text_structure.xml
34.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia. Stwierdzam kworum. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw, druk nr 1687. Proszę o ciszę na sali. Uzasadnia minister zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Czy są uwagi? Nie widzę zgłoszeń. Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselElzbietaGelert">Panie przewodniczący, składam wniosek formalny o przełożenie dzisiejszego posiedzenia, bo w tej chwili na sali posiedzeń dzieją się rzeczy istotne i ważne, a w związku z tym, na pewno większość z nas chciałaby w tym uczestniczyć. Zgłaszam więc wniosek formalny.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Proszę bardzo, poseł Latos.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselTomaszLatos">Ja składam wniosek przeciwny, tym bardziej, że – jak państwo zauważyli – skończyły się wystąpienia klubowe i teraz jest rudna pytań, która będzie trwać kilka godzin. Są też ustawy budżetowe. Przecież często cały dzień toczą się prace nad ustawą budżetową – najważniejszą z ustaw – a równolegle odbywają się też posiedzenia komisji. Nie widzę więc powodu, dla którego mielibyśmy przekładać posiedzenie Komisji. Gdyby teraz odbywały się wystąpienia klubowe, to proponowałbym przesunięcie posiedzenia o godzinę, ale w tej sytuacji, kiedy pytania będą zadawane przez kilka godzin, to uważam, że możemy spokojnie procedować.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Pan poseł Miller.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselRajmundMiller">Wydaje mi się, że kworum zostało źle policzone. Nie ma kworum. Jest 37 członków Komisji, a na sali jest 16 osób.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Proszę o potwierdzenie kworum. Jest, czy go nie ma. Jest 18 posłów na sali. Przystępujemy do głosowania nad wnioskiem formalnym.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Poddaję pod głosowanie wniosek formalny o przerwanie posiedzenia Komisji i przełożenie obrad do jutra. Kto z państwa jest za przerwą? Proszę o policzenie głosów. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">5 za, 11 przeciw, 1 wstrzymujący się. Wniosek nie przeszedł.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Marszałek Sejmu w dniu 5 lipca skierował rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw, druk nr 1687, do Komisji Zdrowia do pierwszego czytania. Informuję, że do tego projektu są opinie Biura Analiz Sejmowych – prawna i merytoryczna. Zostały one do państwa wysłane i są dostępne na państwa iPadach.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Przystępujemy do pierwszego czytania projektu ustawy z druku nr 1687. Proszę ministra o przedstawienie uzasadnienia do projektu tej ustawy. Proszę krótko. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaPiotrGryza">Panie przewodniczący, szanowni państwo, zgodnie z prośbą pana przewodniczącego, przedstawię to w kilku zdaniach. Powiem o zasadniczych ideach tego projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaPiotrGryza">Ten projekt ustawy zajmuje się kilkoma zasadniczymi sprawami. Pierwsza sprawa – następujące zmiany. Po pierwsze, administratorami danych z prowadzonych rejestrów medycznych nie będzie minister zdrowia, tylko podmioty prowadzące rejestry medyczne. To jest pierwsza zmiana. Druga zmiana – podmiotem prowadzącym rejestr medyczny może być Narodowy Fundusz Zdrowia i inne jednostki podległe Ministrowi Zdrowia. Po trzecie, wprowadzona jest regulacja, na podstawie której minister zdrowia, w drodze rozporządzenia, może określić podmioty – podmioty, w rozumieniu świadczeniodawców – które mają nieodpłatnie przekazywać dane powstałym rejestrom medycznym. Ponadto, wprowadzony jest mechanizm związany z możliwością finansowania rejestrów przez ministra zdrowia. Regulacje te mają usprawnić działanie rejestrów i spowodować, że na poziomie NFZ będzie można unifikować dane spływające z różnych rejestrów. Określony jest także mechanizm finansowania rejestrów. To są podstawowe zmiany w tej ustawie.