text_structure.xml
36.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselJanZaciura">Otwieram posiedzenie poświęcone rozpatrzeniu i przyjęciu planu pracy Komisji do końca sierpnia bieżącego roku, a więc do końca kadencji, zgodnie z zaleceniem marszałka Sejmu. W planie pracy musieliśmy uwzględnić przede wszystkim zakończenie prac nad projektami ustaw przedłożonymi przez rząd. Po raz pierwszy wielu posłów złożyło różnego rodzaju propozycje do planu pracy w liczbie przeszło dwudziestu, a biorąc pod uwagę to, że w pierwszej kolejności wprowadzamy do naszego planu tematy, które wynikają z planu Najwyższej Izby Kontroli, prezydium Komisji miało trudne zadania, aby uwzględnić propozycje posłów i równocześnie tematy Najwyższej Izby Kontroli, a także wprowadzić to wszystko, co wynika z regulaminu prac Sejmu, jak np. przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za rok 1996, czy też sprawozdania z naszej działalności za całą kadencję.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselJanZaciura">To spowodowało, że mamy plan pracy stosunkowo rozbudowany, i słyszałem już protesty, że przewiduje się za dużo tematów i za dużo posiedzeń. Ja natomiast uważam, że finał naszej pracy powinien być godny i znaczący, jak przystało na Komisję Edukacji, Nauki i Postępu Technicznego. Otrzymałem teraz wniosek od pana posła Turki, aby wnieść do planu pracy jeszcze jeden temat.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselJanZaciura">Apeluję do posłów, aby nie zgłaszać już w tej chwili zbyt wielu nowych tematów, chyba że zdecydujemy się na modyfikację lub skreślenie tych, które zostały zapisane w przedstawionym do akceptacji projekcie planu pracy.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PoselJanZaciura">Zrealizowanie przygotowanego planu pracy wymaga zwołania wielu posiedzeń, niemal w każdym tygodniu do końca sierpnia, co będzie bardzo trudne. Plan przewiduje zwołanie 24 posiedzeń.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PoselJanZaciura">Proszę o uwagi i propozycje.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselStanislawKopec">Chciałbym zmodyfikować swój wniosek, który złożyłem 6 grudnia br. do prezydium Komisji. Temat o produkcji i zaopatrzeniu szkół w pomoce naukowe nie znalazł się w planie pracy. W związku z tym proponuję, aby posiedzenie, które ma być poświęcone omówieniu realizacji ustawy o systemie oświaty w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży ze środowisk wiejskich i małych miast, uzupełnić o wysłuchanie informacji Ministerstwa Edukacji Narodowej na temat produkcji i zaopatrzenia szkół podstawowych i średnich w pomoce naukowe.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselStanislawKopec">Nie jest to wniosek o rozszerzenie planu pracy, a tylko propozycja uzupełnienia jednego z posiedzeń o dodatkowy punkt. Uzasadniam to tym, że inwestycje oświatowe są realizowane, powstają nowe obiekty i sale, a gorzej jest z wyposażeniem ich w pomoce dydaktyczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselJanZaciura">Można rozważyć uzupełnianie posiedzeń o dodatkowe punkty. Jest to podejście praktyczne. Wiem, że pani poseł Petryna zamierza zgłosić nowe propozycje. Pan poseł Turko proponuje umieszczenie w planie pracy posiedzenie Komisji poświęcone sprawom szkolnictwa wojskowego na poziomie wyższych szkół oficerskich. Chodzi o usytuowanie wyższych szkół oficerskich w ogólnym systemie edukacji, rozpatrzenie współpracy tych szkół z uczelniami niewojskowymi, omówienie sytuacji materialnej wyższych szkół oficerskich. Takie posiedzenie mogłoby się - zdaniem pana posła - odbyć wspólnie z Komisją Obrony Narodowej.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PoselJanZaciura">Odnoszę się do tej propozycji w zasadzie pozytywnie, ale uważam, że to nie my powinniśmy decydować o rozpatrywaniu problematyki z zakresu obronności i szkolnictwa wojskowego, natomiast moglibyśmy ewentualnie, współdziałając z Komisją Obrony Narodowej, dołączyć się do tego, jeżeli ta komisja podjęłaby taki temat.