text_structure.xml 14.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselLonginPastusiak">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji: Spraw Zagranicznych, Stosunków Gospodarczych z Zagranicą oraz Ustawodawczej, poświęcone rozpatrzeniu rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Konwencji o Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, a także rządowego projektu ustawy o ratyfikacji umowy między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju o przywilejach i immunitetach organizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselLonginPastusiak">Przypomnę, że w Sejmie odbyło się pierwsze czytanie projektu ustawy. Proszę przedstawicieli rządu o przedstawienie stanowiska w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#DyrektorgeneralnywMinisterstwieSprawZagranicznychMarekGrela">Wspomniane projekty ustaw przedłożył Sejmowi minister Dariusz Rosati 21 sierpnia br. Przedstawił on wówczas szczegółowo cele OECD, zasady funkcjonowania organizacji w rozwoju międzynarodowej współpracy gospodarczej, kontakty Polski z tą organizacją oraz przebieg negocjacji o członkostwo.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#DyrektorgeneralnywMinisterstwieSprawZagranicznychMarekGrela">Jak wiadomo, w trakcie negocjacji Polska dokonała dostosowania swych uregulowań prawnych do kodeksów i innych aktów legislacyjnych wiążących wszystkie kraje OECD. Z ogólnej liczby aktów prawnych wiążących kraje OECD, w ok. 30 proc. przypadków niezbędne było wprowadzenie dość znaczących zmian do obowiązującego w Polsce ustawodawstwa.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#DyrektorgeneralnywMinisterstwieSprawZagranicznychMarekGrela">11 lipca br. Polska została zaproszona do przystąpienia do Konwencji Organizacji Ws-półpracy Gospodarczej i Rozwoju. Uzyskanie przez Polskę statusu członka uzależnione jest od ratyfikacji konwencji OECD oraz umowy o przywilejach i immunitetach organizacji. Moment uzyskania statusu członka zależy od ratyfikacji umów przez Polskę, a następnie złożenia dokumentów przystąpienia.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#DyrektorgeneralnywMinisterstwieSprawZagranicznychMarekGrela">Zgodnie z art. 16 Komisji OECD związanie się przez Polskę w płaszczyźnie międzynarodowej tą konwencją następuje przez złożenie dokumentu przystąpienia rządowi francuskiemu, który jest depozytariuszem konwencji.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#DyrektorgeneralnywMinisterstwieSprawZagranicznychMarekGrela">W płaszczyźnie wewnętrznej natomiast, z uwagi na rangę konwencji, związanie się przez Polskę tą konwencją następuje w trybie art. 33 ust. 2 ustawy konstytucyjnej z 17 października 1992 r., tj. w trybie ratyfikacji przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z upoważnienia ustawowego.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#DyrektorgeneralnywMinisterstwieSprawZagranicznychMarekGrela">Pragnę zwrócić uwagę, że tzw. "mała konstytucja" nie używa pojęcia przystąpienia. Ratyfikacja jest więc sposobem związania się przez Polskę z konwencją. Ratyfikacja i przystąpienie są dwoma trybami związania się umową międzynarodową przez państwo.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#DyrektorgeneralnywMinisterstwieSprawZagranicznychMarekGrela">Chciałbym zwrócić państwa uwagę na porozumienie o zaproszeniu Rzeczypospolitej Polskiej do przystąpienia do Konwencji o Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju. Porozumienie to składa się z dwóch części: z oświadczenia rządu polskiego, dotyczącego przyjęcia przez Polskę zobowiązań wynikających z członkostwa w OECD wraz z wymienionymi przez Polskę zastrzeżeniami oraz z decyzji Rady OECD przyjętej na sesji w dniu 27 czerwca 1996 r. w sprawie zaproszenia Polski do przystąpienia do konwencji.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#DyrektorgeneralnywMinisterstwieSprawZagranicznychMarekGrela">Porozumienie nie wymaga ratyfikacji, nie jest to powiem sensu stricto umowa międzynarodowa, nie przewiduje też w swych postanowieniach żadnej formy akceptacji przez strony, a prawo traktatowe, jak wiadomo, nie zna instytucji domniemania ratyfikacji.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#DyrektorgeneralnywMinisterstwieSprawZagranicznychMarekGrela">Szybka ratyfikacja konwencji ma niezwykle ważne znaczenie. Wiąże się nie tylko z korzystaniem z możliwości, które niesie za sobą członkostwo. Fakt członkostwa posiada szersze znaczenie międzynarodowe. Kształtuje wizerunek Polski jako kraju o otwartej gospodarce rynkowej, atrakcyjnego dla zagranicznych inwestycji. Ma znaczenie dla polskiego handlu zagranicznego. Członkostwo w OECD jest ważnym etapem na drodze do członkostwa w Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#DyrektorgeneralnywMinisterstwieSprawZagranicznychMarekGrela">W połowie października br. przewidziana jest w Polsce wizyta sekretarza generalnego OECD. Również z tego powodu zakończenie, a przynajmniej doprowadzenie do końcowej fazy procesu ratyfikacji, byłoby niezwykle wskazane.