text_structure.xml
69.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Witam na kolejnym posiedzeniu Komisji Młodzieży, Kultury Fizycznej i Sportu. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie widzę. Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Punkt 1 to omówienie oraz przyjęcie planu pracy Komisji do końca bieżącej kadencji Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Punkt 2 dotyczy roli i miejsca Szkolnego Związku Sportowego w upowszechnianiu kultury fizycznej wśród dzieci i młodzieży.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Punkt 3 to sprawy bieżące, które w jakiś sposób będą połączone z punktem 1.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Serdecznie witam na posiedzeniu Komisji przedstawicieli UKFiT z prezesem Lechem Drożdżyńskim, przedstawicieli MEN z dyrektorem departamentu Moniką Nowakowską i prezesa Zarządu Głównego Szkolnego Związku Sportowego Zbigniewa Lewandowskiego i osoby towarzyszące.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Przystępujemy do omówienia punktu 1. Dobrze, że omówienie planu pracy Komisji odbywa się przy udziale dwóch zaprzyjaźnionych resortów, ponieważ głównie z tymi resortami będziemy pracować do końca kadencji Sejmu. Posłowie otrzymali plan pracy. Proszę o zgłaszanie uwag i propozycji w trakcie referowania.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Daty podane w planie pracy są to wstępnie przyjęte terminy. Związane to jest z kwestią sal w Sejmie, a także z możliwością udziału w posiedzeniu Komisji osób, które przygotowują i referują materiały. Jeżeli Komisji będzie zależało na udziale prezesa UKFiT czy któregoś z ministrów; to musimy wziąć pod uwagę to, że we wtorki odbywają się posiedzenia Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PoselTadeuszTomaszewski">4 lutego br. rozpatrzymy informację o zasadach wykorzystania środków finansowych pochodzących z dopłat do "Totalizatora Sportowego" przeznaczonych na realizację inwestycji sportowych w 1997 r. wraz z projektem zarządzenia ministra finansów. Dokonaliśmy jako parlament nowelizacji ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych. Jest tam delegacja do ministra finansów o określenie zasad dysponowania tymi środkami . Środki te są w postaci środka specjalnego.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Drugi punkt przewiduje rozpatrzenie projektu planu inwestycji strategicznych dla sportu polskiego do 2000 roku finansowanych z tychże dopłat. Temat jest przeniesiony z II półrocza ze względu na trwające prace i na nowe uregulowanie prawne.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PoselTadeuszTomaszewski">18 lutego br. ze względu na upływający czas proponujemy ostateczne rozwiązania, decyzje i podjęcie inicjatywy ustawodawczej o zasadach finansowania działalności lotniczej realizowanej przez Aeroklub Polski oraz o bezpieczeństwie imprez masowych. Prace nad tymi projektami ustaw trwają. Jeżli chodzi o Aeroklub, to jest inicjatywa części posłów i samego Aeroklubu Polskiego. Mamy także stosowne opinie Biura Studiów i Ekspertyz. Dlatego też musimy to wszysto razem rozpatrzyć i podjąć ostateczną decyzję, czy będzie to projekt Komisji czy też projekt poselski.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Projekt ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych opracowywany był przez zespół, którym kierował sekretarz Komitetu Społeczno-Politycznego Rady Ministrów - Lech Nikolski. Sądzę, że prace te będą kontynuowane. Jeśli ten projekt ustawy będzie pilotowany przez rząd, to, moim zdaniem, nie ma szansy na uchwalenie w bieżącej kadencji parlamentu. Jeśli projekt ten jest na tyle dojrzały, to przejęła go Komisja lub posłowie, to byłaby realna szansa uchwalenia ustawy w bieżącej kadencji.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#PoselTadeuszTomaszewski">4 marca br. zgodnie z sugestią członków Komisji chcielibyśmy wrócić do sprawy nie zrealizowanej w II półroczu, tzn. do rozpatrzenia informacji rządu o stanie i perspektywach startu życiowego młodzieży. W tej sprawie zwróciliśmy się w ubiegłym roku do premiera, który skierował to zadanie do ministra edukacji narodowej. Stosowny materiał został przygotowany wespół z ministrem pracy i polityki socjalnej.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Pierwsze wyjazdowe posiedzenie Komisji planowane jest na 25-26 marca br. Odbędzie się ono na terenie woj. gdańskiego. Rozpatrzymy wtedy informację wojewody i wydziału o stanie realizacji rządowych programów w zakresie rozwoju kultury fizycznej i sportu z uwzględnieniem współpracy administracji rządowej z administracją samorządową oraz realizacji tych programów we współpracy ze stowarzyszeniami kultury fizycznej, klubami, polskimi związkami sportowymi.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Drugi punkt tego posiedzenia obejmuje rozpatrzenie informacji o stanie przygotowań do odbywającej się na terenie woj. gdańskiego Ogólnopolskiej Olimpiady Młodzieży w sportach halowych.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Trzeci punkt dotyczy informacji o działalności i zamierzeniach Centralnego Ośrodka Sportu w Cetniewie.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#PoselTadeuszTomaszewski">18 marca br. ponownie wracamy do spraw rozpatrywanych w II półroczu ubiegłego roku. Wówczas obecna dzisiaj dyrektor Monika Nowakowska informowała, że w I kwartale 1997 r. będą już szersze wnioski z przebiegu akcji letniego wypoczynku dzieci i młodzieży, łącznie z ewentualnym projektem zarządzenia ministra edukacji narodowej w tej sprawie na 1997 r.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Drugi punkt to rozpatrzenie informacji ministra pracy i polityki socjalnej o wykorzystaniu kwoty 5 mln zł w 1996 r. przeznaczonej na zwalczanie bezrobocia wśród młodzieży oraz zasad kontynuacji tego programu w roku 1997. W budżecie państwa na 1997 r. zapisana jest kwota 4 mln zł. Informacja ta pozwoli na bliższy wgląd w realizację tego programu przez organizacje pozarządowe i wskazanie kierunków, które będą wspierane przez ministerstwo w 1997 r.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#PoselTadeuszTomaszewski">8 kwietnia br. omówimy blok spraw i tematów poświęconych generalnie sportowi osób niepełnosprawnych.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#PoselTadeuszTomaszewski">13-14 maja br. odbędzie się w Krakowie kolejne posiedzenie wyjazdowe Komisji.Poseł Zbigniew Wieczorek sugeruje, by rozważyć możliwość zorganizowania tego wyjazdowego posiedzenia wcześniej, tzn. 1-2 kwietnia. 2 kwietnia odbędzie się na Stadionie Narodowym w Chorzowie mecz piłkarski Polska-Włochy. Wtedy można byłoby połączyć wszystkie zaplanowane tematy, dotyczące m.in. sprawy przygotowania wniosku do MKOl przez Związek Międzygminny - "Zimowa Olimpiada 2006" z informacją o stanie przygotowań do organizacji olimpiady młodzieży w sportach letnich oraz z informacją o realizacji rządowych programów w woj. katowickim. Finałem tego wyjazdowego posiedzenia byłby udział w meczu Polska-Włochy.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#PoselTadeuszTomaszewski">22 kwietnia br. zgodnie z sugestią i z rozmową z dyrektor Safian rozpatrzymy informację NIK o wynikach kontroli w sprawie gospodarowania środkami z "Totalizatora Sportowego", którymi dysponuje UKFiT. Kontrola ta została już chyba zakończona i sądzę, że NIK przedłoży nam stosowną informację.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Punkt 2 to rozpatrzenie sprawozdania za rok 1996 prezesa UKFiT z wykorzystania środków finansowych pochodzących z dopłat do stawek w grach liczbowych. Oczywiście, sprawozdanie to skorelujemy z ewentualnym posiedzeniem z Komisją Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#PoselTadeuszTomaszewski">6 maja br. omówimy temat - "Kultura widowni sportowej i jej bezpieczeństwo" ze szczególnym uwzględnieniem gier sportowych. Jest to propozycja posła Tadeusza Kowalczyka.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#PoselTadeuszTomaszewski">20 maja br. rozpatrzymy informację o przebiegu i wnioskach wynikających z wolnych zgromadzeń sprawozdawczo-wyborczych odbytych przez polskie związki sportowe na przełomie 1996/97 roku. Taką informację przygotowuje UKFiT.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Drugi temat zaproponował poseł Marian Michalski. Omówimy problem gimnastyki korekcyjnej i kompensacyjnej w systemie realizowanych programów wychowania fizycznego. Prosimy MEN o przygotowanie stosownego materiału.