text_structure.xml
26.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji: Polityki Społecznej, Systemu Gospodarczego i Przemysłu oraz Ustawodawczej, poświęcone pierwszemu czytaniu pilnego rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym górników i ich rodzin oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Jest to druk nr 448.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselJerzyJaskiernia">Przypominam, że trzy Komisje, przy rozpatrywaniu poselskiego projektu, podjęły decyzję o powołaniu podkomisji i przyjęły ustalenie, że również projekt rządowy zostanie skierowany do tej podkomisji.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselJerzyJaskiernia">Zatem na dzisiejszym posiedzeniu projekt rządowy powinien być odczytany po to, aby mógł być przedmiotem dalszego opracowania przez podkomisję.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PoselJerzyJaskiernia">Proszę wiceministra pracy L. Nawackiego o syntetyczną prezentację rządowego projektu.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PoselJerzyJaskiernia">Wiceminister pracy i polityki socjalnej, Lesław Nawacki: Zaprezentuję rządowy projekt zmiany ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym górników i ich rodzin. Zmiany zawarte w tym projekcie wynikają z wcześniej zawartych porozumień i ustaleń ze związkami zawodowymi z lat 1992-1993, a także prowadzonych w roku bieżącym.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PoselJerzyJaskiernia">Projekt zawiera propozycję rozwiązań dwóch zasadniczych kwestii. Pierwsza wynika z ewentualnego uwzględnienia w uprawnieniach zawartych w systemie ubezpieczeń społecznych konsekwencji, jakie pociąga za sobą restrukturyzacja górnictwa. Druga jest efektem porozumienia zawartego między Ogólnopolskim Komitetem Strajkowym Kopalni Węgla Brunatnego a przedstawicielami rządu i dotyczy rozszerzenia uprawnień zawartych w ustawie o zaopatrzeniu emerytalnym górników zatrudnionych w kopalniach węgla brunatnego.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PoselJerzyJaskiernia">Projekt reguluje kwestie o zasadniczym znaczeniu, rozszerzając krąg osób uprawnionych do górniczych emerytur na pracowników odkrywkowych kopalń węgla brunatnego.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PoselJerzyJaskiernia">Chronologicznie rzecz biorąc, jest to ostatnia zmiana wynikająca z porozumień zawartych przez stronę rządową ze związkami zawodowymi.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PoselJerzyJaskiernia">Projekt znacznie rozszerza zakres tych podmiotów gospodarczych, których pracownicy uzyskiwać będą uprawnienia z ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym górników. Zdaniem rządu jest to konieczne w warunkach reformy gospodarczej. Bowiem obok kopalni pojawiają się różne inne struktury organizacyjno-prawne, których pracownicy zatrudnieni przy pracach górniczych uzyskują część uprawnień z ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym górników.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PoselJerzyJaskiernia">Konsekwencją restrukturyzacji jest postulat zawarty w projekcie, który dotyczy zaliczenia do stażu pracy górniczej niektórych okresów niezdolności do pracy z powodu choroby oraz urlopu górniczego do lat trzech, przyznanego na podstawie postanowień układu zbiorowego pracy.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PoselJerzyJaskiernia">Postulat ten, w ogólnych zarysach, zmierza do złagodzenia zasad przechodzenia na emeryturę górniczą bez względu na wiek górników, którzy pracę górniczą wykonują pod ziemią stale i w pełnym wymiarze czasu przez okres wynoszący co najmniej 25 lat.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#PoselJerzyJaskiernia">Rozszerzenie tych uprawnień polegałoby na wliczeniu tego okresu urlopu górniczego oraz niektórych okresów niezdolności do pracy.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#PoselJerzyJaskiernia">Projekt przewiduje też preferencje za lata pracy pod ziemią oraz lata pracy w przodkach odkrywkowych kopalni siarki i kopalni węgla brunatnego dla górników, którzy odeszli z pracy górniczej przed nabyciem prawa do emerytury górniczej, tzn. nie mają wymaganego przepisami 25-letniego okresu zatrudnienia i posiadają 5 lat stażu pracy górniczej.