text_structure.xml
29.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselMarzenaDorotaWrobel">Szanowni państwo, do napisania tego projektu ustawy skłoniło mnie pismo ze Związku Nauczycielstwa Polskiego. ZNP kilka miesięcy temu zwrócił uwagę na pewną sprzeczność przepisów, a właściwie na sytuację, w której może dochodzić do takiej sprzeczności interesów, która może zaważyć na wielu istotnych dla funkcjonowania państwa decyzjach.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselMarzenaDorotaWrobel">W wyniku przemyśleń, także dyskusji, która miała miejsce na posiedzeniu Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, mój klub zaproponował zmianę ustawy o systemie oświaty i wprowadzenie dwóch zapisów. Chcemy, by stanowiska kuratora i wicekuratora oświaty nie można było łączyć z mandatem radnego. Proponujemy również, by dla tych osób, które w dniu ogłoszenia ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty, pełniąc funkcję kuratora albo wicekuratora oświaty, sprawują jednocześnie mandat radnego, o którym mowa w art. 31 ust. 3, ustawa wchodziła w życie z dniem wygaśnięcia ich mandatu radnego w odpowiedniej radzie gminy, powiatu, sejmiku województwa lub z dniem odwołania z funkcji kuratora lub wicekuratora.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselMarzenaDorotaWrobel">Przewodniczący poseł Artur Bramora (niez.):</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PoselMarzenaDorotaWrobel">Przepraszam panią posłankę. Po raz ostatni proszę państwa o zaprzestanie rozmów, ewentualnie o opuszczenie sali. Mamy w tej sali chyba najgorszą akustykę w tym gmachu, w związku z tym szanujmy się nawzajem. Oddaję głos pani poseł.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PoselMarzenaDorotaWrobel">Uważamy, że wprowadzenie tego zakazu, łączenia stanowisk kuratora i wicekuratora z mandatem radnego, jest zasadne właśnie ze względu na to, że może dochodzić do sprzeczności interesów wynikających z ustawowych zadań nałożonych na osoby pełniące określone funkcje lub zagrożenie, że wypełnienie obowiązków na jednym z zajmowanych stanowisk będzie miało wpływ na decyzje podejmowane w związku z innym stanowiskiem lub urzędem.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PoselMarzenaDorotaWrobel">Jeśli idzie o egzemplifikację, to wystarczy sięgnąć do art. 31 ust. 1 ustawy o systemie oświaty i zobaczyć, jakie ma kompetencje kurator oświaty. Sprawuje on „nadzór pedagogiczny nad publicznymi i niepublicznymi szkołami i placówkami oraz placówkami doskonalenia nauczycieli, w tym nad niepublicznymi placówkami doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym, które znajdują się na obszarze danego województwa”. „Wydaje decyzje administracyjne w sprawach określonych w ustawie”. „Wykonuje zadania organu wyższego stopnia w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego: w stosunku do organów jednostek samorządu terytorialnego – w sprawach szkół publicznych, zakładanych i prowadzonych przez osoby prawne i fizyczne, oraz szkół i placówek niepublicznych, w stosunku do dyrektorów szkół – w sprawach z zakresu obowiązku szkolnego i obowiązku nauki oraz w sprawach skreślenia uczniów z listy uczniów”. „Realizuje politykę oświatową państwa, a także współdziała z organami jednostek samorządu terytorialnego w tworzeniu i realizowaniu odpowiednio regionalnej i lokalnej polityki oświatowej, zgodnych z polityką oświatową państwa”.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PoselMarzenaDorotaWrobel">Szanowni państwo, nie będę czytała wszystkich uprawnień i możliwości kuratora oświaty, ale już nawet te fragmenty zacytowane przeze mnie świadczą o tym, że może dochodzić i w praktyce bardzo często dochodzi do sytuacji, kiedy może zaistnieć konflikt interesów w momencie, kiedy kurator z jednej strony identyfikuje się ze swoją funkcją, a z drugiej strony siłą rzeczy, będąc radnym, musi się identyfikować z działaniami samorządu. Uważam, że jest to sytuacja kuriozalna i trzeba ją zmienić. Tym bardziej, że w prawie polskim tego typu zakazy są obecne. Dotyczą chociażby wojewody i wicewojewody. Kurator oświaty i jego zastępca bardzo często muszą zastępować wojewodę w określonych działaniach w odniesieniu do spraw związanych z funkcjonowaniem jednostek samorządu terytorialnego, a więc mamy tutaj czy będziemy mieć do czynienia z klasycznym konfliktem interesów. W związku z tym mój klub uważa, że trzeba tę sytuację prawną zmienić, by do takich zjawisk nie dochodziło.