text_structure.xml
55.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselZbigniewSzymanski">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia. Porządek dzienny został państwu przedstawiony. Czy są jakieś uwagi do porządku obrad?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoslankaMariaGajeckaBozek">Czy porządek przewiduje również sprawy różne?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselZbigniewSzymanski">To zależy od decyzji członków Komisji. Zwykle jest możliwość omówienia spraw różnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoslankaMariaGajeckaBozek">Proszę o wprowadzenie spraw różnych do porządku dziennego po rozpatrzeniu zasadniczego tematu naszych obrad.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselZbigniewSzymanski">Czy jest zgoda członków Komisji na wprowadzenie spraw różnych do porządku dziennego? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PoselZbigniewSzymanski">Oddaję głos posłowi Władysławowi Szkopowi, który został upoważniony do reprezentowania wnioskodawców zmiany ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselWladyslawSzkop">Wnioskodawcami projektu zawartego w druku nr 1548 są posłowie SLD. Projekt ten dotyczy regulacji uzupełniającej, wypełniającej lukę prawną, która pojawiła się w ustawie o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym. Zamiarem nowelizacji jest umożliwienie powołania Rady Krajowego Związku Kas Chorych.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselWladyslawSzkop">Po konsultacjach z różnymi środowiskami prawnymi określono, że obecny stan prawny i obecne regulacje uniemożliwiają zainicjowanie działania Rady Krajowego Związku Kas Chorych. Dla całego systemu, spójności jego działania działalność Rady ma ogromne znaczenie. Z wielu stron docierają do nas sygnały, iż system ten działa bardzo niespójnie.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PoselWladyslawSzkop">Rada Krajowego Związku Kas Chorych ma za zadanie ujednolicenie pewnych procedur, stworzenie w miarę czytelnych i zrozumiałych zasad dla odbiorcy świadczeń zdrowotnych, dla pacjenta.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PoselWladyslawSzkop">Taka była intencja wnioskodawców. Regulacja jest bardzo krótka. Wnioskodawcy nie są sztywno przywiązani do rozwiązań zawartych w projekcie nowelizacji. Biuro Legislacyjne Kancelarii Sejmu zgłaszało zastrzeżenia co do zapisu, że marszałek Sejmu RP ma być inicjatorem pierwszego posiedzenia Rady Krajowego Związku Kas Chorych.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PoselWladyslawSzkop">Pomysł, że ma to być marszałek Sejmu RP, stanowi odzwierciedlenie procedury, która się odbywa w regionalnych kasach chorych. Przewodniczący sejmiku wojewódzkiego jest sprawcą pierwszego posiedzenia Rady Kasy Chorych i powołuje przewodniczącego Rady Kasy. Rada Kasy jest tym organem, który występuje na najwyższym poziomie - centralnym, jako partner dwóch najważniejszych instytucji - rządu i Sejmu Rzeczypospolitej.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PoselWladyslawSzkop">Stąd nasza propozycja, aby inicjatorem pierwszego posiedzenia Rady Krajowego Związku Kas Chorych był marszałek Sejmu RP. Zaznaczam, że nie jesteśmy uparcie przywiązani do tego rozwiązania. Jeśli będzie inne, które umożliwi powołanie w krótkim czasie Rady Krajowego Związku Kas, wnioskodawcy przychylą się do takiej propozycji. Pozostałe rozwiązania, które znalazły się w projekcie nowelizacji, mają charakter porządkowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselZbigniewSzymanski">Poproszę o stanowisko rządu w sprawie przedstawionej propozycji nowelizacji ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PelnomocnikRzadudoSprawWprowadzeniaPowszechnegoUbezpieczeniaZdrowotnegopodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaAnnaKnysok">Rząd dostrzegł potrzebę uzupełnienia tej luki prawnej i w projekcie przedstawionym Sejmowi w pkt. 58 sformułował propozycję zapisu, który umożliwiłby zwołanie Rady Krajowego Związku Kas Chorych. Tryb prac legislacyjnych sprawił, że to rozwiązanie nie zostało jeszcze przyjęte.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PelnomocnikRzadudoSprawWprowadzeniaPowszechnegoUbezpieczeniaZdrowotnegopodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaAnnaKnysok">Rząd proponuje, by pierwsze posiedzenie zwołane było przez Pełnomocnika Rządu do Spraw Wprowadzenia Powszechnego Ubezpieczenia Zdrowotnego i by przepis ten był wprowadzony w przepisach przejściowych, dotyczących zadań pełnomocnika.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PelnomocnikRzadudoSprawWprowadzeniaPowszechnegoUbezpieczeniaZdrowotnegopodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaAnnaKnysok">Przygotowano również projekt stanowiska rządu wobec poselskiego projektu ustawy. Jest on po uzgodnieniach, natomiast formalnie przez Radę Ministrów nie został jeszcze przyjęty. Ma być rozpatrywany na posiedzeniu, które odbędzie się w przyszły wtorek. Jest to powód, dla którego nie zdążyliśmy formalnie przesłać stanowiska rządu. Mogę państwu teraz przedstawić projekt tego stanowiska, do którego żaden z resortów nie zgłosił uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselKazimierzNycz">Czy to jest stanowisko rządu, czy stanowisko pełnomocnika rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuAnnaKnysok">Projekt stanowiska jest po uzgodnieniach międzyresortowych. Żaden z resortów nie zgłosił do niego uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselKazimierzNycz">Czy pani minister przedstawi stanowisko rządu do projektu poselskiego referowanego przez posła Władysława Szkopa, czy też pani minister zaprezentuje projekt stanowiska, które jest po uzgodnieniach międzyresortowych i rząd dopiero ma się nim zajmować? Zrozumiałem, że pan przewodniczący prosił o stanowisko rządu wobec projektu poselskiego, który referował poseł Władysław Szkop.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselZbigniewSzymanski">Istotnie, taka była moja propozycja. Czy pani minister podtrzymuje chęć zabrania głosu w tej chwili?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PodsekretarzstanuAnnaKnysok">To nie jest stanowisko rządu, ponieważ ono formalnie nie zostało przyjęte. Ma być rozpatrywane w przyszły wtorek. Zreferowałam etap prac nad przygotowaniem stanowiska rządu. Na ogół jest tak, że jeśli zainteresowane resorty nie zgłaszają uwag, to rząd przyjmuje projekt.