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#PoselJerzyJaskiernia">Zgodnie z tą zasadą, górnik - który będzie wykonywał pracę o charakterze innym niż górniczy, objęty innym systemem ubezpieczenia społecznego - będzie miał możliwość w nowym systemie ubezpieczenia społecznego, preferencyjnego obliczania wieku emerytalnego.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#PoselJerzyJaskiernia">Wiek emerytalny będzie obniżany według przelicznika: 6 miesięcy za każdy pełny rok pracy górniczej, nie więcej jednak niż 15 lat.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#PoselJerzyJaskiernia">Oznacza to znaczne złagodzenie wobec wymogów powszechnie obowiązującego wieku emerytalnego i daje możliwość wcześniejszego odejścia na emeryturę w przypadku dłuższego stażu pracy górniczej.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#PoselJerzyJaskiernia">Trzecia propozycja zawarta w projekcie dotyczy weryfikacji zasad ustalania wysokości niegórniczych emerytur i rent, za okresy zatrudnienia stałego, w pełnym wymiarze czasu pracy, wykonywanej pod ziemią, w kopalniach siarki i węgla brunatnego. Chodzi tutaj o odkrywkowe kopalnie siarki i węgla kamiennego przy zastosowaniu najbardziej preferencyjnego przelicznika 1,8 za każdy rok pracy.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#PoselJerzyJaskiernia">Jednak - co trzeba podkreślić - preferencje te nie będą mogły przekroczyć w systemach pozagórniczych, 40 lat pracy, a w systemie emerytalnym górniczym 45 lat pracy.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#PoselJerzyJaskiernia">Chodzi o taką sytuację, że w efekcie rozszerzenia uprawnień ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym na górników odkrywkowych kopalń węgla, górnicy ci legitymować się mogą znacznie dłuższym stażem pracy niż górnicy pracujący pod ziemią. Wobec tego, gdybyśmy zastosowali dla nich przelicznik 1,8, okazałoby się, że w przypadku górników kopalni odkrywkowych, pracujących w zawodzie 40 lat, otrzymywaliby staż pracy wynoszący 72 lata. Doprowadziłoby to do absurdalnych efektów przy obliczaniu emerytur.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#PoselJerzyJaskiernia">Jeżeli chodzi o rozszerzenie kręgu osób uprawnionych do górniczych emerytur jest to w stosunku do górników odkrywkowych kopalń węgla brunatnego, skrócenie wieku emerytalnego o dalsze 5 lat. W sumie licząc posiadane już przez nich uprawnienia, daje to 15 lat mniej.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#PoselJerzyJaskiernia">Drugie uprawnienie, to zastosowanie do górników kopalń węgla brunatnego preferencyjnego przelicznika 1,8 za każdy rok pracy w przodkach odkrywkowych kopalni węgla brunatnego.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#PoselJerzyJaskiernia">Została też uregulowana kwestia uprawnień wyższego nadzoru górniczego, podjęta w formie inicjatywy ustawodawczej, przez grupę posłów. Zostało to ujęte w druku sejmowym nr 305, w formie ustawy noweli o zaopatrzeniu emerytalnym górników.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#PoselJerzyJaskiernia">Nowela ta dotyczy pracowników zatrudnionych w tzw. mieszanym systemie, to znaczy częściowo wykonujących pracę pod ziemią, a częściowo na jej powierzchni. Chodzi o to, aby uwzględnić ich czas pracy wykonywanej pod ziemią, dla potrzeb ustalania wysokości emerytur według przelicznika 1,5 za każdy rok pracy.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#PoselJerzyJaskiernia">Rząd stoi na stanowisku, że zastosowanie tego przelicznika musi odbywać się tylko i wyłącznie w odniesieniu do pracy wykonywanej przez dozór techniczny wyłącznie pod ziemią.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#PoselJerzyJaskiernia">Projekt rządowy przewiduje, że okresy pracy pod ziemią będą się sumować i zostaną przeliczane na miesiące i lata pracy faktycznie wykonywanej w takich warunkach. Dopiero tak przeliczone okresy zatrudnienia będą mnożone przez preferencyjny wskaźnik 1,5.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#PoselJerzyJaskiernia">Kolejna zmiana polega na odejściu od kryterium, w myśl którego nabycie prawa do górniczej emerytury zależało nie tylko od osiągnięcia określonego wieku, czyli 50 lub 55 lat, ale także było uzależnione od osiągnięcia tego wieku w czasie wykonywania pracy górniczej lub równorzędnej z pracą górniczą.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#PoselJerzyJaskiernia">W związku z tą zmianą, po wejściu w życie omawianej ustawy, każdy górnik, który udowodni 25 lat pracy górniczej, będzie miał prawo do wcześniejszej emerytury w wieku 50 lub 55 lat, bez względu na to, czy osiągnięcie tego wieku nastąpiło w czasie wykonywania pracy górniczej, lub równorzędnej z górniczą.