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#PoselTadeuszTomaszewski">3 czerwca br. rozpatrzymy informację w sprawie realizacji zajęć wychowania fizycznego przez szkoły wyższe /publiczne i niepubliczne/ w systemie studiów dziennych. Prezes ZG SZS sygnalizował pewne niebezpieczne tendencje przy omawianiu dwóch nowych programów, zwłaszcza w zakresie funkcjonowania kultury fizycznej w środowisku akademickim. Temat tego posiedzenia również zaproponował poseł Michalski.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#PoselTadeuszTomaszewski">17 czerwca br. zgodnie z przyjętym wnioskiem w II półroczu 1996 r. rozpatrzymy informację prezesa UKFiT o stanie prac nad aktami wykonawczymi do ustawy o kulturze fizycznej.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#PoselTadeuszTomaszewski">23 czerwca br. Komisja rozpatrzy informację ministra obrony narodowej dotyczącą kultury fizycznej i sportu w środowisku żołnierzy odbywających zasadniczą służbę wojskową oraz w procesie kształcenia kadry zawodowej wojska polskiego. Gdy omawialiśmy stan realizacji porozumień prezesa UKFiT z różnymi resortami, resort obrony narodowej nie był przygotowany do tematu. Dlatego zagadnienie to pojawiło się ponownie.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#PoselTadeuszTomaszewski">19 sierpnia br. rozpatrzymy wraz z opinią NIK, o ile będzie już gotowe, sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za 1996 r. w części 45.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Posłowie otrzymali dzisiaj aneks do planu pracy Komisji. Są tam propozycje ewentualnych wyjazdów zagranicznych w ramach międzynarodowej współpracy Komisji. Do tej pory nie udało nam się nic zrealizować w tej kwestii. Liczę na pomoc UKFiT. Prezes Paszczyk polecił przygotowanie takiego wyjazdu, zwłaszcza jeżeli chodzi o kwestię funkcjonowania sportowych spółek akcyjnych w Niemczech, Francji, Włoszech i Hiszpanii. Sądzę, że uda nam się podjąć ten temat. Pierwszy, jaki jest zaproponowany, wynika z kontaktów, jakie mają Ochotnicze Hufce Pracy z jednym z krajów związkowych Austrii.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Jeżeli chodzi o Parlament Europejski, to poseł Marek Rojszyk próbuje dokonać pewnych uzgodnień. Będziemy próbować podjąć te tematy, a brak odpowiedniego załącznika do planu wynika z kłopotów techniczno-organizacyjnych związanych z Prezydium Sejmu. Proszę o zgłaszanie propozycji, sugestii i uwag do planu pracy Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PrezesUKFiTLechDrozdzynski">Proponuję, by w pozycji 13 - rozpatrzenie informacji prezesa UKFiT o stanie prac nad aktami wykonawczymi do ustawy o kulturze fizycznej umieścić lub dopisać "oraz propozycje nowelizacji tejże ustawy wynikające z wniosków płynących z kampanii sprawozdawczo-wyborczych polskich związków sportowych oraz uwag wynikających z prac nad aktami wykonawczymi do tejże ustawy". Chcielibyśmy na posiedzeniu Komisji podzielić się własnymi uwagami.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Dziękuję za zgłoszoną uwagę. Sądzę, że aby podjęte działania były skuteczne, należy przyspieszyć omówienie tego tematu najpóźniej w marcu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrezesUKFiTLechDrozdzynski">W marcu jest to niemożliwe ze względu na to, że będą jeszcze odbywały się zjazdy. Proponuję, by termin wyznaczyć na kwiecień br.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Proszę o zgłaszanie opinii, uwag i sugestii do planu pracy Komisji do końca bieżącej kadencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselJadwigaBloch">Mam jedną wątpliwość dotyczącą aktów wykonawczych do ustawy o kulturze fizycznej. Ustawa o kulturze fizycznej została przez parlament dawno przyjęta. Dość często jestem pytana o te akty wykonawcze. Uważam, że terminy - marcowy czy kwietniowy mogą być, mimo wszystko terminami późnymi. Zbyt długo czekamy. A jeśli chcemy jeszcze ustawę nowelizować, to nie zdążymy tego zrobić w bieżącej kadencji Sejmu. Proces legislacyjny trwa przecież określony czas. Nie umiem wytłumaczyć, dlaczego do tej pory nie ma aktów wykonawczych do ustawy o kulturze fizycznej.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselJadwigaBloch">Druga uwaga dotyczy tego, że praktycznie w każdym punkcie planu mamy: "rozpatrzenie informacji". Mam szczególny pogląd na temat informacji. Jeżeli przyjmiemy, że informacje będą rzetelne, to wtedy nie ma problemu. Tylko nie zawsze informacje przedstawione przez różne resorty są informacjami rzetelnymi. Jeżeli będziemy traktowani w sposób, z jakim mieliśmy do czynienia do tej pory, to jedno- lub dwustronicowe informacje niczego nie wniosą. Dlatego trzeba zastanowić się nad sformułowaniem: "rozpatrzenie informacji". Proponuję, aby użyć określenia: "analiza".</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PoselJadwigaBloch">W punkcie 10 mówiącym o kulturze widowni może trzeba dodać: "analizę stanu technicznego bazy sportowej". Jeżeli będziemy omawiać kulturę widowni, to kwestie te można ze sobą połączyć. Myślę, że materiał taki będzie przydatny dla wszystkich posłów. Chodzi o sporządzenie mapy obiektów sportowych i porównanie stanu z roku 1993 z rokiem 1997. Jeśli pozyskamy takie materiały, to na pewno wniosą coś nowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Na temat aktów wykonawczych wypowie się prezes UKFiT. Jesteśmy poinformowani, że prace trwają. Akty wykonawcze są nie tylko w gestii prezesa UKFiT. Część z nich powstaje w wyniku porozumienia z innymi resortami, a część jest to rozporządzenie Rady Ministrów. Musi odbyć się cały cykl uzgodnień wewnątrz rządu. Sądzę, że to są zasadnicze przyczyny. O innych przyczynach wspomniał prezes Drożdżyński mówiąc, że niektóre akty nie mogą być wydane, ponieważ byłyby sprzeczne z aktualnie obowiązującymi przepisami prawnymi.Stąd propozycja, by po zakończeniu kampanii sprawozdawczo-wyborczej w polskich związkach sportowych podejść do problemu kompleksowo. Tam, gdzie wydanie aktów wykonawczych blokują przepisy, które są unormowane w innych ustawach, trzeba je zmienić w naszej ustawie czy łącznie dokonać nowelizacji innych ustaw.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Jeśli chodzi o propozycję uzupełnienia tematu w pozycji 10, to poproszę o opinię prezesa Drożdżyńskiego. Sądzę, że podstawowym zadaniem UKFiT nie powinno być tworzenie "kwitów" dla Komisji.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">W kwestii użytych sformułowań, to przypomnę, że w poprzednim planie pracy było więcej określeń typu: "ocena", "analiza" itd. Przedstawiciele resortów zwracali uwagę, że należałoby się zastanowić nad tym, czy zawsze ma to być kontrola, czy zawsze ocena. Przecież każde posiedzenie Komisji kończy się określonymi wnioskami, czyli oceną materiału. Nie wszystkie materiały były źle przygotowane. O niektórych posłowie mówili, że były przygotowane wzorcowo. Przyjmiemy zasadę, że nie będziemy rozpatrywać materiałów źle przygotowanych, o ile na początku posiedzenia zostanie zgłoszony taki wniosek.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Proszę prezesa Drożdżyńskiego o odniesienie się do dwóch uwag: mapy obiektów sportowych i kwestii aktów wykonawczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrezesaUKFiTLechDrozdzynski">Propozycja dotycząca ogólnopolskiej topografii obiektów sportowych staje się w tym momencie, w moim przekonaniu, nowym tematem. Ponad 186 obiektów jest realizowanych z odpisów z "Totalizatora Sportowego". Taka informacja jest oczywiście możliwa do sporządzenia, tylko musimy wiedzieć, w jakim czasiem mamy to zrobić. Czy informacja ta będzie konweniowała z informacją o kulturze widowni?</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PrezesaUKFiTLechDrozdzynski">W tej chwili jest przygotowanych 6 katów wykonawczych, które są w uzgodnieniach międzyresortowych. Chodzi o sprawy licencji, o zawodowstwo w sporcie.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PrezesaUKFiTLechDrozdzynski">Pragnę zwrócić uwagę na brak spójności w pewnych sformułowaniach, np. jak pomieścić 8 różnych w jednym zapisie. W jednej delegacji ustawowej chodzi np. o sport motorowodny, płetwonurkowanie, alpinizm itd. To jest kwestia, która w dalszym ciągu wraca i na ten temat stale są prowadzone różne uzgodnienia.