text_structure.xml 28.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJanSzczepaniak">Otwieram posiedzenie trzech Komisji, a mianowicie Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej, Kultury i Środków Przekazu oraz Ustawodawczej. Witam serdecznie państwa, a zwłaszcza przedstawicieli urzędów zaproszonych do procedowania ustawy. Szczególnie serdecznie witam pana ministra Tadeusza Polaka.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselJanSzczepaniak">Mamy dzisiaj rozpatrzyć w formie pierwszego czytania komisyjny projekt ustawy o renowacji i modernizacji obszarów zabudowanych. Projekt zawarty jest w druku sejmowym nr 2261. W zawiadomieniach zostało podane, że posłem sprawozdawcą jest pan poseł Marcin Zawiła, ale z przyczyn usprawiedliwionych nie może uczestniczyć w dzisiejszym posiedzeniu i w roli prezentera projektu komisyjnego wystąpi pan poseł Kazimierz Szczygielski.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselJanSzczepaniak">Ponieważ tekst projektu jest dosyć obszerny nie mamy wielkich szans, aby go w całości omówić dzisiaj, nawet gdybyśmy bardzo chcieli, proponujemy, aby nastąpiło tylko ogólne przedstawienie dokumentu komisyjnego oraz pytania do wnioskodawców i przedstawicieli strony rządowej.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PoselJanSzczepaniak">W drugiej części posiedzenia, w imieniu przewodniczących trzech Komisji, proponuję powołanie podkomisji, która w sposób przewidziany regulaminem dopracuje projekt i przygotuje sprawozdanie na nasze kolejne posiedzenie. Czy jest państwa zgoda na taki porządek obrad? Sprzeciwów nie widzę, porządek obrad został przyjęty. Przystępujemy do procedowania.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PoselJanSzczepaniak">Głos ma pan poseł Szczygielski.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PoselJanSzczepaniak">Z uwagi na późną godzinę apeluję o krótkie wypowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselKazimierzSzczygielski">Postaram się przedstawić projekt ustawy w bardzo skondensowanej formie. Wspomnę jedynie o rysie historycznym tego dokumentu. Problem renowacji zasobów mieszkaniowych w centrach miast nie jest pomysłem polskim, operacje rewitalizacyjne prowadzone były na dużą skalę w wielu krajach europejskich, między innymi we Francji i Austrii.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselKazimierzSzczygielski">Różne były koncepcje rewitalizacji, jak również realizacja operacji rewitalizacyjnych. Można je określić mianem wyburzeniowo-rekonstrukcyjnych. Elementy tego modelu odnaleźć można również w polskim projekcie ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselKazimierzSzczygielski">Nie tak dawno Komisja Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej poświęciła tej problematyce specjalne posiedzenie wyjazdowe w Krakowie. W trakcie obrad podniesiona została kwestia tytułu ustawy. Jest w nim mowa o renowacji i modernizacji, a nie rewitalizacji, które jest pojęciem szerszym, bardziej pojemnym, łączącym wszystkie trzy funkcje: odbudowy, renowacji, modernizacji.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PoselKazimierzSzczygielski">Chciałbym państwu przedstawić kilka wybranych problemów rewitalizacji, trochę na zasadzie advocatus diaboli. Może się to państwu wydać trochę dziwne, ponieważ projekt jest komisyjny, a ja chciałbym zadać pytanie podważające niektóre sformułowania zawarte w projekcie. Sądzę jednak, że uwagi te mogą być przydatne w dalszych pracach podkomisji nad projektem ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PoselKazimierzSzczygielski">Pytanie pierwsze ma zasadnicze znaczenie, bowiem brzmi: czy w ogóle potrzebna jest taka ustawa? Z naszego punktu widzenia, co znalazło zresztą wyraz  w uzasadnieniu załączonym do projektu, taka specjalna ustawa jest nam wręcz niezbędna. Wynika to głównie z faktu, że zabytkowe centra miast polskich wymagają pomocy środków budżetowych oraz specjalnej regulacji prawnej. Taka projekcja zawarta jest w projekcie ustawy i może być dyskusyjna.