwej, ponieważ ma nie lada problem, jak z nią postąpić. Jeśli w danej miejscowości znajduje się izba wytrzeźwień, to zostanie tam przewieziona. Natomiast w innym przypadku daną osobę trzeba odwieźć do domu albo do aresztu, albo nie reagować na jej stan upojenia alkoholowego. Wiele samorządów nie chce dopłacać do pensjonariuszy izb wytrzeźwień, ponieważ windykacja należności jest od nich utrudniona lub wręcz niemożliwa.</u>
<u xml:id="u-20.8" who="#PoselWieslawWoda">Wynikiem naszych obrad powinno być sformułowanie stanowiska pod adresem rządu, wyrażające oczekiwanie na przedstawienie przez rząd programu poprawy bezpieczeństwa, na który będzie się składać sprawność działania Policji, poprawa prawa i wiele innych elementów, ponieważ poczucie bezpieczeństwa jest jedną z najważniejszych potrzeb każdego człowieka.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselJanRokita">Pan poseł chyba niezbyt uważnie uczestniczy w pracach Komisji, ponieważ takie oczekiwanie zostało sformułowane w naszym planie pracy, nawet został określony termin, w którym rząd ma to przedłożyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselBronislawCieslak">Także, i ja zpoznałem się z kilkoma wywiadami prasowymi z panem komendantem i szacunek budzi akcentowany postulat apolityczności Policji. Ten warunek nie jest łatwy do spełnienia. W tym kontekście chciałbym sformułować pytanie. Przeczytałem zestawienie zamierzeń kierownictwa Policji i w pkt. 3b napisano, że w celu zapewnienia wysokich standardów służby potrzebne jest: "Zagwarantowanie wpływu wojewodów i władz samorządowych na obsadę stanowisk kierowniczych". W terenie cały czas mnożą się plotki na temat postulowanych zmian kadrowych, dlatego chciałbym się dowiedzieć, w jakim trybie zamierzacie państwo przeprowadzić konsultacje, ponieważ funkcja wojewody apolityczna nie jest.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PoselBronislawCieslak">Poseł Antoni Macierewicz /niez./: W odpowiedzi na moje pytania padło stwierdzenie, że nie ma podstaw do dalszej weryfikacji kadr. W komendzie wojewódzkiej i rejonowej w Rzeszowie pracuje przynajmniej 28 byłych pracowników służby bezpieczeństwa. Obecnie dowódcą oddziałów prewencji w tej komendzie jest oficer Zomo biorący udział w pacyfikacji kopalni "Wujek", zastępcą komendanta rejonowego jest wieloletni kierownik szkolenia przy ZOMO, wykładowcami w oddziałach prewencji są byli pracownicy wydziału III i V służby bezpieczeństwa, dowódcą kompanii w oddziałach prewencji jest były pracownik wydziału V służby bezpieczeństwa, takich przykładów mogę podać więcej. Tymczasem pan komendant nie widzi podstaw do zmian kadrowych, wobec czego nie widzę podstaw do stwierdzenia, że w Polsce poprawia się poziom bezpieczeństwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselMarekLewandowski">Zanim zacznę swoje wystąpienie, chciałbym złożyć gratulacje komendantowi głównemu z okazji nominacji.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PoselMarekLewandowski">W naszej Komisji przestrzegamy dwóch reguł: wzmocnienia Policji w takim stopniu, aby nie popsuć reguł demokracji, ochrony Policji przed politykami.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PoselMarekLewandowski">Nie ma przepisu na sprawnie działającą Policję, ale z przedstawionych dzisiaj zamierzeń wynika, że powinna być ona przyjazna i skuteczna. Sądzę, że katalog zamierzeń jest bardzo trafny. Potrzebna jest pewna refleksja dotycząca narzędzi, jakimi posługuje się Policja, czyli prawa. W ostatniej kadencji Sejmu przyjęto instytucje świadka incognito i świadka koronnego oraz nowe kodeksy. Dlatego proszę pana komendanta o nadzór nad stosowaniem przepisów wykonawczych. Także instytucje przesyłki kontrolowanej oraz prowokacji znakomicie mogą zostać wykorzystane przy zwalczaniu korupcji w Policji, trzeba odważnie sięgnąć po te środki i poradzimy sobie z tym zjawiskiem, tak jak to uczynił burmistrz Nowego Jorku, ponieważ problem jest poważny i narasta.