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaPiotrGryza">Kolejne zmiany dotyczą elektronicznej dokumentacji medycznej. Oprócz recepty i skierowania, są to również dokumenty, które wskazuje minister zdrowia w rozporządzeniu, wydanym na podstawie delegacji określonej w tym projekcie ustawy. Jest wprowadzony obowiązek stosowania formatów i standardów wymiany danych EDM, które będą publikowane na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Zdrowia. Następują również zmiany terminów wejścia w życie regulacji prawnych dotyczących EDM.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaPiotrGryza">I tak, jeśli chodzi o elektroniczną receptę, na podstawie tej ustawy gotowość ma nastąpić do 31 grudnia 2017 r., a prowadzenie wymiany od 1 stycznia 2020 r. Skierowanie – gotowość do wymiany u świadczeniodawców od 1 stycznia 2020 r., prowadzenie od 1 stycznia 2021 r., a pozostała elektroniczna dokumentacja medyczna – prowadzenie od 1 stycznia 2019 r., gotowość do wymiany 1 stycznia 2020 r., a wymiana od 1 stycznia 2021 r.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaPiotrGryza">Poza tym, w tym projekcie ustawy znajduje się kilka zagadnień legislacyjnych, które odwołują się do innych ustaw, ze względu na pewne szczegóły terminowe. Myślę, że to też są ważne sprawy, ale ogólny rys ustawy przedstawiłem.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Otwieram dyskusję. Pani poseł Gelert.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselElzbietaGelert">Dziękuję bardzo. Panie ministrze, ja z taką prośbą. Oczywiście, uważam, że rejestry medyczne są niezmiernie potrzebne. O tym cały czas się dyskutuje i bardzo dobrze, że chce się je wprowadzać. Moje pytanie związane jest z rejestrami medycznymi, ponieważ przekazuje się administrowanie z Ministerstwa Zdrowia niżej, czyli do podmiotu, który będzie prowadzić taki rejestr. Chodzi mi o finansowanie tych rejestrów. Co prawda, wspominają państwo w projekcie o możliwości dofinansowania przez ministra zdrowia tych rejestrów, ale nie jest to napisane wprost, jak one będą finansowane. Zachodzi więc pytanie, że może to za sobą pociągać dodatkowe środki finansowe. To pierwsza sprawa.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselElzbietaGelert">I druga sprawa. Może zachodzić obawa, w związku z tym, że – jak wiemy – każdy administrator danych może te rejestry prowadzić w różnych systemach informatycznych. Ci, którzy przesyłają te dane – bo usługodawcy są zobowiązani do bezpłatnego przesyłania danych do administratorów – różne szpitale, mają różne systemy informatyczne. Niestety, to nie jest do końca dobre, ale tak jest. Potem szpital musi się dostosowywać. Jeżeli wymogi rejestrów będą różne, i dane do wprowadzania w tych rejestrach będą różne, to nakłada na dany szpital konieczność dostosowania swojego systemu informatycznego do przesyłania tych danych, a to – jak zwykle – pociąga za sobą koszty, ponieważ osoba, która zawiaduje danym programem, jest właścicielem tego programu, niestety, za każdą najmniejszą zmianę życzy sobie sporych pieniędzy. Z tym borykają się szpitale przy przekazywaniu jakichkolwiek danych. Rodzą się więc takie dwie wątpliwości, żeby pieniądze na te rejestry medyczne nie były przekazywane z programów profilaktycznych. Takie mam uwagi, a właściwie pytania z mojej strony.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Pani poseł Libera.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselBeataMaleckaLibera">Dziękuję bardzo. Panie ministrze, mam dwa pytania. Pierwsze, odnośnie do finansowania – podobne do pytania pani poseł – o to, w jaki sposób te rejestry będą finansowane, bo do tego, że te rejestry powinny być, nikt nie ma wątpliwości. To jest kwestia bezdyskusyjna. Natomiast, w uzasadnieniu jest zapis taki, że będą one finansowane z programów zdrowotnych, czyli, tak naprawdę, ze środków na świadczenia zdrowotne, które są dedykowane pacjentom. Zatem, w ten sposób ograniczamy liczbę świadczeń – nie wiem, czy profilaktycznych, czy innych, ale jednak programy zdrowotne kierowane są konkretnie do pacjenta. To pierwsze pytanie.