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PoselMarzenaDorotaWrobel">Myślę, że to jest projekt niekontrowersyjny, bo wtedy, kiedy słuchałam wcześniejszych dyskusji, doszłam do wniosku, że w zasadzie posłowie z różnych klubów zgadzają się co do kierunku merytorycznego. Myślę, że to nie jest projekt konfliktowy. Dziękuję za wszystkie opinie, które zostały wydane w odniesieniu do tego projektu. Są to opinie pozytywne. Myślę tutaj o opinii Biura Analiz Sejmowych, o opinii jednego z województw. Bardzo proszę państwa o to, by Komisje pozytywnie zaopiniowały ten projekt.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PoselMarzenaDorotaWrobel">Przewodniczący poseł Artur Bramora (niez.):</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PoselMarzenaDorotaWrobel">Dziękujemy pani posłance. Ze swojej strony powiem, że jako Komisje również jesteśmy wdzięczni posłom Solidarnej Polski za przygotowanie tego projektu. Przypomnę, że w tej sprawie przyjmowaliśmy dezyderat. Odpowiedź państwu jest znana. Takie zapewnienie ze strony pani posłanki padło, a w dniu dzisiejszym ono się urzeczywistniło i zrealizowało.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PoselMarzenaDorotaWrobel">Otwieram dyskusję. W pierwszej kolejności proszę o zabranie głosu panią minister Joannę Berdzik, podsekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, w celu przedstawienia stanowiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejJoannaBerdzik">Szanowni państwo przewodniczący, szanowni państwo, stanowisko rządu wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty jest obecnie przygotowywane, tak więc w tym momencie nie przedstawię go państwu. Mogę tylko i chciałabym przedstawić stanowisko Ministra Edukacji Narodowej, zresztą wielokrotnie w tej sprawie tutaj wyrażane, że my co do istoty uznajemy kierunek zmiany za właściwy. Jednak podkreślamy, że wprowadzenie tego zakazu łączenia funkcji kuratora i wicekuratora oświaty z wykonywaniem mandatu radnego powinno być rozważone w szerszym kontekście. Tu jesteśmy zgodni z BAS, że powinno to być rozwiązanie systemowe, które będzie obejmowało również inne stanowiska kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży, które podlegają wojewodzie. To wszystko. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejJoannaBerdzik">Przewodniczący poseł Artur Bramora (niez.):</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejJoannaBerdzik">Dziękuję. W pierwszej kolejności głos oddajemy posłom. Jeszcze jestem winny państwu jedną informację. Ta informacja to jest – jeszcze nieoficjalne – stanowisko Biura Legislacyjnego, które sugerowałoby, aby projekt został dopracowany podczas prac w podkomisji. Może zacznijmy od stanowiska BL i w następnej kolejności udzielę głosu posłom.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#LegislatorKrzysztofKarkowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Stanowisko BL jest podobne do stanowiska BAS i rządu. Też uważamy, że najlepiej by było, gdyby ten projekt był rozpatrywany w trochę szerszej perspektywie, dotycząc większej części administracji rządowej na terenie województwa.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#LegislatorKrzysztofKarkowski">Natomiast abstrahując już od tej tezy, to jeżeli chodzi o same zastrzeżenia legislacyjne, w opinii BL ta kwestia powinna być uregulowana nie w ustawie branżowej, czyli w ustawie o systemie oświaty, tylko w ustawach samorządowych, czyli ustawie o samorządzie gminnym, ustawie o samorządzie powiatowym i ustawie o samorządzie województwa, gdzie są tego typu przepisy już przewidziane. Tam są trzy punkty. Wydaje się, że należałoby dodać ewentualnie czwarty punkt.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#LegislatorKrzysztofKarkowski">Ponadto wydaje nam się, że mimo autopoprawki, która została zgłoszona do art. 2, cały czas te przepisy o wejściu w życie wymagają przeredagowania i innego legislacyjnego ujęcia. Tutaj też wymagana byłaby kolejna zmiana.