text_structure.xml
22.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełJanBorkowski">Witam państwa i otwieram kolejne posiedzenie Komisji. Porządek obrad został wszystkim przesłany i obejmuje trzy punkty. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie widzę. Przystępujemy do jego realizacji. Zaczniemy od sprawy zmiany w składzie prezydium Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełJanBorkowski">Na moje ręce wpłynęła rezygnacja podpisana przez pana posła J. Pilarczyka, dotychczasowego wiceprzewodniczącego Komisji. Pan poseł oświadcza, że w związku z licznymi obowiązkami służbowymi rezygnuje z funkcji wiceprzewodniczącego Komisji. Równocześnie pan poseł dziękuje za dotychczasową współpracę w prezydium i podtrzymuje swoje uczestnictwo w pracach Komisji jako jej członek. Czy są uwagi w związku z tą rezygnacją i czy możemy ją przyjąć bez dodatkowych uwag? Nie ma uwag. Przyjmujemy zatem do wiadomości złożoną rezygnację.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PosełJanBorkowski">W związku z tym zachodzi potrzeba uzupełnienia składu prezydium Komisji. Sądzę, że tak, jak zostało przyjęte na początku kadencji, byłoby celowe, aby podtrzymać trzyosobowy skład prezydium. Proszę o zgłaszanie wniosków w sprawie kandydatów.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełAndrzejLipski">Chciałbym zgłosić kandydaturę pana posła M. Mazurkiewicza z Sojuszu Lewicy Demokratycznej. Pan poseł M. Mazurkiewicz jest profesorem Uniwersytetu Wrocławskiego w zakresie prawa finansowego. Jest wybitnym specjalistą i autorytetem w tej dziedzinie. W czasie dotychczasowych prac naszej Komisji dał się poznać jako bardzo aktywny jej członek i sądzę, że dalsza rekomendacja byłaby zbyteczna.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełJanBorkowski">Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełMarekMazurkiewicz">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełJanBorkowski">Dziękuję. Czy są inne propozycje?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełJacekSoska">Ja zawsze na mój ulubiony temat. Nasza Komisja ma określone zadania i bada całokształt spraw związanych z integracją europejską. Byłoby dobrze, aby w prezydium Komisji byli posłowie, którzy są zorientowani w kwestiach rolnictwa. Poseł J. Pilarczyk był z ramienia SLD tym posłem, który znał dobrze problemy rolne. Nie mam nic przeciwko zgłoszonej kandydaturze, ale nasza Komisja musi tego pola działalności i współpracy ze Wspólnotami Europejskimi pilnować, bo występuje tu bardzo dużo różnych problemów. Uczulam prezydium Komisji na to, aby tych tematów rolnych pilnowało. W stosunku do pana posła M. Mazurkiewicza żadnych uwag nie mam i proszę, aby moje wystąpienie nie było źle odebrane. Zwracam natomiast uwagę, że jeżeli nie całe prezydium, to chociaż jeden z jego członków powinien zajmować się właśnie sprawami rolnictwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełAndrzejLipski">Chciałem pana posła J. Soskę zapewnić, że pan poseł M. Mazurkiewicz będzie miał na sercu sprawy rolnictwa, a ponadto chciałem zwrócić uwagę, że w składzie prezydium Komisji, i to pełniąc funkcję przewodniczącego, jest pan poseł J. Borkowski z Polskiego Stronnictwa Ludowego, któremu te sprawy są chyba bardzo bliskie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełJanBorkowski">Jest zgłoszony wniosek i jest jeden kandydat na wiceprzewodniczącego Komisji. Przystąpimy do głosowania w trybie jawnym. Kto jest za przyjęciem tej kandydatury i powołaniem na funkcję wiceprzewodniczącego pana posła M. Mazurkiewicza?</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełJanBorkowski">Za kandydaturą posła M. Mazurkiewicza głosowało 9 posłów, przy 3 głosach wstrzymujących się i bez głosów przeciwnych.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełJanBorkowski">Serdecznie gratuluję wyboru i proszę pana posła M. Mazurkiewicza do prezydium.