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PoselKazimierzSzczygielski">Przynajmniej w dwóch obszarach proponujemy rozwiązania, które mogą być uznane za częściowe ograniczenie samorządności lokalnej. Przyjęcie ustawy, będącej swego rodzaju lex specialis, oznaczać będzie pewne ograniczenie samorządności gminy.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PoselKazimierzSzczygielski">W pierwszym czytaniu projektu wypada zwrócić uwagę na węzłowe kwestie ustawy i jej zakres. W preambule ustawy, którą stanowi artykuł 1, mowa jest jedynie o działaniach przestrzennych, funkcjonalnych i technicznych na obszarach zabudowanych. Ustawa określa zasady i tryb podejmowania, organizacji i finansowania działań renowacyjnych i moderniza-cyjnych, mających na celu odtworzenie lub też tworzenie nowych wartości przestrzen-nych, funkcjonalnych i technicznych.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PoselKazimierzSzczygielski">Na posiedzeniu Komisji w Krakowie zwrócono natomiast wiele uwagi na społeczne skutki działań rewitalizacyjnych w dzielnicach śródmiejskich. Myślę, że ten wątek zostanie podjęty przez podkomisję w toku dalszych prac nad projektem. Ale Komisje powinny dzisiaj rozstrzygnąć, czy w ustawie nie powinny się również znaleźć elementy rewitalizacji społecznej. Tego nie da się uniknąć w trakcie dokonywania przebudowy całych kwartałów miast.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PoselKazimierzSzczygielski">Mogliśmy się naocznie o tym przekonać podczas wizytowania krakowskiej dzielnicy Kazimierz, która ma jako pierwsza być poddana procesowi rewitalizacji. Nie można dokonywać operacji rewitalizacyjnych na szerszą skalę bez akceptacji społecznej. Wielce mówiący jest pod tym względem przykład Szczecina. Doświadczenie pokazuje, że bez akceptacji społecznej proces renowacji i modernizacji obszarów zabudowanych może być opóźniony lub w ogóle może do niego nie dojść.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PoselKazimierzSzczygielski">Kolejny istotny problem, który rozstrzyga ta ustawa, dotyczy obszarów operacji renowacyjnej. W ustawie zostało zdefiniowane pojęcie obszaru operacji renowacyjnej, które z kolei określone jest w ustawie o zagospodarowaniu przestrzennym, która jest ustawą proceduralną.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PoselKazimierzSzczygielski">Powstaje jednak pytanie, które poddaję pod rozwagę podkomisji, czy procedura operacji renowacyjnej powinna być zapisana w tej lex specialis, czy też dopasowana do trybu przyjętego w ustawie o zagospodarowaniu przestrzennym. Ten dylemat trzeba rozstrzygnąć, bowiem inny jest tryb dotyczący wyznaczania obszarów do określonych procedur i działań zapisany w ustawie  o zagospodarowaniu przestrzennym, a inny w ustawie o renowacji. Jeśli zatem przyjmiemy, że jest to ustawa specjalna, to nie będzie kolizji z drugą ustawą.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PoselKazimierzSzczygielski">Zasadne również jest pytanie, jakie jest przeniesienie zapisów tej ustawy na plan zagospodarowania i jakie są tego skutki? Jeśli przyjmiemy, że będzie się to odbywało na innej zasadzie, niż to zostało ujęte w ustawie o zagospodarowaniu przestrzennym, to wówczas zostanie rozwiązany ten problem konstytucyjny.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PoselKazimierzSzczygielski">Trzecia sprawa, która wymaga rozstrzygnięcia w trakcie prac podkomisji, wiąże się z ograniczeniem praw własności na obszarze renowacji. Zgodnie z zapisem projektu komisyjnego rada gminy może ustalić całość lub część obszaru operacji renowacyjnej jako obszar, w którym realizacja tego programu będzie się odbywała przez wspólnotę renowacyjną, jeżeli program taki jest akceptowany przez co najmniej trzy czwarte właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości, władających co najmniej 75% powierzchni gruntów stanowiących obszar operacji.