text_structure.xml 15.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselAleksanderBentkowski">Otwieram posiedzenie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka, na którego porządku dziennym mamy rozpatrzenie pisma Koalicji Konserwatywnej z dnia 2 października 1995 r. i proponowany przeze mnie drugi punkt - zatwierdzenie planu pracy Komisji na I półrocze 1996 r. Pan poseł K. Kamiński zgłasza wniosek formalny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselKrzysztofKaminski">Uważam, że Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka nie powinna zajmować się pismami partii politycznych bez względu na to, czy są to partie prawicowe czy lewicowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselAleksanderBentkowski">Przepraszam, ale jeszcze nie przyjęliśmy porządku obrad. Czy są uwagi do porządku obrad?  Nie ma, porządek został przyjęty. Poseł K. Kamiński wnosi o odrzucenie punktu 1 porządku.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PoselAleksanderBentkowski">Przypomnę państwu treść pisma, którego dotyczy wniosek posła K. Kamińskiego:</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PoselAleksanderBentkowski">"Zwracamy się z wnioskiem o wszczęcie przez Komisję Sprawiedliwości w trybie art. 79 Regulaminu Sejmu kontroli parlamentarnej w sprawie wyników postępowania karnego dotyczącego niegospodarności przy zakupie przez Główny Urząd Ceł  /w czasie sprawowania urzędu przez Pana Ireneusza Sekułę/  nieruchomości położonej przy ulicy Karolkowej 32/34. Postępowanie karne zostało wszczęte po ujawnieniu przez Koalicję Konserwatywną licznych zarzutów prawnych odnoszących się do wspomnianej transakcji.  W dniu 13 września br. zwróciliśmy się do Pana Ministra Sprawiedliwości Jerzego Jaskierni z apelem o poinformowanie opinii publicznej o wynikach postępowania. Brak jakiejkolwiek oficjalnej reakcji traktujemy jako działania na rzecz odroczenia w czasie postępowania karnego. Mamy prawo sądzić, że opóźnienie spowodowane jest kampanią prezydencką. Aleksander Kwaśniewski nie głosował za uchyleniem immunitetu poselskiego posłowi Ireneuszowi Sekule. Opinia publiczna jest oburzona faktem, iż bezkarność posła Sekuły obraża elementarne poczucie sprawiedliwości i zasadę równości wobec prawa. Z tego względu, jak i z powodu wagi przestępstwa niegospodarności apelujemy o wszczęcie kontroli parlamentarnej w tej sprawie". Podpisał przewodniczący Koalicji Konserwatywnej pan Kazimierz Michał Ujazdowski.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PoselAleksanderBentkowski">Mamy więc propozycję posła K. Kamińskiego, by Komisja nie zajmowała się tą sprawą bowiem nie leży to w kompetencjach Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Czy ktoś chce zgłosić inny wniosek?  Nie ma zgłoszeń.  Czy wszyscy się zgadzają z propozycją posła K. Kamińskiego, by Komisja nie rozpatrywała pisma Koalicji Konserwatywnej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselKrzysztofKaminski">Czy w piśmie przewodnim Prezydium Sejmu są jakieś postulaty wobec naszej Komisji co do tego pisma?  Czy Prezydium chce od nas opinii na ten temat?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselAleksanderBentkowski">Koalicja Konserwatywna wysłała swe pismo bezpośrednio do naszej Komisji, na moje ręce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselAndrzejGaberle">Mnie nie chodzi o to, czy to jest partia polityczna czy nie, lecz chodzi mi o to, że właściwie każdy obywatel ma prawo zgłosić wniosek i taki wniosek należy załatwić. Sądzę więc, że należy na ten wniosek odpowiedzieć i Komisja jakąś decyzję powinna podjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselAleksanderBentkowski">Może to być i taka decyzja, że Komisja nie ma uprawnień do rozstrzygania tego rodzaju spraw, że regulamin Sejmu nie daje jej takiego uprawnienia. Czy Komisja zgadza się z takim stanowiskiem?  Nie ma sprzeciwu, rozstrzygnęliśmy w ten sposób pierwszy punkt porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoselAleksanderBentkowski">Punkt drugi - plan pracy Komisji na I półrocze 1996 r. Aktualnie mamy w Komisji kilkanaście ustaw, które są opracowywane w różnych podkomisjach. Przypomnę, że w styczniu br. mamy - poza rozpatrzoną dzisiaj ustawą o ściganiu zbrodni stalinowskich - wniosek o uchwalenie votum nieufności dla pana ministra Jerzego Jaskierni.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PoselAleksanderBentkowski">Na przełomie stycznia i lutego mamy rozpocząć prace nad ustawą o służbie więziennej, w lutym mamy rozpatrzeć uchwałę Senatu do projektu ustawy o zmianie Kodeksu postępowania cywilnego. Dzisiaj byłem na posiedzeniu Senatu i dowiedziałem się, że będą niewielkie zmiany w tej ustawie, jakie Senat ma podjąć na posiedzeniu w dniu jutrzejszym. Sądzę, że w lutym zakończymy prace nad tym kodeksem.