text_structure.xml 15.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji: Spraw Zagranicznych; Transportu, Łączności, Handlu i Usług oraz Ustawodawczej, poświęcone kwestii ratyfikacji konwencji o odpowiedzialności osób utrzymujących hotele za rzeczy wniesione przez gości hotelowych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Witam przedstawicieli Ministerstwa Spraw Zagranicznych; Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki. Witam panie i panów posłów oraz dziennikarzy.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Przedmiotem dzisiejszych obrad jest projekt ustawy o ratyfikacji konwencji o odpowiedzialności osób utrzymujących hotele za rzeczy wniesione przez gości hotelowych. Tekst projektu ustawy wraz z załączonym tekstem konwencji państwo posłowie otrzymali na piśmie, w związku z tym nie będziemy go omawiać.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Proszę przedstawicieli Ministerstwa Spraw Zagranicznych o krótkie wprowadzenie, a następnie o zabranie głosu ministra Kępińskiego, reprezentującego Urząd Kultury Fizycznej i Turystyki. Potem przystąpilibyśmy do dyskusji, ewentualnego zadawania pytań, a na koniec podjęlibyśmy w głosowaniu stosowną decyzję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#DoradcaministrawDepartamenciePrawnoTraktatowymMinisterstwaSprawZagranicznychStanislawTopa">Konwencję o odpowiedzialności osób utrzymujących hotele za rzeczy wniesione przez gości hotelowych Polska podpisała 11 marca br. Konwencję tę ratyfikowało do tej pory 14 państw członkowskich Rady Europy, a 5 dalszych podpisało ją. Przewiduje ona pewne minimum odpowiedzialności osób prowadzących hotele, ustalone przez każde państwo ratyfikujące, co nie stoi na przeszkodzie zwiększenia odpowiedzialności w prawie wewnętrznym.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#DoradcaministrawDepartamenciePrawnoTraktatowymMinisterstwaSprawZagranicznychStanislawTopa">Odpowiedzialność dotyczy każdego uszkodzenia, zniszczenia lub utraty rzeczy wniesionych do hotelu przez gościa, który zatrzymuje się tam i dysponuje pomieszczeniem. Definicja rzeczy wniesionych do hotelu zawarta w konwencji odpowiada pojęciu rzeczy wniesionej przyjętemu w prawie polskim. Natomiast w przeciwieństwie do prawa polskiego konwencja nie odnosi się do pojazdów, rzeczy w nich pozostawionych oraz zwierząt żywych gościa.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#DoradcaministrawDepartamenciePrawnoTraktatowymMinisterstwaSprawZagranicznychStanislawTopa">Należy jednak zaznaczyć, że każda ze stron powinna stosować wymienione w konwencji zasady albo uregulować odpowiedzialność w inny sposób. Konwencja, podobnie jak prawo polskie, kształtuje odpowiedzialność osób utrzymujących hotele na zasadzie ryzyka. Tak samo jak w prawie polskim zwolnienie się od odpowiedzialności wymaga udowodnienia przez osobę utrzymującą hotele, że szkoda powstała z przyczyn wyłączających odpowiedzialność.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#DoradcaministrawDepartamenciePrawnoTraktatowymMinisterstwaSprawZagranicznychStanislawTopa">Odmiennie niż w polskim Kodeksie cywilnym konwencja utrzymuje ograniczenie odpowiedzialności osoby utrzymującej hotel do kwoty stanowiącej równowartość 3 tys. franków w złocie lub ewentualnie, jeżeli strona zechce wybrać taką opcję, do kwoty stanowiącej równowartość 100-krotnej ceny zakwaterowania za jedną dobę przez jedną osobę.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#DoradcaministrawDepartamenciePrawnoTraktatowymMinisterstwaSprawZagranicznychStanislawTopa">Strona konwencji ma również prawo ograniczyć dla każdej rzeczy odpowiedzialność osoby utrzymującej hotel do sumy nie niższej od równowartości 1500 franków w złocie lub co najmniej 50-krotnej ceny wynajęcia pomieszczenia hotelowego na 1 osobę.