text_structure.xml
32.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Otwieram posiedzenie Komisji Transportu i Łączności. Posiedzenie Komisji Transportu i Łączności zostało zwołane na podstawie art. 78 pkt 2 na żądanie grupy posłów wchodzących w skład Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełJózefDąbrowski">Przed chwilą uzyskałem informację, że minister transportu i gospodarki morskiej nie zdążył jeszcze wrócić do Warszawy z uroczystości odbywających się w Toruniu.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PosełJózefDąbrowski">Członkowie Komisji Transportu i Łączności powinni podjąć jedyną właściwą decyzję, a mianowicie przerwać posiedzenie i przełożyć je na czwartek lub piątek.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PosełJózefDąbrowski">Czy ktoś z członków Komisji Transportu i Łączności ma jakąś propozycję w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełKarolDziałoszyński">Proponuję przełożenie posiedzenia na dzień jutrzejszy. W związku z faktem, że terminy posiedzeń komisji i podkomisji sejmowych są już ustalone, proponuję zwołanie posiedzenia Komisji Transportu i Łączności w godzinach popołudniowych. Uważam, że zaproponowany termin będzie odpowiadał również ministrowi transportu i gospodarki morskiej, bez którego prace są bezzasadne i wykraczają poza kompetencje Komisji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełKarolDziałoszyński">Sekretariat Komisji ustali dokładną godzinę i poinformuje o decyzji członków Komisji Transportu i Łączności.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Po pierwsze, termin posiedzenia powinien być uzgodniony z ministrem transportu i gospodarki morskiej, Eugeniuszem Morawskim, co pozwoli uniknąć sytuacji, w której się obecnie znaleźliśmy.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Po drugie, nie wiem, co powinno wyniknąć z posiedzenia dotyczącego omawianego zagadnienia.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Uważam, że kreowanie polityki kadrowej Polskich Kolei Państwowych nie jest kompetencją władzy ustawodawczej, którą stanowi Sejm i komisje sejmowe. Minister tran-sportu i gospodarki morskiej działa na podstawie ustawy o przedsiębiorstwie państwowym „Polskie Koleje Państwowe”. Powinniśmy zadać ministrowi pytanie, czy prawo zostało naruszone. Jeżeli tak się nie stało, wówczas możemy przyjąć do wiadomości wyłącznie informację o aktualnej sytuacji w przedsiębiorstwie państwowym „Polskie Koleje Państwowe” po odwołaniu przez ministra transportu i gospodarki morskiej przewodniczącego Rady PKP.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Bez obecności ministra transportu i gospodarki morskiej Komisja Transportu i Łączności nie ma podstaw do przyjęcia jakiejkolwiek opinii. W informacji przekazanej przez ministra Morawskiego przewodniczącemu Dąbrowskiemu wyszczególnione są powody, dla których dokonano zmiany personalnej. Dlatego też, wyłącznie minister Morawski może uzasadnić swoją decyzję.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Proponuję zwołać posiedzenie Komisji Transportu i Łączności po uzgodnieniu terminu z ministrem transportu i gospodarki morskiej, nie później jednak niż w najbliższy piątek.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Po wysłuchaniu uzasadnienia ministra Morawskiego Komisja Transportu i Łączności zdecyduje, czy wyrazić opinię Komisji w omawianej sprawie, czy też, jeżeli decyzja ministra jest zgodna z prawem, przyjmiemy informację o odwołaniu przewodniczącego Rady PKP.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełStanisławWądołowski">Sejm powinien stać na straży prawa. Jeżeli prawo zostało naruszone, trzeba poznać opinię obu stron w omawianej sprawie.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełStanisławWądołowski">Przyznaję, że nie zapoznałem się jeszcze z pismem przedłożonym przez ministra Morawskiego.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełStanisławWądołowski">Informuję, że na sali obecny jest Wojciech Wardacki.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Pośle Wądołowski, w omawianej sprawie nie ma drugiej strony. Stroną jest minister transportu i gospodarki morskiej, działający na podstawie ustawy o przedsiębiorstwie państwowym „Polskie Koleje Państwowe”. W określonym ustawowo trybie minister powołuje i odwołuje Radę PKP i jej przewodniczącego.