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselWladyslawSzkop">Odnoszę wrażenie, że mówimy o trzech sprawach. Bardzo proszę, aby pani minister zechciała sprecyzować, o czym mówimy.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PoselWladyslawSzkop">Pierwsza sprawa dotyczy projektów nowelizacji ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, w sprawie których odbyło się już pierwsze czytanie. Chodzi zarówno o projekty poselskie, projekt senacki, jak i projekt rządowy. Komisja Zdrowia powołała do dalszych prac nad tymi projektami podkomisję, która odbędzie swoje posiedzenie tuż po posiedzeniu Komisji Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PoselWladyslawSzkop">Projekt rządowy przewiduje, że pełnomocnik rządu zwołuje pierwsze posiedzenie Rady Krajowego Związku Kas Chorych.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PoselWladyslawSzkop">Druga kwestia - mówimy o stanowisku rządu wobec projektu poselskiego, które nie zostało jeszcze zaakceptowane przez Radę Ministrów. Do projektu stanowiska nie ma sprzeciwów ze strony zainteresowanych resortów. Do decyzji pana przewodniczącego należy, czy pani minister przedstawi to stanowisko, projektowane do przedłożenia na posiedzeniu Rady Ministrów i zapoznamy się z nim jako z dokumentem nie obowiązującym, czy też przyjmiemy wyjaśnienie pani minister, że jest projekt stanowiska i zapoznamy się z nim już po przyjęciu go przez Radę Ministrów.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#PoselWladyslawSzkop">Trzecia sprawa dotyczy powołania Rady Krajowego Związku Kas Chorych. Jest to kwestia niezwykle pilna dla wykonania ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym. Od 1 września 1999 r. funkcjonują rady regionalnych kas chorych. Rady te wybrały swoich przedstawicieli do Rady Krajowego Związku Kas Chorych. Ten ostatni szczebel nie może być powołany w pełnym ustawowym kształcie. On funkcjonuje w formie projektowanej na okres przejściowy, gdzie przewiduje się, że obowiązki Rady Krajowego Związku Kas Chorych spełnia Pełnomocnik Rządu do Spraw Wprowadzenia Powszechnego Ubezpieczenia Zdrowotnego.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#PoselWladyslawSzkop">Komisja musi podjąć decyzję, czy chce czekać na oficjalne stanowisko rządu i odwlekać powołanie Rady Krajowego Związku Kas Chorych, a więc przyczynić się do tego, by system nadal pozostawał ułomny, czy też podejmiemy decyzję, że rozpoczynamy pracę nad projektem poselskim, a odpowiedni przepis, który jest w projekcie rządowym, wykreślamy w czasie prac nad rządowym projektem nowelizacji ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselZbigniewSzymanski">Czy ktoś z posłów podejmuje jako własną inicjatywę ustawodawczą propozycję, którą zgłosiła pani minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselKazimierzNycz">Posłowie mogą podjąć wniosek albo poprawkę, a nie cały projekt, który wymaga podpisu co najmniej 15 posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselZbigniewSzymanski">Przepraszam, źle się wyraziłem. Chodzi o poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoslankaBarbaraFraczek">Chciałabym prosić, aby przedstawiciel Biura Legis-lacyjnego wypowiedział się, czy można w trakcie pracy nad tym projektem dołączyć z naszej strony rozwiązania zaproponowane w projekcie rządowym.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PoslankaBarbaraFraczek">Czy projekt przedstawiony przez posła Władysława Szkopa można by dołączyć do projektów nowelizacji, które podkomisja będzie rozpatrywała w najbliższych dniach?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Chciałabym przypomnieć, że jesteśmy w trakcie pierwszego czytania. Najpierw musimy dokończyć pierwsze czytanie, czyli przedyskutować ogólne zasady projektu, a następnie sformułować pytania i odpowiedzi. Dopiero po zakończeniu pierwszego czytania, Komisja zadecyduje o dalszym postępowaniu w sprawie projektu nowelizacji - czy pracuje na forum Komisji nad projektem i przyjmuje go, czy kieruje go do podkomisji. Jeśli rozpoczniemy prace nad projektem, ktoś z posłów może zgłosić wniosek w brzmieniu propozycji rządowej. Może się to stać dopiero po zakończeniu pierwszego czytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PodsekretarzstanuAnnaKnysok">Posłanka Barbara Frączek zapytała, czy można procedować nad tymi zapisami łącznie z całą ustawą. Uważam, że nie należy. To jest sprawa pilna. Projekt przedstawiony przez rząd jest projektem obszernym. Na pewno będzie wymagał dużo czasu. To przedłużyłoby wprowadzenie oczekiwanych rozwiązań, co byłoby niekorzystne.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselZbigniewSzymanski">Chciałbym zmodyfikować swoją poprzednią wypowiedź. Proszę, żeby pani minister przedstawiła stanowisko, którego charakter został sprecyzowany.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuAnnaKnysok">W projekcie poselskim przedstawiono 4 zasadnicze propozycje rozwiązań.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PodsekretarzstanuAnnaKnysok">Po pierwsze - uzupełnienie art. 76 pkt 3, rozszerzające zakres działania Rady Kas Chorych o powołanie oprócz dyrektora i zastępców również członków zarządu. Ta propozycja została uwzględniona w projekcie rządowym. Jest ona zasadna, bowiem to Rada Kasy powołuje nie tylko dyrektora i zastępców, ale cały zarząd. Propozycja rządowa jest zawarta w druku nr 1456 w pkt. 39. Można ją wyłączyć i uwzględnić teraz.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PodsekretarzstanuAnnaKnysok">Po drugie - ograniczono wybór przedstawicieli kasy chorych do Krajowego Związku Kas Chorych jedynie do osób spośród członków Rady Kasy Chorych. W opinii rządu nie znajduje to uzasadnienia, bowiem określone w ustawie zadania Rady Krajowego Związku Kas Chorych dotyczą działań na rzecz całych kas chorych, a nie tylko rad kas chorych. Krajowy Związek Kas Chorych służy wsparciu działania całych kas i wspiera je we wszystkich ich funkcjach.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#PodsekretarzstanuAnnaKnysok">Rada Krajowego Związku Kas Chorych powinna stanowić reprezentację różnych środowisk związanych z systemem ubezpieczenia. Na pewno powinni się w niej znaleźć członkowie zarządów kas chorych, członkowie rad kas, a także inne osoby, związane z tym systemem. Należy zwrócić uwagę, że obecne brzmienie art. 76 pkt 10 nie ogranicza Rady Kasy Chorych w wyborze przedstawiciela do Rady Krajowego Związku Kas Chorych. Rada Kasy Chorych może wybrać przedstawicieli spośród swoich członków. Czym innym jednak jest swobodny wybór, a czym innym ustawowe ograniczenie tylko do członków Rady Kasy Chorych.