text_structure.xml 25.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzSchetyna">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji: Gospodarki i Komisji Spraw Zagranicznych. Przepraszam za perturbacje czasowe, ale przedłużyło się posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej oraz Komisji Spraw Zagranicznych i przeniosłem nasze spotkanie.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzSchetyna">Porządek obrad przewiduje jeden punkt - pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Umowy o wolnym handlu między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Korei, z drugiej strony, sporządzonej w Brukseli dnia 6 października 2010 r. (druk nr 73). Oddaję głos przedstawicielowi Ministerstwa Gospodarki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiAndrzejDycha">Dziękuję, panie przewodniczący. Panowie przewodniczący, Wysokie Komisje. Umowa o wolnym handlu między Unią Europejską a Republiką Korei jest pierwszą z nowej generacji umów o wolnym handlu zawartych przez Unią Europejską z krajem pozaunijnym. W unijnej strategii rozwoju stosunków gospodarczych z krajami trzecimi Korea została uznana za priorytetowego partnera UE, z którym Unia chce zawrzeć umowę o wolnym handlu. negocjacje umowy rozpoczęto w Seulu w maju 2007 r. Po 8 rundach rozmów obie strony parafowały umowę o wolnym handlu w dniu 15 października 2009 r. W dniu 16 września 2010 r. projekt umowy został zatwierdzony przez Radę. Oficjalne podpisanie umowy odbyło się 6 października 2010 r. przy okazji szczytu unijno-koreańskiego w Brukseli.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiAndrzejDycha">Parlament Europejski wyraził zgodę na zawarcie umowy w dniu 17 lutego ubiegłego roku. Zgodnie z dokonanymi uzgodnieniami między Komisją Europejską i Koreą umowa obowiązuje tymczasowo od dnia 1 lipca ubiegłego roku w zakresie kompetencji wyłącznych UE, tj. do czasu zakończenia procedur jej zawarcia przez poszczególne państwa członkowskie UE. Należy mieć na uwadze, że nadal część zagadnień objętych umową pozostaje w kompetencjach wyłącznych państw członkowskich UE. Dotyczy to współpracy kulturalnej oraz przepisów karnych w kwestiach własności intelektualnej.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiAndrzejDycha">Ponieważ państwa członkowskie UE będą również stroną umowy, z uwagi na niektóre zobowiązania pozostające z kompetencjach wyłącznych państw członkowskich UE oraz dzielonych przez UE i jej państwa członkowskie, umowa musi być ratyfikowana przez kraje członkowskie zgodnie z jej procedurami wewnętrznymi.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiAndrzejDycha">Umowa o wolnym handlu między Unią Europejską a Koreą jest najambitniejszą umową handlową, jaką kiedykolwiek wynegocjowała UE. Jest także pierwszą umową zawartą z państwem azjatyckim. Zarówno pod względem zakresu, jak i tempa, w jakim usuwane mają być bariery handlowe, umowa jest precedensowa. Zgodnie z jej postanowieniami, przewidziano likwidację ceł przywozowych na niemal wszystkie towary. UE i Korea zgodziły się, by jak najszybciej wdrożyć zobowiązania w zakresie liberalizacji…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzSchetyna">Proszę przejść do konkluzji, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMGAndrzejDycha">Jak powiedziałem, jest to umowa przełomowa - pierwsza umowa z krajem azjatyckim. Rząd polski szacuje, że jeśli chodzi o korzyści handlowe, będziemy jej beneficjentami. Umowa zawiera szereg elementów, które mogą tworzyć przewagi konkurencyjne dla towarów unijnych, które są produkowane na obszarze UE i w przyszłości będą eksportowane do Korei.