text_structure.xml
16.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselJerzyGwizdz">Otwieram posiedzenie Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej. Porządek dzienny został doręczony państwu. Przewiduje rozpatrzenie sprawozdania z działalności Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej Sejmu III kadencji. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie porządku? Nie widzę. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselJerzyGwizdz">Skład Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej został wybrany uchwałą Sejmu na jego 2. posiedzeniu w dniu 10 listopada 1997 r. Pierwsze posiedzenie Komisji, na którym dokonano wyboru jej prezydium, odbyło się 19 listopada 1997 r. W skład prezydium weszli następujący posłowie:</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselJerzyGwizdz">Jerzy Gwiżdż - przewodniczący Komisji /AWS/,</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PoselJerzyGwizdz">Tadeusz Kilian - zastępca przewodniczącego Komisji /AWS/,</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PoselJerzyGwizdz">Edward Wende - zastępca przewodniczącego Komisji /UW/,</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PoselJerzyGwizdz">Bogdan Lewandowski - zastępca przewodniczącego Komisji /SLD/.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PoselJerzyGwizdz">Prezydium Komisji w niezmienionym składzie pracuje do dnia dzisiejszego.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PoselJerzyGwizdz">Komisja działa na podstawie przepisów Konstytucji RP, ustawy o Trybunale Stanu /Dz.U. nr 38 z 1993 r. poz. 172/ oraz art. 68-71 Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie z przepisami art. 68 ust. 1 Regulaminu Sejmu RP w postępowaniu przed Komisją Odpowiedzialności Konstytucyjnej stosuje się odpowiednie przepisy Kodeksu postępowania karnego.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PoselJerzyGwizdz">Do zakresu działania Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej należy prowadzenie postępowania w sprawie badania zasadności skierowanych do niej wniosków wstępnych o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej osób zajmujących określone ustawą najwyższe stanowiska państwowe.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PoselJerzyGwizdz">Komisja, na wniosek Marszałka Sejmu, może przed rozpoczęciem procedowania wydać opinię, czy wniosek wstępny odpowiada warunkom określonym w ustawie. Opinia ta służy marszałkowi do podjęcia decyzji o skierowaniu wniosku pod obrady Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PoselJerzyGwizdz">Ustalając plan działań Komisji w III kadencji Sejmu wzięto pod uwagę zobowiązania Komisji do kontynuowania postępowań, które nie znalazły rozstrzygnięcia w okresie II kadencji. W związku z decyzją Prezydium Sejmu Komisja podjęła prace nad następującymi wnioskami wstępnymi skierowanymi jeszcze w II kadencji do Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej:</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#PoselJerzyGwizdz">1. Sprawa zwrócona przez Trybunał Stanu /postanowienie z dnia 9 listopada 1997 r./ dotycząca pociągnięcia do odpowiedzialności konstytucyjnej Mieczysława F. Rakowskiego w związku z podjęciem decyzji o likwidacji Stoczni Gdańskiej.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#PoselJerzyGwizdz">Komisja odbyła 6 posiedzeń w tej sprawie, wzięła pod uwagę opinie prof. Andrzeja Gwiżdża i prof. Andrzeja Zolla.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#PoselJerzyGwizdz">W dniu 21 października 1998 r. Komisja przyjęła sprawozdanie /druk nr 746/ z wnioskiem o umorzenie postępowania w sprawie. Zgłoszony został także wniosek mniejszości. Umorzenie postępowania nastąpiło na 70. posiedzeniu Sejmu w dniu 20 stycznia 2000 r.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#PoselJerzyGwizdz">2. Sprawa z wniosku wstępnego o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej i karnej byłego ministra przekształceń własnościowych Janusza Lewandowskiego w związku z niektórymi jego działaniami związanymi z prywatyzacją w okresie gdy jako minister przekształceń własnościowych sprawował ten urząd w rządzie Jana Krzysztofa Bieleckiego.