text_structure.xml 32.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJozefDabrowski">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji Transportu i Łączności oraz Skarbu Państwa, Uwłaszczenia i Prywatyzacji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselJozefDabrowski">Zaczniemy od przedstawienia sytuacji największych armatorów żeglugi dalekomorskiej, bałtyckiej i armatorów rybackich.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselJozefDabrowski">Komisje chciałby poznać sytuację przedsiębiorstw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#DyrektorBiuraPrezesaZarzaduPolskichLiniiOceanicznychEdwardZelezik">Nie ukrywam, że sytuacja PLO jest bardzo trudna. Trwa pierwszy etap prywatyzacji. 1 lipca 1999 roku PLO przedsiębiorstwo państwowe zostało przekształcone w jednoosobową spółkę skarbu państwa. Kapitał przedsiębiorstwa wynosi w tej chwili 6.600 tys. złotych. Jednak żeby spółka mogła przetrwać, potrzebne jest natychmiastowe dofinansowanie. Dwie spółki wchodzące w skład holdingu ogłosiły upadłość i długi obciążyły PLO SA.  Ministerstwo Skarbu Państwa wyraziło zgodę na jak najszybsze dofinansowanie PLO SA. Rozpoczęto też poszukiwanie inwestora strategicznego. Istnieje możliwość dokapitalizowania spółki kwotą od 20 do 130 mln złotych. 20 mln złotych pozwoli przetrwać przedsiębiorstwu do końca roku. 130 mln złotych pozwoliłoby normalnie funkcjonować również w przyszłym roku.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#DyrektorBiuraPrezesaZarzaduPolskichLiniiOceanicznychEdwardZelezik">Jak już mówiłem, poszukujemy inwestora strategicznego. W tej chwili mamy pięciu kandydatów: Stocznia Gdynia, Agencja Rozwoju Przemysłu, Warta i Kredyt Bank PBI. Mam nadzieję, że sprawa zostanie w miarę szybko sfinalizowana.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#DyrektorBiuraPrezesaZarzaduPolskichLiniiOceanicznychEdwardZelezik">Jeżeli spółce się nie pomoże, to na pewno przestanie ona istnieć. Jeśli ktoś nam poda rękę, to przetrwamy. Wydaje mi się, że jest to problem związany z istnieniem polskiej żeglugi. Obecna sytuacja przedsiębiorstwa nie wynika tylko ze złego zarządzania PLO SA, ale z ogólnej polityki morskiej państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#DyrektorBiuraPrezesaZarzaduPolskichLiniiOceanicznychEdwardZelezik">Zarząd spółki podejmuje wszelkie możliwe działania, aby tę sytuację opanować. Wydaje się jednak, że bez odpowiedniej pomocy finansowej to się nam nie uda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselJozefDabrowski">Czy informacje o złożeniu wniosku o upadłość są prawdziwe?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#DyrektorEdwardZelezik">Jeżeli nie otrzymamy szybko pomocy, to nie będzie innego wyjścia i trzeba będzie ogłosić upadłość. W obecnej sytuacji  spółka sobie sama nie poradzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselJozefDabrowski">Czy jest na sali przedstawiciel Polskiej Żeglugi Bałtyckiej? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselJozefDabrowski">W takim razie proszę o zabranie głosu przedstawiciela Polskiej Żeglugi Morskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzedstawicielPolskiejZeglugiMorskiejSlawomirBalazy">Polska Żegluga Morska jest w nieco lepszej sytuacji niż pozostałe przedsiębiorstwa armatorskie. PŻM jest armatorem trampowym, w związku z tym w sytuacjach kryzysowych na rynkach światowych łatwiej jest nam tak alokować tonaż, aby wykorzystywać najlepsze relacje. Sytuację firmy należy rozpatrywać w dwóch aspektach: żegluga morska na światowych rynkach i działalność PŻM jako przedsiębiorstwa państwowego.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PrzedstawicielPolskiejZeglugiMorskiejSlawomirBalazy">Jeśli chodzi o rynki żeglugowe, to działamy w tej chwili w dosyć niekorzystnej sytuacji. Jest to związane z niedobrymi trendami w gospodarce światowej. Od kilkunastu lat mamy kryzys na tym obszarze. To ma oczywiście swoje odzwierciedlenie w przychodach przedsiębiorstwa. Bałtycki Indeks Frachtowy oscylował w ciągu ostatnich lat poniżej 1 tys. punktów. To jest bardzo niska wartość. Do uzyskania równowagi potrzebne jest co najmniej 1300 punktów. W tej chwili ten współczynnik rośnie, a zatem są podstawy do optymizmu.