text_structure.xml 9.97 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelJanDziedziczak">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Stwierdzam kworum. Witam serdecznie wszystkich obecnych członków Komisji do Spraw Unii Europejskiej, witam serdecznie ministrów i towarzyszące im osoby. Czy są uwagi do porządku dziennego, który państwo mają? Nie ma, nie widzę. Są stanowcze głosy zdecydowanie informujące, że uwag nie ma, wobec tego stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelJanDziedziczak">Przechodzimy zatem do pkt I, czyli informacji o dokumentach UE, w stosunku do których Prezydium wnosi o niezgłaszanie uwag. Są to następujące dokumenty unijne: w trybie art. 8 ust. 2 ustawy: COM(2019) 290, 291, 294, 304, 309; w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy: COM(2019) 287 292, 293, 305, 308. Czy do wymienionych przeze mnie dokumentów państwo posłowie chcą zgłosić uwagi, czy też zgodnie z wnioskiem Prezydium możemy je przyjąć bez rozpatrywania przez Komisję? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja postanowiła nie zgłaszać uwag do wymienionych powyżej dokumentów. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt I.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelJanDziedziczak">Przechodzimy do rozpatrzenia pkt II, czyli uzupełnienia składu Podkomisji nadzwyczajnej do spraw polityki energetycznej. Przypomnę tylko, że w wyniku wyborów do Parlamentu Europejskiego podkomisja straciła dwóch członków: panią poseł, naszą wieloletnią przewodniczącą, Izabelę Kloc oraz panią poseł Elżbietę Kruk. W ich miejsce wybierzemy dziś dwóch nowych członków z puli Prawa i Sprawiedliwości. Proponuję, aby członkami podkomisji zostali: pani poseł Anita Czerwińska, wiceprzewodnicząca naszej Komisji i rzecznik naszej partii zresztą. Czy pani poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselAnitaCzerwinska">Wyrażam zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelJanDziedziczak">Bardzo dziękuję. Oraz pan poseł Dominik Tarczyński. Nie ma go, ale mamy informację z sekretariatu, że pan poseł wyraził zgodę.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelJanDziedziczak">Czy są uwagi panów posłów? Nie słyszę uwag. Przynajmniej w stenogramie ich nie będzie. Stwierdzam zatem, że skład podkomisji został uzupełniony o panią poseł przewodniczącą Anitę Czerwińską oraz o pana posła Dominika Tarczyńskiego. Czy jest sprzeciw Komisji? Nie widzę. W takim razie stwierdzam, że zostało przyjęte i na tym zamykam rozpatrywanie pkt II.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelJanDziedziczak">Przechodzimy do pkt III, czyli rozpatrzenia odpowiedzi ministra inwestycji i rozwoju na dezyderat nr 3 Komisji w sprawie przyspieszenia rewitalizacji terenów poprzemysłowych na obszarach górniczych. Dezyderat przyjęliśmy na posiedzeniu Komisji w maju br. Na naszym posiedzeniu rząd jest reprezentowany przez pana ministra Grzegorza Pudę, sekretarza stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju. Bardzo proszę pana ministra o przedstawienie odpowiedzi na dezyderat. Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInwestycjiiRozwojuGrzegorzPuda">Szanowny panie przewodniczący, szanowna Komisjo, Wysoka Komisjo, otóż większość informacji, które podaliśmy w odpowiedzi, która do państwa wpłynęła, jest nadal aktualna. Przypomnę, że ta odpowiedź była datowana na 25 lipca. Jako tako większość z tych informacji jest nadal aktualna, ale warto zaznaczyć, że oprócz tego, co było zawarte w tym piśmie, wydarzyły się kolejne jeszcze elementy, nowe szczegóły, o których chciałbym opowiedzieć. Otóż, 1 sierpnia odbyło się spotkanie w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju. Członkami była między innymi pani przewodnicząca prof. Barbara Piontek, prezes nadzwyczajnej strefy ekonomicznej w Katowicach, pan minister Kwieciński, pan minister Gawęda i pan marszałek Chełstowski. W trakcie posiedzenia, nie ukrywam, o różnym natężeniu głosów, ponieważ było ono dosyć burzliwe, ustaliliśmy pewien sposób postępowania, po to aby przyspieszyć nasze wspólne działania – rządu, ale również placówek samorządowych – jeżeli chodzi o przygotowanie tego, o co państwo wnosili w dezyderacie.