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#PoselMarekLewandowski">W pkt. 8b napisano: "Opracowanie projektów modyfikacji Kodeksu postępowania karnego w kierunku uproszczenia procedur w postępowaniu przygotowawczym i stosowania zasady oportunizmu procesowego". Sądzę, że nie jest to zbyt fortunne sformułowanie. Osoby, które pracowały nad przygotowaniem kodeksów, wiedzą doskonale, że ten postulat został już spełniony. Brałem udział w pracach podkomisji, która zajmowała się kodeksami, i mogę stwierdzić, że w dużym stopniu uprościliśmy procedurę, wprowadziliśmy zasadę targowania się o winę i karę. Korzystając z tych środków można znakomicie odbiurokratyzować postępowanie przygotowawcze.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#PoselMarekLewandowski">Nie można doprowadzić do nastroju nerwicy wśród policjantów. Ubiegłe cztery lata były okresem spokoju i należy zrobić wszystko, aby policja została osłonięta od wpływu polityków, dla których jest mrocznym przedmiotem pożądania, aby mogła skoncentrować się na wykonywaniu swoich obowiązków. Sądzę, że w tym temacie zgodna jest zarówno opozycja, jak i koalicja, z wyjątkiem posłów niezrzeszonych.</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#PoselMarekLewandowski">Martwią mnie potrzeby finansowe Policji, ale musimy zdawać sobie sprawę, że na całym świecie nie ma i nie będzie wystarczających środków dla Policji. Chciałbym przy tym przedstawić pewną sugestię. W pierwszej kolejności trzeba zwrócić uwagę na nabór, aby były zatrudniane osoby stabilne psychicznie, następnie na szkolenia i dobrą kadrę dowódczą, czyli na politykę kadrową, która ciągle się nie może ukształtować, pomimo że mamy już siódmego komendanta głównego.</u>
<u xml:id="u-23.6" who="#PoselMarekLewandowski">Porządek i bezpieczeństwo zawsze będzie najważniejszą sprawą dla polityków i obywateli. Tymczasem z przykrością muszę stwierdzić, że źle się dzieje na ulicach. Spotykają się tam twarzą w twarz młodociani przestępcy i ich rówieśnicy w mundurach policyjnych, którzy nie wiedzą, jak się zachować w takiej sytuacji. Życzę, aby nie zabrakło panu determinacji przy tworzeniu sinych oddziałów prewencji, takiej formacji, która mogłaby podjąć skuteczne działania.</u>
<u xml:id="u-23.7" who="#PoselMarekLewandowski">Bardzo często możemy zobaczyć, jak policja rejteruje w trakcie imprez masowych. Proponuję ograniczyć wyjazdy szkoleniowe do Wielkiej Brytanii i zająć się tym problemem. Zdaje się, że po raz pierwszy udało się panu komendantowi dobrze zabezpieczyć imprezę w Spodku w Katowicach. Takich sukcesów wszyscy potrzebujemy.</u>
<u xml:id="u-23.8" who="#PoselMarekLewandowski">Niestety sukcesy dochodzeniowe Policji znikają w korytarzach sądów, nie możemy doczekać się informacji o ukaraniu przestępczości zorganizowanej. Jak pan widzi, utworzenie struktur do zwalczania przestępczości zorganizowanej w nowym podziale administracyjnym kraju?</u>