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMGAndrzejDycha">W imieniu rządu wnoszę o przyjęcie projektu ustawy o ratyfikacji umowy o wolnym handlu między Unią Europejską i jej państwami członkowski, z jednej strony, a Republiką Korei, z drugiej strony, sporządzonej w Brukseli w dniu 6 października 2010 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzSchetyna">Czy państwo posłowie mają pytania? Pan poseł Złotowski, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselKosmaZlotowski">Panie przewodniczący, panie ministrze. Mam uwagi nie tyle do projektu ratyfikacji, co do samej umowy. Pan minister był łaskaw powiedzieć, że Polska będzie beneficjentem umowy. Czy beneficjentem będzie również Korea? Na czym będą polegały korzyści? Jaki wpływ na polską gospodarkę będzie miała ta umowa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzSchetyna">Poseł Naimski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselPiotrNaimski">Chciałbym przyłączyć się do tego pytania. Czy pan minister mógłby nam przybliżyć kwestię, jaki jest wolumen wymiany handlowej między Polską i Koreą i co jest przedmiotem wymiany gospodarczej?</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselPiotrNaimski">Drugie pytanie jest następujące. Jak została potraktowana w umowie kwestia tekstyliów? Umowa jest precedensowa. Nie wymieniamy krajów, o które chodzi w następnej kolejności, ale mamy na uwadze Chiny. Rozwiązania przyjęte w tej umowie będą zapewne najpierw sprawdzane, a potem mogą zostać włączone do umowy z Chinami, a to byłby poważny problem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzSchetyna">Poseł Biedroń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselRobertBiedron">Dziękuję, panie przewodniczący. Panie ministrze, chciałbym zapytać o kwestie negocjacyjne. Pan mówił, że umowa jest dość korzystna dla Polski. Chciałbym zapytać, kto ze strony polskiej negocjował umowę w imieniu naszego państwa. Jakie konkretne korzyści wynikają z umowy dla strony polskiej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzSchetyna">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, panie ministrze, o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMGAndrzejDycha">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysokie Komisje. Jak wcześniej powiedziałem, w opinii ekspertów Komisji Europejskiej, jak również Departamentu Polityki Handlowej Ministerstwa Gospodarki, które przeprowadziło stosowne analizy wpływu na polską gospodarkę przedmiotowej umowy, umowa będzie korzystna dla polskiego przemysłu. Będzie również korzystna dla gospodarki Unii Europejskiej. Przewiduje ona ograniczenie, a właściwie w okresie 5-letnim całkowitą eliminację ceł na produkty przemysłowe, jak również znaczne ograniczenie barier w handlu, jeśli chodzi o usługi. Swoim zakresem obejmuje również inne sektory, jak ochronę własności intelektualnej i sprawy kulturalne.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PodsekretarzstanuwMGAndrzejDycha">Obroty handlowe pomiędzy Koreą a Polską w ostatnich 10 miesiącach kształtowały się następująco. Eksport Polski wyniósł niewiele ponad 0,21 mld euro, zaś eksport Korei do Polski wielokrotnie więcej – ponad 4 mld euro. Jak państwo widzą, bilans handlowy pomiędzy Polską a Koreą Południową jest niezrównoważony. Jest to wynik m.in. inwestycji, które zostały poczynione w przeszłości. W Polsce zostały zlokalizowane zakłady takich przedsiębiorstw jak: LD, Samsung, które importują podzespoły z terenu Korei i następnie reeksportują produkty wyprodukowane na terenie Polski na obszar Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PodsekretarzstanuwMGAndrzejDycha">W opinii ekspertów Departamentu Polityki Handlowej MG umowa tworzy nowe szanse na rozwój współpracy w trójkącie Niemcy – Polska – Unia Europejska. Dostęp podzespołów na rynek unijny i polski będzie dodatkowo stymulował produkcje na obszarze Polski i będzie zwiększał wolumen eksportu na rynki europejskie, zwłaszcza do Niemiec.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PodsekretarzstanuwMGAndrzejDycha">Jeśli chodzi o pytanie sformułowane przez pana posła Biedronia, umowa była negocjowana przez Komisję Europejską w imieniu rządu polskiego, podobnie jak w imieniu innych państw członkowskich. Wynika to bezpośrednio z Traktatu lizbońskiego. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzSchetyna">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś chce zabrać głos? Pan poseł Złotowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselKosmaZlotowski">Panie marszałku, panie ministrze. Odnoszę wrażenie, że pan minister w odpowiedzi na pytanie powiedział mniej więcej to samo, co we wstępnej wypowiedzi. Jeśli pan twierdzi, że będziemy beneficjentem, to proszę powiedzieć, o ile (w procentach lub mln złotych) – zdaniem ministerstwa – wzrośnie wymiana handlowa między Polską a Koreą, w jakich dziedzinach. Czy to będzie eksport ziemniaków z Polski do Korei? Czy eksport czosnku z Korei do Polski? Czy będzie to eksport samochodów z Polski do Korei, czy też odwrotnie? Nie wystarczy stwierdzić, że będzie lepiej. Bardzo proszę o konkrety.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzSchetyna">Ważne, żeby było lepiej. Wszystkim nam na tym zależy. Pan poseł Biedroń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselRobertBiedron">Dziękuję, panie marszałku. Panie ministrze, jaką część niewielkiego eksportu Polski do Korei stanowił eksport koncentratu jabłkowego? Czy prawdą jest, że w związku z tą umową eksport tego produktu zostanie wstrzymany do Korei?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzSchetyna">Pan poseł Zaborowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselZbyszekZaborowski">Chciałbym zapytać, co obecnie eksportujemy do Korei i jaka jest szansa, że rynek koreański otworzy się na inne produkty? Co Ministerstwo Gospodarki przewiduje w tej sprawie? Które z krajów unijnych do tej pory ratyfikowały umowę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzSchetyna">Pan poseł Munyama.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselKillionMunyama">Chciałbym również zadać pytanie panu ministrowi w kwestii analizy dokonanej przez ekspertów. Jeśli mówimy o likwidacji ceł, to możliwości inwestowania Korei w Polsce będą mniejsze w tym sensie, że będzie można realizować produkcję w Korei i wysyłać produkty do Polski. Czy nie ma zagrożeń co do inwestycji Korei na terenie Polski, które dotychczas tworzyły miejsca pracy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzSchetyna">Bardzo proszę pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuwMGAndrzejDycha">Panowie przewodniczący, Wysokie Komisje. Jeśli chodzi o pytanie panów posłów dotyczące potencjalnych branż, które w naszej opinii zanotują wzrost eksportu do Korei, chodzi o produkty chemiczne, instrumenty precyzyjne, sprzęt medyczny, opony, produkty pochodzenia rolniczego. Umowa znosi w znacznej części ograniczenia taryfowe rynku koreańskiego, jak również reguluje zasady pozataryfowych ograniczeń w handlu. Tworzy nowy mechanizm rozwiązywania sporów w stosunku do mechanizmu już istniejącego i funkcjonującego w ramach WTO.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PodsekretarzstanuwMGAndrzejDycha">Jeśli chodzi o pytanie pana posła Biedronia odnoszące się do soku czy koncentratu jabłkowego, w opinii rządu nie ma ryzyka, aby umowa wpłynęła na wolumen eksportu tej pozycji na rynek koreański. Do tej pory umowę ratyfikowało 9 państw Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PodsekretarzstanuwMGAndrzejDycha">Jeśli chodzi o pytanie dotyczące zagrożeń dla inwestycji, które zostały poczynione przez kapitał koreański w Polsce, rząd polski nie dostrzega zagrożeń z tym związanych. Warto pamiętać, że Polska dysponuje szeregiem przewag konkurencyjnych, które związane są z niskimi kosztami produkcji. W naszej ocenie w najbliższym czasie te przewagi zostaną utrzymane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzSchetyna">Pan poseł Naimski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselPiotrNaimski">Po pierwsze, chciałbym poprosić o odpowiedź w sprawie tekstyliów. Po drugie, jak umowa wpłynie na import produktów elektronicznych z Korei do Europy i do Polski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzSchetyna">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PodsekretarzstanuwMGAndrzejDycha">Panowie przewodniczący, Wysokie Komisje. Umowa zawiera szereg elementów, które zabezpieczają przed nadmiernym importem produktów na rynek unijny. Znajduje się specjalna klauzula, która dotyczy sektora tekstyliów. W przypadku znacznego zwiększenie importu produktów na obszar UE, Komisja Europejska może na wniosek rządu polskiego uruchomić te mechanizmy.