text_structure.xml 66.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselRyszardCzarnecki">Otwieram posiedzenie Komisji Łączności z Polakami za Granicą.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselRyszardCzarnecki">Zajmiemy się dzisiaj rozpatrzeniem "Raportu o pracy polskiej służby konsularnej w 1998 roku".</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselRyszardCzarnecki">Proszę o zabranie głosu pana ministra Radosława Sikorskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Przeka-zaliśmy państwu "Raport o pracy polskiej służby konsularnej w 1998 roku". Jest to bardzo obszerny dokument i - moim zdaniem - został solidnie przygotowany.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">W ubiegłym roku nasze służby konsularne miały wyjątkowo dużo pracy. Unowocześ-niliśmy nasze placówki konsularne na Wschodzie w miejscach, w których wprowadziliśmy program tanich wiz. Uczyniliśmy to kosztem 2,5 mln złotych z rezerwy budżetu państwa. Ciągle powiększamy sieć naszych konsulatów zawodowych.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">W tej chwili działa już ponad 100 konsuli honorowych. Jest to zaledwie połowa tego, co było przed wojną, ale ta sieć się ciągle powiększa.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Polska udziela swoim obywatelom opieki konsularnej w dużo większym zakresie niż znaczna część państw świata. Konsulaty niektórych państw w przypadku na przykład okradzenia udostępniają tylko poszkodowanemu telefon, aby mógł on zadzwonić do domu lub do firmy ubezpieczeniowej. Polska udziela znacznie szerszej pomocy. Konsulowie odwiedzają ofiary wypadków w szpitalach i aresztowanych w więzieniach. Konsulaty udzielają też zapomóg i pożyczek. Ministerstwo Spraw Zagranicznych uważa, że takie pożyczki powinny być spłacane w terminie. Niestety one w większości nie są spłacane w terminie i dlatego w zeszłym roku rozpoczęliśmy akcję związaną z egzekwowaniem tych należności. Ministerstwo Spraw Zagranicznych złożyło w tej sprawie prawie 500 pozwów do sądu.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Chciałbym państwu uzmysłowić, o jakie sumy tutaj chodzi. Jednorazowo udziela się w konsulacie pożyczki w wysokości od 20 do 100 dolarów. Jeśli jest to mniej niż 20 dolarów, to wypłacamy zapomogi. Jeśli potrzeba więcej niż 100 dolarów, wymagamy wcześniejszego przelania tych pieniędzy na nasze konto.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Uważam, że jeśli kogoś stać na wyjazd za granicę, to stać go również na to aby po powrocie, w ciągu miesiąca, zwrócić pożyczkę konsularną. Te osoby zobowiązują się do tego własnoręcznym podpisem.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Niestety około 80% naszych obywateli nie zwraca tych pieniędzy. W ostatnim okresie ten wskaźnik się poprawił, ponieważ jeszcze niedawno tylko 10% osób zwracało pożyczki. Być może zaczyna tu działać nasza akcja składania pozwów do sądu.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Nasi konsulowie udzielili pomocy w tysiącach przypadków aresztowań i zatrzymań naszych obywateli. Najczęstszymi powodami aresztowań i zatrzymań są:</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">-  przekroczenie długości pobytu,</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">-  nielegalne zatrudnienie,</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">-  drobne kradzieże.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Nieśliśmy także pomoc w przypadku, gdy obywatele polscy padali ofiarą nieuczciwych biur podróży. Chciałbym tutaj podkreślić, że w tych sprawach współpracujemy z Urzędem Kultury Fizycznej i Turystyki i ta współpraca układa się dobrze. Wypracowano system, w którym konsul udziela pomocy ofiarom takich wypadków, ale koszty pokrywane są ze specjalnego funduszu, do którego składki wpłacają biura podróży.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Pomagamy także Polakom mieszkającym za granicą. Jesteśmy narodem diaspory. Sam uważam się za jej członka - przez 8 lat mieszkałem w Wielkiej Brytanii. Wydaje mi się, że powinniśmy pamiętać o tym, że czwarta część naszych rodaków mieszka poza Polską. Naszym obowiązkiem jest niesienie pomocy tym ludziom. Mam nadzieję, że czynimy to coraz lepiej. Po reorganizacji Ministerstwa Spraw Zagranicznych powstał nawet specjalny Departament Polonii, którym kieruje pan Jacek Junosza-Kisielewski.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Myślę, że nie będę streszczał materiału, który państwo otrzymaliście. Jeśli macie państwo jakieś pytania, chętnie na nie odpowiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselRyszardCzarnecki">Otwieram dyskusję. Kto z państwa chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselPiotrMiszczuk">Myślę, że przedstawiony nam raport można generalnie ocenić pozytywnie. W jakimś stopniu odzwierciedla on zakres spraw, którymi zajmują się polskie konsulaty.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselPiotrMiszczuk">Podczas licznych spotkań przedstawicieli Komisji z Polonią i Polakami na Wschodzie natrafiamy na nowe tematy i nowe problemy. Na przykład ostatnio na Ukrainie pojawiła się kwestia deklaracji samochodowych. Znam dwa przypadki, w których z błahych powodów zatrzymano polskie samochody.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoselPiotrMiszczuk">Chciałbym poruszyć kilka spraw, o których dowiedzieliśmy się podczas naszych wizyt na Wschodzie.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PoselPiotrMiszczuk">W Irkucku ciągle pojawia się kwestia konsulatu generalnego. Mamy informacje, że trwają negocjacje w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PoselPiotrMiszczuk">Mamy informacje, że w 1998 roku między Rosją i Ukrainą były prowadzone konsultacje dotyczące mniejszości narodowych. Chciałbym wiedzieć, jakie problemy były poruszane podczas tych rozmów?</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PoselPiotrMiszczuk">W 1997 roku powstał wreszcie międzyresortowy zespół do spraw repatriacji. Zespół rozpoczął pracę dopiero w lipcu 1998 roku.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PoselPiotrMiszczuk">Wiem, że były prowadzone rozmowy z Rosją w sprawie konwencji o zapobieganiu przypadkom podwójnego obywatelstwa. Jest to bardzo ważna sprawa. Jaki jest wynik tych konsultacji? Czy podobne ustalenia są prowadzone z innymi państwami?</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#PoselPiotrMiszczuk">Jaka była reakcja Ministerstwa Finansów na propozycję zniesienia podatku od za-granicznych spadków?</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#PoselPiotrMiszczuk">Kolejna kwestia dotyczy kwestii polonijnych. Ciągle brakuje pieniędzy na sprawne działanie w tym zakresie. Nawiązujemy kontakty z nowymi środowiskami polonijnymi, a środki pozostają te same.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#PoselPiotrMiszczuk">Jako szef oddziału Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" prowadzę pięć kolonii dla młodzieży z różnych stron świata. Przyjeżdżają do nas dzieci, które stać przynajmniej na opłacenie kosztów podróży. W tej chwili sytuacja jest taka, że część dzieci ze Wschodu dojeżdża tylko do Kowna, a dalej my musimy się zająć transportem. Wynika to z tego, że bilet na trasę wewnątrz byłego Związku Radzieckiego jest trzykrotnie tańszy niż bilet do Polski.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#PoselPiotrMiszczuk">Do ubiegłego roku nie było żadnych problemów, ponieważ po te dzieci wyjeżdżały autokary z Polski. W tym roku przepisy się zmieniły i okazało się, że z Polski nie może wyjechać pusty autokar. W końcu musieliśmy uruchomić specjalny pociąg.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#PoselPiotrMiszczuk">Proszę o wyjaśnienie, co oznacza sformułowanie, które pojawia się na 26 stronie raportu. Mówi się tam, że: "Bez większych rezultatów pozostały starania o zwiększenie koordynacyjnej roli placówek wobec podmiotów z RP, działających na rzecz Polonii i Polaków za granicą".</u>