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PrezesaUKFiTLechDrozdzynski">Sporządzony już został wykaz dyscyplin i obszaru, w którym działają polskie związki sportowe. Wynika to również z ustawy o kulturze fizycznej. Rozwiązane zostały sprawy dotyczące form stypendialnych, nagród itd. Wszystkie te sprawy zostały pozałatwiane i zgodnie z tym pracujemy.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PrezesaUKFiTLechDrozdzynski">Jeśli jest taka potrzeba, to przygotujemy kolejną informację o zakresie i czasie realizacji następnych aktów wykonawczych do ustawy o kulturze fizycznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Przyjmując ten wniosek, proszę o dostarczenie takiej pisemnej informacji sekretarzowi Komisji.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Prosimy sekretariat Komisji o przekazanie posłom planu przedsięwzięć Zespołu ds. Bezpieczeństwa i Kultury Widowni Sportowej, który będzie realizowany właśnie przez ten zespół.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Tematy, które poruszyła poseł Błoch, będą omawiane w gronie specjalistów. Po zapoznaniu się z tymi działaniami, proponuję podjąć decyzję o wprowadzeniu punktu do planu pracy. Nie możemy na tym etapie obciążyć dodatkową pracą UKFiT, który będzie dokonywał kolejnych statystyk.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Proponuję, by zainteresowani tym problemem posłowie wzięli bezpośredni udział w pracach zespołu i jeżeli zajdzie taka potrzeba, wprowadzimy ten punkt do naszego planu pracy. Czy poseł Błoch wyraża zgodę na pozostawienie dotychczasowych zapisów, biorąc pod uwagę to, że materiały nie spełniające oczekiwań posłów zostaną odrzucone i temat nie będzie rozpatrywany?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselJadwigaBloch">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Projekt planu pracy przygotowany przez prezydium Komisji został zaakceptowany.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Przystępujemy do omówienia punktu 2 porządku obrad. Wprowadzenia dokona wspólnie z osobami towarzyszącymi prezes ZG SZS. Przypomnę, że w ubiegłym roku zostały dostarczone przez SZS dwa materiały informacyjne: "Szkolny Związek Sportowy. Podstawowe informacje", "Dziś i jutro. Szkolny Związek Sportowy". Ostatnio przekazano nam Uchwalę Zjazdu Szkolnego Związku Sportowego, który się odbywał w grudniu ubiegłego roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrezesZGSZSZbigniewCendrowski">Rozumiem, że oczekuje się ode mnie zwięzłej i dotyczącej głównych problemów wypowiedzi. Chciałbym przedstawić ekipę, której towarzyszą: Zdzisław Regucki, nowo wybrany sekretarz generalny SZS, Zenon Kwiatkowski - społeczny wiceprzewodniczący SZS i trzech przedstawicieli wojewódzkich SZS: prezes SZS w Szczecinie - dr Zbigniew Szyroki, wiceprezes SZS w Rzeszowie Jacek Bocho, wiceprzewodniczący z Wrocławia - Adam Szymczak. Podzieliliśmy się pewnymi zagadnieniami i myślę, że informacja będzie w miarę pełna. Organizacja pracuje na wielu polach i trudno będzie o wszystkim powiedzieć.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PrezesZGSZSZbigniewCendrowski">XI Zjazd był pod względem merytorycznym bardzo dobry. Nie ograniczał się tylko do spraw sportu i kultury fizycznej, ale widział liczne i ścisłe związki kultury fizycznej z takimi obszarami jak: edukacja, wychowanie, problemy zdrowia itd. Przyjęliśmy na Zjeździe dziesięciopunktową uchwałę, która jest odzwierciedleniem naszych poglądów i zamierzeń, które dla niektórych są być może nadmiernie rozbudowane i może nazbyt ambitne. Kierujemy się zasadą prof. Kołakowskiego, który mówi, że w życiu należy stawiać sobie najwyższe cele, jakie można sformułować i trzeba zrobić wszystko dla ich realizacji. A że nie wszystko uda się zrobić, to nie trzeba być z tego powodu sfrustrowanym. My właśnie mamy takie ambicje. Ambicja ta jest naszym znakomitym kapitałem. Jesteśmy połączeni wewnętrzną nicią porozumienia. Każdy u nas pracuje długo, społecznie i zawodowo. Koncentracja wokół zaszczytnych celów jest niesłychanie ważna.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PrezesZGSZSZbigniewCendrowski">Od ostatniego zjazdu dokonujemy bardzo systematycznie procesu transformacji, tzn. przekształcamy organizację, zdając sobie sprawę, że procesy decentralizacji mają sens wtedy, gdy oprócz haseł są realizowane w praktyce. Wszystkie oddziały wojewódzkie stały się Wojewódzkimi Szkolnymi Związkami Sportowymi. Na Zjeździe określiliśmy zadanie, iż należy tworzyć regionalne szkolne związki sportowe. Kwestia powiatów jest tu sprawą dalszą. Widzimy konieczność tworzenia takich związków. Tego wymaga nie tylko kwestia finansowania, ale cały proces przemian w państwie. Mieliśmy różnego rodzaju problemy,ale dzisiaj praktycznie nie istnieją. Mimo merytorycznych sporów pracujemy sprawnie i harmonijnie.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PrezesZGSZSZbigniewCendrowski">Nie możemy i nie wolno pracować tylko na polu kultury fizycznej czy w obszarze sportu. Uważamy, że kulturę fizyczną trzeba w bardzo intensywny i wielowątkowy sposób wiązać z problematyką zdrowia, edukacji, szeroko pojętego wychowania dla przyszłości, ekologią itd. Dobrze się czujemy w realizacji tego programu mimo początkowych wewnętrznych oporów. Na przykład pytano mnie, dlaczego akurat SZS wydaje taką książkę i zajmuje się problematyką wychowania prorodzinnego i seksualnego, czy dlaczego zajmujemy się problematyką ekologii. Robimy to dlatego, ponieważ uważamy, że kultura fizyczna jest niezwykle ważną dziedziną działania odnoszącą się do człowieka, która nie może być ograniczona wyłącznie do technologii sprawności.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#PrezesZGSZSZbigniewCendrowski">Pracujemy i współdziałamy ściśle z trzema resortami - MEN, UKFiT, Ministerstwem Zdrowia i Opieki Społecznej. A przez współpracę z MZiOS z wieloma instytutami naukowymi - Instytutem Matki i Dziecka, Medycyny Wsi, Żywności i Żywienia. "Lider" jest wydawany wspólnie z Instytutem Kardiologii. Jest to znacząca nobilitacja i zarazem prezentacja dorobku, wartości i potrzeb kultury fizycznej na innych polach. Dobrze odbieramy współpracę z tymi resortami. Otaczani jesteśmy życzliwością, wsparciem, aczkolwiek istnieją pewne konflikty, różnice zdań, ale rozstrzygamy je we własnym gronie i nie odwołujemy się do pomocy z zewnątrz. O współpracy tej możemy mówić w samych superlatywach.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#PrezesZGSZSZbigniewCendrowski">Uchwała nie zakłada żadnych nowych rzeczy. Zapisaliśmy to, co realizujemy. Na przykład "Sport dla wszystkich dzieci" jest naszym głównym zadaniem. Idea prezesa Paszczyka o pięćdziesięcioprocentowym udziale w masowych imprezach sportowych jest coraz bliższa realizacji. W tej chwili stopień udziału w masowych imprezach sportowych wynosi 29%. Przyczyniło się do tego wyraźnie wprowadzenie nowego modelu igrzysk i przeznaczenie na ten cel znaczących środków.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#PrezesZGSZSZbigniewCendrowski">Bardzo trudnym zadaniem jest wprowadzenie pięciu godzin wychowania fizycznego. W miarę wprowadzania tych zajęć będzie narastał opór i skala trudności. MEN zdaje sobie już z tego doskonale sprawę i jest zatroskane wielkością problemów do rozwiązania. Uważamy, że podstawową naszą koniecznością jest udzielenie procesowi wdrażania pięciogodzinnego wychowania fizycznego wszechstronnego poparcia i pomocy w praktycznej realizacji. Będzie to możliwe, jeżeli skoncentrujemy uwagę, o czym mówi jeden z punktów uchwały, na nauczycielach. Nasze wydawnictwa, "Lider", pracują bez etatów, ale mają znaczące efekty swej działalności. Dzisiaj jesteśmy najważniejszym czynnikiem zaopatrującym oświatę i służbę zdrowia w popularne, masowe materiały dla edukacji zdrowotnej, promocji zdrowia, kultury fizycznej. Pomoc nauczycielowi uważamy za jedną z najważniejszych spraw. Pomoc ta wyrażana jest w tzw. warsztatach promocji zdrowia. Wspólnie z Instytutem Kardiologii zorganizowaliśmy je w ostatnich latach dla około 10 tys. nauczycieli. Proces ten jest kontynuowany. Za środki otrzymanych z UKFiT realizujemy szeroki program szkolenia wolontariuszy i spotkania z prezesami uczniowskich klubów sportowych.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#PrezesZGSZSZbigniewCendrowski">Pragniemy poszerzyć samorządność dzieci i młodzieży. W zeszłym roku na finansowanie głównej imprezy sportu szkolnego, igrzysk, otrzymaliśmy środki z UKFiT i MEN. Nie mamy takiej gwarancji na rok bieżący. Wiemy, że UKFiT przeznacza nieco większe środki niż w roku ubiegłym na igrzyska szczebla wojewódzkiego. Natomiast nie mamy zapowiedzi, że będą środki na igrzyska niższego szczebla. W związku z tym rozpoczynamy szeroką kampanię dotyczącą samorządów. Uważamy, iż te wszystkie trudności na tym polu trzeba rozwiązywać, biorąc pod uwagę zarówno potrzeby bieżące jak i perspektywiczne.</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#PrezesZGSZSZbigniewCendrowski">Oczekujemy większej akceptacji dla naszej koncepcji działania jako organizacji. Chodzi o akceptację naszego działania w trzech obszarach: zdrowia, edukacji i kultury fizycznej. Nie można naszego działania ograniczać do jakiejkolwiek jednej sfery.</u>