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PodsekretarzstanuwMGAndrzejDycha">Jeśli chodzi o kwestię importu komponentów do Polski, oczekujemy wzrostu zainteresowania kapitału koreańskiego naszym krajem. W naszej opinii będzie to również skutkowało zwiększeniem importu podzespołów elektronicznych na obszar Polski. Jak powiedziałem wcześniej, przetworzone produkty są później eksportowane na rynki UE. Strategia stosowana przez korporacje koreańskie polegała na tym, że Polska była miejscem, w którym koreańskie przedsiębiorstwa lokowały swoje fabryki i były przyczółkiem na rynki europejskie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzSchetyna">Poseł Naimski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselPiotrNaimski">Jestem nowym posłem, zatem dziwią mnie rzeczy, które dla innych – być może - nie są już dziwne. W dniu jutrzejszym będę referował ten problem na forum Sejmu. przyszedłem na posiedzenie Komisji z przekonaniem, że umowa jest korzystna i że to jest dobry kierunek. Ale jak możemy popierać coś, o czym nie możemy się niczego dowiedzieć?</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PoselPiotrNaimski">Minister nie musi wiedzieć wszystkiego, ale apeluję, żebyśmy przy drugim czytaniu mogli usłyszeć odpowiedzi na zadane pytania, na które dziś nie uzyskaliśmy odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzSchetyna">Pan poseł Waszczykowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselWitoldWaszczykowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Niestety, muszę wystąpić w podobnym tonie. Nie jestem może nowy, bo przychodziłem przez lata w innej roli. Jednak jestem zaskoczony miałkością materiału przygotowanego w uzasadnieniu. Nie powinniśmy pytać o takie kwestie, jak poziom obrotów handlowych między Polską a Koreą. Te dane powinny zostać przedstawione w tabelce. Czy musimy pytać ministra o sprawę soku jabłkowego? Pan minister nie musi znać takich szczegółów. To wszystko powinno być zawarte w materiale.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PoselWitoldWaszczykowski">Pragnę zwrócić uwagę na skandalicznie źle przygotowany materiał. Nie wiem, czy został on przygotowany przez Ministerstwo Gospodarki. Jestem przekonany, że Ministerstwo Spraw Zagranicznych zrobiłoby to lepiej.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PoselWitoldWaszczykowski">Na str. 10 znajduje się informacja, że w chwili obecnej nie jest możliwe dokładne wyliczenie skutków finansowych związanych z zawarciem umowy. To oznacza, że „kupujemy kota w worku”. Potem przedstawiony jest szacunek Unii Europejskiej za lata 2004-2006, a więc na długo przed kryzysem gospodarczym, zgodnie z którym Unia będzie zyskiwała 801 mln euro rocznie. Po pierwsze, są to nieaktualne prognozy. Po drugie, nie wiadomo, jakie korzyści odniesie Polska z zawarcia tej umowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzSchetyna">Poseł Mężydło, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselAntoniMezydlo">Nawiązałbym do poprzednich wypowiedzi dotyczących elektroniki. Urządzenia elektroniczne wprowadzane do obszaru Unii Europejskiej są obecnie obłożone 14-procentowym cłem. Elementy do urządzeń nie są zaś obłożone cłem. Korei opłaca się zakładać w Polsce montownie. W Polsce ze względu na konkurencyjność siły roboczej jest bardzo dużo tych montowni. ponad 50% produkcji elektronicznej firm koreańskich i japońskich ulokowane jest w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PoselAntoniMezydlo">Oczywiście porównując koszty siły roboczej w Polsce i w Korei, a w przyszłości w Chinach, widać, że na tym tracimy. Nasze zakłady staną się tylko magazynami dla firm koreańskich. Montownie będą tworzone w Korei, gdzie siła robocza jest tańsza niż w Polsce. Jednak nie jest? To dobrze. Gdyby nastąpiło otwarcie na cały obszar Azji, to na pewno znajdą się kraje, gdzie siła robocza będzie tańsza niż w Polsce. Takie zagrożenie z pewnością istnieje. Wyrażane są obawy, że zniesienie cła na urządzenia elektroniczne będzie powodowało negatywne skutki.