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PoselJanZaciura">To jest jednak inny resort i zajmuje się tymi sprawami inna komisja sejmowa, a w Najwyższej Izbie Kontroli jest też oddzielny departament, który zajmuje się tą problematyką i myśmy nie powinni zbyt natarczywie wkraczać w problemy innych komisji. Taki jest mój komentarz do tej propozycji, aczkolwiek widzę potrzebę rozpatrywania problemów szkolnictwa wyższego i uczelni wyższych bez względu na ich resortowe podporządkowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselWlodzimierzPuzyna">Odnosząc się do pańskiej wypowiedzi, chciałbym stwierdzić, że powinniśmy patrzeć na system szkolnictwa jako twór syntetyczny. Jeżeli zajmujemy się szkołami resortowymi innego typu, np. rolniczymi - co mamy zapisane w planie pracy - to również w podobnym trybie powinniśmy ustosunkować się do wojskowego szkolnictwa wyższego, ponieważ dostarcza ono także kandydatów do pracy w służbach cywilnych.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselWlodzimierzPuzyna">Chciałbym poinformować państwa, że polsko-szwedzka grupa Unii Międzyparlamentarnej planuje odbycie w tym roku konferencji połączonej z wyjazdową wizytą w Szwecji na temat reformy programowej szkolnictwa szwedzkiego. Sądzę, że ten wyjazd i konferencja dostarczą pewnych refleksji, które pomogą nam w pracach nad reformą programową, mającą w założeniach podobny kształt jak reforma szwedzka. Byłoby mi miło, gdyby członkowie Komisji zechcieli przyjąć zaproszenie i na tę konferencję, i na wyjazd do Szwecji, jeżeli on dojdzie do skutku.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselJanZaciura">Czy pani poseł Petryna może zabrać głos w sprawie zapisanego w planie pracy posiedzenia Komisji na temat realizacji ustawy o systemie oświaty, ponieważ pan poseł Kopeć zgłosił propozycję rozszerzenia programu tego posiedzenia?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselIrenaPetryna">W związku z tym tematem chciałabym, w imieniu wojewody olsztyńskiego i rektora Akademii Rolniczo-Technicznej, a także w swoim własnym, zaprosić członków Komisji do województwa olsztyńskiego. Mam propozycję, aby ten temat - omówienie realizacji ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży ze środowisk wiejskich i małych miast w latach 1993-1996 - rozpatrzyć na przykładzie wybranych szkół woj. olsztyńskiego. Moglibyśmy również omówić drugi temat, dotyczący szkolnictwa wyższego i rektor Akademii Rolniczo-Technicznej chętnie by nas gościł.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselIrenaPetryna">Gdyby cała Komisja nie mogła przyjechać, może taką wizytację odbyć grupa posłów. Proszę jednak o przyjęcie tej pierwszej propozycji. Dobrać trzeba tylko odpowiedni termin.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselJanZaciura">Istotny jest termin, ale i to, czy ma wyjechać cała Komisja, czy też zespół. Osobiście mam niedobre doświadczenia z organizowania wyjazdów całej Komisji, w których brali udział tylko nieliczni posłowie, i wolałbym, aby wyjechał zespół. W planie mamy jedno wyjazdowe posiedzenie do województwa nowosądeckiego na zaproszenie wojewody i pana posła Sasa w związku z funkcjonowaniem tam specjalnej strefy ekonomicznej, w której również problematyka edukacyjna jest potraktowana specjalnie i kompleksowo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselIreneuszSkubis">Wnoszę, jako członek prezydium Komisji, o uszczuplenie planu pracy, a sprzeciwiam się jego poszerzaniu. Każdy z nas pracuje przeważnie w dwóch komisjach, a proszę spojrzeć na kalendarz prac sejmowych do końca kadencji.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselIreneuszSkubis">Odbędą się obrady Zgromadzenia Narodowego i bardzo ważna dyskusja o konstytucji. Ma być też przerwa wakacyjna. Przy nadmiarze tematów możemy je omawiać tylko pobieżnie, a 24 posiedzenia przewidziane w planie pracy Komisji - to stanowczo za dużo.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PoselIreneuszSkubis">Panu posłowi Kopciowi odpowiem, że jego wniosek odrzuciliśmy przy układaniu planu pracy, ponieważ dopatrzyliśmy się w tym próby lobbingu niektórych firm produkujących pomoce szkolne. Wniosek pana posła Turki został zgłoszony już po zebraniu wszystkich propozycji do planu pracy.