text_structure.xml
12.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselWitMajewski">Otwieram kolejne posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej ds. Kodeksu Pracy.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselWitMajewski">Myślę, że będę wyrazicielem wszystkich mówiąc, że grupa posłów z komisji Polityki Społecznej, to jest grupa posłów w tym Sejmie szczególnie zainteresowana sprawami pracowniczymi i problemami związanymi z polityką gospodarczą i prawem pracy. Nasza Komisja jest w zasadzie dla Komisji Polityki Społecznej jakby Komisją jednoimienną w sensie merytorycznym. Dlatego pozwólcie państwo, że w imieniu Prezydium Komisji zaproponuję uczczcić minutą ciszy śmierć naszych koleżanek i kolegi w wypadku.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselWitMajewski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PoselWitMajewski">Dzisiaj mamy jeden punkt obrad - powołanie podkomisji. Proszę posłów o niewnoszenie innych spraw. Zaplanowaliśmy dzisiaj z góry krótkie posiedzenie w sprawach organizacyjnych, aby podkomisje mogły już z dniem dzisiejszym rozpocząć pracę.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PoselWitMajewski">Po zastanowieniu i refleksji Prezydium Komisji proponuje, aby podkomisja, której przewodniczyła pani poseł Anna Skowrońska-Łuczyńska, dotychczas zajmująca się problemami zasiłków. nad którymi zakończyła już prace, przejęła teraz dwa kolejne działy Kodeksu: dział dotyczący wynagrodzeń i dział obowiązków pracodawców i pracowników. Myślę, że jeśli chodzi o wynagrodzenia, to jest to sprawa niezwykle istotna, ale korespondująca z tą częścią układów zbiorowych, które już Sejm rozstrzygnął, zatem są już pewne ustalenia. Natomiast obowiązki pracodawcy i pracownika rozważaliśmy już szczegółowo w komisji, co będzie dla podkomisji już pewnym rozstrzygnięciem do odnotowania w części szczegółowej.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PoselWitMajewski">Dalej proponujemy, aby podkomisja pana posła Cezarego Miżejewskiego, która dotychczas zajmowała się sprawami bezpieczeństwa i higieny pracy, objęła jeszcze dwa działy zbliżone, dotyczące szczególnej ochrony pracy kobiet i młodocianych. Są to sprawy, które wiążą się bezpośrednio. W porozumieniu z kolegą Cezarym Miżejewskim ustaliliśmy, że ta podkomisja jest w stanie temu zadaniu podołać.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PoselWitMajewski">Wreszcie proponujemy powołanie - tak jak już sygnalizowaliśmy wcześniej - kolejnej podkomisji. Tym razem z ramienia Prezydium Komisji prace podkomisji koordynowałby pan przewodniczący Kazimierz Pańtak. Uwzględniając kryteria przynależności partyjnej i zainteresowań merytorycznych posłów Prezydium Komisji wstępnie zaproponowało skład tej podkomisji, której powierzylibyśmy przygotowanie istotnego dla pracy Komisji Działu II Kodeksu pracy, dotyczącego stosunku pracy.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PoselWitMajewski">Prezydium proponuje do składu podkomisji następujące osoby: poseł Stanisław Bartoszek /PSL/, poseł Andrzej Czarnecki /UW/, poseł Bogdan Borusewicz /UW/, poseł Stanisław Janas /SLD/, poseł Ryszard Zbrzyzny /SLD/, poseł Ryszard Burski /KPN/.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PoselWitMajewski">To jest - oczywiście - wstępna propozycja Prezydium. Każdy z pań i panów posłów, który chciałby pracować w tej podkomisji, lub w podkomisjach, które już działają, a których problematykę dziś rozszerzamy, będzie mile w składach tych ciał widziany.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PoselWitMajewski">Chcialibyśmy, żeby te podkomisje pracowały praktycznie non stop, począwszy od dzisiejszego posiedzenia, abyśmy mogli od następnego tygodnia już rozpocząć prace nad sprawozdaniami. Na następny tydzień mamy już przygotowane sprawozdanie dotyczące zasiłków.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PoselWitMajewski">Czy są uwagi i pytanie pod adresem Prezydium?