text_structure.xml
44.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dzień dobry państwu. Rozumiem, że jeszcze chwilę musimy poczekać, aż się skończą rozmowy. Proszę także Biuro Legislacyjne o przerwanie rozmów.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Witam panią Marzenę Machałek, sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej. Witam wszystkich gości. Niewielu mamy gości; wiemy, z jakich powodów jest ich niewielu. Witam wszystkich państwa posłów.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Porządek dzienny obejmuje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe; są to druki nr 2413 i 2500. Czy są uwagi? Stwierdzam, że porządek dzienny posiedzenia został przyjęty i w takim razie przechodzimy do omówienia ustawy.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Poprawka nr 1. Bardzo proszę przedstawiciela wnioskodawców o zabranie głosu.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselKrystynaSzumilas">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Poprawka ma na celu odpolitycznienie szkoły, a także doprowadzenie do sytuacji, w której najlepszy kandydat wygra konkurs na dyrektora. Chodzi o to, aby w przypadku, gdy nikt nie wygra konkursu, samorząd terytorialny mógł powołać najlepszego kandydata.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselKrystynaSzumilas">Mamy do czynienia z takimi sytuacjami – np. tak jest w Łodzi – że przez kilka miesięcy nie ma dyrektora szkoły, bo kurator oświaty nie zgadza się na powołanie kandydata proponowanego przez samorząd. Mamy kuriozalną sytuację w Wałbrzychu, gdzie asystentka pani minister w komisji konkursowej, a zarazem szefowa związku, razem z kuratorem oświaty doprowadza do tego, że nie wygrywa dobry dyrektor. W Krakowie jest kilka sytuacji, w których kurator oświaty ze swoimi przedstawicielami blokuje wybór dyrektora szkoły; wieloletniego dyrektora, nagradzanego itd.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselKrystynaSzumilas">Dlatego proponujemy tę poprawkę, żeby odpolitycznić szkołę, tak aby wygrywali najlepsi kandydaci. Dlatego też proszę Wysokie Komisje o poparcie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Pani minister. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejMarzenaMachalek">Nie zgadzamy się na tę poprawkę. Uważamy, że w celu wyłonienia najlepszego dyrektora ważne jest w tej sytuacji wprowadzenie dwóch organów – organu prowadzącego i organu nadzorującego. Dyrektor sprawuje nadzór pedagogiczny, a kurator sprawuje nadzór nad dyrektorami, a więc właściwe jest porozumienie w tej kwestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czy ktoś z państwa posłów chce zabrać głos? Głos przeciw? Nie, nie. Tylko głos przeciw, głos za; po jednym głosie.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Bardzo proszę, pan przewodniczący Piontkowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselDariuszPiontkowski">Tak to rozumiem, panie przewodniczący. Chciałem to zaproponować. Wtedy traktujemy głos wnioskodawcy jako głos za poprawką, a drugi głos – jako głos przeciw. Pozwoli to na skrócenie dyskusji, a i tak wybrzmią najważniejsze argumenty; tym bardziej, że sprawy omawialiśmy już na poprzednim posiedzeniu Komisji. Wczoraj sprawa była omawiana na forum Sejmu.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselDariuszPiontkowski">Po pierwsze nie wiem, pani przewodnicząca, dlaczego uważa pani, że państwo poprzez kuratora oświaty nie może mieć wpływu na to, co się dzieje w szkołach. Próbują państwo na każdym możliwym etapie i w każdy możliwy sposób ograniczyć kompetencje kuratora. Rozumiem, że z państwa punktu widzenia, skoro postulujecie likwidację urzędów wojewodów, to chcecie w ogóle zlikwidować administrację państwową. W tym wypadku chcecie zlikwidować jakiekolwiek uprawnienia kuratora oświaty i pozostawić go jako wydmuszkę, która nic nie będzie mogła robić; projekt zmiany w ustawie idzie właśnie w tym kierunku.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PoselDariuszPiontkowski">Zdecydowanie trzeba mu się przeciwstawić choćby z tego względu, o którym mówiła pani minister, że kurator sprawujący nadzór merytoryczny nad działalnością placówki, poprzez udział w komisji konkursowej ma możliwość oceny kandydatów na dyrektorów szkół właśnie pod względem przygotowania merytorycznego. Trudno sobie wyobrazić, aby w sytuacji, gdy w komisji konkursowej kandydat nie uzyska większości głosów, która pozwoli na wybranie zdaniem komisji najlepszego dyrektora… Wówczas kurator oświaty powinien mieć także wpływ na to, kogo samorządy chciałyby widzieć na stanowisku dyrektora.