<u xml:id="u-23.9" who="#PoselMarekLewandowski">Na koniec życzę panu zbudowania przyjaznej i skutecznej Policji i z naszej strony deklarujemy wsparcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#DyrektorBiuraPrewencjiKomendyGlownejIreneuszWachowski">Sądzę, że niezbyt trafnym wyborem było użycie nazwy - Akcja "Małolat". Będziemy jednak ją kontynuować. Badania CBOS wskazują na to, że spotkała się ona z dużym poparciem różnych kręgów społecznych. Nigdy nie wprowadzono godziny policyjnej, jest to sformułowanie prasowe, nigdy nie organizowano masowych zatrzymań nieletnich. Niedawno czytałem uchwałę jednej z gmin warszawskich o wprowadzeniu godziny prewencyjnej, jednak nie ma takiego pojęcia. Reakcje na wprowadzenie tej akcji były różne i większość bazowała na enuncjacjach środków masowego przekazu. Nikt jednak osobiście nie sprawdził, jakie były podstawy podjęcia takiej decyzji przez samorząd miejski. Policja była tylko jednym z uczestników tej akcji i uważamy, że w ten sposób powinna być kreowana polityka zabezpieczenia porządku w każdej gminie. Społeczeństwo Radomia czuje się spokojniejsze, ponieważ wiele negatywnych zjawisk zostało zahamowanych np. zakłócanie spokoju w nocy.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#DyrektorBiuraPrewencjiKomendyGlownejIreneuszWachowski">Spotykamy się z przstępczością nieletnich, nawet poniżej wieku odpowiedzialności karnej, wśród takich osób są przywódcy grup. Najsprawniejszym narzędziem w kradzieży samochodu jest osoba poniżej 17 lat, ponieważ w razie wykrycia przestępstwa odpowiedzialność takiej osoby jest praktycznie żadna. Chodzi jednak o szerszy problem, to my zwracamy uwagę nauczycielom w szkołach, gdzie od kilku miesięcy ma miejsce ewidentne przestępstwo z art 210 Kodeksu karnego popełniane przez dzieci. Polega to na wymuszaniu przy pomocy siły fizycznej kieszonkowego lub śniadania. Jest to tolerowanie tego zjawiska. Dlatego mam żal, że zamiast zadawania pytań Policji nie zwrócono uwagi, jak to uczyniono w Radomiu, na zachowanie młodzieży na ulicach.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#DyrektorBiuraPrewencjiKomendyGlownejIreneuszWachowski">Wiemy, że są obawy o to, iż istnieje duża akceptacja działań podjętych w Radomiu. Podzielam te obawy, ponieważ społeczeństwo oczekuje bardzo twardych działań. Nie o to jednak chodzi, wykorzystując narzędzia prawne Policja ma prawo zapytać małoletnią osobę, czy rodzice wiedzą o tym, że w określonych godzinach przebywa ona poza domem. Dzięki temu w Radomiu dotarto do rodzin tych dzieci i stwierdzono, z jakiej przyczyny te dzieci mają pozwolenie na przebywanie poza domem po godzinie 22.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#DyrektorBiuraPrewencjiKomendyGlownejIreneuszWachowski">Największe areszty deportacyjne znajdują się w Pile, Katowicach i Ostrołęce. W sumie 20 aresztów obsługiwanych jest przez Policję i 4 przez Straż Graniczną. Kiedy weszła w życie ustawa o cudzoziemcach i deportowaniu osób niepożądanych w naszym kraju, obowiązek deportacji spadł na Policję, jednak komendy wojewódzkie nie mogą zagwarantować etatów. Ten sam problem dotyczy ośrodka deportacyjnego w Lesznowoli koło Grójca, jednak w tym przypadku jednostka NJW w Górze Kalwarii deleguje swoich żołnierzy do wypełniania służby ochronnej. Dzięki temu więcej funkcjonariuszy w Grójcu pełni służbę na ulicach.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#DyrektorBiuraPrewencjiKomendyGlownejIreneuszWachowski">Korzystając z sytuacji chciałem przedstawić problem, który dotyka tzw. ściany zachodniej, a w szczególności województw: szczecińskiego, zielonogórskiego, gorzowskiego i jeleniogórskiego. Na wykonanie natychmiastowej deportacji mamy 24 godziny. Biorąc pod uwagę przeprowadzenie wszystkich procedur w urzędzie wojewódzkim, brakuje czasu na wykonanie konwoju do wschodniej granicy państwa. Stoimy zatem przed dylematem, czy kontynuować czynności, czy też uwolnić konwojowanych z chwilą upływu 24 godzinnego terminu. Dotyczy to osób przekazywanych w trybie readmisji stronie polskiej przez władze niemieckie lub zatrzymanych na próbie przekroczenia granicy. Wiąże się z tym problem dużych kosztów i ich refundowania, jednak w tej chwili komendy wojewódzkie refundacji od nas nie otrzymają. Bardzo często ponoszą one ten ciężar kosztem innych województw, ponieważ tam najczęściej dochodzi do prób przerwania granicy.