<u xml:id="u-12.9" who="#PrezesZGSZSZbigniewCendrowski">Oczekujemy również wsparcia dla naszych ważnych programów społecznych, np. aktywizacja ruchowa społeczeństwa. Programy te muszą być realizowane w harmonijnej współpracy 3 sektorów: administracji państwowej, samorządu i organizacji pozarządowych. W tej chwili praktycznie pracujemy jako wydłużona agenda administracji państwowej. Ma to swoje liczne zalety, ale także liczne strukturalne wady. O tym piszemy w naszym materiale.</u>
<u xml:id="u-12.10" who="#PrezesZGSZSZbigniewCendrowski">Oczekujemy wszechstronnego wsparcia finansowego i organizacyjnego. Chodzi o zrozumienie faktu, że często nasze działania nigdy nie przyniosą aktualnych, wymiernych profitów. Nasze działania są długofalowe, a programy mało efektowne, ale niezwykle potrzebne ze względów wychowawczych. Dlatego są potrzebni działacze i odpowiednie środki finansowe na realizację tych zadań.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrezesSZSwSzczecinieZbigniewSzyroki">Powierzono mi zadanie przedstawienia aktualnej kondycji SZS. Dawniej SZS był praktycznie organizacją oświaty. W każdej szkole mieliśmy SZS i bardzo gęstą sieć międzyszkolnych klubów sportowych oraz duży aktyw nauczycielski, rodzicielski, jak również spoza kręgu nauczycielskiego. Prawie w 100% byliśmy finansowani przez oświatę. W latach 1990-1993 odnotowano regres.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrezesSZSwSzczecinieZbigniewSzyroki">Dzisiaj odbudowaliśmy praktycznie całkowicie nasz potencjał organizacyjny. Odbudowano aktyw i prawie dawną MKS. Pojawiła się dość gęsta sieć UKS. Odbudowano także organizację szeregu imprez sportowych. W tej chwili jesteśmy w stanie zorganizować każdą imprezę w każdym obszarze: sportu, zdrowia i edukacji. Jedyna trudność to niejasna kwestia finansowania. Nigdy na początku roku nie wiemy, na co nas będzie stać pod względem finansowym. Organizacyjnie stać nas praktycznie na wszystko. Sprawa finansowania jest jedynym i znaczącym problemem. Generalnie nie mamy kłopotów w obszarze oświaty, kultury fizycznej. Pokonaliśmy regres z lat 1990-1994, potrafiliśmy przestawić się z organizacji czysto oświatowej na organizację samorządową, pozarządową, działającą w ramach współpracy i zleceń oświaty i UKFiT.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WiceprezesSZSwRzeszowieJacekBocho">Chciałbym powiedzieć o jednym z najważniejszych naszych zadań, tj. o nawiązaniu współpracy z samorządami lokalnymi. Zgodnie z ustawą z 1990 r. samorządy mają do spełnienia swoją rolę i zadania w zakresie upowszechniania sportu wśród dzieci i młodzieży. W woj. rzeszowskim udało się nam nawiązać doskonalą współpracę z większością samorządów. W 47 gminach zrealizowaliśmy bardzo bogaty program igrzysk z dużą liczbą uczestników. Jest to nasze podstawowe zadanie w ramach upowszechniania sportu. Mamy z samorządami wiele obszarów wspólnego działania. Jest to realizacja i program wychowania fizycznego. Jest to również realizacja i współfinansowanie zajęć pozalekcyjnych, inwestowania i moderanizacja bazy.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#WiceprezesSZSwRzeszowieJacekBocho">Chciałem serdecznie podziękować posłowi Ziemi Rzeszowskiej, panu Janowi Buremu, który jest naszym ekspertem również w sprawach inwestycyjnych. Dzięki pomocy samorządów, władz wojewódzkich udaje się nam te inwestycje realizować. Aktualnie mamy w realizacji 42 inwestycje o charakterze sportowym. Potrzeba nam jednak jeszcze 298 sal gimnastycznych, by w każdej szkole była przynajmniej jedna sala gimnastyczna. Mamy już tylko jedną gminę, która nie posiada ani jednej sali gimnastycznej. Świadczy to o tym, że proces inwestycyjny postępuje. Dzieje się tak dzięki niebagatelnym środkom z "Totalizatora Sportowego". Z tych środków dofinansowano w ubiegłym roku igrzyska szczebla gminnego. Bez tej pomocy nie wyobrażamy sobie realizacji zadań inwestycyjnych i bogatego programu igrzysk gminnych, szkolnych, wojewódzkich.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#WiceprezesSZSwRzeszowieJacekBocho">Również wspólnie z samorządami organizujemy "Sportową Zimę". Prawie 6 tys. dzieci z prawie 100 szkół chce uczestniczyć w obozach sportowo-szkoleniowych w miejscu zamieszkania. Mamy tu do czynienia ze współdziałaniem samorządu z władzami oświatowymi.Nasz nacisk na współdziałanie z samorządami w sferze sportu jest konieczny i niezbędny. Jako działacz samorządowy zwracam się z gorącą prośbą o większy procentowy przydział finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Czy przedstawiciel UKFiT lub MEN chciałby zabrać głos w tym momencie dyskusji?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#DyrektordepartamentuwUKFiTKrzysztofKsiazek">UKFiT rozstrzygnął już najważniejsze kwestie i zadania; igrzyska, dyscypliny sportowe i rodzaje kosztów, makroregionalne mistrzostwa szkół, wydawnictwa. Zostały nam do rozstrzygnięcia sprawy związane z wakacjami i problemy niższej rangi. Moglibyśmy już podpisywać umowy na ustalone wspólnie zadania, ale pozostała jeszcze sprawa formalna - statystyka i konieczność zgodności druków z nowymi przepisami. Po akceptacji Ministerstwa Finansów możemy natychmiast realizować umowy.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#DyrektordepartamentuwUKFiTKrzysztofKsiazek">Zależy nam na tym, aby ruch aminacji sportu w szkole zarówno podstawowej jak i średniej, poprzez zakładanie organizacji z osobowością prawną, był analizowany na niższym szczeblu a nie tylko centralnym. Pragniemy, aby był wspierany przez władze samorządowe i wojewodów. To jest nasza bolączka i nasze główne zadanie na najbliższe miesiące - w jaki sposób sprawdzić aktywność i faktyczną działalność. Dane na koniec roku 1996 wykazują, że jest prawie 2900 uczniowskich klubów sportowych. Nie wszystkie kluby zwracają się do nas o sprzęt. Jest to argument przeciwko tym, którzy uważali, że tylko sprzęt decyduje o zakładaniu klubów. W naszych danych jest na koniec 1996 r. o około 400 klubów mniej, niż wynika z nadesłanych materiałów z urzędów wojewódzkich.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#DyrektordepartamentuwUKFiTKrzysztofKsiazek">Ważną dla nas sprawą są międzyszkolne kluby w szkołach średnich. Sądzimy, że nie zawsze będzie dochodziło do przenikania się na tym etapie sportu umasowionego i stricte wyczynowego, choć mamy do czynienia z tą samą kategorią wiekową. To powinno być zadaniem SZS.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#DyrektordepartamentuwUKFiTKrzysztofKsiazek">Zależy nam na stałych rozgrywkach w ligach wiejskich, gminnych w zakresie przede wszystkim gier zespołowych, jako najpopularniejszej formy uprawiania sportu. Chodzi o to, by działo się jak najwięcej oprócz imprez nagłaśnianych i promowanych.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#DyrektordepartamentuwUKFiTKrzysztofKsiazek">Największym problemem jest zanikanie finansowania przez MEN igrzysk szczebla niższego. Zadania te przechodzą do samorządów, do gmin. Rozgrywki powinny być docelowo finansowane przez gminy. Na pewno będzie to w bieżącym roku problemem trudnym do rozwiązania. Powinniśmy myśleć o tym, by stworzyć system promowania tych gmin, które najlepiej dbają o sprawy kultury fizycznej. Trzeba znaleźć sposób premiowania takich gmin. Byłoby to korzystne również w obszarze realizowanych przez rząd inwestycji. Nie wystarcza środków dla wszystkich, należy więc preferować tych, którym zależy na kulturze fizycznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Proszę o ustosunkowanie się do tych wypowiedzi przedstawiciela MEN, zwłaszcza w kwestii środków finansowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#DyrektordepartamentuwMENMonikaNowakowska">Pragnę podziękować organizacji, z którą tak bardzo blisko współpracujemy. Współpraca ta układa się dobrze. Nie mamy wątpliwości, że jest to jedna z największych organizacji, która właściwie uzupełnia całą lukę programową szkoły w zakresie nie tylko kultury fizycznej, ale promocji zdrowia i wszystkich elementów wychowawczych. Jest to zgodne z programem reformy systemu edukacji. Chodzi o to, by pewne zadania na terenie szkoły ujmować w sposób komplementarny.