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#PoselJerzyJaskiernia">Ostatnią zmianą jest przyznanie prawa do górniczej emerytury górnikom o 20-letnim stażu pracy, którzy w związku z likwidacją zakładu pracy przeszli do pracy poza górnictwem.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#PoselJerzyJaskiernia">Jest to rozwiązanie umożliwiające doliczenie do 20-letniego stażu pracy okresu pracy niegórniczej w wymiarze maksymalnie do 5 lat. Górnicy, którzy spełnią ten wymóg również będą mogli przejść na emeryturę w wieku 50 lub 55 lat.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselJanLitynski">Wicepremier G. Kołodko zapowiadał reformę systemu ubezpieczeń społecznych i w tym kontekście chciałbym się dowiedzieć, jak zaprezentowany projekt ma się do zapowiedzianej reformy systemu ubezpieczeniowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselMariaTrzcinskaFajfrowska">Pracownicy naukowi zatrudnieni w Głównym Instytucie Górniczym, w trakcie prowadzenia badań, również zjeżdżają pod ziemię w kopalniach. Czy liczy się im czas pracy pod ziemią do górniczych uprawnień emerytalnych, czy też nie?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselJanRulewski">Proszę o informacje, jakie skutki finansowe pociągnie wdrożenie zaprezentowanych przez wiceministra L. Nawackiego propozycji. Proszę także przedstawiciela Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o przedstawienie merytorycznej oceny skutków porozumienia, które zaowocowało zmianą ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym górników.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselJanKisielinski">Chciałbym dowiedzieć się, jak traktowani będą górnicy, którzy w ciągu roku chorują dłużej niż 35 dni. Co jest zakwalifikowane jako jeden symbol choroby, ale nie jest to choroba zawodowa.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PoselJanKisielinski">Chodzi mi np. o choroby wrzodowe powszechne wśród górników, czy różnego rodzaju urazy.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PoselJanKisielinski">Proszę też o wyjaśnienie, jak Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej zamierza rozwiązać problem udowadniania uprawnień do preferencyjnego przelicznika przez osoby zatrudnione w dozorze górniczym przed rokiem 1984, kiedy takich dokumentów nie posiadają ani kopalnie, ani żadne archiwa. Czyżby w grę w tym przypadku wchodziła tylko elokwencja zaprezentowana w Sądzie Pracy i Ubezpieczeń Społecznych i umiejętność przekonywania prezentowana przez osoby starające się o nabycie prawa do tego przelicznika?</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PoselJanKisielinski">Chciałbym też dowiedzieć się, dlaczego w przypadku górników służba wojskowa nie jest wliczana do górniczego, a więc preferencyjnie obliczanego stażu pracy.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PoselJanKisielinski">Pytań podobnych tym, które postawiłem rodzi się o wiele więcej przy czytaniu projektu ustawy o emeryturach górniczych. Te i niewymienione przeze mnie problemy były stawiane podczas negocjacji prowadzonych przez kopalnie, ale nie zostały one uwzględnione w rządowym projekcie, zaprezentowanym dzisiaj posłom.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselJacekUczkiewicz">Proszę o wyjaśnienie, z jakich źródeł mają pochodzić kwoty niezbędne dla wdrożenia zmian ustawy emerytalnej dla górników.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselJanChojnacki">W swoim pytaniu chciałem nawiązać do wystąpienia posła J. Kisielińskiego. Jak zatem mają udowodnić swoje prawa, do skorzystania z preferencyjnego przelicznika, osoby zatrudnione przed rokiem 1984. Tu nie może być żadnych niejasności, tylko jednoznaczne rozwiązanie pozwoli uniknąć wielu komplikacji.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PoselJanChojnacki">Interesuje mnie też, dlaczego zastosowano ograniczenie stażu pracy do 40 lat. Jeżeli górnik przepracuje 25 lat w przodku, to już liczy mu się 45 lat pracy, jeżeli ktoś pracuje 30 lat, będzie miał naliczone 54 lata stażu, przy zastosowaniu przelicznika 1,8 za każdy rok zatrudnienia górniczego.