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#ZastepcakomendantaglownegoPolicjiWladyslawPadlo">Chcę zapewnić, że wszystkie środki, które zostały przeznaczone na poprawę łączności w latach 1992-1996, zostały w pełni wykorzystane, a nie zmarnotrawione. Policja jest operatorem sieci łączności rządowej, resortowej i policyjnej. Duża część środków została wykorzystana na obsługę eksplaotacyjną tej sieci. W tym czasie dokonano zakupu nowych środków łączności, co pozwoliło na założenie łączności trankingowej w siedmiu dużych miastach. Jest to łączność, która zdecydowanie poprawia możliwości Policji.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#ZastepcakomendantaglownegoPolicjiWladyslawPadlo">Obecnie eksploatujemy 48 tys radiotelefonów: bazowych, przenośnych i przewoźnych. Ponad 70% z tych środków bliskie jest przekroczenia terminu używalności określonego przez producenta. Brakuje nam 22 tysięcy tych radiotelefonów.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#ZastepcakomendantaglownegoPolicjiWladyslawPadlo">Środki przeznaczane na łączność nigdy nie zaspokajały potrzeb i dlatego powstały zaległości, o których mowa w naszych materiałach. W latach 1992-1996 zakupiono 14 tysięcy nowoczesnych aparatów firmy Motorola, ale istniejące od lat potrzeby są na tyle duże, że tworzy się nawis, o którym mówił pan komendant. Poza firmą Ericson, Motorola, również krajowy producent Radnor rozpoczął wytwarzanie radiotelefonów, które dorównują klasom tym produkowanym przez firmy zachodnie. W tegorocznych zakupach zwrócimy uwagę na tą ofertę i jeżeli będzie ona tańsza, to z niej skorzystamy.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#ZastepcadyrektoraBiuraKadrKomendyGlownejPolicjiWlodzimierzSosnicki">Jeśli następuje ucywilnienie etatu policyjnego, to stanowisko zwracane jest do Komendy Głównej i z chwilą, kiedy zostanie zgromadzona pewna pula, następuje ich redystrybucja. W 1992 r., kiedy Policja musiała ograniczyć liczbę etatów z 121 do 105 tysięcy dokonaliśmy jednolitego naliczenia etatów policyjnych w całym kraju. Wówczas okazało się, że w wielu województwach stan zatrudnienia jest wyższy niż przydzielony limit. Jednocześnie wprowadzony był proces ucywilnienia i wiele stanowisk policyjnych powinno podlegać temu procesowi, ale zastosowaliśmy mechanizm och-ronny i pozwoliliśmy na docelowe przemianowanie stanowiska cywilnego na policyjne. Oznacza to, że jeśli w logistyce ktoś pracował jako policjant, to w tym przypadku tworzyło się stanowisko policyjne. Takie przypadki mają miejsce we wszystkich województwach, z tym że jest różne nasilenie, po zejściu z etatów są one ponownie dzielone, ale zgodnie z proporcją, jaka wynika z systemu naliczania. Jest to dość skomplikowany proces, jednak zapewniam, że te etaty się nie marnują. Kiedy dochodzimy do rezerwy 100 stanowisk będących w rezerwie komendanta głównego, to wówczas reagujemy na najpilniejsze potrzeby poszczególnych komendantów. Liczba przydzielonych etatów zależy od tego, jak województwo reguluje rzeczywisty i etatowy stan zatrudnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Każde zgłoszenie o popełnionym przestęps-twie przez policjanta kończy się nadaniem biegu określonego prawem. Wszyscy mówią o dużej skali korupcji wśród policji drogowej, jednak nasze dane są inne i opierają się na toczących postępowaniach. Właśnie dlatego tworzony jest wydział wewnętrzny, aby eliminować te negatywne zjawiska.