text_structure.xml
44.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Otwieram posiedzenie Komisji. Stwierdzam kworum oraz przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji wobec niewniesienia do niego zastrzeżeń. Porządek dzienny został państwu dostarczony na piśmie. Czy są do niego uwagi? Nie ma uwag. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuGrzegorzSchreiber">Niedawno podczas posiedzenia Komisji Kultury Fizycznej i Sportu prezentowaliśmy materiał dotyczący strategii rozwoju sportu do roku 2015. Wszelkie działania podejmowane przez Ministerstwo są powoli dostosowywane do priorytetów zadań określonych w strategii, tak aby w najbliższym czasie wszystkie materiały, które państwo będziecie otrzymywali, były zbieżne z zadaniami opisanymi w strategii. Prezentowany dziś materiał jest katalogiem najważniejszych zadań, które będzie realizowało Ministerstwo, zawartych w trzech zasadniczych dokumentach, a mianowicie: ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o sporcie kwalifikowanym, ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej oraz „Strategii rozwoju sportu w Polsce do roku 2015”.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuGrzegorzSchreiber">Głównym zadaniem departamentów zajmujących się wykonywaniem tych zadań na rok przed olimpiadą jest realizacja programów przygotowań reprezentacji Polski do udziału w letnich, a następnie zimowych igrzyskach olimpijskich, a także wszystkich programów realizujących przygotowania zawodników kadry narodowej do najważniejszych zawodów międzynarodowych, takich jak mistrzostwa Europy oraz mistrzostwa świata. Naszym celem jest systematyczne powiększanie dorobku medalowego naszych sportowców na poszczególnych zawodach. Materiał przedstawia wszystkie najważniejsze zadania.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuGrzegorzSchreiber">Z góry przepraszam za brak koordynacji w słownictwie. Postaramy się, aby następne materiały były tak napisane, aby była zachowana koordynacja słownictwa, z dokumentami wiodącymi, między innymi ze „Strategią rozwoju sportu w Polsce do roku 2015”. Mamy do czynienia z zadaniami, a nie z priorytetami, ponieważ priorytety mają większy zakres, a w materiałach mówimy o konkretnych zadaniach, które musimy wykonywać w ramach priorytetów.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#DyrektorDepartamentuSportuKwalifikowanegoMinisterstwaSportuTomaszMarcinkowski">Zaproponowany przez Komisję temat był niedawno omawiany, ponieważ w sierpniu ubiegłego roku mówiliśmy o priorytetach w zakresie upowszechniania sportu. Ten materiał w dużej mierze dotyczy „Strategii rozwoju sportu w Polsce do roku 2015”. Zgodnie z ustaleniami na posiedzeniach prezydium Komisji omawiamy działalność departamentu sportu kwalifikowanego i młodzieżowego oraz wszelkie zmiany wynikające z przepisów i propozycje zmian na lata 2007-2009. Jeżeli chodzi o hierarchię ważności tych zadań, najważniejszą kwestią będą wyniki naszych zawodników uzyskane podczas Igrzysk Olimpijskich. Jak państwo pamiętają, po Igrzyskach Olimpijskich w Atenach oceny były różne. Dlatego nasza działalność, która dąży do poprawy wyników sportowych w Igrzyskach Olimpijskich, dotyczy przede wszystkim uzyskania jak największej liczby kwalifikacji olimpijskich w roku 2007. Tym samym stwarzamy optymalne warunki dla naszych zawodników. Zostali oni włączeni do programu Pekin 2008, który rozpoczął się 1 stycznia 2007 roku. W związku z tym, że zostały zwiększone środki finansowe i Ministerstwo Sportu otrzymało 20 mln zł, staramy się jak najlepiej wykorzystać te pieniądze, abyśmy po kwalifikacjach olimpijskich mogli wystawić liczną i mocną reprezentację, a z Pekinu wracać w dobrych nastrojach. Rok 2008 będzie rokiem finałowych przygotowań, a po powrocie z Pekinu zostanie dokonana ocena oraz przedstawiona propozycja na następne lata. Jeżeli chodzi o program przygotowań olimpijskich Vancouver 2010, będzie on uruchomiony w 2008 roku. W maju bieżącego roku dokonamy oceny sezonu sportów zimowych. Chcę powiedzieć, że w tym roku nastąpiła poprawa wyników sportowych. Zyskujemy coraz więcej punktów. Jest to dobra prognoza przed uruchomieniem programu, który będzie rozpoczęty na dwa i pół roku przed Igrzyskami Olimpijskimi w Vancouver.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#DyrektorDepartamentuSportuKwalifikowanegoMinisterstwaSportuTomaszMarcinkowski">Drugim priorytetem jest realizacja programów przygotowań do udziału w Mistrzostwach Świata i Europy w dyscyplinach olimpijskich i nieolimpijskich. Jest to program zróżnicowany, dlatego pozwoliliśmy sobie zapisać go w dwóch podpunktach. W dyscyplinach olimpijskich stanowi to wsparcie przygotowań olimpijskich. Zawodnicy, którzy nie prezentują dostatecznej formy, aby stać się pełnoprawnymi członkami kadry olimpijskiej, uzupełniają ten program. Mają możliwość startu w pucharach Europy. Jak państwo ostatnio zauważyliście, w Mistrzostwach Europy nie startowali wszyscy zawodnicy z programu olimpijskiego. Brakowało braci Dołęgów, ale był to cel szkoleniowy i dlatego skład był uzupełniany przez zawodników realizujących program przygotowań do startów w Mistrzostwach Świata i Europy w ramach tak zwanego kalendarza związkowego.