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#LegislatorKrzysztofKarkowski">Reasumując, po takich zmianach legislacyjnych to już nie byłaby zmiana ustawy o systemie oświaty, tylko zmiana ustaw o samorządzie gminnym, powiatowym i wojewódzkim. To byłyby dosyć poważne zmiany legislacyjne, ale – oczywiście – merytorycznie projekt nie uległby żadnej zmianie. Dlatego też uważamy, że aby takich zmian dokonać, należałoby spokojnie zastanowić się w podkomisji, wspólnie także z rządem czy z organizacjami samorządowymi. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#LegislatorKrzysztofKarkowski">Przewodniczący poseł Artur Bramora (niez.):</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#LegislatorKrzysztofKarkowski">Dziękuję bardzo. W pierwszej kolejności głos oddaję pani przewodniczącej Kopaczewskiej. W następnej kolejności pani posłanka Wróbel i pan poseł Ostrowski. Pani przewodnicząca Kopaczewska.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselDomicelaKopaczewska">Dziękuję bardzo. Co do meritum sprawy wszyscy jesteśmy zgodni, że wymaga to uregulowania. Dwukrotne czy trzykrotne posiedzenia Komisji wskazują na to, że nasze głosy idą w tym samym kierunku. Po wypowiedzi mojego poprzednika chcę powiedzieć, żebyśmy rzeczywiście nie wylali dziecka z kąpielą, że jeśli chcemy to zrobić poprawnie, to musimy rzeczywiście popracować nad tym projektem, słusznym z założenia. Dlatego też proponuję, aby powołać wspólną podkomisję do rozpatrzenia tego projektu, składającą się z członków Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, żeby ten projekt przeanalizować tak, aby on rzeczywiście spełnił swoje zadanie. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselDomicelaKopaczewska">Przewodniczący poseł Artur Bramora (niez.):</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PoselDomicelaKopaczewska">Dziękuję. Pani posłanka Wróbel.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselMarzenaDorotaWrobel">Może zaczekam na opinię posła Ostrowskiego i dopiero później zabiorę głos.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PoselMarzenaDorotaWrobel">Przewodniczący poseł Artur Bramora (niez.):</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PoselMarzenaDorotaWrobel">Pan poseł Ostrowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselArturOstrowski">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje, popieram w całości ten projekt ustawy. Mój klub też zamierza złożyć taki projekt, który zakłada zakaz łączenia mandatu radnego z funkcją kuratora czy też wicekuratora oświaty. To jest zasadne. Jest wiele takich przykładów z Polski, które świadczą o tym, że łączyć mandatu radnego z funkcją kuratora się nie powinno.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselArturOstrowski">Zaskakuje mnie trochę stanowisko rządu w tej sprawie, bo rzecz jest oczywista, prosta i jasna. Tu nie widzę problemu z tym, żeby takie stanowisko rząd już dawno zajął. Tym bardziej, że to nie jest pierwsze posiedzenie Komisji w tej sprawie, bo przecież debatowaliśmy dosyć długo na ten temat, a rząd nie potrafi zająć konkretnego stanowiska – jak mówię – w dosyć prostej sprawie łączenia czy też niełączenia mandatu radnego z funkcją kuratora.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PoselArturOstrowski">Mam pytanie do pani minister. Czy ministerstwo już policzyło, ile jest takich przypadków w Polsce, gdzie kurator czy wicekurator oświaty jednocześnie jest radnym miasta, gminy, powiatu czy województwa? Do tej pory bowiem – chyba, że coś umknęło mojej uwadze – takich danych ministerstwo nie było w stanie przedstawić. Pytam więc, czy ministerstwo już policzyło. Nie wiem, czy to jest takie trudne zadanie do wykonania, ale mam nadzieję, że dzisiaj pani minister wie, ile jest takich przypadków. Jeśli pani minister… A pani minister już kiwa głową, że nie wie. No, to powiem szczerze. Czy ministerstwo w ogóle wie, co się dzieje z kuratorami oświaty, w kuratoriach oświaty? Jeśli nie jest w stanie policzyć takiego prostego rachunku, to co dopiero kontrola nad polską oświatą. To daje wiele do myślenia.