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#DyrektordepartamentuwMENMonikaNowakowska">My jedynie możemy wspierać i tworzyć właściwe warunki dla rozwijania się tej działalności na każdym poziomie - gminnym, wojewódzkim. Niemniej zmiany ustawowe doprowadziły do tego, że pewne kompetencje ministra edukacji narodowej zostały delegowane do samorządów. Tym samym delegowane zostały tam również środki. Minister edukacji narodowej nie będzie miał w tym roku możliwości finansowania wszelkich zadań na poziomie gminy. Chodzi tu głównie o organizację igrzysk. Natomiast cała część dotycząca zleceń - zlecanie zadań państwowych jednostkom niepaństwowym zostaje utrzymana, chociażby w części "Sportowe Wakacje", w organizacji wypoczynku czy realizacji programów wychowawczych i sportowych, które będą realizowane na terenie szkoły. Środki te kształtują się na poziomie ubiegłego roku.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#DyrektordepartamentuwMENMonikaNowakowska">Popieramy stanowisko UKFiT, że należałoby stworzyć taki system, który jednocześnie będzie systemem motywacji i oceny. Środki nie będą dzielone proporcjonalnie, lecz w sposób merytorycznie uzasadniony. Zależeć to będzie od oferty programowej, od rozwoju organizacji, od zasięgu działania.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#DyrektordepartamentuwMENMonikaNowakowska">Niestety, nie będzie środków na poziomie gmin, gdyż nie są już one w gestii ministra edukacji narodowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Proszę o zgłaszanie pytań i uwag.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Poseł Zbigniew Pietrzykowski /BBWR i KPN/: Chciałbym się zorientować, jak wygląda relacja między SKS a UKS. Czy można mówić o współpracy?</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">W materiale "Podstawowe informacje" na s. 26 napisane jest o ułomności rozwiązań w zakresie tzw. zadań zleconych. Jest to generalnie krytyka tych rozwiązań. Informuje się, że są to jedynie obowiązki odbiorców tych zadań itd. Czy są jakieś sugestie lub konkretne propozycje zmian tego rozporządzenia? Jeśli tak, to prosimy o informację na ten temat, by można było przygotować stosowny dokument i przesłać go na ręce prezesa Rady Ministrów. Czy są to tylko kwestie, wynikające z niewielkiej możliwości odpisów na obsługę, czy jest to problem szerszy?</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Ile jest dzisiaj w SZS klubów, które wyłoniły się z jednostek regulaminowych na kluby z osobowością prawną? Ile uczniowskich klubów sportowych przystąpiło jako osoby prawne do SZS na szczeblu wojewódzkim i do zarządu głównego?</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Z materiału wynika, że środki finansowe na realizację zadań zleconych na podstawowe zadanie - igrzyska młodzieży szkolnej - pochodziły z trzech źródeł. Czy w rubryce: Inne źródła - są tylko i wyłącznie środki np. z ministerstwa, kuratorium i od wojewodów, ale przeznaczone na inne zadania niż igrzyska młodzieży szkolnej? Czy są to środki pochodzące rzeczywiście z innych źródeł? Myślę tu np. o samorządach.</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Chcę wyrazić osobiste zadowolenie z faktu posiadania poradnika dla wszystkich klubów funkcjonujących w obszarze szkolnych stowarzyszeń kultury fizycznej. Sądzę, że jest to poradnik dla wszystkich klubów sportowych, wszystkich stowarzyszeń kultury fizycznej. Jest to namacalny efekt realizacji wniosku, który wpłynął w marcu ubiegłego roku. W tej chwili materiał ten dociera partiami do UKS i myślę, że po zapoznaniu się z nim i wstępnej ocenie autorzy otrzymają zapewne uwagi odnoszące się do poradnika. Nowo powstające UKS oczekiwały takiego poradnika, takiej pomocy prawnej, która jest w nim zawarta.</u>
<u xml:id="u-19.6" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Czy są informacje dotyczące tego, jaki procent gmin przeznacza w swoich budżetach środki na zadania zlecone dla SZS ze szczególnym uwzględnieniem igrzysk młodzieży szkolnej?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzedstawicielNIKEdwardBochacz">Chciałbym skorygować stwierdzenie przewod-niczącego Tomaszewskiego o niewielkich środkach przeznaczonych na obsługę. Nie są to niewielkie środki. W niektórych przypadkach są to wielkie środki.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PrzedstawicielNIKEdwardBochacz">Zarząd Główny korzysta z czterech źródeł dofinansowań. Są to dwa źródła z UKFiT, środki budżetowe i środki z "Totalizatora Sportowego", MEN i MZiOS. SZS korzystają z sześciu źródeł. Poza czterema wymienionymi dochodzą jeszcze dwa: środki wojewodów i środki gmin. W związku z tym chciałbym prosić o informację, ile to razem wynosi w SZS?Zrozumiałem, że można byłoby znacznie więcej zrobić, gdyby były większe środki. Jest to niepełna prawda.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PrzedstawicielNIKEdwardBochacz">Na podstawie wyników przeprowadzonej kontroli stwierdzam, że środki z tytułu obsługi są dużymi środkami. Jedna kontrola dotycząca określonego źródła finansowania SZS nie odzwierciedli pełnego obrazu tych środków. Gdybyśmy przeprowadzali badanie wszystkich źródeł, wówczas koszty obsługi i środki uzyskiwane z tego tytułu byłyby określone rzetelnie i prawdziwie.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Stwierdzenie o małych czy nie wystarczających środkach na obsługę wynika z częstych kontaktów z przedstawicielami różnych stowarzyszeń kultury fizycznej, którzy odnosząc się do rozporządzenia, zwracają uwagę na tę kwestię.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrezesZGSZSZbigniewCendrowski">W tej chwili kończymy zbieranie obszernych ankiet, dokumentujących aktualną kondycję i tendencję dotyczącą UKS. Za miesiąc będziemy dysponowali pełnym, precyzyjnym raportem. Wstępnie mogę powiedzieć, że jest około 2800 UKS, trenuje tam systematycznie około 160 tysięcy dzieci. Musimy dokładnie udokumentować, opisać, wskazać tendencje rozwojowe.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PrezesZGSZSZbigniewCendrowski">Z dokumentacji wynika wstępnie, że olbrzymia większość UKS powstała na bazie SKS. Zgodziliśmy się kiedyś ze słusznym zarzutem MEN, że w szkolnych klubach sportowych środki na zajęcia pozalekcyjne są w olbrzymiej większości wykorzystywane na tzw. sekcje sportowe. Mówiliśmy, że nie jest to najlepsza sytuacja, że trzeba te pieniądze racjonalnie dzielić - także na szkolenie młodzieżowych organizatorów itd. Ta tendencja jakby odżyła dzisiaj w UKS. Odtworzona została struktura czy koncepcja skupiania najlepszej młodzieży. Przeciętny UKS to 40, 50, 100 uczniów dobrze trenujących. UKS są to praktycznie dawne sekcje sportowe SKS. W końcu lat osiemdziesiątych w 14 tysiącach SKS pracowało 28 tysięcy sekcji sportowych, w których trenowało systematycznie 840 tysięcy dzieci i młodzieży. Były to "tłuste" lata. Praktycznie 70% szkół realizowało model pięciu godzin wychowania fizycznego.