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#DyrektorDepartamentuSportuKwalifikowanegoMinisterstwaSportuTomaszMarcinkowski">Jeżeli chodzi o dyscypliny nieolimpijskie, kalendarz związkowy obejmuje wszelkie niezbędne elementy i stwarza możliwość startu zawodników w dyscyplinach nieolimpijskich w imprezach rangi mistrzowskiej. Program jest ograniczony tym, że Polskie Związki Sportowe nie mogą zatrudniać trenerów i osób współpracujących ze środków budżetowych, tylko wykorzystują własne środki bądź środki sponsorów.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#DyrektorDepartamentuSportuKwalifikowanegoMinisterstwaSportuTomaszMarcinkowski">W priorytecie trzecim realizujemy program Akademickich Centrów Szkolenia Sportowego. Jest to kontynuacja programu. Od 2007 roku rozszerzono w formie pilotażowej zakres zadań o szkolenie sportowe w wybranych grach zespołowych. Jak państwo pamiętają, wielokrotnie mówiliśmy o tym, że gry zespołowe w środowisku akademickim są niedoceniane. Mam nadzieję, że program uruchomiony w formie pilotażowej będziemy mogli rozwijać w przyszłości. Staramy się dofinansowywać działalność i starty zawodników zespołów akademickich w grach zespołowych, szczególnie w koszykówce i siatkówce. Te zespoły nie są sportowymi spółkami akcyjnymi, a w tym przypadku nie możemy udzielać dofinansowania.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#DyrektorDepartamentuSportuKwalifikowanegoMinisterstwaSportuTomaszMarcinkowski">Istotną kwestią jest organizacja imprez międzynarodowych w Polsce. Przykładem jest wybór Polski do organizacji Mistrzostw Europy w 2012 roku. W latach 2007-2009 pozyskaliśmy bardzo dużo imprez międzynarodowych o randze mistrzostw Europy oraz świata w randze juniorów i seniorów. Wśród nich należy wspomnieć o Mistrzostwach Europy w koszykówce i siatkówce w 2009 roku. W następnej kolejności będziemy starali się o Mistrzostwa Seniorów w judo. Tych imprez jest około 30 i są to imprezy rangi mistrzowskiej. Będą one organizowane w latach 2007-2009. Po uzyskaniu prawa do organizowania Mistrzostw Świata w konkurencjach klasycznych, Zakopane ponownie składa wniosek o organizację Mistrzostw Świata w roku 2013. Procedura już się rozpoczęła, w tej chwili prowadzone są uzgodnienia rządowe w celu poparcia tej inicjatywy. Jeżeli chodzi o imprezy rangi europejskiej, bardzo istotną kwestią jest organizacja IX Zimowego Olimpijskiego Festiwalu Młodzieży Europy 2009 Śląsk-Beskidy. 11 maja Ministerstwo będzie uczestniczyło w konferencji na ten temat. Jak państwo wiecie, wszelkie kwestie wynikające z infrastruktury niezbędnej do tej imprezy zostały omówione. Najważniejsza kwestia dotycząca skoczni w Szczyrku została już załatwiona. Bardzo ważną kwestią jest również start w uniwersjadach, zarówno zimowych, jak i letnich. Plan jest wspierany przez szkolenia w Akademickich Centrach Szkolenia Sportowego.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#DyrektorDepartamentuSportuKwalifikowanegoMinisterstwaSportuTomaszMarcinkowski">Priorytetem piątym jest dalsze szkolenie kadry wojewódzkiej młodzików i juniorów oraz organizacja eliminacji wojewódzkich do Ogólnopolskiej Olimpiady Młodzieży. Chcę poinformować, że w bieżącym roku zmniejszyliśmy kadrę młodzików, przesuwając akcent na finansowanie marszałkowskie. Uważamy, że straciliśmy dużą liczbę zawodników w układzie przejścia do juniora młodszego i juniora. Nie zmniejszyło to jednak sposobu finansowania, zakres finansowania jest taki sam, a dotyczy juniora młodszego i juniora. Jeżeli chodzi o program „Trener”, to staramy się realizować go w całości. Z systemu szkolenia młodzieżowego wynika, że liczba trenerów, która może korzystać z tego programu, jest w poszczególnych latach podobna. Chcę państwa poinformować, że ogłosiliśmy konkurs na organizację Ogólnopolskiej Olimpiady Młodzieży. Do 30 marca był czas na złożenie stosownej dokumentacji, 2 maja w trakcie otwarcia Ogólnopolskiej Olimpiady w Sportach Halowych zostaną ogłoszone wyniki. Do Ogólnopolskiej Olimpiady Zimowej zgłosiło się pięć województw. Piątym było województwo pomorskie, które zgłosiło się do organizacji tej olimpiady. Na swoim terenie chciało organizować trzy konkurencje, a resztę poza i dlatego niestety ten wniosek został negatywnie zaopiniowany. Jeżeli chodzi o olimpiady halowe oraz letnie, zgłosił się komplet 16 województw.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#DyrektorDepartamentuSportuKwalifikowanegoMinisterstwaSportuTomaszMarcinkowski">Jako priorytet szósty w dalszym ciągu realizowany jest program szkolenia młodzieży uzdolnionej w publicznych i niepublicznych szkołach mistrzostwa sportowego, w ośrodkach szkolenia sportowego młodzieży oraz gimnazjalnych i licealnych ośrodkach szkolenia w grach zespołowych. Taki materiał będzie prezentowany przez Ministerstwo Sportu 9 maja, jest on już przygotowany i do końca tygodnia będzie przesłany do Komisji. Realizujemy także program w gimnazjalnych i licealnych ośrodkach szklenia w grach zespołowych. Tutaj przede wszystkim przoduje piłka nożna. Mamy nadzieję że w niedługim czasie powstaną zespoły tych szkół, będzie to połączenie ośrodków gimnazjalnych z licealnymi. Pozwoli to zachować ciągłość szkolenia. Chcemy, aby młody zawodnik rozpoczynający swoją karierę sportową mógł mieć zapewnioną ciągłość szkoleniową. Nie chcemy, aby powtórzyła się sytuacja, gdzie zawodnicy