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PoselAleksanderBentkowski">Także w lutym planujemy rozpoczęcie prac nad kodeksami:  karnym, postępowania karnego i wykonawczym, a także powinniśmy rozpocząć i zakończyć prace nad projektem zmian w ustawie o Krajowej Radzie Sądownictwa, bowiem zmiany są niewielkie, natury porządkowej.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PoselAleksanderBentkowski">Również w lutym zakończyć powinny się prace w podkomisji i Komisji nad zmianą Kodeksu cywilnego. Jest to dość duża zmiana, ale jesteśmy w końcowej fazie prac nad nią.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PoselAleksanderBentkowski">W marcu planowane są do rozpatrzenia zmiany w Kodeksie rodzinnym. W szeregu innych ustaw prace nad nimi są w biegu i w różnym stanie rozpatrywania. Na przykład przy ustawie o notariacie oczekujemy na stanowisko samorządu notariuszy z propozycjami, jakie pozwolą nam lepiej rozwiązać występujące tam problemy.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#PoselAleksanderBentkowski">Należy jeszcze wspomnieć o ustawach o adwokaturze i o radcach prawnych. Termin zakończenia prac nad nimi przewidywany jest na maj, jednak zależeć to będzie od zakończenia prac nad Kodeksem postępowania cywilnego, gdzie podjęto bardzo ważną decyzję, integrującą w dużej mierze oba zawody. Jeżeli ta zmiana byłaby przyjęta, wtedy prace nad ustawami o adwokaturze i radcach prawnych potoczą się szybko.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#PoselAleksanderBentkowski">I to są najważniejsze zamierzenia z planu, o których należało powiedzieć. Czy są jakieś uwagi do projektu planu pracy na I półrocze br.? Nie ma. Czy są głosy przeciwne?  Także nie ma.  W tej sytuacji Komisja przez aklamację przyjęła plan pracy na I półrocze 1996 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselKrzysztofKaminski">Chciałbym poruszyć sprawę związaną z ustawą o służbie więziennej. Konwent Seniorów otrzymał informację, że dwukrotnie wspólne posiedzenia trzech komisji nie odbyły się z powodu braku kworum i to braku kworum jednej z komisji - Komisji Ustawodawczej.  Wicemiarszałek W. Cimoszewicz na jutro wzywa autorów, przedstawicieli resortów i zainteresowanych posłów na konsultacje mające wyjaśnić jedną podstawową nielogiczną sytuację, że projekt rządowy, resortowy nie odpowiada stanowisku części urzędników tego resortu, reprezentujących służbę więzienną.I dopóki w całym resorcie nie ma jednolitego opartego o pragmatykę służbową stanowiska, posłowie nie wiedzą jakie jest zdanie władzy wykonawczej wobec władzy ustawodawczej.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselKrzysztofKaminski">Podejrzewa się, że wymienione zrywania posiedzeń mają podtekst obstrukcyjny. Stąd Konwent zwróci się do naszej Komisji o wyjaśnienie, co z ustawą o służbie więziennej. To informacja z dnia wczorajszego.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselKrzysztofKaminski">Druga kwestia - czy jest wyznaczony termin posiedzenia Komisji w sprawie opiniowania votum nieufności wobec ministra J. Jaskierni?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselAleksanderBentkowski">Pierwszej z poruszonych spraw nie mogę zrozumieć. Sam zresztą zwróciłem uwagę ministrom obecnym na posiedzeniu, że jest to sytuacja nienormalna, by wysocy urzędnicy tego samego resortu mówili zupełnie co innego na ten sam temat. Tak było i tak jest nadal, a zdyscyplinowanie oficerów służby więziennej, podlegających dyscyplinie nie nastręcza przecież większych problemów. Ale to wykracza poza uprawnienia Komisji i nie będę tego komentował.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselAleksanderBentkowski">Co do drugiej sprawy, dotyczącej ministra J. Jaskierni jest propozycja, by rozpatrzyć ją na następnym posiedzeniu Sejmu. Tak więc dla rozpatrzenia tej sprawy przez naszą Komisję wydaje się odpowiednim dniem 30 stycznia br. przed posiedzeniem plenarnym Sejmu. Czy termin ten odpowiada wszystkim?  Nie ma sprzeciwu, ustalamy ten termin posiedzenia o godz. 15.00 w sali 118.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselKrzysztofJanik">Co do sprawy ustawy o służbie więziennej myślę, że porozumienie jest możliwe i może trzeba będzie zacząć już nad nią pracować, gdyż takie deklaracje złożyli w czasie rozmowy w dniu wczorajszym wszyscy główni zainteresowani.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselAleksanderBentkowski">Uważam, że podtekst przy tej ustawie jest inny. Mianowicie gdzieś, kiedyś, ktoś, obiecał więźniom, że stworzy im okręgowe inspektoraty więziennictwa, z czego trudno się teraz wycofać. Uważam to za zupełnie zbędne, bowiem powstałby tylko szczebel pośredni w postaci trzystu urzędników, którzy nic nie będą robić, tylko utrudniać pracę zakładom karnym, bo będą musieli znaleźć dla siebie rację bytu i zajęcie.