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Obecnie spośród byłych funkcjonariuszy ZOMO w Katowicach pracuje tylko jeden i został on uniewinniony przez sąd, dlatego posiadane posiadane przez pana posła Kamińskiego informacje nie mogą pochodzić z tego województwa. Pozostali funkcjonariusze pozwalniali się ze służby. Problem ponownej lustracji w Policji wymaga nowej procedury legislacyjnej, a to zadanie nie leży w moich kompetencjach.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Mogę podpisać się pod postulatami posła Zielińskiego. Jeśli chodzi o dyscyplinę i przestępstwa, to działają inspektoraty, które zajmują się tą problematyką. Kiedy powstanie wydział wewnętrzny przy komendancie głównym, to on przejmie te zadania. Co do terminu jego powołania, mogę jedynie powiedzieć, że nastąpi on wkrótce razem z nową strukturą Komendy Głównej.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Są powołane grupy zadaniowe, w skład których wchodzą przedstawiciele policji celnej i skarbowej. Dlatego tworzenie nowych struktur uważam za niewskazane, ponieważ powinniśmy szkolić i specjalizować policjantów wymienionych formacji, jak rozpoznawać zjawiska przestępcze.</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Godziwa praca likwiduje korupcjogenność, ale obecny poziom płac jest wynikiem przyjęcia ustawy budżetowej. Do końca maja zostanie przygotowana nowa siatka płac, chcemy uruchomić mechanizmy, które pozwolą na podniesienie płacy. Zostanie uruchomiony czynnik motywacyjny, który dobrze wypełniającemu swoje zadania policjantowi pozwoli na otrzymanie dodatkowych środków finansowych.</u>
<u xml:id="u-27.5" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Chcę podkreślić, że nie zabierzemy policjantów z małych gmin, tam swoje zadania będzie wykonywał dzielnicowy. Komisariat jest jednostką administracyjną i dlatego cały obieg dokumentów jest do niej kierowany. W komisariacie typu 1+5 w przypadku choroby lub urlopu nie ma komu pełnić służby, natomiast dzielnicowy rozwiąże ten problem.</u>
<u xml:id="u-27.6" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Mamy liczne uwagi do egzekwowania prawa, ponieważ sprawy karne są niejednokrotnie prowadzone latami, jednak my nie mamy wpływu na tę sytuację.</u>
<u xml:id="u-27.7" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Niejednokrotnie policjanci muszą odwozić osoby nietrzeźwe do izb wytrzeźwień znajdujących się w odległych miejscowościach. Mamy jednak prawo i z niego korzystamy, do osadzania takich osób w naszych izbach zatrzymań. Dlatego nie sądzę, aby niereagowanie na tego typu sytuacje było zjawiskiem nagminnym.</u>
<u xml:id="u-27.8" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Dzisiaj sejmik samorządowy ma prawo i opiniuje kandydatury na stanowisko komendanta wojewódzkiego, jak również wojewoda. W swojej propozycji podtrzymaliśmy opiniowanie przez sejmik samorządowy. Na stanowiska komendantów będziemy przeprowadzali konkursy, a zatem będzie kilku kandydatów. Nie wiemy, czy nasza propozycja zostanie zaakceptowana, zależy to od posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#DyrektorBiuraPrewencjiKomendyGlownejIreneuszWachowski">Uważam, że problem bezpieczeństwa na imprezach masowych jest bardzo istotny. Tylko na podstawie ubiegłych tygodni widać, że są problemy nawet z zabezpieczeniem meczy sparringowych. Było kilka poważnych incydentów, jednak uczynimy wszystko, aby rozpoczęcie sezonu przebiegało bez zakłóceń. W tym celu organizujemy cykl szkoleń dla komendantów rejonowych. Duże nadzieje pokładam w ustawie o imprezach masowych. Rocznie zabezpieczamy około 30 tysięcy takich imprez. Problem polega na tym, aby zmieniło się podejście do tej sprawy przez organizatorów. Najczęściej to Policja musi martwić się, jak zabezpieczyć taką imprezę i nie dotyczy to tylko obecności policjantów w trakcie meczu, ale także przemieszczania się kibiców i ich zachowania w trakcie podróży. Jeżeli ustawa wejdzie w życie i zostaną wydane rozporządzenia wykonawcze, to wówczas będziemy mogli zmusić organizatorów do rozpatrzenia wszystkich argumentów przemawiających za podjęciem środków, które mają na celu zminimalizowanie zagrożeń występujących na danej imprezie. Nasze siły zostaną na tyle uwolnione, że więcej uwagi będziemy mogli poświęcić na zabezpieczenie porządku w trakcie dojazdów.