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Komisja może jedynie traktować ministra transportu i gospodarki morskiej jako człowieka, który działał zgodnie z prawem bądź je naruszył.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Uważam, że obecność ministra Morawskiego jest niezbędna.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełElżbietaPielaMielczarek">Szanuję suwerenne prawo grupy posłów do złożenia wniosku o zwołanie posiedzenia Komisji w trybie pilnym.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełElżbietaPielaMielczarek">Chciałam jednak złożyć pewne oświadczenie. Otóż, przewodniczący Rady PKP, Wojciech Wardacki jest obecny na posiedzeniu Komisji Transportu i Łączności po raz pierwszy.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełElżbietaPielaMielczarek">Przypominam, że członkowie Komisji Transportu i Łączności nie mogli wcześnej poznać przewodniczącego Wardackiego. Nie analizowaliśmy programu pracy w Radzie PKP, gdyż przewodniczący nie przedstawił wspomnianego programu Komisji.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PosełElżbietaPielaMielczarek">W dniu dzisiejszym Komisja Transportu i Łączności ma zająć się sprawami kadrowymi, do czego z całą pewnością nie została powołana.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełMarianBlecharczyk">Sądzę, że posiedzenie Komisji Transportu i Łączności należy odłożyć do czasu, gdy minister transportu i gospodarki morskiej, Eugeniusz Morawski będzie mógł uczestniczyć w obradach.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełMarianBlecharczyk">Nie zgadzam się w pełni z posłem Szarawarskim, który stwierdził, że kompetencją Komisji jest wyłącznie ustalenie, w trybie opinii ministra transportu i gospodarki morskiej, czy decyzja jest zgodna z prawem.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PosełMarianBlecharczyk">Uważam, że osoba, która wydała decyzję, nie powinna rozstrzygać o zgodności decyzji z prawem.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PosełMarianBlecharczyk">Komisja Transportu i Łączności ma określone kompetencje w tym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Komisja nie ma takich kompetencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełMarianBlecharczyk">Nie chcę dyskutować na ten temat. Komisja może jednak wystąpić o sprawdzenie procedury i jej zgodności z prawem.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełMarianBlecharczyk">Odnośnie do kompetencji Rady Nadzorczej PKP i trybu jej działania, w kontekście ustawy o przedsiębiorstwie państwowym „Polskie Koleje Państwowe”...</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Pośle Blecharczyk, mówimy o Radzie PKP, a nie o Radzie Nadzorczej PKP.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełMarianBlecharczyk">Oczywiście. Polskie Koleje Państwowe jest to przedsiębiorstwo państwowe, a nie spółka.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełMarianBlecharczyk">Jeżeli członkowie Komisji Transportu i Łączności będą tym zainteresowani i w dniu dzisiejszym podejmiemy stosowną decyzję, wówczas na przełożonym posiedzeniu Komisja wysłucha opinii przewodniczącego Wojciecha Wardackiego.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PosełMarianBlecharczyk">Takie rozwiązanie wydaje się być celowe z uwagi na to, że w świetle informacji przedłożonej przez ministra transportu i gospodarki morskiej podstawą jego decyzji były między innymi efekty działania Rady PKP w ostatnim okresie.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PosełMarianBlecharczyk">Zgłaszam wniosek o umożliwienie członkom Komisji Transportu i Łączności wysłuchania informacji dotyczącej kompetencji i efektów działania Rady PKP.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PosełMarianBlecharczyk">Proponuję również zamknięcie dyskusji i przełożenie posiedzenia na dzień jutrzejszy w godzinach popołudniowych po uzgodnieniu terminu z ministrem Morawskim.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełJózefDąbrowski">W kolejności głos zabiorą: poseł Wądołowski i poseł Kaczmarek.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełStanisławWądołowski">Chciałbym poinformować poseł Pielę-Mielczarek, że na posiedzeniu Komisji rozmawialiśmy z członkami poprzedniej Rady PKP. Wydaje mi się, że nie zaprosiliśmy nowych członków Rady PKP na posiedzenie Komisji i nie umożliwiliśmy przewodniczącemu Wardackiemu przedstawienia programu pracy w Radzie PKP. Nowa Rada PKP działała krótko, bo około 4 miesięcy.