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PrezesZGSZSZbigniewCendrowski">Powstaje pewien dylemat. Według słusznych teoretycznych założeń UKS ma być prężnym, dynamicznym samorządnością dzieci, młodzieży, rodziców itd. ciałem. Ma funkcjonować jako ciało społeczne, dynamizujące kulturę fizyczną w szkole. Jest to poprawna koncepcja, ale niezwykle trudna do zrealizowania w praktyce. Dlatego po okresie burzliwych dyskusji nie chcemy mówić niczego złego o uczniowskich klubach sportowych. Jest to po prostu niepotrzebne. Dobrze by było, gdyby uczniowskie kluby sportowe były wszechstronne, dynamiczne, bogate. Jest już wiele takich klubów i w tym kierunku będziemy zmierzać. Tam, gdzie powstał UKS, z wielu względów, np. mentalności nauczyciela, warunków środowiskowych pozostanie przez jakiś czas jako sekcja sportowa jednej czy dwóch dyscyplin i nie będzie w stanie udźwignąć pracy na rzecz całej szkoły, to widzimy możliwość funkcjonowania tam także szkolnego klubu sportowego jako elementu uzupełniającego. Z prawnego punktu widzenia doradzaliśmy to wszystkim uczniowskim klubom sportowymi. W UKS mamy do czynienia z dylematem, który nie został rozwiązany w ustawie o stowarzyszeniach. Nie ma możliwości wybierania do władz UKS młodzieży poniżej 16 roku życia. Ten dylemat można rozwiązać. Pracując kiedyś nad ustawą o stowarzyszeniach wprowadziliśmy zapis mówiący, że jest to możliwe w jednostkach regulaminowych. Kiedyś w 70% SKD prezesami byli uczniowie. Była to dobra szkoła samorządności. UKS może założyć 5-6 sekcji, czyli własnych jednostek regulaminowych. Potencjał prawny UKS jest bardzo duży. Widzimy taką możliwość i będziemy tę tendencję wspierać. Nie chcemy widzieć sytuacji konfliktowej - istnienia tylko SKD bądź tylko UKS. Będzie wielość i bogactwo różnorodnych rozwiązań. Należy konsekwentnie zmierzać do celu nadrzędnego, jakim jest rozwój samorządności i praca na rzecz całej młodzieży.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#PrezesZGSZSZbigniewCendrowski">Jeżeli chodzi o zadania zlecone, to myślimy o tym w sposób bardzo ogólny. Praktycznie rzecz biorąc, jeżeli ludzie chcą się porozumieć, to dojdą do porozumienia w każdej sprawie, nawet jeżeli prawo jest ułomne. I w tej chwili też często najpierw dochodzimy do porozumienia, a potem patrzymy, czy jest to zgodne z prawem. Wydaje mi się, że takie postępowanie jest racjonalne.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#PrezesZGSZSZbigniewCendrowski">Olbrzymia większość organizacji pozarządowych, poza może Fundacją Batorego i niektórymi bogatymi, egzystuje dzięki dotacjom państwowym. Każda wydawana przez nie złotówka to pieniądze państwowe. Tego rodzaju sytuacja rodzi pewnego rodzaje serwilizm. Obserwuje się pewien zanik samorządności. Jeżeli wszystko można uzgodnić z wysokimi urzędnikami państwowymi to nie ma potrzeby rozmowy z organami naszej władzy. Uważam, że przeprowadzana przez prof. Balcerowicza bolesna operacja jest w zasadzie słuszna. Organizacje muszą mieć nieco większe znaczenie podmiotowe w trójczłonie: administracja - samorząd - organizacje pozarządowe. Nie chodzi o podmiotowe finansowanie, lecz o problem ogólniejszy, o pewną kondycję samorządową i samodzielność organizacji. By organizacje samorządowe były rzeczywiście organizacjami o większym potencjale innowacyjnym.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#PrezesZGSZSZbigniewCendrowski">Olbrzymia większość UKS jest w SZS. Decydują o tym różne sprawy. Prezesi UKS to działacze SZS. Logiczne jest to, że wcześniej czy później UKS będą w Szkolnym Związku Sportowym. Dodam, że przyczyni się do tego fakt centralnego ubezpieczenia, którym będą objęci działacze i młodzież uczniowskich klubów sportowych. Jest to niesłychanie ważne. Gdyby każdy chciał się ubezpieczać oddzielnie, to musielibyśmy wydać 20 mld zł w skali kraju, a centralnie ubezpieczenie będzie kosztowało około 2,5 mld zł. Uczniowskie kluby sportowe to są nasze kluby i zrobimy wszystko, by dobrze się czuły w naszej organizacji.</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#PrezesZGSZSZbigniewCendrowski">Jeżeli chodzi o poruszoną kwestię - Inne źródła - to chcemy dojść do sytuacji, że pieniądze, które dajemy centralnie, są tą złotówką dokładaną do 2 zł w województwie. Nie umiem powiedzieć, ile środków pochodzi z samorządów. Są województwa, które przeznaczają znaczne środki - Łomża, Rzeszów, Poznań, Wrocław, Szczecin. Sądzę, że można to powiedzieć o ponad połowie województw. Jednak dzisiaj chyba nie więcej niż 30% gmin przeznacza jakieś środki dla SZS. Może jest to kwestia tego, że w gminach nie ma struktur SZS.</u>
<u xml:id="u-22.7" who="#PrezesZGSZSZbigniewCendrowski">W kwestii odpowiedzi na pytanie przedstawiciela NIK. NIK systematycznie kontroluje zarząd główny i wiele województw. We wszystkich protokołach nie zauważyliśmy jakiejkolwiek krytyki na ten temat. Protokoły potwierdzają po prostu fakt naszej dobrej pracy. Kwestię dużych czy małych środków należy odnieść do faktu, że jesteśmy wielką organizacją o dużych potrzebach. Nie mamy żadnych pieniędzy na wynagrodzenia dla osób pracujących w gminach. Musimy dokonywać ekwilibrystycznych posunięć, by znaleźć potrzebne na ten cel drobne sumy. Zdarza się też, że nie płacimy. Biuro w województwie to najczęściej 1,5 etatu, czasami 2-3 etaty. Jednocześnie rosną różne opłaty, np. czynsze. W zeszłym roku otrzymaliśmy z UKFiT przeciętnie 10% środków. Środki z MZiOS kierowane są na zadania zlecone - warsztaty, wydawanie "Lidera", wydawnictwa, szeroki program promocji zdrowia. Nie dostajemy żadnych środków na obsługę. Poza tym nie wszędzie upominamy się o te środki. Uważamy, że trzeba pracować bardzo rajconalnie. Nie odczuwamy nadmiaru bogactwa czy komfortu. Jesteśmy ciągle w sytuacji, w której ledwie udaje się nam wiązać koniec z końcem. Nie narzekamy także, że jesteśmy pogrążeni w biedzie. Żyjemy tak jak trzeba, bo w innym wypadku nie moglibyśmy funkcjonować. W tym roku otrzymujemy 3 mln zł, co stanowi także 10%, ale z tego ponad 8% jest skierowane do województw. Gdy startowaliśmy, otrzymane 50 mld starych zł skierowaliśmy w teren.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselJadwigaBloch">Dziękuję prezesowi Cendrowskiemu za słowa, które usłyszałam. Pamiętam, że w roku 1994 posłowie, zwłaszcza z Polski zachodniej, walczyli o funkcjonowanie SZS. Gdy były tworzone UKS uważano, że to one mają zawładnąć SZS. Stało się zupełnie inaczej. Doprowadziła do tego, między innymi, ustawa.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PoselJadwigaBloch">Chciałabym wyrazić swoją pozytywną opinię na temat zielonogórskiego SZS, który jest na pewno jednym z prężniejszych związków sportowych. Jest jednym organizatorem imprez sportowych chociażby w ramach Zielonogórskiej Olimpiady Młodzieży. Pod hasłem Zielonogórska Olimpiada Młodzieży zmienia się cykl imprez sportowych dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Propozycje, jakie daje zielonogórski SZS, adresowane są zarówno do szkolnych klubów sportowych, jak i uczniowskich klubów sportowych. Można powiedzieć o dobrej współpracy między tymi związkami. A w roku 1994 województwo zielonogórskie było jednym z trudniejszych wojwództw w tworzeniu uczniowskich klubów sportowych. Odczuwano wielką konkurencję, a nawet obawiano się tego nowego tworu. Dzisiaj już tego problemu nie ma. Powstają uczniowskie kluby sportowe, jest ich już ponad 40 i pracują wspólnie ze szkolnymi klubami sportowymi. Program Zielonogórskiej Olimpiady kierowany jest do tych związków i składa się z wielu części. Są to m.in. minisporty, igrzyska młodzieży szkolnej - gimnazjady. Biorą w tym udział wszystkie szkoły z województwa zielonogórskiego a rozgrywki kończą się finałami wojewódzkimi.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PoselJadwigaBloch">W roku szkolnym 1995/1996 w tychże zawodach uczestniczyło 57 miast i gmin woje-wództwa zielonogórskiego. Na 330 szkół podstawowych 228 szkół brało udział w igrzyskach szkolnych. Spośród ponad 94 tysięcy uczniów w igrzyskach startowało prawie 60 tysięcy. W finałach wojewódzkich startowało ponad 380 zespołów.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#PoselJadwigaBloch">Wiele dobrego można powiedzieć o Gimnazjadzie - igrzyskach młodzieży szkół ponadpodstawowych. UKS nie działają, niestety, w szkołach średnich.Szkolny Związek Sportowy woj. zielonogórskiego występuje z propozycjami w czasie wakacji i ferii zimowych. Prowadzone są akcje letnie i zimowe. Są to np. "Sportowe Wakacje" w halach szkolnych. Zielonogórskie SZS jest organizatorem kolorowego marszobiegu dla ponad 4 tysięcy startujących, olimpiady dla dzieci specjalnej troski. W naszym województwie uprawia się dyscypliny unikalne i można powiedzieć, że odpowiedni sprzęt posiada 150 szkół. W tej dyscyplinie odbywają się rozgrywki międzyszkolne.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#PoselJadwigaBloch">Wprowadzenie do szkół trzeciej godziny wychowania fizycznego, a w perspektywie 5, stwarza dla SZS szansę szerszego uczestnictwa w życiu sportowym szkół. SZS powinien tę szansę wykorzystać, proponując atrakcyjne formy zajęć, propagując zajęcia wychowania zdrowotnego poprzez najbardziej atrakcyjne spędzanie czasu wolnego.</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#PoselJadwigaBloch">W piątek - 17 stycznia br.