text_structure.xml 51.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJanZaciura">Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Postępu Technicznego. Witam serdecznie wszystkich przybyłych gości. Przedmiotem dzisiejszego posiedzenia jest rozpatrzenie odpowiedzi na dezyderat nr 9 w sprawie państwowej służby archiwalnej, skierowanego przez Komisję Edukacji, Nauki i Postępu Technicznego do ministra edukacji narodowej. Informacji udzieli podsekretarz stanu pan Kazimierz Dera, a następnie w imieniu Komisji ustosunkuje się pan poseł Jerzy Zdrada i podejmiemy decyzję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejKazimierzDera">Chciałbym podziękować członkom Komisji Edukacji, Nauki i Postępu Technicznego za zain-teresowanie się stanem i problemami państwowej służby archiwalnej. Jest to już trzecie spotkanie umożliwiające zapoznanie się z dramatyczną sytuacją bazową polskich archiwów. Raport dotyczy  "zagrożenia Archiwów - Skar-bnicy Pamięci, Państwa i Narodu"  odzwie-rciedla uwarunkowanie trudnej sytuacji funkcjonowania archiwów.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejKazimierzDera">Dzisiejsze spotkanie mające charakter oceny realizowanych działań świadczy o podejmowaniu problemów przez komisję z determinacją. Sytuacja archiwów państwowych obok innych istotnych zadań edukacyjnych musi stać się węzłowym problemem dla Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Ministerstwa Finansów, ponieważ nie będą one spełniać swoich statutowych obowiązków.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejKazimierzDera">Archiwa państwowe i kwestie, które jednoznacznie podnosimy w piśmie skierowanym do marszałka Sejmu z 16 maja br. w odpowiedzi na dezyderat nr 9 mają dość precyzyjnie opracowany program rozwoju bazy archiwów w kontekście wcześniej przygotowanego raportu o stanie bazy.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejKazimierzDera">Program ma charakter założeń wieloletnich, obejmujących lata 1997-2007. Określono też zakres zadań na lata 1997-2000 przedstawionych w dezyderacie nr 9.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejKazimierzDera">Chciałbym zwrócić uwagę na trzy grupy problemów. Pierwszym jest aktualny stan bazy lokalowej archiwów państwowych i wykorzystywanie istniejącej. Z raportu wynika, że jest niewystarczające i jej stan budzi niepokój. Precyzyjnie określane są obiekty archiwalne i trwające w nich prace remontowe, a także terminy ich zakończenia.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejKazimierzDera">Najbardziej zaawansowane są prace remontowe w Opolu i we Wrocławiu, a podjęto w Gdańsku, Szczecinie i w Siedlcach.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejKazimierzDera">W Przemyślu został zakończony remont obiektu archiwalnego dający możliwość nowoczesnego funkcjonowania placówki.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejKazimierzDera">Chciałem poinformować, że Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych i jej organy terenowe wykorzystują nie tylko środki finansowe otrzymane z budżetu państwa ale pozyskują także z innych źródeł np. w Krakowie w ubiegłym roku wypracowano ponad 1,5 mld zł. Pieniądze te przeznaczane są na remont obiektów i wyposażenie w nowoczesny sprzęt.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejKazimierzDera">Władze administracji terenowej przeznaczają na archiwa często obiekty zabytkowe, a te wymagają wysokich nakładów finansowych na remonty  i ich bieżącą eksploatację.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejKazimierzDera">Drugim problemem jest działalność inwestycyjna. Obiekt archiwalny, mimo prostej konstrukcji wewnętrznej wymaga dużych nakładów finansowych to jest około 200 mld starych złotych,  ponieważ rozwiązania technologiczne są kosztowne a zwłaszcza wyposażenie.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejKazimierzDera">Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych przystępuje do budowy nowoczesnego obiektu archiwalnego w Bydgoszczy. Do tej pory uporządkowano dokumentację dotyczącą własności terenu a obecnie przygotowano dla Ministerstwa Finansów wstępne opracowanie projektowo-dokumentacyjne budowy tego obiektu w ramach budżetu Ministerstwa Edukacji Narodowej na 1997 rok. Koszt całkowity realizacji obiektu archiwalnego w Bydgoszczy oceniany jest aktualnie na około 10.000 tys. zł, a okres budowy przewidywany jest na lata 1997-2000. Warszawa jest następnym miastem, w którym zachodzi konieczność budowy nowego obiektu archiwalnego. Dzięki włączeniu się Komisji trwają prace nad lokalizacją obiektu, gdyż aktualnie NDAP nie dysponuje stosownym terenem. Zwrócono się do rektora Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego z propozycją wydzielenia z terenów uczelni w obrębie Ursynowa, odpowiedniej działki z przeznaczeniem pod budowę nowoczesnego archiwum akt nowych. Gdyby to zamierzenie nie zostało sfinalizowane, to jako alternatywne rozwiązanie przyjmuje się lokalizację w osiedlu studenckim na Jelonkach, będącą w gestii Ministerstwa Edukacji Narodowej.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejKazimierzDera">W przypadku pomyślnego efektu uzgodnień lokalizacyjnych na terenie Warszawy, w przyszłym roku planuje się stosowne podjęcie prac przygotowawczych i projektowych.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejKazimierzDera">Kolejna sprawa, to doraźne wykorzystywanie bazy na potrzeby archiwów państwowych. Przyspieszono odzyskanie pomieszczeń przy ul. Hankiewicza, pierwotnie planowanych na potrzeby archiwów polskich w Warszawie. Podjęto decyzję o przejęciu przez NDAP kolejnych 600 m bieżących w drugim półroczu, ale chcemy spowodować formalne uzyskanie ich od stycznia przyszłego roku ze względu na kłopoty finansowe. Pomieszczenia te będą przeznaczone na archiwa akt nowych.