text_structure.xml
10.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki oraz Komisji Finansów Publicznych. Przedmiotem posiedzenia jest rozpatrzenie uchwały Senatu z 18 marca 1999 r., która zawiera 5 poprawek do ustawy o zmianie ustawy - Kodeks celny. Proponuję następujący sposób procedowania. Od razu przystąpimy do rozpatrzenia poprawek Senatu. Za każdym razem udzielę głosu sprawozdawcy, panu posłowi Jerzemu Koralewskiemu. Posłowie będą mogli zadawać sprawozdawcy pytania, a następnie przedstawiciel rządu przedstawi stanowisko wobec poprawki. Jeśli będą jakieś uwagi do poprawki, a także głos popierający ją, to wysłuchamy takich głosów w ramach dyskusji, a później przystąpimy do głosowania nad poprawką.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselHenrykGoryszewski">Czy ktoś sprzeciwia się takiemu sposobowi procedowania? Nie widzę, aby ktokolwiek zgłaszał sprzeciw. Wobec powyższego uznaję, że sposób procedowania został zaakceptowany przez połączone Komisje. Przechodzimy do pierwszego punktu uchwały Senatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselJerzyKoralewski">Senat proponuje, aby w art. 1 w pkt. 13, w art. 61 skreślić par. 2 i oznaczenie par. 1. Par. 2 brzmi: "Wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu, minister właściwy do spraw finansów publicznych będzie zawiadamiał Sejm o wykonywaniu upoważnienia, o którym mowa w par. 1". Przypominam, że chcieliśmy zachować swoją kontrolę nad czynnościami Ministerstwa Finansów. Sądzę, że należałoby odrzucić tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">Jakie jest stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowJanWojcieszczuk">Poddajemy się osądowi połączonych Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">Opowiadam się przeciwko tej poprawce. Zauważyłem, że od pewnego czasu Senat bardzo konsekwentnie próbuje ingerować w te miejsca, w których Sejm buduje swoje uprawnienia kontrolne. Senat uprawnień kontrolnych nie ma, ale też nie dba, aby parlament miał takie uprawnienia. W związku z tym będę głosował za odrzuceniem poprawki Senatu.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PoselHenrykGoryszewski">Czy ktoś chce opowiedzieć się za przyjęciem tej poprawki? Nikt się nie zgłosił. Czy możemy przystąpić do głosowania? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PoselHenrykGoryszewski">Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 1?</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PoselHenrykGoryszewski">Wniosek został odrzucony stosunkiem głosów: nikt nie głosował za, 25 było przeciwnych, 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PoselHenrykGoryszewski">Stwierdzam, że połączone Komisje rekomendują Sejmowi odrzucenie poprawki nr 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselJerzyKoralewski">Poprawka nr 2 dotyczy art. 2 ust. 1. Senat proponuje, by w zdaniu wstępnym po wyrazie "wystąpić" dodać wyrazy "do Prezesa Głównego Urzędu Ceł". Sądzę, że to uściślenie można rekomendować pozytywnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PodsekretarzstanuJanWojcieszczuk">Popieramy tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoslankaElzbietaPielaMielczarek">Jeśli nie przyjmiemy tej poprawki to czy z tego przepisu obecnie wynika, że można wystąpić do dyrektorów urzędów celnych?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PodsekretarzstanuJanWojcieszczuk">Mogą zaistnieć tego rodzaju wątpliwości, aczkolwiek jest to mało prawdopodobne, ponieważ w poprzednich przepisach Kodeksu celnego jest mowa o tym, kto prowadzi listę agentów celnych. Stanowią one, że prezes Głównego Urzędu Ceł jest właściwy przy wpisie na tę listę. Jednak w tym artykule nic nie zostało powiedziane w tej sprawie, a zatem można byłoby wprowadzić takie uściślenie, jakie proponuje Senat.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">Zaproponowana przez Senat zmiana jest pożyteczna w sensie informowania adresata przepisu, natomiast wcale nie jest konieczna.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselHenrykGoryszewski">Wczoraj na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych z Komisją Rolnictwa i Rozwoju Wsi ktoś zaproponował dodać wyraz "właściwego" przed wyrazem "ministra". Jest to tego samego rodzaju zmiana. Argumentowałem wówczas, że pochodzą z takiej szkoły pisania przepisów, która nie była zwolennikiem takiego sformułowania, ponieważ niewłaściwy minister nie może podjąć danej decyzji. Jeżeli sprawa dotyczy budżetu, to decyzję podejmuje minister właściwy do spraw budżetu, ale nie musimy tego zaznaczać, ponieważ decyzji nie podejmie np. minister kultury, gdy będzie ona dotyczyła podatku rolnego. Ponieważ w Kodeksie celnym wcześniejsze przepisy stanowią o tym, kto prowadzi listę agentów celnych i dokonuje wpisu na tę listę, to wiadomo, że nie występuje się w tej sprawie z wnioskiem do premiera, ministra gospodarki, lub do miejscowego proboszcza, lecz do organu, który wprowadzi wpis. Możemy jednak przyjąć poprawkę, aby zainteresowany regulacją nie musiał czytać całej ustawy. Czy możemy przystąpić do głosowania? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PoselHenrykGoryszewski">Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 2?</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PoselHenrykGoryszewski">Wniosek został przyjęty jednogłośnie - głos oddało 28 posłów.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PoselHenrykGoryszewski">Stwierdzam, że połączone Komisje rekomendują Sejmowi przyjęcie poprawki nr 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselJerzyKoralewski">Poprawka nr 3 dotyczy art. 2 ust. 1 pkt 1. Senat proponuje, by po wyrazach "pkt. 5-7" dodać wyrazy "Kodeksu celnego". Poprawka ma taki sam charakter jak poprzednia i uważam, że można rekomendować jej przyjęcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuJanWojcieszczuk">Popieramy poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">Czy ktoś chce zabrać głos w sprawie tej poprawki? Nie widzę zgłoszeń. Czy możemy przystąpić do głosowania? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PoselHenrykGoryszewski">Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 3?</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PoselHenrykGoryszewski">Wniosek został przyjęty jednogłośnie - głos oddało 28 posłów.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PoselHenrykGoryszewski">Stwierdzam, że połączone Komisje rekomendują Sejmowi przyjęcie poprawki nr 3.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselJerzyKoralewski">Senat proponuje, aby w art. 2 ust. 3 otrzymał brzmienie "W wypadku nie złożenia wniosku o wpis na listę agentów celnych w terminie, o którym mowa w ust. 2, lub wydania decyzji odmownej w sprawie wpisu na tę listę z powodu nie spełnienia warunków określonych w ust. 1 osoba, o której mowa w ust. 1, traci uprawnienia do wykonywania czynności agenta celnego".</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PoselJerzyKoralewski">Moim zdaniem, tym przepisem Senat usuwa pewną wątpliwość, a mianowicie jakie są konsekwencje nie złożenia wniosku o wpis na listę agentów celnych w wyznaczonym ustawowo terminie. Proponuję zaopiniować pozytywnie tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PodsekretarzstanuJanWojcieszczuk">Jestem tego samego zdania.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w sprawie tej poprawki? Nikt się nie zgłosił. Czy możemy przystąpić do głosowania? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PoselHenrykGoryszewski">Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 4?</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PoselHenrykGoryszewski">Wniosek został przyjęty jednogłośnie - głosowało 30 posłów.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PoselHenrykGoryszewski">Stwierdzam, że połączone Komisje rekomendują Sejmowi przyjęcie poprawki nr 4.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselJerzyKoralewski">Senat zaproponował zmianę treści art. 4, który obecnie stanowi, że ustawa wchodzi w życie 14 dni od dnia ogłoszenia. Proponuje on, by po wyrazie "życie" dodać wyrazy "po upływie".</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuJanWojcieszczuk">Uważam, że Senat zaproponował właściwe brzmienie tego artykułu.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">Senat usunął oczywisty błąd, bowiem nie chodzi o to, żeby ustawa wchodziła w życie 14 dni, lecz żeby weszła w życie po upływie 14 dni. Czy możemy przystąpić do głosowania? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PoselHenrykGoryszewski">Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 5?</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PoselHenrykGoryszewski">Wniosek został przyjęty jednogłośnie - głos oddało 30 posłów.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PoselHenrykGoryszewski">Stwierdzam, że połączone Komisje rekomendują Sejmowi przyjęcie poprawki nr 5.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#PoselHenrykGoryszewski">Czy mogę zastosować uproszczoną formułę i zapytać, czy ktoś się sprzeciwia temu, aby panu posłowi Jerzemu Koralewskiemu przedłużyć mandat sprawozdawcy? Nie słyszę sprzeciwu. Wobec wyczerpania porządku obrad, zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>