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#PodsekretarzstanuAnnaKnysok">W związku z tym, że przy obecnym brzmieniu tego przepisu nie ma przeszkód, by takiego wyboru dokonać, rząd uważa, że nie ma potrzeby ustawowego ograniczania wyboru członków Rady Krajowego Związku Kas Chorych tylko spośród członków Rady Kasy Chorych.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#PodsekretarzstanuAnnaKnysok">Kolejna proponowana zmiana obejmuje możliwość odwołania członków Rady Krajowego Związku Kas Chorych przed upływem kadencji. Wprowadzenie tego przepisu może być rozważane wyłącznie, jeżeli określimy kryteria odwołania i to, jakie przesłanki powinny być brane pod uwagę przy odwołaniu członków Rady Krajowego Związku Kas Chorych. Zapis w proponowanym brzmieniu pozwoliłby na dosyć swobodne odwoływanie i powoływanie przedstawicieli do Krajowego Związku Kas Chorych.</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#PodsekretarzstanuAnnaKnysok">Następna propozycja dotyczy problemu zwołania pierwszego posiedzenia Rady Krajowego Związku Kas Chorych. Uważamy, że angażowanie marszałka Sejmu do zwołania i przewodniczenia pierwszemu posiedzeniu nie jest właściwe. Jest to nieuzasadnione. Krajowy Związek Kas Chorych w żaden sposób nie wiąże się z urzędem marszałka, nie jest w organizacyjny sposób powiązany z Sejmem.</u>
<u xml:id="u-22.7" who="#PodsekretarzstanuAnnaKnysok">Proponowany przepis ust. 3 w art. 111 ma zapewnić zwołanie pierwszego posiedzenia Rady Krajowego Związku Kas Chorych nie później niż w terminie określonym ustawą. Intencja jest słuszna, natomiast pojawia się pewna sprzeczność. Upoważnia się do zwołania ciała kolegialnego w sytuacji, kiedy połowa członków tego ciała nie jest jeszcze wybrana. Bardziej właściwe wydaje się ewentualne ustalenie terminu, do którego rady kas chorych są zobowiązane wybrać przedstawicieli do Krajowego Związku Kas Chorych. Zwoływanie posiedzenia w sytuacji, kiedy połowa członków ciała kolegialnego jest nie wybrana, nie jest właściwym trybem. Pozostaje to w sprzeczności z istotą funkcjonowania ciała kolegialnego. Chciałam państwa poinformować, że w tej chwili tylko trzy rady kas chorych nie wybrały swoich przedstawicieli do Rady Krajowego Związku Kas Chorych. Jest akceptacja rządu dla powoływania przez Radę Kasy Chorych pozostałych członków zarządu.</u>
<u xml:id="u-22.8" who="#PodsekretarzstanuAnnaKnysok">W nawiązaniu do poprzedniej propozycji rządowej proponujemy z wołanie pierwszego posiedzenia Rady Krajowego Związku Kas Chorych przez Pełnomocnika Rządu do Spraw Wprowadzenia Powszechnego Ubezpieczenia Zdrowotnego. Rząd opowiada się za tym, by nie ograniczać wyboru przedstawicieli do Krajowego Związku Kas Chorych, tylko do osób spośród członków rad kas chorych. Jeżeli wprowadza się możliwość odwołania członków Rady Krajowego Związku Kas Chorych przed upływem kadencji, to konieczne jest określenie przesłanek tego odwołania.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselAlfredOwoc">Jestem jednym z dwóch posłów, członków Komisji Zdrowia, wybranym do Krajowego Związku Kas Chorych. Chciałbym prosić Komisję, żebyśmy dołożyli wszelkich starań, aby jak najszybciej sfinalizować nowelizację ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym. Nie muszę uzasadniać w tym gronie, jak ważne ogniwo w systemie ubezpieczeń zdrowotnych stanowi Rada Krajowego Związku Kas Chorych.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PoselAlfredOwoc">Uważam za niezwykle logiczną propozycję posłów wnioskodawców dotyczącą zwołania pierwszego posiedzenia Rady Krajowego Związku Kas Chorych przez marszałka Sejmu RP. Ktoś musi być do tego upoważniony. Teoretycznie mógłby to być minister zdrowia lub pełnomocnik rządu. Propozycja poselska odwołuje się do logiki postępowania na poziomie wojewódzkim, gdzie przewodniczący sejmiku wojewódzkiego inicjuje posiedzenie Rady Kasy Chorych.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PoselAlfredOwoc">Im mniej będzie w systemie ubezpieczeń zdrowotnych obecności rządu i polityki, tym lepiej dla całego systemu. Przedłużanie powołania Rady Krajowego Związku Kas Chorych w wyniku ewidentnego błędu legislacyjnego szkodzi całemu systemowi ubezpieczeń zdrowotnych. Jeśli jest interpretacja prawna, że pełnomocnik rządu może zwołać pierwsze posiedzenie Rady Krajowego Związku Kas Chorych, to mogę tylko wyrazić ubolewanie, że dotychczas tego nie zrobił. To tylko potwierdza tezę, iż w systemie ubezpieczeń zdrowotnych pojawia się tyle dziwnych zjawisk, że im później będą powołane ciała kontrolne - samorządowe i społeczne, tym lepiej dla tych, którzy są odpowiedzialni za ten stan rzeczy. Przedłużanie sprawy niczemu nie służy. Jesteśmy w posiadaniu ekspertyzy Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu, iż nie ma legalnej możliwości zwołania pierwszego posiedzenia Rady Krajowego Związku Kas Chorych. Konieczna jest nowelizacja ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym i upoważnienie jakiegoś organu. Jeśli jest inna możliwość, opowiadam się za tym, żeby to zrobić jak najszybciej. Będzie to z pożytkiem dla funkcjonowania całego systemu ubezpieczeń zdrowotnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselZbigniewSzymanski">Wszyscy zgadzamy się, że konieczne jest jak najszybsze zwołanie posiedzenia Rady Krajowego Związku Kas Chorych. Dotychczas nie było upoważnienia do zwołania Rady. Nikt nie miał takiego upoważnienia. Nie jest winą pełnomocnika, iż nie zwołał posiedzenia Rady Krajowego Związku Kas Chorych. Jest to wina parlamentarzystów, ponieważ popełniliśmy błąd w pracach nad ustawą.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PoselZbigniewSzymanski">Czy propozycja, aby pierwsze posiedzenia Rady Krajowego Związku Kas Chorych zwołał marszałek Sejmu RP, wynika z ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, z konstytucji, czy z innych aktów prawnych? Wydaje mi się, że nie. W tej kwestii prosiłbym o opinię ze strony Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselWladyslawSzkop">Chciałbym odnieść się do uwag przedstawionych przez panią minister. Proszę pana przewodniczącego o wycofanie pytania skierowanego do Biura Legislacyjnego, bowiem to jest rozwiązanie merytoryczne, nie mające charakteru rozwiązania legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselZbigniewSzymanski">Celem mojego pytania nie było uzyskanie odpowiedzi w kwestii, czy wolno nam podjąć taką decyzję, ponieważ wiem, że Komisji wolno przyjąć takie rozwiązanie. Chodziło mi o to, czy taką decyzję można uzasadnić na gruncie obowiązującej konstytucji lub innych aktów prawnych. Oczywiście posłowie mogą przyjąć propozycję przedstawioną przez posła Władysława Szkopa. Otwarte pozostaje pytanie, czy można ją wyprowadzić z obowiązującej konstytucji.