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PoselIreneuszSkubis">Proponuję, aby zrezygnować z oddzielnego omawiania problemu pomocy materialnej dla studentów, sytuacji szkół polskich za granicą, funkcjonowania oświaty w ramach pierwszej miejskiej strefy usług publicznych w Nowym Sączu oraz informacji Najwyższej Izby Kontroli na temat finansowania działalności dydaktycznej szkół wyższych. Musimy liczyć się z tym, że mogą do planu naszej pracy dojść jakieś nowe punkty czy tematy - poza już zaplanowanymi. Składam tę propozycję w trosce o rzetelną realizację planu pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#SekretarzKomisji">W związku z sugestią pana posła Skubisa chciałabym poinformować, że państwo już otrzymali zawiadomienie o posiedzeniu, które ma być poświęcone pomocy materialnej dla studentów. Ma ono odbyć się w dniu 6 lutego. Jeżeli chodzi o rozpatrzenie sytuacji szkół polskich za granicą, ma to być posiedzenie, które - już planowane - z różnych powodów nie doszło do skutku w poprzednim półroczu. Odbycie tego posiedzenia od dawna jest uzgodnione z Komisją Spraw Zagranicznych oraz z Komisją Łączności z Polakami za Granicą. Temat ten został zgłoszony z inicjatywy Komisji Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#SekretarzKomisji">Informację Najwyższej Izby Kontroli na temat organizacji i finansowania działalności dydaktycznej szkół wyższych można by ewentualnie rozpatrzyć łącznie z rozpatrywaniem wykonania budżetu za rok 1996, chociaż są to problemy nieco innej kategorii.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselJerzyZdrada">Bezwzględny priorytet w planie pracy mają oczywiście wszystkie problemy legislacyjne i posiedzenia poświęcone rozpatrzeniu projektów ustaw. A takich posiedzeń może być kilka i musimy sobie tak planować czas, aby raczej nie rozszerzać planu pracy Komisji. Omówienie spraw pomocy materialnej dla studentów jest konieczne. Myśmy obradowali na ten temat już dwukrotnie i uzyskaliśmy zapewnienie rządu, że przedstawi nam całościową koncepcję rozwiązania systemowego kwestii pomocy materialnej dla dla studentów. Jest to nie mniej ważne niż sprawy dydaktyki czy inwestycji w szkołach wyższych. Stanowczo sprzeciwiam się skreśleniu tego tematu, zwłaszcza że otrzymaliśmy już materiał, który ma nam posłużyć do jego analizy. Nasza Komisja musi się na ten temat wypowiedzieć, zwłaszcza że we wszystkich naszych opiniach o budżecie edukacji problem pomocy materialnej dla studentów zawsze był bardzo mocno podkreślany.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselJerzyZdrada">Prosiłbym bardzo o to, aby możliwie ograniczyć udział całej Komisji w rozpatrywaniu problemów przeglądowych, a zarazem terenowo-wyjazdowych. Wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, proponuję angażować do tego zespoły komisyjne. W przeciwnym razie nie zrobimy niczego porządnie. Zespół może nam przedstawić swoje opinie, które następnie rozpatrzymy.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselZofiaWilczynska">Nie mogę zgodzić się z wystąpieniem pana posła Skubisa, ponieważ przed nami jest jeszcze 21 posiedzeń Komisji, bo 3 trzy posiedzenia już odbyliśmy w tym roku. Rezygnacja z omawiania spraw pomocy materialnej dla studentów jest niemożliwa. Komisja Polityki Społecznej odbyła posiedzenie na temat ubezpieczeń społecznych studentów oraz słuchaczy studiów doktoranckich. I to, czym mamy się zajmować, jest jak gdyby nawiązaniem i kontynuacją tych zbieżnych problemów.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PoselZofiaWilczynska">Wiem, że tematów jest bardzo wiele i są one trudne. Mimo to, żałuję ogromnie, że nie odbyliśmy posiedzenia na temat działalności placówek opiekuńczo-wychowawczych całodobowych, a więc domów małego dziecka, domów dziecka itd., a tego tematu nie ma w planie pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselKazimierzSas">Chciałbym bronić tej jedynej umieszczonej w planie pracy propozycji odbycia posiedzenia wyjazdowego. Chodzi o istotną kwestię zapoznania się ze stanem realizacji pierwszej w kraju miejskiej strefy usług publicznych w Nowym Sączu, w tym także usług edukacyjnych. Na marginesie dodam, że wielu posłów pyta o szczegóły funkcjonowania tej strefy. Ponieważ większość spraw załatwianych w ramach usług publicznych to oświata i zdrowie, byłoby celowe, aby przyjrzeć się na miejscu tej inicjatywie. Organem prowadzącym te sprawy nie będzie kurator ani wojewoda, ale odrębne samorządowe ciało, bo - jak państwo wiecie - ta miejska strefa usług publicznych jest takim swoistym quasi-powiatem.