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#PoselJerzyGwizdz">Komisja odbyła 3 posiedzenia w tej sprawie, wzięła pod uwagę opinie sporządzone w poprzedniej kadencji przez prof. Kazimierza Kruczalaka i prof. Grzegorza Domańskiego.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#PoselJerzyGwizdz">W dniu 22 listopada 1999 r. Komisja przyjęła sprawozdanie /druk nr 1534/ z wnioskiem o umorzenie postępowania. Umorzenie postępowania nastąpiło na 79. posiedzeniu Sejmu w dniu 26 maja 2000 r.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#PoselJerzyGwizdz">3. Sprawa z wniosku wstępnego z dnia 29 stycznia 1997 r. o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej i karnej Andrzeja Milczanowskiego - byłego ministra spraw wewnętrznych, w związku z wywołaną przez tego ministra sprawą dotyczącą naruszenia tajemnicy państwowej oraz legalności działań funkcjonariuszy UOP w sprawie Józefa Oleksego.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#PoselJerzyGwizdz">Komisja odbyła 7 posiedzeń w tej sprawie. Trudności Komisji w procedowaniu nad tym wnioskiem wynikały z braku możliwości zapoznania się z dowodami w sprawie opatrzonymi klauzulą "ściśle tajne". Nie wszyscy posłowie /także z KP AWS/ mają zgodę UOP na wgląd w te materiały, ponieważ wiąże to się z niechęcią posłów do składania "Ankiet bezpieczeństwa osobowego", na podstawie których UOP wydaje pozwolenia do wglądu w powyższe materiały.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#PoselJerzyGwizdz">Duże znaczenie ma też fakt dość częstych, jak na tę Komisję, zmian osobowych w jej składzie. Prezydium Komisji zwracało się do pana marszałka i klubów parlamentarnych z prośbą o pozostawienie tej Komisji w niezmienionym składzie. Niestety, bez pozytywnego skutku.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#PoselJerzyGwizdz">W dniu 4 lipca 2001 Komisja podjęła decyzję o umorzeniu postępowania. Głosowanie nad sprawozdaniem Komisji odbędzie się w trakcie obrad 118. posiedzenia Sejmu w dniu 5 września 2001 r.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#PoselJerzyGwizdz">Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej rozpatrywała także skierowane do Komisji w III kadencji Sejmu RP wnioski wstępne:</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#PoselJerzyGwizdz">1. Sprawa z wniosku wstępnego z dnia 2 kwietnia 1998 r. o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej Włodzimierza Cimoszewicza i Marka Belki za niedotrzymanie konstytucyjnego terminu przedstawienia przez Radę Ministrów projektu ustawy budżetowej na rok 1998.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#PoselJerzyGwizdz">Komisja odbyła 5 posiedzeń w tej sprawie. Skorzystała z opinii wygłoszonych podczas posiedzenia prezydium Komisji i całej Komisji przez grupę ekspertów pod przewodnictwem dra Wiesława Staśkiewicza - dyrektora Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu: prof. Paweła Sarneckiego z Uniwersytetu Jagiellońskiego, prof. Mirosława Granata z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, dr Beatę Szepietowską z Uniwersytetu Warszawskiego, dra Janusza Mordwiłko z Uniwersytetu Warszawskiego, mgra Marka Zubika z Biura Studiów i Ekspertyz KS oraz mgra Wojciecha Odrowąż-Sypniewskiego z Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu, a także prof. Cezarego Kosikowskiego z Uniwersytetu Łódzkiego oraz prof. Andrzeja Szmyta z Uniwersytetu Gdańskiego.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#PoselJerzyGwizdz">24 maja 2000 r. Komisja przyjęła sprawozdanie /druk nr 1929/ z wnioskiem o umorzenie postępowania. Postępowanie umorzono na 108. posiedzeniu Sejmu w dniu 11 maja 2001 r.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#PoselJerzyGwizdz">2. Wniosek wstępny z dnia 2 kwietnia 1998 r. o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej i karnej Zbigniewa Siemiątkowskiego i Leszka Kubickiego za podjęcie decyzji o ujawnieniu do publikacji akt śledztwa prokuratury Warszawskiego Okręgu Wojskowego w sprawie domniemanego udzielania informacji obcemu wywiadowi przez Józefa Oleksego</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#PoselJerzyGwizdz">Komisja odbyła 13 posiedzeń w tej sprawie. Skorzystała z 9 ekspertyz sporządzonych przez dra Janusza Mordwiłkę, dr Beatę Szepietowską, dra hab. Zdzisława Jarosza, prof. Michała Pietrzaka, prof. Piotra Kruszyńskiego.