          <u xml:id="u-4.12" who="#PoselPiotrMiszczuk">To jest bardzo istotna sprawa. Na posiedzeniach Komisji bardzo wiele czasu po-święcaliśmy sprawie koordynacji tych działań. Nadal uważam, że współpraca między instytucjami świadczącymi pomoc Polonii i Polakom za granicą nie jest idealna. Jaka jest na ten temat opinia Ministerstwa Spraw Zagranicznych?</u>
          <u xml:id="u-4.13" who="#PoselPiotrMiszczuk">Chciałbym powrócić także do problemu budowy polskich szkół w Mościskach i Strzelczyskach. Jaki jest stan rozmów w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselGrzegorzPiechowiak">Jeśli chodzi o sprawę pożyczek konsularnych, to rok temu, na posiedzeniu Komisji pan minister Radosław Sikorski mówił o rozważeniu możliwości przyjęcia rozporządzenia, które ułatwi ściąganie tych należności. Miały się tym zajmować urzędy skarbowe. Myślę, że byłoby to dużo bardziej skuteczne niż wysyłanie pozwów do sądu. Czy do tego nie można wrócić?</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselGrzegorzPiechowiak">Chciałbym także poznać sumę zadłużenia w 1998 roku.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PoselGrzegorzPiechowiak">Na jakim etapie są rozmowy prowadzone między Austrią i Polską, dotyczące zniesienia wiz dla osób podróżujących z paszportem blankietowym. Zazwyczaj paszport blankietowy otrzymują osoby, które zostały w jakiś sposób poszkodowane. Uciążliwe jest to, że muszą one szukać konsulatu austriackiego, aby otrzymać wizę na tranzyt.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PoselGrzegorzPiechowiak">Ilu jest konsulów zajmujących się tylko sprawami polonijnymi?</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PoselGrzegorzPiechowiak">W Polsce przygotowuje się szereg umów bilateralnych dotyczących Polonii. Mamy sygnały, że te umowy nie są odpowiednio przygotowane, ponieważ nie stwarzają tym środowiskom korzystnej sytuacji. Być może udałoby się skonsultować projekty tych dokumentów z zainteresowanymi grupami poprzez konsulaty. Dla tych środowisk byłoby to bardzo nobilitujące, a dla nas pożyteczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselAndrzejZapalowski">Chciałbym wiedzieć, czy istnieją jakieś plany zakupu bądź wybudowania nowej siedziby konsulatu we Lwowie? Obecnie konsulat dysponuje niezbyt funkcjonalnymi pomieszczeniami o małej kubaturze. Myślę, że ze względu na prestiż tego miasta i symbolikę obecności polskiego konsulatu na tym terenie to ma bardzo duże znaczenie.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselAndrzejZapalowski">Jeżeli konsulat zostanie przeniesiony w nowe miejsce, to dotychczasowy budynek można by przekazać działającym we Lwowie polskim organizacjom. Od lat domagają się one zwiększenia ilości pomieszczeń, w których mogłyby prowadzić swoją działalność.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Jeżeli chodzi o konsulat w Irkucku, to jesteśmy na etapie poszukiwania odpowiedniego budynku. Zaoferowano nam liczne budynki i działki. Ta sprawa była omawiana podczas wizyty premiera Jerzego Buzka w Irkucku. Władze rosyjskie wyraziły zgodę na powstanie polskiego konsulatu w tym mieście.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Pozostają jeszcze kwestie techniczne. Najchętniej wzięlibyśmy budynek w ramach wyrównywania parytetów nieruchomości między Polską a Rosją na zasadzie sukcesji po byłym Związku Radzieckim. To by było korzystne ze względów finansowych.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Myślę, że w ciągu kilku tygodni, niezależnie od tego, czy taki obiekt zostanie znaleziony, do Irkucka pojedzie nasz przedstawiciel, który. nawet mieszkając w hotelu, rozpocznie prace związane z organizacją konsulatu w tym mieście.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Międzyresortowy zespół do spraw repatriacji został powołany przy Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, a zatem jesteśmy tylko jednym z jego elementów. Nie mniej jednak wczoraj do uzgodnień międzyresortowych trafił rządowy projekt ustawy o obywatelstwie, który przewiduje duże ułatwienia w repatriacji. Zrezygnuje się między innymi z obowiązku posiadania zaświadczenia o zwolnieniu z obywatelstwa kraju, z którego dana osoba przybywa.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Podobny cel przyświeca naszym staraniom w odchodzeniu od konwencji o unikaniu przypadków podwójnego obywatelstwa. 27 lipca 1999 roku umowa o odejściu od konwencji zostanie podpisana z Rosją. Zamierzmy także odejść od konwencji podpisanych z Białorusią i Ukrainą. To będzie podstawowe ułatwienie dla naszych rodaków w uzyskiwaniu polskiego obywatelstwa.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Jeśli chodzi o sprawę opodatkowania spadków, to rozmawialiśmy o tym z Ministerstwem Finansów. Większość krajów należących do Unii Europejskiej nie opodatkowuje spadków otrzymanych za granicą. Wydaje się, że jeśli pieniądze napływają do kraju, to jest to dobre. W przypadku ich opodatkowania obywatele mogą próbować różnych sposobów, aby tego podatku nie zapłacić. W rezultacie skarb państwa traci. Ministerstwo Finansów zapewniło nas, że przy następnych reformach systemu podatkowego ten postulat zostanie wzięty pod uwagę.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Pan poseł Piotr Miszczuk wspomniał o finansowaniu działalności na rzecz Polonii. Ministerstwo Spraw Zagranicznych zwróciło się do różnych instytucji o podanie informacji na temat wysokości środków przeznaczanych na tę działalność. Wyniki macie państwo przed sobą w tabelach. Jak widać, Ministerstwo Spraw Zagranicznych dysponuje jedynie 2,3% środków wydawanych na ten cel. Możemy dysponować tylko tym, co rząd i parlament nam przyznają.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Jeśli chodzi o kolonie polonijne, to rzeczywiście występują tu liczne problemy. Są też udane akcje. Na przykład ostatnio przy pomocy Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" sprowadzono do Polski dzieci z Serbii. Mogły one przeczekać w naszym kraju trudny okres nalotów.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Zacytował pan także fragment raportu, mówiący o koordynacji działań na rzecz Polonii i Polaków za granicą. Myślę, że autorzy raportu mieli na myśli to, że te instytucje mogłyby w szerszym zakresie korzystać z wiedzy i pomocy Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Dlatego, apeluję o to, abyście korzystali państwo z pomocy konsulów.</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">W sprawie budowy szkół w Strzelczyskach i Mościskach odpowiedzi udzieli pan dyrektor Jacek Junosza-Kisielewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#DyrektorDepartamentuPoloniiwMinisterstwieSprawZagranicznychJacekJunoszaKisielewski">Jeśli chodzi o stosunek władz ukraińskich do realizacji praw mniejszości polskiej, to istnieje pewna rozbieżność między stanowiskiem władz centralnych i lokalnych. Jeśli władze centralne są przychylne, to odwrotnie jest w przypadku władz lokalnych. Wynajduje się wiele powodów, aby nie podpisać umowy i nie rozpocząć budowy tych obiektów.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#DyrektorDepartamentuPoloniiwMinisterstwieSprawZagranicznychJacekJunoszaKisielewski">Oczywiście podejmujemy działania w tych sprawach, ale efekty nie są wielkie. Być może sytuacja ulegnie poprawie, ponieważ niedługo zostanie powołana komisja do spraw mniejszości narodowych. Taka komisja działa już między Polską a Litwą i między Ukrainą a Węgrami. Istnieje zatem nadzieja, że te sprawy zostaną w końcu załatwione.