text_structure.xml 36.8 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#">W dniu 18 listopada br. Komisja Przemysłu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa, obradująca pod przewodnictwem posła Józefa Niedźwieckiego (PZPR), rozpatrzyła projekt planu i budżetu na rok 1966 Ministerstwa Górnictwa i Energetyki oraz Wyższego Urzędu Górniczego.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#">W posiedzeniu udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Górnictwa i Energetyki z podsekretarzem stanu - Karolem Fabrisem, prezes Wyższego Urzędu Górniczego - Edmund Grabowski, podsekretarz stawu w Ministerstwie Przemysłu Chemicznego - Adam Kowalski, dyrektor Zespołu NIK - Jan Klimaszewski, przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, przedstawiciele Ministerstw: Przemysłu Ciężkiego, Handlu Zagranicznego, Finansów i Urzędu Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#">Sprawozdanie stałej podkomisji górnictwa, geologii i energetyki przedstawił poseł Michał Specjał (PZPR) Sukcesy górnictwa w bieżącej 5-latee stanowiły poważny wkład w ogólnonarodowe osiągnięcia gospodarcze i stworzyły warunki pomyślnego startu górnictwa do następnej 5-latki. Planowane na lata 1966-67 zadania górnictwa i energetyki są realne.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#">Założony wzrost wydobycia węgla kamiennego musi postępować przy równoczesnej poprawie jakości. Resort powinien skoncentrować uwagę na tym problemie, traktując nałożone zadania jako minimalne.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#">Słuszny jest kierunek na koncentrację wydobycia, co pozwala, dzięki wykorzystaniu nowoczesnych maszyn, na uzyskiwanie wysokich wydajności. Także politykę inwestycyjną resortu należy uznać za właściwą. Mimo to na pewnych obcinkach - jak np. mechaniczna przeróbka węgla, powstały pewne zaległości. Ich likwidacja powinna więc stanowić główny kierunek działalności inwestycyjnej. Niezbędne jest przy tym możliwie jak najoszczędniejsze gospodarowanie funduszami inwestycyjnymi, zwłaszcza w sytuacji, gdy ich wysokość została w porównaniu z pierwotnymi przewidywaniami zredukowana. Nasuwa się też wniosek zachowania właściwych proporcji między inwestycjami produkcyjnymi i nieprodukcyjnymi.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#">W górnictwie węgla brunatnego rok 1966 przynosi spory wzrost wydobycia, przeznaczony na pokrycie zwiększonych potrzeb elektrowni w Turowie, Adamowie i Pątnowie. Bo eksploatacji wprowadzana zostanie nowa kopalnia odkrywkowa „Kazimierz” W przemyśle naftowym możliwość pełniejszego wykorzystania posiadanych zasobów surowcowych ograniczają braki sieci przesyłowej, co odnosi się przede wszystkim do gazociągów. Problem rozbudowy gazociągów wymaga rozpatrzenia możliwości wygospodarowanie środków i materiałów niezbędnych na rozwój ich sieci.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#">Do prac poszukiwawczych potrzebni są fachowcy. Tymczasem notuje się odpływ kwalifikowanej kadry wskutek stosunkowo niższych płac i trudnej pracy w terenie. Konieczny jest także szybszy rozwój produkcji narzędzi i sprzętu wiertniczego. Prowadzono w tym kierunku prace, obliczone także na pomoc ZSRR, są słuszne.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#">Rozwój przemysłu gazowniczego, wzrost zużycia gazu w gospodarce łączy się z użytkowaniem go przez chemię i hutnictwo. W planie kładzie się zbyt mały nacisk na rozbudowy sieci rozdzielczej gazociągów skierowanych na potrzeby indywidualnych odbiorców. Warto się zastanowić, czy dla uzyskania wydatniejszej poprawy sytuacji nie należałoby wykorzystać społecznej inicjatywy mieszkańców miast i osiedli, na wzór wykorzystywanych już inicjatyw w robotach wodno-kanalizacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#">Przemysł maszyn górniczych, zmierza do pełniejszego wykorzystania potencjału produkcyjnego, planując zwiększenie wydajności, poprawę jakości wyrobów. Przemysł ten wymaga wzmocnienia zaplecza dla osiągnięcia poprawy konstrukcji i jakości.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#">W przemyśle energetycznym szczególnego znaczenia nabiera problem zwiększenia pewności pracy urządzeń energetycznych, zwłaszcza dużych mocy. Producenci mają w tej dziedzinie jeszcze sporo do zrobienia. Potrzebne są kadry o wysokich kwalifikacjach dla montażu i eksploatacji wielkich bloków energetycznych.