text_structure.xml
38.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich obecnych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Porządek dzisiejszych obrad został państwu doręczony na piśmie. Czy ktoś z państwa ma uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Uznaję, że porządek obrad został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">W pierwszym punkcie porządku dzisiejszych obrad mamy informację o przebiegu dzisiejszej wizytacji. Zacznę od stwierdzenia, że kierownictwo Biura Ochrony Rządu nie pamięta, kiedy odbyła się poprzednia wizyta posłów lub komisji sejmowej. Dlatego uważam, że bardzo cenne jest to, iż doszło do tego spotkania, dzięki czemu posłowie mogli zobaczyć czym zajmuje się Biuro Ochrony Rządu. Mogliśmy poznać specyfikę tej służby, a także warunki, w jakich przebiega szkolenie funkcjonariuszy. W trakcie dzisiejszego pobytu w Raduczu zwiedziliśmy Ośrodek Szkolenia Biura Ochrony Rządu. Obejrzeliśmy pokaz działań prowadzonych przez funkcjonariuszy Biura Ochrony Rządu. Obejrzeliśmy teren, który zostanie wykorzystany do budowy nowego centrum szkolenia oraz obiektów socjalnych. Na tym terenie trzeba będzie podjąć inwestycje. Mam nadzieję, że przedstawiciele Biura Ochrony Rządu szerzej powiedzą o tym problemie w swojej prezentacji. Obejrzeliśmy także nieukończoną strzelnicę, która wymaga pewnych nakładów finansowych. Są one niezbędne, żeby w odpowiedni sposób wykorzystywać ten obiekt do szkolenia. Obiekt ten powinien spełnić warunki niezbędne do prowadzenia szkolenia, a także określone wymogi bezpieczeństwa. Byliśmy także na czynnej strzelnicy, gdzie mogliśmy zobaczyć działania prowadzone przez Biuro Ochrony Rządu, a także osobiście użyć broni wykorzystywanej na co dzień przez funkcjonariuszy Biura Ochrony Rządu. Tyle chciałem państwu powiedzieć tytułem informacji ogólnej. Taka informacja powinna znaleźć się w protokole z dzisiejszego posiedzenia Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Proponuję, żebyśmy przeszli do drugiego punktu porządku dzisiejszych obrad. Proszę przedstawicieli Biura Ochrony Rządu o przedstawienie przygotowanej prezentacji pokazującej specyfikę Biura Ochrony Rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SzefBiuraOchronyRzaduAndrzejPawlikowski">Chciałbym podziękować państwu za to, że znaleźli państwo czas na przyjazd do siedziby Biura Ochrony Rządu, a także za to, że chcą państwo zapoznać się ze specyfiką Biura Ochrony Rządu oraz z problemami, z którymi się borykamy. Z mojej wiedzy wynika, że jest to pierwsza w historii wizyta Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych w siedzibie Biura Ochrony Rządu. Mamy nadzieję, że ta wizyta będzie bardzo owocna. Za chwilę przekażę głos mojemu zastępcy do spraw logistyki, który przedstawi państwu informację o konkretnych problemach. Jednak najpierw przedstawimy prezentację multimedialną, w której pokażemy państwu Biuro Ochrony Rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#TomaszBialek">Chciałbym krótko pokazać państwu, czym zajmuje się Biuro Ochrony Rządu. Moją prezentację zacznę od krótkiego rysu historycznego. Chciałbym państwu pokazać, jakie są nasze korzenie i jaka jest nasza tradycja. Służby ochrony w Polsce zaczęły funkcjonować od 1924 r. Jednak na planszy podana została data 16 grudnia 1922 r. Data ta ma związek ze zdarzeniem, które zadecydowało o tym, że w naszym kraju potrzebne było utworzenie służb ochronnych. Mam na myśli zamach na prezydenta Gabriela Narutowicza. Prawdą jest, że w trakcie zamachu prezydentowi towarzyszyło dwóch adiutantów będących oficerami Wojska Polskiego. Jednak ich obecność miała w większym stopniu charakter kurtuazyjny niż ochronny. W trakcie zamachu adiutanci przebywali w pomieszczeniu usytuowanym obok miejsca, w którym dokonano zamachu. Była to przesłanka do powołania profesjonalnych służb ochronnych. W dniu 12 czerwca 1924 r. minister spraw wewnętrznych powołał Brygadę Ochronną, której zadaniem była ochrona głowy naszego państwa. Taki był początek służb ochronnych w Polsce. Mówiąc o historii należy wspomnieć o tym, że już nasz pierwszy król Bolesław Chrobry miał swoją drużynę przyboczną. Czytając kroniki Galla Anonima można dowiedzieć się, że pod Grunwaldem 50 wybranych żołnierzy zajmowało się ochroną króla Władysława Jagiełły, w celu zapewnienia mu bezpieczeństwa.