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PoselJanChojnacki">Moim zdaniem, z takim mniej więcej rzeczywistym stażem należy się liczyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselTadeuszZajac">Proszę o wyjaśnienie, czy Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej przewiduje możliwość zastosowania przelicznika 1,8 lub 1,5 dla zatrudnionych w dozorze ruchu.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselJanLitynski">Proszę o wyjaśnienie, czym się kieruje rząd, traktując pracę w kopalniach odkrywkowych jako równorzędną z pracą górniczą wykonywaną pod ziemią.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PoselJanLitynski">Wiceminister pracy i polityki socjalnej, Lesław Nawacki: Problem reformy zabezpieczenia społecznego jest interesującym elementem "Strategii dla Polski". Kwestie poruszane w dokumencie rządowym, prezentowanym w Sejmie, dotyczą perspektywicznych przekształceń systemu ubezpieczenia społecznego.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PoselJanLitynski">Jest to również rozwiązanie systemu ubezpieczenia społecznego, idącego w kierunku zwiększenia liczby elementów ubezpieczeniowych, a także weryfikacji największego mankamentu obecnego systemu ubezpieczeniowego, jakim jest brak wymierności części socjalnej w ubezpieczeniach społecznych.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PoselJanLitynski">Konsekwencją tego są rosnące dotacje z budżetu państwa, do tych uprawnień socjalnych, które uwzględnia zwłaszcza system emerytalno-rentowy. Rozszerzenie uprawnień, dotyczących przede wszystkim wcześniejszego wieku emerytalnego jest najbardziej kosztownym elementem w systemie ubezpieczeń społecznych, ponieważ wymaga zwiększonych dotacji budżetowych.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PoselJanLitynski">Stąd też w dokumentach dotyczących "Strategii dla Polski", znaleźć można tezę, że w docelowym modelu ubezpieczeń społecznych można sobie wyobrazić odrębny system emerytalno-rentowy dla takich grup zawodowych, jak górnicy i kolejarze.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PoselJanLitynski">W praktyce rozwiązane byłoby w ten sposób, że w odrębnym systemie emerytalno-rentowym, np. dla górników, rozmiar i zakres uprawnień rzutować będzie wprost na wysokość składki. Natomiast ta część, która z rządowego punktu widzenia ma być częścią socjalną świadczenia, preferowaną z racji zawodu wobec innych ubezpieczonych powinna być jasno określona, co do kosztów i finansowana z odrębnego funduszu ubezpieczenia społecznego górników, z budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#PoselJanLitynski">Tak rozumiemy dodatkowe systemy ubezpieczeń, finansowane ze składki, o których jest mowa w dokumencie "Strategia dla Polski".</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#PoselJanLitynski">Wdrożenie tego systemu wymagać będzie drastycznego w skutkach zracjonalizowania przepisów uprawniających do wcześniejszych emerytur. Projekt zaprezentowany w Sejmie idzie w odwrotnym kierunku niż te działania, które zostały zapowiedziane w związku z uporządkowaniem systemu ubezpieczeniowego. Takie rozwiązania są wynikiem zawartych porozumień, które teraz trzeba realizować.</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#PoselJanLitynski">Rząd zdecydował się rozwiązaniami tego projektu zrealizować porozumienia z lat 1992, 1993 i 1994. Jest to swego rodzaju wykupienie zobowiązań za trzy lata wstecz. Jest to zatem powodem decyzji o nowelizacji ustawy.</u>
<u xml:id="u-9.9" who="#PoselJanLitynski">Praca wykonywana przez zatrudnionych w instytutach górniczych jest traktowana jako równorzędna z pracą górniczą, jeżeli oprócz tego osoby te mają minimum 5 lat pracy górniczej.</u>
<u xml:id="u-9.10" who="#PoselJanLitynski">Padło też pytanie o sytuację górników, którzy w ciągu roku chorowali dłużej niż 35 lat i nie była to choroba zawodowa ani skutek wypadku przy pracy.</u>
<u xml:id="u-9.11" who="#PoselJanLitynski">Limit 35-dniowy jest w tym przypadku zsynchronizowany z przedłożeniem rządowym, dotyczącym zmiany w zasadach naliczania kosztów wypłaty zasiłków chorobowych. Ta część projektu jest elementem nowelizacji Kodeksu pracy, która będzie prezentowana przez rząd w Sejmie. Jest tam rozwiązanie polegające na tym, aby docelowo od 1996 r. za 35 dni każdej choroby pracownika w roku kalendarzowym, przysługiwało - bez względu na status własnościowy zakładu - wynagrodzenie gwarancyjne.</u>