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PrzedstawicielPolskiejZeglugiMorskiejSlawomirBalazy">W ciągu ostatnich lat polityka firmy zmierzała do dywersyfikacji działalności w sensie zabezpieczenia naszych interesów na różnych polach działania. Obecnie firma przechodzi głęboką restrukturyzację, Uważamy, że powinniśmy się skupić na podstawowej działalności, czyli na prowadzeniu żeglugi. Mam nadzieję, że w ciągu najbliższych dwóch miesięcy sytuacja przedsiębiorstwa stanie się wreszcie klarowna.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PrzedstawicielPolskiejZeglugiMorskiejSlawomirBalazy">Od początku tego roku obserwujemy stały wzrost zysku operacyjnego. Jest to pierwsze takie zjawisko od ponad dwóch lat. Jeśli współczynnik frachtowy będzie nadal wzrastał, to będzie można powiedzieć, że jesteśmy spokojni o działalność operacyjną firmy.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PrzedstawicielPolskiejZeglugiMorskiejSlawomirBalazy">W dalszym ciągu największym problemem są rozwiązania, które nie zależą od armatorów. Myślę tutaj o działalności polskich firm pod polską banderą. Jak państwo wiecie, w ostatnich latach odchodzi się od polskiej bandery. Jest to spowodowane nadmiernym fiskalizmem państwa i brakiem możliwości stworzenia bardziej konkurencyjnych warunków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaJadwigaBerak">Od 10 września 1999 roku minister rolnictwa przejął kompetencje w zakresie rybołówstwa dalekomorskiego od ministra transportu i gospodarki morskiej. Nastąpiło to w wyniku wejścia w życie ustawy o działach administracji rządowej. Ta zmiana była konsultowana ze środowiskiem armatorów. Przedsiębiorstwa znajdując się w jednym kompleksie przemysłu rolno-spożywczego, będą pełniły role, która została nakreślona w narodowym programie uzyskania członkostwa w Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaJadwigaBerak">Ministerstwo Rolnictwa nadzoruje przedsiębiorstwa, jeżeli chodzi  o kwestie ułatwienia  dostępu do stref ekonomicznych innych państw. W tej chwili są trzy firmy zajmujące się połowami dalekomorskimi: "Gryf", "Odra" i "Dalmor".</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaJadwigaBerak">"Dalmor" przeszedł już przez pierwszy etap prywatyzacji. Jest to jednoosobowa spółka skarbu państwa. Właścicielem przedsiębiorstwa jest minister skarbu państwa. W przypadku dwóch pozostałych firm, rolę właściciela pełni wojewoda.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaJadwigaBerak">W wrześniu tego roku w Ministerstwie Rolnictwa odbyło się spotkanie, w którym uczestniczył przedstawiciel ministra skarbu i wojewody. Rozmowy dotyczyły przekształceń własnościowych w przedsiębiorstwach dalekomorskich.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaJadwigaBerak">W 1995 roku podpisano umowę między Polską a Rosją dotyczącą poławiania w strefie ekonomicznej Rosji. W tej chwili na 32 trawlery polskich przedsiębiorstw, 21 łowi w tej strefie. Umowa została bardzo źle sformułowana. Już przy jej podpisywaniu było wiadomo, że państwo będzie dopłacać przedsiębiorstwom dalekomorskim, ponieważ opłaty połowowe były bardzo wysokie. Poza tym kwoty połowowe były określone jako umowne, a nie rzeczywiste i w związku z tym firmy musiały płacić za połowy bez względu na to, ile złowiły ryb. Od dwóch lat  przedsiębiorstwa generują straty i są na granicy wytrzymałości finansowej. Największym problemem jest dalsze dofinansowywanie kwot połowowych.