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#TomaszBialek">Brygada Ochronna przez wiele lat wykonywała zadania ochronne. W 1944 r. Brygada Ochronna zmieniła się w Wydział Ochrony Rządu, a później w Departament Ochrony Rządu. Od 1956 r. funkcjonujemy jako Biuro Ochrony Rządu. Zawsze byliśmy usytuowani w strukturach Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. W chwili obecnej Biuro Ochrony Rządu funkcjonuje na podstawie ustawy o Biurze Ochrony Rządu z 16 marca 2001 r. Od momentu wejścia ustawy w życie nasi pracownicy stali się funkcjonariuszami. Wcześniej Biuro Ochrony Rządu było jednostką wojskową funkcjonującą w strukturze Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. Taka sytuacja utrzymywana była przez kilkanaście lat. W chwili obecnej Biuro Ochrony Rządu ochrania prezydenta, marszałka Sejmu, marszałka Senatu, premiera, wicepremierów, ministra spraw zagranicznych, ministra spraw wewnętrznych i administracji, byłych prezydentów, a także inne osoby ze względu na dobro państwa. O ochronie innych osób decyduje minister spraw wewnętrznych i administracji. Odpowiadamy także za ochronę wszystkich delegacji państw obcych, które przebywają na terenie Polski. Wyjątkiem są delegacje wojskowe, których ochroną zajmuje się Ministerstwo Obrony Narodowej. Istotnym elementem naszych działań jest ochrona polskich przedstawicielstw dyplomatycznych. W tej chwili jest to zadanie o charakterze newralgicznym zwłaszcza, jeśli chodzi o placówki dyplomatyczne w Bagdadzie, Kabulu i Algierze. Zagrożenie tych trzech placówek jest największe. W Bagdadzie kierownictwo placówki dyplomatycznej objęte jest także ochroną osobistą. Ochraniamy także obiekty i urządzenia o szczególnym znaczeniu ze względu na bezpieczeństwo państwa.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#TomaszBialek">Powiem teraz, w jaki sposób zorganizowana jest służba w Biurze Ochrony Rządu. Po przyjęciu do Biura Ochrony Rządu każdy funkcjonariusz odbywa trzyletnią służbę przygotowawczą. W tym czasie funkcjonariusz odbywa intensywne szkolenie. Jest także intensywnie sprawdzany, czy nadaje się do pełnienia służby w Biurze Ochrony Rządu. Po zakończeniu okresu przygotowawczego szef Biura Ochrony Rządu podejmuje na podstawie ocen zebranych przez funkcjonariusza decyzję o przeniesieniu funkcjonariusza do służby stałej. Dopiero po przejściu do służby stałej funkcjonariusz ma pełne prawa. Pełne obowiązki spoczywają na funkcjonariuszu od momentu przyjęcia do służby. Kandydatami do służby w Biurze Ochrony Rządu mogą być osoby mające nie mniej niż 18 lat i nie więcej niż 35 lat, posiadające co najmniej wykształcenie średnie. Jednak w chwili obecnej preferujemy ludzi, którzy mają wykształcenie wyższe. Jest oczywiste, że preferowane są niektóre kierunki studiów. Wiedza nabyta na studiach może być przydatna także w trakcie pracy. Interesują nas osoby z wykształceniem technicznym, a także humanistycznym i lingwistycznym. W tej chwili obowiązkowe jest zaliczenie testów psychologicznych. Musimy mieć pewność, że funkcjonariusz wykonujący niezwykle ważne zadania nadaje się do służby w Biurze Ochrony Rządu. Ponadto obowiązkowe są egzaminy sprawnościowe i badania lekarskie. Określone zostały pewne preferencje dla kandydatów. Kandydat powinien mieć nie mniej niż 180 cm wzrostu. W chwili obecnej niezwykle istotnym elementem jest znajomość języków obcych, a także wykształcenie wyższe i dodatkowe umiejętności. Wachlarz dodatkowych umiejętności jest bardzo szeroki. Mogą to być umiejętności związane z walką wręcz lub umiejętności z dziedziny techniki. Jeżeli ktoś ma czarny pas w judo i ukończył Akademię Wychowania Fizycznego lub studia psychologiczne, a na dodatek zna dwa języki obce, to nie musi mieć 180 cm wzrostu. Uznajemy, że posiada inne walory, które są przydatne w naszej służbie.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#TomaszBialek">Powiem teraz o kierunkach działań prowadzonych przez Biuro Ochrony Rządu. Pierwszym z nich jest rozpoznawanie i analiza zagrożeń. Na pewno pamiętają państwo, że zwróciłem uwagę na ten element w trakcie ćwiczeń taktycznych. W chwili obecnej coraz częściej spotykamy się z zagrożeniami terrorystycznymi. Takim zagrożeniom musimy przeciwdziałać. Prowadzone działania ochronne musimy dostosowywać do występujących zagrożeń. Jest oczywiste, że nie bierzemy pod uwagę jedynie zagrożeń terrorystycznych. Musimy brać pod uwagę także inne zagrożenia, np. związane z przestępczością kryminalną, a także inne zdarzenia, które nie są