- odbyło się uroczyste podsumowanie roku sportowego współzawodnictwa dzieci i młodzieży. W imprezie wzięło udział ponad 200 szkół, zostali odznaczeni wójtowie, burmistrzowie i gminy m.in. za pomoc finansową dla SZS i dostrzeganie problemu sportu dzieci i młodzieży.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselMarianMichalski">Muszę podkreślić, że SZS w rejonie jeleniogórskim także wpisał się bardzo znacząco w kulturę polską, kulturę fizyczną. Jelenia Góra przezwyciężyła wszystkie wcześniejsze trudności, zostały zachowane wszystkie dawne struktury, co dzisiaj procentuje.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PoselMarianMichalski">Cieszy mnie dyskusja nad modelem. UKFiT, Zarząd Główny SZS, MEN musi przedłożyć jeden, zsynchronizowany plan działania. My, jako posłowie, spotykamy się w terenie z różnymi zastrzeżeniami i pytaniami. Niejednokrotnie znajdujemy się w bardzo trudnej sytuacji. Nie wiemy, co odpowiedzieć. Nie chcemy zrazić działacza, instruktora, nauczyciela. Czasami nie przekazywaliśmy niektórych spraw w teren i chyba słusznie.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PoselMarianMichalski">14 tysięcy szkolnych klubów sportowych stanowi integralną część samorządu szkolnego, z pełną władzą samorządową. Tak właśnie widzieliśmy rolę szkolnego klubu i jego zarządu. Zawsze stanowił stałą pozycję w planie dydaktyczno-wychowawczym szkoły. Bardzo istotne jest to, że stanowi integralną część procesu wychowawczego. Jako podinspektor, trener, instruktor i nauczyciel poznałem wszystkie szczeble i sądzę, że historycznie rzecz ujmując SZS spełnił swoje zadanie w 100%.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#PoselMarianMichalski">Kwestia uczniowskich klubów sportowych. Powinniśmy zapoznać się z sytuacją chociażby jednego wojwództwa, na przykład w województwie nowosądeckim jest najwięcej UKS, które powstały w pierszym roku. Zdaję sobie sprawę, że nie bez znaczenia była kwestia tych 50 czy 60 mln zł. Interesować nas powinno funkcjonowanie UKS. Okazuje się, że nie zawsze sprzęt jest odpowiedni czy zgodny z dyscypliną sportu, dla której był przeznaczony. Czy dobra jest dystrybucja sprzętu? Czy musi to się odbywać centralnie? A może powinno tym dysponować województwo?</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#PoselMarianMichalski">Jako członek Komisji, która włożyła tyle trudu w przygotowanie ustawy o dopłatach do "Totalizatora Sportowego" uważam, że nie powinniśmy słuchać wypowiedzi o wielkich trudnościach, skoro zakładamy, że w 1997 roku będzie 2,5 biliona dodatkowych środków z "Totalizatora Sportowego" przeznaczonych na kulturę fizyczną, a z tego 25% na sport dzieci i młodzieży, czyli ponad 600 mld starych zł. Proszę podzielić tę sumę przez liczbę województw, pomnożyć przez współczynnik np. 2 dla makroregionów a 3 dla miasta stołecznego Warszawy. Łatwo można obliczyć średnią mówiącą o tym, jakim potencjałem finansowym powinniśmy dysponować w województwach i makroregionach i jak go dobrze zużytkować. Oczywiście, środki te nie są wystarczające. Bardzo dobrze, że są jeszcze inne źródła wpływów.</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#PoselMarianMichalski">Wojewoda przejął szkolnictwo średnie. W Jeleniej Górze miejski SZS może np. zorganizować imprezę tylko dla szkół podstawowych. Dobrze, że odwołaliśmy się do tradycji i że powołaliśmy w dawnych powiatach międzyszkolne ośrodki sportowe. Międzyszkolny ośrodek sportowy przejmie na siebie pełną realizację kalendarza sportowego na terenie np. Jeleniej Góry. Nie będzie problemem to, kto ma organizować system imprez dla szkół średnich.</u>
<u xml:id="u-24.6" who="#PoselMarianMichalski">Wydaje mi się, że należy rozważyć kwestię przywrócenia wydziałów kultury fizycznej i turystyki, które w zasadzie powinny być koordynatorem na terenie województwa. Może trzeba zmienić kształty, poddać je modernizacji i zjednoczyć wszystkie siły - stowarzyszenia sportowe. Ustawa jasno określa to, że na terenie województwa za kulturę fizyczną odpowiada wojewoda, a na terenie samorządu - samorząd. Musimy w związku z tym pomyśleć o efektywnym modelu. W tej chwili na naszym terenie w szczątkowym wydziale za kulturę fizyczną odpowiadają 1 czy 2 osoby. Mogą one co najwyżej sporządzać sprawozdania i obsługiwać imprezy jako przedstawiciele władzy wojewódzkiej.</u>
<u xml:id="u-24.7" who="#PoselMarianMichalski">Komisja słusznie w dezyderacie do premiera wyraziła swoje zaniepokojenie tym, że wojewodowie obniżają sukcesywnie z roku na rok budżet na kulturę fizyczną.</u>
<u xml:id="u-24.8" who="#PoselMarianMichalski">Opowiadam się za zmodernizowaniem zarządzenia nr 175, które mówi o zadaniach zleconych. Rozliczanie jest bardzo kłopotliwe, ogrom formularzy pochłania nieraz 1/3 pieniędzy w stosunku do wartości, która została przekazana na działalność merytoryczną.</u>
<u xml:id="u-24.9" who="#PoselMarianMichalski">Jako członek Komisji chcę wyrazić zadowolenie z faktu współpracy z UKS. Mamy przecież jedną młodzież i należy działania połączyć, zjednoczyć. UKS powinien być zrzeszony w SZS, a jeżeli nie, to powinniśmy się zastanowić nad jakąś integralną strukturą organizcyjną. Chodzi po prostu o jeden cel i wspólne działanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Niestety, muszę w pewnych kwestiach polemizować z prezesem Cendrowskim, który wspomniał, że uczniowskie kluby sportowe to dawne sekcje SZS. Sądzę, że trzeba dostrzec ruch wypromowany przez kierownictwo UKFiT.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Mieliśmy przecież do czynienia w pewnym momencie z martwotą. Poprzez zaproponowanie i promocję określonego systemu nastąpił ruch. Prezes Cendrowski zapewne ma rację mówiąc, że znaczna część osób będących dzisiaj na czele UKS to działacze SZS. Trzeba jednak dostrzec i otoczyć szczególną troską nowych ludzi, którzy się pojawili - rodziców, ludzi interesu.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">To dobrze, że uczniowskie kluby sportowe dostrzegają szansę współpracy i same podejmują decyzję o wstąpieniu do SZS. Wiemy, że podejmują także decyzje o wstąpieniu do innych stowarzyszeń kultury fizycznej - do polskich związków sportowych. Dotyczy to klubów, które mają jedną lub dwie sekcje sportowe. To też jest zjawiskiem pozytywnym.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Pojawia się pytanie: czy w ramach dyskusji o modelu mamy stanowisko UKFiT? Czy w dalszym ciągu urząd staje się promotorem klubów z osobowością prawną, które funkcjonują na bazie szkół podstawowych? Czy rzeczywiście jest zgoda resortów w kwestii tego, by SZS przejął w naturalny sposób rolę wiodącą, kreatywną? Czy nie trzeba myśleć o jeszcze innym modelu rozwiązań? Pytania te zgłoszone są w ramach dyskusji o modelu, a nie są próbą sztucznego wywoływania tematu.</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Można mieć wiele uwag w kwestii sprzętu przekazywanego dla uczniowskich klubów sportowych. Sądzę, że poseł Michalski doskonale rozumie uwarunkowania ustawy o zamówieniach publicznych. Jeżeli w jeleniogórskim unihockiem zajmują się dwie szkoły, to jak zamawiać dwa sprzęty. Czy nie lepiej, by koordynowały to, co zaproponował dzisiaj UKFiT, wyspecjalizowane jednostki - podmioty kultury fizycznej? Daje to również szansę przyjrzenia się uczniowskim klubom sportowym, które działają w poszczególnych dyscyplinach sportu.</u>
<u xml:id="u-25.5" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Środków finansowych mamy więcej. Z około 62 mln zł przeznaczono 42 mln zł na szkolenie młodzieży uzdolnionej sportowo, które obejmuje szkoły mistrzostwa sportowego, olimpiady, szkolenie kadry wojewódzkiej itd. Na sport wszystkich dzieci zostaje 20 mln zł, w tym m.in. na szkolenie wolontariuszy, na "Sportowe Wakacje", na sprzęt dla uczniowskich klubów sportowych, na promocję i wydawnictwa. Zapewne w połączeniu ze środkami budżetowymi sytuacja przedstawia się korzystniej.</u>
<u xml:id="u-25.6" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Po dwóch latach funkcjonowania tego rozwiązania będzie można pokusić się o odpo-wiedź na pytanie, czy rozdział tych środków przez UKFiT jest rozwiązaniem najlepszym. Czy można to także robić, jak sugeruje poseł Michalski, przez województwa. Problem ten potrzeba podjąć ponownie i o ile są jakieś formalne trudności, to musimy je usuwać w pierwszej kolejności, sugerując zmianę aktów wykonawczych względnie zapisów ustawowych.</u>