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#">Plany inwestycyjne przemysłu energetycznego nie rozwiązują w pełni problemu sieci przesyłowej. Zjawiskiem niekorzystnym w tym przemyśle jest nie w pełni wykorzystywany potencjał ciepłowniczy.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#">Wiele uwagi przywiązuje się w górnictwie do problemu bhp. Uzyskane pozytywne rezultaty znajdują wyraz w spadku wypadkowości. Jednakże nie wszystkie zagadnienia bhp rozwiązywane są zgodnie z przyjętym programem likwidacji zagrożeń w górnictwie. Niektóre inwestycje związane z poprawą bhp nie zostały przekazane do użytku,~ ~niektóre zostały skreślone z planu. Zachodzi konieczność racjonalniejszej gospodarki zwiększającymi się z roku na rok funduszami na bhp. Mimo takich ozy innych braków na odcinku bhp stwierdzić jednak należy, że w ostatnich latach pod względem bezpieczeństwa pracy w górnictwie utrzymujemy się w czołówce światowej.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#">Przyszłoroczne zadania wymagają pełnej mobilizacji załóg i samorządów robotniczych. Dla realizacji nakreślonych założeń jakościowo wyższych zadań, konieczne jest pełne wykorzystanie rezerw tkwiących w inicjatywie i gospodarskich umiejętnościach załóg górniczych. Konieczne jest doskonalenie systemu planowania i zarządzania, usprawnianie metod i stylu pracy, rozwijanie współzawodnictwa pracy, doskonalenie systemu bodźców ekonomicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#">Budżet Ministerstwa Górnictwa i Energetyki zawiera środki niezbędne na realizację zadań wynikających z ustaleń NPG w tej dziedzinie naszej gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#">Informację o zadaniach resortu górnictwa i energetyki na rok 1966 przedstawił podsekretarz stanu, w Ministerstwie Górnictwa i Energetyki — Karol Fabris. Informację o zadaniach Wyższego Urzędu Górniczego przedstawił prezes WUG - Edmund Szabowski (Streszczenie obu informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#">Na pytania posłów: Stanisława Sulimy (PZPR), Teresy Gąsiorkiewicz (PZPR), Jana Dąb-Kocioła (ZSL), Władysława Budzika (PZPR), Jerzego Bukowskiego (bezp.), Łucji Matuszewskiej (bezp.), Stanisława Pawłowskiego (bezp.), Jana Dubisa (PZPR), Stanisława Opałko (PZPR), Zdzisława Drewki (PZPR), Adolfa Książkiewicza (PZPR), Edwarda Owczarka (PZPR), Józefa Trojoka (PZPR) i Władysława Kądziołka (PZPR) odpowiedzi udzielili: podsekretarz stanu w Ministerstwie Górnictwa i Energetyki - Karol Fabris i dyrektor generalny w tym resorcie - Bolesław Bartoszek, prezes Wyższego Urzędu Górniczego, - Edmund Grabowski, wicedyrektor Centrali Zaopatrzenia Górnictwa i Energetyki — Witold Sroczyński oraz zastępca. Głównego Inspektora Państwowego Inspektoratu Gospodarki Paliwowo- Energetycznej - Maksymilian Lech.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#">Pytania i odpowiedzi dotyczyły następujących problemów: kształtowania się efektywności kosztów wydobycia i efektywności eksportu węgla kamiennego, zwiększenia nakładów na rozbudowę niektórych kopalń węgla kamiennego i brunatnego; środków zaradczych, podejmowanych dla zmniejszenia płynności kadr w niektórych kopalniach węgla kamiennego; ponownego zagospodarowania terenów po wyeksploatowanych kopalniach odkrywkowych; wielkości zasobów gazu ziemnego, budowy zakładów eksploatacji gazu i nakładów na rozwój przemysłu naftowego w następnych latach; perspektyw rozwoju energetyki w oparciu o krajową produkcję bloków energetycznych dużej mocy; nakładów inwestycyjnych na bezpieczeństwo i higienę pracy w przemyśle górniczym i energetycznym; likwidacji przestarzałych urządzeń i maszyn w zakładach energetycznych oraz nieopłacalnych już w eksploatacji całych elektrowni, zwłaszcza elektrowni przemysłowych; zaopatrzenia zakładów resortu górnictwa i energetyki w surowce, materiały, maszyny i sprzęt; nieuzasadnionej budowy kotłowni osiedlowych - zamiast wykorzystania sąsiednich kotłowni przemysłowych.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">(DYSKUSJA)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełStanisławPawłowski">Plan resortu Górnictwa i Energetyki w części dotyczącej poszukiwań ropy i gazu ziemnego zasługuje na szczególną uwagę ze względu na poważne znaczenie akcji poszukiwawczej dla naszego bilansu paliwowo-energetycznego i całej gospodarki. Program przyszłoroczny w tej dziedzinie jest ambitny a przewidziane środki - w zasadzie wystarczające. Poszukiwania ropy i gazu powinny być prowadzone w sposób racjonalny, a kwoty przeznaczone na ten cel trzeba wydatkować rozważnie i możliwie najefektywniej. Jest to szczególnie konieczne wobec faktu, że nakłady finansowe rosną szybciej, niż rzeczowe, które się dzięki nim zyskuje. Niezbędne jest włączenie do działalności poszukiwawczej - ludzi nauki, gdyż działalność ta jest w dużej mierze pracą naukową.