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PoselKazimierzSas">W kontekście proponowanej i prawdopodobnej reformy administracji samorządowej stopnia drugiego te doświadczenia byłyby cenne dla wyrobienia sobie poglądu na tę sprawę. Pan poseł Zdrada określił to nieco pejoratywnie, że takie wyjazdy Komisji mają charakter wizytacji terenowo-przeglądowych. Chcę pana posła i wszystkich uspokoić, że zamierzamy pracować merytorycznie, jakkolwiek pogoda w czerwcu jest na ogół na Ziemi Sądeckiej dobra, ale można pogodzić część merytoryczno-roboczą takiego wyjazdu z pewną rekreacją. Dlatego proszę o uwzględnienie w planie wyjazdu całej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselJanZaciura">Kto jeszcze ma uwagi do planu?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#DyrektorwNIKStefanLubiszewski">Mam prośbę, aby traktować terminy przewidziane w planie pracy Komisji, a dotyczące Najwyższej Izby Kontroli z pewną elastycznością. Spotykam się z coraz większym angażowaniem się jednostek kontrolowanych w tryb odwoławczy. Uzgadniając terminy prezentacji wyników poszczególnych kontroli prowadzonych przez Najwyższą Izbę Kontroli zakładam, że nie będzie odwołań od orzeczeń kontrolnych.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#DyrektorwNIKStefanLubiszewski">Tymczasem, jeżeli np. chodzi o skontrolowane jednostki badawczo-rozwojowe, zaczynają się już pojawiać zastrzeżenia do wyników kontroli i w związku z tym zapowiadany termin przedstawienia informacji NIK o działalności państwowych jednostek badawczo-rozwojowych w warunkach transformacji ustrojowej nie może być dotrzymany. Tym razem w planie przewiduje się sześć kontroli Najwyższej Izby Kontroli niezwykle szerokich i koordynowanych. Gdybym nie mógł wywiązać się z terminów przedstawiania wyników którejś z tych kontroli, prosiłbym, aby można było przesuwać wymiennie ich omówienie na inne posiedzenia Komisji.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#DyrektorwNIKStefanLubiszewski">W punkcie 23 planu pracy zapisano - Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za rok 1996. Uważam, że trzeba tam dopisać, iż rozpatrzone będą także uwagi Najwyższej Izby Kontroli. W tym roku prezes Najwyższej Izby Kontroli zdecydował, że wracamy do poprzedniej formy, to znaczy będziemy opisywali uwagi do wykonania budżetu w taki sam sposób, jak robimy to przy prezentacji innych tematów nie związanych z budżetem, czyli przedstawię na tym posiedzeniu nie jedną ogólną, a cztery informacje dotyczące MEN, KBN, PAN i PAA.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#DyrektorwNIKStefanLubiszewski">Będą to odrębne informacje, a nie wycinki z załącznika do kolejnych uwag, co w ubiegłym roku spotkało się z krytyką. Uznaliśmy to za słuszne i każda część budżetu będzie omawiana w odrębnej informacji. Będą to cztery odrębne tematy.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselAnnaUrbanowicz">Co jest dla nas w ocenie prezydium Komisji, które przygotowało plan pracy, tematami priorytetowymi do końca kadencji, na których należałoby się szczególnie skoncentrować? Z oceny projektu planu pracy wynika, że takich tematów ściśle poświęconych problematyce oświatowej jest 8 na 24 ogółem.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PoselAnnaUrbanowicz">W związku z tym byłoby dobrze, aby nie zgubić ważnych tematów dotyczących stanu oświaty w warunkach transformacji. Może więc spróbować, aby wtedy, kiedy nie będzie możliwe pogodzenie terminów posiedzeń Komisji z liczbą zaplanowanych tematów, na jakiś czas w trybie roboczym podzielić Komisję na dwa zespoły: zespół do spraw szkolnictwa wyższego i nauki oraz zespół do spraw oświaty.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PoselAnnaUrbanowicz">Wyniki ich prac i ustaleń byłyby następnie referowane na posiedzeniach całej Komisji, aby problemowo porządkować to, co dotyczy budżetu edukacji w 1997 r., na podstawie konkretnych wniosków obu tych zespołów. W przeciwnym razie nie zrealizujemy tego planu pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselJanZaciura">Od razu chciałbym pani poseł odpowiedzieć. Pani poseł nie musi o tym wiedzieć, bo przybyła pani do nas jako poseł w czasie kadencji, ale na początku naszej kadencji dwóch posłów naszej Komisji złożyło na piśmie wniosek o podziale Komisji na dwie, a więc faktycznie o utworzenie oddzielnych komisji sejmowych: oświaty oraz nauki i szkolnictwa wyższego. Prowadziliśmy bardzo długie rozmowy i doszliśmy do wniosku, aby nie dzielić edukacji.