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PoselDariuszPiontkowski">Wbrew temu, co mówiła pani poseł wnioskodawczyni, dobry dyrektor to nie tylko i wyłącznie ten, którego koniecznie chce prezydent, burmistrz czy wójt. Bardzo często okazuje się, że prezydent, wójt czy burmistrz, o czym wczoraj mówiłem na sali sejmowej, ma legitymację partyjną, np. legitymację Platformy Obywatelskiej, tak jak jest w Łodzi. Z jego punktu widzenia najlepszym kandydatem jest kandydat partyjny albo związany z partią rządzącą w tym mieście; niekoniecznie oznacza to najlepszego kandydata na dyrektora szkoły. To jest właśnie upartyjnienie, które pani chciałaby dodatkowo jeszcze umocnić w ustawie – Prawo oświatowe. Przeciwko temu zdecydowanie protestujemy.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PoselDariuszPiontkowski">Nadmienię jeszcze, że w gminach, o czym często mówi Najwyższa Izba Kontroli, stanowiska dyrektorów szkół często nie są obsadzane według klucza politycznego, tylko według klucza znajomości albo wręcz klucza familijnego, co w ogóle jest już sytuacją kuriozalną. W takiej sytuacji brak prawa kuratora do tego, aby mógł ocenić kandydata pod względem merytorycznym, powoduje jeszcze więcej patologii, niż pani sobie wyobraża i o których pani mówiła.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PoselDariuszPiontkowski">W związku z tym jesteśmy zdecydowanie przeciwni poprawce.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Pani poseł Augustyn. Głos za.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselUrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo…</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselDariuszPiontkowski">Przepraszam, panie przewodniczący. Złożyłem wniosek formalny i w związku z tym proszę najpierw rozpatrzyć wniosek formalny. Proszę o przegłosowanie wniosku formalnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Panie przewodniczący, nie dopuściłem pana do głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselDariuszPiontkowski">Wniosek formalny był wyraźnie sformułowany na początku wypowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Nie. Proszę nie łamać...</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselDariuszPiontkowski">Proszę o przegłosowanie wniosku formalnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Proszę nie łamać zasad prowadzenia Komisji, bo wyproszę pana z posiedzenia Komisji. Jeśli…</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselDariuszPiontkowski">Wniosek formalny został zgłoszony na początku wypowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Panie przewodniczący, nie zgłosił pan wniosku formalnego…</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselDariuszPiontkowski">Zgłosiłem. Proszę jeszcze raz odsłuchać moją wypowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Panie przewodniczący, po raz trzeci mi pan przerywa. Ja prowadzę posiedzenie Komisji z panem przewodniczącym Maciejewskim.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Po pierwsze zgłosił pan propozycję, żeby głos wnioskodawcy był głosem za. Chcę panu przewodniczącemu przypomnieć – i proszę słuchać, jeśli do pana mówię – że wnioskodawca często może pochodzić spoza Komisji, może być posłem z innej Komisji i może składać wniosek. A głos za i głos przeciw jest wtedy głosem posłów danej Komisji. Nie będzie pan zrównywał głosu wnioskodawcy z głosem za i z głosem przeciw.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Pani poseł Urszula Augustyn.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselUrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo…</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselDariuszPiontkowski">Panie przewodniczący. Poproszę...</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselUrszulaAugustyn">Panie przewodniczący, chciałabym wygłosić głos za, ponieważ państwo tak sobie właśnie wyobrażacie demokrację, że przegłosowujecie wszystko i w związku z tym nie mogą wybrzmieć argumenty.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PoselUrszulaAugustyn">A argument za poprawką jest bardzo prosty. Otóż organ prowadzący, który odpowiada za szkołę, powinien mieć w tej sytuacji głos decydujący. Mówimy o sytuacji wyjątkowej, o sytuacji szczególnej, kiedy kandydata na dyrektora nie udało wyłonić się w konkursie albo nikt się nie zgłosił, albo zaistniała podobna sytuacja. A więc nie za każdym razem, tylko w sytuacji wyjątkowej. Taka jest moim zdaniem przewaga – i jak sądzę, również zdaniem wnioskodawców – organu prowadzącego nad organem kontrolnym, że organ prowadzący pochodzi z wyboru. Ten, jak to pan powiedział – prezydent czy wójt, czy burmistrz z mandatem politycznym – został wybrany przez wyborców w demokratycznym procesie. On będzie przed wyborcami odpowiadał za to, kogo postawił na czele szkoły, placówki, do której uczęszczają dzieci wyborców. A więc może pozwoli pan, żeby zachodziły w tym kraju procesy demokratyczne.