text_structure.xml 11.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Witam bardzo serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki i Rozwoju. Dzisiejsze posiedzenie dotyczy tylko jednej kwestii. Porządek dzienny obejmuje rozpatrzenie propozycji tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli w 2020 r. Witam bardzo serdecznie przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli: pana dyrektora Departamentu Gospodarki, Skarbu Państwa i Prywatyzacji, Sławomira Grzelaka oraz wicedyrektora tego departamentu, pana Dariusza Strzałkowskiego. Witam serdecznie. Witam pozostałych członków Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Ponieważ nie wpłynęły na piśmie żadne propozycje, zwracam się do państwa z pytaniem: Czy zgłaszają państwo propozycje kontroli Najwyższej Izby Kontroli w 2020 r.? Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselWojciechMurdzek">Chciałbym zgłosić propozycję zbadania uciążliwości kontroli w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. To jest kwestia mitu lub nie, kwestia zmieniającej się rzeczywistości lub nie, natomiast jest to temat dyżurny u przedsiębiorców. Kolejnymi ustawami, trochę to poprawiliśmy, eliminując prawnie kwestie kolizyjne. Byłoby dobrze zobaczyć, jak to funkcjonuje, bo być może to już jest tylko mit. Taka wiedzy by się przydała, żeby zweryfikować zapisy, które miały na celu zmniejszenie tej uciążliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Trudno nie poprzeć takiego wniosku, tym bardziej że rzeczywiście legislacja, która ostatnio się odbyła miała służyć ograniczeniu zakresu i częstotliwości kontroli jak też jej długości. Cenna byłaby informacja, czy w rzeczywistości realizowane są zapisy ustawowe. Bardzo proszę, pan przewodniczący Zubowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselWojciechZubowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Szanowni państwo, ja rozumiem intencje. Zastanawiam się tylko, czy akurat Najwyższa Izba Kontroli jest w stanie coś takiego zbadać. Mówimy o małych i średnich przedsiębiorstwach. Jeśli chodzi o posła wnioskodawcę, mamy na myśli wszelkie zmiany w przepisach, które miały za zadanie – jak wynikało z Konstytucji dla biznesu – ułatwić ich funkcjonowanie. Prosiłbym natomiast o wypowiedź przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli – osób, które mają do czynienia z praktyką i wiedzą – jak to wygląda od środka, czy coś takiego jest do zrobienia. Jestem jak najbardziej „za”. Szanowni państwo, jesteśmy w stanie stwierdzić, że mamy tyle a tyle firm, było tyle a tyle kontroli, średni czas trwania kontroli wynosił tyle czy tyle czasu. Tyle a tyle dokumentów było zbadanych itp. Chciałbym, panie pośle, żeby okazało się to możliwe do przeprowadzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Bardzo proszę, czy pan dyrektor mógłby nam powiedzieć, czy tak sformułowany wniosek byłby możliwy do zrealizowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#DyrektorDepartamentuGospodarkiSkarbuPanstwaiPrywatyzacjiwNajwyzszejIzbieKontroliSlawomirGrzelak">Dziękuję bardzo. Z pewnością byłoby to badanie dość nietypowe, tym niemniej moglibyśmy spróbować podejść do tego tematu. Nie powiem teraz jak mielibyśmy to zrobić, to trzeba przeanalizować pod względem prawnym oraz wykonalności przedsięwzięcia. Ewaluacja systemu kontroli przedsiębiorców jest możliwa. Widzę dodatnią wartość tego badania kontrolnego. Oczywiście, zakładam, że pan poseł nie miał na myśli kontroli przeprowadzanych w małych i średnich przedsiębiorstwach przez Najwyższą Izbę Kontroli jako taką. Natomiast jeśli chodzi o inne służby kontrolne państwowe, spróbujemy podejść do tego tematu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, czy są jeszcze jakieś propozycje? Jeśli nie ma, może ja zgłoszę. Mówi się ostatnio wiele na temat budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Inwestycja jest szacowana na 60–100 mld zł i jest olbrzymim przedsięwzięciem i wyzwaniem. Ponieważ jest dużo kontrowersji mam pytanie do pana dyrektora, czy można zwrócić się z prośbą o kontrolę, która zbadałaby stan przygotowań i realizacji tego projektu pod względem celowości tej budowy i jej uzasadnienia ekonomicznego. Jaki negatywny wpływ może to mieć na rozwój regionalnych portów lotniczych? Mamy już sygnały z Modlina, że przez polityczną decyzję budowy tego molocha, zostały uruchomione hamulce dla rozwoju lokalnych portów lotniczych. Panie dyrektorze, czy tego typu sugestia kontroli byłaby do zrealizowania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#DyrektorDepartamentuNIKSlawomirGrzelak">Dziękuję bardzo. Po pierwsze, od pewnego czasu