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#PoselKazimierzSzczygielski">Nie jest to zgodne z ustawą o własności lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych, w której podjęcie takiej decyzji uzależnia się od zgody dwóch trzecich właścicieli.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#PoselKazimierzSzczygielski">Stąd kolejne pytanie o relację między wspólnotą mieszkaniową a wspólnotą renowacyjną, która jest wzorowana na tej pierwszej, z tym, że działania wspólnoty mieszkaniowej ograniczają się do jednego obiektu, a nie całego obszaru zabudowanego.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#PoselKazimierzSzczygielski">Z tego wynikają dalsze konsekwencje, jak na przykład kwestia ograniczenia prawa własności i pierwokupu. Sprawa pierwszeństwa wykupu została także inaczej ujęta w tej ustawie, niż w ustawie o nieruchomościach, którą promuje pan dyrektor Jędrzejewski. Ale to jest jednak tylko kwestia terminologii i osobiście nie mam nic przeciwko niej.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#PoselKazimierzSzczygielski">Podkomisja będzie musiała jednak rozstrzygnąć, czy na obszarze wspólnoty renowacyjnej rządzą inne prawa i inaczej zapadają decyzje, niż to jest ujęte w ustawie o własności lokali.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#PoselKazimierzSzczygielski">Najważniejszym elementem ustawy o renowacji jest finansowanie operacji renowacyjnych. Propozycje zawarte w ustawie są trudne do przyjęcia przez ministra finansów i przez rząd. Przede wszystkim o utworzenie Funduszu Renowacji i Modernizacji Zasobów Mieszkaniowych, zwanego w skrócie Funduszu Renowacyjnym.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#PoselKazimierzSzczygielski">Na środki finansowe tego Funduszu składają się środki budżetu centralnego, corocznie określane w ustawie budżetowej, coroczne składki wnoszone przez gminy, a także środki z innych źródeł. Chcę zwrócić uwagę na pewne pęknięcie metodyczne polegające na tym, że oprócz Krajowego Funduszu Renowacyjnego, na mocy uchwały gminy mogą powstać lokalne fundusze operacji renowacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#PoselKazimierzSzczygielski">Z gminami sprawa jest prosta; taki fundusz łatwo wydzielić z ogólnego budżetu gminy. Natomiast tworzenie paracelowego Funduszu Renowacyjnego może budzić kontrowersje, zwłaszcza ze strony Ministerstwa Finansów. Jest ono generalnie przeciwne tworzeniu nowych funduszy celowych.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#PoselKazimierzSzczygielski">Zdaniem Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej utworzenie Funduszu Renowacyjnego jest celowe i potrzebne . Bez możliwości wsparcia budżetowego nie będzie szansy na to, aby poszczególne miasta mogły same takie operacje renowacyjne przeprowadzić.</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#PoselKazimierzSzczygielski">Tyle słów wprowadzenia do dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselJanSzczepaniak">Czy są pytania do pana posła Szczygielskiego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselJanByra">Projekt ustawy jest bardzo obszerny. Czy pana zdaniem, gdyby podkomisja pracowała nawet w tempie ekspresowym, to czy widzi pan szanse uchwalenia ustawy o renowacji w obecnej kadencji, a jeśli tak, to kiedy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselWieslawGolebiewski">Chciałbym zwrócić uwagę, że ustawa dotyczy, jak to wynika z tytułu i z treści, jedynie obszarów zabudowanych. Nie oznacza to ograniczenia skutków oddziaływania tej ustawy jedynie do obszarów miejskich. Chodzi o każdy inny typ infrastruktury bez względu na to, czy znajduje się w obszarze miejskim czy wiejskim. Uważam, że ten element należy eksponować w dalszych pracach nad ustawą.