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselMarianJaszewski">Chciałbym zaproponować poprawkę do projektu zgłoszonego przez grupę posłów SLD, a przedstawionego przez posła Władysława Szkopa. Podzielam opinię, że marszałek Sejmu mógłby zwoływać pierwsze posiedzenie Rady Krajowego Związku Kas Chorych, ale sądzę, że właściwszym rozwiązaniem będzie upoważnienie do tego Pełnomocnika Rządu do Spraw Wprowadzenia Powszechnego Ubezpieczenia Zdrowotnego. Taką poprawkę zgłoszę w trakcie dalszych prac nad projektem nowelizacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselSewerynJurgielaniec">Poseł Władysław Szkop podkreślił konieczność zwrócenia uwagi na informacje przekazywane przez środki masowego przekazu, dotyczące sytuacji w reformowanej służbie zdrowia. Wynika z nich, iż Pełnomocnik Rządo do Spraw Wprowadzenia Powszechnego Ubezpieczenia Zdrowotnego nie spełnił pokładanych w nim nadziei. W związku z tym konieczne jest, aby pierwsze posiedzenie Rady Krajowego Związku Kas Chorych zwołał marszałek Sejmu RP. Taki sposób procedowania odpowiadałby trybowi, jaki obowiązuje na szczeblu wojewódzkim. Przewodniczący sejmiku wojewódzkiego zwołuje posiedzenie Rady Kasy Chorych. Nie trzeba powoływać się ani na konstytucję, ani na inne akty prawne. Waga zagadnienia, jakim jest zdrowie narodu, powinna zadecydować o tym, by marszałek Sejmu zwoływał pierwsze posiedzenie Rady Krajowego Związku Kas Chorych.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselMarianJaszewski">Opinia, którą przedstawił poseł Seweryn Jurgielaniec, dotycząca Pełnomocnika Rządu do Spraw Wprowadzenia Powszechnego Ubezpieczenia Zdrowotnego, jest jego własnym sądem. Ja mam zupełnie inne zdanie. Uważam, że to właśnie pełnomocnik rządu powinien zwoływać pierwsze posiedzenie Rady Krajowego Związku Kas Chorych.W związku z tym, że projekt nowelizacji dotyczy nie tylko kwestii, kto ma zwoływać pierwsze posiedzenie Rady, ale także innych ważnych spraw m.in. tego, kto ma być członkiem Rady Krajowego Związku Kas Chorych, a także wcześniejszego odwoływania członków Rady, proponuję, żeby projekt nowelizacji odesłać do podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselZbigniewSzymanski">Jest to wniosek formalny, który poddam pod głosowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselWladyslawSzkop">Bardzo proszę pana przewodniczącego, żeby zechciał postępować zgodnie z regulaminem Sejmu. W trakcie pierwszego czytania wnioski formalne w takiej formie, w jakiej zgłosił swój wniosek poseł Marian Jaszewski, nie mają uprawnienia.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PoselWladyslawSzkop">Jest to propozycja rozwiązania sposobu procedowania nad przedłożonym projektem. Proszę, żeby uwzględniać regulamin Sejmu. Wniosek posła Mariana Jaszewskiego nie ma charakteru wniosku formalnego. Prosiłbym, żeby pan przewodniczący postępował zgodnie z obowiązującą procedurą. Po zakończeniu przez pana przewodniczącego pierwszego czytania projektu nowelizacji, możemy zastanowić się nad tym, jaką formułę pracy nad tym projektem Komisja przyjmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoslankaBarbaraFraczek">Przepraszam pana posła, ale czuję się osobiście dotknięta. Pan poseł niejednokrotnie zwracał uwagę, że posłowie powinni być usatysfakcjonowani i mieć możliwość swobodnego wypowiedzenia się. Pan poseł zawsze dbał o to, jeśli to dotyczyło pana osoby. Nie uważam, żeby poseł Marian Jaszewski zgłaszając wniosek o przekazanie projektu do pracy w podkomisji, popełnił jakąś niewłaściwość. Proszę przedstawiciela Biura Legislacyjnego o wypowiedzenie się w tej kwestii. Czy propozycja posła Mariana Jaszewskiego jest jakimkolwiek uchybieniem proceduralnym?</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Pozwolę sobie odczytać art. 36 ust. 1 regulaminu Sejmu: "Pierwsze czytanie projektu ustawy obejmuje uzasadnienie projektu przez wnioskodawcę, pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawcy oraz debatę w sprawie ogólnych zasad projektu".</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">W ust. 2 art. 36 mowa jest o tym, czym się kończy pierwsze czytanie, ale na posiedzeniu plenarnym Sejmu. Nigdzie w regulaminie nie jest powiedziane, kiedy i czym kończy się pierwsze czytanie przeprowadzane w Komisji. Jeśli wnioskodawca przedstawił już uzasadnienie projektu ustawy, zostały zadane pytania i udzielone odpowiedzi, a także odbyła się debata w sprawie ogólnych zasad, przewodniczący Komisji powinien zapytać, czy ktoś z posłów chciałby jeszcze coś dodać w sprawach ogólnych zasad. Jeśli nikt nie zgłosiłby się do głosu, przewodniczący powinien formalnie stwierdzić zakończenie pierwszego czytania i przystąpienie do prac nad projektem. Wtedy możliwe są wszelkie wnioski, np. o powołanie podkomisji i skierowanie projektu do podkomisji, a także wnioski co do brzmienia poszczególnych artykułów.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselZbigniewSzymanski">Czy ktoś chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PoselWladyslawSzkop">Chciałbym ustosunkować się do propozycji, aby wprowadzić możliwość odwoływania członków Rady Krajowego Związku Kas Chorych przed upływem kadencji. Proponuję, aby pani minister sięgnęła do art. 75a ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, który reguluje kwestię członków regionalnych rad kas chorych. W drugim zdaniu stwierdza się, że członkowie są odwoływani. Nie są podane żadne warunki.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PoselWladyslawSzkop">Konwencja, którą zaproponowali posłowie wnioskodawcy, jest konwencją przyjętą w ustawie o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym. Żadnych kryteriów dla odwołania członka Rady Regionalnej Kasy Chorych i kasy branżowej ustawodawca nie sformułował. Jeśli wolą ustawodawcy w czasie regulacji, dotyczącej generalnych zmian w ustawie, będzie określenie warunków - a przypomnę, że w lipcu 1998 r. w czasie prac Komisji proponowano wprowadzenie warunków, na podstawie których członkowie rad kas regionalnych będą odwoływani, lecz propozycja ta nie została zaakceptowana - wówczas trzeba będzie konsekwentnie wprowadzić je do ustawy.