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Pan poseł Grzegorz Piechowiak pytał o to, dlaczego nie odzyskujemy pożyczek konsularnych na drodze administracyjnej.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Nie możemy tego robić, ponieważ taki sposób wymaga sankcji ustawowej. Przygo-towywany jest projekt ustawy o służbie zagranicznej, gdzie znajdują się odpowiednie zapisy. Projekt znajduje się w tej chwili w uzgodnieniach międzyresortowych. W tym roku złożyliśmy już 500 pozwów do sądu przeciwko osobom, które nie zwróciły pożyczki.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Jeśli chodzi o sprawę paszportów blankietowych dla turystów, którym na przykład skradziono paszporty na terenie Włoch, to po konsultacjach konsularnych z Austrią weszła w życie odpowiednia umowa i od 1 czerwca posiadacze paszportów blankietowych mogą przejeżdżać przez Austrię bez wizy tranzytowej.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Na pytanie dotyczące pracy służby konsularnej odpowie pan dyrektor Jacek Junosza-Kisielewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#DyrektorDepartamentuPoloniiwMinisterstwieSprawZagranicznychJacekJunoszaKisielewski">W sieci naszych placówek konsularnych jest kilkunastu konsulów zajmujących się głównie sprawami polonijnymi. Ta funkcja wiąże się też bardzo często z promocją Polski. Myślę, że powiązanie tych dwóch dziedzin jest naturalne.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#DyrektorDepartamentuPoloniiwMinisterstwieSprawZagranicznychJacekJunoszaKisielewski">Ilość konsulów zajmujących się sprawami Polonii powinna ulec zwiększeniu, szczególnie na Wschodzie. Taka potrzeba zaistniała również w Berlinie, odkąd przeniesiono tam ambasadę z Kolonii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Pan poseł Andrzej Zapałowski poruszył problem konsulatu polskiego we Lwowie. O tej sprawie poinformuje państwa pan dyrektor Andrzej Kremer.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#DyrektorDepartamentuKonsularnegowMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejKremer">Rzeczywiście konsulat we Lwowie ma jedne z gorszych warunków działania i od szeregu lat trwają starania o stworzenie godnej siedziby dla tego konsulatu. W ubiegłym miesiącu komisja budowlana starała się wybrać budynek wśród tych zaoferowanych przez władze ukraińskie.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#DyrektorDepartamentuKonsularnegowMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejKremer">Chciałbym jednak zwrócić uwagę na to, że sytuacja przypomina tę, jaka miała miejsce w przypadku cmentarza "Orląt". Władze Ukrainy co jakiś czas proponują działkę lub budynek, a gdy zaczynają się konkretne ustalenia, pojawiają się problemy.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#DyrektorDepartamentuKonsularnegowMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejKremer">Staramy się przeciwdziałać tej sytuacji. Jesteśmy gotowi do podjęcia wszystkich działań, aby doprowadzić do powstania odpowiedniej siedziby konsulatu.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#DyrektorDepartamentuKonsularnegowMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejKremer">Trudno jest mi natomiast powiedzieć, jakie będą losy dotychczasowej siedziby konsulatu we Lwowie. Zależy to przede wszystkim od tego, kiedy uda się pozyskać nowy obiekt. Jeżeli będzie taka możliwość, Ministerstwo Spraw Zagranicznych udostępni budynek organizacjom polonijnym. W tej chwili konsulowie starają się w miarę możliwości lokalowych udostępniać miejsca do spotkań, nie dopuszczając jednak do sytuacji, w której siedziba organizacji polonijnych byłaby utożsamiana z siedzibą urzędu. Taka sytuacja byłaby niewłaściwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselRyszardCzarnecki">Chciałbym poruszyć sprawę związaną z pewnego rodzaju asymetrią, dotyczącą obywateli Rze-czpospolitej i obywateli innych państw. Tak jest na przykład w stosunkach polsko-amerykańskich.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PoselRyszardCzarnecki">Amerykanie mogą przyjeżdżać do Polski bez żadnych ograniczeń, Polacy muszą zapłacić 45 dolarów i złożyć wniosek o wydanie wizy. Ten wniosek nie musi być rozpatrzony pozytywnie. To jest bardzo rażąca niesprawiedliwość. Rozumiem, że kiedyś taka sytuacja była spowodowana nadmiarem wyjazdów do Stanów Zjednoczonych, ale wydaje się, że teraz nie powinno mieć to miejsca.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PoselRyszardCzarnecki">Jakie są przyczyny takiego stanu rzeczy? Co Ministerstwo Spraw Zagranicznych robi w tej sprawie?</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PoselRyszardCzarnecki">Czy ktoś z państwa ma jeszcze pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselWitMajewski">Zgadzam się z tym, że środki wydawane przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych na cele polonijne są w porównaniu z wydatkami innych instytucji niewielkie. A przecież służby konsularne mają bezpośredni kontakt z tymi środowiskami i często muszą reagować szybko. Dlatego sądzę, że Komisja powinna w tym roku zastanowić się nad tą sprawą.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselWitMajewski">Chciałbym wiedzieć, czy tak niskie wydatki są planowane przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych, czy też te środki są ograniczane przez Ministerstwo Finansów lub Sejm? Czy te wydatki wzrosły w porównaniu z ubiegłym rokiem?</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PoselWitMajewski">Od kilku lat staramy się o to, aby środki związane z działaniami na rzecz Polonii i Polaków za granicą wzrastały szybciej niż inne wydatki budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PoselWitMajewski">W raporcie piszecie państwo, że staracie się zmniejszać koszty czynności konsularnych. Jeśli jednak spojrzymy na dane, to ta tendencja nie jest taka oczywista. Na przykład średnia czynność konsularna w Brześciu kosztuje powyżej 27 dolarów, a w Rzymie 36 dolarów. Myślę, że na podstawie tych danych można powiedzieć, że nie realizuje się "polityki preferowania Wschodu". W Brześciu 27 dolarów stanowi 1,5 płacy nauczyciela. Opowiadam się za tym, aby stosować bardziej humanitarne podejście wobec tych narodów, które są dzisiaj w trudnej sytuacji. Uważam, że na Wschodzie opłaty konsularne są nadal za wysokie.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#PoselWitMajewski">Pan minister Radosław Sikorski przewodniczył konferencji pozarządowych organizacji biznesowych dotyczącej pomocy repatriantom ze Wschodu. Chciałbym powiedzieć, że w terenie nie bardzo widać tę pomoc. Te organizacje mają duże możliwości i ich pomoc mogłaby być większa. Przedsiębiorstwa powinny realizować odpowiednią politykę zawierania kontraktów i zatrudniania ludzi na Wschodzie. Czy pan minister widzi jakieś pozytywne skutki tej konferencji, która odbyła się 7 maja 1998 roku?</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#PoselWitMajewski">W raporcie wspomina się także o tym, że obywatele niemieccy nie mogą posiadać polskich paszportów, ponieważ niemieckie prawodawstwo nie zezwala na posiadanie je-dnocześnie obcego obywatelstwa. Wiemy jednak, że wielu polskich obywateli, na przykład na Opolszczyźnie, posługuje się niemieckimi paszportami. Proszę o wyjaśnienie tej sprawy.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#PoselWitMajewski">Nadal ważnym problemem jest umowa podpisana między Polską a ZSRR o unikaniu przypadków podwójnego obywatelstwa. W raporcie mówi się o tym, że uzgodniono treść protokołu o wypowiedzeniu tej konwencji. Kiedy to nastąpi?</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#PoselWitMajewski">Na zakończenie chciałbym poruszyć sprawę wydziałów konsularnych przy ambasadach na Wschodzie. Wydaje mi się, że w wielu miejscach powinny to być niezależne placówki konsularne. Na przykład w Mińsku ten wydział znajduje się w osobnym budynku i nie widzę powodów, aby nie powołać tam konsulatu. Ambasador ma inne zadania i inne funkcje. Konsulat generalny ma większą samodzielność, a w związku z tym i większą skuteczność. Czy celowe jest utrzymywanie wydziałów konsularnych przy ambasadach w krajach, w których są duże skupiska Polonii i Polaków?</u>