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaJadwigaBerak">Niedawno odbyło się spotkanie Międzynarodowej Komisji Rybołówstwa Morza Bałtyckiego, podczas którego uzgadnialiśmy kwoty połowowe w obszarze Bałtyku. Rozmawiałam wtedy z przedstawicielką Rosji, która jest przewodniczącą komisji mieszanej do spraw ustalania kwot połowowych w strefie rosyjskiej. Dowiedziałam się, że praktycznie nie można tam już łowić mintaja, w związku z tym należy się liczyć z tym, że polskie przedsiębiorstwa będą miały znacznie gorsze wyniki.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaJadwigaBerak">Moim zdaniem należy jak najszybciej podjąć rozmowy w sprawie kontynuowania procesu prywatyzacji przedsiębiorstwa "Dalmor" oraz rozpocząć negocjacje dotyczące prywatyzacji pozostałych dwóch firm. Jak wiadomo zarządzanie w spółkach z prywatnym kapitałem jest dużo bardziej efektywne.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaJadwigaBerak">Kilka dni temu na spotkaniu w Łebie omawialiśmy sytuację małych portów w kontekście ustawy z 1996 roku. Pojawia się tu jeden zasadniczy problem. W posiadaniu prywatyzowanych przedsiębiorstw znajduje się infrastruktura hydrotechniczna portów. Jeżeli ustanowimy prywatnego właściciela dla tych firm, to ta infrastruktura, która w opinii wszystkich stron powinna pozostać w rękach państwa, zostanie również sprywatyzowana. Wtedy może się okazać, że rybacy nie będą mieli gdzie cumować statków.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaJadwigaBerak">Dlatego przyśpieszanie prywatyzacji jest z jednej strony bardzo potrzebne, ale z drugiej kłóci się z rozwiązaniami prawnymi, które dzisiaj obowiązują. Zwracam się do państwa o rozpatrzenie potrzeby szybkiej nowelizacji ustawy o portach.</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaJadwigaBerak">Uważam natomiast, że należy przyśpieszyć proces prywatyzacji w tych trzech przedsiębiorstwach, ponieważ cały czas będą one generować straty. Trzeba też szukać alternatywnych możliwości poławiania dla tych firm, dlatego że połowy w strefie rosyjskiej są bardzo niepewne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselJozefDabrowski">Wprawdzie dzisiaj powinniśmy skupić się bardziej na przekształceniach własnościowych przedsiębiorstw, ale kwestie połowów pośrednio się z tym wiążą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#DyrektorDepartamentuNadzoruiPrywatyzacjiwMinisterstwieSkarbuPanstwaRafalMania">W najgorszej sytuacji są rzeczywiście Polskie Linie Oceaniczne. Jak już słyszeliśmy, spółka stoi na skraju bankructwa. Przyczyn tego stanu rzeczy można by wymienić kilka. Są to między innymi błędy w zarządzaniu i nieskoordynowane  otoczenie makroekonomiczne.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#DyrektorDepartamentuNadzoruiPrywatyzacjiwMinisterstwieSkarbuPanstwaRafalMania">1 lipca 1999 roku spółka uległa komercjalizacji. Od tego momentu działa w postaci spółki akcyjnej. Istnieją przesłanki do ogłoszenia upadłości. Jedna ze spółek holenderskich złożyła nawet wniosek o ogłoszenie upadłości PLO SA. Chodzi o ratę rozliczenia, które nie zostało dokonane. Spółka PLO wymaga dofinansowania. Bez dodatkowych środków PLO szybko zbankrutuje.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#DyrektorDepartamentuNadzoruiPrywatyzacjiwMinisterstwieSkarbuPanstwaRafalMania">Ministerstwo Skarbu Państwa podjęło kroki zmierzające do podwyższenia kapitału przedsiębiorstwa PLO. Sama sprzedaż akcji nie uratowałaby spółki, ponieważ przy takiej kondycji PLO te papiery wartościowe byłyby niewiele warte.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#DyrektorDepartamentuNadzoruiPrywatyzacjiwMinisterstwieSkarbuPanstwaRafalMania">Uchwała została podjęta 26 sierpnia 1999 roku. Planuje się podniesienie kapitału w wysokości od 20 do 130 mln złotych. Tutaj pojawia się pewien problem. Z jednej strony mamy ustawę o komercjalizacji i prywatyzacji i procedury prawne służące do wyceny tego przedsiębiorstwa. Podniesienie kapitału spółki poprzez udział inwestora strategicznego nie jest prywatyzacją w rozumieniu ustawy. Biorąc pod uwagę niską wartość spółki /6 mln złotych/ i minimalną kwotę podniesienia kapitału /20 mln złotych/, to po takiej operacji inwestor miałby 20 z 26 części spółki. Umożliwiałoby to mu przejęcie całkowitej kontroli nad przedsiębiorstwem łącznie ze zmianą statutu spółki. Zdajemy sobie zatem sprawę, że podwyższenie kapitału w ten sposób równałoby się oddaniu spółki w obce ręce. Dlatego Ministerstwo Skarbu Państwa stara się o należytą wycenę majątku PLO i odpowiednio wysokie podwyższenie kapitału.