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PoselBeataMaleckaLibera">A drugie, jest takie. To, że minister zdrowia oddaje rejestry podmiotom publicznym, ale nie tylko, bo te rejestry będą też mogły być prowadzone przez fundacje, stowarzyszenia itd., uważam za rozdrobnienie systemu. Nie widzę bowiem tutaj nigdzie jasnego przekazu i zapisu, że będzie koordynacja i jednolitość tych rejestrów. Obawiam się, że powstanie bardzo dużo rejestrów, ale efekt, jaki w wyniku ich prowadzenia chcemy uzyskać, czyli wiarygodne dane, będzie, niestety, wątpliwy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Bardzo proszę, pan poseł Zembala.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselMarianZembala">Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo, chcę państwa troszkę uspokoić, jeśli chodzi o rejestry. Myślę, że wypowiedzi moich przedmówców oddalają nieco istotę sprawy.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PoselMarianZembala">Otóż, chciałbym powiedzieć wyraźnie, że w ciągu czterech lat – ja też do tego należałem jako minister zdrowia – stało się coś pozytywnego. Po pierwsze, mówimy o rejestrach ogólnopolskich lub regionalnych, bez których nie ma nowoczesnego zarządzania, i tylko o takich. Proszę nie myśleć, że nagle dowolna instytucja będzie prowadzić rejestr z jego obrazem.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PoselMarianZembala">Po drugie, dobrze się stało, że rejestr prowadzi jednostka – pokazaliśmy to na przykładzie rejestru ostrych zespołów wieńcowych i innych – która za to odpowiada – to jest zasługa pani dyrektor Kister i zespołu, za co dziękuję – dlatego, że wprowadzony jest audyt wewnętrzny i audyt zewnętrzny, które standaryzują wymagania rejestrów. Polska nie ma zbyt wielu obszarów, żeby powiedzieć – popatrzcie, możemy pokazać w zakresie chorób sercowo-naczyniowych rejestr, czyli nie to, co mnie się wydaje, tylko prawdziwe dane, które stanowią istotne uzupełnienie...</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PoselMarianZembala">W Polsce w tej chwili są dwie instytucje, które mają główne bazy. Po pierwsze, Narodowy Fundusz Zdrowa – najlepszy. Powiedzmy szczerze – dobrze, że zostaje. To jest kompetentne grono ludzi, którzy mają rejestr – dzięki bogu, mają – i powinni mieć te dane, które mają. Panie ministrze Gryza, dziękuję, bo pan to wzmacnia, a nie osłabia… I nie podejmujmy prób. Natomiast, słabością rejestrów jest to, że koszty informatyczne w Polsce – i to dotyczy szerszego zakresu – są wyższe niż w Saksonii. My musimy się bronić, żeby informatycy, cały przemysł informatyczny, nie pokazali nam, że w Polsce informatyka jest droższa niż w Saksonii. W związku z tym, wchodzimy nieśmiało z sześcioma rejestrami, które już dawno…</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#PoselMarianZembala">Proszę zwrócić uwagę na to, że rejestr niekomercyjny jest za 250 tys. – rejestr operacji kardiochirurgicznych KROK – ma 27 tys. danych. Osoby, które to wypełniają w jednostkach, dostają w skali roku 700 zł. A jeżeli już o tym mówimy, to POLKARD jest na tyle ważnym zadaniem – nawet, gdybyśmy mieli oszczędzać na innych rzeczach – że to są niewiarygodnie nieduże kwoty w stosunku do efektów. Z drugiej strony, proszę mi pokazać kogokolwiek na świecie, kto wprowadza drogie procedury, które kosztują czasem 80-100 tys., i nie ma rejestru. Jaka jest rentowność, jaka jest efektywność, jakie jest bezpieczeństwo? Chcę więc powiedzieć, że jeżeli jesteśmy krajem na dorobku, to rejestry muszą mieć zielone światło i wszystkich posłów proszę, żeby to maksymalnie popierali. To nas powinno łączyć.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#PoselMarianZembala">Druga uwaga. Jeżeli chodzi o te sprawy, te aktualizacje dotyczą wielu obszarów – elektroniczny dokument, postęp w zakresie elektronicznego podpisu. Proszę jednak zobaczyć, co niespodziewanie się pojawiło – pozyskanie tego jest niesłychanie kosztowne i znowu informatycy wygrali. My ciągle musimy być bardzo czujni – przepraszam, że to powiem – wobec pewnego monopolu informatycznego. Doświadczam tego na co dzień. I proszę państwa – Komisję sejmową, żeby tej lobbystycznej działalności nie sprzyjać. Jeżeli macie wątpliwości, proszę zobaczyć, co robią południowi sąsiedzi, co robią Szwedzi, bo u nas zrobić prosty mechanizm jest drożej niż w Szwecji. Dlatego te działania są dzisiaj tak ważne i tak bardzo potrzebne. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Czy ktoś jeszcze ? Bardzo proszę, pani poseł Czech… Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselJozefaHrynkiewicz">Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo, ja przyłączam się do wszystkich ważnych stwierdzeń, które przedstawił pan profesor Zembala. Żałować należy, że tych rejestrów jest tylko 6. Myślę, że ta sprawa powinna być przedmiotem debaty na posiedzeniu Komisji Zdrowia, ponieważ są takie zdarzenia medyczne i tego rodzaju sprawy, które także powinny być w rejestrach. Natomiast, martwi mnie jedna rzecz. Ja zajmuję się demografią od 30 lat, a od 2009 r. mam nawet jakieś funkcje związane z sytuacją ludnościową. My od bardzo dawna walczyliśmy o prawo o aktach stanu cywilnego i o to, żeby statystyka publiczna – Główny Urząd Statystyczny – otrzymywała dobre informacje demograficzne dotyczące urodzeń, martwych urodzeń oraz zgonów. Niestety, z bólem stwierdzam, że w tej ustawie wydłużamy czas do 2023 r.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PoselJozefaHrynkiewicz">Chcę powiedzieć, panie ministrze, że mamy zobowiązania, jeśli chodzi o informację demograficzną, także wobec Unii Europejskiej i Organizacji Narodów Zjednoczonych. To wszystko bardzo ważne informacje. One są także ważne dla charakterystyki sytuacji demograficznej w Polsce, więc wydłużenie tego do roku 2023 jest po prostu zabójcze. Oczywiście, można powiedzieć, że to wynika z tego, że Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia, które tworzy się, tworzy się, tworzy się i już nie wiem, ile pieniędzy połknęło, ciągle będzie się tworzyło do roku 2023, ale naprawdę coś trzeba z tym zrobić, żeby te informacje nie były zbierane niekiedy amatorsko, a były wiarygodne, zbierane w ten sam sposób i dotyczyły podstawowych zjawisk demograficznych, takich jak urodzenia i zgony. Ważniejszych nie ma. Prawda? Bardzo więc proszę o wyjaśnienie, dlaczego państwo tak to przesuwają i co się dzieje w CSIOZ. W poprzedniej kadencji bez przerwy ten problem tutaj „wałkowaliśmy”. Może więc zastanówmy się, gdzie to już doszło, co tam jest, czy buduje się to od nowa, jaki jest stan tego CSIOZ.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Poseł Latos.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Myślę, że w tym dzisiejszym trudnym dniu, akurat w tej Komisji, w tej sprawie jest zgoda. Tak jak słyszę, wszyscy doceniają wagę rejestrów. A żeby było jasne, w poprzednich rządach ministrowi brakowało pieniędzy, ale nikt nie mówił, że rejestry nie są ważne. Mówił o tym zresztą pan minister Zembala.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PoselTomaszLatos">Dziękuję, panie ministrze, że sprawa, o której mówiło się od lat, że wymaga uporządkowania – bo przecież nie jest tak, że dopiero teraz mówi się, że trzeba to uporządkować – w końcu uporządkowana będzie. Za to panu bardzo dziękuję. To tyle.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Czy ktoś jeszcze? Pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselAnnaCzech">Dziękuję, panie przewodniczący. Panie ministrze, szanowni państwo, ja również popieram tę ustawę, tę możliwość tworzenia rejestrów, chciałabym tylko zapytać o art. 2 – elektroniczna dokumentacja medyczna. To jest doprecyzowanie nazwy. Dlaczego wyłącza się zlecenie na wyroby medyczne z tej dokumentacji? Aha, to dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Czy pani poseł już zadała pytanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselAnnaCzech">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Panie ministrze, to ja mam jedno pytanie. W karcie urodzenia martwego wprowadzacie zapis, że chcecie mieć dane takie, jak miejsce przebywania rodziców, wykształcenie rodziców. Po co wam to? Ja pytam pana ministra, a nie panią. Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PodsekretarzstanuwMZPiotrGryza">Panie przewodniczący, szanowni państwo, opowiadam na pana pytanie. Takie dane były w karcie urodzenia żywego, więc dlatego poszerzamy ten zapis informacyjny, a właściwie zrównujemy. Natomiast, odpowiadając na pytania pozostałych państwa…</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Przepraszam. Pytam, po co.