          <u xml:id="u-14.8" who="#PoselWitMajewski">Poseł Jarosław Kaczyński /niez./: Podobnie jak pan przewodniczący, chciałbym powiedzieć o asymetrii. Dokument, który nam dostarczono, zawiera ewidencję wydarzeń, które wskazują na pewną asymetrię w stosunkach. Mniej istotne jest to, czy dzieje się to w wyniku działań władz lokalnych, czy centralnych.</u>
          <u xml:id="u-14.9" who="#PoselWitMajewski">Wydaje mi się, że Polska wykazuje w tych kwestiach dobrą wolę. Ona występuje nawet na tych obszarach, które nie podlegają weryfikacji w sensie międzynarodowym. Mam tutaj na myśli film Jerzego Hoffmana "Ogniem i mieczem". Jest on według mnie żałosnym przykładem weryfikacji tradycji literackiej w imię bardzo niemądrze rozumianego stosunku do naszych sąsiadów.</u>
          <u xml:id="u-14.10" who="#PoselWitMajewski">Czy ta polityka zdaje egzamin? Czy ona jest skuteczna? Czy na płaszczyźnie czysto politycznej, dotyczącej interesów Polaków na Wschodzie, to się sprawdza?</u>
          <u xml:id="u-14.11" who="#PoselWitMajewski">Można mieć tutaj różne zdanie. W polityce międzynarodowej znana i stosowana jest przecież zasada retorsji. Polska w ogóle nie używa takich środków. Jeśli się mylę, to bardzo proszę o sprostowanie.</u>
          <u xml:id="u-14.12" who="#PoselWitMajewski">Chciałbym też zapytać o to, ile jest wydziałów konsularnych w ambasadach, a ile samodzielnych placówek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrezesStowarzyszeniaWspolnotaPolskaAndrzejStelmachowski">Chciałbym zapewnić, że nasza współpraca z Ministerstwem Spraw Zagranicznych układa się bardzo dobrze. Bywają czasem jakieś kłopoty, ale one są dużo mniejsze niż te, które się pojawiają we współpracy z innymi resortami.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrezesStowarzyszeniaWspolnotaPolskaAndrzejStelmachowski">Trudności występują tam, gdzie w grę wchodzą aspekty ogólnopolityczne. Myślę tutaj o Lwowie i Wilnie. Proszę o to, aby przy obsadzie tych trudnych placówek brać pod uwagę to, że tam powinni pracować ludzie o twardym charakterze. Na przykład na Zaolziu poprzednio byli znakomici konsulowie. Na ich tle obecni wypadają niezbyt dobrze. Oczywiście jest to wewnętrzna sprawa Ministerstwa Spraw Zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PrezesStowarzyszeniaWspolnotaPolskaAndrzejStelmachowski">Następnym ważnym problemem są szkoły działające przy ambasadach. Co prawda ta sprawa leży głównie w gestii Ministerstwa Edukacji Narodowej, ale praktyka pokazuje, że wiele zależy również od energii placówek. Jeśli w Grecji przy ambasadzie mogła powstać szkoła dla 600 uczniów, to znaczy, że w innych miejscach też jest to możliwe. Tymczasem mógłbym wskazać miasta, w których dzieci polonijne nie są chętnie w tych szkołach widziane. Niektóre placówki starają się, aby do szkoły przy ambasadzie uczęszczały tylko dzieci oddelegowanych z Polski pracowników.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PrezesStowarzyszeniaWspolnotaPolskaAndrzejStelmachowski">Proszę też o interwencję w innej sprawie. Były minister edukacji narodowej wprowadził wysokie czesne od rodzin polonijnych. Oni mają płacić tyle, ile się płaci w prywatnych szkołach w danym kraju. Uważam, że ten przepis jest skandaliczny. Od dawna domagam się zniesienia tych opłat.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#PrezesStowarzyszeniaWspolnotaPolskaAndrzejStelmachowski">Następna sprawa dotyczy wiz kanadyjskich. Praktyka konsulatów w Kanadzie jest taka, że jeżeli ktoś ma podwójne obywatelstwo, to musi wyrobić polski paszport. Przez pewien czas myślałem, że to stanowisko jest słuszne. Nasi rodacy wyjaśnili mi jednak, że jeśli ktoś przyjedzie do Polski posługując się polskim paszportem, to musi się potem starać o wizę kanadyjską, żeby mógł wrócić. Proszę iść pod ambasadę kanadyjską w Warszawie i zobaczyć, jak trudno jest zdobyć tę wizę. Myślę, że temu należałoby zapobiec.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#PrezesStowarzyszeniaWspolnotaPolskaAndrzejStelmachowski">Jeśli zaś chodzi o sprawy finansowe, to z raportu wynika, że istnieją nadwyżki wypra-cowywane przez placówki konsularne. Wypracowano 25% więcej środków, niż kosztuje utrzymanie tych placówek. Czy nie byłoby słuszne wystąpienie z dezyderatem o to, aby te środki pozostawały w gestii pionu konsularnego Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Należy się liczyć ze sprzeciwem Ministerstwa Finansów, ale tego rodzaju posunięcie stworzyłoby bazę, która wspomagałaby te działania.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#PrezesStowarzyszeniaWspolnotaPolskaAndrzejStelmachowski">Jeśli chodzi o pożyczki konsularne i ich egzekwowanie, to zanim dojdzie do zmian legislacyjnych, można wypróbować inny sposób. Konsulowie mają uprawnienia notariuszy. W akcie notarialnym dłużnik może się zgodzić na pozasądową egzekucję. Można by przy okazji wydawania pożyczek prosić o podpisywanie takich aktów notarialnych z klauzulą egzekucyjną. Wtedy nie trzeba by wysyłać pozwów do sądu.</u>
          <u xml:id="u-15.7" who="#PrezesStowarzyszeniaWspolnotaPolskaAndrzejStelmachowski">Bardzo się cieszę, że nareszcie zostanie rozwiązany problem konwencji o zakazie posiadania podwójnego obywatelstwa podpisanej z ZSRR. Chciałbym tylko przypomnieć, że podobne decyzje powinny być podjęte w stosunku do Ukrainy i Białorusi, ponieważ tam tych spraw jest o wiele więcej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselMarianSoltysiewicz">Chciałbym podzielić się z państwem swoimi spos-trzeżeniami na temat polskiej placówki dyplomatycznej w Londynie. Myślę, że ta placówka jest bardzo ważna ze względu na ilość Polaków mieszkających w Wielkiej Brytanii. Miałem zaszczyt reprezentować Komisję na 42 Zjeździe Zjednoczenia Polskiego w Wielkiej Brytanii. Mówiono tam, że już od 9 miesięcy w Londynie nie ma polskiego konsula generalnego. Od roku te obowiązki sprawuje pani konsul. Myślę, że trzeba tę sprawę jak najszybciej załatwić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoslankaElzbietaRadziszewska">W materiale, który nam dostarczono, znajdują się tabele, w których można wyczytać, jakie placówki są najbardziej obciążone. Tabela nr 5 informuje o tym, które miejsce zajmuje konsulat w wykonywaniu czynności płatnych. Na przykład konsulat w Tel Awiwie zajmuje drugie miejsce pod względem rejestrowanych płatnych czynności. W tej placówce pracuje 7 osób, w tym 3 konsulów. Inne konsulaty, znajdujące się w środku lub na końcu tej listy, zatrudniają podobną ilość pracowników. Czy nie należałoby przeanalizować tych wyników? Jeśli w niektórych placówkach wykonuje się o wiele więcej czynności konsularnych, to powinno tam pracować więcej osób.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PoslankaElzbietaRadziszewska">Chciałabym też zapytać o współpracę konsulatów z polskimi nauczycielami. Głównie dotyczy to nauczycieli oddelegowanych do pracy w krajach byłego Związku Radzieckiego. Przedstawiciele Komisji brali udział w spotkaniu ze 112 nauczycielami, którzy pracują w takich miejscach. Generalnie mówiono, że współpraca z konsulatami układa się dobrze. Pojawiły się jedynie zastrzeżenia co do placówki w Charkowie. Chciałabym, aby ta współpraca się jeszcze bardziej rozwinęła. Tym nauczycielom powinno się szczególnie pomóc, ponieważ oni nie tylko uczą języka polskiego, ale przekazują informacje o ws-półczesnej Polsce. Można by na przykład użyć poczty konsularnej, aby dostarczać do tych szkół odpowiednie materiały.