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PoselJanZaciura">W świetle ustaleń regulaminu Sejmu nie widzę możliwości realizacji programu prac Komisji na zebraniach dwóch zespołów, a następnie na posiedzeniu ogólnym Komisji. To się nam nie uda i wolę, aby realizować poszczególne tematy w jakiejś innej formule, np. wyjazdowych zespołów o charakterze kontrolno-studyjnym, i następnie omawiać wyniki tych wizytacji na posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PoselJanZaciura">Pani poseł sformułowała bardzo daleko idący wniosek i wolałbym, aby w końcu kadencji takiej rewolucyjnej zmiany nie proponować. Możemy pod koniec kadencji sformułować postulat o ewentualnym podziale problematyki, którą się zajmowaliśmy, pomiędzy dwie komisje w przyszłym Sejmie, ale to jest odrębny temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselLudwikTurko">Jestem w trudnej sytuacji, bo zgłosiłem wniosek o wprowadzenie do planu pracy dodatkowo pionierskiego - według mnie - tematu. Chodzi mi o rozpatrzenie problematyki wyższych szkół oficerskich wspólnie z Komisją Obrony Narodowej. Jest to temat dotychczas przemilczany, a są to szkoły, które teraz cieszą się wielkim powodzeniem. Zgłasza się kilku kandydatów na jedno miejsce w tych szkołach, a one czują się oddane tylko w gestię Komisji Obrony Narodowej, i zainteresowanie się ich stanem i sprawami ze strony Komisji Edukacji, Nauki i Postępu Technicznego byłoby jak najbardziej na miejscu.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PoselLudwikTurko">W przypadku, gdyby nie można było odbyć z powodów terminowych czy innych wspólnego posiedzenia z Komisją Obrony Narodowej, możemy rozważyć możliwość powołania mieszanego zespołu, który uda się na wizytację do jednej ze szkół oficerskich, np. do Wyższej Szkoły Oficerskiej im. Tadeusza Kościuszki we Wrocławiu.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PoselLudwikTurko">Apeluję do prezydium, aby się zastanowiło nad tym problemem, bo myśmy w czasie tej kadencji ani razu nie zajmowali się szkolnictwem wojskowym. Komisja Obrony Narodowej zajmowała się tylko akademiami wojskowymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselJanZaciura">Po otrzymaniu wniosku pana posła ustaliliśmy w prezydium, że podejmiemy rozmowy z Komisją Obrony Narodowej sugerując jej, aby wspólnie zre-alizować taki temat. Jeżeli tamta komisja wyrazi na to zgodę, to odbędziemy takie posiedzenia wspólnie. Można rozważyć formę rozpatrzenia tej problematyki przez poselski zespół mieszany. Muszą odbyć się w tej sprawie konsultacje. Myśmy zajmowali się już problematyką Komisji Obrony Narodowej, bo np. wizytowaliśmy wojskową jednostkę ba-dawczo-rozwojową, gdzie prezentowano nam pociski przeciwpancerne, ale to była wizyta związana z badaniem postępu technicznego, a więc w ramach tej problematyki, którą się zajmujemy, aby Komisja upoważniła nas do ewentualnego uzupełnienia planu pracy po przeprowadzeniu konsultacji z Komisją Obrony Narodowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselIreneuszSkubis">Wywołałem temat nadmiernej liczby tematów, którymi zamierzamy się zająć i wysłuchałem argumentacji innych posłów. Przekonany zostałem, że musimy się zająć sprawą pomocy materialnej dla studentów. Innymi tematami, o których mówiłem, mogłyby zająć się zespoły. Nie wycofuję się z moich obaw, że wpisaliśmy do planu zbyt dużo tematów - tym bardziej że prawdopodobnie dojdą jeszcze nowe tematy. Nie mam zastrzeżeń do doboru tematów i ich ważności, ale mam obawy, że zabraknie czasu na ich rozpatrzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselWlodzimierzPuzyna">Chciałbym nawiązać do wniosku pani poseł Urbanowicz, bo powinniśmy się zastanowić nad zintensyfikowaniem prac naszej Komisji, a to jest pewna szansa, jeśli podzielilibyśmy się na zespoły. Moglibyśmy wówczas szybciej przedyskutować niektóre tematy w gronie ludzi zainteresowanych i kompetentnych. Jest taki precedens w postaci zespołów wyjazdowych i został on usankcjonowany. Jeżeli mogą być zespoły wyjazdowe, to dlaczego nie miałyby istnieć zespoły stałe?