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PodsekretarzstanuwMZPiotrGryza">Dlatego, że to może prowadzić do analizy epidemiologicznej w szerokim tego znaczeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">W odniesieniu do wykształcenia rodziców?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PodsekretarzstanuwMZPiotrGryza">To jest czynnik demograficzny.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Nie panią poseł pytam. Jeśli chce pani zabrać głos, to proszę podnieść rękę. Takie zasady są w tej Komisji. Czy to wszystko, panie ministrze, co pan ma do powiedzenia w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PodsekretarzstanuwMZPiotrGryza">W tej sprawie, tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">To proszę kontynuować.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PodsekretarzstanuwMZPiotrGryza">Odpowiadam na pozostałe pytania. Ustawa w zakresie prowadzenia rejestrów jednostek chorobowych, którymi mają się zajmować rejestry, niczego nie zmienia. Ona definiuje, kto może prowadzić rejestry. Dodaje tylko, że podmiotem, który również może prowadzić rejestr medyczny, jest Narodowy Fundusz Zdrowia. To jest zmiana tej ustawy. Natomiast, pozostałe podmioty, to te, które w tej chwili mogą prowadzić rejestry medyczne.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PodsekretarzstanuwMZPiotrGryza">Należy odróżnić prowadzenie rejestru od bycia administratorem danych. W tej chwili administratorem danych jest minister zdrowia. My po prostu uważamy, że odpowiedzialność administrowania danymi należy powierzyć podmiotowi prowadzącemu rejestr. De facto, do tego to się sprowadza. Zatem, jeśli podmiot prowadzący rejestr jest jednocześnie administratorem danych, to w pełnym zakresie odpowiada…</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Panie ministrze, przepraszam. Panie poseł, jeśli macie jakieś sprawy do załatwienia, to bardzo proszę poza salą. Bardzo proszę kontynuować.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PodsekretarzstanuwMZPiotrGryza">Nie ma więc tutaj ograniczenia. Właściwie jest utrzymane status quo, jakie jest w tej chwili, z tą różnicą, że przenosimy odpowiedzialność administratora danych osobowym.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PodsekretarzstanuwMZPiotrGryza">Jeśli chodzi o finansowanie rejestrów, obecnie ma ono trzy źródła. Po pierwsze – programy polityki zdrowotnej. Na przykład, wymieniony przez pana ministra KROK. Drugim źródłem może być rejestr finansowany przez podmiot prowadzący rejestr. Są takie rejestry, z reguły małe. I wreszcie, trzeci. Chcemy tą zmianą ostatecznie to uregulować, żeby była możliwość finansowania rejestru medycznego z dotacji ze strony ministra zdrowia.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#PodsekretarzstanuwMZPiotrGryza">I to jest również odpowiedź na pytanie pani poseł Libery, dlaczego jest tu metoda finansowania rejestrów również z programów polityki zdrowotnej. Dlatego, że taki mechanizm działa również teraz. My tu niczego nie zmieniamy. My tylko wprowadzamy mechanizm expressis verbis – wskazujemy, że może być finansowany również z dotacji. Wprowadzamy mechanizm poprzez wpisanie Narodowego Funduszu Zdrowia na listę podmiotów, które mogą prowadzić rejestry. De facto, chcemy stworzyć taki mechanizm, żeby ta ogromna baza danych, która jest w NFZ, była bardziej adekwatnie wykorzystywana. To jest pierwszy element.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#PodsekretarzstanuwMZPiotrGryza">Drugi element – stwarzamy możliwość otrzymania przez NFZ danych z innych rejestrów tak, żeby łączyć te dane w jakąś wspólną politykę, a także umożliwić analizy danych z wielu źródeł, a tym samym, badanie adekwatności i wiarygodności tych danych w celu prowadzenia przez NFZ działalności w szerokim tego znaczeniu. I to są zmiany, które ta ustawa w tym zakresie proponuje. Nie zmienia się de facto podstawowej konstrukcji, bo zarówno zakresy jednostek chorobowych, jak i podmioty, które mogą prowadzić te rejestry, sposób analizy i to, kto tworzy rejestr – a rejestr jest tworzony przez ministra zdrowia w drodze rozporządzenia – są niezmieniane.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Dziękuję. Proszę się przedstawić.