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełStanisławWądołowski">Uważam, że Komisja Transportu i Łączności musi sprawdzić, czy decyzja ministra transportu i gospodarki morskiej jest zgodna z prawem, czy narusza je.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PosełStanisławWądołowski">Chciałbym, aby przewodniczący Komisji udzielił głosu przewodniczącemu Wojciechowi Wardackiemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełSewerynKaczmarek">Proszę o uzupełnienie przedłożonego materiału o daty i podstawę odwołania przewodniczącego Rady PKP.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PosełSewerynKaczmarek">Ustawa o przedsiębiorstwie państwowym „Polskie Koleje Państwowe” przewiduje trzy warunki niezbędne do odwołania przewodniczącego Rady PKP. Tymczasem w informacji jest enigmatyczne sformułowanie o następującej treści: „1) niewykonane nałożonych przeze mnie zadań do realizacji przez Radę PKP:</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PosełSewerynKaczmarek">- przekazanych osobiście przez ministra transportu i gospodarki morskiej na posiedzeniu Rady PKP w dniu 6 lutego 1998 roku,</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PosełSewerynKaczmarek">- przekazanych moim pismem z dnia 26 marca bieżącego roku, a powtórzonych pismem z dnia 28 maja 1998 roku,</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#PosełSewerynKaczmarek">- przekazanego w moim piśmie z dnia 25 maja 1998 roku”.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#PosełSewerynKaczmarek">Proszę o uzupełnienie informacji o wyjaśnienia w trybie pilnym przed spotkaniem, gdyż nie możemy debatować nad dokumentami, o których nic nie wiemy. Chyba, że wspomniane dokumenty są ściśle tajne lub poufne.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Chciałbym przedstawić odpowiednie zapisy rozdziału 6 ustawy o przedsiębiorstwie państwowym „Polskie Koleje Państwowe” dotyczące organów i przedstawicielstwa.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PosełJózefDąbrowski">Artykuł 24 ma następującą redakcję:</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PosełJózefDąbrowski">„1. Rada PKP składa się z 9 członków.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PosełJózefDąbrowski">2. Członków Rady PKP, w tym przewodniczącego i wiceprzewodniczącego, powołuje minister transportu i gospodarki morskiej.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PosełJózefDąbrowski">3. Kadencja Rady PKP, z zastrzeżeniem ust. 4, trwa 4 lata i upływa po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego PKP za ostatni rok obrotowy.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#PosełJózefDąbrowski">4. Kadencja pierwszej Rady PKP trwa 2 lata.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#PosełJózefDąbrowski">5. Rada PKP działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu, zatwierdzonego przez ministra transportu i gospodarki morskiej.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#PosełJózefDąbrowski">6. Uchwały Rady PKP zapadają bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej 5 jej członków. W przypadku głosowania nie rozstrzygniętego liczbą głosów decyduje głos przewodniczącego Rady PKP”.</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#PosełJózefDąbrowski">Zadania Rady PKP określa art. 27 ustawy w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-15.9" who="#PosełJózefDąbrowski">„Rada PKP:</u>
<u xml:id="u-15.10" who="#PosełJózefDąbrowski">1) powołuje i odwołuje prezesa Zarządu PKP - Dyrektora Generalnego PKP oraz, na jego wniosek, pozostałych członków Zarządu PKP,</u>
<u xml:id="u-15.11" who="#PosełJózefDąbrowski">2) uchwala statut PKP i jego zmiany, na wniosek Zarządu PKP,</u>
<u xml:id="u-15.12" who="#PosełJózefDąbrowski">3) zatwierdza regulamin Zarządu PKP,</u>
<u xml:id="u-15.13" who="#PosełJózefDąbrowski">4) dokonuje okresowej i rocznej oceny działalności PKP oraz Zarządu PKP,</u>
<u xml:id="u-15.14" who="#PosełJózefDąbrowski">5) opiniuje i przedstawia do zatwierdzenia ministrowi transportu i gospodarki morskiej roczne sprawozdania finansowe PKP wraz z opinią biegłego rewidenta i raportem z badania,</u>
<u xml:id="u-15.15" who="#PosełJózefDąbrowski">6) zatwierdza roczny plan rzeczowo-finansowy PKP,</u>
