text_structure.xml 37.6 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącaposełEwaKozanecka">Szanowni państwo, bardzo serdecznie witam na posiedzeniu podkomisji do spraw rodziny. Witam w szczególności panią minister Anitę Czerwińską, sekretarz stanu w ministerstwie, pana Olgierda Podgórskiego, dyrektora Departamentu Polityki Społecznej, pana Konrada Miłoszewskiego, dyrektora Departamentu Ubezpieczeń Społecznych, panią Magdalenę Witkowską, głównego specjalistę w Biurze Pełnomocnika Rządu do Spraw Polityki Demograficznej. Witam bardzo serdecznie panią Małgorzatę Orłowską, specjalistę w Dziale Współpracy, Informacji, Analiz i Programów ze Związku Powiatów Polskich. Witam serdecznie. Witam panie posłanki i państwa z obsługi. Dzień dobry.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącaposełEwaKozanecka">Szanowni państwo, porządek dzienny został państwu przesłany i doręczony. Czy są uwagi do porządku? Nie słyszę, zatem stwierdzam, że podkomisja przyjęła porządek dzisiejszego posiedzenia. Przechodzimy do jego realizacji. Proszę panią minister Anitę Czerwińską o przedstawienie informacji na temat zrealizowanych dotąd programów i planowanych działań rządu na rzecz wspierania polskich rodzin. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRodzinyiPolitykiSpołecznejAnitaCzerwińska">Bardzo dziękuję, pani przewodnicząca. Przedstawię informację w sprawie zrealizowanych oraz planowanych działań rządu na rzecz wspierania polskich rodzin.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRodzinyiPolitykiSpołecznejAnitaCzerwińska">Polityka rodzinna należy do najważniejszych obszarów działania rządów Zjednoczonej Prawicy. Było tak zarówno wtedy, kiedy premierem była pani Beata Szydło, jak i teraz, za rządu pana premiera Mateusza Morawieckiego. Troska o rodzinę jest jedną z największych wartości, wokół których jednoczą się prace rządu. Efektem działań w zakresie polityki rodzinnej jest wprowadzenie znaczącej pomocy finansowej zarówno dla rodzin z dziećmi na utrzymaniu, jak i rodzin emeryckich. Rodziny wychowujące dzieci mogą liczyć na pomoc finansową umocowaną w wieloletnich rządowych programach, tj.: program „Rodzina 500+”, „Dobry start” czy „Maluch+”.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRodzinyiPolitykiSpołecznejAnitaCzerwińska">Pomoc finansowa dla rodzin z dziećmi w postaci świadczenia wychowawczego przyznawanego w ramach rządowego programu „Rodzina 500+” stanowi podstawową formę wsparcia rodzin wychowujących dzieci. W związku z realizacją programu od kwietnia 2016 r. do końca maja 2022 r. do rodzin trafiło ponad 191,5 mld zł. Wsparciem objętych jest 7 mln dzieci do ukończenia 18. roku życia. W tym 0,4 mln to są dzieci obywateli Ukrainy, które opuściły swój kraj po 24 lutego i przebywają na terenie Polski. W budżecie państwa na realizację programu na 2022 r. zaplanowano ponad 40,5 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRodzinyiPolitykiSpołecznejAnitaCzerwińska">Obok programu „Rodzina 500+” kolejnym komponentem kompleksowej i długofalowej polityki prorodzinnej jest program „Dobry start”. W związku z jego realizacją od lipca 2018 r. do końca grudnia 2021 r. w ramach programu „Dobry start” do rodzin trafiło ponad 5,3 mld zł. Wsparciem objętych jest prawie 4,5 mln uczniów. W budżecie państwa na 2022 r. na realizację programu zaplanowano 1,35 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRodzinyiPolitykiSpołecznejAnitaCzerwińska">Do rodzin o niższych dochodach kierowane są dodatkowe świadczenia z systemu świadczeń rodzinnych – szczególnie zasiłek rodzinny z dodatkami oraz świadczenia z funduszu alimentacyjnego. W budżecie państwa na 2022 r. na realizację wymienionych świadczeń rodzinnych i świadczenia z funduszu alimentacyjnego zaplanowano prawie 14 