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#DyrektorDepartamentuNadzoruiPrywatyzacjiwMinisterstwieSkarbuPanstwaRafalMania">Z drugiej strony mamy coraz mniej czasu. Biorąc pod uwagę nawet normalny tryb postępowania, należy przypuszczać, że spółka nie doczekałaby do tego momentu. Może się zdarzyć, że wielkość zobowiązań drastycznie spadnie, jeśli znajdzie się inwestor, który zawrze ugodę z wierzycielami. Wtedy wartość spółki może znacznie wzrosnąć.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#DyrektorDepartamentuNadzoruiPrywatyzacjiwMinisterstwieSkarbuPanstwaRafalMania">Ministerstwo Skarbu Państwa będzie działało w tym kierunku, że podwyższenie kapitału nastąpi poprzez Agencję Rozwoju Przemysłu, która jest predysponowana do tego rodzaju działań restrukturyzacyjnych. Agencja rozpocznie poszukiwanie inwestorów strategicznych i zasili kapitałem spółkę PLO. Jesteśmy przekonani, że w ten sposób uda się tę firmę uratować.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#DyrektorDepartamentuNadzoruiPrywatyzacjiwMinisterstwieSkarbuPanstwaRafalMania">Biorąc pod uwagę złożoność prawną tego problemu, trudno jest ferować jakieś wyroki. Zdajemy sobie sprawę z tego, że czasu jest coraz mniej. Wydaje mi się, że uda się podwyższyć kapitał spółki jeszcze do końca tego miesiąca.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#DyrektorDepartamentuNadzoruiPrywatyzacjiwMinisterstwieSkarbuPanstwaRafalMania">Jeśli chodzi o Polską Żeglugę Bałtycką, to jest to spółka akcyjna. Próby jej prywatyzacji następowały w 1997-1998 roku. Te działania zakończyły się niepowodzeniem W tej chwili następuje podwyższenie kapitału tej spółki w taki sposób, że zarząd po wydaniu opinii przez radę nadzorczą musi złożyć sprawozdanie odnośnie do listy inwestorów, do których kieruje zaproszenie w sprawie podwyższenia kapitału.</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#DyrektorDepartamentuNadzoruiPrywatyzacjiwMinisterstwieSkarbuPanstwaRafalMania">Po rozesłaniu zapytania do dużego grona inwestorów, otrzymaliśmy określoną ilość odpowiedzi. Została wyodrębniona grupa, od której oczekujemy określenia dokładniejszych warunków. Są to inwestorzy krajowi i zagraniczni. W pierwszej kolejności rozpatrujemy oferty inwestorów krajowych. W tej chwili oczekujemy na napłynięcie ofert, zawierających konkretne warunki podwyższenia kapitału PŻB.</u>
          <u xml:id="u-9.9" who="#DyrektorDepartamentuNadzoruiPrywatyzacjiwMinisterstwieSkarbuPanstwaRafalMania">Polska Żegluga Morska jest przedsiębiorstwem państwowym. To jest bardzo duży armator, który zajmuje ważne miejsce na tego rodzaju rynku w Polsce. Ministerstwo Skarbu Państwa kończy w tej chwili prace nad przygotowaniem specyfikacji dla doradcy prywatyzacyjnego, który przeanalizuje sytuację PŻM-u i wyda pewne zalecenia co do przyszłego funkcjonowania przedsiębiorstwa.</u>
          <u xml:id="u-9.10" who="#DyrektorDepartamentuNadzoruiPrywatyzacjiwMinisterstwieSkarbuPanstwaRafalMania">PŻM ma bardzo skomplikowaną strukturę własnościową. Mamy tu do czynienia z ponad 100 zależnych od siebie podmiotów. Taki stan jest związany z chęcią działania spółki na preferencyjnych warunkach. PŻM jest armatorem, który podtrzymuje polską banderę mimo pewnych niekorzystnych warunków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselJozefDabrowski">Czy przedstawiciele Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej chcieliby zabrać głos? Widzę, że nie.