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PoslankaElzbietaRadziszewska">Chciałabym także zapytać o kwestię pomnika AK na Litwie. Jak w tej chwili wygląda ta sprawa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Pan przewodniczący Ryszard Czarnecki poruszył bardzo ważną sprawę. Amerykanie mogą przy-jeżdżać do Polski bez wiz, a co za tym idzie bez wnoszenia żadnych opłat. Nasi obywatele muszą płacić 45 dolarów za złożenie podania. Szczególnie bulwersujące jest to, że w przypadku odrzucenia wniosku o wydanie wizy, ambasada amerykańska nie zwraca tej kwoty. Według danych amerykańskich około 23% osób nie uzyskuje wiz. Ta opłata po raz pierwszy została wprowadzona w 1992 roku i wynosiła wtedy 15 dolarów. W 1994 roku było to już 25, a w 1998 roku 45 dolarów.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Możliwość rozwiązania tej kwestii została zawarta w ustawie o cudzoziemcach, która weszła w życie 25 grudnia 1997 roku. Polska może nałożyć na obywateli amerykańskich opłatę graniczną w dowolnej wysokości. Sprawa jest obecnie przedmiotem rozmów.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Musimy sobie uświadomić, że w naszym interesie leży to, aby obywatele amerykańscy do Polski przyjeżdżali, nie tylko jako turyści, ale także jako inwestorzy i biznesmeni. Z drugiej strony pozostaje kwestia traktowania naszych obywateli. Idealnym rozwiązaniem byłoby zniesienie przez Stany Zjednoczone obowiązku posiadania wizy. Na to niestety będziemy musieli jeszcze poczekać. Nawet obywatele niektórych krajów Europy Zachodniej muszą starać się o wizy uprawniające do przyjazdu do USA. Prawo amerykańskie mówi, że ilość odmów musiałaby być mniejsza niż 3%.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Niemniej jednak przedstawialiśmy stronie amerykańskiej sprawę nierównego traktowania naszych obywateli i nadal będziemy to robić. Ta opłata wzrosła w zeszłym roku, a był to czas naszego wchodzenia do NATO. Nie był to dobry moment na poruszanie takich spraw.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Nie zapominamy o tym problemie. Mam nadzieję, że amerykanie wezmą nasze zdanie pod uwagę. Jednocześnie rezerwujemy sobie prawo do powzięcia odpowiednich kroków.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Pan poseł Wit Majewski mówił o sprawach związanych z finansowaniem działań na rzecz Polonii. Z przedstawionej państwu tabeli wynika, że Ministerstwo Spraw Zagranicznych w związku z tymi wydatkami dysponuje rocznym funduszem w wysokości 1357 tys. złotych. To jest około 400 tys. dolarów. Biorąc pod uwagę, że mamy około 10-12 mln rodaków za granicą, nie są to wielkie pieniądze. Wydajemy tylko 2,3 % tego, czym dysponuje rząd i instytucje z nim związane. Sądzimy, że aby dobrze realizować te zadania, które państwo na nas nakładacie, potrzebne są większe środki.</u>
          <u xml:id="u-18.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Jeśli chodzi o konferencję, o której mówił pan poseł Wit Majewski, to było to dobre spotkanie. Firmy zaoferowały miejsca pracy, które przekazaliśmy do Krajowego Urzędu Pracy. Mam nadzieję, że te oferty zostały wykorzystane.</u>
          <u xml:id="u-18.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Nie zgadzam się z poglądem, że biznes nic nie robi w sprawach polonijnych. Mamy przykłady Domów Polskich i kościołów restaurowanych przy pomocy różnych firm. Jednocześnie zdaję sobie sprawę z tego, że polski biznes jest na etapie gromadzenia kapitału i nie stać go jeszcze na szeroko zakrojoną działalność charytatywną. Mam nadzieję, że ta sytuacja ulegnie zmianie.</u>
          <u xml:id="u-18.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Jeśli chodzi o konwencję unikania przypadków podwójnego obywatelstwa, to umowa w tej sprawie zostanie podpisana 27 lipca 1999 roku. Umowa wejdzie w życie po 6 miesiącach od jej ratyfikowania. A zatem to od Sejmu zależy, jak szybko nasi rodacy nie będą musieli prosić o zgodę innego państwa na uzyskanie polskiego obywatelstwa.</u>
          <u xml:id="u-18.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Nie zapominamy o Białorusi i Ukrainie. W konsultacjach międzyresortowych znajduje się projekt ustawy o wypowiedzeniu konwencji. Chcielibyśmy to przeprowadzić w uz-godnieniu z tymi państwami, ale zbyt długo trwają procedury odchodzenia od tych przepisów.</u>
          <u xml:id="u-18.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Nie zgadzam się z panem posłem Witem Majewskim w kwestii wydziałów konsularnych. Moim zdaniem pan poseł sam podał przyczynę, dla której nierozsądne byłoby tworzenie większej ilości konsulatów generalnych, tam gdzie funkcjonują wydziały konsularne am-basad. Pan poseł mówił o samodzielności finansowej i administracyjnej, a to oznacza dodatkowe etaty na stworzenie administracji w dwóch różnych miejscach w tym samym mieście. Dlatego sądzę, że wydziały konsularne spełniają taką samą rolę, a są oszczędniejsze dla budżetu państwa. To pozwala nam zatrudnić więcej osób zaangażowanych w aktywne działania na rzecz Polonii i Polaków za granicą.</u>
          <u xml:id="u-18.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Pan poseł Jarosław Kaczyński mówił o nieekwiwalentności w naszych stosunkach ze Wschodem. Chciałbym, aby podał pan jakieś przykłady takiego nierównego traktowania. Nie zgadzam się z tym, że powinniśmy odpowiedzieć retorsjami wobec mniejszości tych krajów, w których źle jest traktowana mniejszość polska. To jest filozofia, która zakładałaby, że mniejszości innych narodów w Polsce są niejako zakładnikami dobrego traktowania Polaków w tamtych krajach. Ta filozofia jest nam obca. Ministerstwo Spraw Zagranicznych uważa, że Polska musi przestrzegać konwencji europejskich i traktować polskich obywateli, przyznających się do innych korzeni, maksymalnie dobrze. Trzeba to robić niezależnie od tego, jak są traktowani Polacy w innych krajach.</u>
          <u xml:id="u-18.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">To oczywiście nie oznacza, że nie ciąży na nas obowiązek twardego egzekwowania praw naszych rodaków. Nie może się to jednak odbywać w takim kontekście. Wydaje mi się, że jest to niebezpieczne również dla naszych rodaków, ponieważ może uruchomić spiralę represji.</u>
          <u xml:id="u-18.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">W niektórych krajach nie jesteśmy zadowoleni z postępów przyznawania praw i traktowania polskiej mniejszości. Tak jest w przypadku Litwy, gdzie nasze niezadowolenie budzi sposób realizacji traktatu podpisanego między Polską a Litwą. W 1991 roku podpisaliśmy umowę o pisowni polskich nazwisk na Litwie. Chodziło o to, aby Polak w swoich dokumentach miał zapisane nazwisko w języku, który sobie wybierze. Ta umowa nie jest realizowana. To nie jest przyjazny gest wobec Polaków żyjących na Litwie i wobec Polski. Nie będziemy jednak na to reagować represjami wobec mniejszości litewskiej w Polsce. Byłoby to niecelowe. Polska jest krajem cywilizowanym i będzie swoich obywateli traktować w odpowiedni sposób.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselRyszardCzarnecki">Ponieważ pan minister poprosił o podanie przykładów, udzielam głosu panu posłowi Jarosławowi Kaczyńskiemu.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PoselRyszardCzarnecki">Poseł Jarosław Kaczyński /niez./: Pan minister w pewnym sensie mnie wyręczył. Rze-czywiście nie zmuszamy Litwinów, aby zapisywali swoje nazwiska w języku polskim. Takich przykładów jest więcej. Myślę tutaj o takich krajach jak: Ukraina, Białoruś, Litwa i Łotwa.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PoselRyszardCzarnecki">Mówiłem o Wschodzie, ale trzeba pamiętać o tym, co się dzieje w Niemczech. Tam problem jest o wiele bardziej poważny. Mam na myśli przyznanie Polakom tam mieszkającym praw mniejszości.