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#DoradcaministrawDepartamenciePrawnoTraktatowymMinisterstwaSprawZagranicznychStanislawTopa">W prawie polskim regułę stanowi pełna odpowiedzialność osoby utrzymującej hotel. Należy mieć jednak na uwadze, że każda ze stron konwencji ma prawo rozszerzenia zakresu odpowiedzialności osób prowadzących hotele. Odpowiedzialność osób utrzymujących hotele jest natomiast nieograniczona, gdy przedmioty gościa zostały przyjęte na przechowanie, albo gdy osoba utrzymująca hotel odmówiła przechowania wbrew swojemu obowiązkowi.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#DoradcaministrawDepartamenciePrawnoTraktatowymMinisterstwaSprawZagranicznychStanislawTopa">Utrzymujący hotel jest zobowiązany przyjąć do depozytu papiery wartościowe, pieniądze i cenne przedmioty. Może on odmówić przechowywania tylko wtedy, gdy rzeczy są niebezpieczne albo jeśli w stosunku do wielkości lub standardów hotelu mają zbyt dużą wartość lub zajmują zbyt dużo miejsca.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#DoradcaministrawDepartamenciePrawnoTraktatowymMinisterstwaSprawZagranicznychStanislawTopa">Przyjmując rzecz na przechowanie hotelarz może żądać, aby była ona umieszczona w opakowaniu zamkniętym lub opieczętowana.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#DoradcaministrawDepartamenciePrawnoTraktatowymMinisterstwaSprawZagranicznychStanislawTopa">Konwencja przewiduje, że ogłoszenie mające na celu wyłączenie lub ograniczenie z góry odpowiedzialności osoby prowadzącej hotel jest nieważne. Nieważna według konwencji jest także umowa między osobą prowadzącą hotel  a gościem, wyłączająca lub ograniczająca z góry odpowiedzialność tej osoby.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#DoradcaministrawDepartamenciePrawnoTraktatowymMinisterstwaSprawZagranicznychStanislawTopa">Ogromny wzrost ruchu osobowego w Europie przemawia za ujednoliceniem odpowie-dzialności osób utrzymujących hotele na terytoriach różnych państw. Konwencja oparta jest na podobnych założeniach co prawo polskie i stanowi wyraz przekonania, że gość hotelowy powinien mieć zapewnioną stosowną ochronę.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#DoradcaministrawDepartamenciePrawnoTraktatowymMinisterstwaSprawZagranicznychStanislawTopa">Przyjęta w konwencji zasada odpowiedzialności osób utrzymujących hotele, zasada ryzyka, jest tożsama z zasadą obowiązującą w prawie polskim. Nieco inny /ograniczony kwotowo i przedmiotowo/ jest zakres tej odpowiedzialności. Każda strona konwencji ma pełne prawo rozszerzenia tej odpowiedzialności.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#DoradcaministrawDepartamenciePrawnoTraktatowymMinisterstwaSprawZagranicznychStanislawTopa">Polski Kodeks cywilny przewiduje odpowiedzialność nieograniczoną z wyjątkiem art. 849 ust. 1, w którym stwierdza się, że w razie utraty lub uszkodzenia pieniędzy, papierów wartościowych, kosztowności albo przedmiotów mających wartość naukową lub artystyczną odpowiedzialność utrzymującego zarobkowo hotel lub podobny zakład ogranicza się na podstawie rozporządzenia ministra sprawiedliwości w porozumieniu z ministrami innych resortów. Jest to obecnie kwota do wysokości 5-krotnego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w jednostkach gospodarki uspołecznionej.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#DoradcaministrawDepartamenciePrawnoTraktatowymMinisterstwaSprawZagranicznychStanislawTopa">Konwencja nie stała się powszechnie obowiązująca w państwach Europy. Doprowadziła jednak do zmiany ustawodawstwa w niektórych państwach. Wprowadziła jako zasadę odpowiedzialność ograniczoną kwotowo oraz możliwości wyłączenia lub ograniczenia przez państwo odpowiedzialności na niektóre rzeczy gości hotelowych, zwłaszcza za samochody i rzeczy w nich przewożone oraz zwierzęta gości.