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PoselArturOstrowski">W każdym bądź razie klub Sojuszu Lewicy Demokratycznej popiera to rozwiązanie i będzie głosował za jego przyjęciem, bo uważamy, że jest to rozwiązanie konieczne, za czym przemawiają pewne przykłady, m.in. z województwa lubelskiego, świadcząc o tym, że kurator oświaty nie powinien piastować mandatu radnego. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PoselArturOstrowski">Przewodniczący poseł Artur Bramora (niez.):</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PoselArturOstrowski">Dziękuję. Czy pani posłanka Wróbel teraz chciałaby zabrać głos czy oddamy głos pani minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselMarzenaDorotaWrobel">Tak, chciałabym zabrać głos. Bardzo dziękuję za te głosy. Natomiast obawiam się jednego, bo wszyscy tutaj się merytorycznie ze mną zgadzają – by wśród serdecznych przyjaciół psy zająca nie zjadły przypadkiem. Wszyscy się zgadzają, ale widzę różnicę, jeśli idzie o miejsca w systemie prawnym, gdzie ta zmiana powinna być wprowadzona.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PoselMarzenaDorotaWrobel">Proszę państwa, nie mam przemyśleń dotyczących innych stanowisk, których nie można by było łączyć z mandatem radnego, natomiast mam takie przemyślenia i pewność, że mandat radnego bezwzględnie nie powinien być łączony ani ze stanowiskiem kuratora, ani ze stanowiskiem wicekuratora.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PoselMarzenaDorotaWrobel">Co więcej, na poprzednim posiedzeniu Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży sugerowałam nawet, żeby ten projekt napisała strona rządowa po to, by to rozwiązanie przeszło. Natomiast dzisiaj mam takie niejasne wrażenie, że obiekcje dotyczące tego projektu są głównie związane z tym, że został on zgłoszony przez klub opozycyjny. No, wybaczcie państwo, ale takie mam wrażenie.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PoselMarzenaDorotaWrobel">Ta sprawa ciągnie się już pół roku. Od pół roku wiemy o tych sprzecznościach i nikt niczego nie zrobił. Godzę się na wszystkie zmiany, natomiast obawiam się jednego. Jeśli zaczniemy pracować nad inną podstawą prawną, obawiam się tego, że te prace będą po prostu przedłużały się w nieskończoność. No, i pytanie, czy do końca tej kadencji zdążymy z tym projektem.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PoselMarzenaDorotaWrobel">Podkreślam, że tu nie chodzi mi o jakieś ataki polityczne. Chodzi mi o zasypanie autentycznej luki prawnej, która ze względu na dobro wszystkich mieszkańców naszego kraju powinna być zasypana i tyle. Dlatego proszę jednak o dość szybkie procedowanie nad tym projektem.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#PoselMarzenaDorotaWrobel">Przewodniczący poseł Artur Bramora (niez.):</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#PoselMarzenaDorotaWrobel">Pani minister chce zabrać głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMENJoannaBerdzik">Chciałam ad vocem. Dzisiaj przedstawiałam tylko i wyłącznie opinię MEN. Natomiast stanowisko rządu jest w przygotowaniu i zostanie przedstawione we właściwym trybie. Chciałam tutaj jakby uspokoić tę sytuację.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PodsekretarzstanuwMENJoannaBerdzik">Przewodniczący poseł Artur Bramora (niez.):</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PodsekretarzstanuwMENJoannaBerdzik">Dziękuję pani minister. Ze swojej strony dodam, że nie do końca chciałbym postępować wbrew BL. Myślę, że możemy przyjąć taką dżentelmeńską umowę, że podkomisja będzie pracowała bardzo efektywnie i bardzo szybko, bo problem został zdiagnozowany przez Komisje już w grudniu. Inicjatorem przedstawienia tegoż problemu był ZNP. Solidarna Polska jako pierwsza złożyła ten projekt i tego sukcesu nikt temu ugrupowaniu już nie zabierze bez względu na to, kiedy efekty będą przyjęte jako konkretne regulacje prawne. Czy ktoś jeszcze chce zabrać głos w dyskusji? Oddaję głos panu prezesowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#WiceprezesZarzaduGlownegoZwiazkuNauczycielstwaPolskiegoKrzysztofBaszczynski">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, cieszy nas, że pani poseł Wróbel zajęła się tym – naszym zdaniem – problemem, który można było rozwiązać bardzo szybko. Tak naprawdę bowiem 6 grudnia, przeszło sześć miesięcy temu, przedstawiciel Ministra Administracji i Cyfryzacji powiedział, że są dwie drogi rozwiązania tego problemu. Jedna droga to jest właśnie poprzez zmianę ustaw, ale również jest inna droga, gdzie poprzez wojewodę można rozmawiać z kuratorem oświaty, żeby po prostu wybrał – albo jest kuratorem oświaty, albo jest radnym. Rozumiem, że przedstawiciel Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji jedynie sugerował pewne rozwiązanie, ale z tego, niestety, nikt nie skorzystał.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#WiceprezesZarzaduGlownegoZwiazkuNauczycielstwaPolskiegoKrzysztofBaszczynski">Natomiast, jak rozumiem, pani poseł Wróbel zaproponowała rozwiązanie, które zresztą sugerował też przedstawiciel MAiC, iż w tym procesie zmian ustawy można iść w rozwiązanie, które będzie zapisane w ustawie o samorządzie, ale również i w ustawie ustrojowej, więc to jest podpowiedź MAiC.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#WiceprezesZarzaduGlownegoZwiazkuNauczycielstwaPolskiegoKrzysztofBaszczynski">Przyznam szczerze, że – oczywiście – może mnie nie wypada nie rozumieć posłów, dlaczego właściwie obracamy się wszyscy w kółko. Problem istnieje. Problem został zdiagnozowany i potwierdzony przez wszystkich uczestników posiedzenia Komisji w dniu 6 grudnia. Natomiast przesyłanie prac do podkomisji oznacza, że… Przypuszczam, że kadencja się skończy, a to wraz z zakończeniem kadencji po prostu umrze śmiercią naturalną. Jeżeli mogę jeszcze pozwolić sobie na przypomnienie czegoś państwu posłom. Kiedy 16 kwietnia odbyło się drugie posiedzenie Komisji w tej samej sprawie, wtedy wiceminister administracji i cyfryzacji powiedziała, bo mam to tutaj w diariuszu, że rząd pracuje nad opinią dotyczącą projektu poselskiego. Rozumiem, że minęły bez mała dwa miesiące i rząd jeszcze nie wypracował bardzo prostego stanowiska.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#WiceprezesZarzaduGlownegoZwiazkuNauczycielstwaPolskiegoKrzysztofBaszczynski">Rozumiem również, że mówimy o problemie, który dotyczy ustroju szkolnego i systemu szkolnego oraz pewnych zadań kuratora, które są wprost zdefiniowane w ustawie o systemie oświaty. To, co zresztą zauważyła pani poseł Wróbel. Są rzeczy, które bez wątpienia kolidują z tym, co dzisiaj mamy. Efekty tego są, oczywiście, bardzo przykre. Dotyczą nie tylko województwa lubelskiego, ale podobnie jest w województwie podlaskim, podobnie jest w województwie świętokrzyskim. Wobec tego ile musi się jeszcze rzeczy wydarzyć, żeby Parlament podjął – przepraszam za to sformułowanie – męską decyzję? My bardzo jeszcze raz pani poseł dziękujemy, tylko prosimy, żeby rzeczywiście jak najszybciej procedować nad bardzo, bardzo prostą sprawą.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#WiceprezesZarzaduGlownegoZwiazkuNauczycielstwaPolskiegoKrzysztofBaszczynski">I jeszcze jedno zdanie. Nie za bardzo rozumiem Ministra Edukacji Narodowej, który mówi, że oczekuje na projekt, który będzie ujęty w nieco szerszym kontekście. Minister Edukacji Narodowej przede wszystkim powinien być zainteresowany tym, co dzieje się na poletku nazywanym oświatą i wychowaniem. Tutaj jakby ta rzecz jest dla nas niejasna. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#WiceprezesZarzaduGlownegoZwiazkuNauczycielstwaPolskiegoKrzysztofBaszczynski">Przewodniczący poseł Artur Bramora (niez.):</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#WiceprezesZarzaduGlownegoZwiazkuNauczycielstwaPolskiegoKrzysztofBaszczynski">Dziękuję. O głos jeszcze poprosiła pani przewodnicząca Rozpondek. Oddaję głos pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselHalinaRozpondek">Szanowni państwo, wcale ta sprawa nie jest taka prosta jak pan przedstawił. Nie ma takiej możliwości absolutnie w polskim prawie, żeby wojewoda kazał kuratorowi wybierać. Nie ma. Tylko na podstawie przepisów prawnych, które chcielibyśmy też ustanowić, można taką decyzję podjąć. Na szczęście, wojewoda takich uprawnień nie ma, bo mógłby niebezpiecznie z nich korzystać.