w wieku młodzieżowca praktycznie tracili możliwość dalszego szkolenia sportowego. Przesuwamy finansowanie na wiek juniora i młodzieżowca w ramach środków z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej. Chcemy, aby te środki były wykorzystywane na zawodników w pełni ukształtowanych, aby można było doprowadzić do momentu, kiedy zostaną powołani do kadr narodowych, a w przyszłości do kadry olimpijskiej. W dalszym ciągu realizujemy szkolenie młodzieży uzdolnionej w środowisku wiejskim. Ten program jest realizowany, tak jak w zeszłym roku, w większej kwocie finansowej. Mamy nadzieję, że środki finansowe pozwolą na lepsze szkolenie dzieci i młodzieży. Tak jak państwo słyszeli na ostatnim posiedzeniu Komisji, wykonanie wpływów z Totalizatora Sportowego było 100% za pierwszy kwartał, także mam nadzieję że nie będzie problemów z pozyskiwaniem funduszy na szkolenia dzieci i młodzieży. Jeżeli chodzi o system współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży, jak wspomniałem wcześniej, 9 maja będzie on szczegółowo prezentowany. Ten program realizujemy w układzie Młodzieżowych Mistrzostw Polski, Mistrzostw Polski Juniorów i Juniorów Młodszych w powiązaniu z ogólną Olimpiadą Młodzieży. Co roku wydajemy szczegółową opinię, która stanowi istotny czynnik dla finansowania tego programu przez poszczególne wojewódzkie interdyscyplinarne zespoły lub Polskie Związki Sportowe.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#DyrektorDepartamentuSportuKwalifikowanegoMinisterstwaSportuTomaszMarcinkowski">Niezwykle ważną kwestią i różnicą wobec materiału prezentowanego we wrześniu ubiegłego roku jest realizacja celów zawartych w strategii. Jeżeli chodzi o podstawowy cel, który zawarty jest w priorytecie dziesiątym czyli, identyfikacja zasad i czynników koniecznych dla zapewnienia ciągłości szkolenia sportowego. Chcielibyśmy, aby dziecko, które rozpoczyna karierę sportową, miało możliwość jej kontynuacji. Chcemy, aby do roku 2010 identyfikacja zasad i czynników została zakończona. Minister do spraw sportu kwalifikowanego powołał zespół, który będzie poszczególne elementy strategii szczegółowo omawiał i przybliżał państwu oraz doprowadzał do ostatecznej realizacji.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#DyrektorDepartamentuSportuKwalifikowanegoMinisterstwaSportuTomaszMarcinkowski">Doskonalenie i rozszerzenie programu szkolenia sportowego młodzieży uzdolnionej sportowo to program, o którym już wcześniej wspomniałem. Najważniejsza kwestia to zachowanie piramidy szkoleniowej w każdym z regionów. Kwestia kadeta jest bardzo istotna i chcielibyśmy doprowadzić do tego, aby doszło do podpisania z samorządami wojewódzkimi porozumienia o współpracy w celu prowadzenia szkolenia dzieci i młodzieży. Na temat modyfikacji młodzieżowego systemu współzawodnictwa sportowego wspominałem już wcześniej. Jest to oceniane co roku i co roku wydajemy założenia tego systemu. Mam nadzieję, że wspólnie z Polską Federacją Sportu Młodzieżowego i Komisją Kultury Fizycznej i Sportu będziemy mogli doprowadzić do sytuacji, aby cały system współzawodnictwa i regulaminy był zachowany.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#DyrektorDepartamentuSportuKwalifikowanegoMinisterstwaSportuTomaszMarcinkowski">Jeżeli chodzi o sport kwalifikowany, ten proces został już praktycznie uruchomiony, dlatego że Ministerstwo Sportu zebrało wieloletnie programy przygotowań olimpijskich. Chcemy, aby w przeszłości dokumentacja szkoleniowa, dzięki której prowadzone są przygotowania olimpijskie, mogła ujrzeć światło dzienne i stać się przewodnikiem kadry trenerskiej.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#DyrektorDepartamentuSportuKwalifikowanegoMinisterstwaSportuTomaszMarcinkowski">Wspominałem państwu o realizacji programu dużych imprez sportowych, gdzie bardzo ważną kwestią jest prowadzenie szkoleń w celu pozyskania środków z Unii Europejskiej oraz prowadzenie działań logistycznych przybliżających możliwość skutecznego ubiegania się o organizację imprez sportowych w Polsce. Niezwykle istotną kwestią są działania inwestycyjne, a więc program rozwoju inwestycji strategicznych. Chcielibyśmy, aby te dyscypliny, w których występujemy o organizację wielkich imprez, były przygotowane w jak najlepszym stopniu.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#DyrektorDepartamentuSportuKwalifikowanegoMinisterstwaSportuTomaszMarcinkowski">Kolejną ważną kwestią jest doskonalenie systemu szkolenia w akademickich centrach szkolenia sportowego. W tej chwili przeprowadzamy przegląd działalności tych centrów od początku ich działania. 