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełAdolfKsiążkiewicz">Nakłady Inwestycyjne na cele bhp w górnictwie powinny być wykorzystywane bardziej prawidłowo. Dotyczy to szczególnie, górnictwa węglowego, w którym stopień mechanizacji i automatyzacji procesów produkcyjnych jest już bardzo wysoki.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełAdolfKsiążkiewicz">W kopalniach węgla kamiennego wydatkowanie środków na bhp jest bardziej celowe, niż w kopalniach odkrywkowych, w których nie dopracowano się jeszcze właściwych wzorów organizacyjnych. Na przykład w wielu odkrywkach buduje się stałe obiekty socjalne - szatnie, łaźnie, stołówki itd. Po pewnym czasie front robót przesuwa się dalej i obiekty te nie są w pełni wykorzystywane. Za granicą wykonuje się obiekty typu przesuwnego; warto skorzystać z tych wzorów.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PosełAdolfKsiążkiewicz">Resort górnictwa i energetyki powinien zatroszczyć się, aby nakłady na bhp kierowane były przede wszystkim na odcinku wskazywane przez załogę danego zakładu w ramach tzw. przeglądów społecznych.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PosełAdolfKsiążkiewicz">Poseł Jan Dąb — Kocioł (ZSL): Stanowiące sprawę dużej wagi poszukiwania nowych złóż ropy naftowej i gazu powinny być prowadzone bardzo precyzyjnie i w sposób skoordynowany. Szczególną uwagę należy zwrócić na prawidłowe wytypowanie obszarów, na których poszukiwania powinny być zintensyfikowane, starać się o zwiększenie zakupów sprzętu wiertniczego i kształcenia fachowców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełAntoniRybak">Dostawy opału szczególnie dla ludności powinny zaspokajać aktualny popyt. Ewentualny niedobór należy uzupełnić innym rodzajem opału. Jest to problem szczególnie na czasie wobec sygnałów o trudnościach ze znalezieniem odbiorców nadwyżek gazu ziemnego. Zbadania wymaga ewentualność zagospodarowania tych nadwyżek drogą przeznaczania na ten cel zwiększonych środków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełStanisławOpałko">Baza remontowa energetyki zawodowej jest wystarczająca, natomiast w przypadku energetyki przemysłowej - środki przeznaczane na ten cel są niedostateczne. Sprawia to, że resorty muszą we własnym zakresie tworzyć bazy remontowe dla obsługi swych zakładów energetycznych koszty są, rzecz jasna, odpowiednio wyższe. Warto przeprowadzić rachunek ekonomiczny przedsięwzięcia, polegającego na objęciu całej energetyki - zarówno zawodowej, jak i przemysłowej - wspólnym zapleczem remontowym; opłacalność takiego przedsięwzięcia okaże się niewątpliwa.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełStanisławOpałko">Energetyka odczuwa sporo trudności, wynikających z braku części zamiennych do maszyn i urządzeń. Z drugiej strony istnieją zakłady dysponujące dużymi ilościami zupełnie niewykorzystywanych części zamiennych. Rozwiązaniem byłby wspólny dla całej energetyki magazyn części zamiennych, zaopatrywany z zakładów mających nadwyżki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełTeresaGąsiorkiewicz">Należy wprowadzić podział kompetencji urzędów górniczych i państwowych placówek sanitarnych w odniesieniu do kontrolowanych przez nie jednostek resortu górnictwa i energetyki. Obecnie urzędy górnicze sprawują nad tymi jednostkami kontrolę w dziedzinie bhp. Problem nabiera znaczenia wobec rosnących zadań Wyższego Urzędu Górniczego, który nie powinien być obciążany dodatkowymi obowiązkami.