text_structure.xml
14.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełStanisławJanas">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich obecnych. Na dzisiejszym posiedzeniu zajmiemy się informacją Najwyższej Izby Kontroli na temat przepisów dotyczących korupcji. Marszałek Sejmu zwrócił się do Komisji do spraw Kontroli Państwowej z propozycją wstępnego rozpatrzenia nadesłanych przez Najwyższą Izbę Kontroli dokumentów. Prezydium Sejmu uznało, że - zgodnie z wnioskiem Najwyższej Izby Kontroli - należałoby przeprowadzić debatę parlamentarną na temat korupcji. Przewodniczący Komisji do spraw Kontroli Państwowej zwrócił się do Komisji Obrony Narodowej o opinię. Chciałbym podkreślić, że będzie to wstępna opinia, która będzie przedmiotem dalszych prac na posiedzeniu Komisji do spraw Kontroli Państwowej. Zasadnicza debata na ten temat odbędzie się w parlamencie, po wyznaczeniu terminu przez Prezydium Sejmu. Czy ktoś z państwa ma uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń. Uznaję, że porządek obrad został przyjęty. Proszę posła Jana Sieńko o przedstawienie wprowadzenia do dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełJanSieńko">Przedstawię państwu swoje uwagi jako członek Komisji Obrony Narodowej, który kieruje pracami stałej podkomisji do spraw budżetu i finansów Ministerstwa Obrony Narodowej, a także jako długoletni pracownik Najwyższej Izby Kontroli. Z tego powodu sprawy te nie są mi obce. Chciałbym krótko powiedzieć, że przedstawiony przez Najwyższą Izbę Kontroli materiał jest dosyć ciekawy. Przejawia się w nim troska naszego państwa, w tym Sejmu, a konkretnie mówiąc jego instrumentu, którym jest Najwyższa Izba Kontroli, o ograniczenie patologii związanych z przestępczością gospodarczą, a przede wszystkim korupcją. Przejrzeliśmy dokładnie nadesłane materiały. W szczególny sposób odnieśliśmy się do zjawisk związanych z brakiem społecznej aprobaty dla zachowań korupcyjnych, mogących występować w obszarze obronności kraju. Taki zakres najbardziej nas interesuje. Chciałbym zauważyć, że przygotowany przez Najwyższą Izbę Kontroli materiał dotyczy wielu różnych obszarów naszej gospodarki. Omówiono w nim różne problemy, poczynając od rozwoju gospodarki, a kończąc na lasach. W tej chwili oczekujemy jeszcze na wystąpienie przedstawiciela Ministerstwa Obrony Narodowej, a także na głosy w dyskusji. Jednak już teraz chciałbym zasugerować, żeby na dzisiejszym posiedzeniu Komisja przyjęła wstępną opinię, która jest potrzebna Komisji do spraw Kontroli Państwowej. Mam na myśli opinię na temat zaproponowanych przez Najwyższą Izbę Kontroli rozwiązań związanych ze zwalczaniem korupcji w obszarze obronności państwa. Jeśli przyjmą państwo tę sugestię, to w ciągu dwóch lub trzech dni będę mógł przedstawić ostateczną wersję opinii, uwzględniającą przebieg dyskusji. Uważam, że Komisja po zapoznaniu się z informacją Ministerstwa Obrony Narodowej, a także z materiałem Najwyższej Izby Kontroli oraz po przeprowadzeniu dyskusji powinna pozytywnie zaopiniować propozycje działań zmierzających do realizacji wniosków sformułowanych przez Najwyższą Izbę Kontroli. Pozytywnie należałoby również ocenić przyjęte już rozwiązania prawne, których celem jest ograniczenie korupcji. W szczególności dotyczy to obszaru zamówień publicznych, a zwłaszcza zakupów uzbrojenia i sprzętu bojowego. Według mojej wiedzy jest to obszar, w którym mogą występować największe możliwości korupcji. Ważną sprawą jest realizacja wniosków pokontrolnych w obszarze dotyczącym wypracowania, zawierania i przestrzegania umów przetargowych. Jest to jeden z najważniejszych czynników w zakresie odpowiedzialności finansowej, który ma wpływ na niwelowanie zjawisk patologicznych oraz nieprawidłowości korupcyjnych, a także przeciwdziałanie im. Jest o tym mowa w pkt. 3 pisma skierowanego do marszałka Marka Borowskiego, w którym znalazły się wnioski dotyczące przepisów regulujących udzielanie zamówień publicznych. Sugeruję, żeby w opinii zaznaczyć, iż zdaniem Komisji ważnym elementem będzie wychodząca naprzeciw postulatom Najwyższej Izby Kontroli nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2001–2006. Chciałbym także zaproponować, żeby Komisja podzieliła generalny pogląd Kolegium Najwyższej Izby Kontroli o konieczności przeprowadzenia debaty sejmowej na temat systemowych rozwiązań zapobiegania korupcji we wszystkich obszarach. W tym zakresie należy wykorzystać wnioski sformułowane przez Najwyższą Izbę Kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełStanisławJanas">Czy