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#PoselWladyslawSzkop">Zasada ta nie może być wybiórczo stosowana wyłącznie w odniesieniu do Rady Krajowego Związku Kas Chorych, skoro ustawodawca wcześniej nie rozwiązał tego problemu dla rad regionalnych kas chorych. Rola obu typów rad jest w pewnym sensie podobna. Stosowanie różnych kryteriów dla członków rad regionalnych i Rady Krajowego Związku Kas Chorych byłoby błędem.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#PoselWladyslawSzkop">Drugie zastrzeżenie pani minister dotyczyło propozycji, aby członkowie Rady Krajowego Związku Kas Chorych byli wybierani spośród członków rady kas chorych. Przepis art. 76 w pkt. 10 daje radzie regionalnej kasy chorych swobodę wyboru. Rada kasy chorych może wybrać na swojego przedstawiciela do Rady Krajowego Związku Kas Chorych choćby przykładowego Kowalskiego z ulicy, może wybrać członka zarządu kasy regionalnej.</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#PoselWladyslawSzkop">Na marginesie muszę dodać, że bardzo niewłaściwym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie możliwości, aby np. dyrektor regionalnej kasy chorych był przewodniczącym Rady Krajowego Związku Kas Chorych. Dlaczego przedstawicielami do Rady Krajowego Związku Kas Chorych mają być członkowie rad kas chorych? Otóż samorządność nie oznacza anarchii. Podobno demokracja także nie jest tożsama z anarchią. Proszę rozważyć możliwość reprezentowania problemów kas przez przypadkowego człowieka, wybranego według klucza politycznego. Osoby, które nie są zorientowane w problemach kas chorych, które nie mają żadnej wiedzy na temat ich funkcjonowania, nie będą w stanie podejmować mądrych decyzji w odniesieniu do całego systemu kas chorych. Dlatego też pojawiła się propozycja, aby nie stwarzać możliwości swobodnego wyboru przedstawicieli rad kas chorych do Rady Krajowego Związku Kas Chorych. Oczywiście jest to sprawa otwarta, o której możemy dyskutować. Dlaczego wnioskodawcy proponują, aby Rada Krajowego Związku Kas Chorych zbierała się na pierwszym posiedzeniu nie później niż 60 dni po przyjęciu uchwały o wyborze przedstawicieli w co najmniej połowie rad regionalnych kas chorych? Dlaczego wprowadzamy takie rozwiązanie? Chodzi nam o to, żeby nie mogła nastąpić polityczna blokada powołania Rady Krajowego Związku Kas Chorych.</u>
<u xml:id="u-35.5" who="#PoselWladyslawSzkop">Połowa kas chorych wystarcza, aby powołać Radę Krajowego Związku Kas Chorych. Ci, którzy się spóźnią, będą sami sobie winni. W każdej chwili będą mogli skierować swoich przedstawicieli do Rady Krajowego Związku Kas Chorych. Zależy nam na tym, żeby żadne z ugrupowań politycznych nie mogło dokonywać manipulacji i blokować wyboru Rady Krajowego Związku Kas Chorych. Wówczas wszystkie kasy w trosce o swoją reprezentację wybiorą przedstawicieli do Rady Krajowego Związku Kas Chorych. Uważam, że już wystarczająco upolityczniliśmy system ochrony zdrowia. Sądzę, że ten proces upolitycznienia nie powinien rozszerzać się na kolejne dziedziny, ponieważ może się to odbić bardzo niekorzystnie na nas wszystkich.</u>
<u xml:id="u-35.6" who="#PoselWladyslawSzkop">Czy marszałek Sejmu RP powinien zwoływać pierwsze posiedzenie Rady Krajowego Związku Kas Chorych? Mimo mojego szacunku dla pani minister muszę stwierdzić, że nie ma żadnego powodu, żeby pełnomocnikowi rządu dodawać jeszcze jedno uprawnienie. Pani minister ma dostatecznie dużo uprawnień.</u>
<u xml:id="u-35.7" who="#PoselWladyslawSzkop">Rada Krajowego Związku Kas Chorych nie jest partnerem Pełnomocnika Rządu do Spraw Wprowadzenie Powszechnego Ubezpieczenia Zdrowotnego, natomiast jest partnerem Sejmu, Senatu i rządu. Cytuję art. 108 pkt 8 ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym: "...przygotowuje informacje o działalności kas chorych dla Sejmu, Senatu oraz dla ministra zdrowia i opieki społecznej". Pełnomocnik rządu nie jest umocowanym konstytucyjnie członkiem rządu Rzeczypospolitej. Znajduje się poza strukturami konstytucyjnymi rządu.</u>
<u xml:id="u-35.8" who="#PoselWladyslawSzkop">Jest to najwyższy urząd, posiadający osobowość prawną w strukturze systemu powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego. W czasie prac podkomisji będziemy rozmawiali o relacjach między Urzędem Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych i Radą Krajowego Związku Kas Chorych. Proponuję, aby odłożyć tę kwestię, ponieważ mogłaby ona budzić sporo emocji. Powrócimy do niej, gdy będzie już istniała Rada Krajowego Związku Kas Chorych.</u>
<u xml:id="u-35.9" who="#PoselWladyslawSzkop">Marszałek Sejmu RP, jako odpowiednik osoby, która powołuje te same organy nadzorcze na poziomie regionalnym, proponowany jest jako osoba zwołująca pierwsze posiedzenie Rady Krajowego Związku Kas Chorych. Pojawił się pomysł, który można było wyprowadzić z ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, że skoro przewodniczący sejmiku wojewódzkiego jest osobą zwołującą pierwsze posiedzenie rady regionalnej kasy chorych, to marszałek Sejmu może być osobą upoważnioną do zwołania pierwszego posiedzenia Rady Krajowego Związku Kas Chorych.</u>
<u xml:id="u-35.10" who="#PoselWladyslawSzkop">System powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego pozostaje poza kontrolą organów konstytucyjnych, nie jest bezpośrednio nadzorowany. Prezes Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych jest powoływany przez premiera. Pełnomocnik Rządu do Spraw Wprowadzenia Powszechnego Ubezpieczenia Zdrowotnego także jest powoływany przez premiera. Są to pośrednie ogniwa nadzoru. Żaden z organów konstytucyjnych nie spełnia nadzoru nad systemem powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego.</u>