<u xml:id="u-15.16" who="#PosełJózefDąbrowski">7) opiniuje wieloletnie programy rozwojowe,</u>
<u xml:id="u-15.17" who="#PosełJózefDąbrowski">8) wyraża zgodę na przystąpienie PKP do spółki lub innego wspólnego przedsięwzięcia kapitałowego wymagającego wniesienia przez PKP wkładu przewyższającego granicę wartości określoną w statucie oraz na zaciąganie zobowiązań przekraczających granice statutowe,</u>
<u xml:id="u-15.18" who="#PosełJózefDąbrowski">9) zatwierdza projekty likwidacji linii kolejowych lub ich części,</u>
<u xml:id="u-15.19" who="#PosełJózefDąbrowski">10) ocenia i zatwierdza kierunki polityki zatrudnienia i płac,</u>
<u xml:id="u-15.20" who="#PosełJózefDąbrowski">11) wykonuje czynności prawne w zakresie stosunku pracy członków Zarządu PKP oraz określa warunki ich pracy i płacy,</u>
<u xml:id="u-15.21" who="#PosełJózefDąbrowski">12) uchwala swój regulamin oraz przedstawia go ministrowi transportu i gospodarki morskiej do zatwierdzenia,</u>
<u xml:id="u-15.22" who="#PosełJózefDąbrowski">13) opiniuje projekt umowy oraz projekty protokołów określonych w art. 17,</u>
<u xml:id="u-15.23" who="#PosełJózefDąbrowski">14) opiniuje inne sprawy wniesione przez ministra transportu i gospodarki morskiej lub Zarząd PKP,</u>
<u xml:id="u-15.24" who="#PosełJózefDąbrowski">15) wykonuje inne zadania określone w ustawie oraz statucie PKP”.</u>
<u xml:id="u-15.25" who="#PosełJózefDąbrowski">Odwołanie członka Rady PKP reguluje art. 26 ustawy w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-15.26" who="#PosełJózefDąbrowski">„1. Członek Rady PKP nie może pełnić swojej funkcji dłużej niż dwie kolejne kadencje.</u>
<u xml:id="u-15.27" who="#PosełJózefDąbrowski">2. Członka Rady PKP może odwołać minister transportu i gospodarki morskiej w przypadku:</u>
<u xml:id="u-15.28" who="#PosełJózefDąbrowski">1) rezygnacji złożonej na piśmie,</u>
<u xml:id="u-15.29" who="#PosełJózefDąbrowski">2) ciężkiej choroby uniemożliwiającej sprawowanie funkcji,</u>
<u xml:id="u-15.30" who="#PosełJózefDąbrowski">3) skazania prawomocnym wyrokiem za popełnione przestępstwa z winy umyślnej,</u>
<u xml:id="u-15.31" who="#PosełJózefDąbrowski">4) rażącego naruszenia regulaminu Rady PKP,</u>
<u xml:id="u-15.32" who="#PosełJózefDąbrowski">5) działania na szkodę PKP.</u>
<u xml:id="u-15.33" who="#PosełJózefDąbrowski">3. W przypadku odwołania członka lub jego śmierci przed upływem kadencji, minister transportu i gospodarki morskiej powołuje nowego członka Rady PKP na okres do końca kadencji”.</u>
<u xml:id="u-15.34" who="#PosełJózefDąbrowski">W piśmie skierowanym do mnie i przedłożonym członkom Komisji Transportu i Łączności minister transportu i gospodarki morskiej powołuje się na art. 26 ust. 2 pkt 4 mówiący o rażącym naruszeniu regulaminu Rady PKP oraz pkt 5 dotyczący działania na szkodę PKP.</u>
<u xml:id="u-15.35" who="#PosełJózefDąbrowski">Są to bardzo ważne zarzuty. W odniesieniu do sytuacji PKP nie znajduję potwierdzenia zarzutów w przekazanej dokumentacji.</u>
<u xml:id="u-15.36" who="#PosełJózefDąbrowski">Być może, mój osąd nie jest w pełni obiektywny.</u>
<u xml:id="u-15.37" who="#PosełJózefDąbrowski">Niestety, minister Morawski jest nieobecny i dlatego nie może przedstawić wyjaśnień.</u>
<u xml:id="u-15.38" who="#PosełJózefDąbrowski">Przypominam, że zgłoszony został wniosek o przełożenie posiedzenia na dzień jutrzejszy w godzinach popołudniowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełKarolDziałoszyński">Chciałbym zabrać głos w omawianej sprawie.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PosełKarolDziałoszyński">Uważam, że powinniśmy ustalić termin pozwalający uzupełnić przedłożoną informację, zgodnie z wnioskiem posła Kaczmarka.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PosełKarolDziałoszyński">Aby minister transportu i gospodarki morskiej mógł ustosunkować się do pytań członków Komisji Transportu i Łączności, musi być obecny na posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PosełKarolDziałoszyński">Komisja Transportu i Łączności nie jest sądem i nie ma prawa wydawać wyroku w omawianej sprawie, gdyż nie należy to do kompetencji Komisji. Uważam, że dyskusję należy przeprowadzić wtedy, gdy będziemy dysponowali możliwie najpełniejszymi informacjami. W przeciwnym wypadku, członkowie Komisji Transportu i Łączności opuszczą posiedzenie w przekonaniu, że jedynie zapoznali się z przedłożonymi materiałami. Tymczasem, to prawnicy rozstrzygną, czy przedstawione przez ministra transportu i gospodarki morskiej interpretacje są zgodne z ustawą o przedsiębiorstwie państwowym „Polskie Koleje Państwowe”.