text_structure.xml 41.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Otwieram posiedzenie Komisji. Dzisiejsze nasze posiedzenie będzie miało nieco inny charakter, nie charakter roboczy i administracyjny, a charakter wyjątkowy. Gościmy bowiem na dzisiejszym posiedzeniu delegację parlamentu Republiki Słowackiej, przedstawicieli Komisji Administracji Publicznej i Rozwoju Regionalnego. Na czele Komisji stoi pan Tibor Cabaj. Za chwilę oddam panu przewodniczącemu głos, aby przedstawił członków delegacji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Przedtem w kilku słowach przedstawię Komisję Samorządu Terytorialnego i Rozwoju Regionalnego. Nasza Komisja liczy 33 członków. Dzisiaj jesteśmy w nieco mniejszym składzie, a to ze względu na inne obowiązki poselskie, czyli pracę w innych komisjach sejmowych oraz pracę w swoich okręgach wyborczych. Posiedzenie Sejmu zaczyna się dzisiaj o godz. 15.00, więc przed południem odbywają się posiedzenia wielu komisji. Ponadto niektórych posłów zatrzymały obowiązki w okręgach wyborczych.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Przepraszam także za nieobecność posła Dawida Jackiewicza, przewodniczącego Komisji, ale właśnie dociera do Warszawy i spotka się z państwem podczas obiadu.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej jest jedną z 26 komisji, które pracują w polskim parlamencie. W ramach naszej Komisji działają dwie podkomisje – podkomisja ds. polityki regionalnej i podkomisja ds. finansów samorządowych.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej zajmuje się głównie pracą nad projektami ustaw, które dotyczą administracji publicznej, a przede wszystkim samorządowej. Drugi człon nazwy naszej Komisji, czyli polityka regionalna, nabiera coraz większego znaczenia ze względu na wejście Polski do Unii Europejskiej i z tym związane sprawy oraz na rosnącą rolę samorządu, głównie województwa.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Kilka słów na temat współpracy przygranicznej i Euroregionów powie za chwilę poseł Czesław Fiedorowicz.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">To jest taka syntetyczna informacja o naszej Komisji, bo wydaje mi się, że zdecydowanie przyjemniej będzie rozmawiać, kiedy będziemy mieli możliwość prowadzenia dialogu, wymiany opinii i zadawania pytań. Taka rozmowa, według mnie, będzie o wiele ciekawsza niż przekazywanie dalszych informacji na temat struktury parlamentu czy też struktury administracyjnej Polski.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Teraz proszę pana Tibora Cabaja o przedstawienie członków delegacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczacyKomisjiAdministracjiPublicznejiRozwojuRegionalnegoRadyNarodowejRepublikiSlowackiejTiborCabaj">Bardzo się cieszę, że możemy się spotkać z odpowiednią komisją polskiego parlamentu, ponieważ reprezentujemy Komisję Administracji Publicznej i Rozwoju Regionalnego Rady Narodowej, czyli parlamentu, Republiki Słowackiej. Nasza komisja zajmuje się sprawami związanymi z administracją publiczną, samorządami, polityką regionalną. Współpracujemy z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych oraz Ministerstwem Budownictwa i Rozwoju Regionalnego.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PrzewodniczacyKomisjiAdministracjiPublicznejiRozwojuRegionalnegoRadyNarodowejRepublikiSlowackiejTiborCabaj">Rada Narodowa, czyli parlament Republiki Słowackiej, jest parlamentem jednoizbowym, znacznie mniej licznym, bo tylko 150-osobowym. Nasza komisja składa się z 13 posłów reprezentujących wszystkie partie polityczne, które po ostatnich wyborach dostały się do parlamentu. W słowackim parlamencie działa 12 komisji, które odpowiadają poszczególnym ministerstwom. Ponadto działają komisje kontrolne, m.in. ds. bezpieczeństwa, wojska. Szczególną funkcję pełni Komisja ds. konfliktu interesów oraz Komisja ds. immunitetu.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PrzewodniczacyKomisjiAdministracjiPublicznejiRozwojuRegionalnegoRadyNarodowejRepublikiSlowackiejTiborCabaj">Nasi posłowie są posłami zawodowymi, choć nie ma żadnych formalnych przeszkód, aby nie mogli pełnić swoich funkcji zawodowych. Muszą tylko, ze względu na przepisy podatkowe, o tym fakcie poinformować władze parlamentu.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PrzewodniczacyKomisjiAdministracjiPublicznejiRozwojuRegionalnegoRadyNarodowejRepublikiSlowackiejTiborCabaj">A teraz przedstawię skład naszej delegacji. Pan Ivan Šaško jest zastępcą przewodniczącego komisji. Poza parlamentem jest burmistrzem miasta Twardoszyn. Jest posłem z województwa samorządowego żylińskiego i najbliżej ma do Polski. W parlamencie reprezentuje Słowacką Partię Narodową.