21 maja w Zarządzie Głównym odbędzie się konferencja podsumowująca te działania. Przede wszystkim będziemy chcieli określić skuteczność działania szkolenia w akademickich centrach szkolenia sportowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselBeataBublewicz">Trudno jest mówić o kolejności i ważności priorytetów, ponieważ droga do zdobycia oczekiwanych efektów w sporcie to system działań połączonych ze sobą, niezbędnych do ich osiągnięcia. Analizując i odnosząc się do przekazanej informacji przez przedstawicieli Ministerstwa na posiedzeniu Komisji 9 września ubiegłego roku o priorytetach w zakresie sportu kwalifikowanego i upowszechniania kultury fizycznej i sportu, jak również na podstawie analizy przedstawionej 14 lutego tego roku dotyczącej strategii rozwoju sportu do roku 2015, w której zostały zawarte priorytety i zadania, chciałabym zadać następujące pytania. Po pierwsze, priorytet organizacji Euro 2012 na pewno stał się najważniejszy dla sportu polskiego oraz całego kraju. Starając się o organizację Euro 2012 Ministerstwo określiło swoją rolę w tych działaniach. Wiadomo, że źródła finansowania budowy stadionów zostały w większości już określone. Jednak przygotowanie do mistrzostw to nie tylko budowa stadionów i pozostałej infrastruktury, ale także inne obowiązki i zadania z tego wynikające. Chcę zapytać, w jakim zakresie ministerstwo planuje swój udział w tych przygotowaniach? Czy może powstaną zespoły tematyczne realizujące określone zadania? Jeżeli tak, to jakie? Czy ministerstwo liczy się ze zwiększeniem wydatków w związku z przygotowaniami do euro? Czy programy i inwestycje, które są dofinansowywane z Funduszu Kultury Fizycznej nie stracą na wysokości tego dofinansowania? Jakie są prognozy w zakresie zabezpieczenia dochodów na Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej? Z uwagi na to, że ciągle występuje niepewność co do wysokości środków wpływających na Fundusz. Pan minister na jednym z posiedzeń Komisji powiedział, że występuje konieczność poszukiwania środków pozabudżetowych na finansowanie sportu, między innymi przez objęcie monopolem państwowym nowych gier, na przykład zakładów internetowych, wideoloterii i innych. Czy w tej kwestii zostały podjęte działa zmierzające do ich powstania i funkcjonowania?</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselBeataBublewicz">Jednym z ważniejszych zadań, które pozwolą na realizację priorytetów zarówno w sporcie kwalifikowanym, jak i powszechnym, jest troska o kadry szkoleniowe. Nie jest to nowy temat, pojawia się prawie w każdej sprawie dotyczącej sportu i efektów działalności sportowej od kilku lat. Trenerów jest coraz mniej i mają oni coraz mniejsze możliwości dokształcania i doskonalenia swoich umiejętności. Jeżeli są organizowane formy kształcenia i doskonalenia, to koszty uczestnictwa są zbyt wysokie. Status trenera nie jest do końca określony. W strategii w obszarze kształcenie i doskonalenie zawodowe ujęte są trzy zadania, a termin rozpoczęcia i realizacji tych zadań dotyczy roku 2007. Po pierwsze, jest to prowadzenie Akademii Trenerskiej; dokonanie wyboru uczelni ma nastąpić w trybie konkursowym. Po drugie, wdrażanie doskonalenia zawodowego w systemie licencji trenerskich, monitorowanie systemu dokształcania trenerów w Polskich Związkach Sportowych w powiązaniu z wydawaniem licencji trenerskich. Czy ruszyły procedury związane z realizacją wymienionych przeze mnie zadań?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Podstawowym celem tej informacji jest przyjrzenie się najważniejszym zadaniom, które resort ma realizować w obszarze sportu kwalifikowanego oraz w zakresie upowszechniania sportu do końca bieżącej kadencji parlamentu. Jak pan minister wspomniał, zestaw najważniejszych zadań został określony w najważniejszym dokumencie, czyli „strategia rozwoju sportu w Polsce do roku 2015”. Oczywiście strategia ma to do siebie, że jest dokumentem ogólnym, wskazującym główne cele i obszary działania państwa lub władz publicznych we współdziałaniu z podmiotami pozarządowymi. Ta informacja miała nam powiedzieć, co z tych najważniejszych celów do 2015 roku będzie realizowane w najbliższych dwóch latach. Jest to informacja o tym, co będzie robił departament, ale mniej o tym, co będzie robił minister. Na pierwszej stronie czytamy: „do najważniejszych celów Ministerstwa należy zaliczyć: stwarzanie właściwych warunków organizacyjno-prawnych dla rozwoju sportu kwalifikowanego w Polsce”. W dalszej części materiałów, moim zdaniem, nie ma wielu informacji. Jeżeli ktoś wskazuje taki najważniejszy cel, to znaczy, że chce tworzyć nowe lub kolejne rozwiązania formalnoprawne, które wzmacniają określone tendencje albo wprowadzają nowe rozwiązania. Po pierwsze, w materiale nie pokazano, nad jakimi dokumentami prawnymi regulującymi ten obszar trwają prace. Wiemy, że prace trwają nad ustawą o sporcie i innymi dokumentami tworzącymi podstawę prawną i organizacyjną funkcjonowania sportu. Chodzi tu również o system finansowania, czyli pozyskiwania środków pozabudżetowych i innych funduszy. Krótko mówiąc, akceptujemy stan obecny i w ramach stanu formalnoprawnego oraz uwarunkowań finansowych będziemy realizować przez departament sportu kwalifikowanego zadania. Brakuje tutaj wysiłku intelektualnego, jest to zbiór zadań, które są realizowane.