przedstawiciel Najwyższej Izby Kontroli chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejMaciejGórski">Chciałbym zaznaczyć, że wykonując dyspozycje zawarte w materiałach Najwyższej Izby Kontroli, w dniu 14 listopada 2002 r. skierowano do marszałka Sejmu projekt ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych. W projekcie zawarty został przepis, który zawiera bezwzględny zakaz wchodzenia żołnierzy w skład organów spółek, fundacji i innych przedsiębiorstw. Przepisem tym objęto żołnierzy zawodowych pełniących funkcje szefów sztabów, zarządów oraz rodzajów sił zbrojnych, których stanowiska nie znajdują odpowiednika w części cywilnej przepisów, dotyczących urzędu ministra oraz Ministerstwa Obrony Narodowej. Przewidziano rozszerzenie obowiązujących przepisów w projekcie ustawy. Rozszerzona zostanie grupa osób objętych tzw. przepisami antykorupcyjnymi. Wydaje się, że wprowadzenie do projektu ustawy tego typu bezwzględnych zapisów jest z naszej strony działaniem, które ma ograniczyć możliwości działalności żołnierzy zawodowych w jakichkolwiek spółkach prawa handlowego oraz fundacjach. Minister obrony narodowej zaproponował, żeby na żołnierzy zawodowych nałożony został obowiązek uzyskiwania w określonych sytuacjach zgody przełożonych na uczestnictwo w jakichkolwiek spotkaniach, które mogłyby budzić podejrzenie o działalność lobbingową.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełStanisławJanas">Chciałbym państwa poinformować, że w dzisiejszym posiedzeniu Komisji bierze udział wicedyrektor Departamentu Spraw Obronnych Najwyższej Izby Kontroli Marek Adamiak. Czy chciałby pan zabrać głos w sprawie, o której mówimy?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuwNajwyższejIzbieKontroliMarekAdamiak">W tym przypadku nie zgłaszaliśmy wniosku de lege ferenda, które wypływałyby z naszych kontroli. Nie było takich wniosków, które należałoby zrealizować w najbliższym czasie. Należy stwierdzić, że wszystkie zgłoszone wnioski zostały zrealizowane przez Ministerstwo Obrony Narodowej oraz Agencję Mienia Wojskowego. W skierowanym do Sejmu projekcie uwzględniony został nasz wniosek, który dotyczył sprzedaży nieruchomości. Przypomnę, że chodziło tu o sporną kwestię dotyczącą tego, czy można je sprzedawać bez przetargu. Kwestia ta została rozstrzygnięta w sposób jednoznaczny w projekcie ustawy. Podzielam pogląd, który dotyczył wszystkich propozycji w sprawach dotyczących zamówień publicznych. Ze wszystkich kontroli - a zwłaszcza dotyczących wykonania budżetu - wynikało, że na tym polu jest jeszcze wiele do zrobienia. Można powiedzieć, że na wykonywanie przepisów ustawy o zamówieniach publicznych zwracamy szczególną uwagę. Dokładnie badamy działania związane z zakupem sprzętu i uzbrojenia. Sprawa ta jest objęta szczególną uwagą przy każdej kontroli. Optymistyczne jest to, że z każdym rokiem sytuacja w tym zakresie ulega poprawie. Sformułowaliśmy wniosek, który został już zrealizowany. Od wielu lat Najwyższa Izba Kontroli występowała z postulatem dotyczącym rozdzielania funkcji planowania, finansowania oraz wykonania zamówienia przez zamawiającego. Wniosek ten został wykonany. Funkcje dotyczące planowania w sposób jednoznaczny zostały przypisane Sztabowi Generalnemu Wojska Polskiego. Finansowaniem zamówień zajmuje się Departament Budżetowy Ministerstwa Obrony Narodowej. Natomiast realizacją zamówień zajmuje się Departament Zaopatrywania Sił Zbrojnych Ministerstwa Obrony Narodowej. Moim zdaniem jest to fundamentalna zmiana, która pozwala na prawidłowe uregulowanie spraw dotyczących zamówień publicznych w Ministerstwie Obrony Narodowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełStanisławJanas">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Warto zauważyć, że z problematyką tą spotykamy się przy omawianiu problematyki przetargów na sprzęt wojskowy i uzbrojenie. O problemach tych debatujemy także w trakcie oceny wykonania budżetu, gdy rozliczamy realizację zamówień uzbrojenia i sprzętu. Ciągle powraca temat tzw. zamówień w trybie z wolnej ręki. Nie zawsze zastosowanie takiego trybu ma charakter korupcyjny. Należy jednak pamiętać o tym, że w ten sposób pomijane są przepisy o przetargach. Spotykamy się także z różnymi problemami, które wynikają z faktu, że minister obrony narodowej zarządza zakładami zbrojeniowymi. Przypomnę, że pod jego nadzorem pozostaje 12 zakładów remontowo produkcyjnych. Minister chciałby uratować te zakłady. W związku z tym przetargi nie