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselHalinaRozpondek">I jeszcze jedna sprawa. Mianowicie kurator to jest stanowisko w administracji publicznej, szeroko pojętej. No, i też jest pytanie. Stąd potrzeba powołania podkomisji, żeby sobie pewne sprawy rozstrzygnąć. Pytanie: Czy tylko kuratorowi, czy wszystkim ważnym stanowiskom kierowniczym w administracji publicznej? Proszę więc pozwolić…</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PoselHalinaRozpondek">Podkomisja pracuje zazwyczaj bardzo szybko i bardzo sprawnie. Nie nasza wina, że ten projekt taką długą drogę przechodził. My to rozstrzygniemy, bo – tak, jak pan powiedział – to powinno się znaleźć w ustawie ustrojowej, ale ustrojową ustawą jest ustawa o samorządzie gminnym a nie ustawa o systemie oświaty. Stąd zmiany w tej ustawie. Prawnicy nam w tym pomogą i rzeczywiście stworzymy taki projekt, który będzie rozwiązywał sprawę, ale jednocześnie będzie zgodny z prawem i z konstytucją.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PoselHalinaRozpondek">Przewodniczący poseł Artur Bramora (niez.):</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PoselHalinaRozpondek">Dziękuję. Pan prezes Baszczyński.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WiceprezesZGZNPKrzysztofBaszczynski">Pani przewodnicząca, to nie jest, broń Boże, głos polemiczny. Jedynie cytowałem przedstawiciela MAiC. To on nazwał ustawą ustrojową ustawę o systemie oświaty, natomiast nie zakwalifikował do ustawy ustrojowej ustawy o samorządzie. Przecież to wszystko jest w diariuszu.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#WiceprezesZGZNPKrzysztofBaszczynski">Natomiast może zostałem źle zrozumiany. Wiem, że wojewoda nie może nakazać kuratorowi rezygnacji z funkcji radnego. To przedstawiciel MAiC sugerował, że w drodze rozmowy może się coś takiego odbyć. Na zasadzie zasugerowania, a nie zobowiązania, bo wiadomo, że na to, na szczęście, prawo nie pozwala, jak pani przewodnicząca powiedziała.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#WiceprezesZGZNPKrzysztofBaszczynski">Przewodniczący poseł Artur Bramora (niez.):</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#WiceprezesZGZNPKrzysztofBaszczynski">Dziękuję bardzo. Zamykam dyskusję w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#WiceprezesZGZNPKrzysztofBaszczynski">Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania projektu ustawy z druku nr 1384.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#WiceprezesZGZNPKrzysztofBaszczynski">Stwierdzam ponadto, że nie zgłoszono wniosku o przeprowadzenie wysłuchania publicznego.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#WiceprezesZGZNPKrzysztofBaszczynski">W związku z tym przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy z druku nr 1384. W imieniu prezydiów Komisji zgłaszam w tym momencie wniosek o powołanie podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia tego projektu w składzie 11 posłów. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu wobec mojego wniosku, uznam wniosek za przyjęty. Nie słyszę. Tak, pani posłanko?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselMarzenaDorotaWrobel">Mam jedno pytanie. Rozumiem, że podkomisja zbierze się po to, by pracować nad de facto innym projektem, czyli nie projektem dotyczącym zmiany ustawy o systemie oświaty, tylko zmiany ustawy o samorządzie gminnym. W związku z tym nie wiem, czy może dojść na tym etapie do zmiany podstawy prawnej.