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselJanRulewski">Planując terminy spotkań podzespołów trzeba uwzględnić fakt pilnych prac sejmowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselWitMajewski">Powołując podkomisje dajemy możliwości dostosowania się do niezwykle napiętego harmonogramu prac Sejmu.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PoselWitMajewski">Chcę powiedzieć państwu, powinienem zrobić to na wstępie, że pod adresem Komisji Prezydium Sejmu skierowało pismo z datą 6 października, z którego najistotniejsze dla nas jest zdanie końcowe, dotyczące ewentualnego wcześniejszego rozpatrzenia części projektów dotyczącej zasiłków i podzielenia, w związku z tym, naszego sprawozdania na dwa.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PoselWitMajewski">Prezydium nie wyraziło na to zgody. Jednak w piśmie jest napisane: "Prezydium Sejmu zaleca Komisji istotne przyspieszenie prac nad cało.cią znajdującego się w komisji projektu nowelizacji Kodeksu pracy."</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PoselWitMajewski">Tak więc adresowana jest do nas prośba, zalecenie, można powiedzieć polecenie - ze względu na stosunek podległości organów sejmowych, żeby zintensyfikować prace. Podkomisje mogą elestycznie wpasować się w pewne luki czasowe między posiedzeniami innych komisji i podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselJanRulewski">Myślę, że tego pisma Prezydium Sejmu nie można pozostawić bez echa, gdyż ono zdaje się wskazywać, że w naszej Komisji występuje jakieś opóźnienie. W moim przekonaniu właśnie w pracy Prezydium Sejmu nie ma wyważonego stanowiska, na ile można przyspieszać. Jest to - oczywiście - trudne do wyważenia.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselJanRulewski">Prosiłbym prezydium Komisji, jeśli nie będzie głosów przeciwnych, żeby w tym duchu odpowiedziało na pismo Prezydium Sejmu. Chodzi mi o stwierdzenie, że Prezydium Sejmu jest odpowiedzialne za koordynację, również pod względem czasu. Jeśli w ciągu miesiąca jest w tej samej komisji kilkanaście projektów w trybie pilnym, to chyba nie można oczekiwać, że uda się ten warunek spełnić. Stawiam wniosek o wystosowanie pisma do Prezydium.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PoselJanRulewski">Już podczas poprzedniego posiedzenia kolega Stanisław Wiśniewski mówił, że Kodeksu pracy nie powinno się procedować przy obecności tylko takiej części komisji, która jedynie zapewnia quorum.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselWitMajewski">Oczywiście będziemy w dialogu z Prezydium Sejmu. Proszę nie dopatrywać się w piśmie Prezydium Sejmu tych uwag, których tam nie ma. Prezydium nie twierdzi, że jesteśmy opóźnieni, czy też, że nie wykonujemy w sposób staranny swoich obowiązków. Ze względu na program "Strategia dla Polski" i fakt, że ten program obejmuje Kodeks pracy, jest zainteresowane przyspieszeniem prac Komisji. Trzeba tu i rząd, i Prezydium Sejmu zrozumieć. Natomiast - rzeczywiście - pracujemy w trudnych realiach. Musimy każdą chwilę i każdy element regulaminu wykorzystać, żeby dobrze wywiązywać się z zadań.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PoselWitMajewski">Natomiast myślę, że mimo pilnego trybu, bo tryb prac nad Kodeksem pracy też jest pilny - nic nie tracimy z tego, żeby uwzględniać wszystkie niezbędne uwagi, nie przerywamy, nie zamykamy dyskusji. Praktycznie nie było formalnego wniosku ograniczającego merytoryczną stronę rozważenia nowelizacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselStanislawWisniewski">Chcę zwrócić uwagę, że na horyzoncie pojawia się nowy element, który w pewnym momencie może zahamować naszą pracę. Są to założenia do projektu ustawy o zbiorowych stosunkach pracy. Dobrze byłoby, aby przed rozpatrywaniem dalszej części projektu Kodeksu pracy rząd zreferował nam te założenia.