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#RzecznikFundacjiOnkologicznejALIVIAWojciechWisniewski">Wojciech Wiśniewski, Fundacja ALIVIA.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Proszę krótko.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#RzecznikFundacjiOnkologicznejALIVIAWojciechWisniewski">W dniu 2 listopada ubiegłego roku brałem udział w konferencji uzgodnieniowej procedowanego dzisiaj projektu. Przedstawiciele resortu zdrowia, nazywając rozpatrywany dzisiaj projekt małą nowelizacją, wskazywali konieczność wdrożenia dużej. Chciałbym zapytać pana ministra, jaki jest harmonogram prac nad dużą nowelizacją tej ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PodsekretarzstanuwMZPiotrGryza">Odpowiedź jest krótka. Procedujemy. Kiedy będą przygotowane odpowiednie dokumenty, wtedy na pewno pan zostanie zaproszony…</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Dziękuję bardzo. Kończymy pierwsze czytanie. Przystępujemy do analizy legislacyjnej. Uprzejmie państwa informuję, że będziemy procedować w taki sposób, że przy poszczególnych zmianach będę pytać, czy ktoś jest przeciw. Jeżeli ktoś będzie przeciw, poprowadzę głosowanie. Jeśli nie będzie głosów przeciw, uznam je za przyjęte.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Czy ktoś sprzeciwia się tej propozycji? Nie widzę zgłoszeń. Jest przyjęta.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia. Tytuł ustawy. Rząd… Może zrobimy inaczej. Zarówno rząd, jak i Biuro Legislacyjne proszę o przyjęcie tego jako zasadę. Jeśli jesteście przeciw, proszę to zgłosić.</u>
<u xml:id="u-41.3" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Tytuł ustawy. Czy ktoś jest przeciw? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęty.</u>
<u xml:id="u-41.4" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Art. 1, zmiana pierwsza. Czy ktoś jest przeciw? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-41.5" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Art. 1, zmiana druga. Czy ktoś jest przeciw? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-41.6" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Zmiana trzecia. Czy ktoś jest przeciw? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-41.7" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Zmiana czwarta, art. 1. Czy ktoś jest przeciw? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-41.8" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Zmiana piąta. Czy ktoś jest przeciw? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-41.9" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Zmiana szósta. Czy ktoś jest przeciw? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-41.10" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Zmiana siódma. Czy ktoś jest przeciw? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-41.11" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Zmiana ósma. Czy ktoś jest przeciw? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-41.12" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Zmiana dziewiąta. Czy ktoś jest przeciw? Poseł Latos.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PoselTomaszLatos">Jest propozycja przyjęcia poprawki, która ma charakter legislacyjno-redakcyjny. Nie wiem, jakie jest zdanie Biura Legislacyjnego. Czy musimy nad tym głosować?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#LegislatorRobertDurlik">To jest zmiana redakcyjna. Proponujemy ją przyjąć razem ze zmianą…</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Zmiana nr 9 wraz z poprawką redakcyjną. Czy ktoś jest przeciw? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Art. 1 w całości. Czy ktoś jest przeciw? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęty.</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Art. 2. Czy ktoś jest przeciw? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęty.</u>
<u xml:id="u-45.3" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Art. 3. Czy ktoś jest przeciw? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęty.</u>
<u xml:id="u-45.4" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Art. 4, zmiana pierwsza. Ja jestem przeciw. Głosujemy.</u>