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Kolejna rzecz, która jest bardzo istotna. W tym materiale brakuje upowszechniania sportu w społeczeństwie, a jest to najważniejsze. Państwo realizują określone zadania i gdyby były one zrealizowane, tak jak przedstawione są w materiale, to byłbym pełen podziwu. Ministerstwo w ramach strategii priorytety na najbliższe dwa lata będzie ogłaszało poszczególne zadania do realizacji za pomocą konkursów itp. Kolejna bardzo ważna sprawa. Wśród warunków techniczno-organizacyjnych, pan dyrektor wspomniał o tym, że przewiduje się porozumienie z marszałkami województw. Proszę dokonać refleksji i odpowiedzieć na pytanie. Za chwilę miną dwa lata funkcjonowania Ministerstwa. Co w tej sprawie zrobiło Ministerstwo, jeżeli chodzi o kontakt z samorządem? Jakie działania zostały podjęte? Ile razy minister spotkał się z marszałkami? Ile razy państwo zaprosiliście na spotkania konferencyjne dyrektorów departamentów oraz urzędów marszałkowskich? My możemy mieć złe informacje, ale ci, którzy byli na posiedzeniu wyjazdowym Komisji w Wielkopolsce,poinformowali nas, że takich zaproszeń do tej pory nie było. A byli tam samorządowcy, którym nie mam powodu nie wierzyć. Informuję pana, że ich zdaniem tego nie było. Proszę o odpowiedź, co w tej sprawie rząd zamierza zrobić. Wiadomo, że obecnie ⅔ środków na funkcjonowanie i rozpowszechnianie sportu wnosi samorząd. W związku z tym, skoro wiemy o tym, że strona samorządowa prowadzi inicjatywy, świadczy o tym liczba wniosków na różne ogłaszane konkursy, to trzeba zdecydowanie zintensyfikować kontakty z samorządem.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Brakuje w materiale kwestii dotyczących uwarunkowań formalnoprawnych funkcjonowania Polskich Związków Sportowych. Skoro z analizy wynika, że organy wewnętrzne Polskich Związków Sportowych nie spełniają funkcji kontrolnej i chcemy wprowadzać inne instrumenty, to trzeba o tym powiedzieć, że w ramach nadzoru będziemy wprowadzać profesjonalne metody kontrolowania środków publicznych poprzez badanie bilansów. Albo będziemy szukać nowych rozwiązań dotyczących sytuacji formalnoprawnych Polskich Związków Sportowych, tak aby miały one coraz lepszą pozycję, a nie tylko czuły, że państwo wchodzi do Polskich Związków Sportowych. Natomiast jeżeli chodzi o warunki do ich rozwoju, to brakuje aktywności. Można odnieść wrażanie, że partnerstwo w pewien sposób zostało zachwiane.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Ostatnia sprawa dotycząca przygotowań olimpijskich. Był zamiar zmiany podejścia do tego, że programy przygotowań olimpijskich się zazębiają, a państwo pokazujecie, sprawa dotyczy sportów zimowych, że tak nie jest. Co się dzieje w roku 2007? Czy kalendarz dotyczy tylko przygotowań do Mistrzostw Świata i Europy tylko w dyscyplinach olimpijskich? Myślę, że aby był sens funkcjonowania programów, to muszą być one ciągłe. Prowadzone z różną dynamiką, z różną liczbą osób uczestniczących w tym programie, ale muszą być one ciągłe. Po zakończeniu określonego programu, wchodzi następny, w którym ta część młodych ludzi, która współuczestniczyła w programach przechodzi do kolejnych etapów, ale program jest ciągle prowadzony. Natomiast państwo mówicie, że dopiero w 2008 roku zostanie uruchomiony program przygotowań olimpijskich, a teraz jest realizowany kalendarz związany z udziałem w Mistrzostwach Świata i Europy. Ale to nie jest to samo co warunki związane z realizacją programu przygotowań olimpijskich. Czy jest to zamierzenie celowe? Czy zawsze po igrzyskach olimpijskich będzie półtora roku przerwy i potem nowy program? Czy wynika to po prostu z braków środków finansowych?</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Poseł Czesław Fiedorowicz (niez.):</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Tematem naszego posiedzenia jest katalog priorytetów, ale wydaje mi się, że powinny być uwzględnione priorytety zmian legislacyjnych. Powinny one być jasno opisane w pierwszej części, co w związku z priorytetami, jakiego rodzaju inicjatywy ustawodawcze i inne zmiany zostaną wprowadzone i kiedy. Jest to główny punkt działalności naszej Komisji i musi być to opisane na tym etapie, zwłaszcza że pan minister na ostatnim posiedzeniu Komisji mówił o kilku projektach ustaw, które są w ostatniej fazie przygotowań. Wydaje mi się, że lepiej zapisać to w jednym dokumencie, ponieważ istotą priorytetów realizowanych przez rząd są środki prawne, a tymi środkami są bieżące zarządzanie i zmiany przepisów prawa. W materiałach znajduje się punkt, modyfikacja młodzieżowego systemu współzawodnictwa szkolnego, jeżeli coś chcemy zmienić, musimy wiedzieć co trzeba zmieniać.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Na drugiej stronie znajduje się pewien błąd. Napisane jest „Do najważniejszych celów Ministerstwa…”; wydaje mi się, że nie są to cele, lecz zadania. Wspomnę tylko o generalnych problemach, których tutaj nie ma, a które są bardzo ważne i wielokrotnie o nich mówiliśmy, jak również była zgoda na ich rozwiązanie. Nie ma nic na temat szkół sportowych. Wdaje mi się, że w systemie, o którym mówimy, powinno być to zawarte w tym katalogu. Została pominięta kwestia trenera i organizatora sportu, mówiliśmy o tym w kontekście patologii na terenach wiejskich. Moim zdaniem, w tym stanie rzeczy ważnym zadaniem jest pozyskiwanie nowych źródeł finansowych. Mówię tutaj o wprowadzeniu partnerstwa publiczno-prywatnego czy też środków Unii Europejskiej. One są równoważne dla innych bardzo wąskich spraw, jak finansowanie stypendiów dla członków olimpijskiej kadry narodowej. Jest to bardzo ważne, ale wąski fragment w stosunku do całości.