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#PoselRyszardCzarnecki">Pan minister postawił mnie w nieco trudnej sytuacji, mówiąc o cywilizowanym charakterze naszego państwa. Z tej wypowiedzi wynika, że ja jestem człowiekiem niecywilizowanym. Odrzucam ten zarzut. Myślę, że to oskarżenie nie było celowe.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#PoselRyszardCzarnecki">Nie postulowałem tego, aby odmawiać polskim obywatelom ich praw, ale na przykład należało się zastanowić, czy powołanie konsulatu w Sejnach było konieczne. Tego rodzaju możliwości tworzenia pewnych elementów równowagi powinny być wykorzystywane.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#PoselRyszardCzarnecki">Nie bez przyczyny odwołałem się tutaj do filmu Jerzego Hoffmana. On wyraża stosunek pewnej grupy polskich elit do tych spraw. Według mnie ten stosunek jest przesadny, nawet ociera się o śmieszność.</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#PoselRyszardCzarnecki">Przypominam, że sprawy Polaków mieszkających w Niemczech zostaną omówione na specjalnym posiedzeniu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Oczywiście są pewne formy nacisku w stosunkach z innymi krajami. Zapewniam pana posła, że Ministerstwo Spraw Zagranicznych z nich korzysta. Kilka tygodni temu premier Jerzy Buzek rozmawiał z nowym premierem Litwy i poruszył sprawy związane z traktowaniem polskiej mniejszości.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Wydaje się, że Litwie powinno zależeć na tym, aby Polska kontynuowała politykę popierającą udział tego kraju w instytucjach zachodnich. Będzie to dobra okazja, aby przypomnieć o postulatach poprawienia stosunków tamtejszych władz z polską mniejszością.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Zgadzam się z panem Andrzejem Stelmachowskim, że na Wschodzie w roli konsula powinni występować twardzi ludzie. Jest to jednak w znacznym stopniu proces selekcji pozytywnej. Ktoś, kto się decyduje na podjęcie służby w tym regionie, przeważnie jest twardy. To nie jest Rio de Janeiro.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Jeśli chodzi o szkoły przy ambasadach, to wystąpiłem do Ministerstwa Edukacji Narodowej o otworzenie takiej szkoły w Mińsku. Chciałbym, aby polskie szkoły przy ambasadach, szczególnie na Wschodzie, odgrywały podobną funkcję, jaką spełniały szkoły działające przy obcych ambasadach w Polsce za czasów PRL. To powinno być okno na świat dla tamtejszych elit. Dlatego te szkoły nie powinny tylko obsługiwać osób związanych z ambasadą, ale także inne dzieci.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Jeśli chodzi o czesne pobierane od rodzin polonijnych, to zgadzam się z poglądem wygłoszonym przez pana Andrzeja Stelmachowskiego, że to jest niedopuszczalne. Występowaliśmy w tej sprawie zarówno za czasów poprzedniej koalicji, jak i teraz. Efektów na razie nie widać. Liczymy w tym względzie na pomoc Komisji.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">To nieprawda, że jeśli obywatel Polski i Kanady przyjedzie do Polski na polskim paszporcie, to przy powrocie musi uzyskać wizę. Kanadyjczycy również nie wbiją mu wizy do polskiego paszportu, ponieważ to jest ich obywatel. Od wielu lat praktyka jest taka, że te osoby posiadają dwa paszporty. Przed polską strażą graniczną okazuje się polski paszport, ponieważ obywatel polski nie może być uznawany za obywatela innego kraju, nawet jeśli ma więcej niż jedno obywatelstwo. Wracając do Kanady okazuje się paszport kanadyjski. Takie postępowanie nie narusza przepisów.</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Nigdy nie będziemy wydawać wiz na wjazd do kraju polskim obywatelom. Okazywanie polskim władzom przez polskiego obywatela obcego paszportu jest wykroczeniem, za które grozi kara grzywny. To jest związane z naszym porządkiem konstytucyjnym.</u>
          <u xml:id="u-20.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Niepokoje odnośnie do paszportów i wiz, o których mówił pan Andrzej Stelmachowski, pochodzą jeszcze z okresu PRL-u, kiedy Polacy przyjeżdżali do Polski posługując się obcymi paszportami. Wynikało to jednak ze strachu. Uważano, że jeśli się przyjedzie do Polski na obcym paszporcie, to władze nie pozwolą takiej osobie wrócić na Zachód.</u>
          <u xml:id="u-20.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Teraz nie ma uzasadnienia dla takiego postępowania. Rozumiem, że uzyskanie paszportu wymaga czasu i pieniędzy, ale, po pierwsze, te opłaty są niższe niż w przypadku wydania wizy, a po drugie, każdy konsul ma prawo w uzasadnionych przypadkach odstąpić od pobrania opłaty.</u>
          <u xml:id="u-20.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Zachęcamy naszych obywateli do pozyskiwania polskich paszportów oraz do przyjeżdżania do ojczyzny bez utrudnień wizowych. Przecież otrzymanie wizy jest utrudnieniem.</u>
          <u xml:id="u-20.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Jeśli chodzi o dezyderat w sprawie pozyskiwania środków na działalność polonijną, to będziemy wdzięczni za taką inicjatywę. Wydaje mi się jednak, że nieskuteczne będzie poparcie wniosku o pozostawienie w konsulatach nadwyżek budżetowych. Takie postępowanie nie będzie zgodne z prawem budżetowym. To są dochody państwa i powinny być odprowadzone do skarbu państwa.</u>
          <u xml:id="u-20.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">To prawo uniemożliwia nam działania również w innych przypadkach. Na przykład jeśli dysponujemy gmachem, który jest dla nas za duży i moglibyśmy go wydzierżawić, to pieniądze za ten wynajem trafią do skarbu państwa i nie wspomogą działalności konsularnej.</u>
          <u xml:id="u-20.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Sytuacja Polaków mieszkających za granicą poprawi się wtedy, kiedy będziemy mieli większy budżet.</u>
          <u xml:id="u-20.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Pan Andrzej Stelmachowski sugerował, w jaki sposób można by poprawić ściągalność pożyczek konsularnych. Tej sprawie poświęcono bardzo wiele narad. Przypomniano nam nawet przepisy przedwojenne. Wtedy jeśli obywatel miał wierzytelność wobec państwa, to dokonywano odpowiedniego wpisu do paszportu. Paszport tracił ważność, dopóki ta pożyczka nie została uregulowana. To rozwiązanie jest bardzo proste i szeroko stosowane. Na przykład podczas ewakuacji obywateli amerykańskich z Tirany w 1997 roku. każdej osobie wbito w paszport informację, że jest ona obciążona kosztem równym cenie biletu lotniczego na trasie Tirana - Rzym.</u>
          <u xml:id="u-20.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Zaproponowaliśmy takie rozwiązanie. Niestety tę propozycje oprotestował Rzecznik Praw Obywatelskich, który stwierdził, że będzie to ograniczenie wolności obywatelskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselWitMajewski">Czym innym jest prawo do wyjazdu, a czym innym obowiązek płacenia podatków. Nie można wiązać tych dwóch spraw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Jeśli chodzi o wakat w Londynie, to tak długa nieobecność konsula wynika z tego, że dotychczasowy konsul został wybrany na sekretarza Rady Państw Morza Bałtyckiego. Niemniej Londyn nie jest zaniedbywany. Niedawno nominację otrzymał nowy ambasador. Szukamy kandydata na stanowisko Konsula Generalnego RP w Londynie. To musi być osoba, która powinna mieć jakąś pozycję publiczną.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Zwracam się do państwa o zgłaszanie własnych propozycji. Jeśli znacie państwo od-powiednie osoby, to taka kandydatura zostanie rozpatrzona.