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#DyrektorgeneralnywMinisterstwieSprawZagranicznychMarekGrela">Podsekretarz stanu w Ministerstwie Przemysłu i Handlu, Danuta Hübner: Przyjmując zaproszenie do uczestnictwa w OECD, Polska zadeklarowała, że będzie w swojej polityce gospodarczej stosować podstawowe zasady obowiązujące kraje członkowskie organizacji w sferze gospodarczej.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#DyrektorgeneralnywMinisterstwieSprawZagranicznychMarekGrela">Po pierwsze, jest to zasada niedyskryminacji, czyli stosowania jednakowych kryteriów w funkcjonowaniu podmiotów gospodarczych wobec wszystkich podmiotów, które na terenie Polski prowadzą działalność.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#DyrektorgeneralnywMinisterstwieSprawZagranicznychMarekGrela">Po drugie, jest to zasada traktowania narodowego, czyli stwarzania zagranicznym podmiotom gospodarczym takich samych warunków funkcjonowania, jakie mają firmy rodzime.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#DyrektorgeneralnywMinisterstwieSprawZagranicznychMarekGrela">Po trzecie, jest to zasada zamrożenia poziomu ograniczeń, czyli zobowiązanie się, że nie będziemy wprowadzać nowych posunięć o charakterze restrykcyjnym wobec zagranicznych podmiotów gospodarczych.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#DyrektorgeneralnywMinisterstwieSprawZagranicznychMarekGrela">Po czwarte, zasada stopniowej eliminacji ograniczeń, które jeszcze funkcjonują w naszym systemie gospodarczym.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#DyrektorgeneralnywMinisterstwieSprawZagranicznychMarekGrela">Ponadto zobowiązaliśmy się, że uczestnicząc we wszystkich działaniach, które podej-mowane są w ramach OECD przez wszystkie kraje członkowskie, polskie rządy będą zorientowane na promowanie efektywnego wzrostu, będą sprzyjały tworzeniu warunków stabilnego wzrostu gospodarczego kraju, a także będą wspierały rozwój sfery badawczo-naukowej i rozwój edukacji.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#DyrektorgeneralnywMinisterstwieSprawZagranicznychMarekGrela">Polska zobowiązała się również do tego, że będzie promowała politykę postępującej liberalizacji, czyli będzie uczestniczyła w tych przedsięwzięciach w gospodarce światowej, które służą dalszej liberalizacji współpracy międzynarodowej.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#DyrektorgeneralnywMinisterstwieSprawZagranicznychMarekGrela">Te bardzo ogólne zasady znajdowały odbicie w instrumentach, które były przedmiotem negocjacji. Mają one swoje odzwierciedlenie także w tych wszystkich instrumentach prawnych, które nie były przedmiotem negocjacji, a które regulują funkcjonowanie organizacji.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#DyrektorgeneralnywMinisterstwieSprawZagranicznychMarekGrela">Jeżeli byłyby jakieś pytania, jestem do państwa dyspozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselLonginPastusiak">Czy są pytania do przedstawicieli rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselKazimierzModzelewski">Rozumiem, że ta umowa obowiązuje na zasadzie wzajemności?</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselKazimierzModzelewski">Podsekretarz stanu Danuta Hübner:  Sytuacja przedstawia się w sposób następujący. Polska przystępuje do OECD przez ratyfikację konwencji. Konwencja jest dokumentem, który zobowiązuje wszystkie kraje członkowskie. Prawa i obowiązki są takie same dla wszystkich członków. To wynika z samej natury przystąpienia do organizacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Sugerowałbym rozważenie możliwości zmiany redakcji art. 1 ustawy. Artykuł ten stanowi, że uprawnia się Prezydenta RP do ratyfikacji konwencji.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Na poprzednim posiedzeniu Komisji Spraw Zagranicznych ustaliliśmy, że prawidłowe byłoby użycie słowa: "ratyfikowanie" w miejsce słowa: "ratyfikacja".</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Zdaniem Biura Legislacyjnego dwie formy są dopuszczalne, jednak wskazane byłoby ujednolicenie nazewnictwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselLonginPastusiak">Rozumiem, że jest to uwaga redakcyjna. Poseł Ciemniewski na poprzednim posiedzeniu wyjaśnił, że jest ustawa o ratyfikacji, natomiast upoważnia się prezydenta do ratyfikowania.