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselWieslawGolebiewski">Nawiążę jeszcze do pytania pana posła Byry. Czy w ogóle jest sens rozpoczynania dyskusji nad projektem ustawy, jeśli nie ma gwarancji, że harmonogram dalszych prac nad projektem będzie taki, że gwarantuje zakończenie procedowania jeszcze w tej kadencji Sejmu. Jeżeli miałoby być inaczej, to szkoda naszej energii i czasu.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PoselWieslawGolebiewski">Czy pan poseł referent widzi przynajmniej 90% szansy na zakończenie prac nad ustawą o renowacji w tej kadencji? Bo przypominam wszystkim, że dzisiaj mamy już 24 kwietnia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselJanSzczepaniak">Czy są jeszcze inne pytania do pana posła Szczygielskiego bądź do samego projektu ustawy? Skoro pytań nie ma, proszę posła referenta o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselKazimierzSzczygielski">Pierwsze pytanie dotyczyło zakresu przestrzennego ustawy, która w tytule mówi o obszarach zabudowanych. Przypomnę, że Komisja Kultury i Środków Przekazu podczas wyjazdowego posiedzenia w województwie jeleniogórskim, również opowiadała się za możliwością objęcia działaniem tej ustawy obszarów wiejskich lub przynajmniej obiektów położonych na tych obszarach.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoselKazimierzSzczygielski">Tak więc kwestia zakresu ustawy o renowacji i modernizacji pozostaje do zdefiniowania w trakcie prac podkomisji. Nie sądzę, aby na tym tle powstały jakieś spory, bowiem jest to jedynie kwestia wyboru wartości, które należy chronić i rewitalizować.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PoselKazimierzSzczygielski">Dwukrotnie padło pytanie, skierowane do mnie, o czas: czy mamy szanse na uchwalenie tej ustawy w tej kadencji Sejmu? Jest to w pewnym sensie autoapel. Jeśli będzie wola posłów, a zatem pełna koncentracja na przygotowaniu ostatecznej wersji ustawy, to - moim zdaniem - jest to zupełnie realne. Głównym warunkiem jest zgoda rządu czy ministra finansów, na finansowe rozstrzygnięcia zawarte w projekcie: mówię o Funduszu Renowacyjnym. Mam nadzieję, że będzie taka zgoda ze strony rządu.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PoselKazimierzSzczygielski">Stawka jest raczej wysoka: chodzi o uratowanie lub przydanie nowych wartości około 1 miliona mieszkań. Dotyczy to przede wszystkim uratowania niszczejących centrów miast, często centrów zabytkowych.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PoselKazimierzSzczygielski">Jeśli na szali położymy te dwa argumenty, to wynik może być tylko pozytywny. Ustawa ma szansę ukazać światło dzienne jeszcze podczas tej kadencji Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselAndrzejUrbanczyk">Krótka uwaga do wypowiedzi panów posłów Byry i Gołębiewskiego: nawet jeśli nie zdążymy zakończyć prac nad tą ustawą, to stanowić ona będzie konkretny dorobek legislacyjny w sensie koncepcji, zasobów wiedzy i przemyśleń.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselAndrzejUrbanczyk">Trzeba oczywiście zrobić wszystko, żeby prace nad ustawą zakończyć szybko. Ale nie należy traktować tego jako konieczności. Jeśli nie uda się nam przyjąć ustawy o renowacji, to nie będzie z tego powodu dramatu narodowego. Nie widzę powodu do takiego stawiania sprawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselKazimierzSzczygielski">Chcę się odnieść do słów pana posła Urbańczyka. Chciałbym przywołać słowa poety, który powiedział, że "sięgaj jak możesz  jak najwyżej. Jak się nie uda, to i tak spadniesz wyżej".