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PoselUrszulaAugustyn">Nie widzę najmniejszego powodu, żeby kuratorzy, w zasadzie wyznaczani przez ministra, mieli mieć tutaj głos decydujący. Na poprzednim posiedzeniu Komisji podawaliśmy liczne przykłady tego, jak kuratorzy są upolitycznieni. Uważamy, że absolutnie demokracja powinna działać, a organ prowadzący w demokratycznych wyborach zostaje wskazany przez lokalną społeczność. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czy Biuro Legislacyjne ma jakieś uwagi do poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#LegislatorUrszulaSek">Do poprawki – nie. Jest to kwestia merytoryczna.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. W takim razie głosujemy.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Kto jest za przyjęciem poprawki? Bardzo proszę. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Poproszę o wynik.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#SekretarzKomisjiDariuszMyrcha">Za 16 głosów, przeciw 28 głosów, 1 głos wstrzymujący się.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Stwierdzam, że Komisje odrzuciły tę poprawkę.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Poprawka nr 2. Bardzo proszę. Tak? Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#LegislatorUrszulaSek">Proszę państwa, poprosiłabym teraz o uwagę. Uszeregowaliśmy poprawki tak, jak zwykle to robimy. Tam, gdzie jest całe brzmienie nadane przepisowi, traktujemy to zwykle jako poprawkę najdalej idącą i zamieszczamy ją jako pierwszą. Teraz proszę zwrócić uwagę, że do art. 63 ust. 14 zgłoszone zostały poprawki druga, trzecia, czwarta i piąta, przy czym takie klasycznie alternatywne są poprawki druga i trzecia, bowiem one nadają całe brzmienie ust. 14, który przesądza o składzie komisji konkursowej. Ale w stosunku do tego, co państwo zawarli w sprawozdaniu, obie te poprawki de facto zmieniają jedynie pkt 3 w składzie komisji konkursowej. Natomiast poprawki czwarta i piąta dotyczą jeszcze pkt 2.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#LegislatorUrszulaSek">Proponowalibyśmy takie głosowanie, żeby jednak, że tak powiem, mogli państwo podjąć decyzję co do wszystkich propozycji. Gdyby państwo przegłosowali całe brzmienie ust. 14, to niejako zablokowaliby państwo możliwość wypowiedzenia się odnośnie do poprawki czwartej i piątej. A zatem proponowalibyśmy, aby najpierw głosować poprawkę czwartą, która dotyczy zmiany liczby osób między pkt 1 a pkt 2. Później należałoby głosować poprawkę piątą. Ona jest co prawda tak sformułowana, że też dotyczy lit. c, ale rozumiemy, że gdyby przeszła poprawka czwarta i piąta, to lit. c w proponowanej poprawce piątej stanie się lit. d.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#LegislatorUrszulaSek">Gdy państwo przegłosują poprawkę czwartą i piątą, to wtedy alternatywne będą poprawki druga i trzecia. W przypadku przyjęcia poprawki drugiej, poprawki trzeciej już państwo nie muszą głosować; poprawka trzecia będzie już zaopiniowana jako „odrzucić”.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#LegislatorUrszulaSek">Taką proponujemy sekwencję głosowań. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dobrze. Przyjmujemy propozycję z panem przewodniczącym i z panią przewodniczącą.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">W takim razie poproszę...</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselDariuszPiontkowski">Panie przewodniczący, wniosek formalny.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Zaraz, sekundę.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">W takim razie, jeśli rozpoczynalibyśmy od poprawki nr 4 – tak jest, od poprawki nr 4 – to będę prosił wnioskodawcę tej poprawki o zabranie głosu.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Natomiast rozumiem, że pan przewodniczący Piontkowski prosił o głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselDariuszPiontkowski">Panie przewodniczący, jeszcze raz podtrzymuję swój wniosek formalny, dotyczący sposobu prowadzenia dyskusji i głosowań. Mój wniosek polega na tym, aby ograniczyć dyskusję do jednego głosu za i jednego głosu przeciw, traktując wystąpienie wnioskodawcy jako głos za. Dotyczy to każdej poprawki, zgłaszanej przez każdy z klubów parlamentarnych. Ograniczy to dyskusję, a być może uniknie się przynajmniej części emocji. Prosiłbym najpierw o przegłosowanie tego wniosku, a potem dopiero o procedowanie poprawek, które będziemy procedowali w kolejności proponowanej przez Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PoselDariuszPiontkowski">Panie przewodniczący, prosiłbym również o niekomentowanie wystąpień. Rozumiem, że ma pan często odmienne zdanie niż ja czy moi koledzy, natomiast można to robić w sposób trochę mniej naruszający poczucie, że jest pan przewodniczącym, który obiektywnie prowadzi posiedzenie Komisji, a nie przede wszystkim członkiem partii politycznej, która pana desygnowała na stanowisko przewodniczącego.