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PrzewodniczacyKomisjiAdministracjiPublicznejiRozwojuRegionalnegoRadyNarodowejRepublikiSlowackiejTiborCabaj">Pan Janos Szigeti reprezentuje Partię Koalicji Węgierskiej. Jest wójtem gminy. W tej kadencji pracujemy z panem posłem w Komisji Administracji i Rozwoju Regionalnego, a w poprzedniej kadencji pracowaliśmy w Komisji Rolnictwa, Środowiska Naturalnego i Ochrony Przyrody. Mówię o tym, ponieważ nasza Komisja nie zajmuje się sprawami związanymi z rozwojem wsi, to leży w kompetencjach Komisji Rolnictwa, Środowiska Naturalnego i Ochrony Przyrody. Pan Janos Szigeti osiem lat był w koalicji, a teraz jest w opozycji.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PrzewodniczacyKomisjiAdministracjiPublicznejiRozwojuRegionalnegoRadyNarodowejRepublikiSlowackiejTiborCabaj">Pan Branislav Bačik jest byłym pracownikiem administracji państwowej na poziomie wojewódzkim. Reprezentuje rządową partię Kierunek – Socjaldemokracja, czyli partię, do której należy premier Robert Fico.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PrzewodniczacyKomisjiAdministracjiPublicznejiRozwojuRegionalnegoRadyNarodowejRepublikiSlowackiejTiborCabaj">Ja w tej chwili jestem w koalicji, ale już kilkakrotnie byłem w opozycji. Przez ostatnie 15 lat działam w Komisji Administracji Publicznej i Rozwoju Regionalnego. A do parlamentu dostałem jako pracownik urzędu miejskiego miasta Topolczany.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PrzewodniczacyKomisjiAdministracjiPublicznejiRozwojuRegionalnegoRadyNarodowejRepublikiSlowackiejTiborCabaj">Jest z nami pani dr Ivana Jalčova, która jest sekretarzem komisji. Zawsze podkreślam, że posłowie zmieniają się z kadencji na kadencję, ale sekretarze komisji pozostają ci sami, co pozwala zachować pełną wiedzę i zapewnić ciągłość prac komisji.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PrzewodniczacyKomisjiAdministracjiPublicznejiRozwojuRegionalnegoRadyNarodowejRepublikiSlowackiejTiborCabaj">Towarzyszą nam przedstawiciele Ambasady Republiki Słowackiej – Milan Koščo radca i Janka Plamenova III Sekretarz.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PrzewodniczacyKomisjiAdministracjiPublicznejiRozwojuRegionalnegoRadyNarodowejRepublikiSlowackiejTiborCabaj">W składzie komisji mamy 7 posłów koalicji i 6 posłów opozycji. W parlamencie ten stosunek wynosi 85 do 65 na rzecz koalicji. I na tym zakończę tę krótką informację na temat naszej komisji.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PrzewodniczacyKomisjiAdministracjiPublicznejiRozwojuRegionalnegoRadyNarodowejRepublikiSlowackiejTiborCabaj">Chcę poinformować, że 24 września tego roku organizujemy spotkanie 4-osobowych delegacji komisji zajmujących się sprawami administracji publicznej i rozwoju regionalnego parlamentów krajów należących do Grupy Wyszehradzkiej. Uważamy, że należy podjąć współpracę komisji parlamentarnych w ramach Grupy Wyszehradzkiej, bo po co każda z komisji ma wymyślać to samo od nowa, jeżeli dane rozwiązanie sprawdziło się gdzieś indziej.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PrzewodniczacyKomisjiAdministracjiPublicznejiRozwojuRegionalnegoRadyNarodowejRepublikiSlowackiejTiborCabaj">Mam nadzieję, że będziemy mieli jeszcze okazję porozmawiać o kompetencjach posłów polskiego parlamentu. Zapoznaliśmy się już z nimi w jakimś tam stopniu i dlatego polski system wydaje się nam interesujący. Chcielibyśmy pogłębić swoją wiedzę o prawach posłów, o ich kompetencjach wynikających z ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PrzewodniczacyKomisjiAdministracjiPublicznejiRozwojuRegionalnegoRadyNarodowejRepublikiSlowackiejTiborCabaj">Skoro będziemy pytać o kompetencje polskich posłów, to powiem kilka słów o kompetencjach słowackich posłów. Wynagrodzenie posła słowackiego równe jest trzykrotnej średniej krajowej. To wynagrodzenie jest opodatkowane jak wszystkie inne wynagrodzenia. Do niego dochodzi dieta poselska, która wynosi dla posłów okręgu bratysławskiego 70%, a dla pozostałych 80% podstawy. Te pieniądze są przeznaczone na pokrycie wszelkich kosztów związanych z pracą posła. Posłowie mają taki przywilej jak darmowy przejazd komunikacją miejską, ale chyba trudno byłoby znaleźć choć jednego posła, który by z tego przywileju korzystał, bo wszyscy poruszają się samochodami.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#PrzewodniczacyKomisjiAdministracjiPublicznejiRozwojuRegionalnegoRadyNarodowejRepublikiSlowackiejTiborCabaj">Parlament słowacki pracuje w sposób ciągły, z tym, że w praktyce wygląda to tak, że np. w ciągu ostatnich 6 miesięcy odbyło się 5 posiedzeń, które trwały po 2-3 tygodnie. Posiedzenia odbywają się od wtorku do piątku, natomiast poniedziałek przeznaczony jest na pracę w swoich partiach politycznych. W tygodniu poprzedzającym posiedzenie parlamentu spotykają się komisje prowadzące, które odpowiadają za zgłaszanie uwag do poszczególnych projektów ustaw.