</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselKazimierzSzczygielski">W związku z tym, moja propozycja brzmi: należy ustawę przyjąć, ale to od nas zależy. Jeżeli nie będzie obstrukcji, to projekt może być szybko gotowy. Z całą jednak pewnością gra jest warta świeczki. Ale aby tak się stało, trzeba dołożyć wszelkich starań. Jeśli członkowie podkomisji zechcą myśleć prospektywnie, to sprawa jest zupełnie realna. Ale powtarzam, że należy to głównie od nas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselJanSzczepaniak">Podobnie myślę, jak pan poseł sprawozdawca, ale jeśli nie skończymy tej ustawy w tej kadencji, to dla następnej kadencji nie będzie to już żaden dorobek. W grę może tylko wchodzić nasza osobista satysfakcja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselJanByra">Chcę się odnieść do wypowiedzi pana posła Urbańczyka, który źle odebrał moje pytanie i pana posła Gołębiewskiego. Nie chcę bojkotować ustawy; wręcz przeciwnie - chcę pomóc w jej uchwaleniu. A na dowód tego zgłaszam swój akces do pracy w podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselAndrzejUrbanczyk">Chcę zamknąć wątek podjęty przez mego przedmówcę. Nie miałem nic złego na myśli i nie posądzam kolegów o złe intencje. Natomiast mamy wiele przykładów innych ustaw, np. prawo autorskie, nad którym pracowaliśmy przez dwie kadencje i nic strasznego się z tego powodu nie stało.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselJanSzczepaniak">Czy są jeszcze pytania do pana posła sprawozdawcy bądź do projektu ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansowEwaRybicka">Ponieważ padły uwagi na temat zakresu ustawy o renowacji i modernizacji obszarów zabudowanych, to chciałbym zastrzec, że nie ma jeszcze  stanowiska rządu.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansowEwaRybicka">W naszej opinii zakres ustawy jest bardzo szeroki. Poszczególne jej zapisy wykazują odejście od zasad ogólnych, przyjętych w innych ustawach.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansowEwaRybicka">Mowa jest np. o operacjach renowacyjnych, które będą wykonywane na podstawie tej ustawy, ale również inne inwestycje będą mogły być finansowane z Funduszu Renowacyjnego. W ustawie jest zapis, że finansowanie operacji następuje na podstawie tej ustawy, ale już w następnym artykule, że dopuszczany jest także inny sposób finansowania.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansowEwaRybicka">To budzi nasze zastrzeżenia. Będziemy mieli zapewne więcej takich uwag. Nie oznacza to jednak, że generalnie jesteśmy przeciw tej ustawie. Będziemy wspólnie próbowali nad nią pracować, tak jak to państwo deklarowali na posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansowEwaRybicka">Proszę także wziąć pod uwagę, że od stycznia 1996 r. działa już Krajowy Fundusz Mieszkaniowy. Zaawansowane są również prace nad utworzeniem kolejnego funduszu termomodernizacji. Tak więc Fundusz Renowacyjny będzie trzecim finansującym budownictwo mieszkaniowe.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansowEwaRybicka">Doświadczenia Krajowego Funduszu Mieszkaniowego z pierwszego okresu jego funkcjonowania wskazują, że środki budżetowe tam ulokowane nie są efektywnie wykorzystywane. W związku z tym,  z naszego punktu widzenia, rodzi się pytanie o celowość tworzenia kolejnych funduszów. Obawy są tym bardziej zasadne, że forma zaproponowana w ustawie o renowacji wskazuje, że chodzi o fundusz celowy, co z założeń polityki budżetowej państwa jest trudne do zaakceptowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselJanSzczepaniak">Pierwszą część pani wypowiedzi zrozumiałem jako deklarację aktywnego uczestniczenia przedstawicieli Ministerstwa Finansów w pracach podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiSztukiTadeuszPolak">Chciałbym zabrać głos w imieniu Ministerstwa Kultury i Sztuki, a właściwie w imieniu ludzi zajmujących się zabytkami. Zazdrość bierze, że ta ustawa wyprzedziła nasze starania. Chcielibyśmy oczywiście uczestniczyć w dalszych pracach nad projektem komisyjnym.