<u xml:id="u-25.7" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Proszę UKFiT o zaprezentowanie swego poglądu w kwestii modelu.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrezesUKFiTLechDrozdzynski">Odnosząc się do dyskusji, chciałbym poinformować, że po naradzie z wojewodami w listopadzie ubiegłego roku i po dyskusji w ramach Komisji dotyczącej m.in. sprawy obniżenia środków budżetowych na kulturę fizyczną w 26 województwach, do połowy lutego br. rozpoczynamy drugą turę konsultacji makroregionalnych w układzie dwudniowym.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PrezesUKFiTLechDrozdzynski">W pierwszym dniu zapraszamy wszystkich wojewodów, by rozmawiać generalnie o sprawach kultury fizycznej odnosząc się do dezyderatu skierowanego do premiera. Chcemy poza tym znać stan w zakresie sportu masowego w układzie programów, o których mówiliśmy. Pragniemy także poznać rolę i funkcję stowarzyszeń faktycznie znajdujących się na określonym terenie. Jakie jest miejsce i rola w samorządzie SZS, jakie jest przenikanie i współdziałanie z LZS, jakie miejsce w sporcie masowym zajmuje Towarzystwo Krzewienia Kultury Fizycznej?</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PrezesUKFiTLechDrozdzynski">W drugim dniu pragniemy zająć się tematyką sportu. Jeżeli mamy już 2900 UKS, to jest to 1/5 dawnego stanu szkolnych klubów sportowych. Uczniowskie kluby sportowe pełnią inną funkcję w tej nowej formule - z jednej strony samorządowej, a z drugiej stowarzyszeniowej. Są one animatorami innej, szerszej działalności.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#PrezesUKFiTLechDrozdzynski">Z informacji, które już posiadam, UKS mają własny budżet sięgający 1 mld starych zł. To nie jest mała kwota do obsługi tychże zadań. Wiemy również, że niektóre UKS prowadzą szerszą działalność, np. jako stowarzyszenia zajmujące się zajęciami wyrównawczymi czy zajęciami korektywy. Nie prowadzą więc tylko działalności podstawowej, o której mówiliśmy do tej pory. To nie jest już tylko sport masowy czy sekcje sportu wyczynowego. Tworzy się nowa, kreatywna forma działalności UKS.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#PrezesUKFiTLechDrozdzynski">Pojawia się też nowe zjawisko, które trzeba mieć na uwadze w rozważaniach modelowych. W kilku województwach pojawiło się nowe ciało, które jest elementem w strukturze wojewódzkiej, np. we Wrocławiu istnieje Wojewódzkie Stowarzyszenie Uczniowskich Klubów Sportowych współdziałające oczywiście z Zarządem Wojewódzkiego Szkolnego Związku Sportowego. To współdziałanie jest kreatywne.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#PrezesUKFiTLechDrozdzynski">Po konsultacjach w województwach musimy wypracować określony model na przyszłość. Pojawiło się także jeszcze inne zjawisko. Dzieci nie chcą np. uprawiać sportu wyczynowego czy należeć do sekcji specjalistycznej, natomiast pragną w szkole ponadpodstawowej uprawiać sport masowy. Z tego m. in. powodu prowadzimy konsultacje.</u>
<u xml:id="u-26.6" who="#PrezesUKFiTLechDrozdzynski">Jako UKFiT uważamy, by w dalszym ciągu wspólnie z SZS czy wręcz w jego ramach uwidocznić problem międzyszkolnych klubów sportowych. Wdzięczny jestem za wypowiedź posła z Jeleniej Góry dotyczącą międzyszkolnych ośrodków sportowych jako placówek wychowania pozaszkolnego. Chodzi o wspólną realizację tego zagadnienia. W konsekwencji dojdzie do powstania osobowości prawnej - międzyszkolnych klubów sportowych jako wyższej formy realizacji UKS w szkole podstawowej albo jako placówki wychowania pozaszkolnego. Jest również propozycja wyłonienia konfederacji Stowarzyszeń Sportowych. Formuła jest otwarta.</u>
<u xml:id="u-26.7" who="#PrezesUKFiTLechDrozdzynski">Oferta dla środowiska, samorządu ze strony SZS jest coraz bogatsza. Liczba młodzieży uczestniczącej w Igrzyskach Młodzieży Szkolnej na etapie wojewódzkim z udziałem gmin jest coraz większa. Po okresie pewnej stagnacji współdziałanie jest coraz większe i bardziej efektywne. Promocja w środkach masowego przekazu w formie imprez wojewódzkich, regionalnych, rejonowych, gmin powinna być dalej prowadzona.</u>
<u xml:id="u-26.8" who="#PrezesUKFiTLechDrozdzynski">Doświadczenia Jeleniej Góry są elementem całości. Szczecin, Poznań, Zielona Góra, Wrocław a także Rzeszów czy Białystok również bardzo dobrze rozwiązują te kwestie.</u>
<u xml:id="u-26.9" who="#PrezesUKFiTLechDrozdzynski">Myślę, że w maju poinformujemy Komisję, co zostało dalej poczynione w wyniku konsultacji w województwach.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#DyrektordepartamentuwUKFiTKrzysztofKsiazek">Chciałbym odnieść się do sprawy dystrybucji sprzętu. Nasz urząd nie jest jego dystrybutorem. Naszymi zleceniobiorcami są polskie związki sportowe. W 1996 roku wszystkie wnioski wymagały opinii właściwego okręgowego związku sportowego. Ta droga jest właściwa nie tylko z racji obniżenia kosztów. Niestety, cały rok trwa proces przetargowy, jeśli chodzi o bramki. Kolejna faza przetargu to bramki. Rok temu wydawało się, że komplet 2 aluminiowych bramek z piłkami będzie kosztował około 600 tys. zł. Tak długi proces przetargowy doprowadza do obniżenia ceny, co jest wynikiem konkurencji producentów. Gdyby każde województwo samodzielnie dokonywało zlecenia, mielibyśmy dzisiaj powrót do początkowej kwoty. Zachowana jest procedura, iż okręgowe Związki Sportowe opiniują wnioski UKS. Świadczy to o współpracy z województwami.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#DyrektordepartamentuwUKFiTKrzysztofKsiazek">W tej chwili jesteśmy na pograniczu działania SZS i właściwych polskich związków sportowych. UKS, które w sposób profesjonalny wchodzą w działania sportowe na terenie szkół podstawowych, chcą uczestniczyć w działaniach stricte sportowych. To jedynie wzbogaca ofertę i wszyscy na tym zyskują. Myślę, że nie powinno być zaniepokojenia z tytułu dystrybucji.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Prezes Cendrowski mówiąc o oczekiwaniach czy sugestiach kierowanych do Komisji a także do administracji rządowej wspomniał o trzech sprawach. Pierwsza to kwestia koncepcji działania w trzech obszarach: zdrowie, edukacja, kultura fizyczna. Druga sprawa to problem partnerskich relacji między administracją państwową, samorządową a organizacjami pozarządowymi, trzecia dotyczy wsparcia finansowego i organizacyjnego tych struktur, które funkcjonują na płaszczyźnie sportu szkolnego. Chodzi zwłaszcza o pomoc ludziom, którzy stają na czele tego ruchu społecznego. Przez oddziaływanie na terenie swoich województw my, jako posłowie, możemy wiele zrobić. Sądzę, że najlepszym tego przykładem jest działanie poseł Błoch, która wspólnie ze stowarzyszeniami kultury fizycznej, z klubami sportowymi, z ludźmi dobrej woli zorganizowała wspaniały festyn "Sport w karnawale". Zgromadził on w hali Politechniki Zielonogórskiej młodzież, a także media.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselJadwigaBloch">To nie był festyn. Była to impreza widowiskowo-sportowa, w której wzięło udział około 2 tysięcy dzieci.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Takich działań potrzeba więcej. Podczas tych imprez promowano ludzi, którzy działają w kulturze fizycznej na co dzień.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">W imieniu członków naszej Komisji serdecznie dziękuję SZS, działaczom wszystkich szczebli za dotychczasową pracę na rzecz upowszechniania kultury fizycznej i sportu oraz za podejmowanie nowych zadań w ostatnich niełatwych latach. Jednocześnie życzymy, by zamierzenia przyjęte w Uchwale XI Zjazdu dało się zrealizować na progu XXI w.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Serdecznie zapraszamy resort edukacji i resort kultury fizycznej i sportu na turniej ringo dla parlamentarzystów, który odbędzie się 5 lutego podczas następnej sesji Sejmu. Turniej odbędzie się w Szkole Podstawowej nr 335. Obowiązuje szczegółowy regulamin opracowany przez prezesa Międzynarodowej Federacji Ringo. Zapewniona jest oprawa radiowo-telewizyjna i możliwość spotkania się z radnymi gminy Warszawa-Bemowo oraz z dyrektorem i działaczami stowarzyszeń sportowych tejże szkoły.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Prezydium Komisji ufundowało nagrody i puchary. Poseł Pietrzykowski ufunduje dodatkowe nagrody specjalne dla pań startujących w turnieju.</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>