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselJozefDabrowski">W takim razie otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselPiotrLewandowski">Materiał, który posłowie otrzymali przed posiedzeniem Komisji, wskazuje na brak spójności działań Ministerstwa Skarbu Państwa i Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej. Cel jest wspólny - prywatyzacja, ale różne są drogi jego osiągnięcia. Pojawiła się sprawa Polskiego Konsorcjum Żeglugowego oraz prywatyzacji PLO.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PoselPiotrLewandowski">Sam problem przedsiębiorstw gospodarki morskiej był już niejednokrotnie tematem posiedzeń Komisji. Mimo to zmiany nie następują wystarczająco szybko. Sytuacja tych przedsiębiorstw nie jest najlepsza. Dlatego proponuję powołanie wspólnej podkomisji, która zajmie się skoordynowaniem i kontrolą tych działań. W przeciwnym razie możemy utracić przedsiębiorstwa, które są naszą zagraniczną wizytówką.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselBogdanPek">Wydaje mi się, że nie usłyszeliśmy odpowiedzi na najważniejsze pytania. Przedstawiciele resortów poczynili kilka technicznych uwag, dotyczących sposobów prywatyzacji oraz obecnego stanu przedsiębiorstw. Nikt natomiast nie wypowiedział się z pozycji właściciela tych spółek. Nie dziwię się temu, że przedstawiciel Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej nie chce zabierać głosu.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselBogdanPek">Posłowie chcieliby wiedzieć, jak będzie w przyszłości funkcjonować polska bandera. Czy jest nam potrzebna gospodarka morska? Czy mamy sprzedać porty w ten sposób, że przyglądamy się ich upadkowi, a potem oddajemy je za bezcen?</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PoselBogdanPek">Czy państwo polskie wypracowało jakąś strategię odnośnie do tej dziedziny gospodarki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselMiroslawStyczen">Chciałbym poprzeć wniosek pana posła Piotra Lewandowskiego i skrócić tę dyskusję. Sprawa wymaga przemyślenia w trzech aspektach. Musimy zastanowić się nad tym, czy będziemy się zajmować rybołówstwem. Jeżeli tak, to podkomisja powinna działać trochę dłużej. Jeśli natomiast posłowie mają rozpatrzyć tylko problemy związane z armatorami żeglugowymi, to sprawa jest bardzo prosta. Działania będą dotyczyć trzech przedsiębiorstw.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PoselMiroslawStyczen">Konieczność powołania podkomisji potwierdza fakt, że do tej pory nie było spójnej polityki dotyczącej polskich armatorów żeglugowych. To jest pośrednia odpowiedź na pytanie pana posła Bogdana Pęka.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PoselMiroslawStyczen">Sądzę, że podkomisja dostarczy nam w ciągu najbliższych tygodni pakiet informacji, który pozwoli nam sformułować odpowiednie dezyderaty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselHenrykDlugosz">Chciałbym powiedzieć, że w czasach powszechnie uważanych za niesłuszne, jeżeli nic się nie chciało zrobić, to powoływano podkomisję, najchętniej mieszaną.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselHenrykDlugosz">W dostarczonym Komisjom materiale na str. 5 jest napisane, że "prywatyzacja zdjęłaby z Ministerstwa Skarbu Państwa odpowiedzialność za funkcjonowanie przedsiębiorstw", a później "szybka prywatyzacja uwolniłaby resort z obowiązku realnego wspierania". Po tym, co powiedział przedstawiciel Ministerstwa Skarbu Państwa, widać, że to nie jest lapsus językowy.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PoselHenrykDlugosz">Każdy, kto miał do czynienia z przekształceniem własnościowym małego przedsiębiorstwa, nigdy by nie postąpił w taki sposób. Pan Rafał Mania mówi o zwiększeniu kapitału bez realnej wyceny oraz o postępowaniu ugodowym. Kolejność wykonywania działań powinna być zgoła inna. Najpierw trzeba wiedzieć, ile to przedsiębiorstwo jest warte, a dopiero później można rozmawiać z inwestorem. W przeciwnym wypadku może się okazać, że inwestor dokapitalizuje spółkę 20 mln. złotych przejmie firmę, a następnie podzieli ją i sprzeda.