motywowane terroryzmem lub przestępczością kryminalną. Analizujemy wszelkie zagrożenia, które mogą wystąpić w praktyce. W procesie szkolenia taktycznego analizujemy wszelkie zamachy, do jakich doszło. W dniu dzisiejszym mieli państwo okazję obserwować nasze działania w przypadku ostrzału snajperskiego z budynku. Na ten element zwróciliśmy uwagę kilka lat temu, po zabójstwie premiera Serbii. Przeanalizowaliśmy ten zamach i wyciągnęliśmy odpowiednie wnioski. Szczególną uwagę zwróciliśmy na to, że do zamachu doszło na schodach kancelarii premiera w Belgradzie. Wejście do kancelarii wygląda dokładnie tak samo, jak wejście do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w Warszawie. Nieco inne jest jedynie otoczenie obu kancelarii. Z tego zamachu wyciągnęliśmy odpowiednie wnioski, które wykorzystujemy w prowadzonych działaniach ochronnych. Przeanalizowaliśmy zabójstwo minister spraw zagranicznych Szwecji pani Anny Lund, zabójstwo premiera Olofa Palme, a także premiera w Libanie. Wyciągnęliśmy odpowiednie wnioski. Jako przykład podam, że w wyniku tych analiz doszliśmy do wniosku, iż konieczne jest prowadzenie zabezpieczeń pirotechnicznych wykonywanych przed przejazdem ważnych osobistości. Na te zabezpieczenia musimy położyć duży nacisk. Musimy pogłębić możliwości wcześniejszego dokonywania takich zabezpieczeń. Dzięki temu praca ochrony bezpośredniej we współpracy z grupą wsparcia są ostatnim elementem prowadzonych działań. Taką współpracę mogli państwo obserwować w trakcie pokazu. Przy dobrym zabezpieczeniu nie ma konieczności podejmowania działań przez ochronę bezpośrednią, które są ostatnią zaporą. Dlatego kładziemy nacisk na wcześniejsze zabezpieczenia. Najbardziej istotne są działania, które pozwalają na uniknięcie wszelkich zagrożeń. Właśnie dlatego staramy się rozpoznać wszelkie możliwe zagrożenia i dokładnie je przeanalizować.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#TomaszBialek">Kolejnym kierunkiem naszych działań jest organizacja i zabezpieczenie wszelkiego rodzaju imprez, w których biorą udział ochraniane osoby. Wszelkie działania poprzedzone są długotrwałym planowaniem i przygotowaniem imprez, a także rozpoznaniem miejsc i osób, z którymi osoba ochraniana będzie miała do czynienia. W tym przypadku kładziemy duży nacisk na współpracę z innymi służbami, gdyż Biuro Ochrony Rządu nie posiada prawnych możliwości prowadzenia działań operacyjno-rozpoznawczych. Dlatego blisko współpracujemy z Policją i Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego, a także z Agencją Wywiadu oraz innymi służbami. Wszystkie działania prowadzone w kraju, a także za granicą, jeśli osoby ochraniane odbywają wizyty zagraniczne, poprzedzone są także analizami oraz zbieraniem informacji od innych służb. Chodzi o takie informacje, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo ochranianych osób.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#TomaszBialek">Następny kierunek naszych działań to zabezpieczenie miejsca czasowego pobytu. Mówiłem już wcześniej o tym, że działania w tym zakresie wymagają udziału wielu funkcjonariuszy. Sprawa ta nie ma bezpośredniego przełożenia na realizowane w dniu dzisiejszym ćwiczenia taktyczne. Mówiłem już wcześniej o tym, że w takim przypadku sprawdzane jest zabezpieczenie budynku, osoby, a także zabezpieczenie pirotechniczne. Robimy wszystko, co ma związek z bezpieczeństwem osoby ochranianej. Osoba ochraniana przybywając na miejsce czasowego pobytu lub spotkania przyjeżdża na teren, który został dokładnie sprawdzony i zabezpieczony. Staramy się, żeby zawsze tak było, chociaż nie zawsze jest to możliwe. Zdarza się, że osoba ochraniana bez zapowiedzenia uda się do miejsca, które nie było uwzględniane we wcześniejszych planach. W takim przypadku nie wszystko można sprawdzić. Wtedy główny ciężar ochrony spoczywa na ochronie bezpośredniej.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#TomaszBialek">Kolejnym zadaniem jest bezpośrednia ochrona osób, o której mówiłem wcześniej. Takimi działaniami zajmuje się specjalne wyselekcjonowana grupa funkcjonariuszy. Są oni dobrze wyszkoleni i mają duże doświadczenie. Wspominałem o tym, że stanowią oni ostatnią zaporę przed bezpośrednim zagrożeniem. Są to funkcjonariusze, którzy bezpośrednio odpowiadają za bezpieczeństwo ochranianej osoby. Na zdjęciach widzą państwo osoby, które ochranialiśmy. Mówi się, że prezydent George Bush w trakcie wizyty w Polsce był ochraniany przez Secret Service. Jednak faktycznie ochroną prezydenta zajmowało się Biuro Ochrony Rządu we współpracy ze służbami amerykańskimi. To Biuro Ochrony Rządu ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo osób przybywających do naszego kraju. Ponosimy za to pełną odpowiedzialność. W takim przypadku działania realizowane są we współpracy z innymi służbami. Chcę powiedzieć, że w tym zakresie obowiązuje pełna wzajemność, kiedy osoby ochraniane przez nas przebywają za granicą.