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#PoselJerzyGwizdz">Kłopot z procedowaniem i de facto z zakończeniem sprawy wynika z tego, iż Leszek Kubicki legitymuje się immunitetem sędziowskim. Pomimo wystąpienia Komisji do Sądu Dyscyplinarnego immunitetu nie uchylono. Paradoksem jest to, że Sąd Dyscyplinarny SN umorzył postępowanie sejmowe, o czym przewodniczący Komisji powiadomił stosownym pismem m.in.: Krajową Radę Sądownictwa, która do tej pory nie odpowiedziała na to pismo. Zdaniem całej Komisji Sąd Dyscyplinarny SN wykazał szczególną i specyficzną obronę sędziego Sądu Najwyższego, b. ministra sprawiedliwości.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#PoselJerzyGwizdz">3. Sprawa z wniosku wstępnego z dnia 23 września 1999 r. o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej Wojciecha Maksymowicza za wadliwe, niezgodne z prawem wprowadzenie reformy służby zdrowia, przez co nie zagwarantowano obywatelom równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#PoselJerzyGwizdz">Komisja odbyła w tej sprawie 8 posiedzeń. Posiłkowała się 2 ekspertyzami sporządzonymi przez dra Janusza Mordwiłkę.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#PoselJerzyGwizdz">3 marca 2001 r. Komisja przyjęła sprawozdanie z dnia /druk nr 2671/ z wnioskiem o umorzenie postępowania. Sprawozdanie zawierało wniosek mniejszości. Postępowanie Sejm umorzył w dniu 11 maja 2001 roku na 108 posiedzeniu Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#PoselJerzyGwizdz">4. Sprawa z wniosku wstępnego z dnia 2 października 2000 r. o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej Jerzego Buzka - prezesa Rady Ministrów i Jarosława Bauca - ministra finansów za niedotrzymanie konstytucyjnego terminu przedstawienia przez Radę Ministrów projektu ustawy budżetowej na rok 2001.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#PoselJerzyGwizdz">Komisja odbyła 4 posiedzenia w tej sprawie. W posiedzeniach Komisji brała udział grupa ekspertów Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu pod przewodnictwem dyrektora BSE dra Wiesława Staśkiewicza /eksperci: prof. Paweł Sarnecki, prof. Mirosław Granat, prof. Andrzej Szmyt, dr Janusz Mordwiłko, mgr Marek Zubik, dr Beata Szepietowska, mgr Wojciech Odrowąż-Sypniewski/.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#PoselJerzyGwizdz">27 kwietnia 2001 r. Komisja przyjęła sprawozdanie z wnioskiem o umorzenie postępowania /druk nr 2843/. Sprawozdanie zawierało wniosek mniejszości. Postępowanie Sejm umorzył w dniu 6 lipca 2001 r. na 112. posiedzeniu Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#PoselJerzyGwizdz">5. Sprawa z wniosku wstępnego z dnia 15 czerwca 1999 r. o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej przed Trybunałem Stanu Bolesława Sulika - byłego przewodniczącego i członka KRRiT za odmowę przyznania zagwarantowanych w koncesji częstotliwości dla Radia Maryja.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#PoselJerzyGwizdz">Komisja odbyła 9 posiedzeń w sprawie. Wykorzystano 2 ekspertyzy sporządzone przez mgra Mikołaja Romanowskiego i dra Janusza Mordwiłkę.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#PoselJerzyGwizdz">24 maja 2000 r. Komisja przyjęła sprawozdanie z wnioskiem o umorzenie postępowania /druk nr 2522/. Sprawę umorzono na 108. posiedzeniu Sejmu w dniu 11 maja 2001 r.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#PoselJerzyGwizdz">Chciałem powiedzieć jeszcze o inicjatywie ustawodawczej Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej. Komisja po raz pierwszy w swej działalności, tj. od 1982 r. skorzystała z przysługującego jej prawa inicjatywy ustawodawczej i skierowała do Marszałka Sejmu projekt nowelizacji ustawy o Trybunale Stanu, ponieważ obecna ustawa o Trybunale Stanu nie daje możliwości skutecznej pracy nad wnioskami wstępnymi.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#PoselJerzyGwizdz">W dniu 26 stycznia 1999 r. marszałek skierował projekt do Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej oraz Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka /druk nr 778/. Komisje powołały podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia tego projektu. Komisje w tej sprawie odbyły 5 posiedzeń.