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#PosełKarolDziałoszyński">Komisja Transportu i Łączności nie może przeprowadzić głosowania, w wyniku którego rozstrzygnie, czy decyzja ministra Morawskiego była zgodna z ustawą.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#PosełKarolDziałoszyński">Uważam, że termin powinien ustalić przewodniczący Dąbrowski po konsultacji z sekretariatem Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełZdzisławDenysiuk">Zgadzam się z wypowiedziami dotyczącymi spraw personalnych. Pamiętam, że w posiedzeniach Komisji uczestniczyliśmy również na wezwanie ministra. Przypominam, że w omawianym przedsiębiorstwie są zaangażowane również środki społeczne.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PosełZdzisławDenysiuk">Nie chcę dyskutować nad sprawozdaniem. Chciałbym jednak dowiedzieć się, jakie dodatkowe materiały mogą uzyskać członkowie Komisji Transportu i Łączności, skoro minister transportu i gospodarki morskiej został poinformowany o przedmiocie posiedzenia i w związku z tym przedstawił uzasadnienie odwołania Wojciech Wardackiego z funkcji przewodniczącego Rady PKP. Uważam, że dodatkowe materiały będą zawierały te same ogólne stwierdzenia.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PosełZdzisławDenysiuk">Przykładowo, w informacji jest zdanie mówiące o nieprzedłożeniu powodów niezadowalającego postępu prac związanych z przedłożeniem przez PKP protokołu na rok 1998 do umowy PKP ze skarbem państwa.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PosełZdzisławDenysiuk">Komisja Transportu i Łączności nie powinna rozstrzygać, czy decyzja ministra Mo-rawskiego jest zgodna z prawem, czy nie.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#PosełZdzisławDenysiuk">Proszę o przypomnienie ministrowi transportu i gospodarki morskiej faktu, że członkowie Komisji Transportu i Łączności byli kiedyś do jego dyspozycji i stawili się na posiedzeniu na wezwanie ministra.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#PosełZdzisławDenysiuk">Po drugie, chciałbym uczestniczyć w merytorycznej ocenie zarzutów, gdyż walczyłem o to, aby środki publiczne były kierowane do przedsiębiorstwa PKP. Dlatego też, chciałbym dowiedzieć, jacy ludzie kierują przedsiębiorstwem.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełKrzysztofOksiuta">Chciałbym, aby przewodniczący Komisji poprosił o przygotowanie, na kolejne posiedzenie, ekspertyzy prawnej w sprawie decyzji ministra transportu i gospodarki morskiej w kontekście warunków odwołania członka Rady PKP określonych w ustawie o przedsiębiorstwie państwowym „Polskie Koleje Państwowe”.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PosełKrzysztofOksiuta">Członkowie Komisji Transportu i Łączności nie powinni dyskutować na posiedzeniu o prawnych aspektach omawianej sprawy, lecz dysponować stosowną opinią prawników.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Czy poseł Wądołowski chce zabrać głos w omawianej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełStanisławWądołowski">Nie zgadzam się z przedstawionymi zarzutami.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PosełStanisławWądołowski">Byłem wiceprzewodniczącym rady stoczni i wiem, jak przebiegają prace tego organu. Każda wypowiedź jest nagrywana bądź spisywana, a rada podejmuje na każdym posiedzeniach uchwały.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PosełStanisławWądołowski">Dlatego też, poprosiłem aby przewodniczący Komisji udzielił głosu przewodniczącemu Wojciechowi Wardackiemu.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PosełStanisławWądołowski">Chciałbym poznać omawianą sprawę z punktu widzenia obu stron.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Oczywiście posiedzenie Komisji odbędzie się.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Podkreślam jednak, że należy określić, jakie są kompetencje Komisji w zakresie od-wołania lub przywrócenia pana Wojciecha Wardackiego na stanowisko przewodniczącego Rady PKP.