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Nie wiem, dlaczego pomijamy pojęcie grup prozdrowotnych? Jeżeli mówimy o upowszechnianiu kultury fizycznej, to zapominamy o szerszym pojęciu, jakim jest ruch prozdrowotny. Mówiliśmy o tym wielokrotnie, jakie znaczenie ma popularyzacja aktywnych postaw, poprzez wywołanie mody na sport. Nawet jeżeli pan nie podziela naszego poglądu, to wydaje mi się, że sens naszych spotkań jest taki, żeby po blisko dwóch latach pracy w tym parlamencie zostało to zapisane w odpowiedni sposób, wsłuchując się w istotę wszystkich przedsięwzięć, które dotychczas podjęliśmy. Ostatnia kwestia dotyczy tych 10 priorytetów. Wydaje mi się, że trochę rozmijają się ze wstępem. Nie są w sposób spójny włączone do tego materiału. Warto byłoby popracować nad tym dokumentem, żeby był jeszcze lepszy, żeby dokument Ministerstwa Sportu był lepszy od pozostałych dokumentów w tym rządzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Wszystkie uwagi są bardzo ważne, zwłaszcza pod kątem największej imprezy w historii Polskiego sportu, która nas czeka. Musimy włożyć wielki wysiłek i na pewno wszystko będzie zrobione dobrze, aby ta impreza się odbyła.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselBoguslawWontor">Krążą różne informacje na temat zmiany i na temat obecnie funkcjonującego dyrektora departamentu sportu powszechnego. Mam nadzieję, że pan minister rozwieje wszelkie wątpliwości i zapewni, że jest to osoba kompetentna, która wywodzi się ze środowiska sportowego i zna się na sporcie. Mamy nadzieję, że to, że nie ma w tym materiale spraw związanych z upowszechnianiem sportu, nie wynika z tego, że departament pod jego kierownictwem nie był w stanie tego przygotować, tylko sprawiły to inne techniczne rzeczy.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PoselBoguslawWontor">Przechodząc konkretnie do materiału – w priorytecie nr 5 napisane jest: „Przewidywane jest przeprowadzenie modyfikacji umożliwiających współpracę w zakresie szkolenia prowadzonego przez wojewódzkie interdyscyplinarne stowarzyszenia sportowe i szkolenia centralnego prowadzonego przez polskie związki sportowe”. Czy mógłby pan dyrektor to rozwinąć? Na czym to polega? Czy większy akcent położyć na szkolenie centralne? Czy ma być to przesunięte do Polskich Związków Sportowych? Czy chodzi o to, żeby była lepsza współpraca między Polskimi Związkami, a tymi którzy prowadzą kadry? Jeżeli tak, to w jaki sposób to zrobić? Jest to bardzo słuszny problem i proszę o rozwinięcie tego tematu.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PoselBoguslawWontor">W następnym akapicie czytamy „opracowanie systemu stwarzającego możliwości powrotu kadr trenerskich do prowadzenia zajęć z młodzieżą”. Jest to także bardzo słuszna rzecz. Czy pan dyrektor mógłby powiedzieć, w jaki sposób to zrobimy, że będzie to dobrze funkcjonowało? Na następnej stronie możemy przeczytać: „proponowane jest podjęcie skutecznych działań zmierzających do zmian w systemie oceny i punktacji”, chodzi tutaj o współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży. Jeżeli jest to możliwe, to czy mógłbym usłyszeć, jakie działania miałyby być prowadzone, aby zmienić ten system?</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PoselBoguslawWontor">W punkcie dotyczącym doskonalenia i rozszerzenia programu szkolenia sportowego młodzieży uzdolnionej czytamy, że planuje się: „wdrożenie nowych rozwiązań organizacyjnych szkolenia najbardziej uzdolnionej sportowo i wyselekcjonowanej młodzieży, realizowanych pod bezpośrednim nadzorem Polskich Związków Sportowych”. Czy chodzi o poprawność relacji, o których wcześniej wspomniałem i jest to konkluzja pierwszej postawionej tezy? Czy chodzi tutaj o coś innego? Chciałbym także, aby pan dyrektor odpowiedział, co się kryje pod zdaniem: „dotychczasowy trend wzrostowy, dotyczący liczby sklasyfikowanych w systemie współzawodnictwa klubów, gmin i powiatów może zostać zintensyfikowany”. Nie do końca to rozumiem.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PoselBoguslawWontor">Odnosząc się do tego, co przedstawiał pan dyrektor, na temat trendu zwiększania szkolenia w starszych kategoriach. Uważam, że jest w tym jakiś sens i logika, ale wydaje mi się, że szkolenie w kategorii młodzika zostało zmniejszone przez to, że jest mniej środków na szkolenie dzieci i młodzieży uzdolnionej sportowo. Oczywiście zostały zachowane szkolenia na poziomie juniora młodszego i juniora kosztem młodzika, ale przez to, że tych środków jest mniej. Stawiamy sobie ważne zadania do zrealizowania, ale jest pytanie: czy będzie nam starczało na to środków finansowych? Jeśli będzie taki pęd i tendencja, że tych środków jest coraz mniej, to nie uda nam się tego zrealizować. Wybudować jeden obiekt mniej po to, żeby nie zawalił nam się system i szkolenia, to może nie jest najgorsze rozwiązanie. Po co nam obiekty, skoro nie będzie tam miał kto szkolić i ćwiczyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMSportuGrzegorzSchreiber">Rozpocznę od odpowiedzi na pytania pana posła Czesława Fiedorowicza. Uwaga zasadnicza dotyczyła konstrukcji materiału. Dochodzimy tutaj do pewnego kłopotu, który pojawia się dość często. Byłem przekonany, że udało nam się nawiązać właściwą relację z prezydium Komisji i nie będzie więcej tego typu kłopotów. Ale ten przykład pokazuje, że jeszcze zbyt mało pracy z naszej strony zostało wykonane, aby ta relacja była odpowiednia w 100%. Doszło do spotkania prezydium Komisji z przedstawicielami Ministerstwa. W tym spotkaniu uczestniczył pan dyrektor Tomasz Marcinkowski