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#DyrektorBiuraPrewencjiKomendyGlownejIreneuszWachowski">Musimy stworzyć rejestr grupy C, czyli kibiców sportowych najwyższego ryzyka. W Niemczech taka lista wynosi 400 nazwisk. Po meczu polsko-niemieckim kolegium w Kato-wicach skazało czterech Niemców za zakłócanie porządku. Niemcy, żądając od nas opisu sytuacji, natychmiast zastosowali wobec tych kibiców zakaz stadionowy na okres półtora roku. Zakaz wejścia na imprezy sportowe będzie orzekany w trybie postępowania przez kolegium. Będzie to podstawą do niewpuszczania tych osób przez organizatora. Spowoduje to, że zostaną wyeliminowani przywódcy rozruchów. W tej chwili nie możemy wobec nich wyciągać żadnych konsekwencji, ponieważ są oni nieuchwytni i trudno wyegzekwować karę, nawet kiedy złożony zostanie natychmiastowy wniosek na kolegium. Taki mechanizm może nam pomóc w organizowaniu bezpiecznych imprez.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#DyrektorBiuraPrewencjiKomendyGlownejIreneuszWachowski">W ubiegłym roku na liczbę 30 tysięcy zabezpieczanych imprez tylko w przypadku 2 tysięcy były incydenty, z czego 100 stanowiło poważne zagrożenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Chciałbym podziękować posłowi Lewandowskiemu za to, że podziela nasz pogląd na funkcjonowanie Policji. Potwierdził pan nasze uwagi, które zostały wymienione w materiale. Chcę zapewnić, że nasze plany zostaną wdrożone, a nie tylko będą funkcjonować na papierze. Z nich będziemy się rozliczać przed Komisją.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselMariuszKaminski">Wspomniał pan, że członkowie plutonu specjalnego są niewinni, osobiście uważam, że lepszy jest termin - nieskazani. Rozumiem, że pan ustalił, iż na terenie województwa katowickiego pracuje tylko jeden funkcjonariusz tego plutonu. Nie jest to problem ilości, lecz zasady. Interpretując wypo-wiedź należy rozumieć, że nie dostrzega pan niczego niestosownego, iż ktoś z tego plutonu nadal pracuje jako policjant, rozumiem, że w przypadku, gdyby któryś ze zwolnionych funkcjonariuszy chciałby powrócić do pracy, to zostałby przyjęty, jako doświadczony policjant.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PoselMariuszKaminski">Rozumiem, że nie ma pan instrumentu prawnego, aby osoby, które pracowały w służbach bezpieczeństwa, zostały wydalone z Policji. W związku z tym ponawiam prośbę o przekazanie danych mówiących o tym, jak dużej grupy osób ta sprawa dotyka i jakie miejsca zajmują oni w strukturze Policji. Stworzą one podstawę do zmiany przepisów, aby pozwoliły one na usunięcie tych osób z szeregów.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Udzielę panu posłowi takiej odpowiedzi na piśmie.