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiSztukiTadeuszPolak">Mam generalną uwagę: ustawa o renowacji nie wspomina o obiektach zabytkowych. Kiedy się bowiem pisze o starej zabudowie, to wcale nie znaczy, że jest to zabudowa zabytkowa. Dlatego chcielibyśmy zgłosić do tekstu ustawy kilka uwag, które przedstawimy na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiSztukiTadeuszPolak">Jestem zdania, że trzeba jak najprędzej doprowadzić do przygotowania ostatecznej wersji ustawy. Jest to podstawa do ochrony dóbr kultury materialnej, którymi są obiekty i zespoły zabytkowe w miastach. Ale chcielibyśmy, aby w ustawie zostało to wyraźnie zaakcentowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselJanSzczepaniak">Deklaracja ze strony Ministerstwa Kultury i Sztuki była wyraźna. Zapraszamy do uczestnictwa w pracach podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzedstawicielUrzeduMieszkalnictwaiRozwojuMiastdyrektorHenrykJedrzejewski">Chciałbym poinformować państwa, że przygotowanie projektu stanowiska rządu, wobec komisyjnego projektu ustawy o renowacji i modernizacji obszarów zabudowanych, zostało powierzone prezesowi Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast. W  porozumieniu z zainteresowanymi ministerstwami przygotowujemy obecnie takie stanowisko i sądzę, że niebawem powinno ono zostać przyjęte przez rząd i przekazane Sejmowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselJanSzczepaniak">Czy ktoś z państwa jeszcze chciałby się wypowiedzieć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzedstawicielKrajowegoRuchuMieszkaniowegoWladyslawGrudzinski">Chciałbym zadeklarować zainteresowanie środowiska mieszkaniowego losami ustawy o renowacji. Deklaruję w imieniu Ruchu chęć współpracy przy redagowaniu ostatecznego kształtu projektu.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PrzedstawicielKrajowegoRuchuMieszkaniowegoWladyslawGrudzinski">Chociaż ustawa wiąże się z zagospodarowaniem miasta, to jednocześnie warto przypomnieć, że jeśli chodzi o tereny śródmiejskie, to nie jest tylko kwestią obszarów zaniedbanych. Chodzi również o wykorzystanie szansy jaka powstaje w wyniku ożywienia gospodarczego, chęci inwestowania w centrach miast dla prowadzenia głównie działalności usługowej i handlowej. Istnieją możliwości mobilizacji środków finansowych na operacje renowacyj-ne całych kwartałów. Nie muszą to być tylko środki budżetu państwa, czy gmin, ale także wspomnianych inwestorów.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PrzedstawicielKrajowegoRuchuMieszkaniowegoWladyslawGrudzinski">Duże zaniedbanie substancji mieszkaniowej na terenach śródmiejskich utrudnia prowadzenie działalności gospodarczej, ale powstały zupełnie inne możliwości pozyskania kapitałów, których poprzednio nie było. Trzeba tę szansę wykorzystać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselJanSzczepaniak">Czy ktoś jeszcze z państwa chciałby się wypowiedzieć? Nie widzę chętnych. Zamykam zatem dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PoselJanSzczepaniak">Chciałbym wyrazić głębokie przekonanie, że wszystkie zgłoszone dzisiaj uwagi zostaną wzięte pod uwagę przez podkomisję w dalszych pracach nad projektem ustawy o renowacji i modernizacji obszarów zabudowanych.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PoselJanSzczepaniak">Przystępujemy do powołania podkomisji. Z Komisji Kultury i Środków Przekazu zgłoszeni zostali posłowie: Jan Byra, Wiesław Gołębiewski oraz Andrzej Machowski.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#PoselJanSzczepaniak">Czy panowie posłowie wyrażają zgodę? Nie widzę sprzeciwu,</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#PoselJanSzczepaniak">Ze składu Komisji Ustawodawczej zgłaszam do podkomisji panów posłów: Tadeusza Gajdę oraz Wita Majewskiego. Niestety, obydwaj są nieobecni, gdyż uczestniczą w pracach innej komisji, ale obydwaj wyrazili zgodę.