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselLonginPastusiak">Czy są jakieś inne uwagi?</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselLonginPastusiak">Chciałbym przypomnieć, że Sejm odbył krótką debatę nad projektem ustawy o ratyfikacji. Nie padły zasadnicze zastrzeżenia do ustawy, poza jednym. Mianowicie Klub Parla-mentarny KPN w osobie posła Wojciecha Błasiaka zgłosił zastrzeżenia do samego procesu ratyfikacji.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PoselLonginPastusiak">Pozwolą państwo, że odczytam końcowy fragment jego wystąpienia: "Mój klub jest za członkostwem Polski w OECD, ale dopiero wtedy, gdy będzie to służyło polskim interesom gospodarczym i nie działało na ich szkodę, a to jest możliwe dopiero po zakończeniu podstawowych procesów restrukturyzacyjnych i dostosowawczych w polskiej gospodarce, czyli ok. roku 2005.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PoselLonginPastusiak">Dlatego nie możemy poprzeć projektu ustawy ratyfikacyjnej. Chcemy również zwrócić uwagę, że upoważnienie prezydenta do ratyfikacji umowy między rządem polskim a Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju oraz Konwencji Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju może być umowne za pozostające w sprzeczności z art. 28 konstytucji, zobowiązującej prezydenta Polski, m.in. do stania na straży suwerenności państwa.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#PoselLonginPastusiak">Naszym zdaniem, ratyfikacja będzie możliwa dopiero po odpowiedniej zmianie przepisów konstytucyjnych".</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#PoselLonginPastusiak">Czy w tej sprawie ktoś chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselJerzyCiemniewski">Wydaje mi się, że są to zastrzeżenia natury politycznej, a nie natury prawnej. Jeżeli Prezydium Sejmu uzna, że jakiś akt jest niezgodny z prawem, ma możliwość przesłania go do Komisji Ustawodawczej i poddania przez Komisję Ustawodawczą ocenie, czy akt jest niezgodny z prawem wyższego rzędu.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoselJerzyCiemniewski">Prezydium Sejmu nie skorzystało z tego trybu, w moim przekonaniu całkowicie zasadnie. Komisje mają otwartą drogę do zajęcia stanowiska w tej sprawie poprzez głosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselAntoniKobielusz">W konwencji jest zapis, że gdyby jakikolwiek przepis Rady OECD lub inny akt prawny OECD był niezgodny z procedurą konstytucyjną, to on automatycznie nie obowiązuje danego kraju. Autorzy konwencji pomyśleli, że gdyby taki przypadek się zdarzył, to te przepisy nie mogą obowiązywać danego kraju.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselAntoniKobielusz">Na razie nie ma żadnej wykładni prawnej, iż konwencja bądź umowa, którą mamy ratyfikować jest niezgodna z konstytucją. To jest oświadczenie posła, który ma prawo mieć takie zdanie, natomiast nie ma żadnej ekspertyzy, która by potwierdzała ową niezgodność.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselLonginPastusiak">Jeżeli nie ma innych uwag, to przystępujemy do gło-sowania.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselLonginPastusiak">Kto z państwa posłów opowiada się za upoważnieniem Prezydenta RP do ratyfikacji Konwencji o Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju /druk nr 1838/ oraz do ratyfikacji umowy między rządem polskim a Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju o przywilejach i immunitetach organizacji /druk nr 1839/?</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PoselLonginPastusiak">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 27 posłów, bez głosów przeciwnych, 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PoselLonginPastusiak">Pozostaje nam kwestia wyznaczenia posła sprawozdawcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselKazimierzModzelewski">Proponuję kandydaturę posła Antoniego Kobielusza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselLonginPastusiak">Czy są inne kandydatury? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PoselLonginPastusiak">Kto z posłów wypowiada się za kandydaturą posła Antoniego Kobielusza?</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PoselLonginPastusiak">Komisje jednogłośnie powierzyły funkcję sprawozdawcy posłowi Antoniemu Kobieluszowi.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PoselLonginPastusiak">Zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>