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełMarekMazurkiewicz">Dziękuję za okazane mi zaufanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełJanBorkowski">Przechodząc do następnego punktu obrad informuję, że otrzymali państwo kopię odpowiedzi szefa Urzędu Rady Ministrów pana ministra M. Strąka na nasz dezyderat z 13 stycznia br. Czy są uwagi do tej odpowiedzi? Czy możemy uznać tę odpowiedź za wystarczającą, ponieważ wyczerpuje istotę sprawy, której dotyczył dezyderat? Nie słyszę uwag. Potrzebne jest jednak głosowanie formalne, przyjmujące treść odpowiedzi na dezyderat. Kto z państwa jest za przyjęciem nadesłanej odpowiedzi?</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełJanBorkowski">Za wnioskiem głosowało 8 posłów, przy 4 głosach wstrzymujących się i bez głosów przeciwnych.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PosełJanBorkowski">Odpowiedź na dezyderat, jako zgodna z naszą intencją, została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PosełJanBorkowski">Przystępujemy do rozpatrzenia projektu dezyderatu dotyczącego pomocy zagranicznej, udzielanej Polsce w ramach programu PHARE. W dniu 16 lutego br. odbyło się posiedzenie Komisji poświęcone sprawom wykorzystania środków pomocowych przyznawanych Polsce w ramach programu PHARE. Odbyliśmy dość długą dyskusję. Prezydium, które było upoważnione do przygotowania projektu dezyderatu, uznało, że część zagadnień podniesionych w dyskusji będzie omawiana szczegółowo podczas kolejnych posiedzeń Komisji. W rezultacie projekt dezyderatu kierowanego do prezesa Rady Ministrów brzmi następująco: „Komisja do spraw Układu Europejskiego na posiedzeniu w dniu 16 lutego br., po rozpatrzeniu informacji o wykorzystaniu przyznanej Polsce pomocy Unii Europejskiej (program PHARE), stwierdza potrzebę skuteczniejszego wykorzystania tej pomocy. W tym celu konieczne jest pełniejsze informowanie społeczeństwa o możliwościach i warunkach korzystania z programu PHARE. Oczekuje się, że poszczególne resorty i instytucje dysponujące środkami PHARE podejmą odpowiednie działania informacyjne. Komisja uważa również, że powinna otrzymywać sprawozdania rządowe o wykorzystaniu pomocy zagranicznej za każdy rok ubiegły w terminie do końca stycznia roku następnego”.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PosełJanBorkowski">Taka jest treść projektu dezyderatu. Proszę o uwagi i poprawki. Czy jego treść odpowiada przebiegowi odbytej dyskusji?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełMarcinŚwięcicki">Mając doświadczenie w tym zakresie i znając tryb sporządzenia np. sprawozdania z wykonania budżetu państwa czy sprawozdań z różnych innych obszarów działań rządu, chcę stwierdzić, że trudno jest to wykonać w ciągu jednego miesiąca po zakończeniu roku. Nie ma wówczas jeszcze wszystkich danych i statystyk, nie ma przygotowanych bilansów. Dlatego uważam, że należałoby dać nieco dłuższy czas na przygotowanie sprawozdania, zwłaszcza że ta działalność pomocowa jest rozproszona pomiędzy wiele instytucji, resortów i dziedzin. Sądzę, że realistycznym terminem byłby koniec lutego.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełJanBorkowski">Prezydium Komisji było świadome tego, że jest to termin trudny. Możemy jednak dokonać korekty, ale w ten sposób, aby ten dystans czasu od zakończenia roku do złożenia sprawozdania nie był zbyt długi. Czy pan poseł proponuje konkretny termin?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełMarcinŚwięcicki">Może ustalić termin na koniec lutego, zwłaszcza że inne sprawozdania składane są w późniejszych terminach.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełMarekMazurkiewicz">Jest to termin do przyjęcia i dla nas, i dla pełnomocnika rządu. Złożenie takiego sprawozdania do końca lutego umożliwi naszej Komisji ustosunkowanie się do niego na początku marca.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełJanBorkowski">Czy są inne wnioski?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełJacekSoska">Mam uwagę do treści dezyderatu. Napisano, że konieczne jest pełniejsze informowanie społeczeństwa o możliwościach i warunkach korzystania z programu PHARE. Chcę zauważyć, że również posłowie są niedoinformowani o takich warunkach i w przedstawionym nam materiale też nie doszukaliśmy się rozliczenia z tych środków. Zapisanie takiego zdania jest więc dla mnie bezsensowne. Przede wszystkim występowałbym o dostarczanie właściwych informacji posłom.