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełTeresaGąsiorkiewicz">W związku z mniejszym napięciem planów produkcyjnych resortu górnictwa i energetyki w 1966 r., istnieje możliwość skierowania większych wysiłków na gospodarkę remontową w górnictwie węglowym. W tej dziedzinie istnieją dotychczas poważne zaniedbania. Problem jest tym ważniejszy. że w związku z nowymi metodami planowania i zarządzania wprowadzone zostaje wyższe oprocentowanie środków trwałych. Nie jest więc obojętne, jak długo maszyny i urządzenia stoją nieczynne z powodu niesprawności technicznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełWacławMońka">Krąg wiejskich odbiorców energii elektrycznej rozszerza się z roku na rok. Coraz wyższa kultura techniczna wsi wyraża się m. in. w instalowaniu przez rolników setek i tysięcy urządzeń energochłonnych. W związku z tym poraź większego znaczenia nabierają stałe dostawy energii dla wsi i środki likwidacji, w możliwie najkrótszym czasie, wszelkich przerw w tych dostawach. Chodzi przede wszystkim o wypracowanie systemu likwidacji skutków awarii sieci energetycznej. Problem ten powinien być uwzględniony przez resort w trakcie realizacji planu w roku 1966.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełMirosławZawadzki">Należy głębiej zająć się sprawami zaopatrzenia w nowe paliwo, jakim jest gaz płynny. Gazyfikacja bezprzewodowa, do niedawna niedoceniana, kryje w sobie poważną możliwość oszczędności węgla. Chodzi nie tylko o zagospodarowanie gazu płynnego, lecz także o zabezpieczenie środków rozprowadzenia tego paliwa do odbiorców. Dotyczy to zarówno transportu, jak i butli, reduktorów oraz kuchenek. Dotyczy to także urządzeń do rozlewu i dystrybucji tego paliwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełJanDubis">Przedsiębiorstwa prowadzące wiercenia mają do zanotowania szereg dobrych wyników. Od ich pracy zależy wiele - zależy odkrycie nowych złóż. W Karpatach - jak stwierdzają starzy naftowcy - ropa ukrywa się na większych głębokościach. Dysponujemy obecnie pewną liczbą urządzeń do wierceń głębokich, warto jednak dołożyć starań, aby rozwinąć ich produkcję w kraju. Ekipy wiertnicze pracują w trudnych warunkach, często w terenie odległym od ośrodków miejskich i osiedli. Należy docenić ten trud wiertaczy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełStanisławPawłowski">Służba poszukiwawcza dysponuje aparatami wiertniczymi, dzięki którym można prowadzić wiercenia głębokie, do 4–5 km. Jeden z otworów wiertniczych w Karpatach zbliżył się do tego poziomu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełWładysławMarek">Więcej uwagi należy poświęcać zabezpieczeniu sieci energetycznej przed awariami, które obecnie stanowią wielkie nieraz utrudnienie dla odbiorców wiejskich. Zdarza się niekiedy, że oświetlenie wiejskie czynne jest tylko przez kilka dni w miesiącu, m.in. wskutek złej jakości żarówek.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PosełWładysławMarek">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: podsekretarz stanu w Ministerstwie Górnictwa i Energetyki - Karol Fabris, dyrektor Zespołu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Tadeusz Muszkiet, wicedyrektor departamentu w Ministerstwie Handlu Zagranicznego - T. Nestorowicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Trzeba stwierdzić, że projekty planu i budżetu Ministerstwa Górnictwa i Energetyki i Wyższego Urzędu Górniczego odpowiadają potrzebom kraju. Jeśli idzie o sprawę główną - sytuację paliwowo-energetyczną, to plan przewiduje dalszą poprawę obecnego, niezłego już stanu. W ostatnich latach zaszły na tym odcinku bardzo pozytywne zmiany; wystarczy przypomnieć, że zapas węgla u wszystkich odbiorców krajowych na koniec br. osiąga poziom maksymalny. Podobne perspektywy rysują się na koniec 1966 r.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Wydobycie węgla na rok 1966 zaplanowano na wysokim poziomie. Sytuacja w górnictwie węglowym jest dobra, plany w tej gałęzi gospodarki są wykonywane. Można wyrazić nadzieję na pomyślną realizację również i wzrastających zadań przyszłorocznych. W roku bieżącym notuje się poważne osiągnięcia w dziedzinie j jakości węgla. Zadania na rok przyszły na tym odcinka są poważne, ale realne, podbudowane odpowiednimi nakładami inwestycyjnymi.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Jako rzecz nader pozytywną podkreślić należy, że nie przewiduje się w roku 1966 pracy górników w niedziele.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Pozytywnym zjawiskiem jest wzrost możliwości eksportu węgla.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Węgiel brunatny; w tej dziedzinie podkreślić trzeba, obok wzrostu wydobycia, zakładaną na rok przyszły poprawę wykorzystania maszyn i urządzeń kopalń odkrywkowych.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">W energetyce wzrost produkcji energii elektrycznej zabezpiecza w pełni potrzeby w kraju. Do historii należą notowane dawniej trudności z pokryciem zapotrzebowania mocy.