<u xml:id="u-9.12" who="#PoselJanLitynski">Rozwiązanie przeniesione zostało również do rządowego projektu zmiany ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym górników. Uważamy bowiem, że tylko te 35 dni mogą być traktowane jako okres uprawniający do dodatkowego obliczania okresu zatrudnienia.</u>
<u xml:id="u-9.13" who="#PoselJanLitynski">Przypominam, że jest to stałe rozszerzanie uprawnień dotyczących wcześniejszego wieku emerytalnego.</u>
<u xml:id="u-9.14" who="#PoselJanLitynski">Wiąże się z tym drugi postulat, dotyczący wliczenia zasadniczej służby wojskowej do najbardziej preferowanych. W żadnym z systemów emerytalnych pracowników zatrudnionych w warunkach szkodliwych i uciążliwych, dwuletni okres służby wojskowej nie jest traktowany jako okres zatrudnienia w szczególnych warunkach. Jest natomiast traktowany jako normalny okres zatrudnienia. Stąd i w przypadku górników zastosowane zostało takie rozwiązanie. Nie widzimy żadnej możliwości wliczenia służby wojskowej do preferencyjnego okresu zatrudnienia.</u>
<u xml:id="u-9.15" who="#PoselJanLitynski">Padały pytania o skutki finansowe nowelizacji ustawy o ubezpieczeniu społecznym górników. Wydatki te będą pokryte z Funduszu Ubezpieczenia Społecznego. W tej chwili nie jest to tylko kwestia wyszacowania skutków finansowych wobec tych, którzy już mają uprawnienia, lecz również kwestia ponownego nabywania uprawnień przez tych, którzy już wyszli z systemu ubezpieczenia górniczego i nabyli prawo do emerytur i rent z innych tytułów, objętych powszechnym systemem zaopatrzenia pracowników i ich rodzin.</u>
<u xml:id="u-9.16" who="#PoselJanLitynski">Padały również pytania o możliwości udokumentowania pracy górniczej pracowników dozoru, wykonywanej częściowo pod ziemią. Między innymi na wniosek związków zawodowych zaproponowaliśmy, aby ten kontrowersyjny projekt, dotyczący pracy wykonywanej częściowo pod ziemią a częściowo na jej powierzchni, przez pracowników zatrudnionych w grupach dozoru, został określony w drodze rozporządzenia przez ministra pracy w porozumieniu z właściwym ministrem lub prezesem Wyższego Urzędu Górniczego.</u>
<u xml:id="u-9.17" who="#PoselJanLitynski">Sądzę zatem, że kontrowersje i niejasności wynikające z braku stosownych przepisów, dotyczących osób pracujących w takim trybie przed rokiem 1984, dał się uregulować tym rozporządzeniem. Stoimy na stanowisku, że preferencje powinny dotyczyć wyłącznie okresu pracy wykonywanej pod ziemią.</u>
<u xml:id="u-9.18" who="#PoselJanLitynski">Główna przesłanka rozszerzenia uprawnień na górników węgla kamiennego, nie wynika z chęci zrównania ich z górnikami węgla kamiennego zatrudnionymi pod ziemią. Przyczyna tkwi w czym innym, gdyż rząd przyjął na siebie zobowiązanie zrównania uprawnień górników węgla kamiennego, pracujących pod ziemią, z górnikami siarki.</u>
<u xml:id="u-9.19" who="#PoselJanLitynski">To zostało zrównane zapisami dzisiaj przedłożonego projektu nowelizacji ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym górników i ich rodzin. A siarka, to podobnie jak węgiel brunatny, również kopalnie odkrywkowe.</u>
<u xml:id="u-9.20" who="#PoselJanLitynski">Została jeszcze kwestia owych 40 lat pracy. W tym przypadku zostanie wniesiona autopoprawka, polegająca na tym, że jeżeli chodzi o górników wykonujących stale prace pod ziemią, to ich dotyczyć będzie ograniczenie sięgające nie 40 a 45 lat, tak że obejmie w całości okres 25 lat pracy faktycznie wykonywanej w tych warunkach.</u>
<u xml:id="u-9.21" who="#PoselJanLitynski">O ile dobrze zrozumiałem środki na pokrycie zobowiązań finansowych, wynikających z nowelizacji ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym górników, mają pochodzić z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Ponieważ FUS otrzymuje dotacje z budżetu, to na tę nowelizację przeznaczyć trzeba będzie środki budżetowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WicedyrektorDepartamentuwZakladzieUbezpieczenSpolecznychHalinaWolinska">Trudno jest odpowiedzieć na pytanie dotyczące skutków finansowych wdrożenia tego projektu. W chwili obecniej nie da się ocenić jak duża liczba osób, już po popierających emerytury z innych systemów ubezpieczeniowych będzie się legitymować tytułem do korzystania choćby z minimum uprawnień pracowników zatrudnionych pod ziemią.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#WicedyrektorDepartamentuwZakladzieUbezpieczenSpolecznychHalinaWolinska">Nie wiem zatem, jak duża liczba takich potencjalnych górniczych emerytów, którzy dotychczas nie korzystali z tego systemu świadczeń, może nam przybyć.