text_structure.xml 14.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji. W dzisiejszym porządku obrad mamy tylko jeden punkt i jest nim pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o dozorze technicznym. Proszę pana ministra Markowskiego o przedstawienie uzasadnienia tego projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysluiHandluJerzyMarkowski">Potrzeba nowego uregulowania sprawy dozoru technicznego wynika przede wszystkim z faktu, iż w związku z ustawą z 5 stycznia br. - Prawo budżetowe przestała właściwie istnieć podstawa prawna dotychczasowej działalności finansowej Urzędu Dozoru Technicznego.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysluiHandluJerzyMarkowski">W związku z tym projekt zmiany ustawy o dozorze technicznym ma na celu stworzenie podstawy prawnej. W praktyce chodzi o utrzymanie dotychczasowego systemu finansowania działalności Urzędu Dozoru Technicznego.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysluiHandluJerzyMarkowski">Powiem teraz dwa zdania na temat funkcji Urzędu Dozoru Technicznego. Urząd ten jest powołany w celu sprawowania nadzoru technicznego nad konstruowaniem, dopuszczaniem, eksloatacją, a także kontroli kwalifikacji osób dokonujących czynności obsługi szczególnie istotnych urządzeń technicznych. Tak w najogólniejszym skrócie można opisać funkcje i cele tego urzędu.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysluiHandluJerzyMarkowski">Projekt zmiany ustawy ma również na celu zharmonizowanie oraz ujednolicenie zasady finansowania tego typu urzędów z zasadami funkcjonującymi w krajach Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysluiHandluJerzyMarkowski">Chcę przypomnieć, że środki pozyskiwane w ramach działalności Urzędu Dozoru Technicznego są przeznaczane na statutowe cele, o których przed chwilą powiedziałem oraz na samodzielne utrzymanie siedzib 30 jednostek organizacyjnych oraz ich siedzib znajdujących się na terenie całego kraju.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysluiHandluJerzyMarkowski">Na zakończenie chcę stwierdzić, iż takie uregulowanie prawne ma stworzyć sytuację, w której budżet państwa nie jest angażowany w finansowanie Urzędu Dozoru Technicznego, natomiast wszystkie wydatki, jakie ten Urząd ponosi, są pokrywane z wpływów, z jego statutowej działalności określonej w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysluiHandluJerzyMarkowski">Na dobrą sprawę można powiedzieć, że nowelizacja ustawy polega przede wszystkim na dodaniu rozdziału pt.: "Gospodarka finansowa organów dozoru technicznego". W rozdziale tym zawarte są dwa sakramentalne sformułowania. Pierwsze z nich mówi o tym, że koszty swojej działalności Urząd Dozoru Technicznego pokrywa z uzyskanych przychodów, a drugie, że przychodami Urzędu są wpływy uzyskiwane z opłat. Raz jeszcze podkreślam, że w żaden sposób nie angażuje to środków z budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysluiHandluJerzyMarkowski">W rozdziale tym zawarta jest jeszcze istotna uwaga, że zysk Urzędu Dozoru Technicznego - oczywiście po zweryfikowaniu - rozdzielany jest w dwóch kierunkach: w 70 % na fundusz podstawowy oraz w 30 % na wpłatę do budżetu. Tyle mam do powiedzenia w ramach uzasadnienia tego projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Dziękuję bardzo panu ministrowi za to uzasadnienie i chcę zapytać, czy ktoś z posłów ma jakieś pytania do pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselJozefLochowski">Prosiłbym, żeby pan minister względnie ktoś z państwa zajmujących się tą sprawą ustosunkował się do uwag zawartych w opinii prawnej Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu. Myślę, że otrzymali państwo tę opinię. Nie ma co ukrywać, iż w opinii tej zawarta jest druzgocąca krytyka tego projektu.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselJozefLochowski">Nie mamy na razie żadnych szczegółowych i merytorycznych uwag w kwestii zapisów tego projektu, ale nasuwa się nam zasadnicza wątpliwość, czy należy tworzyć odrębne ustawy dla wszystkich poszczególnych zakładów budżetowych, ustawy regulujące zasady gospo-darki finansowej tych zakładów, czy też należałoby to uregulować jednolitą, generalną ustawą. Chodzi przecież nie tylko o Urząd Dozoru Technicznego, ponieważ na podobnej zasadzie są zorganizowane różne inne zakłady budżetowe, jednostki budżetowe i administracja państwowa, nadzorująca różne działy naszej gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoselJozefLochowski">Czy rzeczywiście jest sens do każdej z tych jednostek tworzyć odrębną ustawę? Czy nie lepsze byłoby generalne i zasadnicze uregulowanie, a jeżeli tak, to jaka powinna być jego formuła? To jest zasadnicze pytanie, na które powinniśmy sobie odpowiedzieć, zanim w ogóle rozpoczniemy jakąkolwiek dyskusję na temat tej ustawy, bowiem jeżeli odpowiedź miałaby być negatywna, to mamy sprawę z głowy, co oznaczałoby, iż proponujemy odrzucenie tego projektu.