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#PrzewodniczacyKomisjiAdministracjiPublicznejiRozwojuRegionalnegoRadyNarodowejRepublikiSlowackiejTiborCabaj">Ustawy są przyjmowane w trzech czytaniach – pierwsze czytanie jest informacyjne, w drugim czytaniu jest miejsce na dokonywanie zmian i omawianie projektów w komisjach, a trzecie czytanie polega na przyjęciu ostatecznego brzmienia ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#PrzewodniczacyKomisjiAdministracjiPublicznejiRozwojuRegionalnegoRadyNarodowejRepublikiSlowackiejTiborCabaj">Do działań parlamentu należy także praca posłów, która obejmuje inne czynności niż obecność na posiedzeniach, czyli wyjazdy i spotkania z wyborcami. Słowacja jest jednym okręgiem wyborczym, posłów nie wybiera się w zależności od terenu, z którego pochodzą, w związku z tym słowaccy posłowie nie prowadzą pracy w swoich okręgach wyborczych, z których się wywodzą. To tyle, jeżeli chodzi o pracę parlamentu.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#PrzewodniczacyKomisjiAdministracjiPublicznejiRozwojuRegionalnegoRadyNarodowejRepublikiSlowackiejTiborCabaj">Nas interesuje praca polskich posłów związana z tematyką rozwoju regionalnego, ponieważ Słowacja jest na etapie poprzedzającym składanie wniosków do projektów ogłaszanych przez Ministerstwo Budownictwa i Rozwoju Regionalnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Pan przewodniczący sprowokował mnie jednak do tego, aby przekazać kilka informacji o polskim parlamencie.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Polski parlament jest dwuizbowy – izba niższa, czyli Sejm, liczy 460 posłów, izba wyższa, czyli Senat, liczy 100 senatorów. I choć z nazwy można byłoby sądzić, iż ważniejszy jest Senat, to posłom wydaje się, że Sejm pełni wiodącą rolę.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">W Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej reprezentowane są wszystkie opcje polityczne zasiadające w parlamencie. Zasiadają w niej posłowie Prawa i Sprawiedliwości, Samoobrony, Ligi Polskich Rodzin, czyli koalicji, która obecnie sprawuje władzę w Polsce, posiadając większość parlamentarną. Większość w polskim parlamencie oznacza powyżej 231 głosów.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Największą partią opozycyjną, także w Komisji, jest Platforma Obywatelska. Ja jestem zastępcą przewodniczącego Komisji i reprezentuję Platformę Obywatelską. Przewodniczącym Komisji jest poseł Dawid Jackiewicz, poseł Prawa i Sprawiedliwości.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">W polskim parlamencie także są trzy czytania. Pierwsze czytanie również jest czytaniem informacyjnym. W zależności od materii, której dotyczy ustawa, przekazuje się ją do odpowiedniej komisji, która pracuje nad projektem.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Projekt ustawy może być zgłoszony przez grupę posłów lub senatorów, czyli przez Sejm, Senat, a także przez prezydenta, rząd lub grupę obywateli, która, jeśli dobrze pamiętam, musi zebrać 500 tys. podpisów.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Kiedy komisja skończy pracę nad projektem, następuje drugie czytanie, w którym można zgłaszać poprawki. Następnie projekt wraca do komisji, która rekomenduje Sejmowi przyjęcie lub odrzucenie danej poprawki. W trzecim czytaniu odbywa się głosowanie Sejmu nad poprawkami i nad całością ustawy.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">W Słowacji w tym momencie kończy się procedura, u nas jeszcze nie, ponieważ ustawa uchwalona przez Sejm trafia do Senatu, który przygląda się efektowi pracy posłów i wnosi lub nie swoje poprawki. W zależności od tego, jak postępowały prace w Sejmie i od stanowiska rządu, Senat może wprowadzić odpowiednie korekty.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Ustawa powraca do Sejmu, komisja rozpatruje poprawki, przyjmując je lub nie, Sejm głosuje nad tymi poprawkami i ustawa trafia do prezydenta do podpisu.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Prezydent ma kilka możliwości – podpisać ustawę, zgłosić weto lub skierować ustawę do Trybunału Konstytucyjnego.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Posłowie pełnią swoją funkcję zawodowo lub społecznie. Posłowie zawodowi otrzymują wynagrodzenie, które kształtuje się na poziomie wynagrodzenia podsekretarza stanu w rządzie, i dietę. Posłowie społeczni otrzymują tylko dietę. Posłowie otrzymują także określone środki na prowadzenie biur poselskich w swoim okręgu wyborczym. Do przywilejów należy darmowy przejazd do i z Sejmu liniami lotniczymi lub koleją.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">To chyba w największym skrócie informacja o polskim parlamencie. Na pytania dotyczące Komisji będziemy jeszcze odpowiadać. Państwa komisja łączy pracę polskiej Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych z pracą naszej Komisji. My głównie zajmujemy się projektami ustaw, które dotyczą samorządu terytorialnego i, w coraz większym stopniu, polityki regionalnej.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Posłowie wybierani są według ordynacji proporcjonalnej, czyli z list partyjnych, a senatorowie według ordynacji większościowej. W zależności od okręgu może to być okręg jedno– lub kilkumandatowy.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Można powiedzieć, że polski parlament średnio pracuje przez dwa tygodnie w miesiącu, albo od wtorku do piątku, albo od środy do piątku. Tygodnie bez posiedzenia Sejmu przeznaczane są na wyjazd do okręgu wyborczego i na spotkania z wyborcami.</u>