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#TomaszBialek">Kolejnym kierunkiem działań jest ochrona miejsc pracy i zamieszkania. W te działania mocno angażujemy technikę ochronną. Staramy się w taki sposób organizować zabezpieczenie miejsc pracy oraz zamieszkania, żeby osoba ochraniana była w tych miejscach w pełni bezpieczna i mogła spokojnie wykonywać swoje obowiązki. Kolejnym kierunkiem działań jest ochrona sanitarno-epidemiologiczna. Jest to element, o którym rzadko się mówi. Jednak w tym zakresie realizujemy określone działania. Najprościej mogę wyjaśnić to w taki sposób, że prezydent Rzeczypospolitej Polskiej nie zje niczego, co nie zostało wcześniej sprawdzone. Do tego m.in. sprowadzają się te działania. Wszystko musi być sprawdzone i zabezpieczone. Mamy na uwadze zagrożenia z dziedziny bioterroryzmu, ale nie tylko. Musimy dbać o bezpieczeństwo ochranianych osób. Dlatego nie myślimy jedynie o działaniach terrorystycznych lub kryminalnych, ale także np. o przypadku zatrucia. Bierzemy pod uwagę każdy aspekt, który może mieć wpływ na bezpieczeństwo ochranianej osoby.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#TomaszBialek">W dniu dzisiejszym mogli państwo zobaczyć działania naszych pirotechników. Pod względem pirotechnicznym kontrolujemy każde miejsce, w którym będzie przebywała ochraniana osoba, a także samochody, pomieszczenia i osoby. Jeśli do osoby ochranianej przychodzi poczta, to sprawdzamy przesyłki. Jest oczywiste, że nie kontrolujemy treści korespondencji. Przesyłki badane są w celu stwierdzenia, czy nie zawierają czegoś niebezpiecznego. Bierzemy pod uwagę taką sytuację, jaka miała miejsce w konsulacie w Niemczech, gdzie ładunek wybuchowy został przesłany w kopercie. Na pewno pamiętają państwo zamieszanie spowodowane przesyłkami z wąglikiem. W takich przypadkach cała poczta była dokładnie sprawdzana przed otwarciem.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#TomaszBialek">Już wcześniej wspominałem państwu o transporcie. Osoby ochraniane zawsze poruszają się samochodami sprawdzonymi i przygotowanymi przez Biuro Ochrony Rządu. Istotnym elementem jest łączność. Realizowane przedsięwzięcia oraz ćwiczenia ciągle potwierdzają, że bez sprawnej łączności nie są możliwe sprawne działania. W przypadku braku łączności często musimy improwizować. Dlatego zwracam uwagę na to, że jest to bardzo istotna sprawa. Ostatnim kierunkiem działania jest szkolenie. Nie będę więcej mówił na ten temat, gdyż w dniu dzisiejszym pewne elementy naszego szkolenia mogli państwo osobiście zobaczyć. Takie są główne elementy działań Biura Ochrony Rządu. Przedstawiłem je w sposób możliwie najkrótszy. Mam nadzieję, że udało mi się przedstawić charakter naszej pracy oraz zadań, które wykonujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Dziękuję panu za ciekawą prezentację. Proponuję, żebyśmy przeszli do zadawania pytań. Sądzę, że po dzisiejszym posiedzeniu Komisji przygotujemy dezyderat, w którym poruszone zostaną problemy istotne dla Biura Ochrony Rządu. Na pewno powinny znaleźć się w nim kwestie związane z dokończeniem budowy strzelnicy oraz budową centrum szkoleniowego. Byłoby dobrze, gdyby przedstawiciele Biura Ochrony Rządu szerzej wypowiedzieli się o problemach dotyczących budowy tego centrum. Jaki jest obecny stan? Jeśli dobrze zrozumieliśmy, to w chwili obecnej Ośrodek Szkolenia Biura Ochrony Rządu jest przekazywany Ministerstwu Sprawiedliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#SzefBORAndrzejPawlikowski">Proszę, żeby na ten temat wypowiedział się mój zastępca, który zna wszystkie szczegóły techniczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ZastepcaszefaBORJacekLipski">Można powiedzieć, że już w tej chwili ten obiekt nie należy do Biura Ochrony Rządu. Kwestie dotyczące tytułu prawnego i regulacji prawnych dotyczących całego obiektu zawsze wzbudzały pewne wątpliwości. Biuro Ochrony Rządu