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#DoradcaministrawDepartamenciePrawnoTraktatowymMinisterstwaSprawZagranicznychStanislawTopa">Odpowiedzialność osoby utrzymującej hotel tak w konwencji, jak i w Kodeksie cywilnym jest ustawowa i nie łączy się z potrzebą zawarcia umowy hotelowej. Odpowiedzialność ta powstaje na skutek samego faktu wniesienia rzeczy. Zakład hotelarski nie może wyłączyć lub ograniczyć tej odpowiedzialności przez ogłoszenie. Wszelkie klauzule nieodpowiedzialności narzucone gościom hotelowym w drodze ogłoszenia nie wywierają skutków prawnych.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#DoradcaministrawDepartamenciePrawnoTraktatowymMinisterstwaSprawZagranicznychStanislawTopa">Konwencja wprowadza regułę, że hotel wyższej klasy odpowiada ostrzej ze względu na cenę pokoju. Obecnie w prawie polskim każdy hotel bez względu na jego kategorię odpowiada tak samo.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#DoradcaministrawDepartamenciePrawnoTraktatowymMinisterstwaSprawZagranicznychStanislawTopa">W związku z treścią art. 6 załącznika do konwencji stanowiącego, że nieważne jest wszelkie ogłoszenie lub umowa ograniczająca bądź wyłączająca z góry odpowiedzialność osoby utrzymującej hotel, konieczne będzie dostosowanie prawa polskiego do unormowań konwencji. Wymaga to zmiany przepisu art. 846 ust. 3 Kodeksu cywilnego, według którego bezskuteczne jest jedynie wyłączenie lub ograniczenie tej odpowiedzialności przez ogłoszenie. Dyspozycja art. 846 ust. 3 Kodeksu cywilnego musiałaby być zatem rozszerzona o bezskuteczność umów wyłączających lub ograniczających z góry odpowiedzialność osoby utrzymującej hotel.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#DoradcaministrawDepartamenciePrawnoTraktatowymMinisterstwaSprawZagranicznychStanislawTopa">Zasada ta musiałaby objąć także osoby utrzymujące podobne zakłady: motele, schroniska młodzieżowe, domy wycieczkowe, pensjonaty, kwatery prywatne, domy wczasowe, sanatoria. Z punktu widzenia interesów gościa jego mienie powinno być objęte ochroną zarówno w hotelu, jak i w innym, podobnym zakładzie.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#DoradcaministrawDepartamenciePrawnoTraktatowymMinisterstwaSprawZagranicznychStanislawTopa">Związanie się konwencją nie pociągnie za sobą dodatkowego obciążenia finansowego państwa. Ze względu na konieczność dokonania zmian w ustawodawstwie wewnętrznym konwencja powinna być ratyfikowana w trybie art. 33 ust. 2 ustawy konstytucyjnej z dnia 12 października 1992 r. o wzajemnych stosunkach między władzą ustawodawczą i wykonawczą Rzeczypospolitej oraz o samorządzie terytorialnym.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#DoradcaministrawDepartamenciePrawnoTraktatowymMinisterstwaSprawZagranicznychStanislawTopa">Zgodnie z art. 1 ust. 1 konwencji Polska będzie miała na przystosowanie swego prawa 12 miesięcy od chwili, gdyby ratyfikowana konwencja weszła w życie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#WiceprezesUrzeduKulturyFizycznejiTurystykiRobertKepinski">Urząd, który merytorycznie odpowiada za problematykę turystyki i hotelarstwa, opowiada się za ratyfi-kowaniem konwencji. Ogromnie cieszy nas fakt, że prace i dyskusje trwające bardzo długo, bo około 20 lat, kończą się. Środowisko hotelarzy, gestorów bazy noclegowej uważa, że postanowienia konwencji są zgodne z jego interesami.