          <u xml:id="u-3.14" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Jeśli będą dodatkowe pytania, postaramy się na wszystkie odpowiedzieć. Mam nadzieję, że członkowie delegacji odpowiedzą także na nasze pytania. A teraz proszę posła Czesława Fiedorowicza o omówienie współpracy Euroregionów.</u>
          <u xml:id="u-3.15" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Poseł Czesław Fiedorowicz (niez.):</u>
          <u xml:id="u-3.16" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Mam powiedzieć kilka słów o współpracy euroregionalnej, która jest częścią współpracy regionalnej. Polska, jak i Słowacja, rozpoczyna działania w ramach perspektywy finansowej 2007-2013 i musi być przygotowana do wykorzystania środków unijnych. Ustawą, która reguluje te kwestie, jest ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Ustawa ta wprowadziła w Polsce nowe instrumenty rozwoju regionalnego.</u>
          <u xml:id="u-3.17" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Polska podzielona jest na 16 województw. Po raz pierwszy w perspektywie finansowej 2007-2013 w Polsce będą realizowane programy operacyjne na poziomie województw, tzw. regionalne programy operacyjne. Z kwoty 59 mld euro na politykę regionalną przeznaczone jest około 15 mld euro, co stanowi bardzo istotną kwotę.</u>
          <u xml:id="u-3.18" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Novum w tym rozwiązaniu jest takie, że każdy z zarządów województwa musi bezpośrednio z Komisją Europejską uzgadniać własny program operacyjny. Wykorzystanie pozostałych środków – czy to z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, czy Europejskiego Funduszu Społecznego, czy też Funduszu Spójności – uzgadnia Ministerstwo Rozwoju Regionalnego z Komisją Europejską, a przeznaczane są one na pozostałe programy operacyjne. Polska złożyła wszystkie projekty programów operacyjnych dla wszystkich szczebli.</u>
          <u xml:id="u-3.19" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Spotkania posłów zawsze limitowane są czasem, więc sądzę, że w odpowiedziach będziemy uściślać te kwestie, które będą państwa interesowały.</u>
          <u xml:id="u-3.20" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Teraz chcę powiedzieć o programach, które łączą Polskę i Słowację. Program współpracy przygranicznej Polska-Słowacja zawiera się w ramach trzech euroregionów – Euroregion Karpacki, Euroregion Tatry i Euroregion Beskidy.</u>
          <u xml:id="u-3.21" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Wzdłuż granic Polski jest 15 euroregionów. Najstarszym euroregionem jest Euroregion Nysa, który powstał w 1991 r. Idąc od północy są to euroregiony: Bałtyk, Niemen, Puszcza Białowieska, Bug, Karpacki, Tatry, Beskidy, Śląsk Cieszyński, Silesia, Pradziad, Glacensis, Nysa, Sprewa-Nysa-Bóbr – polsko-niemiecki euroregion, którego jestem prezesem od 14 lat – Pro Europa-Viadrina i Pomerania.</u>
          <u xml:id="u-3.22" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Współpraca transgraniczna realizowana jest w ramach Celu III – Europejska Współpraca Terytorialna. Polska dla każdego z tych euroregionów ustala odrębne programy, a program współpracy przygranicznej polsko-słowackiej jest jednym z nich. Z całą pewnością środki przeznaczane na współpracę transgraniczną nie pokrywają wszystkich wydatków, ale transgraniczoność musimy rozumieć zawsze przez korzyść dla sąsiada.</u>
          <u xml:id="u-3.23" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Program współpracy Polska – Słowacja jest mimo wszystko programem zasobnym, bo przeznaczono na niego 157 mln euro na siedem najbliższych lat. Dla porównania powiem, że na program współpracy Polska-Ukraina-Białoruś, który obejmuje terytorium trzech województw Polski i dość znaczne obszary regionów przygranicznych Ukrainy i Białorusi, krajów, które nie są członkami Unii Europejskiej, Polska przeznacza 186 mln euro.</u>
          <u xml:id="u-3.24" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Dla realizacji programu współpracy Polska-Słowacja powołana została specjalna struktura, w której zapewniony jest udział wszystkich szczebli władzy po polskiej i słowackiej stronie na każdym poziomie, od wyboru projektów do oceny ich realizacji.</u>