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#WicedyrektorDepartamentuwZakladzieUbezpieczenSpolecznychHalinaWolinska">Nie do mnie należy ocena tego, co wynika z posunięć rządu czy resortu pracy i polityki socjalnej, mogę tylko powiedzieć, że dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych będzie to na pewno olbrzymie zobowiązanie, jeżeli chodzi o techniczne wykonanie całej operacji.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#WicedyrektorDepartamentuwZakladzieUbezpieczenSpolecznychHalinaWolinska">Stanie się tak dlatego, że proponowane zmiany w zakresie korzystania z określonych preferencji, których wcześniej nie było, np. z obniżonego wieku emerytalnego, dotyczyć będą oddziałów ZUS na terenie całego kraju.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#WicedyrektorDepartamentuwZakladzieUbezpieczenSpolecznychHalinaWolinska">Ludzie, którzy pracowali w górnictwie, mogą obecnie mieszkać w zupełnie innych rejonach kraju.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#WicedyrektorDepartamentuwZakladzieUbezpieczenSpolecznychHalinaWolinska">Wymaga to przeszkolenia kadry nieomal 50. oddziałów, które wcześniej nigdy nie realizowały świadczeń górniczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Skoro nie ma dalszych głosów w dyskusji, zamykamy pierwsze czytanie i kierujemy projekt do podkomisji, celem łącznego przeanalizowania go z projektem poselskim i przygotowania przez Komisje sprawozdania do dnia 21 czerwca.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselJanLitynski">Jest to projekt o niesłychanej wadze społecznej. Wobec tego wnioskuję o przedłużenie terminu, gdyż nie można podejmować decyzji w pośpiechu.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselJanKisielinski">Jest rzeczywiście zbyt mało czasu, choć z drugiej strony wiemy, że środowiska górnicze czekają na te rozstrzygnięcia. Zbliża się koniec pracy Sejmu przed wakacjami i rozumiem, że tymi względami podyktowany jest krótki termin.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Rozumiem, że poseł J. Lityński sformułował wniosek formalny i chyba należałoby go przegłosować.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Wyłoniły się dwa zagadnienia. Pierwsze, to zdjęcie z projektu klauzuli pilności oraz drugie, dotyczące przesunięcia terminu złożenia sprawozdania. Może wiceminister L. Nawacki wypowie się, co jest przyczyną narzucenia tak znacznego tempa pracom nad projektem .</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#WiceministerLeslawNawacki">Na wniosek wszystkich dwunastu organizacji związkowych rząd zobowiązał się, że w maksymalnym stopniu przyspieszy skierowanie pod obrady Sejmu projektu rządowego ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym górników. Chodziło o to, że projekt rządowy zawiera szersze i bardziej kompleksowe rozwiązanie tych kwestii niż projekt wniesiony z inicjatywy poselskiej, w druku nr 305.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#WiceministerLeslawNawacki">Chodzi tutaj o uregulowania nowelizujące ustawę o zaopatrzeniu emerytalnym w zakresie przyznania uprawnień, liczonych preferencyjnie tym osobom, które wykonują pracę częściowo nad, a częściowo pod ziemią.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Znamy już motywację Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej. Jeżeli nie zdążymy ze złożeniem sprawozdania do 20 czerwca, oznacza to, że sprawa zostanie rozpatrzona przez Sejm dopiero po wakacjach.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselJanLitynski">Wniosek mój jest taki: albo zdjąć klauzulę pilności, albo przesunąć złożenie sprawozdania na termin po 21 czerwca.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Kto jest za przyjęciem tego wniosku?</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PoselJerzyJaskiernia">Za wnioskiem opowiedziało się 6 posłów, przeciwnych było 25, a 6 wstrzymało się od głosowania. Wniosek został oddalony.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PoselJerzyJaskiernia">Z uwagi na pilne zobowiązania posłów, wynikające z wyborów, wyznaczamy termin ponownego posiedzenia na 21 czerwca, na godzinę 16,30.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PoselJerzyJaskiernia">Zamykam obrady połączonych Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>