</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PoselWlodzimierzPuzyna">Jeżeli mamy odwoływać się do regulaminu, to moglibyśmy powołać specjalne podkomisje i na ich forum prowadzić pewne szczegółowe dyskusje, a następnie referować wyniki tych dyskusji na posiedzeniach Komisji. Gdybyśmy tak podzielili nasze siły i tak ich użyli, to mamy szansę zaangażowania tych wszystkich, którzy się interesują poszczególnymi sprawami, i uzyskania jakiegoś koncentratu myśli do użytku na forum całej Komisji. Gdyby zastosować takie formy, to ten plan byłby do zrealizowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#DyrektordepartamentuwNIKStefanLubiszewski">W związku z propozycją pana posła Skubisa, aby rozpatrzenie informacji Najwyższej Izby Kontroli o organizacji i finansowaniu działalności dydaktycznej szkół wyższych połączyć z jakimś innym tematem, byłbym jednak temu przeciwny. Lepiej byłoby pozostawić ten temat posłom następnej kadencji, dlatego że Najwyższa Izba Kontroli zaangażowała bardzo duży potencjał i badamy nie tylko szkoły pozostające w gestii ministra edukacji narodowej, ale i szkoły artystyczne, szkoły morskie, akademie wychowania fizycznego, akademie medyczne. Jest wiele problemów z kształceniem wieczorowym i zaocznym, z określeniem efektywności z tego kształcenia. Chodzi też o poziom płac kadry profesorskiej. Jest to więc temat bardzo obszerny i bardzo istotny, a w przypadku połączenia go z innym zostanie niezbyt głęboko omówiony, podczas gdy zasługuje on na poważne omówienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselJerzyZdrada">Chciałbym państwa przestrzec, opierając się na doświadczeniach kilku lat pracy parlamentarnej, przed racjonalizacją prac Komisji, która będzie faktycznie prowadziła do przedłużenia procedur i debat.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PoselJerzyZdrada">Wszystkie posiedzenia Komisji muszą się kończyć konkluzją, a konkluzja wymaga wyłożenia argumentów, nie zaś przyjęcia tylko opinii tych osób, które w ewentualnym zespole zgodzą się na jakieś wnioski. To musi być konkluzja, którą przyjmie cała Komisja. Jeżeli np. będziemy rozpatrywać temat, o którym mówił pan dyrektor Lubiszewski, że taki temat nie może być omawiany przy okazji dyskusji nad czymś innym, bo chodzi tu o środki, które obejmują 90% nakładów na szkolnictwo wyższe.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PoselJerzyZdrada">Temat dotyczący wydatkowania ok. 30 bln starych złotych w tym roku nie jest tematem błahym. Wymaga to szczegółowej analizy i taką analizę przygotuje Najwyższa Izba Kontroli. Musi to być oddzielny temat, a dyskusja musi zakończyć się odpowiednią konkluzją Komisji i dezyderatami odnoszącymi się do budżetów.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#PoselJerzyZdrada">Chciałbym, abyście państwo zwrócili uwagę, że w projekcie planu pracy jest zapisane rozpatrzenie sześciu nowych ustaw. Są wśród nich trzy ustawy o mniejszym ciężarze gatunkowym, chociaż budzą pewne kontrowersje i będą dyskusje na ten temat.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#PoselJerzyZdrada">Są jednak dwie ustawy, które są ustawami bardzo obszernymi i bardzo istotnymi, bo systemowymi: o wyższych szkołach zawodowych oraz o Polskiej Akademii Nauk. Jeśli ktoś mi powie, że projekt takiej ustawy, liczącej ponad 100 artykułów, można omówić na jednym posiedzeniu Komisji, to znaczy, że nie wie, na czym polega praca nad ustawą. To zajmie bardzo dużo czasu i wszystkie wątpliwości, jakie mamy, muszą być dokładnie wyjaśnione w podkomisji, a zwłaszcza na posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#PoselJerzyZdrada">Wobec tego trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że mamy do wykonania bardzo odpowiedzialne zadania ustawodawcze. Mamy też olbrzymi temat, wymagający bardzo dokładnej analizy, a dotyczący długofalowej polityki edukacyjnej. Wystąpiliśmy z takim wnioskiem na samym początku pracy naszej Komisji trzy lata temu. Zrealizowana została część oświatowa. Część dotycząca szkolnictwa wyższego i nauki, po półtorarocznym opóźnieniu, wskutek naszych nalegań została opracowana, do czego zdopingowała uchwała Sejmu sprzed półtora roku. W wyniku realizacji tej uchwały powstał program założeń długofalowej polityki edukacyjnej państwa, który budzi duże wątpliwości polityczne i inne w środowiskach oświatowych. Powinien to być temat, który będzie bardzo głęboko zanalizowany. Dotyczy to wprawdzie edukacji na poziomie wyższym i nauki, ale naprawdę odnosi się do całej polskiej edukacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselJanZaciura">Do tego tematu, o którym mówił pan poseł Zdrada, przygotowujemy się już od dłuższego czasu. Są już wykonane cztery bardzo poważne ekspertyzy. Będziemy je analizowali z udziałem wielu autorów i specjalistów. Planujemy posiedzenie, chociaż nie wiadomo, czy to jedno posiedzenie nam wystarczy, jeżeli mamy przygotować materiały do plenarnej debaty sejmowej.