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PoselMarzenaDorotaWrobel">Przewodniczący poseł Artur Bramora (niez.):</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PoselMarzenaDorotaWrobel">Pani posłanko, będziemy pracować nad projektem, o którym dzisiaj rozmawiamy. Zdajmy się tutaj na doświadczenie BL. Na pewno wypracujemy taki kompromis w tym projekcie, że sprawa będzie jednoznacznie załatwiona przez dobre prawo. Oddaję głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#LegislatorMariaIwaszkiewicz">BL uważa, że w stosunku do tego obecnego projektu, przedstawionego przez panią poseł, również można rozpatrzeć taką koncepcję. Mogłaby to być ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie ustawy o samorządzie gminnym itd. czy o zmianie niektórych innych ustaw. Oprócz zmiany w ustawie o systemie oświaty, również zawarlibyśmy analogiczne zmiany w ustawach samorządowych. No i, oczywiście, przeredagowując odpowiednio art. 2 o wejściu w życie, tak żeby był odpowiedni przepis przejściowy do kuratorów i wicekuratorów, którzy w momencie wejścia w życie ustawy sprawują swoją funkcję.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#LegislatorMariaIwaszkiewicz">Przewodniczący poseł Artur Bramora (niez.):</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#LegislatorMariaIwaszkiewicz">Dziękuję przedstawicielowi BL. Sprzeciwu nie słyszałem. Przyjęliśmy powołanie podkomisji nadzwyczajnej. Proszę o wskazanie posłów według następującego klucza: 5 posłów z Platformy Obywatelskiej, 2 posłów z Prawa i Sprawiedliwości, 1 poseł z SLD, 1 poseł z Polskiego Stronnictwa Ludowego, 1 poseł z Ruchu Palikota i 1 poseł z SP. Tak, oddaję głos pani przewodniczącej.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselDomicelaKopaczewska">W imieniu PO zgłaszam do prac w podkomisji panią poseł Małgorzatę Pępek, panią poseł Domicelę Kopaczewską, panią poseł Katarzynę Hall, pana posła Mirosława Plutę i panią poseł Halinę Rozpondek.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PoselDomicelaKopaczewska">Przewodniczący poseł Artur Bramora (niez.):</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PoselDomicelaKopaczewska">Dziękuję bardzo. W imieniu prezydium zgłaszam ze strony SP panią poseł Marzenę Wróbel. Czy pani poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselMarzenaDorotaWrobel">Tak, wyrażam zgodę. Mam tylko jedną wątpliwość, bo jestem jednocześnie przedstawicielem wnioskodawców. Nie wiem, czy mogę być… Mogę, tak? Jeśli tak, to zgadzam się.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PoselMarzenaDorotaWrobel">Przewodniczący poseł Artur Bramora (niez.):</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PoselMarzenaDorotaWrobel">Wiem, że mam zgłoszenie ze strony RP. Dotyczy ono posła Lewandowskiego. Czy poseł wyraża zgodę? Widzimy, że tak, więc pozostał nam jeszcze klub SLD.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselJacekCzerniak">Pan poseł Artur Ostrowski.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PoselJacekCzerniak">Przewodniczący poseł Artur Bramora (niez.):</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PoselJacekCzerniak">Dobrze. I przedstawiciele klubu parlamentarnego PiS.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselSlawomirKlosowski">Pani poseł Marzena Machałek i pan poseł Witold Czarnecki.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PoselSlawomirKlosowski">Przewodniczący poseł Artur Bramora (niez.):</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PoselSlawomirKlosowski">Dziękuję. Czy jest sprzeciw wobec przedstawionych kandydatur? Jeszcze PSL. Przepraszam najmocniej.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselZbigniewWlodkowski">Zgłaszam posła Henryka Smolarza.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PoselZbigniewWlodkowski">Przewodniczący poseł Artur Bramora (niez.):</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PoselZbigniewWlodkowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Czy jest sprzeciw wobec kandydatów? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#PoselZbigniewWlodkowski">Stwierdzam, że obradujące wspólnie Komisje powołały podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia projektu z druku nr 1384 w przedstawionym składzie. Proszę członków podkomisji o pozostanie na sali po zakończeniu obrad Komisji w celu ukonstytuowania się podkomisji.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#PoselZbigniewWlodkowski">Stwierdzam, że porządek dzienny posiedzenia został wyczerpany. Zamykam posiedzenie Komisji. Protokół z posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Dziękuję państwu.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>