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselUrszulaAugustyn">A panu wolno oceniać, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Panie przewodniczący, po pierwsze nie użyłem żadnego określnika w stosunku do pańskiego wystąpienia. Powiedziałem tylko, że pan trzykrotnie mi przerwał moją wypowiedź. Nie było w tym żadnej oceny, tylko stwierdzenie faktu.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Pańska propozycja narusza moim zdaniem regulamin Sejmu. Bardzo proszę o wypowiedź Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#LegislatorUrszulaSek">Naszym zdaniem propozycja pana posła Piontkowskiego mieści się w dyspozycji art. 184 ust. 3 pkt 8, który mówi, że do wniosków formalnych zalicza się wnioski o zmianę w sposobie prowadzenia dyskusji; tak byśmy to zakwalifikowali. W związku z tym powinien pan przewodniczący jednak tę sprawę poddać pod głosowanie. Z kolei zgodnie z art. 163a regulaminu Sejmu w przypadku zgłoszenia wniosku w sprawie proceduralnej – a za taki można go uznać – taki wniosek powinien być niezwłocznie głosowany. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">W takim razie... Szkoda, że nie mam przed sobą regulaminu, bo bym się trochę z panią mecenas pokłócił.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PoselUrszulaAugustyn">Czy mogę zgłosić wniosek formalny?</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Zaraz, zaraz, sekundę. Najpierw jest wniosek formalny pana przewodniczącego Piontkowskiego.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Bardzo proszę w tej chwili – w związku zresztą z propozycją pana przewodniczącego – o głos przeciw w tej sprawie, a potem będziemy głosować.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Pani przewodnicząca Szumilas.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PoselKrystynaSzumilas">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Oczywiście wniosek pana przewodniczącego Piontkowskiego jest wnioskiem politycznym; wnioskiem, który ma za zadanie zamknąć usta opozycji. Państwo macie większość w Komisji i każdy taki wniosek przegłosujecie.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#PoselKrystynaSzumilas">Mieliśmy już do czynienia z dyskusjami na temat zmiany prawa oświatowego, prawa finansowania oświaty, kiedy ograniczaliście państwo głosy w dyskusji do jednej minuty albo w ogóle zamykaliście dyskusję. Ten Sejm będzie za chwilę Sejmem niemym tylko dlatego, że państwo nie chcecie wysłuchać prawdy z ust opozycji. Nie chcecie wysłuchać prawdy z ust osób, które dzisiaj powinny być na posiedzeniu Komisji, a ich tutaj nie ma. Nie ma ich, dlatego że marszałek wycofał przepustki stałe, przepustki czasowe i nie możemy na posiedzenia Komisji zapraszać gości.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#PoselKrystynaSzumilas">Jeżeli państwo chcecie być demokratycznym Sejmem, Sejmem, który wsłuchuje się w głos opozycji… Mieliście jako opozycja pakiet demokratyczny i bardzo głośno krzyczeliście wtedy, że wam ograniczamy prawa głosu. Dzisiaj przekraczacie wszelkie granice. Naprawdę warto się zastanowić nad tym, bo to będzie zapisane w stenogramie z posiedzenia Komisji i będzie przypomniane w momencie, kiedy głos opozycji i głos ludzi w tym kraju zacznie być wysłuchiwany.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#Gloszsali">W naszym kraju.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PoselKrystynaSzumilas">Tak, w naszym. W naszym. W naszym wspólnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Proszę państwa, oczywiście propozycja formalna pana przewodniczącego niczego nie skraca, a co najwyżej służy, jak słusznie użył pan tego sformułowania, ograniczeniu dyskusji. Sama nieobecność strony społecznej powoduje, że nasze posiedzenie będzie o wiele krótsze, niż byłoby wówczas, gdyby strona społeczna mogła być dzisiaj w pełni reprezentowana.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Jak rozumiem, w tej chwili głosujemy ograniczenie naszego sposobu prowadzenia dyskusji.</u>