          <u xml:id="u-3.25" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Kluczową rolę odgrywają trzy euroregiony – Karpacki, Tatry i Beskidy. Mój euroregion jest partnerskim dla Euroregionu Tatry, więc rozumiem istotę programów polsko-słowackich. Istotą tych programów będą trzy sfery wydatków. Jedna sfera to inwestycje dotyczące szeroko rozumianej infrastruktury w obszarze przygranicznym w ramach wszystkich priorytetów, które obie strony uzgodniły w programie operacyjnym, czyli poczynając od komunikacji, gospodarki, poprzez kulturę, ekologię, do sfery edukacji. Tradycyjnymi inwestycjami są przejścia graniczne, zwłaszcza te turystyczne, których wciąż jest za mało na granicy polsko-słowackiej, np. w Bieszczadach.</u>
          <u xml:id="u-3.26" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Druga sfera to projekty sieciowe, które są nowym rozwiązaniem w perspektywie finansowej 2007-2013, zarządzane bezpośrednio w euroregionach. Ich celem jest stworzenie trwałej sieci powiązań polsko-słowackich. Oczywiście, bez żadnych zagrożeń dla suwerenności któregokolwiek z państw. Projektem sieciowym mogą być dwie placówki kultury, oświaty czy turystyki, które prowadzą szeroki, wieloletni program transgraniczny.</u>
          <u xml:id="u-3.27" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Trzecia sfera to projekty międzyludzkie realizowane z tzw. Funduszu Mikroprojektów. Fundusz ten przeznaczony jest na realizację przedsięwzięć dotyczących zbliżania ludzi, spotykania się, porozumiewania, nawiązywania lepszych kontaktów międzyludzkich, budowania mostów między ludźmi.</u>
          <u xml:id="u-3.28" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Kończąc swoją wypowiedź, chcę powiedzieć, że pozytywnie oceniam decyzję Słowacji o przeznaczeniu aż 71 mln euro na program współpracy z Polską. Należy także podkreślić zgodę na tworzenie sieci wzajemnych powiązań na granicy polsko-słowackiej. Nadszedł już czas, by na granicę polsko-słowacką przenosić pewne rozwiązania, które na granicy polsko-niemieckiej już dawno udało się zrealizować. Przecież Słowacy są Słowianami tak jak Polacy.</u>
          <u xml:id="u-3.29" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Dziękuję za to krótkie omówienie współpracy euroregionów. Rzeczywiście, Polska musi pozyskać i wydać jak najwięcej środków unijnych. Chcemy się pochwalić, że część z tych pieniędzy wydamy na organizację „Euro 2012”. Jesteśmy z tego bardzo dumni, choć przed nami wielkie wyzwanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczacyKomisjiAdministracjiPublicznejiRozwojuRegionalnegoRNRSTiborCabaj">Współpraca euroregionów jest bardzo ważna, bo jesteśmy najbliższymi sąsiadami. W tej chwili nasza komisja pracuje nad projektami, ponieważ przyjęte zostało zobowiązanie, że Słowacja przystąpi do strefy euro z dniem 1 stycznia 2009 r.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PrzewodniczacyKomisjiAdministracjiPublicznejiRozwojuRegionalnegoRNRSTiborCabaj">Jak wcześniej wspominałem, nasza komisja zajmuje się także oceną projektów dotyczących administracji publicznej i samorządowej. Teraz omawiamy sprawę redukcji zatrudnienia w administracji publicznej. Przyjęto bowiem założenie, że liczba pracowników administracji publicznej powinna być obniżona o około 20%. Ponieważ uczestniczyłem przy wprowadzaniu poprzednich reform administracji, to mogę powiedzieć, że efektem każdej z nich jest zwiększenie liczby urzędników państwowych. Problem polega jednak na tym, że od 1 października przestaną działać urzędy wojewódzkie, pozostanie tylko pierwszy stopień administracji państwowej, czyli urzędy obwodowe, a organem nadrzędnym dla nich będzie bezpośrednio ministerstwo. Będzie to struktura jednostopniowa.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PrzewodniczacyKomisjiAdministracjiPublicznejiRozwojuRegionalnegoRNRSTiborCabaj">Mamy 8 województw, a oprócz tego 8 województw samorządowych, co sprawia, że struktury administracyjne powielają się. Dokonaliśmy więc przesunięcia kompetencji z administracji rządowej do administracji samorządowej, ponieważ taka struktura powodowała wiele zawirowań. Jeśli państwo nie radziło sobie z jakimś problemem, to przekazywało kompetencje do jego rozwiązania samorządom.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PrzewodniczacyKomisjiAdministracjiPublicznejiRozwojuRegionalnegoRNRSTiborCabaj">Problemem jest jeszcze to, że samorządy województw nie są nadrzędne wobec gmin. Gmin jest 1900, a gmin miejskich 137. Z tego 1500 gmin ma mniej niż 500 mieszkańców. Obecny rząd stworzył urząd pełnomocnika do spraw lokalnej administracji samorządowej. W ubiegłym miesiącu omawiano zadania pełnomocnika i nałożono na niego obowiązek przedstawienia do końca października projektu reformy administracji samorządowej. Wszystkie partie polityczne są świadome tego, co się dzieje, ale żadna nie wzięła na siebie odpowiedzialności za przeprowadzenie reformy administracji samorządowej.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PrzewodniczacyKomisjiAdministracjiPublicznejiRozwojuRegionalnegoRNRSTiborCabaj">To tylko gwoli uzupełnienia informacji. Jeśli chodzi o współpracę regionalną, to oddam głos deputowanemu Ivanowi Šaško.