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PoselJanZaciura">Pan poseł Puzyna podtrzymał propozycję pani poseł Urbanowicz w sprawie podziału Komisji na zespoły. Pan poseł Zdrada wypowiedział się przeciwko temu wnioskowi i ja zgadzam się z argumentacją pana posła Zdrady. Nie oznacza to, że mamy nie mieć zespołów komisyjnych, które będą dokonywały wizytacji w terenie, ale nie chciałbym tego traktować jako podkomisji, bo mamy tylko jedną stałą podkomisję do spraw budżetowych. Rozbijanie nas pomiędzy zespoły wcale nie poprawi naszej sprawności ani efektywności.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PoselJanZaciura">Gdyby pan poseł Puzyna zgodził się na niepodtrzymanie tej propozycji, nie kontynuowalibyśmy już dyskusji w tej sprawie. Będziemy pracowali, powołując zespoły wyjazdowe czy studyjne, ale nie dzielmy Komisji na segmenty, tj. tych, którzy zajmują się szkolnictwem wyższym i nauką, i tych, którzy zajmują się oświatą powszechną i edukacją. Jest to niedobry pomysł.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselWlodzimierzPuzyna">Mam wrażenie, że nie zostałem dobrze zrozumiany albo niezbyt jasno wyraziłem swoje intencje. Proszę zwrócić uwagę, że pewna specjalizacja w obrębie Komisji stała się faktem i ma charakter zupełnie naturalny. Jest zazwyczaj tak, że na wszystkich posiedzeniach problemowych Komisji zabierają głos głównie zainteresowani danym tematem czy tematami. Pozostali albo mają w tym czasie posiedzenia innych komisji, albo inne prace, bo coraz częściej zdarza się tak, że równocześnie dzieją się różne rzeczy. Podział na takie zespoły tematyczne stał się faktem. Obecnie zebranie takiego zespołu uchodzi praktycznie za posiedzenie plenarne Komisji i ci, którzy są poza gronem osób zainteresowanych - nieobecni, a czasem obecni, ale nie zawsze obecni myślami na posiedzeniu Komisji, nie znają kwintesencji obrad i pozostaje ona poza ich świadomością.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PoselWlodzimierzPuzyna">Można by więc usprawnić pracę Komisji w taki sposób, aby nazwać to, co się faktycznie stało i zobowiązać te zespoły do przedstawienia kwintesencji swoich obrad na plenarnym posiedzeniu. Wtedy przynajmniej forum plenarne miałoby szanse dowiedzenia się o tym, co działo się na poszczególnych polach zainteresowań szczegółowych. Jest to propozycja, która jest szansą usprawnienia pracy Komisji i podaję ją tylko z takim uzasadnieniem. Jeśli Komisja uzna, że jest to formuła nie do przyjęcia, to oczywiście nie będę się przy tym upierał.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselJanZaciura">Jak ten wniosek, który pan podtrzymuje, ma brzmieć w odniesieniu do planu pracy?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselWlodzimierzPuzyna">Oznacza to podział wszystkich zapisanych w planie tematów na dwie pule: jedną - obejmującą problemy szkolnictwa wyższego i nauki, i drugą - obejmującą problemy oświaty czy edukacji. Gdyby założyć, że będziemy to realizować w systemie szeregowym, to szanse realizacji planu są ograniczone. Możemy natomiast tak zorganizować nasze szyki, aby mogły pracować równolegle, to wówczas jest szansa na to, że plan można byłoby wykonać z udziałem wszystkich w formułowaniu konkluzji czy wniosków.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Proszę, aby pan poseł zwrócił uwagę, że sejmowa Komisja Edukacji, Nauki i Postępu Technicznego ma się tym obszarem tematów zajmować w całości. Na to zdecydowaliśmy się na początku kadencji i mamy ściśle określony zakres i obszar naszych zainteresowań i kompetencji. Wydaje mi się, że niejednokrotnie mówiliśmy, iż bardzo niedobrze jest patrzeć na problemy edukacji jako poszatkowane i fragmentaryczne. Prosiłabym pana posła, aby wycofał ten wniosek, ponieważ wydaje mi się, że jest on nieregulaminowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselJanZaciura">Cały czas prowadzę dyskusję w kierunku takiej konkluzji. Nie chciałbym poddawać pod głosowanie wniosku nieregulaminowego, który, gdyby został przyjęty, mógłby spowodować, że nie wyczerpiemy naszego planu w sensie merytorycznym. Niewiele czasu pozostało nam do końca kadencji, a nie zastanawiamy się nad meritum naszego planu pracy, tylko nad problemem, jakby się tu poróżnić czy podzielić, a w rezultacie utrudnić dochodzenie do konkluzji, o których mówili pan poseł Zdrada i pani poseł Jaruga-Nowacka. Członkowie prezydium Komisji są jednoznacznie przekonani o niezasadności tego wniosku. Czy może pan poseł wycofać ten wniosek?