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejKazimierzDera">Ostatnim problemem są środki finansowe potrzebne na wyposażenie materialne archiwów. Współczesna archiwistyka wymaga nowoczesnego wyposażenia w urządzenia i sprzęty najnowszej generacji oraz przystosowanie dla każdego klienta, co wpływa jednak na koszt realizacji zadań inwestycyjnych.W tym względzie łączne koszty modernizacji rozbudowy bazy materialnej zostały przedstawione szacunkowo w przedłożonym piśmie. Tak zarysowane założenia poprawy sytuacji materialnej archiwów państwowych mogą być traktowane jako wytyczne kierunkowe do kształtowania budżetów rocznych Ministerstwa Edukacji Narodowej w części dotyczącej Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych. Realne plany wynikają z możliwości ekonomicznej państwa i stanu środków budżetowych w kolejnych latach, dlatego nasze założenia wymagać będą dostosowania się do nich.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejKazimierzDera">W Warszawie potrzebne jest 100 km bieżących dla archiwów akt kategorii A głównie urzędów centralnych. Do czasu wybudowania bazy archiwalnej, wykorzystujemy obiekty Uniwersytetu Warszawskiego położone na Służewcu, które są udostępnione z uwagi na przyspieszenie budowy biblioteki UW.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejKazimierzDera">Przedstawiliśmy państwu realną koncepcję przyspieszenia poprawy sytuacji materialnej archiwów polskich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselJerzyZdrada">Pan minister K. Dera przedstawił niektóre aspekty trudnej sytuacji materialnej, lokalowej i związanej z wyposażeniem archiwów państwowych. Chciałem przypomnieć, że przygotowując się do odpowiedzi na dezyderat nr 9, mieliście państwo możliwość zapoznania się z dwoma bardzo obszernymi memoriałami przygotowanymi przez Naczelną Dyrekcję Archiwów Państwowych, mianowicie  "Zagrożenia Archiwów - Skarbnicy Pamięci, Państwa i Narodu"  oraz  "Stan i problemy państwowej służby archiwalnej".</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PoselJerzyZdrada">Informacja przedłożona w dokumentach mówi o randze problemu i pełnym rozwiązaniu najważniejszych kwestii aby uniknąć paraliżu państwa polskiego związanego ze złym przechowywaniem najważniejszych aktów państwowych, a także aby państwowa służba archiwalna mogła wypełniać obowiązki statutowe a zwłaszcza wynikające ze zmian transformacji prawno-ustrojowej w sferze politycznej, gospodarczej i społecznej.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PoselJerzyZdrada">Dotyczy to głównie udostępnienia archiwów w procesie dochodzenia praw wolności, który niebawem stanie się działaniem powszechnym i pracochłonnym.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PoselJerzyZdrada">Nie doinwestowanie bazy archiwalnej stanie się znacznie poważniejszym hamulcem niż możemy to sobie wyobrazić.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PoselJerzyZdrada">W dezyderacie nr 9 wystosowanym przez Komisję chodziło o stwierdzenie, że istnieje niedobór środków finansowych na bieżący rozwój bazy archiwalnej a także rozwój perspektywiczny. Stanowi to zagrożenie dla zbiorów archiwalnych i ustawowego obowiązku przechowywania ich przez państwo.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PoselJerzyZdrada">Dobra służba archiwalna zarówno ze względu na pożądany przebieg reform prawno-ustrojowych w państwie jak i zewnętrzne procesy, w tym stowarzyszenie Polski z Unią Europejską, służy polskiej racji stanu.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PoselJerzyZdrada">Założenia programu rozwoju polskich archiwów przedstawione przez NDAP zostały poparte w dezyderacie nr 9. Uważamy, że program ten jest realny pod względem możliwości finansowych budżetu państwa. Komisja postulowała opracowanie długofalowego programu o randze rządowej, który w sposób systemowy określałby zasady właściwej organizacji i finansowania archiwów państwowych a zwłaszcza rozbudowy i unowocześnienia bazy lokalowej oraz wyposażenia.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#PoselJerzyZdrada">Zgodnie z informacją przekazaną przez przedstawicieli NDAP obecnie konieczne jest podjęcie działań doraźnych i długofalowych - zmierzających do zahamowania procesu pogarszania stanu bazy lokalowej archiwów przez realizację remontów i adaptacji oraz budowę nowych obiektów. W latach 1997-2000 szacunkowe nakłady niezbędne do zakończenia remontów i adaptacji będących w toku wyniosłyby około 25 mln zł w tym w 1997 roku około 7 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#PoselJerzyZdrada">W przypadku budowy nowych obiektów, w latach 1997-2000 należałoby przeznaczyć około 40 mln zł, w tym w 1997 roku 4 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#PoselJerzyZdrada">Komisja uznaje za niezbędne zwiększenie środków na zakup sprzętu i systemów komputerowych, czytników, urządzeń reprograficznych, aparatury fotograficznej do mikrofilmowania akt i innych urządzeń. Proponuje na te cele w latach 1997-2000 przeznaczyć 4 mln zł, w tym 1,5 mln zł w roku 1997.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#PoselJerzyZdrada">W 1997 r. budżet państwowej służby archiwalnej w dziale Ministerstwa Edukacji Narodowej powinien wynosić 11,5 mln zł na remonty, inwestycje i wyposażenie;  oprócz bieżących wydatków, których nasz dezyderat nie uwzględniał.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#PoselJerzyZdrada">W odpowiedzi Ministerstwa Edukacji Narodowej jest potwierdzona trudna sytuacja archiwów państwowych, potrzeba dodatkowych środków finansowych oraz uznanie za niezbędne budowy nowych obiektów archiwalnych. Ocena programu działania Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych jest pozytywna a założenia poprawy stanu archiwów, uznane za wytyczne kierunkowe do kształtowania budżetów rocznych Ministerstwa Edukacji Narodowej w części dotyczącej NDAP.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#PoselJerzyZdrada">Ministerstwo Edukacji Narodowej informuje o podjętych pracach remontowych w latach 1996-1998 i wstępnie zakłada na ich realizację w 1997 roku 950 tys. zł. Kwota ta jest znacznie niższa i stanowi 15% od planowanej przez Naczelną Dyrekcję Archiwów Państwowych i Komisję Edukacji, Nauki i Postępu Technicznego tj. 7 mln zł na prace remontowe w obiektach już istniejących lub przejętych i niezbędnych do adaptacji.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#PoselJerzyZdrada">Jeśli chodzi o inwestycje obiektów archiwalnych to zgodnie z dezyderatem nr 9 i sugestiami NDAP został przyjęty priorytet dla Bydgoszczy i dla Warszawy. W ramach budżetu MEN na 1997 rok wstępnie zakłada się przeznaczenie na opracowania projektowo-dokumentacyjne i rozpoczęcie realizacji obiektu w Bydgoszczy kwotę około 1.500 tys. zł a całkowity koszt realizacji oceniany jest na około 10.000 tys. zł w okresie budowy przewidywanej na lata 1997-2000. W Warszawie, wstępne zapewnienie w projekcie budżetu MEN na 1997 rok planuje się kwotę 500 tys. zł na podjęcie stosownych prac przygotowawczych i projektowych, całkowity koszt obiektu archiwalnego ocenia się na kwotę ok. 30.000 tys. zł a planowany okres realizacji obejmuje lata 1998-2003.</u>