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PoselJozefLochowski">Jeżeli mielibyśmy zdecydować coś przeciwnego, albo nie jesteśmy pewni, jaką decyzję mamy podjąć, to wraz z prezydiami obydwu Komisji proponujemy powołanie podkomisji, która zajęłaby się tego typu rozstrzygnięciem i przygotowałaby dla nas konkretną propozycję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Pytanie postawione przez pana posła Łochowskiego jest pytaniem natury zasadniczej.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy ktoś z państwa chciałby postawić jakieś inne pytania? Nie stwierdzam, zatem proszę pana ministra o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">Przede wszystkim chcę ponownie podkreślić, że proponowana zmiana ustawy, a właściwie jej rozszerzenie ma na celu utrzymanie stanu istniejącego. Taka formuła i taka forma regulacji tego typu działalności i gospodarki finansowej już istnieje tak w stosunku do tego Urzędu, jak i innych urzędów.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">Jeszcze raz podkreślam, że potrzeba tej regulacji wynika ze zmian dokonanych w Prawie budżetowym.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">Muszę stwierdzić, iż nie znam uwag zawartych w opinii, o której mówił pan poseł Łochowski, ponieważ nie otrzymałem tej opinii, niemniej jednak chcę stwierdzić, w odpowiedzi na pytanie pana posła, iż z pewnością byłoby dużo prościej, gdyby wszystkie tego typu podmioty i organizacje gospodarowały na podstawie zasad jednolitych i generalnych.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">Niestety, trzeba się liczyć z realnym faktem, iż tej generalnej regulacji w najbliższym czasie nie przeprowadzimy, natomiast Urząd Dozoru Technicznego sprawuje tak szczególne funkcje, iż nie możemy sobie pozwolić nawet na krótkotrwałe działanie tego Urzędu bez określenia zasad jego gospodarki finansowej. Po prostu funkcje tego Urzędu są zbyt istotne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselJozefLochowski">Przepraszam pana ministra, że wejdę w słowo, ale chcę zapytać, jak wygląda regulacja tego typu kwestii w z pewnością dobrze znanych panu urzędach górniczych? Czy nie można by znaleźć jakiegoś wspólnego mianownika w kwestii tego typu regulacji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">Niestety, działalność finansowa każdej z tego typu jednostek jest regulowana odrębną ustawą. Jeżeli natomiast chodzi o urzędy górnicze, to potencjalne wpływy z działalności tych urzędów są nieporównywalnie mniejsze i wobec tego znakomita większość wpływów pochodzi z dotacji budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">W przypadku Urzędu Dozoru Technicznego jest to po prostu nic innego niż pobieranie opłat za świadczoną usługę, która to usługa i tak jest obligatoryjna z punktu widzenia użytkownika danego urządzenia. Musimy sobie zdawać sprawę, że dla każdego urzędu konieczne są specyficzne uregulowania.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">Poseł Janina Kraus /BBWR KPN/: Po wyjaśnieniach pana ministra, w tym zwłaszcza po stwierdzeniu, że ustawa ta zmierza właściwie do utrzymania stanu dotychczasowego, chciałabym poprzeć wniosek o powołanie podkomisji, ponieważ w opinii Biura Studiów i Ekspertyz KS czytamy wyraźnie, iż nie wiadomo, jaki system finansowania stosowały organy dozoru technicznego przez ostatnie 6 lat.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">Nie wiadomo też, jaki system dozoru technicznego uzyskał pozytywną opinię Europejskiej Konferencji Organizacji Techniczno-Kontrolnych po dwukrotnym audycie przeprowadzonym przez tę organizację.