i prowadziliśmy analizę kolejnych punktów proponowanych w kolejnych porządkach posiedzeń Komisji. Jedną z tych propozycji był zapis, który mamy w obecnym porządku. Był to materiał omawiany kilka miesięcy wcześniej, w stosunku do naszego spotkania, i biorąc pod uwagę tak krótki czas, pojawiła się sugestia, aby zrezygnować z tego tematu. Prezydium Komisji podjęło decyzję, że utrzymujemy ten punkt, ale ma on dotyczyć wyłącznie działań departamentu sportu kwalifikowanego i młodzieżowego. Teraz mamy sytuację, że co innego pojawiło się na posiedzeniu prezydium, zapis nie uległ zmianie, ale uważaliśmy, że ustalenie w zakresie naszej pracy obowiązuje. Dlatego taka jest forma tego materiału. Wszystkie wątpliwości, które wyrażali panowie posłowie, są słuszne, ale jeżeli weźmiemy pod uwagę ustalenia, uzgodnione na posiedzeniu prezydium, to broniłbym tego materiału jako tego, który był oczekiwaniem Komisji. Dlatego w tym materiale nie ma szeregu rzeczy, które pojawiłyby się, gdybyśmy czytali wprost temat, ponieważ uznaliśmy że materiał ma precyzować prace tego departamentu. Komisja prosi o przesłanie materiałów z poszczególnych departamentów. Nie ma tutaj tematyki dotyczącej sportu powszechnego, ponieważ taka była wola ustalona na posiedzeniu prezydium Komisji. Dlatego ten materiał tylko odnosi się do pracy departamentu sportu kwalifikowanego i młodzieżowego, a nie ma żadnego związku ze zmianami personalnymi, które nastąpiły w składzie tego departamentu.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PodsekretarzstanuwMSportuGrzegorzSchreiber">Przygotowania do Euro 2012 zasadniczo muszą zmienić pewne nasze przygotowania, ale nie powinny one powodować, że dofinansowanie na inne dyscypliny sportu zostanie ograniczone kosztem Mistrzostw Europy. Będziemy robić wszystko, aby tak się nie stało, staramy się pozyskać większe środki i często podkreślamy ten wątek, że dążymy do zwiększenia udziału środków z Totalizatora, jak również z innych gier liczbowych. Te prace są prowadzone. Pojawiło się pytanie dotyczące relacji z marszałkami województw. Oczywiście możemy pytać, ile takich spotkań się odbyło i co z nich wynika. Ten wynik na chwilę obecną nie będzie zbyt wielki, ale wszyscy doskonale wiemy, w jakich okolicznościach pracowaliśmy w ubiegłym roku. Pamiętamy doskonale, że odbywały się wybory samorządowe i wiadomo, że relacje, które chcemy wypracować, muszą się odbyć z tymi, którzy zostali w wyborach jesiennych wybrani. Zależy nam na tym, aby nawiązać stosunki z nowymi władzami samorządowymi w skali całego kraju. To nie znaczy, że nic do tej pory nie było robione, ponieważ organizowany był cały zakres szkoleń i spotkań z samorządowcami. Ostanie spotkanie tego typu odbyło się w Poznaniu. To są robocze spotkania, na których prezentujemy zadania i pokazujemy, to w jaki sposób na tej współpracy nam zależy. Na te spotkania chcemy nałożyć relacje na wyższym szczeblu i doprowadzić do podpisania umów, o których wspomniał pan dyrektor Tomasz Marcinkowski. Będą one finalizowały prace robocze, które ciągle trwają. Nie jest tak, że nie ma kontaktu z samorządami. Owszem, mogą się zdarzyć przypadki, że do jednego czy dwóch województw jeszcze nie dotarliśmy. Wydaje mi się, że do większości województw dotarliśmy poprzez sejmik samorządowy lub urząd wojewódzki. To jest dopiero podstawa do tego, aby podjąć właściwe relacje z nowymi władzami sejmików wojewódzkich oraz podpisać z nimi umowy. Chcielibyśmy, aby nastąpiło to jak najszybciej.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#DyrektorDepartamentuSportuKwalifikowanegowMSportuTomaszMarcinkowski">W pierwszej kolejności chcę odpowiedzieć panu posłowi Bogusławowi Wontorowi. Jeżeli chodzi o współpracę w zakresie szkolenia prowadzonego przez wojewódzkie interdyscyplinarne stowarzyszenia sportowe i szkolenia centralnego – chodzi tutaj o poprawę współpracy, która jest niezbędna. Sami zauważamy, że niektóre Polskie Związki Sportowe nie zwracają uwagi na szkolenie wojewódzkie. Jest to w końcu rzesza naszych młodych sportowców, którymi należy się opiekować. Jest to kwestia zatwierdzania programów oraz pewnej koncepcji szkolenia. Nie może być to różnorodna koncepcja. Chodzi nam o lepszą współpracę, ponieważ tylko przez jednorodność działania możemy poprawić naszą współpracę na rzecz rozwoju sportu dzieci i młodzieży.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#DyrektorDepartamentuSportuKwalifikowanegowMSportuTomaszMarcinkowski">Kolejna kwestia, o której wspomniał pan poseł, to zmiany w systemie oceny i punktacji. Jest to kwestia podejścia do poszczególnych dyscyplin, które są w tym systemie. Jak pan wie, mieliśmy ostatnio problemy z Wielkopolską, a dokładniej – z wejściem do systemu samego karate. Dziś miałem przedstawić panu ministrowi propozycję, aby Polski Związek Karate wyszedł z systemu współzawodnictwa, ponieważ są ogromne różnice w podejściu pomiędzy Polskim Związkiem a Wojewódzkim Stowarzyszeniem. Jest to kwestia rozgrywania międzywojewódzkich mistrzostw młodzików, gdzie pojawiły się różne podejścia do finansowania. Chcemy, aby to był jeden program. W końcu Polski Związek ustala regulamin i był on opiniowany przez Polską Federację Sportu Młodzieżowego. Chcemy, aby w przyszłości Ogólnopolską Olimpiadę Młodzieży rozgrywać w dyscyplinach olimpijskich. Mam nadzieję, że uda nam się stworzyć igrzyska dla dyscyplin nieolimpijskich. Będzie to ta sama kwota pieniędzy, a w olimpiadzie młodzieży pozostawimy dyscypliny olimpijskie. Chcemy, aby dyscypliny, które są wiodące, miały możliwość współzawodnictwa w układzie krajowym.