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Poseł Ludwik Dorn /niez./: Chciałbym wyrazić moje zdziwienie dotyczące przebiegu dzisiejszego posiedzenia, ponieważ znaczna część pytań powinna być kierowana do kierownictwa politycznego Policji, czyli do resortu spraw wewnętrznych. Bardzo rzadko występują takie przypadki, kiedy instytucja hierarchiczno-biurokratyczna, jaką jest Policja reformuje się sama lub na forum publicznym przedstawia jej plany. Ocena funkcjonalności strategicznych zamierzeń należy do kierownictwa resortu. Komendant główny Policji odpowiada nie przed Komisją lub parlamentem, lecz przed ministrem spraw wewnętrznych i administracji. Nasze kontakty powinny przebiegać poprzez kierownictwo polityczne, które jest dzisiaj reprezentowane w osobie ministra Budnika. Nie jestem usatysfakcjonowany jego biernym sposobem zachowania, ale parlament nie będzie rozliczał komendanta głównego, lecz kierownictwo resortu posiłkujące się dostępną mu wiedzą. Dlatego to kierownictwo powinno plany przedstawić, a nic takiego nie miało miejsca.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Wątpliwości, które zgłaszali posłowie Kamiński i Macierewicz, dotyczące znacznej liczby funkcjonariuszy piastujących wysokie funkcje, a wywodzących się ze służby bezpieczeństwa, są zasadne. Jednak kwestia określania polityki kadrowej jest zadaniem dla politycznego kierownictwa resortu, a nie komendanta głównego.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#KomendantglownyPolicjiJanMichna">Reasumując muszę stwierdzić, że jestem zaskoczony długotrwałym milczeniem ministra Budnika i z zasadniczych względów uważam je za niestosowne.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselWieslawWoda">Na wstępie mojej wypowiedzi zadałem pytanie dotyczące przyczyny odwołania komendanta Papały i nie uzyskałem na nie odpowiedzi. Czy zatem była to suwerenna decyzja pana Papały, czy wynik zajść w Słupsku, czy może były jakieś polityczne przesłanki?</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAKrzysztofBudnik">Zmiana na stanowisku komendanta głównego Policji nastąpiła na pisemną prośbę nadinspektora Marka Papały o zwolnienie go z obowiązku pełnienia tej funkcji. Dymisja została przyjęta. Powodem przyjęcia dymisji nie były wydarzenia w Słupsku. Do MSWiA wpływały liczne protesty związków zawodowych w konkretnych sprawach, jednak po analizie w pełni akceptowaliśmy decyzje podjęte przez komendanta Papałę. Dymisja nie miała bezpośredniego kontekstu politycznego, ale nie ma co udawać, że obsada centralnego organu administracji państwowej, jakim jest komendant główny zgodnie z ustawą o Policji, musi mieć swoje uzasadnienie polityczne. Ta decyzja mieściła się w uprawnieniach premiera, który działał na wniosek ministra spraw wewnętrznych i administracji i została ona podjęta.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselWieslawWoda">Gdybym powiedział, że ta odpowiedź mnie satysfakcjonuje, to nie byłoby to prawdą. Pan minister uchylił się od odpowiedzi i z tego powodu mam podobne uczucia jak poseł Dorn.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PoselJanRokita">W pełni podzielam wątpliwości posła Dorna, ale należy wykazać zrozumienie dla zaistniałej sytuacji. Poprosiliśmy komendanta głównego o to, aby zechciał przedłożyć Komisji swoje plany i zamierzenia, co jest dla nas interesujące przed debatą o bezpieczeństwie, a następnie parlamentarzyści zadawali pytania, które w moim przekonaniu, w części nie powinny zostać zadane komendantowi głównemu, lecz ministrowi spraw wewnętrznych i administracji. Pan komendant z dobrego wychowania udzielił na nie odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PoselJanRokita">Dziękuję panu komendantowi za przedstawienie Komisji planów Policji. Oczekujemy, że zgodnie z harmonogramem pracy Komisji w marcu zostanie przedstawiony całokształt planów rządowych w dziedzinie poprawy bezpieczeństwa obywateli. Oczekujemy, że nie będzie go referował wyłącznie komendant główny, ale że zostanie on przedstawiony przez kierownictwo rządu.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#PoselJanRokita">Dziękuję wszystkim za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>