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PosełJacekSoska">Wiemy, że wiele środków pomocowych z programu PHARE nie jest wykorzystanych. I dlatego proponuję dopisać w dezyderacie, że Komisja występuje o to, aby poszczególne resorty wyjaśniły na piśmie powody niewykorzystania przyznanej pomocy. To nas bardzo interesuje, zwłaszcza że środki zostały przyznane. W tym dezyderacie można by wystąpić również o to, aby przedstawiciel rządu zapoznał nas z narodową polityką rolną w związku z uchwałą sejmową i z programem dostosowania polskiej gospodarki do wymogów EWG. To powinniśmy omówić szczegółowo na jednym z naszych posiedzeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełMarekMazurkiewicz">Zaproponuję zmianę w związku z tym, o czym mówił pan poseł J. Soska. Może zapiszemy tak: „Komisja do spraw Układu Europejskiego na posiedzeniu w dniu 16 lutego br., po rozpatrzeniu informacji rządu o wykorzystaniu przyznanej Polsce pomocy Unii Europejskiej (program PHARE), stwierdza potrzebę skutecznego wykorzystania tej pomocy i wyjaśnienia przyczyn zaległości w tym zakresie”. To automatycznie nakłada na organy, które miały takie zaległości, złożenia dodatkowych informacji.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PosełMarekMazurkiewicz">Natomiast kwestia narodowej polityki rolnej wymagałaby odrębnego sformułowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełMarcinŚwięcicki">To, o czym mówił pan poseł J. Soska w sprawie wyjaśnień dotyczących narodowej polityki rolnej, nie pasuje, moim zdaniem, do tego dezyderatu. Mógłby to być inny dezyderat, bo to jest jednak trochę inna sprawa, chociaż niezwykle istotna i ważna. Zasługuje na odrębne potraktowanie. Nie należy tego wplątywać w sprawę pomocy zagranicznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełJanBorkowski">Pewne zmiany w dezyderacie są możliwe do wprowadzenia, zgodnie z propozycją pana posła J. Soski i redakcją podaną przez pana posła M. Mazurkiewicza.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PosełJanBorkowski">Zgodziłbym się natomiast z panem posłem M. Święcickim, że sprawa narodowej polityki rolnej zasługuje na odrębny dezyderat. Czy możemy przystąpić do redakcji takiego dezyderatu już na dzisiejszym posiedzeniu, czy też przygotujemy go na następne posiedzenie?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełMarekMazurkiewicz">Czy byłoby zgodne z intencją pana posła J. Soski, gdyby ten problem uznać za jedno z pierwszoplanowych zadań naszej Komisji, włączyć go do planu pracy i zwrócić się do rządu o przedstawienie odpowiedniej informacji na posiedzenie Komisji - bez występowania już teraz z odrębnym dezyderatem? Będzie to nasza decyzja co do kolejnego tematu posiedzenia i zobowiązania resortu do przedłożenia nam materiałów na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełJacekSoska">Uważam, że możemy upoważnić prezydium, aby wystosowało taki dezyderat. To jest sprawa całego rządu, a nie tylko resortu. Wiem, że nie mamy zbyt wielu informacji na ten temat. Popieram propozycję pana posła M. Święcickiego, aby ująć to w odrębnym dezyderacie. Możemy to już dzisiaj wstępnie zatwierdzić ufając prezydium, że wystąpi z odpowiednią redakcją.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełJanBorkowski">O ile wiem, dezyderaty wymagają akceptacji całej Komisji. Ustalmy, że tę sprawę wprowadzamy do planu pracy Komisji i w związku z tym na najbliższym posiedzeniu zostanie przedłożony projekt dezyderatu w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełJacekSoska">Może zróbmy to prościej i szybciej. Ja bym zaproponował treść takiego dezyderatu, że Komisja zwraca się do prezesa Rady Ministrów o przedstawienie w terminie - i tu trzeba wstawić jakąś datę - programu narodowej polityki rolnej w myśl uchwały sejmowej i programu dostosowania gospodarki do wymagań EWG. To możemy przegłosować i po nadaniu temu odpowiedniej redakcji - wysłać. Nie musimy z tym czekać, a rząd będzie miał trochę więcej czasu na przygotowanie informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełJanBorkowski">Czy możemy przyjąć ten tak pośpiesznie formułowany dezyderat, pozostawiając prezydium kwestie redakcyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PosełMarekMazurkiewicz">Rozumiem, że intencja wniosku pana posła J. Soski jest taka, że wprowadzamy ten temat do planu pracy Komisji i upoważniamy prezydium do wystąpienia z odpowiednim pismem do rządu, wzywającym do przygotowania i przedstawienia materiału dotyczącego tego problemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełMarcinŚwięcicki">Nie chciałbym, abyśmy popełnili tu jakieś uchybienie formalne. Jeżeli nasze następne posiedzenie ma odbyć się 2 marca, to przyjmijmy, że prezydium przygotuje tekst takiego dezyderatu na to posiedzenie i my go wtedy przyjmiemy. Sprawa nie jest aż tak pilna i kilka dni nie robi tu różnicy. Tego nie było w porządku dzisiejszych obrad, a powinniśmy być do tego odpowiednio przygotowani.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PosełPiotrBuczkowski">Proponuję, aby uczynić zadość postulatowi pana posła J. Soski i zarazem formalnym wymogom i wystąpić do rządu o przedstawienie na najbliższym naszym posiedzeniu informacji, a jednocześnie przygotować projekt dezyderatu. Jeżeli uznamy, że informacja rządu jest niepełna, przyjmiemy ten dezyderat.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PosełJanBorkowski">Ten wniosek jest pewnym kompromisem. I, jak sądzę, informacja, o którą się zwrócimy, byłaby podstawą do uchwalenia konkretnego dezyderatu, w którym sprecyzowalibyśmy nasze stanowisko w tej sprawie. Czy wnioskodawca pan poseł J. Soska jest usatysfakcjonowany takim sposobem realizacji jego propozycji?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PosełJacekSoska">Także jestem skłonny iść na kompromis i liczę na to, że ministerstwo przedstawi nam jakąś informację, chociaż wątpię, czy ona nas zadowoli. Wycofuję swój wniosek o wystąpienie już teraz z dezyderatem.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PosełMarekMazurkiewicz">Rozumiem, że przyjęto wniosek pana posła co do zasady i upoważniamy prezydium do włączenia tego tematu do programu naszych prac i do porządku obrad najbliższego posiedzenia. W rezultacie w wyniku zarówno przemyślenia wniosku pana posła J. Soski, jak i ustosunkowania się do informacji, której wysłuchamy, sformułujemy pełniejszy dezyderat odnoszący się do całości polityki rolnej. Czy tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PosełJacekSoska">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PosełJanBorkowski">Kontynuujemy dyskusję nad treścią projektu dezyderatu w sprawie pomocy zagranicznej w ramach programu PHARE.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PosełTadeuszGawin">Po wprowadzeniu zmiany do pierwszego zdania tego dezyderatu następne zdanie z nim nie koresponduje. Uważam, że powinniśmy to drugie zdanie zredagować następująco: „Komisja uznaje za konieczne pełniejsze informowanie społeczeństwa” itd.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PosełJanBorkowski">Jest to słuszna uwaga redakcyjna i przyjmujemy ją. W ten sposób mamy już gotowy tekst z poprawkami. Czy są dalsze uwagi? Nie ma. Kto jest za przyjęciem tego dezyderatu z wniesionymi poprawkami?</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PosełJanBorkowski">W głosowaniu projekt został przyjęty jednomyślnie.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#PosełJanBorkowski">Przypominam, że ustaliliśmy termin złożenia sprawozdania rządowego z wykorzystania funduszu PHARE na koniec lutego.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#PosełJanBorkowski">Przechodzimy do spraw różnych.</u>
<u xml:id="u-34.4" who="#PosełJanBorkowski">Chciałbym poinformować, że dokonaliśmy zakupu dla wszystkich członków Komisji publikacji książkowej, wydanej przez Instytut Koniunktur i Cen Handlu Zagranicznego, pt. „Wspólnoty Europejskie. Stowarzyszenie Polski ze Wspólnotami Europejskimi”. Sądzę, że celowe jest, abyśmy dokonywali dalszych zakupów wartościowych materiałów informacyjnych i problemowych w celu poszerzenia naszej wiedzy o sprawach związanych z Układem Europejskim.</u>