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PrzewodniczacyKomisjiAdministracjiPublicznejiRozwojuRegionalnegoRNRSTiborCabaj">Wiceprzewodniczący Komisji Administracji Publicznej i Rozwoju Regionalnego RN RS Ivan Šaško:</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PrzewodniczacyKomisjiAdministracjiPublicznejiRozwojuRegionalnegoRNRSTiborCabaj">Cieszę się, że się spotkaliśmy, ale uważam, że spotkania dotyczące spraw przygranicznych powinny odbywać się bliżej granicy, w Zakopanem lub na terenie Słowacji. Wydaje mi się, że w przyszłości takie spotkania będą potrzebne.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#PrzewodniczacyKomisjiAdministracjiPublicznejiRozwojuRegionalnegoRNRSTiborCabaj">Temat współpracy przygranicznej jest mi bardzo dobrze znany, bo jestem burmistrzem miasta graniczącego z Polską na terenie Euroregionu Tatry i byłem obecny przy tworzeniu tego euroregionu.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#PrzewodniczacyKomisjiAdministracjiPublicznejiRozwojuRegionalnegoRNRSTiborCabaj">Przyjechaliśmy do Polski, aby dowiedzieć się, jak pracuje polska administracja publiczna. Chcemy zapytać, czy obecna administracja publiczna działa dobrze, przeciętnie, a może źle?</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#PrzewodniczacyKomisjiAdministracjiPublicznejiRozwojuRegionalnegoRNRSTiborCabaj">Jak zrozumiałem, Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej zajmuje się sprawami administracji samorządowej i rozwojem regionalnym, a inna komisja zajmuje się administracją rządową. Chodzi więc o doprecyzowanie pojęcia „administracja publiczna”, bo to jest dość pojemne pojęcie.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#PrzewodniczacyKomisjiAdministracjiPublicznejiRozwojuRegionalnegoRNRSTiborCabaj">Wiceprzewodniczący Komisji Administracji Publicznej i Rozwoju Regionalnego RN RS Ivan Šaško:</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#PrzewodniczacyKomisjiAdministracjiPublicznejiRozwojuRegionalnegoRNRSTiborCabaj">Nie ma co wdawać się w dyskusję na temat pojęcia „administracja publiczna”, bo na ten temat można dyskutować przez kilka dni. Mnie interesuje odpowiedź na pytanie: jak funkcjonuje administracja publiczna z punktu widzenia absorpcji środków unijnych?</u>
          <u xml:id="u-4.12" who="#PrzewodniczacyKomisjiAdministracjiPublicznejiRozwojuRegionalnegoRNRSTiborCabaj">Chcielibyśmy się także zapoznać z ustawą o zasadach prowadzenia rozwoju regionalnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Definicja administracji publicznej jest w Polsce bardzo prosta, jest to administracja rządowa i samorządowa. Na ten temat nie musimy dyskutować kilka dni, ale na temat kompetencji i usytuowania tych administracji moglibyśmy debatować długo i bardzo zawzięcie. W zależności od tego, komu postawi się pytanie – posłowi koalicji czy posłowi opozycji – odpowiedź będzie inna. W związku z tym nie wyrokuję, jaki będzie ostateczny jej kształt, bo nadal dyskutujemy w polskim parlamencie na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Jeśli dobrze zrozumiałem, to w Słowacji zlikwidowane zostały województwa rządowe i pozostały tylko województwa samorządowe, gminy, miasta i obwody. To jest kierunek, który mi się podoba, ale zobaczymy czym się to wszystko skończy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselAnnaPaluch">Ja mieszkam 5 kilometrów od granicy polsko-słowackiej w Pieninach. Moje miasto współpracuje z powiatem twardoszyńskim. Doskonale znam Euroregion Tatry i uważam, że brak bariery kulturowej między naszymi krajami sprzyja współpracy. Dlatego formy współpracy na pograniczu są bardzo bogate i to nie tylko tej współpracy, o której była mowa, ale także współpracy kulturalnej.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselAnnaPaluch">Współpraca między naszymi krajami odbywa się nie tylko w ramach Euroregionu Tatry. Znakomita większość przygranicznych samorządów ma nawiązane dwustronne umowy o współpracy, dotyczy to zarówno powiatów przygranicznych, jak i miast przygranicznych. Miasto Kieżmark współpracuje z moim rodzinnym miastem, z Nowym Targiem, gdzie mam biuro poselskie. Wydaje się przewodniki, organizowane są wspólne imprezy, spotykają się strażacy, spotykają się szkoły, spotykają się zespoły, organizowane są festyny transgraniczne. A zatem współpraca jest bardzo dobra i rozwija się.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselAnnaPaluch">Zasadniczym problemem przez minione lata był brak pieniędzy. Jeśli porównamy ją ze współpracą na granicy polsko-niemieckiej, to tam zawsze przeznaczano na współpracę kilkakrotnie więcej środków niż na granicę polsko-słowacką. Chociaż często ta współpraca miała taki specyficzny charakter, bo po stronie słowackiej prowadzi ją administracja rządowa, a po polskiej strony prowadzą ją powiaty, od początku swego powstania w 1999 r., czyli administracja samorządowa. Ale to w niczym nikomu nie przeszkadzało.