          <u xml:id="u-3.14" who="#PoselJerzyZdrada">Ogółem w 1997 r. w pozycji działalność inwestycyjna archiwów państwowych zostały zaplanowane środki budżetowe stanowiące 2/3 kwoty postulowanej w dezyderacie przez Komisję tj. kwotę w wysokości 3000 tys. zł niezbędną do realizacji tych zadań. Natomiast zapowiedzi MEN na lata 1997-2000 pokrywają się z postulatami Komisji i wynoszą około 40 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-3.15" who="#PoselJerzyZdrada">Jeżeli do grupy zadań o charakterze inwestycyjnym zamierza się przenieść dotychczasowe zadania remontowo-adaptacyjne związane z modernizacją i adaptacją obiektów archiwalnych w Katowicach to powinna być określona wysokość tej kwoty w 1997 roku. W odpowiedzi jest wzmianka, że będzie to "znaczący wzrost środków" budżetowych MEN w 1997 roku. W związku z tym mam pytanie, co oznacza ten wzrost środków i jakie będą potwierdzone prace w przejętych obiektach pokoszarowych w Katowicach?</u>
          <u xml:id="u-3.16" who="#PoselJerzyZdrada">Odnośnie wyposażenia materialnego archiwów to Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiada zabezpieczenie środków finansowych na sprzęt najnowszej generacji, rozwiązana jest kwestia zwiększenia puli środków na zakupy inwestycyjne ale w 1997 roku na ten cel przeznaczone jest około 500 tys. zł. a to stanowi zabezpieczenie w 1/3 najniezbędniejszych potrzeb.</u>
          <u xml:id="u-3.17" who="#PoselJerzyZdrada">Uważamy, że należy zbliżyć się do postulowanej przez nas wysokości tj. około 1.500 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-3.18" who="#PoselJerzyZdrada">Reasumując, należy podkreślić, że w odpowiedzi MEN znajduje gotowość realizacji założeń programu Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych, co zostało wyrażone w dezyderacie nr 9 Komisji Edukacji, Nauki i Postępu Technicznego.</u>
          <u xml:id="u-3.19" who="#PoselJerzyZdrada">Uważam, że w działach dotyczących działalności remontowej i wyposażenia materialnego Ministerstwo Edukacji Narodowej powinno negocjując z Ministerstwem Finansów dążyć do zwiększenia nakładów finansowych. W przeciwnym wypadku będą trudności w bieżącej działalności państwowej służby archiwalnej.</u>
          <u xml:id="u-3.20" who="#PoselJerzyZdrada">Sądzę, że Komisja Edukacji, Nauki i Postępu Technicznego powinna zaangażować się w nadzorowanie nad realizacją zapowiedzi Ministerstwa Edukacji Narodowej przedstawionych w odpowiedzi na dezyderat nr 9 i w trakcie prac nad budżetem MEN na 1997 r. zwrócić uwagę, czy postulaty Komisji są uwzględnione i na ile zostały zrealizowane przedstawione dzisiaj postulaty MEN.</u>
          <u xml:id="u-3.21" who="#PoselJerzyZdrada">Chciałem państwa poinformować, że zwróciłem się do ministra edukacji narodowej J. Wiatra z interpelacją dotyczącą sprawy archiwów w Warszawie. Odpowiedzią jest dzisiejsze wyjaśnienie, że trudna sytuacja funkcjonowania archiwów jest znana i zapowiedziom działań przyspieszających przejmowanie obiektów lub przygotowanie do budowy nowych.</u>
          <u xml:id="u-3.22" who="#PoselJerzyZdrada">Odpowiedź ministra J. Wiatra na moją interpelację uznałem za wystarczającą zwłaszcza po otrzymaniu przedłożonego przez MEN pisma na dezyderat nr 9. Na początku przyszłego roku zweryfikuję kolejną interpelację o rzeczywistym przebiegu realizacji przejmowania obiektów, zwłaszcza w świetle obietnic pana ministra, że celowo pewne posunięcia odkłada, aby zaczęły funkcjonować od 1 stycznia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#NaczelnyDyrektorNaczelnejDyrekcjiArchiwowPanstwowychJerzySkowronek">Chciałbym podziękować za zaintersowanie się trudną sytuacją archiwów polskich. Przedstawiony problem archiwów przez pana ministra K. Derę i pana posła J. Zdradę został dokładnie omówiony. Chciałbym dodać jeszcze dwie kwestie mianowicie w świetle najnowszych ankiet wynika, że zasób pozaarchiwalny rośnie znacznie szybcie. Obecnie szacujemy na około 130 km bieżących, które należy przejąć w 1997 roku.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#NaczelnyDyrektorNaczelnejDyrekcjiArchiwowPanstwowychJerzySkowronek">Brałem udział w dwóch sesjach międzynarodowych dotyczących nowych technik archi-walnych w Sztokholmie i w Oslo i stwierdzam, że nasze zapóźnienie w tej kwestii wzrasta lawinowo. Część archiwów europejskich przygotowuje się i przejmuje tzw. archiwa na elektronicznych nośnikach informacji, zwłaszcza istotne jest to dla władz centralnych, ponieważ błyskawicznie poszukuje się żądanego materiału, np. w Szwecji po 5 latach oddaje się materiały z poszczególnych resortów, nie gromadząc u siebie.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#NaczelnyDyrektorNaczelnejDyrekcjiArchiwowPanstwowychJerzySkowronek">Nowym systemem archiwizacji zainteresowała się Słowacja, Francja a także kraje Unii Europejskiej. W niektórych resortach można ujednolicić archiwizację co wymagałoby dodatkowych inwestycji. Dyrektor Archiwów Węgierskich zaproponował Polsce udział w europejskim programie komputeryzacji archiwów, finansowanym 40-50% przez Komisję Europejską. Pozostałą część trzeba dołożyć z własnych środków budżetowych i wtedy możemy skorzystać z proponowanego programu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselJanZaciura">Czy pani minister H. Wasilewska chciałaby się ustosunkować?