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Pani posłanka Elżbieta Radziszewska mówiła o kosztach związanych z wykonywaniem czynności konsularnych. Wydaje mi się, że chodzi tutaj o to, że w zakres tych prac wchodzą zarówno proste czynności, takie jak wydanie wizy, jak i trudniejsze, jak na przykład odwiedzenie kogoś w areszcie czy w szpitalu. One są rejestrowane, ale nie są płatne. W krajach, których obywatele potrzebują wizy, aby przyjechać do Polski, tak jak w Izraelu, większość czynności polega właśnie na wydawaniu wiz. W innych krajach, z którymi podpisaliśmy umowy o ruchu bezwizowym, gros czynności wymaga większego zainteresowania. Zapewniam, że Ministerstwo Spraw Zagranicznych na bieżąco prowadzi analizy tego, która placówka jest najbardziej obciążona. Kierujemy ludzi tam, gdzie jest taka potrzeba.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#DyrektorDepartamentuPoloniiwMinisterstwieSprawZagranicznychJacekJunoszaKisielewski">Jeśli chodzi o budżet Ministerstwa Spraw Zagranicznych, to jest to specyficzna sytuacja, w której środki otrzymujemy w złotówkach, a wydajemy w walutach wymienialnych. Nawet jeśli w kolejnych latach następował wzrost przyznawanych środków, to nie zawsze pokrywało to ubytki związane z kursem dolara.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#DyrektorDepartamentuPoloniiwMinisterstwieSprawZagranicznychJacekJunoszaKisielewski">Pan przewodniczący Wit Majewski pytał, jak te budżety wyglądały w ciągu ostatnich lat. Budżet z roku 1998 w stosunku do roku 1997 zmienił się o -11%, co oznacza, że placówki konsularne otrzymały o 11% mniej środków w przeliczeniu na dolary. W latach 1998-1999 nastąpił wzrost o 9%. Jeżeli odejmiemy spadek z poprzedniego okresu, to i tak w bieżącym roku dysponujemy środkami o 2% mniejszymi niż w 1997 roku.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#DyrektorDepartamentuPoloniiwMinisterstwieSprawZagranicznychJacekJunoszaKisielewski">Pan poseł Wit Majewski pytał także, czy można przesunąć środki wewnątrz budżetu Ministerstwa Spraw Zagranicznych, tak aby więcej pieniędzy przeznaczać na współpracę z Polonią. Nie można tego zrobić, ponieważ Ministerstwo Spraw Zagranicznych otrzymuje konieczne minimum na prowadzenie całej działalności. Ciągle zalegamy z wnoszeniem składek do międzynarodowych organizacji. Zaniedbana jest substancja lokalowa. Jest bardzo wiele budynków, które wymagają remontów. Powinniśmy przynajmniej zachować stan, który już mamy. Prowadzimy za mało remontów.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#DyrektorDepartamentuPoloniiwMinisterstwieSprawZagranicznychJacekJunoszaKisielewski">To jest powód, dla którego nie da się przesunąć środków wewnątrz budżetu Ministerstwa Spraw Zagranicznych bez przyznania dodatkowych środków. Po to, aby zmienić proporcje wydatków w danych działach, musielibyśmy uzyskać więcej środków. Można by wtedy rozważyć, na co przeznaczyć tę nadwyżkę. W tej chwili dodatkowych środków nie ma.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#DyrektorDepartamentuPoloniiwMinisterstwieSprawZagranicznychJacekJunoszaKisielewski">Jako przykład zbyt małych środków przeznaczanych na działalność polonijną, można potraktować dane dotyczące kwot, jakimi dysponują konsulaty. Na szeroko pojętą działalność kulturalną i polonijną konsulaty znajdujące się w stolicach państw europejskich otrzymują przeciętnie około 3 tys. dolarów rocznie. Tak jest w Moskwie, Kijowie i Lwowie. W Chicago budżet wynosi 5200 dolarów, a w Nowym Jorku 4200 dolarów.</u>
          <u xml:id="u-23.5" who="#DyrektorDepartamentuPoloniiwMinisterstwieSprawZagranicznychJacekJunoszaKisielewski">Występujemy o trzykrotne powiększenie wszystkich funduszy specjalnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#DyrektorDepartamentuKonsularnegowMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejKremer">Chciałbym się odnieść do kilku poruszonych tu problemów.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#DyrektorDepartamentuKonsularnegowMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejKremer">Odpowiadając na pytanie pana posła Jarosława Kaczyńskiego, chciałbym powiedzieć, że zatrudniamy 326 pracowników zajmującymi się sprawami konsularnymi. Oprócz tego jest jeszcze około 400 osób wśród personelu pomocniczego. Biorąc pod uwagę powiększający się obszar działalności konsularnej potrzebujemy więcej osób. Niestety napotykamy na ograniczenia o charakterze budżetowo-etatowym.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#DyrektorDepartamentuKonsularnegowMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejKremer">W naszej strukturze działa 38 konsulatów generalnych. Są to samodzielne placówki. Są jeszcze wydziały konsularne ambasad i samodzielne stanowiska w ambasadach, którym minister spraw zagranicznych powierzył wykonywanie obowiązków konsularnych. W mniejszych placówkach te funkcje są połączone z innymi stanowiskami administracyjnymi lub o innym charakterze.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#DyrektorDepartamentuKonsularnegowMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejKremer">Jeśli chodzi o analizę tabel, to te zestawienia ulegają zmianie. Pojawiła się na przykład tabela nr 4, która dowodzi, że Ministerstwo odchodzi od widzenia placówek konsularnych w sposób, który obowiązywał jeszcze na początku lat 90. Nie analizujemy pracy placówek tylko z perspektywy wykonywanych czynności i dochodów. Zależy nam na tym, aby nie traktować konsulatów jako podmiotów przynoszących dochód skarbowi państwa.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#DyrektorDepartamentuKonsularnegowMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejKremer">Do tej pory ogólne wpływy z działalności służby konsularnej przewyższają koszty jej utrzymania. Wobec znoszenia wiz, musimy się liczyć z tym, że niebawem będzie inaczej. Po wejściu Polski do Unii Europejskiej znacząco spadnie ilość wykonywanych czynności konsularnych na terenie Europy. Może się zdarzyć, że koszty utrzymania służby kon-sularnej będą większe niż wpływy z jej działalności.</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#DyrektorDepartamentuKonsularnegowMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejKremer">Wracam do tematu pożyczek konsularnych. Mamy trzy elementy udzielania pomocy finansowej w konsulacie:</u>
          <u xml:id="u-24.6" who="#DyrektorDepartamentuKonsularnegowMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejKremer">1.  Pożyczka będąca umową cywilnoprawną - te środki są przedmiotem ściągania w drodze pozwów.</u>
          <u xml:id="u-24.7" who="#DyrektorDepartamentuKonsularnegowMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejKremer">2.  Przekazy gwarantowane - następuje wpłacenie kwoty zabezpieczenia do kasy Ministerstwa Spraw Zagranicznych przez podmiot, na terenie kraju. Nie zachodzi wówczas potrzeba ściągania tej należności.</u>
          <u xml:id="u-24.8" who="#DyrektorDepartamentuKonsularnegowMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejKremer">3.  Należności administracyjne za skredytowane opłaty konsularne.</u>
          <u xml:id="u-24.9" who="#DyrektorDepartamentuKonsularnegowMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejKremer">Prowadzono różne analizy mające służyć poprawie ściągalności tych środków. Nie można zastosować sposobu, o którym mówił pan Andrzej Stelmachowski. Zgodnie z obecnie obowiązującym prawem, na sporządzenie aktu notarialnego przez konsula wymagana jest zgoda ministra sprawiedliwości. W praktyce uzyskanie takiej zgody trwa od kilku tygodni do kilku miesięcy. Nie można zatrzymywać pożyczkobiorcy przez tak długi czas.</u>
          <u xml:id="u-24.10" who="#DyrektorDepartamentuKonsularnegowMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejKremer">Używanie weksla również wymagałoby zmian ustawowych. Konsul musiałby posiadać specjalne blankiety. W ubiegłym roku przygotowaliśmy odpowiedni projekt ustawy, który rozwiąże tę kwestię.</u>