<u xml:id="u-35.11" who="#PoselWladyslawSzkop">Publiczne pieniądze, z których zrezygnował rząd na rzecz powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego, tak naprawdę pozostają poza kontrolą. Powołanie Rady Krajowego Związku Kas Chorych przez marszałka Sejmu RP nada jej odpowiednią rangę i wzmocni jej rolę. Jeżeli Komisja przychyli się do takiego sposobu myślenia, posłowie wnioskodawcy będą usatysfakcjonowani, natomiast jeśli Komisja nie zaakceptuje tego rozwiązania, spróbujemy wynegocjować inną osobę, która będzie upoważniona do powołania Rady Krajowego Związku Kas Chorych.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PoselZbigniewSzymanski">Czy ktoś z posłów chciałby jeszcze zabrać głos w debacie dotyczącej ogólnych zasad projektu? Jeśli nie, chciałbym ustosunkować się do niektórych fragmentów wypowiedzi posła Władysława Szkopa. W sprawie przedstawicieli do Rady Krajowego Związku Kas Chorych spoza rad kad chorych pan poseł wypowiedział się negatywnie, argumentując, że będą to osoby niekompetentne. Myślę, że mogą one być kompetentne lub nie, w tym samym stopniu co członkowie rad kas chorych.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#PoselZbigniewSzymanski">Jeśli chodzi o to, żeby osoby mające doświadczenie i wiedzę na temat funkcjonowania systemu ubezpieczeń zdrowotnych uczestniczyły w procesie podejmowania decyzji, to opowiadam się za Pełnomocnikiem Rządu do Spraw Wprowadzenia Powszechnego Ubezpieczenia Zdrowotnego. Przy całym szacunku dla marszałka Sejmu RP trzeba stwierdzić, że nie jest on znawcą problematyki ubezpieczeń zdrowotnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PoselWladyslawSzkop">Dwie kwestie w wypowiedzi pana przewodniczącego wymagają sprostowania. Pan pozwoli, że dokonam tego sprostowania.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#PoselWladyslawSzkop">Po pierwsze - nie powiedziałem o braku kompetencji osób spoza rad kas chorych. Stwierdziłem, że bardzo niekorzystna będzie sytuacja, w której dyrektor regionalnej kasy chorych będzie członkiem Rady Krajowego Związku Kas Chorych, albo co gorsza, jej przewodniczącym.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#PoselWladyslawSzkop">Po drugie - marszałek Sejmu RP jest potrzebny Radzie Krajowego Związku Kas Chorych do wyboru przewodniczącego. Wydaje mi się, że po dwóch latach doświadczeń marszałka Sejmu Macieja Płażyńskiego, posiada on umiejętność wyboru przewodniczącego.</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#PoselWladyslawSzkop">Pozwolę sobie na pewną uwagę dotyczącą wypowiedzi posłanki Barbary Frączek. Pani poseł, to nie są uwagi do kolegów parlamentarzystów. Są to uwagi spowodowane niestosowaniem się przez kolegów parlamentarzystów do obowiązujących przepisów regulaminu Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PodsekretarzstanuAnnaKnysok">Krótko odniosę się do zapisu, który stwierdza, że Rada Krajowego Związku Kas Chorych jest zwoływana już przy wyborze połowy reprezentantów. Proponuję rozpatrywać te kwestie w oderwaniu od bieżących układów politycznych. W tej chwili, akurat w taki sposób ukształtowały się rady kas chorych. Tworzymy przepis, mam nadzieję, że na wiele lat. W wyniku przyszłych wyborów może być inny układ sił politycznych.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#PodsekretarzstanuAnnaKnysok">Jeżeli w przyszłych wyborach do rad kas chorych będzie taka sytuacja, że jedna opcja uzyska więcej niż połowę, to skutecznie uniemożliwi sprawne powołanie Rady Krajowego Związku Kas Chorych. Jeśli chcemy uwolnić się od polityki i od bieżących układów politycznych, proponuję określić graniczny termin wyboru przedstawicieli rad kas chorych do Rady Krajowego Związku Kas Chorych. Jestem przeciwna propozycji, iż wystarczy wybór połowy przedstawicieli rad kas chorych, aby powołać Radę Krajowego Związku Kas Chorych.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PoselZbigniewSzymanski">Sądzę, że godna poparcia jest propozycja określenia terminu powołania Rady Krajowego Związku Kas Chorych po wejściu w życie tej nowelizacji ustawy. Rozumiem, że kończymy debatę poselską w pierwszym czytaniu i przechodzimy do dalszego procedowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PoselMarianJaszewski">Składam wniosek formalny o powołanie podkomisji i skierowanie tego projektu do podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PoselWladyslawSzkop">W imieniu posłów wnioskodawców składam wniosek o przystąpienie do drugiego czytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Pan poseł może złożyć wniosek o przeanalizowanie projektu i przygotowanie sprawozdania, bo drugie czytanie odbywa się na posiedzeniu plenarnym Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PoselWladyslawSzkop">Składam wniosek o przygotowanie sprawozdania do drugiego czytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PoselAlfredOwoc">Moja propozycja koresponduje z wnioskiem posła Władysława Szkopa. Chciałbym zaapelować w imieniu swoim i osób, które kandydują do Krajowego Związku Kas Chorych, żeby dla dobra funkcjonowania ubezpieczeń społecznych ustosunkować się do tej sprawy nie przez pryzmat interesów, które nie do końca dają się tłumaczyć interesem społecznym i żeby pracować w sposób maksymalnie szybki. Jest to korygowanie błędu, który popełniliśmy. Nie ma przepisu upoważniającego kogoś do zwołania Rady Krajowego Związku Kas Chorych. Jest to nasza wina. Prosiłbym, żebyśmy maksymalnie przyspieszyli tok prac nad tą nowelizacją, oczywiście nie naruszając kanonów procedowania. Wydaje się, że propozycja nowelizacji jest bardzo prosta. Musimy podjąć decyzje w trzech kwestiach. Jeżeli skierujemy projekt nowelizacji do podkomisji, uznam to za działanie mające na celu przedłużenie sprawy. Jeszcze raz apeluję o szybkie rozpatrzenie tej kwestii w imię interesu społecznego, dobrego rozwoju systemu ubezpieczeń zdrowotnych, a także konieczności skorygowania błędu, który sami popełniliśmy.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PoslankaBarbaraFraczek">Popieram wniosek o skierowanie projektu nowelizacji do podkomisji. Dyskusja wskazuje na to, że pewne sprawy trzeba przeanalizować na spokojnie. Drugie czytanie mogłoby się odbyć czasie tego posiedzenia Sejmu. Jeśli podkomisja zbierze się dzisiaj i jutro, będzie można skierować projekt nowelizacji do drugiego czytania w czasie tego posiedzenia Sejmu. Zapewniam, że nie jest to chęć przedłużania w czasie tej sprawy. Zależy nam na wypracowaniu jak najlepszego rozwiązania. Proszę nas nie paraliżować populistycznymi stwierdzeniami.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PoslankaKrystynaHerman">Niejednokrotnie dawaliśmy przykład poważnego podejścia do sprawy i nie ma mowy o próbie paraliżowania czyichś działań. W naszej Komisji nie powinno być paraliżu, bo jest on dostatecznie uciążliwy w kasach chorych i w terenie. Przypomnę, że kiedy dochodziło do podpisywania kontraktów na 1999 r., była jedna wielka niewiadoma. Świadczeniodawcy stanęli przed dylematem: podpisać czy nie podpisać propozycji kontraktów. Stawki, jakie zostały zaproponowane, nie gwarantowały normalnego funkcjonowania wielu placówkom służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#PoslankaKrystynaHerman">W 1999 r. miało dojść do renegocjacji. Z wiadomych powodów do nich nie doszło. Zbiór składki nie był na takim poziomie, jaki zakładano w planie budżetu. W tym roku sytuacja się powtarza. Nie możemy czekać na powołanie tak ważnego przedstawicielstwa, jakim jest Krajowy Związek Kas Chorych. Dzisiaj nikt nie ma partnera do normalnych, rzetelnych i rzeczowych rozmów. Świadczeniodawcy, a w ich imieniu dyrektorzy nie mają się do kogo zwrócić.</u>