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PoselHenrykDlugosz">Jeśli chodzi o postępowanie ugodowe, to właśnie dzisiaj zarząd powinien podjąć próby porozumienia z wierzycielami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselBoguslawLiberadzki">Odnoszę wrażenie, że po raz kolejny tracimy czas. Otrzymaliśmy dokumenty, z których niewiele wynika. To, o czym mówił przedstawiciel Ministerstwa Skarbu Państwa, też nie rozjaśniło sytuacji.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PoselBoguslawLiberadzki">Uważam, że Komisje zostały potraktowane przez rząd w sposób lekceważący. Rozmawiamy o całym dziele gospodarki. Chcielibyśmy, aby Komisje mogły wysłuchać odpowiedzi od osób, które za te rzeczy odpowiadają. Dyrektorzy departamentów oraz przedstawiciele armatorów nie odpowiadają przed parlamentem za wykonywanie określonej pracy. Nieobecność tych osób jest dodatkowym dowodem na to, że minister transportu i gospodarki morskiej oraz minister skarbu państwa lekceważą parlament i ten dział gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PoselBoguslawLiberadzki">Na sali jest obecna pani minister Jadwiga Berak. Dobrze by było, gdyby pani minister nie mówiła tego, co wie, ale wiedziała, co mówi. Występuje pani z propozycją nowelizacji ustawy o portach morskich. W sierpniu tego roku, taka nowelizacja się odbyła. Nie możemy zmieniać ustaw co kilka tygodni.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PoselBoguslawLiberadzki">Pani minister Jadwiga Berak stwierdziła także, że nie ma ryb w rejonie Morza Ochockiego. Rosyjska strefa ekonomiczna zajmuje 97 % tego obszaru. Z tego wynika, że te ryby "przeprowadziły" się poza ten teren. Właśnie umowa z Rosją umożliwiła nam prowadzenie połowów w strefie rosyjskiej.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#PoselBoguslawLiberadzki">Niedawno otrzymaliśmy komplet materiałów prasowych dotyczących tego problemu. Pojawiają się tam liczne pytania. Na przykład, czy Ministerstwo Skarbu Państwa wesprze PŻM, które ma 1% udziału w światowym shippingu? Czy rząd chce połączyć PLO i PŻM?</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#PoselBoguslawLiberadzki">Otrzymuję także liczne listy od załóg tych przedsiębiorstw. Nikt się ich nie pyta o zdanie przy podejmowaniu decyzji o sposobie prywatyzacji. Jaki będzie los tych ludzi?</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#PoselBoguslawLiberadzki">W jednym z komentarzy czytamy: "decydujące znaczenie dla przyszłości Polskiej Żeglugi Morskiej miałoby przyjęcie programu sektorowego, który powinien stanowić istotną część polityki transportowej państwa". Skoro odrzuca się zasadność poprzednich działań, to trzeba zaproponować coś  w zamian. Rząd nie ma takiego programu.</u>
          <u xml:id="u-15.7" who="#PoselBoguslawLiberadzki">Możemy oczywiście powołać podkomisję, ale pod warunkiem, że z tego coś wyniknie. Jeżeli to ma być kolejne spotkanie, które nie przyniesie efektów, to trzeba się zastanowić, czy warto. Pracowałem przez ponad 8 lat w administracji rządowej i nigdy nie pozwoliłbym sobie na nieuczestniczenie w posiedzeniu połączonych Komisji obradujących nad przyszłością dużego działu gospodarki. Wyrażam bardzo duże niezadowolenie z powodu nieobecności właściwych ministrów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselStanislawWadolowski">Nie wiem, o jakiej polityce mówił pan poseł Bogusław Liberadzki. Właściwie nikt się tym problemem dotąd nie zajmował. Tylko dyrektorzy tych przedsiębiorstw walczyli o przetrwanie swoich firm. Można tu podać przykład Stoczni Szczecińskiej. Żeby coś dobrego w tym kierunku zrobić, trzeba z tymi ludźmi współpracować.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoselStanislawWadolowski">Uważam, że należy powołać wspólną podkomisję i w ten sposób wypracować jakieś stanowisko. Może w ten sposób coś osiągniemy. Innej metody nie ma.