dysponowało nim na zasadzie pewnej tradycji. Jakiś czas temu minister spraw wewnętrznych i administracji podjął decyzję o przekazaniu części ośrodka, w której w tej chwili jesteśmy, Ministerstwu Sprawiedliwości. Ośrodek ma przejąć Służba Więzienna w celu przekształcenia go w półotwarty zakład karny. Ośrodek Szkolenia w Raduczu jest jedynym ośrodkiem szkoleniowym Biura Ochrony Rządu. Chciałbym, żeby było to dla państwa całkowicie jasne. Ośrodek w Raduczu został podzielony na trzy części. W pierwszej z nich przebywamy w tej chwili. Druga część usytuowana jest obok boiska piłkarskiego. Na bazie trzeciej części ośrodka chcielibyśmy stworzyć własne zaplecze szkoleniowe. W tej sprawie wystąpiliśmy już do ministra spraw wewnętrznych i administracji. Poprosiliśmy o możliwość objęcia trwałym zarządem części, w której mógłby powstać nowy ośrodek. Dopiero wtedy będziemy mogli podjąć jakiekolwiek działania. Jest oczywiste, że wszystko rozbija się o kwestie finansowe. Ośrodek szkolenia należałoby zbudować od początku. Liczymy się z tym, że ośrodek szkolenia będzie wykorzystywany także przez inne służby i chętnie będziemy im użyczać ten ośrodek. Chciałbym nadmienić, że Ośrodek Szkoleniowy w Raduczu często był wykorzystywany do ćwiczeń przez inne służby. Ćwiczyli tu funkcjonariusze Policji, Straży Granicznej oraz innych służb. Myślimy o tym, żeby miejsce, w którym zbudowany zostanie ośrodek, było wykorzystywane w jak największym zakresie. Chcielibyśmy zbudować ośrodek szkolenia, w którym jednocześnie mogłoby się szkolić ponad 100 funkcjonariuszy. Wymaga to sporych nakładów finansowych. Na pewno są one większe niż sugerowano wcześniej. Liczymy, że konieczne są nakłady w kwocie 8-10 mln zł. Kwota inwestycji ulega pewnym zmianom. Jest ona zależna m.in. od tego, jaki będzie ostateczny zakres inwestycji. Należy zaznaczyć, że nie jest to jedynie kwestia remontu budynku, ale także jego rozbudowy oraz budowy nowych budynków. Potrzebna jest także budowa odpowiedniego zaplecza gastronomicznego. Jest to dość duże przedsięwzięcie.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#ZastepcaszefaBORJacekLipski">Opowiadamy się za tym, żeby zaplecze szkoleniowe Biura Ochrony Rządu powstało w miejscu, które państwu pokazywaliśmy. Mogli państwo zobaczyć, że jest to doskonałe miejsce na taki ośrodek chociażby, dlatego że nie przebywają tu osoby postronne, które z różnych powodów chciałyby posiąść wiedzę na temat form i metod szkolenia funkcjonariuszy Biura Ochrony Rządu oraz innych służb. Warto zaznaczyć, że w naszej gestii pozostaje także strzelnica. Jest to jedyna strzelnica, która może być wykorzystywana do strzelania z broni długiej. W chwili obecnej w Warszawie oraz w okolicach Warszawy nie ma takiej strzelnicy. Mieliśmy strzelnicę w miejscowości Lesznowola koło Warszawy. W zasadzie były tam dwa takie obiekty. Jedna strzelnica wykorzystywana była do strzelania z broni krótkiej, a druga z broni długiej. Jednak przeprowadzona ekspertyza wskazała, że strzelnica ta nie zapewnia odpowiednich warunków bezpieczeństwa. Ponowne jej uruchomienie wiąże się z określonymi wydatkami. Chcę podkreślić, że wydatki na ten cel nie były wcześniej planowane. Chcąc uruchomić tę strzelnicę musimy znaleźć dodatkowe środki w wysokości nie mniejszej niż 100 tys. zł. W chwili obecnej trwają prace legislacyjne, które przewidują wprowadzenie pewnych obostrzeń w przepisach dotyczących bezpieczeństwa przy prowadzeniu strzelnic. Spodziewamy się, że już wkrótce będziemy musieli zmodernizować także strzelnicę w Raduczu. Na ten cel potrzebne będą środki w wysokości ok. 100 tys. zł. Te wydatki także nie zostały zaplanowane w naszym budżecie. Nie będzie możliwości pokrycia tych wydatków z budżetu Biura Ochrony Rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Proponuję, żeby w tej chwili posłowie zadali pytania. Myślę, że sprawy, o których chciał pan powiedzieć, mieścić się będą w odpowiedzi na pytania zadane przez posłów. Kto z państwa chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselWieslawWoda">Kilka miesięcy temu uchwalony został wieloletni program modernizacji służb mundurowych. Prezentacja tego programu wzbudziła zachwyt i radość. Jednak wyrażane w dniu dzisiejszym opinie i oceny tworzą bardziej smutny obraz istniejącej rzeczywistości. Czy realizacja planów, o których państwo mówili, będzie możliwa w ramach wieloletniego programu modernizacji służb mundurowych? Z