<u xml:id="u-46.2" who="#PoslankaKrystynaHerman">Środki finansowe na 2000 r. przewidziane w kontraktach są o 25%, 30%, a nawet 50% niższe niż w 1999 r. Biorąc pod uwagę zadania, jakie ma spełniać Krajowy Związek Kas Chorych, powinniśmy dołożyć wszelkich starań, aby jeszcze na tym posiedzeniu Sejmu powołać organ, który zainicjowałby działalność Rady Krajowego Związku Kas Chorych, będącej partnerem dla kas chorych w całym kraju, dla świadczeniodawców i dla świadczeniobiorców.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PoselAndrzejWojtyla">Zostały zgłoszone dwa wnioski. Prosiłbym o poddanie ich pod głosowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PoselZbigniewSzymanski">Kto z posłów opowiada się za wnioskiem posła Władysława Szkopa, dotyczącym przygotowania w trakcie dzisiejszego posiedzenia Komisji sprawozdania do drugiego czytania?</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#PoselZbigniewSzymanski">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 9 posłów, 9 było przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#PoselZbigniewSzymanski">Stwierdzam, że wniosek nie uzyskał większości.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PoselWladyslawSzkop">Drugi wniosek nie uzyska większości, ponieważ rozkład głosów będzie taki sam.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#PoselWladyslawSzkop">Poseł Adam Wędrychowicz /niez./: Mam propozycję kompromisową, aby przekazać projekt do powołanej podkomisji do spraw ubezpieczeń zdrowotnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PoselZbigniewSzymanski">Kto z posłów opowiada się za powołaniem podkomisji, która rozpatrzy przedstawiony dzisiaj projekt nowelizacji ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym?</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Mam wątpliwość, ponieważ te wnioski były w jakimś sensie konkurencyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PoselZbigniewSzymanski">Kto z posłów opowiada się za powołaniem podkomisji?</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#PoselZbigniewSzymanski">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 9 posłów, 1 był przeciwny, 6 wstrzymało się odgłosu.</u>
<u xml:id="u-52.2" who="#PoselZbigniewSzymanski">Stwierdzam, że Komisja powołała podkomisję.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PoselWladyslawSzkop">Składam wniosek o powołanie do podkomisji 3 osób: posła Alfreda Owoca, posłanki Marii Gajeckiej-Bożek i posła Władysława Szkopa.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PoselZbigniewSzymanski">Proponuję następujące osoby do pracy w podkomisji: posła Mariana Jaszewskiego, posłankę Barbarę Frączek, posła Andrzeja Wojtyłę i moją osobę. Z Unii Wolności w pracach podkomisji weźmie udział poseł Marian Cycoń, z PSL poseł Ryszard Stanibuła i niez. poseł Adam Wędrychowicz.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#PoselZbigniewSzymanski">Kto z posłów jest za takim składem podkomisji?</u>
<u xml:id="u-54.2" who="#PoselZbigniewSzymanski">W głosowaniu za powołaniem podkomisji w przedstawionym składzie głosowało 14 posłów, nikt nie był przeciwny, 2 wstrzymało się od głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PoselWladyslawSzkop">Skoro dbamy o reprezentację wszystkich sił politycznych w pracach podkomisji, pamiętajmy, że jest jeszcze jedno koło i jego członek jest członkiem Komisji Zdrowia. Jest koło PPS i Ruch Ludzi Pracy. Proponuję, aby w pracach podkomisji uczestniczył także poseł Lech Szymańczyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PoselZbigniewSzymanski">Wybraliśmy już skład podkomisji. Teraz musiałby być złożony wniosek o poszerzenie składu podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PoselWladyslawSzkop">Taki wniosek składam.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PoselZbigniewSzymanski">Proponuję zaakceptowanie kandydatury posła Lecha Szymańczyka, jeśli reprezentuje on odrębne koło. Czy ktoś zgłasza sprzeciw wobec tej propozycji? Nie słyszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PoselAlfredOwoc">Sugerowałbym, żeby podkomisja zebrała się tuż po zakończeniu posiedzenia Komisji Zdrowia i ukonstytuowała się.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PoselZbigniewSzymanski">Po ukonstytuowaniu się podkomisji i jej pracach będzie obradować podkomisja do spraw ubezpieczeń zdrowotnych.</u>
<u xml:id="u-60.1" who="#PoselZbigniewSzymanski">Czy posłanka Maria Gajecka-Bożek zechciałaby wycofać swój wniosek o wprowadzenie do porządku dziennego spraw różnych?</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PoslankaMariaGajeckaBozek">Nie wycofam tego wniosku, a to z kilku powodów. Dobrym obyczajem jest, że każde posiedzenie Komisji kończy się omówieniem spraw różnych. Na forum naszej Komisji od pewnego czasu nie można poruszać spraw różnych.</u>
<u xml:id="u-61.1" who="#PoslankaMariaGajeckaBozek">System ubezpieczeń zdrowotnych działa od 1 stycznia 1999 r. 22 stycznia 1999 r. została powołana podkomisja do monitorowania wdrażania systemu ubezpieczeń zdrowotnych. Ostatnie posiedzenie tej podkomisji, której mam zaszczyt być członkiem, odbyło się 14 lipca 1999 r. Podkomisja nie zakończyła pracy, nie wyciągnęła żadnych wniosków. Od lipca 1999 r. podkomisja nie działa, a problemów dotyczących ochrony zdrowia jest bardzo dużo.</u>
<u xml:id="u-61.2" who="#PoslankaMariaGajeckaBozek">Dzisiaj usłyszałam w radio wypowiedź minister Teresy Kamińskiej. Okazuje się, że nie ma żadnych limitów, że można zmieniać kasy. Nie trzeba mieć zgody na leczenie w innej kasie. Konfrontuję wypowiedź pani minister z tym, co jako lekarz pracujący zawodowo, spotykam na co dzień.</u>
<u xml:id="u-61.3" who="#PoslankaMariaGajeckaBozek">Nie było żadnych renegocjacji. Stawki przyjęć na 2000 r. są na tym samym poziomie co w 1999 r. albo niższe, a przecież wiemy, że wzrósł VAT na leki, na usługi komunalne. Drastycznie ogranicza się liczba miejsc na poszczególnych oddziałach szpitalnych, co zagraża życiu pacjentów. Jeżeli podkomisja szybko się nie zbierze, stanie się bardzo źle.</u>