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Ropa naftowa i gaz ziemny: można wyrazić zadowolenie, że wielki dla gospodarki problem „wyszedł na szerokie wody”. Rozwiązanie tego problemu ma podbudowę w rosnących środkach finansowych, w rozeznaniu naukowym formacji geologicznych w naszym kraju. W roku przyszłym rozszerzy się znacznie front prac poszukiwawczych na Niżu Polskim.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Dyskusja wykazała poselskie zainteresowanie i troskę, które odnoszą się zwłaszcza do ropy i gazu, do prawidłowego ich wykorzystania przez odbiorców przemysłowych i indywidualnych, do prawidłowej gospodarki węglem, pełniejszego wykorzystania, zaplecza górnictwa i energetyki, do spraw bhp w górnictwie, do zapobiegania awariom w sieci energetycznej.</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Przebieg obrad wskazuje, że uzasadnione jest sformułowanie wniosku o przyjęciu projektu planu i budżetu Ministerstwa Górnictwa i Energetyki oraz wyższego Urzędu Górniczego Komisja przyjęła projekt planu na 1966 r. i podstawowe założenia planu na 1967 r. oraz, projektu budżetu w części dotyczącej Ministerstwa Górnictwa i Energetyki oraz Wyższego Urzędu Górniczego.</u>
          <u xml:id="u-12.9" who="#komentarz">(INFORMACJA)</u>
          <u xml:id="u-12.10" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">O ZADANIACH RESORTU GÓRNICTWA I ENERGETYKI NA 1966 ROK</u>
          <u xml:id="u-12.11" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Informacja złożona przez podsekretarza stanu w Ministerstwie Górnictwa i Energetyki - Karola Fabrisa. na posiedzeniu Komisji Przemysłu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa w dniu 18 listopada 1965 r.</u>
          <u xml:id="u-12.12" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Wartość produkcji globalnej resortu górnictwa i energetyki ustalana zestala na poziomie o 5,5 proc. wyższym w porównaniu z przewidywanym wykonaniem zadań tegorocznych. Zadanie w zakresie wzrostu wydajności pracy wzrastają w resorcie w roku przyszłym o 3,4 proc. przy wzroście zatrudnienia o 2,1 proc. Planowane nakłady inwestycyjne na 1966 r. wynoszą blisko 17,7 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-12.13" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Przemysł węgla kamiennego. Plan na 1966 r. przewiduje wydobycie 121,5 mln ton węgla; oznacza to, że wydobycie wzrośnie o 2,3 proc. w stosunku do roku bieżącego, przy czym wydobycie węgla gazowo-koksującego - o 4,6 proc.</u>
          <u xml:id="u-12.14" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Resort kładzie szczególny nacisk na poprawę jakości węgla. Plan zakłada m. in. wzrost produkcji węgla grubego e 310 tys. ton w porównaniu z 1965 r., jak również zmniejszenie stopnia zapopielenia węgla kierowanego do handlu. Dla dalszej poprawy zaopatrzenia rynku w węgiel gruby przystępuje się w roku przyszłym do budowy dużej brykietowni o wydajności i mln ton rocznie.</u>
          <u xml:id="u-12.15" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">W 1966 r., a także w 1967 r. założona jest dalsza poprawa zaopatrzenia w węgiel odbiorców krajowych, a także wzrost opłacalnego eksportu.</u>
          <u xml:id="u-12.16" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Zapasy węgla na koniec 1965 r. osiągną najwyższy notowany do tej pory w tym okresie poziom.</u>
          <u xml:id="u-12.17" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Ogólny bilans węgla jest korzystny. Nie zwalnia te jednak użytkowników od obowiązku racjonalnej gospodarki tym paliwem.</u>
          <u xml:id="u-12.18" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Nakłady na inwestycje w przemyśle węgla kamiennego wynoszą w roku przyszłym 7,8 mld zł. Kieruje się je na kontynuację budowy i rozbudowę szeregu kopalń, na kontynuowanie budowy 35 poziomów wydobywczych, budowę 14 sortowni, 19 płuczek, 10 zakładów przeróbczych oraz i brykietowni. Zmniejszenie limitów inwestycyjnych w porównaniu z pierwotnymi propozycjami stworzyło konieczność rezygnacji z niektórych przedsięwzięć; w przy złej 5-latce nie rozpocznie się budowy żadnej nowej kopalni, ogranicza się też niektóre prace jak też rezygnuje się z rozbudowy niektórych kopalń. W tej sytuacji podstawowym kierunkiem działania dla osiągnięcia zaplanowanych wskaźników wzrostu produkcji wydajności pracy i obniżki kosztów jest dalsza koncentracja wydobycia. Głównym i decydującym czynnikiem w programie koncentracji jest mechanizacją i automatyzacja wszystkich procesów wydobywczych. Ustalono, że w roku 1966 wydajność tzw. ogólna wyniesie 1.493 kg na pracowniko-dniówkę, tzn. o 23 kg więcej aniżeli w roku ubiegłym. Pozwoli to na utrzymanie poziomu zatrudnienia na poziomie osiągniętym w 1957 r., kiedy te wydobycie węgla wynosiło tylko 94 mln ton.</u>