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">Sądzę, że nasze wątpliwości mają dosyć zasadniczą naturę i dlatego sądzę, że należy się bliżej przyjżeć samej filozofii finansowania Urzędu Dozoru Technicznego oraz innych tego typu jednostek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrezesUrzeduDozoruTechnicznegoIwoZygmuntJakubowski">Chciałbym wyjaśnić kilka spraw, w tym również tę, o której mówiła pani poseł. Otóż dotychczasowy system, czyli ten, który obowiązywał także przez ostatnie 6 lat, działał na zasadzie uchwały nr 151 Rady Ministrów, która to uchwała nigdy nie została anulowana i obowiązuje do dnia dzisiejszego.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrezesUrzeduDozoruTechnicznegoIwoZygmuntJakubowski">Poseł Janina Kraus /BBWR KPN/: Ależ my wiemy o tym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrezesIwoZygmuntJakubowski">Pani poseł, ja po prostu odpowiadam na pytanie, na jakiej zasadzie działał Urząd.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PrezesIwoZygmuntJakubowski">Według naszej wiedzy, a wydaje mi się, że jest ona prawidłowa, jesteśmy jedynym cen-tralnym organem państwowym, który działa na takiej właśnie zasadzie, czyli zasadzie samofinansowania i nie obciążania budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PrezesIwoZygmuntJakubowski">Ze względu na fakt, o którym była już mowa przed chwilą i co pan minister był uprzejmy już wspomnieć, obydwa audyty europejskiej organizacji, do której zostaliśmy przyjęci prawie 5 lat temu, w bardzo skrupulatny sposób odniosły się do systemu finansowania.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PrezesIwoZygmuntJakubowski">Został on porównany z systemami finansowania pozostałych 26 urzędów dozorów tech-nicznych państw europejskich i w odróżnieniu od kilku innych punktów, akurat ten punkt nigdy nie budził najmniejszych zastrzeżeń europejskich audytorów i został przyjęty jako rozwiązanie wzorcowe. Utwierdza to naszą niezależność postępowania, ponieważ Urząd nasz nie tylko zajmuje się dozorem technicznym w sensie czysto technicznym - jak to stwierdził pan minister - ale również ponosimy z prawnego punktu widzenia znaczną część odpowiedzialności za technikę, którą dopuszczamy do eksploatacji, wytwarzania, projektowania itd. To również było przedmiotem tych audytów.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PrezesIwoZygmuntJakubowski">Jestem skłonny szczegółowo wyjaśnić tę kwestię podkomisji, która ewentualnie zostanie powołana. Dysponujemy szczegółowymi danymi i jesteśmy przekonani, że dane, które posiadamy, są prawidłowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Złożony został wniosek o powołanie podkomisji w celu wyjaśnienia wszystkich wątpliwości związanych z projektem tej noweli ustawowej. Czy ktoś chciałby przedstawić inny pogląd w sprawie tego wniosku?</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Nie stwierdzam i rozumiem zatem, że Komisje zaakceptowały wniosek o powołaniu podkomisji. Oznacza to, iż zakończyliśmy etap pierwszego czytania.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Mamy propozycję ze strony prezydium Komisji Systemu Gospodarczego i Przemysłu mówiącą o tym, by w skład podkomisji weszli posłowie: Wiesław Wójcik, Ignacy Półćwiartek oraz Jan Chojnacki. Ze strony Komisji Ustawodawczej w skład podkomisji wejdą posłowie Kazimierz Pańtak i Anna Skowrońska-Łuczyńska.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy ktoś z państwa chciałby złożyć inne propozycje, jeżeli chodzi o skład podkomisji? Nie stwierdzam, zatem rozumiem, że jest zgoda na przedstawiony skład osobowy podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#PoselJanuszSzymanski">Zatem powołana została podkomisja i prosiłbym jej członków o pozostanie w celu ukonstytuowania się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselJozefLochowski">Sugerowałbym, aby podkomisja w pierwszej kolejności odpowiedziała nam na pytanie, czy nowelizacja ta jest konieczna i czy powinna ona sprowadzać się wyłącznie do Urzędu Dozoru Technicznego. Nie mam wątpliwości co do faktu, że w przypadku tego Urzędu występuje odrębność, ale być może, iż odrębność występuje także w przypadku innych tego typu jednostek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Panie pośle, sądzę, że podkomisja odpowie na tę zasadniczą wątpliwość oraz wszystkie inne wątpliwości. Jeszcze raz proszę wszystkich członków podkomisji o pozostanie, a pozostałym posłom dziękuję za udział w posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>