posiadanych przeze mnie informacji wynika, że od dawna w Biurze Ochrony Rządu nie było regulacji płac. Podobno ostatnia podwyżka płac dla funkcjonariuszy miała miejsce w czasach, gdy ministrem spraw wewnętrznych i administracji był poseł Marek Biernacki. Jakie są plany dotyczące podwyżek uposażeń funkcjonariuszy Biura Ochrony Rządu w najbliższym czasie? Pytanie to kieruję pod adresem pana ministra. Funkcjonariusz o małym stażu zarabia poniżej 2 tys. zł. Należy uznać, że biorąc pod uwagę charakter służby oraz wykonywanych zadań nie jest to zbyt wiele. Chciałbym także zapytać o relacje pomiędzy Biurem Ochrony Rządu, a Strażą Marszałkowską. Od kilku lat obserwuję, jak funkcjonariusze tych służb przepychają się pomiędzy sobą w Sejmie. Funkcjonariusze Straży Marszałkowskiej mają eleganckie niebieskie mundury. Nie wiem jednak, kto jest ważniejszy w Sejmie i kto na jego terenie chroni najważniejsze osoby. Z doświadczenia jednak wiem o tym, że lepiej jest schować się w ciemnym kącie niż wejść w drogę orszakowi prowadzącemu ochranianą osobę. Może się to skończyć zdobyciem siniaków na głowie. Jak oceniają państwo stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym kolumn poruszających się pod ochroną Biura Ochrony Rządu. Nie zawsze takie kolumny jadą z włączonymi sygnałami. Nie mówi się o tym głośno, ale powszechnie wiadomo, że dość często dochodzi do kolizji drogowych. Czy presja czasu jest wystarczającym czynnikiem, żeby takie kolumny nie szanowały przepisów o ruchu drogowym?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zadać pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselIreneuszRas">Nie będę powtarzał pytań zadanych przez mojego przedmówcę. Szkoda na to czasu. Jednoznacznie opowiadamy się za tym, żeby znaleźć środki potrzebne na inwestycje szkoleniowe w Biurze Ochrony Rządu. Wiemy o tym, że Biuro Ochrony Rządu nie ma w swoim budżecie niezbędnych środków na ten cel. Problemem, który na pewno trzeba będzie poruszyć w dezyderacie jest to, że najniższe uposażenia w Biurze Ochrony Rządu są zbyt małe, jeśli weźmiemy pod uwagę to, co robią funkcjonariusze, a także umiejętności, jakie muszą posiąść, żeby dobrze wypełniać swoje obowiązki. Chciałbym także zadać pytania. Jaka jest wartość nieruchomości, które Biuro Ochrony Rządu przekazuje Ministerstwu Sprawiedliwości? Interesuje mnie księgowa wartość przekazywanej nieruchomości. Czy przeprowadzona została wycena przekazywanych obiektów? Myślę, że jest to dla nas niezwykle ważna informacja. Kolejne pytanie dotyczy budynków zabytkowych. W ośrodku znajduje się kilkanaście starych, ale bardzo ładnych budynków. Co się z nimi stanie? W jaki sposób będą wykorzystane? Czy zostaną wykorzystane dla potrzeb przyszłego więzienia? Myślę, że są to sprawy, które należy poruszyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Proszę o udzielenie odpowiedzi na zadane przez posłów pytania. Za chwilę rozpoczniemy drugą rundę pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ZastepcaszefaBORJacekLipski">W programie modernizacji przewidziano jedynie inwestycje i remonty, które dotyczą obiektów specjalnych. W programie tym nie zaplanowano żadnych środków na budowę ośrodka szkolenia. Na pewno wynika to z faktu, że tworzenie tego programu było rozłożone w czasie. Pewne wydatki pojawiły się nagle. Mają one związek z decyzjami, które nie przewidywały skutków finansowych. Jeśli chodzi o program modernizacji, to Biuro Ochrony Rządu korzystać będzie ze środków przeznaczonych jedynie na remonty obiektów specjalnych. Chciałbym podkreślić, że na remont tych obiektów także potrzebne są ogromne nakłady finansowe. Wycena ośrodka szkolenia nigdy nie została przeprowadzona. Trudno jest powiedzieć, jaka jest wartość przekazywanej części ośrodka. Należy podkreślić, że decyzja w tej sprawie została podjęta wcześniej.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiMarekSurmacz">Jest to obiekt Skarbu Państwa, który pozostawał w stałym zarządzie Biura Ochrony Rządu. W tej chwili zmienia się jedynie zarządca tego obiektu. Nie jest tak, że Biuro Ochrony Rządu posiadało tę nieruchomość, a teraz ją nagle traci.