          <u xml:id="u-12.19" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Wyrazem troski o coraz lepsze i bezpieczniejsze warunki pracy górników i osiągniętych na odcinku bhp efektów jest fakt, że wskaźniki wypadków w roku bieżącym są najniższe z zanotowanych do tej pory w przemyśle węglowym. Poważnie zmalała liczba zawałów górniczych.</u>
          <u xml:id="u-12.20" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Przemysł węgla brunatnego. Wydobycie wzrasta w 1966 r. o 3,4 mln ton, czyli będzie o 14,8 proc. wyższe aniżeli w 1965 r., mimo to zdolność produkcyjna kopalń odkrywkowych nie zostanie w pełni wykorzystana. Trzeba będzie w roku przyszłym zebrać o 26 proc. więcej niż w roku bieżącym nadkładu nad złożami węgla. Z uwagi na to, zakłada się wzrost kosztu wydobycia jednej tony węgla. Na tę dziedzinę resort kieruje bardzo wiele uwagi, dążąc do usprawnień organizacyjnych i nowych ferm eksploatacji węgla brunatnego.</u>
          <u xml:id="u-12.21" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Nakłady inwestycyjne na przemysł węgla brunatnego wynoszą w roku przyszłym niespełna 1,2 mld zł, a więc spadają o około 20 proc. w porównaniu z 1965 r. W roku przyszłym nie rozpocznie się budowy żadnej nowej kopalni odkrywkowej.</u>
          <u xml:id="u-12.22" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Przemysł energetyczny. Na 1966 r. zakłada się wzrost produkcji energii elektrycznej e około 10 proc. Przyrost mocy zainstalowanej w elektrowniach wzrośnie o 6,7 proc. Bilans mocy na koniec przyszłego roku wykazuje jeszcze pewną rezerwę.</u>
          <u xml:id="u-12.23" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Do poprawy bilansu mocy prowadzi zwiększenie dyspozycyjności eksploatowanych urządzeń oraz poprawa Jakości nowych urządzeń przewidzianych do oddania w 1966 r. Szczególnie wielkie znaczenie. będzie w tej dziedzinie miała poprawa jakości wielkich bloków energetycznych i o mocy 125 MW, jakość zastosowanych w nich materiałów, jak np. rur kotłowych, a także staranność montażu.</u>
          <u xml:id="u-12.24" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">W 1966 r. nakłady na sieci elektroenergetyczne będą niższe o około 2 proc. w porównaniu z wydatkami w 1965 r. Przewidziana Jest budowa dodatkowego połączenia linią 220 kV systemu Dolnego i Górnego Śląska. Ogólnie jednak potrzeby w zakresie sieci najwyższych napięć nie zostaną w pełni zaspokojone. Równocześnie należy liczyć się nadal z trudnościami w pracy sieci rozdzielczych średnich i niskich napięć.</u>
          <u xml:id="u-12.25" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Mimo zwiększenia produkcji ciepła w elektrociepłowniach zawodowych o 11,1 proc. nie będzie można w roku przyszłym zabezpieczyć potrzeb w tym zakresie ani gospodarki komunalnej, ani przemysłu. Wynika to z ograniczenia budowy elektrociepłowni oraz ze słabego tempa rezedowy sieci cieplnej.</u>
          <u xml:id="u-12.26" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Przemysł naftowy. Założony w przyszłej 5-latce wzrost wydobycia ropy naftowej i gazu ziemnego wymaga poważnego zwiększenia zakresu wierceń poszukiwawczych. Koncentrować się one będą na obszarze Niżu Polskiego. Wiercenia muszą być poprzedzone odpowiednio szybkim rozwojem prac geofizycznych, a zwłaszcza sejsmicznych. Centralnym zagadnieniem umożliwiającym realizację nakreślonego programu będzie zapewnienie dopływu wysokokwalifikowanych kadr.</u>
          <u xml:id="u-12.27" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Przemysł gazowniczy. W 1966 r. - podobnie jak w roku bieżącym - mimo zwiększenia ilości gazu przekazanego do sieci, potencjał krajowych złóż gazu ziemnego nie zostanie w pełni wykorzystany. Wynika to z opóźnień inwestycyjnych u odbiorców zużywających gaz na cele technologiczne. Resort przygotował projekty rządowych decyzji zmierzających do przyśpieszenia gazyfikacji kraju i do poprawy gospodarki tym cennym surowcem. Projekty zmierzają także do poprawy zaopatrzenia ludności w gaz.</u>