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Uważam, że Komisja Transportu i Łączności, jako komisja sejmowa nie ma żadnych kompetencji w tym zakresie. Możemy jedynie przyjąć przedłożoną przez ministra informację.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Chciałbym dowiedzieć się, jaka jest intencja zwołania tego posiedzenia? Czy jest nią wysłuchanie informacji?</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Przypominam, że, poza stwierdzeniem ewentualnego naruszenia prawa, Komisja nie ma w tym zakresie żadnych kompetencji. Powyższa sprawa należy do właściwości ministra transportu i gospodarki morskiej.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Nie możemy zastępować władzy wykonawczej, jaką reprezentuje minister transportu i gospodarki morskiej w ramach prawa.</u>
<u xml:id="u-21.6" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Czy ktoś z członków Komisji Transportu i Łączności mógłby wyjaśnić, jaka jest intencja dzisiejszego posiedzenia i pod jakim kątem powinniśmy analizować przedłożoną informację?</u>
<u xml:id="u-21.7" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Uważam, że Komisja powinna ograniczyć się do wysłuchania przedstawionej informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełMarianBlecharczyk">Podzielam opinię przewodniczącego Szarawarskiego, który stwierdził, że Komisja nie jest powołana do zastępowania organów wykonawczych.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PosełMarianBlecharczyk">Przytoczę następujące stwierdzenie ministra Morawskiego zawarte w przedłożonym materiale: „Muszę jasno i wyraźnie poinformować kluby koalicyjne, właściwą komisję i podkomisję Sejmu RP, że jedną z przyczyn dramatycznej sytuacji w przedsiębiorstwie, była praca Rady PKP”.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PosełMarianBlecharczyk">Po pierwsze, Komisja Transportu i Łączności powinna się zająć tą sprawą, gdyż decyzja ministra Morawskiego była, jak to wynika z wyjaśnienia, podyktowana aktualną sytuacją w przedsiębiorstwie.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#PosełMarianBlecharczyk">Po drugie, jeżeli na aktualną sytuację miała, w znacznym stopniu, wpływ praca Rady PKP, to czy stało się to w okresie ostatnich 4 miesięcy, kiedy przewodniczącym Rady PKP był Wojciech Wardacki?</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#PosełMarianBlecharczyk">Uważam, że na aktualną sytuację w przedsiębiorstwie wpływ miały tylko działania prowadzone w okresie ostatnich 4 miesięcy. Uważam, że należy przeanalizować również konstrukcję budżetu resortu i PKP na rok 1998 oraz poznać opinię ministra transportu i gospodarki morskiej w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#PosełMarianBlecharczyk">Ponownie zgłaszam wniosek o to aby Komisja Transportu i Łączności uzyskała materiały z działań Rady PKP za okres, w którym przewodniczącym Rady PKP był Wojciech Wardacki.</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#PosełMarianBlecharczyk">Komisja Transportu i Łączności może poinformować ministra transportu i gospodarki morskiej w trybie dezyderatu o stanowisku Komisji w konkretnej kwestii personalnej, czy ogólniejszej kwestii funkcjonowania PKP.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełMieczysławStyczeń">Zgłoszone zostały dwa wnioski formalne.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PosełMieczysławStyczeń">Pierwszym z nich jest wniosek zgłoszony przez posła Blecharczyka o dostarczenie członkom Komisji Transportu i Łączności dodatkowych informacji odnośnie do wyjaśnienia przedłożonego przez ministra Morawskiego.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PosełMieczysławStyczeń">Drugi wniosek - o przygotowanie ekspertyzy prawnej zgłosił poseł Oksiuta.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#PosełMieczysławStyczeń">Proponuję poddanie pod głosowanie wniosku, zgodnie z którym przewodniczący Komisji tak szybko, jak to możliwe uzgodni z ministrem Morawskim termin posiedzenia, na którym minister mógłby być obecny osobiście.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#PosełMieczysławStyczeń">Proponuję również, aby przed wspomnianym posiedzeniem członkowie Komisji Transportu i Łączności otrzymali dodatkowe materiały, o które prosił poseł Blecharczyk i poseł Oksiuta, gdyż będą one pomocne w sformułowaniu decyzji.</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#PosełMieczysławStyczeń">Jeżeli wniosek zostanie przyjęty, wtedy posiedzenie Komisji zostanie odroczone. Posiedzenie następne będzie dalszą częścią dzisiejszego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-23.6" who="#PosełMieczysławStyczeń">Musimy rozstrzygnąć omawianą sprawę i aby to zrobić jak najlepiej, powinniśmy dysponować odpowiednimi materiałami.</u>