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#ZastepcaszefaBORJacekLipski">Prawdą jest, że Biuro Ochrony Rządu nie było właścicielem tego obiektu. Obiekt pozostawał w stałym zarządzie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Biuro Ochrony Rządu jedynie dysponowało tym ośrodkiem. Z tego powodu obiekt nie podlegał wycenie. Podlegał jedynie podziałowi. Decyzje w tej sprawie zostały podjęte przed objęciem stanowisk przez obecne kierownictwo Biura Ochrony Rządu. Przesłanki podjęcia takiej decyzji nie są nam znane. Jeśli chodzi o budynki zabytkowe, to najwięcej będzie miał do powiedzenia na ich temat konserwator zabytków. Trudno jest mi powiedzieć, jakie będzie przyszłe przeznaczenie tych budynków.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAMarekSurmacz">Pomysł dotyczący zmiany sposobu zarządzania tym obiektem wynikał przede wszystkim z tego, że zarządzanie obiektem jest kosztowne. Do tej pory wszystkie koszty związane z zarządzaniem ponosiło Biuro Ochrony Rządu. Obiekt nie składał się wyłącznie z elementów, które były wykorzystywane, jako baza szkoleniowa. W związku z tym podjęto decyzję o zmniejszeniu obszaru tego obiektu. Z tym wiąże się zmniejszenie kosztów bieżących na zarządzanie obiektem. Kolejnym krokiem będzie zainwestowanie w budowę pożądanej bazy szkoleniowej oraz zmiana jakości funkcjonowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#ZastepcaszefaBORJacekLipski">Prawdą jest, że ten obiekt jest zbyt duży, jeśli miałby być wykorzystywany, jako zaplecze szkoleniowe wyłącznie przez Biuro Ochrony Rządu. Jeśli pamięć mnie nie myli, to kiedyś rozważano możliwość utworzenia ośrodka szkoleniowego będącego zapleczem dla wszystkich służb Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prawdą jest, że do tej pory z obiektu szkoleniowego korzystało wiele służb, ale jedynie Biuro Ochrony Rządu ponosiło koszty związane z utrzymaniem ośrodka. Przy obecnym budżecie utrzymanie ośrodka było ponad nasze siły. Na pewno zauważyli państwo, że istniejące tu budynki są niedoinwestowane. Wynikało to przede wszystkim z braku środków finansowych. Utrzymanie ośrodka kosztowało nas ok. 4 mln zł rocznie. W tej chwili środki na ten cel nie zostały zaplanowane w budżecie. Zwolnione środki zostały przeznaczone na realizację innych zadań. Przewidywane jest utrzymanie zaplecza szkoleniowego na mniejszym obszarze. Przyjęto założenie, że będzie to zaplecze znacznie lepiej zaplanowane z punktu widzenia potrzeb Biura Ochrony Rządu, a także możliwości wykorzystania go przez inne służby. Uważamy, że tereny, które pozostają w naszej dyspozycji, będą wystarczające. Problemem jest jednak to, że wymagają one nakładów.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zadać pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselStanislawWziatek">Efektem naszego pobytu w Ośrodku Szkolenia Biura Ochrony Rządu w Raduczu powinny być określone skutki. Posłowie oraz Komisja powinni określić cele, które należy po tej wizytacji zrealizować. W trakcie wizyty doszedłem do wniosku, że na ten problem należy spojrzeć znacznie szerzej. Wynika to z faktu, że działania poszczególnych służb zazębiają się ze sobą, m.in. w zakresie szkolenia. Jest to zupełnie naturalne. Inwestycje, które będą tu realizowane, zostaną wykorzystane nie tylko przez Biuro Ochrony Rządu. Zaplecze szkoleniowe będzie mogło służyć także innym służbom. Dlatego wszystkie działania należy rozpatrywać w trzech płaszczyznach. Pierwsza płaszczyzna dotyczy działań o charakterze inwestycyjnym. Druga płaszczyzna to stan wyposażenia i potrzeby związane m.in. z wyposażeniem technicznym. O tej sprawie niewiele mówiliśmy w dniu dzisiejszym. Jednak jest oczywiste, że takie wyposażenie jest niezbędnie potrzebne. Trzecia płaszczyzna dotyczy kadr, a także ich wyposażenia. Chyba wszyscy zgodzimy się z twierdzeniem, że nie wszystkie służby są traktowane jednakowo zwłaszcza, jeśli chodzi o system wynagradzania. Centralne Biuro Antykorupcyjne będzie przejmowało dobrze przygotowanych funkcjonariuszy z Biura Ochrony Rządu. W efekcie najwięcej stracą na tym ci, którzy powinni mieć najlepszą ochronę. Wydaje się, że na te problemy należałoby spojrzeć w sposób kompleksowy. Należy spróbować taki mechanizm, który pozwoli na wyrównanie standardów dotyczących wynagrodzenia. W tym zakresie osoby zatrudnione w Biurze Ochrony Rządu powinny mieć pełną stabilizację. Funkcjonariusze Biura Ochrony Rządu nie powinni zastanawiać się nad tym, że w innej służbie mogliby zarabiać więcej, żeby móc utrzymać rodzinę i sfinansować swoje życiowe potrzeby.