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselStanislawWisniewski">Chodzi o to, czy pewne założenia projektu ustawy o zbiorowych stosunkach pracy nie będą kolidować z rozwiązaniami, które nasza Komisja będzie proponować, żeby później nie trzeba było wracać do spraw już rozpatrzonych i przyjętych jako projekt do przedstawienia na sesji plenarnej, albo żeby nie trzeba było za miesiąc nowelizować Kodeksu pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselWitMajewski">Rozumiem panie pośle, że proponuje pan, żeby taką informację rząd przedstawił nam na najbliższym posiedzeniu Komisji. Czy są inne stanowiska w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselKazimierzPantak">Popieram wniosek posła J. Rulewskiego, abyśmy odpowiedzieli Prezydium Sejmu. W tekście napiszemy, że to nie tylko my nie możemy uczestniczyć tak jak chcielibyśmy - mam tu na myśli posła S. Wiśniewskiego, który podczas poprzedniego posiedzenia wygłosił płomienne przemówienie na temat nieobecności i zaraz wyszedł, nie dlatego, że lekceważył pozostałą część obrad, ale na pewno dlatego, że musiał być obecny na innym posiedzeniu Komisji - ale i że nie z naszej winy nie jesteśmy w stanie przyspieszyć, a przeciwnie, chodzi o to, że skutkiem nawału obowiązków prace ulegną opóźnieniu.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselKazimierzPantak">Weszło pod obrady komisji wiele ustaw w trybie pilnym. W pilnym trybie jest ustawa o zatrudnieniu i bezrobociu. Jaka to jest niezmiernie ważna ustawa, jaka ogromna jej objętość!</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PoselKazimierzPantak">Wiem, że Prezydium Sejmu jest swego rodzaju niewolnikiem zapisu konstytucyjnego i zapisu regulaminowego, bo nie ma interpretacji, rząd co chce to kieruje do Sejmu, jako projekt pilny. Nie chodzi o przyganienie Prezydium Sejmu, tylko o naświetlenie sytuacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselWitMajewski">Proponowałbym nie kontynuować tego wątku, ponieważ nie zmienimy Konstytucji, a życie jest takie jakie jest.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PoselWitMajewski">Przejdźmy do swoich zadań.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PoselWitMajewski">Proponuję, skoro nie było uwag, aby Komisja przyjęła zgodnie z propozycją Prezydium rozszerzenie zadań podkomisji, którą kieruje pani poseł Anna Skowrońska-Łuczyńska o dwie części: dział III - wynagrodzenia, dział IV - obowiązki pracodawcy i pracowników. Kto z pań i panów posłów jest za rozszerzeniem pracy podkomisji o te dwa działy?</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PoselWitMajewski">Za opowiedziało się 13 posłów, nie było głosów przeciwnych, nikt nie wstrzymał się od głosu. Jednogłośnie Komisja przyjęła tę propozycję.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PoselWitMajewski">Zgodnie z propozycją Prezydium proponuję teraz, aby Komisja przyjęła rozszerzenie zadań podkomisji, którą kieruje pan poseł Cezary Miżejewski, o dział VIII - ochrona szczególna kobiet i dział IX - ochrona pracy młodocianych. Kto z posłów jest za rozszerzeniem zadań podkomisji o te części?</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PoselWitMajewski">Za 12 głosów, brak przeciwnych, 1 głos wstrzymujący się. Przy jednym głosie wstrzymującym się Komisja przyjęła rozszerzenie zadań podkomisji o te części.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#PoselWitMajewski">Proponuję powołanie podkomisji w składzie: pos. pos. K. Pańtak, S. Bartoszek, A. Czernecki, B. Borusewicz, S. Janas, R. Zbrzyzny, R. Burski, powierzając tej podkomisji dział II dotyczący stosunku pracy.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#PoselWitMajewski">Kto z posłów jest za tym składem podkomisji?</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#PoselWitMajewski">Za opowiedziało się 12 posłów, żaden poseł nie był przeciwny, 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-9.9" who="#PoselWitMajewski">Przy jednym głosie wstrzymującym podkomisja została powołana.</u>
<u xml:id="u-9.10" who="#PoselWitMajewski">Czy są inne sprawy?</u>
<u xml:id="u-9.11" who="#PoselWitMajewski">Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>