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#DyrektorDepartamentuSportuKwalifikowanegowMSportuTomaszMarcinkowski">Jeżeli chodzi o kategorię młodzika – rzeczywiście, zmniejszono liczbę przydziału tych miejsc dla młodzików szkolonych, również ze środków Ministerstwa Sportu. Te pieniądze nie zostały pomniejszone, natomiast zwiększyliśmy liczbę dni szkolenia dla gier zespołowych. Zwiększyliśmy liczbę zawodników oraz dni szkolenia w poszczególnych kategoriach wiekowych i to jest zasadnicza różnica. Z analiz wykonanych w poszczególnych latach widzieliśmy, że największą utratę zawodników mamy pomiędzy kadetem a juniorem młodszym. Za chwilę przedstawimy opracowanie, które dotyczyło roku 2005 i tego testu, zarówno w układzie doboru młodzieży, szkolenia wojewódzkiego, jak również przez Polskie Związki Sportowe. Widzimy, że nasza młodzież niestety nie spełnia warunków międzynarodowego testu sportowego. Wydaje mi się, że w większości ten dobór jest raczej przypadkowy, a nie celowy, tzn. bardzo chce, ale nie ma możliwości. Chcemy, aby ci trenerzy, którzy prowadzą szkolenia wojewódzkie, mieli w to wgląd. Mamy problem ze znikaniem zawodników, którzy zniechęcają się i zaprzestają trenować.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#DyrektorDepartamentuSportuKwalifikowanegowMSportuTomaszMarcinkowski">Jeżeli chodzi o program „Trener”, chcemy, aby ten program obejmował większą liczbę trenerów oraz żeby finansowanie z naszej strony było większe, tak aby oprócz nagród, które otrzymują trenerzy, móc dofinansować ich pracę z Ministerstwa Sportu. Pozostałe kwestie dotyczą współpracy naszego Ministerstwa z poszczególnymi jednostkami. Taka współpraca dobrze rozwija się z Ludowymi Zespołami Sportowymi w układzie szkolenia kadr instruktorskich w poszczególnych dyscyplinach sportu oraz możliwość wykorzystania środków z wojewódzkich urzędów pracy. Są to materiały, które są przygotowane i mam nadzieję, że poszczególne województwa przeznaczą znaczne środki finansowe po to, abyśmy mogli wyszkolić niezbędną liczbę instruktorów. Jak państwo pamiętają, w zeszłym roku zostało przeprowadzone spotkanie z rektorami wyższych uczelni i dziś, tak jak wtedy, tylko trzy akademie wychowania fizycznego złożyły akces i uzyskały pozwolenie na to, aby uruchomić kierunek sportu. Trenerzy sami się nie wychowają. Polskie Związki Sportowe przeprowadzają zbyt małą liczbę kursów trenerskich, natomiast AWF w dalszym ciągu nie szkolą trenerów, ponieważ nie mają takich uprawnień. Pierwszą akademią, która ten kierunek uruchomiła, jest AWF w Gdańsku. Z tego co się orientuję, pozostałe uczelnie nie uczyniły nic, aby powrócić do kierunku sport w ramach dydaktyki akademii wychowania fizycznego.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#DyrektorDepartamentuSportuKwalifikowanegowMSportuTomaszMarcinkowski">Jeżeli chodzi o progi prozdrowotne, to dotyczy departamentu sportu powszechnego, który realizował te tematy w roku poprzednim, jak również obecnie. Uruchomiono nowy program dotyczący zapobiegania otyłości. Jeżeli chodzi o sprawę zabezpieczenia funduszy, o które pytała pani poseł Beata Bublewicz, to wykonanie za pierwszy kwartał wynosi ponad 100%. A więc nie ma zagrożenia, jeżeli chodzi o Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej. Pierwszy kwartał pokazuje, że możemy wykorzystać środki, które mamy. Chcę jeszcze poinformować, że powstają gimnazjalne ośrodki szkolenia sportowego, o co występują Polskie Związki Sportowe. Dziś odbyło się spotkanie z przedstawicielem polskiego związku, abyśmy mogli stworzyć zespół i realizować kwestie zachowania ciągłości szkolenia sportowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselBoguslawWontor">Mam propozycję, żebyśmy wykreślili słowo „upowszechnianie”. Chcę, aby to było czytelne w kontekście tego, co omawialiśmy.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła informację Ministra Sportu wraz z poprawką zaproponowaną przez pana posła Bogusława Wontora. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Stwierdzam, że Komisja przyjęła informację Ministra Sportu.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Przystępujemy do punktu drugiego porządku dziennego – sprawy bieżące.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Poseł Czesław Fiedorowicz (niez.):</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Mam praktyczną uwagę, ponieważ jest planowane kolejne dodatkowe posiedzenie wyjazdowe. Jako poseł mogę tylko prosić o to, abyśmy pamiętali, że to także są posiedzenia Komisji. Jeżeli jedziemy jako Komisja, to jesteśmy oceniani i wielu znakomitych ludzi sportu na nas patrzy. W pewnym momencie na wyjazdowym posiedzeniu Komisji było tylko dwóch członków Komisji; zupełnie niepotrzebnie zyskujemy złą opinię.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Wszystkie usprawiedliwienia, które państwo przesłali, są uwzględnione, ale chciałbym, aby wszystkie posiedzenia wyjazdowe odbywały się w szerszym składzie.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>