<u xml:id="u-41.3" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Bardzo proszę, kto jest za wnioskiem formalnym pana przewodniczącego Piontkowskiego? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Proszę o wynik.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#SekretarzKomisjiDariuszMyrcha">Za 28 głosów, przeciw 19 głosów i 1 głos wstrzymujący się.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. Właściwie nie wiem, czy słowo „dziękuję” jest właściwe; dziękuję za pańską pracę w liczeniu.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Przystępujemy do omówienia poprawki nr 4. Bardzo proszę wnioskodawczynię. Bardzo proszę o zabranie głosu panią poseł Gapińską.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PoselElzbietaGapinska">Panie przewodniczący, najpierw chciałabym skomentować to, co się przed chwilą zdarzyło. Po prostu uważam, że to jest karygodne, iż kolejny raz próbuje się zamykać usta opozycji podczas posiedzenia Komisji. Naprawdę, panie pośle Piontkowski – wstyd. Można było poświęcić jeszcze dwie minuty na wypowiedź każdej z osób, która prezentowałaby głos przeciw i nie byłoby żadnego problemu. Naprawdę. Nie rozumiem pana podejścia.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#PoselElzbietaGapinska">Natomiast wracając do poprawki, bo to właśnie wiąże się z poprawką. Ponieważ pierwsza poprawka, proszę państwa, którą państwo wyrzuciliście, była zgłoszona także przez klub Platformy Obywatelskiej i mówiła o tym, że...</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#PoselElzbietaGapinska">Czy mogę prosić o ciszę? Naprawdę rozmowy bardzo mi przeszkadzają, gdy ja mówię.</u>
<u xml:id="u-44.3" who="#PoselElzbietaGapinska">Pierwsza poprawka, która była zgłoszona przez klub PO, mówiła o tym, o czym my mówimy bardzo często – że państwo dążycie do centralizacji. Państwo chcecie wszystko trzymać w rękach PiS. Państwo chcecie, żeby wszystkie decyzje były podejmowane w centrali na Nowogrodzkiej. Jednym z przejawów takiego podejścia państwa do Polski jest to, że państwo zaproponowaliście, aby wśród członków komisji wybierającej dyrektora szkoły było trzech członków organu nadzorującego, a więc kuratorium. Jesteśmy temu przeciwni.</u>
<u xml:id="u-44.4" who="#PoselElzbietaGapinska">Zgłoszona poprawka ma za zadanie przywrócić stan sprzed uchwalenia ustawy – Prawo oświatowe. Chcemy, żeby decyzje były podejmowane w taki sposób, aby w komisji było trzech przedstawicieli organu prowadzącego, po dwóch przedstawicieli rady pedagogicznej, rady rodziców i organu sprawującego nadzór pedagogiczny. Dlaczego? Bo mamy dosyć upolityczniania polskich szkół i będziemy o tym bardzo głośno mówić, a państwo w tym względzie nam ust nie zamkniecie.</u>
<u xml:id="u-44.5" who="#PoselElzbietaGapinska">A o tym, że państwo próbujecie w taki sposób odmawiać nam dyskusji nawet na posiedzeniu Komisji, też będziemy głośno mówić. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Głos przeciw. Bardzo proszę, pan poseł Lech Sprawka.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PoselLechSprawka">Panie przewodniczący, pani minister, Wysokie Komisje. Głos przeciw poprawce wynika z następującego powodu. Otóż są ściśle określone zadania, jakie realizują dwa ważne podmioty w systemie zarządzania oświatą, a mianowicie są to zadania organu prowadzącego oraz zupełnie inne zadania organu nadzoru pedagogicznego. Są to dwie różne sfery i w związku z tym bardzo dobrym rozwiązaniem jest zapewnienie, że w składzie komisji konkursowej głosy dwóch podmiotów, które stanowią system zarządzania oświatą, są zrównoważone, czyli są to po trzy głosy, trzy do trzech.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#PoselLechSprawka">Absurdalnym zarzutem jest zarzut o upolitycznieniu, ponieważ pragnę zwrócić uwagę, że w poprzednim systemie, w poprzednim stanie prawnym, głos kuratora to było 20%. Teraz waga głosu wzrosła do 25%. W jednym i w drugim przypadku organ nadzoru pedagogicznego – nawet jeżeli przyjąć państwa spiskową teorię i dokooptowałby do swojej grupy głosującej przedstawiciela związku zawodowego – to jest w dalszym ciągu 30%. Jeżeli jest sprzeczność w stanowisku co do kandydata pomiędzy organem prowadzącym a organem nadzoru, to tak naprawdę głosy obu tych organów całkowicie się znoszą, a o wyborze kandydata decydują przedstawiciele szkoły; pragnę przypomnieć, że jest ich czterech. Tak to w rzeczywistości wygląda.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#Gloszsali">Nieprawda, nieprawda.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PoselLechSprawka">Proszę państwa, ostatni fragment uzasadnienia. Zwróćcie państwo uwagę, że podobną sytuację mamy przy uzgadnianiu oceny pracy dyrektora. Swego czasu funkcjonowała konieczność uzgodnienia oceny; sam osobiście tego doświadczyłem jako kurator. Otóż gdy byłem kuratorem blisko 5 lat, to raz mi się zdarzyło, że była sprzeczność stanowisk organu prowadzącego i organu nadzoru pedagogicznego. Ale jest to sytuacja w zarządzaniu, która zmusza oba podmioty do porozumienia. Chcę państwu powiedzieć, że po jednym spotkaniu doszliśmy do uzgodnienia stanowiska.