<u xml:id="u-34.5" who="#PosełJanBorkowski">Pragnę zasygnalizować problem obecności posłów na posiedzeniach Komisji. Frekwencja na naszych posiedzeniach jest podobna, jak w innych komisjach sejmowych. Niemniej jednak ze względu na to, że problematyka, którą się zajmujemy, nabiera coraz większego znaczenia oraz aktualności i wymaga wszechstronnych rozważań, jest bardzo ważne, aby wszyscy członkowie Komisji brali udział w jej posiedzeniach. W przypadkach nieobecności prosiłbym o składanie usprawiedliwień do prezydium.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PosełJacekSoska">Ma pan przewodniczący prawo nas dyscyplinować, ale proszę o wyrozumiałość, bo wielu z nas pracuje także w innych komisjach, a posiedzenia często odbywają się w tych samych terminach. Usprawiedliwienia są chyba zbędne, bo kto ma je wystawić? Żona, proboszcz, czy kto? Usprawiedliwianie się posła z nieobecności jest trochę niepoważne. Jeśli kogoś nie ma, to wiadomo, że ma inne zajęcia i wie, co powinien wybrać. Jest to jego suwerenne prawo. Każdy poseł rozumie swoją rolę i stara się jak może i jak umie sprostać swoim obowiązkom.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PosełJanBorkowski">Nie chciałbym ograniczać suwerenności posłów, ale opieram się na Regulaminie Sejmu oraz na piśmie, które Prezydium Sejmu skierowało do przewodniczących Komisji, przypominając niektóre ustalenia regulaminu. Ponieważ istnieje zasada usprawiedliwiania nieobecności, to uważam, że byłoby celowe jej przestrzeganie. W przeciwnym razie mamy do czynienia z pewnymi fikcjami. I chociaż rozumiem uwagi pana posła J. Soski, to jednak w przypadku niektórych naszych kolegów posłów nie jestem pewien, czy pamiętają, że są członkami tej Komisji. Ta moja uwaga odnosi się raczej do tych, których przeważnie z nami nie ma. Prosiłbym jednak o sygnalizowanie niemożliwości uczestniczenia w posiedzeniach. Ten temat nie zasługuje na to, abyśmy go szerzej rozwijali, ale pamiętajmy o tym.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#PosełJanBorkowski">Czy są inne uwagi w sprawach różnych?</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PosełPiotrBuczkowski">Sygnalizowałem już panu przewodniczącemu, że chciałbym wspólnie z Komisją Samorządu Terytorialnego zorganizować wyjazdowe posiedzenie na temat współpracy transgranicznej. Wstępnie ustaliliśmy już termin na 16 i 17 maja. To nasze wyjazdowe posiedzenie będzie dofinansowane przez Fundację Eberta. Chcielibyśmy zorganizować to w miastach Gubin i Guben na granicy polsko-niemieckiej, ponieważ tam ta współpraca jest dosyć dobrze rozwinięta i są już pewne pozytywne doświadczenia integracji przygranicznej. W tym czasie będą odbywać się targi w obu miastach. Byłbym zobowiązany za możliwie wczesne zadeklarowanie udziału w tym wyjeździe, ponieważ musimy zarezerwować miejsca w hotelu.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PosełJanBorkowski">Byłoby to wspólne posiedzenie obu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PosełJacekSoska">Czy będziemy wizytowali tylko to jedno przejście i ten jeden region?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PosełPiotrBuczkowski">Nic nie stoi na przeszkodzie, abyśmy odbyli wizytację w innych regionach, jak np. region Karpaty, czy region Nysa. Moim zdaniem, z punktu widzenia integracji europejskiej są to bardzo ważne inicjatywy i doświadczenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PosełJanBorkowski">Rozumiem, że wprowadzamy to do programu prac Komisji. Chcę zauważyć, że problematyka regionów przygranicznych wiąże się z problemami wykorzystania funduszy na programy przygraniczne, o które występujemy w ramach Komisji Wspólnej Polski i Wspólnot Europejskich. Chcemy też odtworzyć dyskusję prowadzoną z Parlamentem Europejskim na temat naszej dostępności do wewnętrznych programów Wspólnoty dotyczących działań przygranicznych i tworzenia Euroregionów.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#PosełJanBorkowski">Czy są inne uwagi? Jeżeli nie ma, kończymy posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>