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInwestycjiiRozwojuGrzegorzPuda">Przede wszystkim zgodnie z ustaleniami, jakie zapadły podczas spotkania 1 sierpnia, na dzień dzisiejszy ustalono, że podmiotem koordynującym działania w zakresie powołania spółki operatora będzie Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna. To taka wartość dodana. To znaczy wiemy, że taki operator jest bardzo potrzebny i zgadzamy się z taką potrzebą, natomiast trzeba rozdzielić potrzeby społeczne od potrzeb bardziej biznesowych. Jeżeli chodzi o tworzenie takiej spółki, która miałaby się bezpośrednio zajmować tym obszarem, to uważamy, że katowicka strefa będzie miała największe możliwości i będzie to robiła po prostu sprawnie. W skład spółki wejdzie także Spółka Restrukturyzacji Kopalń SRK, która funkcjonuje dzisiaj, i także inne podmioty. Między innymi będzie to Jastrzębska Spółka Węglowa, Polska Grupa Górnicza czy na przykład Węglokoks. I tu dosyć ważną informacją jest, że MIiR będzie wspierać te działania w takim zakresie. Natomiast stoimy na stanowisku, że kwestie powinny być koordynowane na poziomie regionalnym. Tym bardziej że bezpośrednio organem nadzorującym czy będącym operatorem RPO jest marszałek województwa śląskiego. Dlatego jego stanowisko przyjmujemy do wiadomości i zgadzamy się z nim, że jeżeli chodzi o kwestie bardziej społeczne, to musimy brać pod uwagę, że marszałek województwa śląskiego będzie miał łatwiejszy dostęp do tych terenów, o których mówimy, do obszarów, o których mówimy, a także do współpracy z samorządami.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInwestycjiiRozwojuGrzegorzPuda">Koncepcja utworzenia operatora zostanie zaprezentowana przez strefę podczas drugiego posiedzenia Rady Wykonawczej ds. Programu dla Śląska. Planujemy, że to posiedzenie odbędzie się z początkiem października, być może będzie to 2 października br. Wtedy będziemy mogli przedstawić państwu szczegóły, jeżeli chodzi o tę koncepcję. Należy tu również zaznaczyć, że sama koncepcja operatora rewitalizacji dotyczy w większym stopniu działań z zakresu rewitalizacji i aktywizacji gospodarczej. Druga część bowiem – to jest ta, o której powiedziałem – będzie podlegała pod pana marszałka województwa śląskiego, dzisiaj pana marszałka Chełstowskiego. Naszym zdaniem takie porozumienie powinno być podpisane pomiędzy wojewodą, marszałkiem, strefą, Ministerstwem Energii i Ministerstwem Inwestycji i Rozwoju. Do takiego porozumienia będziemy zmierzać. Marszałek województwa będzie również pełnił funkcję koordynatora w zakresie wdrażania inicjatywy Komisji Europejskiej. To jest bardzo ważna informacja, ponieważ on się najbardziej w tej chwili tym zajmuje, ma swoje prerogatywy, może się tym zajmować. Chcieliśmy, żeby nadal to w ten sposób wyglądało. W celu podkreślenia znaczenia działań rewitalizacyjnych, także wzmocnienia dotychczasowej współpracy, zarówno z poziomu regionalnego, jak i krajowego, to porozumienie zostanie, mamy nadzieję, przygotowane i podpisane w takich okolicznościach, o jakich mówiłem.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInwestycjiiRozwojuGrzegorzPuda">Jeżeli mają państwo jakieś bardziej szczegółowe pytania, to część jest w naszej odpowiedzi na dezyderat, za który bardzo serdecznie dziękujemy. Wiemy, że z punktu widzenia kraju jest to bardzo ważne i chcemy również, aby po kilkudziesięciu latach udało nam się ruszyć z kopyta i przyspieszyć te prace. A z drugiej strony prosimy o to, żeby zrozumieć też nasze stanowisko, że koło początku października będziemy mogli państwu podać bardziej szczegółowe atrybuty naszego porozumienia, w związku z czym jestem do dyspozycji. Myślę, że każdy z kolegów wiceministrów, i również minister Jerzy Kwieciński, będzie mógł szczegółowo na to odpowiedzieć. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelJanDziedziczak">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Otwieram dyskusję. Czy są pytania ze strony państwa posłów? Myślę, że sprawa jest jasna. Jeszcze raz bardzo dziękuję za interesującą wypowiedź. Jeśli nie ma pytań i uwag ze strony państwa posłów, to zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelJanDziedziczak">Chciałbym zapytać Wysoką Komisję, czy jest sprzeciw wobec przyjęcia odpowiedzi na dezyderat? Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam zatem, że Komisja przyjęła odpowiedź na dezyderat nr 3. Uprzejmie dziękuję panu ministrowi i współpracownikom za współpracę przy tym punkcie.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelJanDziedziczak">Przechodzimy do pkt IV – sprawy bieżące. Informuje państwa, że kolejne posiedzenie Komisji odbędzie się 30 sierpnia br. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos w punkcie sprawy bieżące? Nie widzę zgłoszeń. Informuję, że na tym porządek dzienny został wyczerpany. Protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>