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#PoselLechSprawka">Naprawdę kompletnie nie rozumiem upolitycznienia dyskusji na temat tej nowelizacji. Naprawdę. Opowiadacie państwo bajki. Jeszcze raz podkreślam, że 5% w tę czy w tamtą stronę... Państwo podajecie takie przykłady, a ja mógłbym podać przykłady przeciwne. Pojedyncze przypadki nie stanowią reguły. Jeszcze raz podkreślam, że nic to nie zmienia. Stan prawny składu komisji, jaki jest w tej chwili, to nie jest nowość, bo przed zmianą, której państwo dokonali, kiedy była koalicja PO i PSL, było też po trzech przedstawicieli organu prowadzącego i kuratorium.</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#PoselLechSprawka">Naprawdę zapewniam państwa, że ani wcześniej, ani za waszych czasów, ani teraz, obecnie, nie da się rozwiązać wszystkich konfliktów. Natomiast jest to z merytorycznego punktu widzenia najbardziej uzasadnione – zrównoważony głos obu organów, które decydują o kształcie szkoły. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Pani minister. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#SekretarzstanuwMENMarzenaMachalek">Oczywiście jesteśmy przeciwko zgłoszonej poprawce.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#SekretarzstanuwMENMarzenaMachalek">Chcę jeszcze raz bardzo jasno powiedzieć, że wszyscy jesteśmy politykami. Nie jest to tak, że jak coś zgłasza PiS to jest polityczne, a coś jest niepolityczne, jeśli zgłasza to PO. Wszyscy jesteśmy politykami. W samorządzie też są przedstawiciele partii politycznych i tylko zachowanie równowagi między tymi organami pozwala na zapewnienie dyrektorom bezpieczeństwa merytorycznego, ponieważ musimy przewidywać niedobre i skrajne sytuacje, które się zdarzają. Rzecz w tym, aby dyrektor szkoły nie był zakładnikiem żadnego organu; aby musiało dojść do dyskusji zarówno przy ocenie, jak i przy wyborze dyrektora. To jest najwłaściwsze przywrócenie, chociaż to już zostało zrobione, za poprzedniego stanu. Przeciwstawialiśmy się w 2008 r. i w 2009 r., kiedy była na ten temat dyskusja. Jesteśmy w tym bardzo konsekwentni.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">W takim razie przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki czwartej? Bardzo proszę o podniesienie ręki. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Bardzo proszę. Proszę o wynik.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#SekretarzKomisjiDariuszMyrcha">Za 15 głosów, przeciw 31 głosów i 2 głosy wstrzymujące się.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. Komisje poprawki nie przyjęły.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Poprawka nr 5, zgodnie z propozycją Biura Legislacyjnego. Proszę wnioskodawcę o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PoselKingaGajewska">To ja będę wnioskodawcą. Chciałam zaproponować takie rozwiązanie...</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Poseł Kinga Gajewska. Przepraszam, bo nie widziałem pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PoselKingaGajewska">Chciałam zaproponować, aby poszerzyć katalog osób, które mogą być powołane przez organ prowadzący do komisji konkursowej, o dwóch przedstawicieli pełnoletnich członków samorządu uczniowskiego. To lit. c. O dwóch, panie pośle. Będzie po dwóch przedstawicieli. Jest to zmiana piąta w art. 1. Chciałam dodać, że chodzi o pełnoletnich członków samorządu uczniowskiego; niestety, nie da się włączyć niepełnoletnich. Uważam, że jest to bardzo zasadne. Bardzo prosiłabym, aby ministerstwo odniosło się do przedstawionej propozycji.</u>
<u xml:id="u-56.1" who="#PoselKingaGajewska">Wydaje się, że dużo mówimy o młodzieży, dużo mówimy o partycypacji młodzieży w życiu społecznym, w życiu publicznym. A więc chyba nic nie stoi na przeszkodzie, żeby pełnoletnie osoby, które reprezentują społeczność szkolną, również miały szansę wybrać np. dyrektora szkoły, skoro mają prawa wyborcze. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. W tym przypadku najpierw poproszę o komentarz panią minister, a potem ewentualnie o głos przeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#SekretarzstanuwMENMarzenaMachalek">Uważamy, że poprawka ma dużo wad. Trzeba wziąć pod uwagę, że w komisji konkursowej są przedstawiciele rady rodziców, a więc są to osoby, które jak najbardziej reprezentują swoje dzieci i znają opinie dzieci na temat dyrektora. Natomiast samorząd uczniowski nie jest władzą, tylko jest to społeczność szkolna, która wyłania swoich przedstawicieli i trudno dzielić ich na tych, którzy są pełnoletni i niepełnoletni. Aczkolwiek uważamy, że opinia młodych ludzi, opinia dzieci jest bardzo istotna w wyborze i jesteśmy przekonani, że rodzice te opinie reprezentują. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Głos przeciw, jak rozumiem. Pan poseł Lech Sprawka. Ale proszę o krótką wypowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PoselLechSprawka">Teraz będzie krócej. Głos przeciw. Dlaczego? Zwróćmy proszę państwa uwagę na to, że w ogóle skład komisji konkursowej powinien zmierzać bardziej w kierunku eksperckim, natomiast nie poprzez rozbudowywanie komisji. W chwili obecnej w najlepszym przypadku skład komisji konkursowej wynosi 15 członków, więc dokładanie kolejnych osób oznacza dalszy wzrost liczby członków. A ponieważ jest zastrzeżenie, że suma głosów organu prowadzącego i organu nadzoru musi być co najmniej równa sumie pozostałych głosów, zatem przyjęcie poprawki oznaczałoby, że skład komisji przekroczy 20 osób. W składzie komisji będzie po czterech... Po czterech już jest. Będzie po pięciu lub po sześciu przedstawicieli organu prowadzącego i organu nadzoru pedagogicznego. Po co? A więc jesteśmy absolutnie przeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-61.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Przystępujemy do głosowania poprawki nr 5. Kto jest za przyjęciem poprawki? Kto jest przeciw? Bardzo proszę państwa posłów o głosowanie. Kto się wstrzymał? Proszę o wynik.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#SekretarzKomisjiDariuszMyrcha">Za 17 głosów, przeciw 24 głosy i zero wstrzymujących się.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. Komisje nie przyjęły poprawki.</u>
<u xml:id="u-63.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Poprawka nr 2. Bardzo proszę wnioskodawcę. Pan przewodniczący?</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PoselDariuszPiontkowski">Przepraszam, pan Lech Sprawka.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PoselLechSprawka">Panie przewodniczący, pani minister, szanowni państwo. Poprawka konsumuje ideę z pierwotnego przedłożenia. Natomiast tak, jak mówiłem na poprzednim posiedzeniu Komisji w trakcie pierwszego czytania, tamta zmiana generowała jedno ważne niebezpieczeństwo, a mianowicie eliminowania przedstawicieli związków z komisji, jeżeli w szkole bądź w placówce nie było członka związków. Obecna linia orzecznictwa sądów administracyjnych zmierzała właśnie w tym kierunku, żeby ograniczyć udział związków do udziału w komisjach tylko w sytuacji, kiedy są (w szkole lub placówce) członkowie danego związku. Stąd zmiana i odejście od poprzedniego brzmienia, a równocześnie uporządkowanie kwestii przedstawicielstwa związków zawodowych.</u>
<u xml:id="u-66.1" who="#PoselLechSprawka">Myślę, że tak skonstruowana poprawka przy okazji zlikwiduje przyczyny licznych konfliktów co do sposobu ustalania składu komisji konkursowej, a w ślad za tym unikniemy licznych procesów sądowych właśnie w sądach administracyjnych. Wydaje się, że jest to takie brzmienie, które realizuje te dwie idee. Po pierwsze – trzech przedstawicieli związków w rozumieniu ustawy o dialogu społecznym. A z drugiej strony, jeżeli szkoła lub placówka objęta jest terenem działania danego związku, danej organizacji związkowej – czy federacji, czy konfederacji – wtedy deleguje się przedstawiciela do komisji niezależnie od tego, czy w danej szkole i placówce są członkowie tego związku, czy też nie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-67.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czy jest głos przeciw? Pan poseł Brynkus. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#PoselJozefBrynkus">W moim przekonaniu, panie pośle Sprawka, po pierwsze nie wszystko da się załatwić sofistyką. Poprawka, którą państwo proponujecie, a pan jest głosem wnioskodawców, nie konsumuje idei z pierwotnego przedłożenia, bo idea, którą zaproponowaliście, była nielogiczna, sprzeczna z sobą, więc trudno, żeby tę ideę można było po prostu konsumować.</u>
<u xml:id="u-68.1" who="#PoselJozefBrynkus">Natomiast nie widzę powodów, żeby w skład komisji konkursowych wchodzili przedstawiciele związków zawodowych, którzy nie mają podstawowej organizacji związkowej na terenie danej placówki. To jest tak, że o funkcjonowaniu placówki oświatowej decydowaliby ludzie, którzy są całkowicie z zewnątrz; wystarczy, że jest jeden członek danej organizacji albo też organizacja ogólnopolska obejmuje działalnością związkową określoną placówkę. A więc rozwiązanie, które państwo proponujecie, jest w moim przekonaniu złym rozwiązaniem.</u>