<u xml:id="u-23.7" who="#PosełMieczysławStyczeń">Uważam, że oba zgłoszone wcześniej wnioski są zasadne.</u>
<u xml:id="u-23.8" who="#PosełMieczysławStyczeń">Jeżeli wniosek nie uzyska większości, wówczas Komisja będzie kontynuowała dyskusję na posiedzeniu w dniu dzisiejszym.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Zanim poddam pod głosowanie wniosek zgłoszony przez przewodniczącego Stycznia, oddaję głos posłowi Denysiukowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PosełZdzisławDenysiuk">Po wypowiedzi posła Blecharczyka nie mam nic do dodania.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PosełZdzisławDenysiuk">Chciałbym jednak wyjaśnić, dlaczego wchodzę w skład grupy posłów, która złożyła wniosek o zwołanie posiedzenia Komisji w trybie pilnym. Chciałem ocenić obecną sytuację w PKP, gdyż w chwili, gdy będziemy uchwalali budżet państwa na rok następny, chcę wiedzieć, czy warto starać się o środki i do jakich ludzi będą one kierowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełStanisławWądołowski">Przypominam, że zgłosiłem wniosek o udzielenie głosu przewodniczącemu Wojciechowi Wardackiemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Wnioski zgłosili przewodniczący Styczeń i poseł Wądołowski. Sugestie zgłoszone przez posła Kaczmarka i posła Oksiutę traktujemy jako wspólny wniosek.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PosełJózefDąbrowski">Zanim poddam pod głosowanie wniosek zgłoszony przez przewodniczącego Stycznia, oddaję głos posłowi Szarawarskiemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Po wysłuchaniu wypowiedzi posła Blecharczyka chciałbym stwierdzić, że odnośnie do odwołania przewodniczącego Rady PKP Komisja Transportu i Łączności może jedynie przyjąć informację przedłożoną przez ministra transportu i gospodarki morskiej. Natomiast analiza działalności Rady PKP, a więc funkcjonowania jednego z organów PKP jest zagadnieniem szerszym.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Minister Morawski uzasadnia swoją decyzję, między innymi, złą sytuacją w przedsiębiorstwie i nieskutecznym zarządzaniem.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Dlatego też, przyjmując informację przedłożoną przez ministra Morawskiego moglibyśmy zwołać posiedzenie, na którym członkowie Komisji Transportu i Łączności zajęliby się sytuacją w PKP, działalnością organów PKP i innymi sprawami związanymi z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Zgodnie z informacją przedłożoną przez ministra Morawskiego, jedną z przyczyn dramatycznej sytuacji w przedsiębiorstwie była praca Rady PKP, a nie działalność samego przewodniczącego Wojciecha Wardackiego.</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#PosełAndrzejSzarawarski">W przedłożonej informacji minister transportu i gospodarki morskiej mówi również o dalszych zmianach w składzie Rady PKP. Zasadne jest mówienie o działalności Rady PKP. Należy to również do właściwości Komisji Transportu i Łączności.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PosełStanisławWądołowski">Wycofuję wniosek o udzielenie głosu przewodniczącemu Wojciechowi Wardackiemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Poddaję pod głosowanie wniosek zobowiązujący przewodniczącego Komisji do poproszenia o przygotowanie ekspertyzy prawnej i uzupełnienie informacji w omawianej sprawie oraz do ustalenia w porozumieniu z ministrem transportu i gospodarki morskiej terminu, do którego posiedzenie zostanie odroczone.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PosełJózefDąbrowski">Kto z członków Komisji jest za przyjęciem przedstawionego wniosku?</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#PosełJózefDąbrowski">Za przyjęciem wniosku głosowało 18 posłów, żaden poseł nie opowiedział się przeciwko i żaden poseł nie wstrzymał się od głosu. Stwierdzam, że wniosek został przyjęty jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#PosełJózefDąbrowski">Odraczam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>