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewska">Na razie nie widzę powodu, dla którego Ministerstwo Finansów mogłoby ingerować. Być może należałoby przemyśleć czy potrzebna jest duża przestrzeń kubaturowa, ponieważ inny sposób gromadzenia dokumentacji - o czym mówił pan prof. J. Skowronek - oznacza inne wymagania dotyczące pomieszczeń archiwalnych. Obecna wielkość środków finansowych jest zgodna z ustawą budżetową państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#DyrektorDepartamentuwNajwyzszejIzbieKontroliStefanLubiszewski">Najwyższa Izba Kontroli skończyła kontrolę wykonania budżetu za 1995 rok w obiektach państwowej służby cywilnej. Nie stwierdzono działań niegospodarczych. Odwiedzając ekipy kontrolujące w wielu obiektach archiwalnych, potwierdzam potrzebę innego spojrzenia w kształtowaniu budżetu Ministerstwa Edukacji Narodowej w części dotyczącej Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych w najbliższych latach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#NaczelnyDyrektorNDAPJerzySkowronek">Jeżli chodzi o kubaturę archiwum, to w najbliższych latach musimy przejąć dokumentację będącą na papierze. Przeniesienie jej na nośniki elektroniczne byłoby bardzo kosztowne. Wobec tego należy ją chronić taką jaka powstaje. Średnio archiwa centralne np. w Wielkiej Brytanii budują co 20 lat o długości 80 mil bieżących. W związku z tym w najbliższych latach nie będzie można zmodyfikować kubatury archiwum, natomiast w przyszłości można będzie zmniejszyć ją ale należy doinwestować w środki techniczme, wyposażenie archiwum w nowoczesne urządzenia aby mogły przechowywać i udostępniać elektroniczne bazy danych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselJanZaciura">Czy ktoś z państwa ma uwagi lub propozycje odnośnie państwowej służby cywilnej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselIreneuszSkubis">Czy obecnie przy kształtowaniu budżetu Ministerstwa Edukacji Narodowej na 1997 r. w części dotyczącej archiwum państwowego dostrzeżono problem aby nie dokonywano zwiększenia środków finansowych kosztem np. oświaty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselJanZaciura">Czy są inne pytania lub propozycje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselAndrzejLipski">Tematem naszego posiedzenia Komisji jest rozpatrzenie odpowiedzi na dezyderat nr 9 i zgadzam się z konkluzją pana posła J. Zdrady. Chciałbym zapytać, mianowicie co oznacza stwierdzenie na str. 5 odpowiedzi  "w ramach prac nad projektem budżetu na 1997 r. MEN rozważy kwestię zwiększenia puli środków na zakupy inwestycyjne"?</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselAndrzejLipski">Drugie pytanie, kiedy nastąpi zakończenie rozmów odnośnie lokalizacji budowy nowego obiektu archiwalnego w Warszawie i kiedy będzie znana ta lokalizacja?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselJerzyZdrada">W dezyderacie nr 9 Komisja postulowała opracowanie długofalowego programu o randze rządowej, który w sposób systemowy określałby zasady organizacji finansowania archiwów państwowych. W odpowiedzi na dezyderat nr 9 nie mamy odniesienia do potrzeby utworzenia tego rodzaju programu, czy ten problem zostanie rozwiązany poprzez sukcesywne zwiększanie środków w MEN w części dotyczącej archiwów państwowych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMENKazimierzDera">Uważam, że przedłożony dokument Ministerstwa Edukacji Narodowej zawiera realne dane dotyczące możliwości realizacji pro-gramu rozwoju bazy archiwów.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PodsekretarzstanuwMENKazimierzDera">Odnośnie lokalizacji i budowy obiektu archiwalnego w Warszawie, jeżeli prowadzone rozmowy z SGGW na temat terenu pod budowę zakończą się negatywnie, to alternatywą są tereny położone na Jelonkach a zarządzane przez MEN.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PodsekretarzstanuwMENKazimierzDera">Obecnie na tym terenie wyburzane są stare zabudowania a będą budowane domy studenckie i ewentualnie obiekty archiwalne.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PodsekretarzstanuwMENKazimierzDera">Odnośnie finansowania państwowej służby archiwalnej, to wszelkie zwiększenie nakładów finansowych na inwestycje nie odbywa się kosztem zmniejszenia środków na oświatę. Natomiast realne plany muszą wynikać z możliwości ekonomicznej państwa - o czym wspomina pani minister H. Wasilewska - i stanu środków budżetowych w kolejnych latach. Dlatego przygotowane przez Naczelną Dyrekcję Archiwów Państwowych założenia wymagać będą dostosowania do stanu środków w poszczególnych latach.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#PodsekretarzstanuwMENKazimierzDera">Długofalowy program o randze rządowej został przedstawiony premierowi i przy opracowywaniu budżetu państwa na 1997 rok będzie stanowił istotny element kierunkowy w prowadzeniu rozmów. Chcemy aby ten program został wprowadzany pod obrady rządu jako samodzielny punkt posiedzenia w czasie prac nad projektem budżetu państwa na 1997 rok.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#PodsekretarzstanuwMENKazimierzDera">Jeśli chodzi o znaczący wzrost środków budżetowych MEN w 1997 r. to odnośnie zmian związanych z modernizacją obiektów archiwalnych w Katowicach wyniesie około 7-8 tys. zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselJanZaciura">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselIreneuszSkubis">Chciałbym wyjaśnić, że aby zwiększyć środki finansowe na służbę archiwalną w ramach tego samego limitu budżetowego to trzeba innym resortom zmniejszyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselJanZaciura">Pan poseł J. Zdrada nie proponował odrzucenia odpowiedzi na dezyderat nr 9 ale zasugerował, że Komisja powinna zaangażować się w nadzorowanie nad realizacją postulatów zapowiedzianych przez MEN i przedstawionych w piśmie.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PoselJanZaciura">Sądzę, że Komisja może przyjąć odpowiedź na dezyderat nr 9 w przedłożonej propozycji.