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoslankaElzbietaPielaMielczarek">Rozumiem, że nie jest to odpowiednia pora na rozpoczynanie jakiejś długiej debaty. Dyskusja zostanie przeniesiona na forum podkomisji. Chciałabym się jednak odnieść do kilku wypowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PoslankaElzbietaPielaMielczarek">Pani minister Jadwiga Berak powiedziała, że przedsiębiorstwa połowów dalekomorskich będą prywatyzowane. Jest to dosyć śmiała koncepcja. Chciałabym przynajmniej poznać zarysy tej prywatyzacji.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PoslankaElzbietaPielaMielczarek">Pani minister mówiła również, że istnieją jakieś inne atrakcyjne łowiska dla polskiego rybołówstwa dalekomorskiego. Takich miejsc szukano przez 10 lat i ich nie znaleziono. Jedynym opłacalnym obszarem jest Morze Ochockie.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PoslankaElzbietaPielaMielczarek">Chciałbym również powiedzieć, że systematycznie psujemy swoją pozycję na tym łowisku poprzez popieranie w głosowaniach, przeprowadzanych podczas międzynarodowych konwencji, stanowiska Unii Europejskiej, do której jeszcze nie należymy. Sprzeciwiamy się natomiast głosom Kanady i Rosji, które mają tu decydujące znaczenie. Może to spowodować całkowite wyparcie naszych statków z tych łowisk.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#PoslankaElzbietaPielaMielczarek">Pani minister wyraziła także swoje zaniepokojenie faktem, że porty mogą być prywatne. Nie widzę tu  żadnych zagrożeń. Na Zachodzie małe porty zazwyczaj są prywatne i właściciele czerpią opłaty za ich używanie.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#PoslankaElzbietaPielaMielczarek">Nie mówiliśmy dzisiaj o PRS-ie. Wielkie zaniepokojenie w tym środowisku budzi sygnał o możliwości prywatyzacji tego przedsiębiorstwa. Ta firma dopiero co poprawiła swoją sytuację. Mam nadzieję, ze podkomisja również się tym zajmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Moim zdaniem, do przeanalizowania tych materiałów nie musimy powoływać żadnej podkomisji. Z tych opracowań nic nie wynika. Sądzę, że prywatyzacja niewiele tu pomoże, jeżeli nie będzie wsparcia dla żeglugi. Jeżeli państwo nie stworzy polityki wspierającej rodzime przedsiębiorstwa, to nie będzie efektu.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Proponuję, aby podkomisja przeanalizowała, w jaki sposób inne państwa wspierają swoje przedsiębiorstwa żeglugowe i rozważyła, na ile Polska może takie rozwiązania zastosować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselJozefDabrowski">Zamykam dyskusję. Proszę o udzielenie odpowiedzi na zadane pytania przedstawicieli ministerstw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#DyrektorRafalMania">Być może niezbyt dokładnie przedstawiłem sytuację spółki PLO. Agencja Rozwoju Przemysłu jest w 100% spółką skarbu państwa, a zatem następuje tylko zmiana szyldu, a nie właściciela. Struktura spółki pozostaje dalej taka sama. Jest to jedyna możliwość uratowania tego przedsiębiorstwa.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#DyrektorRafalMania">Poza tym spółka holenderska, która złożyła wniosek o ogłoszenie upadłości, widząc konkretnego właściciela jest skłonna zrezygnować z tej procedury.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#DyrektorRafalMania">Jeśli chodzi o artykuły prasowe, to nie mogę ich komentować. Takie publikacje pojawiają się z różnych powodów. Ministerstwo Skarbu Państwa ma obowiązek wspierać spółki państwowe niezależnie od sektora gospodarki. Wszelkie nasze działanie idą właśnie w tym kierunku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PodsekretarzstanuJadwigaBerak">Z pokorą wysłuchałam tych wszystkich uwag, niemniej jednak chciałabym sprostować niektóre wypowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PodsekretarzstanuJadwigaBerak">Pan poseł Bogusław Liberadzki mówił, że to niedobrze, że nie ma z nami ministrów skarbu państwa i transportu i gospodarki morskiej, ale pan poseł jest też niezadowolony z tego, że ja przyjeżdżam na takie spotkania. A zatem niedobrze się dzieje, że ministra nie ma, ale niedobrze też, kiedy minister jest. Rozumiem, że ta wypowiedź nawiązuje do ogólnej polityki klęski uprawianej przez opozycję.