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#PoselAntoniMezydlo">Kraje „starej” Unii Europejskiej mają interesy przeciwstawne do polskich. W Polsce chodzi o dodatkowe miejsca pracy. W krajach unijnych elektronika na skutek produkcji w Polsce jest jeszcze droższa. Z ich punktu widzenia byłoby lepiej, gdyby produkcja została przeniesiona do Chin. Czy to nie wpłynie na zmniejszenie liczby miejsc pracy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzSchetyna">Zanim oddam glos panu ministrowi, chciałbym powiedzieć, że podczas plenarnego posiedzenia Sejmu odbędzie się drugie czytanie i te pytania powtórzą się. Prosiłbym, żeby przedstawiciele MSZ i MG byli w pełni przygotowani, wraz z ekspertami, aby można było w wyczerpujący sposób udzielić odpowiedzi. Te problemy z pewnością będą sygnalizowane ponownie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PodsekretarzstanuwMGAndrzejDycha">Bardzo proszę o umożliwienie zabrania głosu panu Mieczysławowi Nogajowi, który jest dyrektorem Departamentu Polityki Handlowej, aby mógł wyjaśnić techniczną stronę porozumienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzSchetyna">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#DyrektorDepartamentuPolitykiHandlowejMGMieczyslawNogaj">Dziękuję bardzo. Chciałbym odpowiedzieć na zadane pytania. Jeśli chodzi o strukturę naszego eksportu, należy przede wszystkim stwierdzić, że eksport jest niezbilansowany w stosunku do importu. Importujemy w dużym stopniu komponenty, które są przetwarzane w zlokalizowanych na terenie Polski zakładach i które następnie są reeksportowane. Mamy nierównowagę strukturalną, ale kompensuje się ona poprzez fakt, że później, po przetworzeniu produkty są eksportowane. Jeśli chodzi o płaskoekranowe telewizory, 70% produkcji unijnej zlokalizowane jest w Polsce. Dominujące są firmy koreańskie. Obecnie przenoszą one do Polski również produkcję komponentów. Istotna jest nie tylko kwestia ceł, ale również kosztów transportu. W dłuższym okresie ten przypływ towarów będzie kształtowała się nieco inaczej.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#DyrektorDepartamentuPolitykiHandlowejMGMieczyslawNogaj">Umowa stwarza nowe możliwości eksportu na rynek koreański, przede wszystkim w zakresie towarów rolnych. Dotychczas rynek koreański był zamknięty i chroniony bardzo wysokimi cłami. Teraz został otwarty na eksport mięsa drobiowego i wieprzowego. W ostatnim okresie obserwujemy gwałtowny wzrost eksportu mięsa i przetworzonego mięsa. To korzystna zmiana.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#DyrektorDepartamentuPolitykiHandlowejMGMieczyslawNogaj">Struktury eksportu nie uda się poprawić, ponieważ została ona już ukształtowana w modelu, jakie został stworzony w relacjach pomiędzy Polską, Unią i Niemcami. Koreańczycy inwestują nie tylko w elektronikę. Jeśli chodzi o produkty elektroniczne, cła nie od razu zostaną zniesione, lecz w okresie pięciu lat, żeby zachęcić do przenoszenia produkcji komponentów do Polski. Koreańczycy inwestują również w produkcję części samochodowych do samochodów eksportowanych na rynek koreański. Import z Korei będzie wchodził do przetwarzanych towarów niemieckich, które będą reeksportowane.