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRodzinyiPolitykiSpołecznejAnitaCzerwińska">Kolejnym ważnym elementem polskiej polityki rodzinnej jest Karta Dużej Rodziny, która stanowi system zniżek i dodatkowych uprawnień dla rodzin 3+ zarówno w instytucjach publicznych, jak i firmach prywatnych. W budżecie państwa na 2022 r. na realizację zadań z Karty Dużej Rodziny zaplanowano 40 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRodzinyiPolitykiSpołecznejAnitaCzerwińska">Z kolei program „Maluch+” wspiera rozwój instytucji opieki nad dziećmi do lat 3, czyli żłobków, klubów dziecięcych i dziennych opiekunów. Beneficjenci programu mogą otrzymać dofinansowanie do tworzenia i dalszego funkcjonowania miejsc opieki. Obecnie trwają prace nad przekształceniem programu „Maluch+” w program na lata 2021–2029. Źródłem finansowania będzie „Krajowy plan odbudowy i zwiększania odporności” oraz Europejski Fundusz Społeczny Plus.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRodzinyiPolitykiSpołecznejAnitaCzerwińska">Poza wymienionymi przeze mnie inicjatywami i programami wspierającymi rozwój polskich rodzin należy także wskazać na najnowszą deklarację programową rządu, czyli Polski Ład. Obejmuje ona szereg rozwiązań na rzecz rodzin z wielu obszarów, na przykład polityki mieszkaniowej, podatkowej, rynku pracy, a także dużo większe nakłady na rozwój sieci instytucji opieki nad małoletnimi dziećmi. Realizowana w ramach Polskiego Ładu ustawa o rodzinnym kapitale opiekuńczym wprowadziła nowe instrumenty finansowe wsparcia rodzin w postaci nowego świadczenia – rodzinnego kapitału opiekuńczego oraz dofinansowania do pobytu dziecka w instytucji opieki dla dzieci do lat 3.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRodzinyiPolitykiSpołecznejAnitaCzerwińska">Rodzinny kapitał opiekuńczy przysługuje rodzicom na drugie i kolejne dziecko w rodzinie, począwszy od 12. do ukończenia 35. miesiąca życia. Kapitał przysługuje niezależnie od dochodu rodziny w łącznej maksymalnej wysokości 12 tys. na dziecko. W związku z realizacją tego programu – rodzinnego kapitału opiekuńczego – wypłacono do końca maja tego roku 1,67 mld zł na ponad 487 tys. dzieci. W budżecie państwa na 2022 r. na realizację tego programu zaplanowano 3,1 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRodzinyiPolitykiSpołecznejAnitaCzerwińska">Nowym instrumentem wsparcia rodziców w obszarze opieki instytucjonalnej jest dofinansowanie obniżenia opłaty rodzica za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna w wysokości do 400 zł miesięcznie. Dofinansowanie przysługuje na dzieci, które nie są objęte rodzinnym kapitałem opiekuńczym i uczęszczają do tych instytucji opieki. Jest ustalane do momentu zakończenia opieki w żłobku, klubie, czy u dziennego opiekuna. W związku z realizacją dofinansowania, o którym mówię, wypłacono do końca maja 86,7 mld zł na 75,5 tys. dzieci. W budżecie państwa na 2022 r. na realizację tego zadania zaplanowano 450 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRodzinyiPolitykiSpołecznejAnitaCzerwińska">Rodzina to także emeryci i renciści, rząd nie zapomina również o nich. W bieżącym roku emeryci i renciści otrzymali podwyżki w ramach corocznej waloryzacji, począwszy od 1 marca. W kwietniu wypłacono 13. emeryturę, a począwszy od ostatniego terminu płatności w sierpniu i we wrześniu tego roku do emerytów i rencistów – oczywiście po spełnieniu odpowiednich wymogów ustawowych – trafi 14. emerytura. W ramach waloryzacji została podniesiona wysokość rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego oraz wzrosła kwota uprawniająca do wypłaty świadczenia uzupełniającego dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRodzinyiPolitykiSpołecznejAnitaCzerwińska">W 2022 r. na waloryzację emerytur i rent wydano ok. 18,4 mld zł, z tego 3,4 mld zł wynikały z podniesienia wskaźnika