<u xml:id="u-45.5" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Kto jest za przyjęciem zmiany pierwszej w art. 4? To jest zmiana pierwsza. Kto jest przeciw? 10 za, 4 przeciw. Kto się wstrzymał? 1 osoba się wstrzymała. Zmiana pierwsza została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-45.6" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Zmiana druga. Czy ktoś jest przeciw zmianie drugiej? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-45.7" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Całość art. 4. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-45.8" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">13 za, 5 przeciw. Został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-45.9" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Art. 5. Czy ktoś jest przeciw? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęty.</u>
<u xml:id="u-45.10" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Art. 6, zmiana pierwsza. Czy ktoś jest przeciw? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-45.11" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Art. 6, zmiana druga. Nie słyszę sprzeciwu. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-45.12" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Całość art. 6. Nie słyszę sprzeciwu. Przyjęty.</u>
<u xml:id="u-45.13" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Art.7. Czy ktoś jest przeciw? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęty.</u>
<u xml:id="u-45.14" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Art. 8. Poseł Latos.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PoselTomaszLatos">Jest propozycja takiego brzmienia art. 8: „Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem: 1) art. 4, który wchodzi w życie z dniem 15 grudnia 2017 r.; 2) art. 2, który wchodzi w życie z dniem 1 maja 2018 r.”.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PodsekretarzstanuwMZPiotrGryza">Za.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Czy muszę poddać poprawkę pod oddzielne głosowanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Poprawka nadaje brzmienie całemu artykułowi, więc proponujemy przyjąć ją w głosowaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Czy w jednym głosowaniu?</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Tak, ponieważ jest to nowe brzmienie art. 8.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Czyli, zmieniamy art. 8.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Czyli, nie poddaję poprawki pod głosowanie osobno. Czy tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#LegislatorRobertDurlik">To znaczy, przyjmuje pan tekst poprawki. Ponieważ poprawka to jest…</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">OK, zagłosujemy nad tą poprawką. Kto jest za przyjęciem poprawki posła Latosa? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">16 za, 2 wstrzymujące się i 1 przeciw. Art. 8 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-59.2" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Całość projektu ustawy. Czy ktoś sprzeciwia się przyjęciu całości projektu ustawy? Nie, przeprowadzimy głosowanie.</u>
<u xml:id="u-59.3" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Kto jest za przyjęciem projektu ustawy? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-59.4" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">13 posłów za, 3 się wstrzymało, nikt nie był przeciw. Ustawa została przyjęta. Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Zwyczajowo prosimy uprzejmie o upoważnienie do wprowadzenia zmian językowo-stylistycznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Komisja upoważnia państwa do wprowadzenia zmian… Jak pan je nazywa?</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Językowo-stylistyczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Zmian językowo-stylistycznych. Poseł sprawozdawca – propozycje. Poseł Latos.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PoselTomaszLatos">Chciałbym zaproponować panią poseł Dziuk. Mam jej zgodę. Nie ma jej w tej chwili na sali.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Czy ktoś jest przeciw? Pani poseł Dziuk jest sprawozdawcą.</u>
<u xml:id="u-65.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>