</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#PoselJanSzczepaniak">Jakie są kandydatury z Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselTadeuszBilinski">Przewidywaliśmy posła Marcina Zawiłę, który jednak dzisiaj jest nieobecny i trudno uzyskać jego akceptację. Mam nadzieję, że jednak wyrazi zgodę, jako że od dawna interesuje się projektem ustawy rewitalizacyjnej.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PoselTadeuszBilinski">Kolejnym naszym kandydatem jest pan poseł Szymański. Mam wątpliwości co do trzeciej osoby.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselJanSzczepaniak">Może będzie nią pan poseł Kazimierz Szczygielski, który dzisiaj referował projekt ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselKazimierzSzczygielski">Niestety, jestem już zaangażowany w prace kilku innych podkomisji, ale proponuję pana posła Krzysztofa Brzezińskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselTadeuszBilinski">To dobra kandydatura: zgłaszam oficjalnie pana posła Krzysztofa Brzezińskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselJanSzczepaniak">Czy ktoś z państwa posłów sprzeciwiałby się wyborowi takiego składu podkomisji do prowadzenia dalszych prac nad komisyjnym projektem ustawy o renowacji i modernizacji obszarów zabudowanych?</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PoselJanSzczepaniak">Sprzeciwu nie widzę: dokonaliśmy wyboru podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselJanByra">Czy można by prosić o ponowne odczytanie pełnego składu podkomisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselJanSzczepaniak">Służę pełnym składem. Są to posłowie: Jan Byra, Wiesław Gołębiewski i Andrzej Machowski z Komisji Kultury i Środków Przekazu; posłowie Marcin Zawiła, Jan Szymański i Krzysztof Brzeziński z Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej oraz posłowie Tadeusz Gajda i Wit Majewski z Komisji Ustawodawczej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselJanByra">Chciałbym zgłosić następującą wątpliwość. Z Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej został zgłoszony pan poseł Brzeziński, który jest jednocześnie członkiem Komisji Kultury i Środków Przekazu. W ten sposób będzie nas czwórka  z Komisji Kultury, a z branżowej komisji budowlanej tylko dwóch posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselJanSzczepaniak">Nie widzę w tym żadnego problemu. Posłowie mają prawo brać udział w pracach kilku komisji. Sądzę, że na posiedzeniach podkomisji, zajmującej się projektem ustawy o renowacji, pan poseł Brzeziński będzie bardziej bronił interesów Komisji Budownictwa, a trochę mniej Komisji Kultury. Co nie wyklucza absolutnie jego udziału w tej podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselKazimierzSzczygielski">Chciałbym uspokoić pana posła Byrę. Również pan poseł Andrzej Machowski jest równocześnie członkiem Komisji Budownictwa i Komisji Kultury. Dzięki temu będzie mógł w podkomisji bronić dwóch wartości; z jednej strony zasad przyjętych w ustawie o własności lokali, a z drugiej wartości kultury materialnej.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PoselKazimierzSzczygielski">Sądzę, że podobnie będzie pracował w podkomisji pan poseł Krzysztof Brzeziński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselJanSzczepaniak">Czy mam rozumieć wystąpienie pana posła Byry, jako przeciwne zaproponowanemu składowi podkomisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselJanByra">Ależ nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselJanSzczepaniak">Dla pewności jednak powtórzę pytanie: czy ktoś z posłów jest przeciwny proponowanemu składowi podkomisji?</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PoselJanSzczepaniak">Nie widzę sprzeciwu. Członkowie podkomisji dokonają teraz wyboru przewodniczącego. Dziękuję wszystkim za udział w obradach.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#PoselJanSzczepaniak">Zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>