</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#DyrektorDepartamentuPolitykiHandlowejMGMieczyslawNogaj">Jeśli chodzi o tekstylia, rozwiązania przewidziane w umowie chronią nasze interesy przed możliwością nadmiernego importu. Zagrożeniem nie jest Korea, która nie jest znaczącym producentem tekstyliów. Poprzez Koreę mogłyby być eksportowane towary z krajów sąsiednich, z którymi Korea ma zawarte umowy o wolnym handlu. Odpowiednie zabezpieczenie stanowią klauzule ochronne, które blokują tego typu możliwość. Nie zmieniono również sposobu  definiowania towaru pochodzącego z Korei, choć Korea do tego dążyła. Interesy sektora tekstylnego zostały zabezpieczone. Nie były one kwestionowane, gdyż byliśmy w kontaktach roboczych z zainteresowanymi firmami.</u>
          <u xml:id="u-36.4" who="#DyrektorDepartamentuPolitykiHandlowejMGMieczyslawNogaj">Problem dotyczył innego obszaru, mianowicie eksportu samochodów na rynek koreański oraz eksportu z Korei na rynek europejski. Stworzono dodatkową klauzulę ochronną zabezpieczającą przed nadmiernym importem części z Chin. Po pierwsze, zapewniono, że udział komponentów nie będzie mógł być większy niż 40%. W przypadku nadmiernego importu będzie obowiązywać specjalna klauzula chroniąca przed nadmiernym wzrostem i nastąpi ograniczenie importu samochodów. To rozwiązanie zostało zaakceptowane przez przemysł unijny, w tym również przez firmy działające w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-36.5" who="#DyrektorDepartamentuPolitykiHandlowejMGMieczyslawNogaj">Mogę podać państwu strukturę importu i eksportu, ale sądzę, że byłaby to nużąca informacja. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzSchetyna">Jeśli potwierdzi się zainteresowanie odnośnie do liczb, to proszę być przygotowanym do udzielenie odpowiedzi w drugim czytaniu.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzSchetyna">Zamykam debatę i stwierdzam zakończenie pierwszego czytania. Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy w Komisji. Czy pan minister chce zabrać głos? Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi? Czy ktoś chce zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzSchetyna">Czy są uwagi do tytułu ustawy?</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzSchetyna">Czy są uwagi do art. 1?</u>
          <u xml:id="u-37.4" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzSchetyna">Czy są uwagi do art. 2?</u>
          <u xml:id="u-37.5" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzSchetyna">Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-37.6" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzSchetyna">Wszyscy państwo otrzymali opinię Biura Analiz Sejmowych, przygotowaną przez panią dr Agnieszkę Grzelak.</u>
          <u xml:id="u-37.7" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzSchetyna">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem sprawozdania Komisji o przyjęciu projektu ustawy z druku nr 73 bez poprawek? (35) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał? (2).</u>
          <u xml:id="u-37.8" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzSchetyna">Stwierdzam, że Komisje przyjęły sprawozdanie przy 35 głosach za i 2 wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-37.9" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzSchetyna">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy. Proponuję, aby został nim przedstawiciel Komisji Gospodarki poseł Andrzej Czerwiński. Czy pan poseł się zgadza?</u>
          <u xml:id="u-37.10" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzSchetyna">Czy są inne propozycje? Jeśli nie ma innych propozycji, ustalamy, że pan poseł Czerwiński będzie sprawozdawcą projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-37.11" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzSchetyna">Czy w sprawach różnych ktoś chce zabrać głos? Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-37.12" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzSchetyna">Informuję, że na tym porządek obrad został wyczerpany. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>