<u xml:id="u-68.2" who="#PoselJozefBrynkus">My proponujemy inną poprawkę. To będzie następna poprawka. Oczywiście stanie się bezprzedmiotowa w sytuacji, kiedy tutaj nastąpi inne rozstrzygnięcie. Zgodnie z naszą poprawką w skład komisji konkursowej będą wchodzili przedstawiciele tych organizacji związkowych, które mają swoją organizację na terenie placówki oświatowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-69.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Głosujemy. Kto jest za przyjęciem poprawki, proponowanej przez pana posła Lecha Sprawkę? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Proszę o wynik.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#SekretarzKomisjiDariuszMyrcha">Za 22 głosy, przeciw 18 głosów i zero wstrzymujących się.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. Poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-71.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">W tej sytuacji poprawka nr 3 stała się bezprzedmiotowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#LegislatorUrszulaSek">Będzie zaopiniowana „odrzucić”.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Pan poseł Brynkus. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#PoselJozefBrynkus">Mam pytanie. Czy mogę zgłosić naszą poprawkę jako poprawkę mniejszości?</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#Gloszsali">Nie, nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#LegislatorUrszulaSek">Nie na tym etapie.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#PoselJozefBrynkus">Nie mogę. Dobrze. Dziękuję bardzo. Już nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">W takim razie przystępujemy do procedowania poprawki nr 6. Kto jest wnioskodawcą?</u>
<u xml:id="u-78.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Bardzo proszę, pan przewodniczący Piontkowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#PoselDariuszPiontkowski">Jest to naprawienie niewielkiego błędu czy omyłki w tekście zasadniczym, co wytknęło Biuro Analiz Sejmowych. Była to sprawa dotycząca rad pedagogicznych. Zostało zapisane, że dotyczy szkół, a należy dodać „lub placówce”. Dzięki temu obejmiemy nie tylko szkoły, ale także i placówki oświatowe. A więc zmiana polega tylko na dopisaniu „lub placówce”.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. Czy jest głos przeciw? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-80.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">W takim razie głosujemy. Kto jest za przyjęciem poprawki nr 6? Rozumiem, że pani minister zgadza się ze zgłoszoną poprawką.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#SekretarzstanuwMENMarzenaMachalek">Nie protestowałam.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Przepraszam, że nie prosiłem o zabranie głosu.</u>
<u xml:id="u-82.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czy ktoś jest przeciw poprawce? Czy ktoś się wstrzymał? Proszę o wynik.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#SekretarzKomisjiDariuszMyrcha">Za 38 głosów, zero przeciw i zero wstrzymujących się.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. Poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-84.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Poprawka nr 7. Czy jest sprzeciw wobec poprawki? Jest Biuro Legislacyjne, które ma coś przeciwko poprawce.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#LegislatorUrszulaSek">Nie, mamy uwagę typu adiustacyjnego. Jeśli państwo pozwolą, to po prostu dopiszemy datę ustawy – Prawa oświatowego i adres publikacyjny. Ponieważ jest to przepis przejściowy, trzeba też podać te dane.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czy jest zgoda Wysokiej Komisji? Dziękujemy bardzo.</u>
<u xml:id="u-86.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">W takim razie zakończyliśmy naszą pracę nad poprawkami.</u>
<u xml:id="u-86.2" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Pozostaje nam wybór posła sprawozdawcy. Bardzo proszę panią poseł o propozycję.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#PoselUrszulaRusecka">Bardzo proszę. Zgłaszam kandydaturę pana przewodniczącego Darka Piontkowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Nie dosłyszałem, przepraszam. Kogo pani proponuje?</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#PoselUrszulaRusecka">Pana posła Dariusza Piontkowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Pana przewodniczącego. Czy jest sprzeciw wobec zgłoszonej kandydatury lub inna kandydatura? Rozumiem, że wybór został dokonany.</u>
<u xml:id="u-90.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Stwierdzam, że na tym porządek dzienny naszego dzisiejszego posiedzenia został wyczerpany. Być może zobaczymy się jutro. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>