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PoselJanZaciura">Z informacji Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych wynika, że po II wojnie światowej pierwszy raz komisja sejmowa zainteresowała się sytuacją archiwów państwowych.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PoselJanZaciura">Dezyderat nr 9 wystosowany przez Komisję Edukacji, Nauki i Postępu Technicznego był nie tylko formą interwencji ale rozpatrywaniem sytuacji polskich archiwów w kategoriach polskiej racji stanu.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#PoselJanZaciura">Uważam, że Komisja zapoczątkowała inny sposób myślenia o państwowej służbie archiwalnej i jej problemach. W imieniu prezydium Komisji możemy zadeklarować, że będziemy śledzić przedłożone w piśmie założenia programowe rozwoju bazy archiwów. Pierwszym etapem będzie analiza wykonania budżetu MEN za 1995 r. w części dotyczącej NDAP, następnym etapem będzie praca nad projektem budżetu w tej części na 1997 rok.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#PoselJanZaciura">Sądzę, że problem archiwów państwowych ma charakter założeń wieloletnich i wybiega poza obecną kadencję Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#PoselJanZaciura">Jest wniosek o przyjęcie odpowiedzi ministra edukacji narodowej na dezyderat nr 9 Komisji Edukacji, Nauki i Postępu Technicznego.</u>
          <u xml:id="u-17.7" who="#PoselJanZaciura">Czy ktoś z państwa zgłasza sprzeciw?  Nie widzę sprzeciwu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselJerzyZdrada">Uważam, że odpowiedź ministra edukacji narodowej na dezyderat nr 9 Komisji Edukacji, Nauki i Postępu Technicznego należy przyjąć z dwiema uwagami.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PoselJerzyZdrada">1. Komisja przyjmuje na siebie obowiązek nadzorowania nad złożonymi deklaracjami.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PoselJerzyZdrada">2. Komisja zwraca uwagę, że jest potrzeba do zapewnienia w budżecie MEN w części dotyczącej NDAP na 1997 rok większych środków finansowych na remonty obiektów archiwalnych niż 15%, które obecnie MEN proponuje, czyli powyżej 950 tys. zł a także powyżej 500 tys. zł proponowanych obecnie na wyposażenie materialne archiwów.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PoselJerzyZdrada">Remonty i wyposażenie traktowane są jako najszybsze realizowanie poprawy sytuacji archiwów państwowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselJanZaciura">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę.  Jeżeli nie ma sprzeciwu to rozumiem, że odpowiedź na dezyderat nr 9 z przedłożonymi uwagami został przyjęty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#NaczelnydyrektorNDAPJerzySkowronek">Chciałem podziękować za przebieg i rezultaty dzisiejszego posiedzenia odnośnie sprawy państwowej służby archiwalnej i zasygnalizować inny problem wykraczający poza sprawy archiwalne.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#NaczelnydyrektorNDAPJerzySkowronek">Obecnie trwa uzgadnianie projektu ustawy o archiwum państwowym i sądzę, że w ciągu najbliższego roku nie będzie zrealizowany. Jednocześnie trwają prace nad projektem ustawy o reformie centrum. Chciałbym zwrócić uwagę na potrzebę odpowiedniego uplasowania archiwów państwowych w nowej reformie, ponieważ coraz częściej przyjmuje się zasadę, że naczelna dyrekcja archiwów jest uplasowana przy władzach najwyższych tzw. przy premierze lub Urzędzie Rady Ministrów, aby móc nadzorować system archiwizowania informacji bieżącej.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#NaczelnydyrektorNDAPJerzySkowronek">Archiwa zaczynają służyć jako główny instrument gromadzenia i użytkowania danych istotnych dla władz administracji państwowej i chodzi o zapewnienie standardu europejskiego w pełnionych funkcjach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselJanZaciura">Dziękujemy gościom za udział w posiedzeniu Komisji. Prze-chodzimy do spraw bieżących. Obecnie przybył dyrektor Departamentu Kadr w MEN i chciałby przekazać informacje o przebiegu rozmów ze związkami zawodowymi w sprawie stawek wynagradzania zasadniczego dla nauczycieli. Musimy rozstrzygnąć kwestię proceduralną. Do dzisiejszego porządku obrad nie został wprowadzony punkt dotyczący zarządzenia w sprawie wynagradzania nauczycieli, ponieważ nie było wiadomo jak długo będą trwały rozmowy przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej z delegacją związków zawodowych odnośnie nowych stawek wynagradzania zasadniczego od 1 lipca br. Jutro kończą się prace w Sejmie nad ustawą Karta Nauczyciela a do tej pory nie został skreślony art. 4 ust. 2 tej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PoselJanZaciura">W związku z tym pojawiły się nowe sprawy związane z uprawnieniem związków zawodowych. Obecnie obowiązuje dotychczasowa ustawa - Karta Nauczyciela i MEN prowadząc negocjacje musi zasięgnąć opinii komisji sejmowej w sprawie waloryzacji wynagrodzenia wynikającej z ustawy budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PoselJanZaciura">Czy możemy wprowadzić na dzisiejsze posiedzenie Komisji dodatkowy punkt dotyczący zaopiniowania projektu zarządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego zarządzenie w sprawie wynagradzania nauczycieli?