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#WiceprezesUrzeduKulturyFizycznejiTurystykiRobertKepinski">Jest to istotny element w procesie dostosowawczym polskiego prawa do norm Unii Europejskiej. Obecnie Polska ma bardziej rygorystyczne przepisy niż Unia, co nie jest korzystne.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#WiceprezesUrzeduKulturyFizycznejiTurystykiRobertKepinski">Interesuje nas etap następny, tzn. dostosowywanie prawa wynikające z zobowiązań przyjętych w konwencji, czyli zmiany Kodeksu cywilnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos w tej sprawie, zadać pytanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselKrzysztofKaminski">Pragnę powiedzieć, jak wiele ustaw poza Kodeksem cywilnym trzeba zmienić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzedstawicielMinisterstwaSprawiedliwoscisedziaAndrzejRyng">Z samego uzasadnienia wynika, że chodzi o zmianę jednego przepisu, mianowicie art. 846 par. 3 Kodeksu cywilnego. Po zmianie tego przepisu nasze prawo będzie zgodne z uregulowaniami konwencji.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PrzedstawicielMinisterstwaSprawiedliwoscisedziaAndrzejRyng">Nie oznacza to, że polskie prawo cywilne będzie przewidywać identyczny reżim odpo-wiedzialności hotelarzy jak przewidziany przez konwencję. Jak wynika z samej konwencji, możemy stosować reguły bardziej rygorystyczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w tej sprawie? Jeśli nie, to proponuję, żebyśmy zbliżali się do konkluzji. Z konsultacji konwencji wśród hotelarzy wynika, że są oni bardzo zainteresowani jak najszybszym wprowadzeniem konwencji. Po pierwsze, ogranicza ona odpowiedzialność osoby prowadzącej hotel do kwoty 3 tys. franków w złocie. Po drugie, daje prawo hotelarzom z małych sieci hotelowych ograniczenia wielkości przyjmowanych depozytów. Po trzecie, nakłoni polskich hotelarzy do ubezpieczania swojej działalności w towarzystwach ubezpieczeniowych, ponieważ hotele ubezpieczone nie będą ponosiły bezpośredniej odpowiedzialności w wymiarze finansowym za mienie.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Jest to konwencja bardzo porządkująca. Nie było żadnych głosów przeciwnych.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Stawiam wniosek, aby połączone Komisje pozytywnie odniosły się do projektu ustawy o ratyfikacji konwencji.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Kto z państwa jest za przyjęciem projektu ustawy o ratyfikacji konwencji o odpowie-dzialności osób utrzymujących hotele za rzeczy wniesione przez gości hotelowych - w brzmieniu z druku 1779?</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PoselAndrzejSzarawarski">W głosowaniu 37 osób opowiedziało się za przyjęciem projektu ustawy, nikt nie był przeciwny, jedna osoba wstrzymała się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Komisje przyjęły projekt ustawy o ratyfikacji konwencji.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Pozostała kwestia wyboru posła sprawozdawcy. Jakie są państwa propozycje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselJerzyCiemniewski">Wnoszę, żeby posłem sprawozdawcą został poseł Andrzej Szarawarski /SLD/.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Czy są inne kandydatury?</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Kto z państwa jest za powierzeniem mi funkcji sprawozdawcy?</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PoselAndrzejSzarawarski">W głosowaniu Komisje jednogłośnie udzieliły poparcia kandydaturze posła Andrzeja Szarawarskiego.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Na tym kończymy posiedzenie połączonych Komisji.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Dziękuję wszystkim obecnym za udział w obradach.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>