          <u xml:id="u-12.28" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Przemysł maszyn górniczych. Rozwój górnictwa narzuca konieczność stopowania wysokowydajnych, sprawnych i pewnych w działaniu maszyn. Przemysł maszyn górniczych opracował program unowocześnienia swej produkcji i jej unifikacji. W 1566 r. uruchomiona zostanie seryjna produkcja szeregu nowości, w tym np. przenośników taśmowych oraz ładowarek zgarniakowych. W coraz szerszym zakresie stosowane będą elementy i zespoły hydrauliczne.</u>
          <u xml:id="u-12.29" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Gospodarka paliwowo-energetyczna. Dla usprawnienia tej dziedziny naszej gospodarki istotne znaczenie ma praca Państwowego Inspektoratu Gospodarki Paliwowo-Energetycznej. Zakres działania tej placówki jest szeroki. Zebrane w niej materiały i informacje wskazują, m. in., że poważnym źródłem strat energetycznych jest w naszym przemyśle wykorzystywanie w zbyt małym stopniu ciepła tern. odpadowego w procesach produkcyjnych. Jakość i sprawność szeregu pomp, wentylatorów, sprężarek, czadnic i innych urządzeń pozostawia nadal spore do życzenia. Oddzielnym zagadnieniem jest zła jakość pieców i trzonów kuchennych, niestaranna ich konserwacja i nieumiejętna obsługa. Należy podkreślić, że dzięki inicjatywie Inspektoratu podjęta została w br. produkcja seryjna kilku nowoczesnych wysokosprawnych pieców i trzonów kuchennych. W 1966 r. PIGPE kontynuować będzie wysiłki dla dalszej poprawy gospodarki paliwem i energią.</u>
          <u xml:id="u-12.30" who="#komentarz">(INFORMACJA)</u>
          <u xml:id="u-12.31" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">O ZADANIACH WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO NA 1966 R.</u>
          <u xml:id="u-12.32" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Informacja złożona na posiedzeniu komisji Przemysłu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa w dniu 18 listopada 1965 r. przez Prezesa WUG - Edmunda Grabowskiego.</u>
          <u xml:id="u-12.33" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Większość państw posiada odrębne prawo górnicze. Wasze prawo górnicze reguluje zasady wydobywania kopalin ze złóż naturalnych i ze zwałów po robotach górniczych. Tworzy ono między innymi państwowy nadzór nad działalnością górniczą poprzez urzędy górnicze. Państwowy nadzór górniczy ustanowiły wszystkie państwa górnicze świata.</u>
          <u xml:id="u-12.34" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Polskie urzędy górnicze sprawują kontrolę i nadzór nad bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną złóż, ochroną powierzchni przed szkodami górniczymi oraz obroną interesu społecznego w związku z działalnością górniczą.</u>
          <u xml:id="u-12.35" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Grzędy górnicze obejmują nadzorem i kontrolą ponad 520 zakładów górniczych różnego rodzaju górnictw: jak węgiel kamienny, węgiel brunatny, rudy żelazne i nieżelazne, kopaliny chemiczne, budowlane i drogowe, dalej około 15.000 otworów wiertniczych, w tym eksploatację ropy naftowej, gazu ziemnego i wód leczniczych. Zakłady górnicze i wiercenia zlokalizowane są w 16 resortach.</u>
          <u xml:id="u-12.36" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Załogi wszystkich zakładów górniczych i wierceń liczą w sumie około pół miliona pracowników. urzędy górnicze zatrudniają łącznie około 500 pracowników, tak że średnio na jednego pracownika urzędu górniczego przypada około 1000 pracowników górnictwa. Aparat władz górniczych jest stosunkowo nieliczny, ale musi go cechować wysoka fachowość i sprawność, Urzędy górnicze zatwierdzają rocznie około 2000 planów ruchu i tyleż dodatków do nich. Podstawową jednak działalnością urzędów górniczych są inspekcje, których celem jest konfrontacja stanu rzeczywistego z obowiązującymi przepisami oraz zasadami techniki górniczej.</u>
          <u xml:id="u-12.37" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Inspekcji tych wykonano w 1964 r. około 30.500, w rb. wykona ich się około 37.000, na rok 1966 planuje się wykonanie 41.000 takich inspekcji. W wyniku inspekcji m. in. zatrzymano w ubiegłym roku około 3,700 robót prowadzonych w warunkach zagrożeń, w ciągu 10 miesięcy rb., zatrzymane było około 3.300 robót. Za prowadzenie robót w warunkach niebezpiecznych ukarano w ubiegłym roku około 3,000 pracowników grzywnami na łączną kwotę 1,5 miliona złotych, za 10 miesięcy br ukaranych było około 3,000 pracowników na łączną kwotę ponad 1,5 miliona zł, Komisje dyscyplinarne przy urzędach górniczych ukarały w analogicznych okresach 353 osoby i 245 osób.</u>
