text_structure.xml 6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechJasinski">Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki. Protokół z poprzedniego posiedzenia, wobec niewniesienia uwag, uznaję za przyjęty. Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia Komisji przewiduje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy – Prawo probiercze, druk sejmowy nr 3359. Uzasadnia minister gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechJasinski">Witam pana ministra Dariusza Bogdana wraz ze współpracownikami. Witam bardzo serdecznie pozostałych gości. Panie ministrze, oddaję panu głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiDariuszBogdan">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący. Szanowni państwo. Przedstawiamy państwu projekt regulacji Prawo probiercze. Celem projektowanej regulacji jest zmniejszenie obciążeń administracyjnych dla przedsiębiorców działających w branży złotniczo-jubilerskiej, uproszczenie struktury administracji probierczej, oraz zapewnienie wyższego poziomu ochrony konsumentów w zakresie obrotu wyrobami jubilerskimi.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiDariuszBogdan">Do najważniejszych propozycji należy zaliczyć podwyższenie progu wagowego, od którego obowiązkowe jest badanie i cechowanie wyrobów ze srebra z 5 gram do 8 gram. Zmniejszenie obciążeń administracyjnych, czyli ograniczenie kosztów badania i cechowania, powinno wpłynąć na podniesienie konkurencyjności polskich przedsiębiorców złotniczych i jubilerskich.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiDariuszBogdan">W celu umożliwienia pełnej identyfikacji i skutecznej kontroli wyrobów znajdujących się w obrocie, głównie pod kątem ich zgodności z deklarowaną próbą, rozszerzono obowiązek oznaczania znakiem imiennym wyrobów na te, które produkowane są poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, a nie podlegają obowiązkowi cechowania ze względu na niską masę. Rozszerzono ponadto katalog prób dla wyrobów z metali szlachetnych, co umożliwi cechowanie mniej popularnych stopów, w tym tych o najwyższej zawartości metali szlachetnych. Zapisy ustawy mają na celu dostosowanie polskiego prawa do postanowień Konwencji Wiedeńskiej o kontroli i cechowaniu wyrobów z metali szlachetnych.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiDariuszBogdan">Projekt ustawy przewiduje ponadto uproszczenie struktury administracyjnej, gdyż w miejsce trzech szczebli administracji probierczej, wprowadza się system dwuszczeblowy, likwidując obwodowe urzędy probiercze. W ich miejsce przewiduje się powołanie wydziałów zamiejscowych urzędów okręgowych.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiDariuszBogdan">Proponuje się również wprowadzenie możliwości tworzenia punktów probierczych u podmiotów wprowadzających wyroby z metali szlachetnych do obrotu. Umożliwi to badanie i cechowanie wyrobów w miejscu prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności, bez konieczności przekazywania ich do urzędów i ponoszenia kosztów transportu, ubezpieczenia czy pozostawienia wyrobów na określony czas w urzędzie.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiDariuszBogdan">Ponadto, celem zapewnienia spójności regulacji z przepisami konstytucji, dotyczącymi systemu źródeł prawa, dokonano przeniesienia z aktów wykonawczych do ustawy niektórych regulacji. Dotyczą one procedury badania i cechowania wyrobów, organizacji administracji probierczej, nadzoru nad przestrzeganiem przepisów ustawy oraz prób dla wyrobów z metali szlachetnych, co przyczyni się do zwiększenia stabilności przepisów.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiDariuszBogdan">Uprzejmie proszę Wysoką Komisję o pozytywne rozpatrzenie rządowego projektu ustawy – Prawo probiercze. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechJasinski">Dziękuję panu ministrowi. Otwieram debatę. Zapraszam państwa posłów do zabierania głosu. Kto z państwa posłów chciałby zabrać głos w debacie ogólnej? Nie widzę. Czy ktoś spośród gości chciałby zabrać głos? Mamy przecież pierwsze czytanie ważnego aktu. Może państwo myślą, że w wyniku działania urzędu probierczego srebro zamieni się w złoto; nie zamieni się.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechJasinski">Ponieważ nie ma głosów w dyskusji, zamykam pierwsze czytanie.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelWojciechJasinski">Szanowni państwo. Jest wniosek o powołanie podkomisji nadzwyczajnej, która by się zajęła dalszą pracą nad projektem rządowym, w następującym składzie: panowie posłowie Tadeusz Arkit, Andrzej Gut-Mostowy, Wojciech Saługa, Waldemar Wiązowski, Piotr Stanke i Adam Gawęda. Rozumiem, że panowie posłowie wyrażają zgodę na udział w podkomisji. Czy są obiekcje wobec takiego składu podkomisji? Nie widzę. W takim razie uznaję, że Komisja Gospodarki powołała podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy – Prawo probiercze w składzie wymienionym przed chwilą.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelWojciechJasinski">Uprzejmie proszę członków podkomisji o pozostanie po zakończeniu posiedzenia Komisji w sali obrad celem ukonstytuowania się.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacyposelWojciechJasinski">Wobec wyczerpania porządku dziennego dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję wszystkim za uczestnictwo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>