</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#PoselJanZaciura">Rozumiem, że wysłuchamy informacji dotyczących zakończenia rozmów pomiędzy Mini-sterstwem Edukacji Narodowej a związkami zawodowymi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#DyrektorDepartamentuKadrwMinisterstwieEdukacjiNarodowejStanislawWalicki">Chciałbym wyjaśnić, że tempo i tryb wnoszenia sprawy dotyczącej wynagrodzenia nauczycieli jest przyspieszony, ponieważ wynika z faktu, że w trakcie negocjacji i odnośnie tej niewielkiej podwyżki pojawiają się trudności związane z wieloma protestami ze środowisk oświatowych, które przejmują związki zawodowe. Negocjacje w tej sprawie trwają od 10 maja br. a dzisiaj dopiero będzie podpisany protokół ustaleń i rozbieżności tylko z jednym związkiem zawodowym. W połowie dzisiejszych negocjacji przedstawiciele:  NSZZ "Solidarność", "Solidarność 80", związku zawodowego  "Rada Poradnictwa" i Chrześcijańskiego Związku Zawodowego  im. ks. J. Popiełuszki złożyli oświadczenie, które państwu przeczytam w całości a mianowicie:</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#DyrektorDepartamentuKadrwMinisterstwieEdukacjiNarodowejStanislawWalicki">"Związki zawodowe oprotestowują wysokość podwyżki, natomiast zgadzają się z propozycją Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczącą sposobu rozdysponowania kwot podwyżek płac dla nauczycieli pracowników nie będących nauczycielami, a w przypadku podwyżek dla nauczycieli na sposób rozdysponowania tych kwot na poszczególne elementy płacy nauczycielskiej".</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#DyrektorDepartamentuKadrwMinisterstwieEdukacjiNarodowejStanislawWalicki">W chwili obecnej jest podpisywany protokół ustaleń i rozbieżności z przedstawicielami Związku Nauczycielstwa Polskiego, którego uczestnik negocjacji prezes Związku Okręgowego ZNP w Lublinie pan Robert Żuk jest na sali.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#DyrektorDepartamentuKadrwMinisterstwieEdukacjiNarodowejStanislawWalicki">Prosimy aby Komisja wysłuchała informacji przedłożonego projektu zmiany zarządzenia ministra edukacji narodowej w sprawie wynagrodzenia nauczycieli w celu spełnienia wymogu art. 4 ust. 2 ustawy Karta Nauczyciela w dotychczasowym obowiązującym brzmieniu.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#DyrektorDepartamentuKadrwMinisterstwieEdukacjiNarodowejStanislawWalicki">Opinia Komisji umożliwi przedłożenie ministrowi edukacji narodowej i ministrowi pracy i polityki socjalnej do podpisu projektów aktów prawnych przepisów płacowych doty-czących nauczycieli i pracowników oświaty aby pozwoliło zwołać w dniu 18 czerwca br. dyrektorów wydziałów kadr kuratoriów oświaty i wychowania celem wypłacenia 1 lipca br. nauczycielom wg nowych stawek wynagrodzeń.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#DyrektorDepartamentuKadrwMinisterstwieEdukacjiNarodowejStanislawWalicki">Uważamy, że uniknięcie opóźnień we wdrażaniu tej niewysokiej podwyżki wynagrodzeń pozwoli uniknąć dalszych napięć i konfliktów. Dlatego jest taki tryb pracy i prosimy o życzliwe ustosunkowanie się umożliwiające prezentację projektu ustawy i wyrażenie opinii Komisji odnośnie tego aktu prawnego.</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#DyrektorDepartamentuKadrwMinisterstwieEdukacjiNarodowejStanislawWalicki">Po przedłożeniu państwo projektu zarządzenia ministra edukacji narodowej zmieniającego zarządzenie w sprawie wynagradzania nauczycieli, który wcześniej został przesłany do sekretariatu komisji, omówię główne elementy zmian i sposobu waloryzacji płac nauczycieli od 1 lipca 1996 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselJanZaciura">Musimy zdecydować, czy będziemy dzisiaj omawiać ten punkt. Proszę aby przedstawił pan stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#DyrektordepartamentuKadrwMENStanislawWalicki">Przedstawiciele z NSZZ "Solidarność",  'Solidarność 80", związku zawodowego  "Rada Poradnictwa" i "Chrześcijańskiego Związku Zawodowego im. ks. J. Popiełuszki oprotestowują wysokość podwyżki a przedstawiciele Związku Nauczycielstwa Polskiego, którzy w wydanym przez siebie oświadczeniu traktują tę podwyżkę jako formę zaliczki. Takie oświadczenie podpisał wiceprezes Zarządu Głównego Związku Nauczycielstwa Polskiego Bożena Dunajska.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#DyrektordepartamentuKadrwMENStanislawWalicki">Pojawiła się zgodność stanowisk zarówno przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Naro-dowej a także przedstawicieli innych resortów i poszczególnych związków zawodowych odnośnie sposobu podziału kwoty przeznaczonej na podwyżkę płac. Zgodne są stanowiska wszystkich uczestniczących stron w kwestii, że powinna być utrzymana dotychczasowa relacja pomiędzy łączną płacą nauczycieli a pracowników nie będących nauczycielami. Kwota podwyżki przypadająca na nauczycieli powinna być skierowana wyłącznie na podwyżkę wynagrodzenia zasadniczego i elementów pochodnych.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#DyrektordepartamentuKadrwMENStanislawWalicki">Przy braku akceptacji generalnej wielkości kwoty przeznaczonej na podwyżkę płac, jest zgoda wszystkich uczestników stron w sposobie rozdysponowania i wdrożenia jej. Oświadczenie, które złożyła Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność"  brzmi następująco: "Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność"  uzgodniła z partnerami zasady wprowadzania od 1 lipca br. waloryzacji płac, lecz nie wyraża zgody na proponowaną wysokość waloryzacji. Uważamy, że kwota waloryzacji obraża pracowników oświaty a winę za ten stan rzeczy ponosi w całości obecna koalicja rządowo-parlamentarna. Sekcja Krajowa zrywa rozmowy z MEN, ponieważ nie może brać na siebie odpowiedzialności za dalsze pogarszanie sytuacji finansowej pracowników oświaty. Wyrażamy jednocześnie gotowość wznowienia rozmów po zrealizowaniu porozumienia z 28 sierpnia 1995 roku".  Podpisał przewodniczący Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" Stefan Kubowicz.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#DyrektordepartamentuKadrwMENStanislawWalicki">Obecnie przedstawiciele poszczególnych związków zawodowych wdrażają dezaprobatę na wysokość waloryzacji, natomiast strony prowadzące negocjacje są zgodne co do sposobu rozdysponowania tych kwot.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselWlodzimierzPuzyna">Chciałbym podnieść sprawę formalną odnośnie przystąpienia do dalszej części procedury. Rozumiem potrzebę czasu i presję nastrojów ale tego punktu w dzisiejszym porządku obrad nie było.