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PoselAnnaPaluch">Po polskiej stronie gminy, powiaty i województwa, czyli administracja samorządowa, spotykają się z administracją rządową na poziomie wojewódzkim, gdzie równolegle marszałek jest przedstawicielem administracji samorządowej, a wojewoda – administracji rządowej i każdy wykonuje swoje kompetencje. Natomiast szczeble administracji samorządowej są od siebie niezależne i każdy wykonuje swoje kompetencje. Pewien rodzaj szkół ma gmina, szkoły średnie ma powiat, wyższe szkoły artystyczne ma województwo. Oni są podzieleni kompetencjami i nie zależą od siebie. Sądzę, że doświadczenia ostatnich 10 lat upoważniają do stwierdzenia, że ta struktura nieźle funkcjonuje.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PoselAnnaPaluch">Jeśli odczuwacie potrzebę porozmawiania na ten temat, to zgadzam się, że dobrze byłoby spotkać się gdzieś przy granicy i porozmawiać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Jeśli chodzi o ocenę pracy administracji samorządowej, to chyba lepiej będzie jeśli porozmawiamy o tym przy kolacji w Zakopanem, bo dzisiaj moglibyśmy prowadzić bardzo interesującą, ale długą i ożywioną dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselDanutaJazlowiecka">Mimo wszystko chciałabym dokonać pewnej oceny pracy administracji publicznej zarówno samorządowej, jak i rządowej, w kontekście absorpcji środków. Wydaje mi się, że w pytaniu chodziło o środki unijne, z których Polska korzysta. Ta ocena opierać się będzie na doświadczeniach z roku 2004-2006, czyli z tych lat, kiedy faktycznie zaczęliśmy korzystać z funduszy strukturalnych.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselDanutaJazlowiecka">Przygotowując dokumenty programowe i zasady wykorzystywania funduszy europejskich w poprzedniej kadencji rządu podnieśliśmy sobie bardzo wysoko poprzeczkę i zaproponowaliśmy bardzo restrykcyjne zasady. To spowodowało, że w przypadku środków, które wykorzystywały regiony, tak naprawdę pojawił się dualizm zadań, tzn. podobne zadania wykonywał samorząd wojewódzki i urząd wojewódzki, czyli przedstawicielstwo rządu. Powodowało to, że wiele procedur niepotrzebnie wydłużało się, a wąskim gardłem okazały się procedury, które realizowane były w urzędach wojewódzkich.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselDanutaJazlowiecka">Ponieważ Polska korzystała zarówno ze środków przeznaczonych bezpośrednio do wydatkowania przez samorządy regionalne, jak i przez programy sektorowe, a więc administrację rządową, to możemy ocenić, że administracja rządowa nie nadążała z procedurami przyjętymi na początku, natomiast dosyć dobrze czuły się w tych działaniach samorządy, które bardzo elastycznie reagowały na różnego rodzaju sytuacje.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PoselDanutaJazlowiecka">Wydaje mi się, że olbrzymim sukcesem jest fakt, iż w sprawy związane z przygotowaniem projektów i wykorzystaniem funduszy europejskich włączeni byli młodzi ludzie, którzy bardzo szybko wszystkiego się uczyli. Niestety słabą stroną jest to, że w związku z niskimi płacami jakie mogła im zaoferować zarówno administracja rządowa, jak i samorządowa, mamy do czynienia z olbrzymią fluktuacją kadr.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PoselDanutaJazlowiecka">Na koniec powiem, że w tej chwili trwają ożywione spory między opozycją i koalicją na temat niezbędnych zmian procedur, aby te nowe, zmienione procedury pozwalały w większym stopniu wykorzystywać środki pomocowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselGrzegorzSkwierczynski">Jestem jednym z milionów Polaków, którzy w równym stopniu kochają Poprad, jak i Zakopane. Bardzo często jeżdżę w tamte strony. Wydaje mi się, że na dzisiejszym spotkaniu poruszyliśmy wiele ważnych tematów, ale taką kluczową kwestią, o której powinniśmy rozmawiać, jest powrót do idei, która nie tak dawno powstała, idei organizacji przez Polskę i Słowację światowej rangi imprezy sportowej w Zakopanem.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselGrzegorzSkwierczynski">Powinna nam przyświecać myśl, że będzie to najlepszy sposób, największa szansa na rozwój regionu po jednej i drugiej stronie Tatr. Warto byłoby, aby Polacy w polskim parlamencie, a Słowacy w swoim podjęli działania na rzecz realizacji tej idei. Może jedno z posiedzeń Komisji mogłoby się odbyć, może nie koniecznie na szczycie Rysów, bo to za wysoko, ale gdzieś między Zakopanem i miejscowością Štrbske Pleso. Na tym posiedzeniu moglibyśmy rozpocząć debatę na ten temat. Wszystkich gorąco do tego namawiam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Nie możemy przejść nad propozycją, aby komisje spotkały się gdzieś koło Zakopanego, obojętnie, bo padła ona już z obu stron. Prezydium naszej Komisji rozważy tę sugestię.