zawsze prowadzone są całkowicie zgodnie z obowiązującymi procedurami. Zauważamy ten problem. Zwracają nam na to uwagę dyrektorzy innych przedsiębiorstw, którzy nie wiedzą, dlaczego przegrali przetarg, chociaż są jedynym producentem danego wyrobu. O takich problemach sygnalizowaliśmy wcześniej. Napływają do nas także informacje o problemach występujących w innych jednostkach, w tym np. w wojskowych firmach budowlanych i handlowych. Nie będę ich teraz wymieniać. Usłyszeliśmy, że prawie wszystkie wnioski sformułowane w tym zakresie przez Najwyższą Izbę Kontroli zostały już zrealizowane. Wydaje mi się, że w opinii Komisji powinniśmy zaznaczyć, że wnioski Najwyższej Izby Kontroli zostały już zrealizowane m.in. w projekcie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych. W projekcie rozwiązano sprawę udziału żołnierzy zawodowych w radach nadzorczych spółek i ich zarządach. Czy mają państwo inne propozycje lub uwagi? Nie widzę zgłoszeń. W tej sytuacji poproszę posła Jana Sieńko o przedstawienie ostatecznej wersji projektu opinii Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełJanSieńko">Przedstawię państwu projekt opinii nr 9 Komisji Obrony Narodowej. Będzie to opinia przyjęta dla Komisji do spraw Kontroli Państwowej w sprawie informacji Najwyższej Izby Kontroli o wynikach przeglądu przepisów prawnych w zakresie zwalczania korupcji dotyczącej obszarów obronności państwa, uchwalona na posiedzeniu w dniu 8 kwietnia 2003 r. Proponuję, żeby opinia otrzymała brzmienie: „Komisja Obrony Narodowej na posiedzeniu w dniu 8 kwietnia 2003 r. rozpatrzyła wnioski wynikające z kontroli przeprowadzonych przez Najwyższą Izbę Kontroli w zakresie funkcjonowania prawa w części dotyczącej obszarów obronności państwa. Komisja po zapoznaniu się z informacjami Ministerstwa Obrony Narodowej oraz przeprowadzeniu dyskusji pozytywnie opiniuje zarówno przedstawione działania zmierzające do realizacji wniosków Najwyższej Izby Kontroli, jak również już przyjęte rozwiązania prawne, które mają na celu ograniczanie korupcji. Dotyczy to w szczególności obszaru zamówień i zakupu uzbrojenia i sprzętu bojowego, który to obszar może stwarzać możliwości jej występowania. Realizacja wniosków pokontrolnych w obszarze planowania, zawierania i przestrzegania trybu umów przetargowych, to jeden z najważniejszych czynników w zakresie odpowiedzialności finansowej, mających wpływ na niwelowanie i przeciwdziałanie zjawiskom patologicznym oraz nieprawidłowościom korupcyjnym. Dotyczy to w tym względzie zakresu odpowiedzialności resortu obrony narodowej, jak i Agencji Mienia Wojskowego i Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. Komisja jednocześnie z satysfakcją stwierdza, że zdecydowana większość wniosków pokontrolnych w tym zakresie została na wniosek Najwyższej Izby Kontroli już zrealizowana. Zdaniem Komisji, ważnym elementem, wychodzącym naprzeciw w tym względzie, będzie nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych RP oraz ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych. Komisja podziela także generalny pogląd Kolegium Najwyższej Izby Kontroli o stosowności przeprowadzenia debaty sejmowej w sprawie wprowadzenia systemowych rozwiązań, zapobiegających korupcji oraz wykorzystywania w tym zakresie wniosków Najwyższej Izby Kontroli.”. Pod treścią opinii podpisze się przewodniczący Komisji Obrony Narodowej. Projekt opinii uzupełniłem zapisami dotyczącymi spraw poruszanych w trakcie dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełStanisławJanas">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie tego projektu? Czy mają państwo jakieś uwagi lub propozycje zmian? Nie widzę zgłoszeń. W takim razie poddaję treść opinii pod głosowanie. Kto z państwa jest za przyjęciem opinii w brzmieniu przedstawionym przed chwilą przez posła Jana Sieńko? Stwierdzam, że opinia została przyjęta jednomyślnie. Proponuję, żeby sprawozdawcą Komisji, który będzie reprezentował naszą Komisję na posiedzeniu Komisji do spraw Kontroli Państwowej został poseł Jan Sieńko. Rozumiem, że na tym posiedzeniu Komisja do spraw Kontroli Państwowej podejmie decyzję w sprawie przeprowadzenia debaty sejmowej. Czy ktoś z państwa ma inne propozycje? Nie widzę zgłoszeń. Kto z państwa jest za powierzeniem obowiązków sprawozdawcy posłowi Janowi Sieńko? Stwierdzam, że poseł Jan Sieńko został jednogłośnie wybrany na sprawozdawcę Komisji. Na tym wyczerpaliśmy porządek dzisiejszych obrad. Dziękuję państwu za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>