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PoselAleksanderBentkowski">Ponieważ jest to projekt rządowy i rządowi nie wypada się z niego wycofać, a więźniowie trafili do wielu posłów - sprawa nie znajduje rozwiązania.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PoselAleksanderBentkowski">Przecież nie tak dawno szczebel pośredni został zlikwidowany, a zatrudniał on 800 urzędników, którzy nic dosłownie nie robili. I teraz znowu mamy powołać tę instytucję, by raz do roku podzieliła ona pieniądze na 130 zakładów karnych mniej więcej równo. Poza tym nie są oni do niczego innego potrzebni. Jest problem - jak z tego wybrnąć - bo rząd nie chce się z tego projektu wycofać, chociaż mógłby to uznać za błąd i wycofać to rozwiązanie. Posłowie nachodzeni w tej sprawie także zastanawiają się, czy tego rozwiązania nie poprzeć, podczas gdy poprzednio całe OKP było za likwidacją szczebli pośrednich w więziennictwie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselAndrzejGaberle">Pierwszy raz słyszę, że posłowie Unii Wolności to popierają. Mamy swoje stanowisko, chociaż nie mogę wykluczyć, że ktoś z UW wypowiedział się w tej sprawie nieostrożnie, ale tak do tej sprawy nie podchodzimy.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselAndrzejGaberle">Chciałem natomiast powiedzieć, że jest to ustawa dość duża i pracy przy niej będzie sporo i byłoby dobrze, byśmy wykonali ją jak najszybciej, do połowy marca, bo po rozpoczęciu pracy nad kodeksami mogłyby wyniknąć przy jej równoczesnym rozpatrywaniu kłopoty.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PoselAndrzejGaberle">I jeszcze sygnalizacja. Unia Wolności wniosła drobny projekt noweli do art. 3 ustawy o podwyższeniu grzywien i nawiązek, dwu i dziesięciokrotnie. Był to przepis, który wyglądał pozornie niewinnie, a w gruncie rzeczy narobił wiele zamieszania wywracając cały system kar pieniężnych w ustawie karnej skarbowej. Były także problemy z interpretacją tego przepisu na tle Kodeksu karnego i Kodeksu wykroczeń.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PoselAndrzejGaberle">Zaproponowana nowelizacja powinna to uregulować i apelujemy, by ją jak najszybciej wprowadzić do obiegu legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselKrzysztofKaminski">Jest jeszcze sprawa z Kodeksu postępowania cywilnego, dotycząca właściwości sądów rejonowych i wojewódzkich z granicą wartości przedmiotu sporu 200 mln starych złotych. Jest to za mało, bo zwykły dział majątku małżonków przechodzi do właściwości sądu wojewódzkiego z racji wysokości spornej kwoty. Jest to kwota zbyt niska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselAleksanderBentkowski">O tej granicy decyduje Ministerstwo Sprawiedl-iwości biorąc pod uwagę obciążenie sprawami poszczególnych sądów i myśmy na tym się oparli. To wynikało z analizy przeprowadzonej przez ministerstwo i my nie możemy tego dowolnie zmieniać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselPiotrChojnacki">Myślę, że Ministerstwo Sprawiedliwości ma rozeznanie czysto statystyczne, a nie uwzględnia realiów poszczególnych sądów, zwłaszcza rejonowych i przy okazji sądów wojewódzkich. Sądy wojewódzkie, zwłaszcza wydziały cywilne, są przeładowane drobnymi sprawami, które na przykład znany mi sąd koniński, ani zbyt duży ani opieszały, dosłownie zalewają, a termin rozpoznania wynosi dwa lata. Uważam, że minimalna kwota do rozpoznania przez sąd wojewódzki wynosi 300 mln starych złotych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselAleksanderBentkowski">Wydaje mi się mało poważne zmienianie ustawy, której jeszcze nie uchwaliliśmy. Ministerstwo ma zamiar dodać do kwoty granicznej 50 mln starych złotych i może poczekamy chociaż pół roku dla sprawdzenia w praktyce działania tej regulacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselPiotrChojnacki">Należy wziąć jeszcze pod uwagę inflację. Czas, w którym obowiązuje przedział 100 mln starych zł i inflacja w tym okresie spowodowała, że realnie jest to według dawnego układu 25-30 mln zł.  Nawet jak to potroimy, to i tak jesteśmy przy takiej kwocie, jaka była uprzednio.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselAleksanderBentkowski">Tak też myślałem, lecz kiedy otrzymałem wykaz wskazujący, że około 70% spraw wpływających do sądu ma wartość przedmiotu sporu do 150 mln starych złotych, byłem tym lekko zaskoczony. Tak więc ogromna większość spraw jest takiej właśnie wartości.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PoselAleksanderBentkowski">Sprawa ta jest obecnie w Senacie, jutro ma być głosowanie i zobaczymy, czy granica zostanie zwiększona o te obiecane 50 mln starych złotych.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PoselAleksanderBentkowski">Jeżeli nie ma innych spraw, zamykam posiedzenie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>