          <u xml:id="u-12.38" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Mimo systematycznej poprawy stanu wypadkowości w górnictwie naszym straty, będące następstwem wypadków są jeszcze wysokie. Skutki ekonomiczne usuwania szkód górniczych są jeszcze bardzo wysokie i z roku na rok wzrastają, bo wzrasta również ilość wydobycia - głównie węgla - więzionego w filarach ochronnych pod miastami i osiedlami. Dla dalszego ograniczenia rozmiaru szkód konieczne jest doprowadzenie do lepszej koordynacji i synchronizacji w działalności wszystkich zainteresowanych instytucji.</u>
          <u xml:id="u-12.39" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">W dziedzinie głębokich wierceń zwłaszcza w zakresie ich, bezawaryjnego prowadzenia nastąpiła pewna poprawa organizacyjno-techniczna, korzystamy na tym odcinku z dużej pomocy radzieckiej.</u>
          <u xml:id="u-12.40" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Dla dalszego polepszenia stanu bhp w zakładach górniczych. poszczególne resorty opracowały odpowiednie programy, które zostały zaaprobowane przez Państwową Radę Górnictwa i w formie odpowiednich wniosków przedłożone Radzie Ministrów. Uchwała Rady Ministrów z lipca rb. przekazała je do realizacji poszczególnym resortom. Systematyczne wykonywanie tych wniosków gwarantuje dalszą poprawę warunków bhp w naszym górnictwie.</u>
          <u xml:id="u-12.41" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">W przyszłej działalności należy coraz więcej uwagi poświęcać zagadnieniom ergonomii. Jak wiadomo jest to dziedzina, która skupia problematykę z zakresu fizjologii, psychologii, medycyny, higieny, socjologii pracy z problematyką techniki, technologii i organizacji produkcji. Ma ona na celu przystosowanie warunków pracy do psychofizycznych potrzeb i właściwości człowieka tak, aby praca odbywała się bez szkody dla zdrowia i zapewniała najkorzystniejsze efekty. Ergonomia sięga głębiej poza przedsięwzięcia mające na celu usuwanie bezpośrednich zagrożeń. Musi ona wkroczyć do pracowni ludzi odpowiedzialnych za konstrukcję maszyn i urządzeń, projektowanie pomieszczeń i stanowisk pracy. Oni bowiem odgrywają podstawową rolę przy wdrażaniu zasad ergonomii.</u>
          <u xml:id="u-12.42" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">W zapewnieniu coraz lepszych warunków bhp współdziałają urzędy górnicze. I one opracowały dla siebie odpowiedni program, którego celem jest m. in. skuteczniejsze niż dotąd działanie. Dokonano zmian organizacyjnych w Wyższym Urzędzie Górniczym.</u>
          <u xml:id="u-12.43" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Usprawniono metody pracy przy dokonywaniu inspekcji w zakładach górniczych przy przeprowadzaniu dochodzeń po wypadkach i awariach, skracając znacznie czas trwania dochodzeń - opracowano; i usprawniono systemu stałego pogotowia technicznego, dokonano szeregu korektur zmniejszających do niezbędnego minimum prace administracyjne w urzędach. Zmian tych dokonano realizując zasady zawarte w Uchwałach IV Plenum KC PZPR. Dalsze zamierzania władz górniczych idą w kierunku przekazania dźwignio i górniczych wyciągów szybowych do Urzędu Dozoru Technicznego, objęcia przez Resort Komunikacji nadzoru nad kolejami górniczymi, doprowadzenia do objęcia przez inspekcję sanitarną zakładów górniczych.</u>
          <u xml:id="u-12.44" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Przedmiotem szczególnej troski władz górniczych w roku przyszłym będą przede wszystkim:</u>
          <u xml:id="u-12.45" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">- kopalnie cechujące się dużą wypadkowością i zagrożeniami, - inwestycje, szczególnie mające na celu poprawę stanu przewietrzania, - szyby i urządzenia wyciągowe w zakresie ich remontów, napraw i rewizji, - odkrywki w zakresie ich bezpiecznej i prawidłowej eksploatacji, - ochrona powierzchni ponad szkodami górniczymi, - rekultywacja terenów poeksploatacyjnych, - prawidłowa gospodarka złożem i zmniejszenie strat eksploatacyjnych, - głębokie wiercenia, - wody lecznicze, - pogłębianie badań nad dziedziną ergonomii.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>