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PoselWlodzimierzPuzyna">Sądzę, że dla uniknięcia późniejszych wątpliwości dotyczących procedury obrad należy tę debatę podjąć na najbliższym posiedzeniu Komisji po dostarczeniu posłom dokumentów z odpowiednim wyprzedzeniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselJanZaciura">Rozumiem, że pan poseł proponuje zwołanie następnego posiedzenia Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselWlodzimierzPuzyna">Proponuję zwołać specjalne posiedzenie Komisji celem omówienia tego punktu w trakcie trwającego jeszcze posiedzenia Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Chciałam zapytać, czy jest to dyskusja odnośnie proponowanego punktu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselJanZaciura">Na razie zgłaszane są formalne wnioski odnośnie dalszej procedury, ponieważ nie wszyscy posłowie są obecni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Zgłaszam wniosek aby kontynuować obrady dzisiejszego posiedzenia Komisji, ponieważ wśród gości zaproszonych obecni są: podsekretarz stanu w MEN pan K. Dera, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów pani H. Wasilewska, dyrektor Departamentu Kadr w MEN pan Stanisław Walicki, który uczestniczył w negocjacjach w sprawie wynagrodzenia nauczycieli, w związku z tym należałoby wykorzystać sytuację i przystąpić do rozpatrzenia proponowanego punktu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselLeszekSmykowski">Mam pytanie do pana przewodniczącego, czy jest obecnie na sali kworum Komisji?  Bez obecności pozostałych posłów na sali, przedmiotowy wniosek pani poseł K. Łybackiej jest bez sensu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselJanZaciura">W chwili obecnej na sali jest kworum.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Proszę aby pan poseł L. Smykowski zechciał rozróżniać bezprzedmiotowość wniosku od bezsensowności wniosku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselLeszekSmykowski">Odróżniam te dwie kwestie i świadomie użyłem tego słowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselJanZaciura">Zostały zgłoszone dwa wnioski. Jeden dotyczy przerwania dzisiejszego posiedzenia Komisji i zwołania następnego posiedzenia poświęconego sprawie wynagradzania nauczycieli, w czasie trwającego jeszcze posiedzenia Sejmu i drugi wniosek przeciwny tzn. kontynuowania dzisiejszego posiedzenia Komisji i rozpatrzenie proponowanego dodatkowego punktu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselWlodzimierzPuzyna">Proponuję dzisiaj przeprowadzenie wstępnej dyskusji aby lepiej przygotować się do następnego posiedzenia Komisji, na którym będziemy omawiać ten temat i podejmować decyzję.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PoselWlodzimierzPuzyna">Natomiast podtrzymuję wniosek o zwołanie odrębnego posiedzenia Komisji z określonym porządkiem obrad i z odpowiednimi materiałami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselJanZaciura">Zwołanie posiedzenia Komisji na jutro może być niemożliwe ponieważ musimy uzyskać akceptację marszałka Sejmu, poza tym jutro odbywa się pierwsze czytanie ustawy o wyższych szkołach zawodowych i część posłów naszej Komisji będzie uczestniczyć w obradach plenarnych Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoselLeszekSmykowski">Do uczestnictwa w tej rozmowie mają prawo wszyscy członkowie Komisji, wobec tego stawiam wniosek o zakończenie formalnej dyskusji i przełożenie spotkania na inny termin, wyznaczony przez prezydium Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoselJanZaciura">Rozumiem, że popiera pan wniosek pana posła W. Puzyny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoselLeszekSmykowski">Przychylam się do pierwotnego wniosku pana posła W. Puzyny, natomiast chcę nadmienić, że nie było formalnego zawiadomienia o istnieniu drugiego punktu w porządku dziennym obrad Komisji dotyczącego debaty w sprawie wynagra-dzania nauczycieli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PoselIreneuszSkubis">Sądzę, że proponowany punkt porządku obrad powinniśmy omówić jeszcze dzisiaj, ponieważ jutro możemy nie uzyskać zgody marszałka Sejmu na odbycie posiedzenia Komisji. Ponadto powinniśmy na to spotkanie zaprosić zainteresowane osoby m.in. obecne na dzisiejszym posiedzeniu a to może być niemożliwe ze względu na brak czasu.Realny termin odbycia posiedzenia Komisji, na którym omówimy proponowany dzisiaj punkt może być za tydzień.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PoselIreneuszSkubis">Chciałbym zwrócić uwagę, że ustawodawca nie nakłada na Komisję obowiązku brania pod uwagę przy opiniowaniu tabeli płac toczących się negocjacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PoselJanZaciura">Czy pan poseł W. Puzyna podtrzymuje swój wniosek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PoselWlodzimierzPuzyna">Chciałbym zapytać przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej, jakie są przyczyny przyspieszania tej procedury nad projektem zarządzania w sprawie wynagradzania nauczycieli?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PodsekretarzstanuwMENKazimierzDera">Rozmowy ze związkami zawodowymi rozpoczęły się z dużym wyprzedzeniem. Sądziliśmy, że zakończą się odpowiednio wcześniej aby była możliwość przedstawienia i omówienia ich wyniku. Dostosowywaliśmy się do proponowanych i wspólnie uzgodnionych terminów spotkań.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#PodsekretarzstanuwMENKazimierzDera">Podwyżka powinna być wprowadzona od 1 lipca br. zgodnie ze sposobem rozdziału, przy proteście związków zawodowych odnośnie jej wysokości.