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PodsekretarzstanuJadwigaBerak">Po to biorę udział w tego typu spotkaniach, żebym właśnie wiedziała, o czym mówię. Myślę, że przez ten rok, wiedząc, jakie obowiązki przejmie na siebie minister rolnictwa, dużo się nauczyłam.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#PodsekretarzstanuJadwigaBerak">Mam świadomość, kto ponosi odpowiedzialność za podpisanie w 1995 roku tej niekorzystnej umowy o połowach w strefie rosyjskiej. Myślę, że dlatego mieliśmy do czynienia z tego typu reakcją.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#PodsekretarzstanuJadwigaBerak">Jeśli chodzi o apel o nowelizację ustawy o portach, to przedstawiłam tylko wrażenia ze spotkania, jakie niedawno się odbyło na Wybrzeżu. Brali w nim udział przedstawiciele parlamentu, armatorów i samorządów. Rozmawialiśmy o prywatyzacji portów i tego typu rzeczach i wszyscy powiedzieli, że widzą zagrożenie w prywatyzacji tych portów.</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#PodsekretarzstanuJadwigaBerak">W kwestii poszukiwania alternatywnych łowisk, chciałabym powiedzieć, że jest to nieuniknione. Wszyscy mamy świadomość, że umieszczanie nawet pojedynczych statków w innych rejonach niż Morze Ochockie może tu pomóc. Mówię o tym ze względu na zmniejszające się ilości mintaja oraz ze względu na sytuację polityczną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselJozefDabrowski">Pan poseł Mirosław Styczeń mówił o tym, czym się ma zajmować podkomisja. Chodziło o oddzielenie spraw żeglugi i rybołówstwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselMiroslawStyczen">Problemy związane z rybołówstwem dotykają zupełnie innych przedsięwzięć. Istnieje specjalna podkomisja do spraw gospodarki morskiej, która się może zająć tymi problemami.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PoselMiroslawStyczen">Ta kwestia dotyczy zupełnie innego obszaru i wymaga powołania wspólnej podkomisji. Proponuję, aby dzisiaj powołać taką podkomisję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselJozefDabrowski">Proponowany jest następujący skład tej podkomisji: Piotr Lewandowski, Janusz Lewandowski, Stanisław Wądołowski, Marek Sawicki, Dorota Arciszewska, Tomasz Wójcik, Elżbieta Piela-Mielczarek oraz Bogusław Liberadzki.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PoselJozefDabrowski">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za powołaniem podkomisji w takim składzie?</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PoselJozefDabrowski">Stwierdzam, że połączone Komisje Transportu i Łączności oraz Skarbu Państwa, Uwłaszczenia i Prywatyzacji jednogłośnie opowiedziały się za powołaniem podkomisji w wymienionym składzie.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#PoselJozefDabrowski">Podkomisja ukonstytuuje się po tym posiedzeniu Komisji. Podkomisja zajmie się przeanalizowaniem:</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#PoselJozefDabrowski">- struktur własnościowych i kapitałowych,</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#PoselJozefDabrowski">- elementów wsparcia ze strony państwa,</u>
          <u xml:id="u-24.6" who="#PoselJozefDabrowski">- sugestii dla ministra skarbu państwa,</u>
          <u xml:id="u-24.7" who="#PoselJozefDabrowski">- zmian legislacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-24.8" who="#PoselJozefDabrowski">Zamykam posiedzenie połączonych Komisji Transportu i Łączności oraz Skarbu Państwa, Uwłaszczenia i Prywatyzacji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>