<u xml:id="u-61.4" who="#PoslankaMariaGajeckaBozek">21 grudnia 1999 r. ukazało się rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie procedur wysokospecjalistycznych. Porównałam je z rozporządzeniem z 1998 r. Okazuje się, że z procedur wysokospecjalistycznych usunięto leczenie gruźlicy, terapię izotopową, leczenie cisplatyną ze wskazań ekologicznych, leczenie raka płuc, leczenie nowotworów o wysokiej chemiowyleczalności, jeśli chodzi o dzieci - transfuzję wewnątrzmaciczną, korektę wad rozwoju płodu, zastosowanie sztucznego płynu owodniowego w małowodziu.</u>
<u xml:id="u-61.5" who="#PoslankaMariaGajeckaBozek">Domniemuję, że procedury te znalazły się w gestii kas chorych. Kasy chorych już w ub.r. miały kłopoty finansowe. Kontraktują usługi na 2000 r. na niższe stawki.</u>
<u xml:id="u-61.6" who="#PoslankaMariaGajeckaBozek">Jestem przerażona faktem, że za część procedur wysokospecjalistycznych będą musiały płacić kasy chorych. Stawiam wniosek, żeby podkomisja, która została powołania 22 stycznia 1999 r. pod przewodnictwem posła Stanisława Grzonkowskiego, zaczęła skutecznie działać.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PoselZbigniewSzymanski">Zwrócę się do przewodniczącego podkomisji o zwołanie posiedzenia i wznowienie prac. Czy ktoś z posłów chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PoslankaKrystynaHerman">Rozpoczął się 2000 rok. Nasza Komisja nie przyjęła planu pracy na I półrocze 2000 r. Chciałam zapytać pana przewodniczącego, na jakim etapie jest opracowywanie planu pracy Komisji na 2000 r. i czy członkowie Komisji będą mieć szansę zapoznania się z nim. Z informacji, jakie docierają do nas od członków innych komisji sejmowych wynika, że plany pracy przygotowywane są przy udziale wszystkich członków Komisji i przyjmowane na posiedzeniu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PoselAndrzejWojtyla">Plan pracy Komisji na I półrocze 2000 r. jest już gotowy, ale formalnie nie otrzymaliśmy od marszałka Sejmu skierowania, żeby przedstawić marszałkowi Sejmu taki plan. Plan pracy Komisji będzie przedstawiony członkom Komisji w najbliższym czasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PoselWladyslawSzkop">Chciałbym zwrócić uwagę członkom prezydium Komisji, że jesteśmy jedyną komisją w Sejmie RP, w której plan pracy jest ustalany w gabinecie. W pozostałych komisjach plan pracy jest ustalany jako efekt dyskusji Komisji.</u>
<u xml:id="u-65.1" who="#PoselWladyslawSzkop">Prosiłbym o rozważenie możliwości zmiany dotychczasowej praktyki.</u>
<u xml:id="u-65.2" who="#PoselWladyslawSzkop">Komisja Zdrowia uchwaliła dezyderat nr 11, który dotyczył onkologii, chorób nowotworowych. W pkt. 2 tego dezyderatu zobowiązaliśmy rząd, ministra zdrowia i opieki społecznej do rozwiązania problemu Gliwickiego Szpitala Onkologicznego. Został określony precyzyjny termin zmiany organu założycielskiego i przeniesienia Gliwickiego Szpitala Onkologicznego do swojej macierzystej jednostki, czyli Centrum Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie.</u>
<u xml:id="u-65.3" who="#PoselWladyslawSzkop">Dzisiaj mamy 4 stycznia 2000 r. Decyzje w tej sprawie, określone na dzień 31 grudnia 1999 r. nie zostały podjęte. Takie posiadam informacje. Proszę prezydium Komisji o skierowanie wystąpienia w imieniu Komisji do ministra zdrowia, a panią minister Annę Knysok proszę o przekazanie, że taki problem został poruszony.</u>
<u xml:id="u-65.4" who="#PoselWladyslawSzkop">Proszę o zaznaczenie, że Komisja Zdrowia domaga się natychmiastowej odpowiedzi, jak rząd zamierza rozwiązać problem Gliwickiego Szpitala Onkologicznego. Gliwicki Szpital Onkologiczny oprócz niewłaściwego podporządkowania organizacyjnego ma, niestety, pod kierownictwem obecnego dyrektora istotne nadużycia finansowe.</u>
<u xml:id="u-65.5" who="#PoselWladyslawSzkop">Chciałbym poinformować Komisję, że na skutek kataklizmu, jakim były obfite deszcze, zostały zalane piwnice tego szpitala i trzeba było dokonać zmiany wykładzin. Okazało się, że wykładzina, za którą zapłacił budżet państwa, nigdy nie została tam położona. Została położona wykładzina znacznie tańsza, a koszt był trzykrotnie wyższy, aniżeli wynikało to ze zwykłych procedur.</u>
<u xml:id="u-65.6" who="#PoselWladyslawSzkop">Jeżeli przyjrzymy się tej inwestycji, która trwa już naście lat i nieustannie zmienia się zarządzający tą inwestycją, to żałuję, że nie ma uprawnionego przedstawiciela ministra finansów i chciałbym zwrócić uwagę, że poruszamy się w obszarze istotnych nieprawidłowości, a może i nadużyć. Ta budowa była prowadzona przez pewien czas przez lekarza wojewódzkiego - pana dyrektora Sośnierza, dzisiaj dyrektora Śląskiej Regionalnej Kasy Chorych. Dobrze byłoby przyjrzeć się temu, co się dzieje w tym instytucie. Oczekuję, że prezydium Komisji zwróci się do pani minister w trybie pilnym o przedstawienie stanowiska i ustosunkowanie się do dezyderatu nr 11 Komisji Zdrowia.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PoselZbigniewSzymanski">Poseł Władysław Szkop sformułował szczegółowe zarzuty. Czy osoby, które mają wiedzę o takich nadużyciach, nie powinny tego zgłosić do prokuratury?</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PoselWladyslawSzkop">Ja wiem, co powinienem z tym zrobić.</u>
<u xml:id="u-67.1" who="#PoselWladyslawSzkop">Poseł Adam Wędrychowicz /niez./: Ja także mam prośbę o rozwiązanie tego problemu. Dzisiaj wojewoda katowicki pan Marek Kępski, zwrócił się z pismem do pani minister o szybkie uregulowanie tej kwestii. Jest uchwała sejmiku wojewódzkiego w tej sprawie. Termin zakończenia budowy przewidziany jest na 2000 r. Sprawa jest ustalona. Ciągle natomiast istnieje problem bezwładu administracyjnego w Ministerstwie Zdrowia. Byłbym wdzięczny, gdyby kwestia ta była szybko załatwiona, bo wszyscy na to czekają.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#PoselZbigniewSzymanski">Komisja Zdrowia nie uzyskała odpowiedzi na dezyderat nr 11. Musimy wystąpić do resortu zdrowia z prośbą o odpowiedź na nasz dezyderat. Rozumiem, że takie jest stanowisko Komisji w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-68.1" who="#PoselZbigniewSzymanski">Propozycja planu pracy Komisji, przygotowana przez prezydium Komisji, będzie przedstawiona członkom Komisji.</u>
<u xml:id="u-68.2" who="#PoselZbigniewSzymanski">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia. Dziękuję za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>