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#PodsekretarzstanuwMENKazimierzDera">Droga tego procesu wydłuża się poprzez służby samorządowe. Potrzebny jest czas aby odpowiednie dokumenty doszły do wszystkich gmin w Polsce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PoselWlodzimierzPuzyna">Rozumiem, że potrzeba szybkiego zaopiniowania tego zarządzenia, wynika ze względu na konieczność wprowadzenia podwyżki od 1 lipca br. i niezbędny jest odpowiednio długi termin na przygotowanie wypłat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PoselJanZaciura">Czy pan poseł podtrzymuje swój wniosek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PoselWlodzimierzPuzyna">Podtrzymuję swój wniosek, ponieważ należy formalną opinię wydać na posiedzeniu Komisji zwołanym w trybie pilnym w czasie tego posiedzenia Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PoselJanZaciura">Czy pan poseł L. Smykowski podtrzymuje swój wniosek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PoselLeszekSmykowski">Jeżeli pan poseł W. Puzyna podtrzymuje swój pierwotny wniosek, to wycofuję swój wniosek i popieram jego propozycję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PoselMarianMichalski">Proponuję poszerzyć porządek dzisiejszego posiedzenia Komisji o dodatkowy punkt i jeżeli na sali jest kworum to możemy przystąpić do omawiania tego tematu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PoselJanZaciura">Kto z państwa jest za wnioskiem aby zwołać odrębne posiedzenie Komisji w trybie pilnym w czasie trwającego posiedzenia Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#PoselJanZaciura">Za wnioskiem opowiedziało się 3 posłów, przeciw 9 posłów, 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PoselJerzyZdrada">W pierwszej połowie posiedzenia Komisji uczestniczyli posłowie m.in. z Klubu Unii Wolności, których już nie ma. Do chwili zakończenia omawiania punktu wpisanego w porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia nie było informacji o dodatkowym punkcie. Wobec tego po części merytorycznej niektórzy posłowie opuścili posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#PoselJerzyZdrada">Gdyby na początku posiedzenia zostało zapowiedziane rozszerzenie porządku obrad nie miałbym nic przeciwko takiemu głosowaniu. Obecnie sytuacja formalnie jest inna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PoselWlodzimierzPuzyna">Chciałbym zapytać o zgodność tej procedury z regulaminem Sejmu, ponieważ został zmieniony porządek posiedzenia po zakończeniu części merytorycznej i nie dostarczono dokumentów z odpowiednim wyprzedzeniem umożliwiającym zapoznanie się z nimi.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#PoselWlodzimierzPuzyna">Uważam, że powinniśmy pracować zgodnie z procedurą i respektować zasady formalne, natomiast w odniesieniu do proponowanej procedury wniosę protest.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PoselJanZaciura">Uważam, że katalog oświadczeń został wyczerpany i proponuję przystąpić do rozpatrzenia sprawy wynagradzania nauczycieli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PoselLeszekSmykowski">W związku z nieobecnością wielu posłów Komisji i zgłaszanymi wątpliwościami odnośnie procedury, stawiam wniosek o ogłoszenie przerwy i poproszenie na posiedzenie Komisji pozostałych posłów aby mieli możliwość współuczestnictwa w podejmowaniu decyzji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PoselJanZaciura">Obecnie w Sejmie trwa przerwa więc jak mamy zrealizować pana wniosek?  Wymóg regulaminowy jest spełniony odnośnie kworum. Wobec tego możemy przystąpić do procedowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PoselLeszekSmykowski">Zgłosiłem wniosek i nie zamierzam rozwiązywać kwestii technicznej, natomiast powtórnie proszenie posłów na posiedzenie Komisji jest praktyką często stosowaną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PoselJanZaciura">Pana wniosku nie mogę poddać pod głosowanie, ponieważ proszę sformułować dokładnie jak długo ma trwać przerwa w posiedzeniu Komisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PoselLeszekSmykowski">Rozstrzygamy kwestię proceduralną natomiast długość przerwy powinniśmy ustalić wspólnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PoselJanZaciura">Nie wprowadziłem tego punktu do porządku dziennego, ponieważ wstrzymałem materiały. Nie miałem pewności odnośnie zakończenia rozmów w Ministerstwie Edukacji Narodowej ze związkami zawodowymi.Dodatkowy punkt został wprowadzony w drodze głosowania. Należy teraz uzgodnić długość proponowanej przerwy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PoselBarbaraHyla">Zgłaszam wniosek dotyczący dalszego procedowania naszej Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Proponuję aby dzisiaj przeprowadzić dyskusję odnośnie wprowadzonego nowego punktu a jutro o godz. 8.00 przeprowadzić formalne głosowanie, ponieważ w tej drażliwej kwestii procedura musi odbyć się zgodnie z regulaminem Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PoselWlodzimierzPuzyna">Popieram wniosek pani poseł K. Łybackiej. Intencją naszą jest współpraca i rozpatrzenie tej kwestii celem podjęcia odpowiedzialnych decyzji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PoselJanZaciura">Rozumiem, że pani poseł Krystyna Łybacka wycofała swój poprzedni wniosek czyli poprzednie głosowanie jest bezprzedmiotowe, ponieważ zgłoszono inny wniosek.</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#PoselJanZaciura">Jutro o godz. 8.00 niektórzy mają swoje zajęcia, wobec tego proponuję dziś bezpośrednio po rozpatrzeniu na posiedzeniu Sejmu punktu - debata o poprawkach Senatu do Karty Nauczyciela - organizujemy posiedzenie naszej Komisji i omawiamy punkt dotyczący sprawy wynagradzania nauczycieli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PoselIreneuszSkubis">Z informacji uzyskanych na sali sejmowej wynika, że planowany punkt dotyczący debaty o poprawkach Senatu do Karty Nauczyciela zakończy się około godz. 20.00. Po tej godzinie możemy odbyć posiedzenie naszej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#PoselIreneuszSkubis">Popieram propozycję pana przewodniczącego J. Zaciury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PoselLeszekSmykowski">Chciałem podziękować za wyręczenie mnie w doprecyzowaniu czasu trwania przerwy. Natomiast pana propozycja jest do przyjęcia przez wszystkich posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PoselJanZaciura">Panie pośle, nie będziemy prowadzić tej debaty bo to nie jest ogłoszenie przerwy.</u>
          <u xml:id="u-67.1" who="#PoselJanZaciura">Ponownie zwołujemy posiedzenie Komisji dzisiaj po godz. 20.00. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>