          <u xml:id="u-24.11" who="#DyrektorDepartamentuKonsularnegowMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejKremer">Poruszano też tutaj problem niemieckiego obywatelstwa i podwójnych paszportów. Musimy pamiętać o tym, że wielu obywateli polskich posiada podwójne obywatelstwo. Powinniśmy w stosunku do nich stosować jednolite kryteria. Jednym z takich przypadków jest fakt, że część obywateli polskich zamieszkałych na terenie Polski otrzymuje paszporty, wydawane przez konsulaty RFN. W stosunku do tych osób stosujemy klauzulę wyłączności obywatelstwa polskiego - wobec władz polskich te osoby są wyłącznie obywatelami Polski.</u>
          <u xml:id="u-24.12" who="#DyrektorDepartamentuKonsularnegowMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejKremer">Polska kilkakrotnie protestowała przeciwko procedurze wydawania paszportów przez konsulaty niemieckie. Tych dokumentów wydaje się od 20 do 30 tys. rocznie. Liczba wydawanych paszportów w ostatnich latach spada.</u>
          <u xml:id="u-24.13" who="#DyrektorDepartamentuKonsularnegowMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejKremer">Wydaje mi się, że wobec wszystkich obywateli należy stosować jednolite kryteria, niezależnie od tego, gdzie oni mieszkają. Obywatel polski może się legitymować wobec polskich władz polskim paszportem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselWitMajewski">Myślę, że wyczerpaliśmy temat. Mamy trzy problemy, z którymi powinniśmy się uporać.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PoselWitMajewski">W imieniu prezydium Komisji proponuję następującą treść dezyderatu w sprawach budżetowych:</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PoselWitMajewski">"Komisja Łączności z Polakami za Granicą po rozpatrzeniu na posiedzeniu 20 lipca 1999 roku "Raportu o pracy polskich służb konsularnych w 1998 roku" stwierdza, że środki przeznaczone z budżetu państwa na współpracę z Polonią, przewidziane w ramach budżetu Ministerstwa Spraw Zagranicznych są zbyt niskie /ok. 2,3 ogółu wydatków państwa na cele polonijne/.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#PoselWitMajewski">Służby konsularne pozostają w bezpośrednich kontaktach ze środowiskami polonijnymi, mają pełne rozeznanie potrzeb i często konieczność natychmiastowego przyjścia z pomocą. W trakcie kontrolnych działań Komisji często otrzymujemy informację, że konsulaty nie mogą podjąć odpowiednich działań ze względu na brak środków.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#PoselWitMajewski">W tej sytuacji zwracamy się do rządu RP i pana premiera o możliwość zwiększenia tych środków począwszy od nowego roku budżetowego".</u>
          <u xml:id="u-25.5" who="#PoselWitMajewski">Czy są jakieś uwagi do treści dezyderatu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselGrzegorzPiechowiak">Sądzę, że słowa "zbyt niskie" należy zastąpić sformułowaniem "daleko niewystarczające". Poprzednie określenie jest nazbyt eufemistyczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselWitMajewski">Czy są inne uwagi? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PoselWitMajewski">Następna sprawa dotyczyła wysokiego czesnego w szkołach przy ambasadach. Na następnym posiedzeniu Komisji skierujemy odpowiedni dezyderat do Ministra Edukacji Narodowej.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PoselWitMajewski">Otwarty pozostaje problem przekształcania wydziałów konsularnych w niezależne placówki. Będziemy omawiać te sprawy przy okazji posiedzeń poświęconych Ukrainie i Białorusi, gdzie te przypadki są najbardziej jaskrawe.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#PoselWitMajewski">Czy są inne uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselMiroslawPodsiadlo">Pytania członków Komisji koncentrowały się na Polakach zamieszkałych za granicą. Chciałbym, aby nasze placówki dyplomatyczne zwróciły uwagę na symbole upamiętniające Polaków, którzy zginęli za granicą, a szczególnie na terenie Niemiec. Tam jest tendencja do bagatelizowania problemu. Uważam, że te miejsca powinny być otoczone szczególną opieką.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PoselMiroslawPodsiadlo">Proponuję, aby te czynności znalazły się wśród obowiązków naszych placówek kon-sularnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselAndrzejZapalowski">Niedawno zaproponowałem, aby wrześniowe posiedzenie Komisji dotyczące sytuacji Polaków na Ukrainie odbyło się w Przemyślu. Być może połączylibyśmy to z kilkugodzinnym wyjazdem do Lwowa.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PoselAndrzejZapalowski">Proszę o zdanie Komisji w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselWitMajewski">W raporcie mówi się o działaniach służb konsularnych w zakresie opieki nad miejscami pamięci. Zdajemy sobie sprawę z tego, że jest to nie-wystarczające. Dokładniej rozpatrzymy te sprawy przy okazji posiedzeń poświęconych krajom położonym na Wschodzie.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PoselWitMajewski">Przechodzimy do rozpatrzenia spraw różnych. Pan poseł Andrzej Zapałowski zapro-ponował zorganizowanie posiedzenia Komisji w Przemyślu. Prezydium Komisji zajmie się przygotowaniem tego projektu.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PoselWitMajewski">Czy są jeszcze inne sprawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselGrzegorzPiechowiak">Najczęściej odwiedzanym cmentarzem polskim poza granicami kraju jest nekropolia w Monte Casino. Niedawno przeprowadzono tam renowację, ale jest to nadal najbardziej zaniedbany cmentarz polski we Włoszech. Byłem tam miesiąc temu i widziałem, że wokół grobów rosną wysokie chwasty. Ktoś to musi uporządkować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselPiotrMiszczuk">Mam pytanie do pana ministra Radosława Sikorskiego. Jaki jest stosunek Ministerstwa Spraw Zagranicznych do projektów trzech ustaw, które otrzymaliśmy z Senatu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Rząd przygotowuje własny projekt ustawy o obywatelstwie. Uważam, że zawarte w nim zapisy wychodzą naprzeciw postulatom Senatu. Sądzę, że w tym zakresie osiągniemy porozumienie. Jest tu też zawarta problematyka repatriacji i jeśli to zostanie zaakceptowane przez Sejm, nie będzie potrzebna odrębna ustawa o repatriacji.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Powinniśmy się także zapoznać z projektem ustawy o obywatelstwie, zanim odpowiemy na pytanie, czy potrzebna jest Karta Polaka. Od zakresu przydzielania paszportów będzie zależało to, czy jest jeszcze grupa osób, która tego obywatelstwa nie posiada, a trzeba by jej przyznać specjalne uprawnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselWitMajewski">Czy są jeszcze inne sprawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoslankaElzbietaRadziszewska">Najbliższe posiedzenie Komisji odbędzie się w czwartek, 22 lipca o godz. 12.00 w sali 106.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Chciałbym jeszcze odpowiedzieć na pytanie dotyczące Monte Casino.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRadoslawSikorski">Nie wyobrażam sobie tego, aby konsul sam wyrywał chwasty. Jaki pomysł na rozwiązanie tego problemu ma pan poseł Grzegorz Piechowiak, który był przecież konsulem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselGrzegorzPiechowiak">Być może należałoby wykorzystać grupę młodzieży, która przy okazji zwiedzania Rzymu posprzątałaby cmentarz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoselWitMajewski">Wystarczy, że sprawą zajmie się drużyna harcerska.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PoselWitMajewski">Czy są inne sprawy? Nie widzę. Zamykam posiedzenie Komisji Łączności z Polakami za Granicą.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>