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselWlodzimierzPuzyna">Wycofuję ten wniosek, ponieważ widzę, że państwo nie rozumieją jego sensu, a nie chciałbym przedłużać dyskusji. Nie warto tego kontynuować.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselJerzyZdrada">Panie pośle, ja rozumiem pański wniosek i przedstawiłem swoją kontrargumentację. Wobec tego nie jest to kwestia rozumienia czy nierozumienia wniosku; jest to kwestia innego podejścia metodycznego do pracy i nic więcej.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselJanZaciura">Dziękuję. Przechodzimy do szczegółów planu pracy. Pan poseł Skubis wycofał swój wniosek o skreślenie z planu pkt. 5, ale upiera się przy skreśleniu pkt. 7, który dotyczy sytuacji szkół polskich za granicą. Nie wiem, jak można by omówić ten temat bez naszego udziału. Proponuję, aby przyjąć propozycję prezydium.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselAnnaZalewska">Ten temat rozważa Komisja Łączności z Polakami za Granicą, ale zajmuje się głównie szkołami polskimi na Wschodzie, a nie na całym świecie. I ten temat będzie tam dyskutowany.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PoselJanZaciura">To są jednak dwie różne kwestie. My interesujemy się np. szkołą polską w Paryżu, a nie tylko szkolnictwem Polonii na Wschodzie.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PoselJanZaciura">Czy pan poseł Skubis podtrzymuje wniosek o wycofanie tego tematu z planu pracy?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselIreneuszSkubis">Wycofuję wszystkie swoje propozycje dotyczące ogra-niczenia planu pracy i w ten sposób ułatwię panu przewodniczącemu prowadzenie obrad.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PoselJanZaciura">Dziękuję. Do pkt. 12 w planie pracy zostały zgłoszone dwa wnioski.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PoselJanZaciura">Wniosek pana posła Kopcia jest taki, aby przy rozpatrywaniu tego tematu uwzględnić też problemy zaopatrzenia szkół w środki dydaktyczne i pomoce naukowe. Czy mamy dodać ten punkt do porządku posiedzenia planowanego na dzień 27 marca?</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#PoselJanZaciura">W głosowaniu przyjęto tę propozycję przy 3 głosach sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#PoselJanZaciura">Uwzględniliśmy propozycję pana posła Kopcia.</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#PoselJanZaciura">Pani poseł Petryna proponuje wprowadzenie do planu pracy wyjazdowego posiedzenia Komisji w województwie olsztyńskim. Prezydium proponuje, aby posiedzenie dotyczące realizacji ustawy o systemie oświaty odbyło się w Warszawie. Pani poseł Petryna zgłosiła też drugi wariant, aby do Olsztyna wyjechał zespół poselski. Popieram ten wniosek i pani poseł też się na to zgadza. Być może do uzgodnienia jest termin.</u>
<u xml:id="u-35.5" who="#PoselJanZaciura">Uwagę pana dyrektora Lubiszewskiego uwzględniamy. Chodzi o zapisanie, że rozpa-trujemy sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za rok 1996 wraz z uwagami Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-35.6" who="#PoselJanZaciura">Wniosek pana posła Turki skonsultujemy z Komisją Obrony Narodowej.</u>
<u xml:id="u-35.7" who="#PoselJanZaciura">Został zgłoszony wniosek odbycia posiedzenia Komisji w Nowym Sączu w celu zapoznania się z funkcjonowaniem miejskiej strefy usług publicznych. Była jednak sugestia, aby wysłać tam tylko zespół studyjny. Proponował to pan poseł Zdrada.</u>
<u xml:id="u-35.8" who="#PoselJanZaciura">Kto popiera propozycję prezydium Komisji, aby odbyć wyjazdowe posiedzenie w Nowym Sączu?</u>
<u xml:id="u-35.9" who="#PoselJanZaciura">W głosowaniu 10 posłów poparło wniosek.</u>
<u xml:id="u-35.10" who="#PoselJanZaciura">Kto jest za wyjazdem zespołu studyjnego?</u>
<u xml:id="u-35.11" who="#PoselJanZaciura">Wniosek ten poparło 7 posłów.</u>
<u xml:id="u-35.12" who="#PoselJanZaciura">Komisja przyjęła propozycję prezydium.</u>
<u xml:id="u-35.13" who="#PoselJanZaciura">Kto jest za przyjęciem całego planu pracy Komisji z uwagami i propozycjami zmian i uzupełnień?</u>
<u xml:id="u-35.14" who="#PoselJanZaciura">Plan pracy przyjęto przy 3 głosach wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-35.15" who="#PoselJanZaciura">Dziękuję. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>