kontrolujemy środki budżetowe wydatkowane na działalność pełnomocnika rządu ds. budowy Centralnego Portu Lotniczego, ale to jest w ramach corocznych kontroli budżetowych. Jeśli chodzi o kontrolę przygotowań do budowy portu, ocena celowości tego przedsięwzięcia aparatem kontrolnym NIK-u byłaby dość trudna. Ta inwestycja jest elementem polityki transportowej rządu. Rząd tak to postrzega, więc jest to wybór w polityce gospodarczej i trudno nam to oceniać. Trudno ocenić, czy lepiej jest zbudować jeden, centralny, duży port, czy kilka małych. Różne modele są przyjmowane w różnych krajach. Jak wiemy, na dniach został oddany przez Turcję tego typu duży hub lotniczy w Stambule. To może być trudne. Wydaje mi się natomiast możliwa próba kontroli przygotowań tego portu. Podejmujemy tego typu kontrole, np. podjęliśmy kontrolę rządowego planu programu jądrowego. Trwają przygotowania pod budowę elektrowni jądrowych, ale końca nie widać. Temat mógłby zostać przez nas rozważony. Moglibyśmy przeanalizować całą sytuację, zbadać założenia Centralnego Portu Lotniczego i ocenić, na jakim etapie w tej chwili znajduje się rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Czyli w zasadzie kontrola stanu realizacji tego projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#DyrektorDepartamentuNIKSlawomirGrzelak">Tak. Jeśli chodzi o celowość i te wybory w polityce gospodarczej, raczej byłoby to przekroczeniem naszych kompetencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Dziękuje bardzo. Bardzo proszę, pan poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselMichalStasinski">W nawiązaniu do CPK, mam pytanie, czy NIK prowadziła albo zamierza prowadzić i czy byłaby możliwa kontrola w spółce ElectroMobility Polska – spółce celowej, która odpowiada za konstrukcje i wdrożenie do produkcji polskiego samochodu elektrycznego – pod kątem wydatkowania środków przekazanych tej spółce, zadań, jakie ta spółka realizuje i celów, jakie przed sobą stawia, także pod kątem celowości, opłacalności i rzetelności funkcjonowania i wykonywania tych zadań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Dziękuję. Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#DyrektorDepartamentuNIKSlawomirGrzelak">Dziękuję. Odpowiedź jest krótka. Do planu pracy na ten rok przyjęliśmy temat dotyczący rozwoju elektromobilności w ramach strategii zrównoważonego rozwoju. Obecnie robimy przygotowania do tej kontroli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś propozycje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselWojciechMurdzek">Czy podtrzymuje pan przewodniczący wniosek o zbadanie przez Najwyższą Izbę Kontroli stopnia zaawansowania przygotowań do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Tak. Właśnie chciałem w tej chwili zaproponować, żeby Komisja wyraziła zgodę na tego typu działania. Mamy w tej chwili dwa tematy. Czy my to głosujemy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#Gloszsali">Nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Nie... Jeżeli nie ma sprzeciwu, żebyśmy to głosowali to po prostu sprecyzujemy. Będziemy mieli dwa tematy, z którymi zwrócimy się do Komisji Kontroli Państwowej. Pierwszym tematem będzie kontrola realizacji przez podmioty ustawy o ograniczeniu ilości kontroli w firmach w przedsiębiorstwach. Tak, panie pośle? Jak sformułować pana zapytanie, pana wniosek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselWojciechMurdzek">Może nie odwołując się do konkretnej ustawy, bo to są elementy nie tylko w jednej ustawie. Może tak: ocena skali uciążliwości kontroli instytucjonalnych dla małych i średnich przedsiębiorstw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. To będzie jedna sprawa (widzę, że pani już zanotowała). Drugi temat będzie brzmiał: ocena stanu realizacji przedsięwzięcia budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#DyrektorDepartamentuNIKSlawomirGrzelak">Chciałem powiedzieć, że dziękujemy za te propozycje. Jeżeli Komisja Kontroli Państwowej to zaakceptuje, postaramy się to przełożyć na język kontrolerski. Niezależnie od tego, chciałem państwa zapewnić, że w obszarze właściwości Departamentu Gospodarki monitorujemy rozwój sytuacji gospodarczej w kraju. Sami z własnej inicjatywy będziemy w stanie sformułować kilka tematów do planu pracy. Mam nadzieję, że będą one dla państwa interesujące w odbiorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Jeżeli nie ma sprzeciwu, to pozwolimy sobie zgłosić do Komisji Kontroli Państwowej dwa tematy kontroli dla Najwyższej Izby Kontroli na rok 2020. Jeżeli nie ma więcej zgłoszeń, dziękuję państwu bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>