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PoselStanislawWziatek">Uważam, że dezyderat, o którym mówił poseł Edward Siarka, jest bardzo potrzebny. Jednak do uchwalenia tego dezyderatu powinniśmy się odpowiednio przygotować. Należałoby konkretnie określić, co należy zrobić w sensie budżetowym. Jeśli nie zrobi tego pan minister, powinna zrobić to Komisja składając stosowne poprawki do projektu budżetu. Mam nadzieję, że pan minister przyjmie nasze propozycje do realizacji. Wydaje się, że Komisja powinna zaproponować konkretne rozwiązania, które pozwolą na to, żeby spojrzeć na ten obszar kompleksowo, a nie tylko fragmentarycznie. Jeśli ktoś powie, że potrzebne są środki dla Biura Ochrony Rządu na zakończenie inwestycji związanej z budową krytej strzelnicy, to wielu posłów uzna, iż jest to wydatek niepotrzebny. Należy mówić o tym, że istnieje potrzeba profesjonalnego przygotowania wszystkich służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo w całym kraju. W tej chwili Policja nie ma profesjonalnej strzelnicy. Taki wniosek będzie miał zupełnie inny wydźwięk. Zachęcam pana ministra, żeby na ten problem spojrzał w szerszy sposób niż do tej pory. Na pewno przy podejmowaniu działań w tej sprawie państwa sprzymierzeńcami będą posłowie z Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselWieslawKilian">Chciałbym zadać pytanie, które dotyczy obowiązującego systemu prawa. Czy kierownictwo Biura Ochrony Rządu uważa, że obecne rozwiązania prawne są wystarczające? Jeśli nie, to jakie zmiany w systemie prawa ułatwiłyby funkcjonowanie Biura Ochrony Rządu? Czy istnieje możliwość wprowadzenia takich zmian w prawie, żeby Biuro Ochrony Rządu mogło funkcjonować lepiej niż do tej pory?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zadać pytania? Nie widzę zgłoszeń. Proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#ZastepcaszefaBORJacekLipski">Jeśli chodzi o system prawa, to obowiązujące obecnie rozwiązania są całkowicie wystarczające. Funkcjonujemy na podstawie ustawy o Biurze Ochrony Rządu. Posiadamy uprawnienia podobne do uprawnień innych służb, w tym Policji i Straży Granicznej. Jestem przekonany, że te uprawnienia są wystarczające, jeśli chodzi o ich wpływ na skuteczność wykonywanych działań. Na pewno są kwestie, które można byłoby uprościć lub zmodyfikować. Jednak nie ma potrzeby wprowadzania zmian o charakterze rewolucyjnym. W tej chwili pod przewodnictwem pana ministra trwają prace nad nowelizacją naszej ustawy. Jednak są to zmiany o charakterze porządkującym. Nowelizacja ma na celu stworzenie lepszych warunków do funkcjonowania Biura Ochrony Rządu, jako instytucji. Jeśli chodzi o uprawnienia związane z realizacją zadań, to w przekonaniu kierownictwa Biura Ochrony Rządu są one wystarczające. Jeśli pojawiają się jakieś wątpliwości w tym zakresie, to mamy szczególne wsparcie ze strony pana ministra, dzięki czemu przyjmowane są odpowiednie rozwiązania. W tej chwili trwają prace nad nowelizacją ustawy. Sądzę, że już wkrótce projekt ustawy trafi do Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Proponuję, żebyśmy do sprawy dezyderatu powrócili na następnym posiedzeniu Komisji. Do porządku obrad następnego posiedzenia Komisji wprowadzimy punkt dotyczący uchwalenia dezyderatu. Do projektu dezyderatu wprowadzimy elementy, które pojawiły się w trakcie dzisiejszej dyskusji. Czy do tej propozycji mają państwo jakieś uwagi? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Uznaję, że propozycja została przyjęta. Na następnym posiedzeniu Komisji przedstawimy państwu projekt dezyderatu. Kierownictwo Biura Ochrony Rządu poprosimy o konsultację w sprawie treści tego dezyderatu. Chodzi o to, żeby jego tekst uchwalony przez Komisję nadawał się do przekazania prezesowi Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Stwierdzam, że na tym wyczerpaliśmy porządek dzisiejszych obrad. Chciałbym podziękować szefowi Biura Ochrony Rządu za możliwość wizyty w Biurze Ochrony Rządu. Wszystkim funkcjonariuszom Biura Ochrony Rządu dziękujemy za zaangażowanie w przygotowanie dzisiejszego posiedzenia Komisji. Proszę o przekazanie tych podziękowań funkcjonariuszom. Mamy nadzieję, że nasza wizyta w Biurze Ochrony Rządu przyniesie konkretne efekty. Należy stwierdzić, że budowa ośrodka szkolenia leży w interesie bezpieczeństwa wszystkich osób, które znajdują się na tej sali. Być może niektóre z nich będą wkrótce chronione przez funkcjonariuszy Biura Ochrony Rządu.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Dziękuję państwu za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>