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Wiceprzewodniczący Komisji Administracji Publicznej i Rozwoju Regionalnego RN RS Ivan Šaško:</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Przed wyjazdem na karteczce zapisałem sobie tematy, które miałem poruszyć w trakcie wizyty w Polsce. Jednym z tych tematów są właśnie zimowe igrzyska olimpijskie w Zakopanem. Byłem uczestnikiem tego spotkania, gdy Zakopane starało się o organizację olimpiady zimowej. Odbyło się wtedy posiedzenie wspólnego komitetu organizacyjnego w Zakopanem. Jutro jedziemy do Krakowa i kończymy wizytę w Zakopanem. Będziemy tam prowadzić rozmowy na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Słowacja już zrezygnowała z samodzielnego ubiegania się o organizację olimpiady, ale zapewne będzie wspierać Zakopane, bo to jest ogromna szansa dla regionu. Przy czym ta olimpiada nie musi się odbyć za 10 czy 15 lat, może się odbyć za 20 lub 30 lat. Chodzi tylko o to, żeby już dzisiaj zostało to postanowione. Apeluję do polskich posłów o skierowanie środków finansowych na projekty, które mają rozwijać infrastrukturę w tym regionie właśnie pod tym kątem.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Poseł Czesław Fiedorowicz (niez.):</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Jestem także członkiem Komisji Kultury Fizycznej i Sportu i uczestniczyłem w przygotowaniu oferty Zakopanego. Mam trzy generalne uwagi. Zakopane realizuje i będzie realizować kilka inwestycji ważnych dla sportów zimowych, czyli budowę skoczni, toru saneczkowego i tras biegowych. Z drugiej jednak strony Polska wspólnie z Ukrainą niespodziewanie stała się organizatorem Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej i uczciwie powiem, że do 2012 r. gros środków, bo niemal 80%, na sport zostanie przeznaczonych na budowę stadionów i infrastruktury piłkarskiej.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Ale wydaje mi się, że kluczową sprawą jest osiągnięcie porozumienia ze środowiskami ekologicznymi w Tatrach. Sądzę, że obecny burmistrz Zakopanego pan Janusz Majcher jest w nieco lepszej sytuacji, jeśli chodzi o umiejętność komunikowania się ze słynnymi skonfliktowanymi rodami zakopiańskimi. Ale nie należy zapominać o wywieraniu pewnego nacisku, o rozbudzaniu zainteresowania problemem akceptacji dla organizacji igrzysk, które realnie nie mają szansy odbyć się szybciej niż za jakieś 15 lat.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Powoli dobiega końca nasze oficjalne spotkanie, ale będziemy się jeszcze spotykać w mniej formalnych okolicznościach. Teraz więc pozwolę sobie samemu udzielić głosu.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Choć niezbyt często przyjmowałem delegacje jako przewodniczący komisji w poprzedniej kadencji, to nie przypominam sobie tak ożywionej i długiej dyskusji. Tak ciekawie, spontanicznie i rzeczowo potrafią rozmawiać ze sobą tylko dobrzy sąsiedzi.</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Jeszcze raz w imieniu Komisji chcę podziękować za odwiedziny w polskim parlamencie, za ciekawe spotkanie i wymianę doświadczeń. Rozmowy będziemy kontynuować przez cały dzień.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyKomisjiAdministracjiPublicznejiRozwojuRegionalnegoRNRSTiborCabaj">Chciałoby się powiedzieć: zdejmijmy marynarki, odłóżmy na bok protokół i rozmawiajmy jak zwykli ludzie, ale ponieważ po raz pierwszy spotykamy się na terenie polskiego parlamentu, to należało spotkać się w tak oficjalnych warunkach. Sądzę, że teraz będziemy mogli w mniej formalnych warunkach spotkać się i rozmawiać o wszystkich tych problemach, z którymi wy i my mamy do czynienia.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyKomisjiAdministracjiPublicznejiRozwojuRegionalnegoRNRSTiborCabaj">Już mówiłem o tym, że 24 września odbędzie się niedaleko Bratysławy spotkanie kilkuosobowych delegacji komisji czterech państw. To wrześniowe spotkanie będzie pierwsze, ale rozmawialiśmy już z posłami z Węgier i Czech i ustaliliśmy, że następne spotkanie zorganizują Czesi.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacyKomisjiAdministracjiPublicznejiRozwojuRegionalnegoRNRSTiborCabaj">Jeśli chodzi o spotkania w obszarze przygranicznym, to one także są w sferze naszego zainteresowania. To jest sprawa, którą powinni zapamiętać sekretarze naszych komisji, bo to będzie zadanie dla nich – zorganizowanie takiego spotkania w nieodległej przyszłości.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczacyKomisjiAdministracjiPublicznejiRozwojuRegionalnegoRNRSTiborCabaj">Sądzę, że mimo wielu poselskich obowiązków, znajdziemy czas na to, aby w nieformalnej atmosferze spotkać się i porozmawiać. Jeszcze raz dziękuję za to oficjalne spotkanie i wyrażam nadzieję na kolejne, już mniej oficjalne spotkania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Przypomniało mi się zasłyszane kiedyś powiedzenie, że przyjaźń jest jak wojna, łatwiej zacząć, trudniej skończyć. Mam nadzieję , że tak między nami będzie.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>