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#PoselJerzyGwizdz">W dniu 6 czerwca 2001 r. sprawozdanie to zostało przyjęte przez obie Komisje i przekazane Marszałkowi Sejmu w dniu 19 czerwca 2001 r. /druk nr 3028/.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#PoselJerzyGwizdz">W dniu 5 lipca br. odbyło się podczas plenarnego posiedzenia Sejmu II czytanie tego projektu ustawy, a rozpatrzenie uchwały Senatu RP z dnia 29 sierpnia 2001 r. o stanowisku w sprawie ustawy o zmianie ustawy o Trybunale Stanu /druk nr 3386/ odbędzie się 6 września 2001 r.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#PoselJerzyGwizdz">Wspomnę jeszcze o współpracy z parlamentami innych państw. W 1999 r. Komisja spotkała się z 11-osobową delegacją Komisji Kontroli i Spraw Konstytucyjnych norweskiego Stortingu. W następnym roku spotkała się z przedstawicielami parlamentu Wietnamu. W dniach 10-17 czerwca br. delegacja Komisji w składzie: przewodniczący - poseł Jerzy Gwiżdż oraz poseł Alicja Murynowicz, poseł Tadeusz Kilian oraz poseł Wacław Olak złożyli wizytę parlamentarną w Mongolii. Dla podkreślenia rangi wizyty wspomnę, że relacje z jej przebiegu każdego dnia transmitowane były przez telewizję mongolską.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#PoselJerzyGwizdz">Chciałem podkreślić, że w żadnej z poprzednich kadencji Sejmu Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej nie rozpatrzyła tylu spraw co w III kadencji. Zakończyła w istocie wszystkie sprawy zaległe i sprawy bieżące oraz jako jedyna spośród dotychczasowych Komisji podjęła nowelizację ustawy o Trybunale Stanu.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#PoselJerzyGwizdz">Na posłach, członkach tej Komisji ciążył szczególny obowiązek staranności w wykonywaniu zadań. Członkowie Komisji musieli być szczególnie odporni na wszelkie naciski polityczne i nie mogli w swojej pracy kierować się inną zasadą niż zasada obiektywizmu. Z dużą satysfakcją stwierdzić należy, iż Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej III kadencji udało się uniknąć politykowania w swej działalności, chociaż bez wątpienia członkowie tej Komisji byli poddawani presji ze strony swoich środowisk politycznych.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#PoselJerzyGwizdz">Chciałem zauważyć, że członkowie Komisji posiłkowali się wiedzą i doświadczeniem licznych ekspertów. Komisja bardzo ceni sobie współpracę z Biurem Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu. Dzięki pracy tego zespołu - pracowników naukowych z różnych, niezależnych ośrodków akademickich Polski, którymi kieruje dyrektor, dr Wiesław Staśkiewicz, Komisji udało się w sposób merytoryczny i bezstronny przeanalizować wiele rozpatrywanych przez Komisję problemów.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#PoselJerzyGwizdz">Chciałem także podkreślić dobrą organizację pracy Sekretariatu Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej, którego kwalifikacje merytoryczne, a także jego dyspozycyjność i dyscyplina pracy były pomocne w rozwiązywaniu trudnych problemów związanych ze specyfiką działalności tej Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#PoselJerzyGwizdz">Na zakończenie chciałem podziękować dyrektorom i pracownikom Biura Legislacyjnego i Biura Studiów i Ekspertyz, których wkład w prace Komisji jest bardzo duży, oraz szczególnie pracownikom Sekretariatu Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#PoselJerzyGwizdz">Dorobek pracy Komisji może być różnie oceniany, ale jeśli spojrzeć od strony merytorycznej i wziąć pod uwagę trudności związane z funkcjonowaniem dotychczasowej, niedoskonałej ustawy o Trybunale Stanu, wykonaliśmy dobrą pracę. Chciałem jeszcze podziękować członkom prezydium Komisji oraz wszystkim członkom Komisji za to, że nasze obrady przebiegały w atmosferze pełnej przyjaźni i wzajemnego zrozumienia. Było naprawdę mało sporów politycznych i nasze posiedzenia w sumie trudne i wymagające głębokiego zastanowienia nad podejmowanymi decyzjami oraz nad wypowiadanymi słowami miały charakter przepojony życzliwością i zrozumieniem. Za to wszystko serdecznie państwu dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#PoselJerzyGwizdz">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>