realnego wzrostu wynagrodzenia we wskaźniku waloryzacji z 20% do 63,33%. Kwota przeznaczona na waloryzację emerytur i rent w 2022 r. jest dwa razy wyższa niż w 2020 r., bo jest to 9,2 mld zł, i o 80% wyższa niż kwota przeznaczona na ten cel w 2021 r., a było to 10,6 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRodzinyiPolitykiSpołecznejAnitaCzerwińska">W kwietniu 2022 r. do świadczeniobiorców w postaci 13. emerytury zostało skierowane 13,1 mld zł – 13. emerytura została wypłacona dla prawie 10 mln osób w wysokości 1338,44 zł brutto. W 2021 r. wypłacono dodatkowo roczne świadczenie pieniężne dla emerytów, tzw. 14. emeryturę. Wypłata wysokości najniższej emerytury obejmowała świadczeniobiorców pobierających świadczenia w wysokości do 2900 zł brutto. Świadczeniobiorcy pobierający wyższe świadczenia otrzymali 14. emeryturę pomniejszoną o wysokość przekroczenia tej kwoty, czyli złotówka za złotówkę. Choć w założeniu miał to być jednorazowy dodatek tylko w 2021 r., to ze względu na inflację 14. emerytura będzie wypłacona także w tym roku. Koszt wypłaty 14. emerytury w 2022 r. szacuje się na 11,4 mld zł. Wypłatą zostanie objętych ok. 9 mln świadczeniobiorców, czyli 82% ogółu, w tym ok. 7 mln świadczeniobiorców otrzyma wypłatę w pełnej wysokości, czyli w kwocie najniższej emerytury, a ok. 1,3 mln świadczeniobiorców w wysokości niższej ze względu na wysokość otrzymywanego świadczenia powyżej 2900 zł miesięcznie.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRodzinyiPolitykiSpołecznejAnitaCzerwińska">Jeśli chodzi o rodzicielskie świadczenie uzupełniające, to jest program tzw. „Mama 4+”. To jest świadczenie wypłacane z budżetu państwa dla osób – mam, ale także w niektórych przypadkach dla ojców – które wychowały przynajmniej czworo dzieci i nie podjęły zatrudnienia, oczywiście bardzo często z przyczyn od nich niezależnych, lub zrezygnowały z pracy i z tego powodu nie nabyły prawa do emerytury, nie wypracowały emerytury w najniższej wysokości. Na koniec kwietnia 2022 r. ZUS wydał prawie 67 tys. decyzji przyznających właśnie to świadczenie, a kwota wypłaconych rodzicielskich świadczeń uzupełniających od 1 marca 2019 r. wzrosła o ok. 1,34 mld zł. Na koniec kwietnia tego roku w KRUS liczba osób pobierających to świadczenie wyniosła 1318. Od 1 marca 2019 r. do 30 kwietnia tego roku wydatkowana kwota na to świadczenie wyniosła prawie 48 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRodzinyiPolitykiSpołecznejAnitaCzerwińska">Od 1 marca 2022 r. został podwyższony próg dochodowy uprawniający do świadczenia uzupełniającego dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji (tzw. 500+ dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji) do kwoty 1896,13 zł. Po podwyższeniu kwoty miesięcznego progu maksymalna kwota świadczenia uzupełniającego nadal wynosi 500 zł. Żadna z osób, która jest uprawniona do tego świadczenia, nie musi obawiać się jego obniżenia lub utraty ze względu na podwyżkę emerytury bądź renty z tytułu waloryzacji. W okresie od 1 października 2019 r. do 31 marca 2022 r. organy rentowe przyznały świadczenia 789 763 osobom. W 2022 r. planowane wydatki Funduszu Solidarnościowego na świadczenia uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji wyniosły 3,5 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRodzinyiPolitykiSpołecznejAnitaCzerwińska">Dzięki programowi Polski Ład w ramach reformy systemu podatkowego od 1 stycznia 2022 r. zostały wprowadzone korzystne rozwiązania również dla emerytów i rencistów. Podniesiona została kwota wolna od podatku do 30 tys. zł, co oznacza dla emerytów i rencistów pobierających świadczenia do 2,5 tys. zł miesięcznie emeryturę lub rentę wolną od podatku dochodowego od osób fizycznych. To z kolei oznacza, że przeciętny emeryt będzie otrzymywał rocznie nawet 2 tys. zł netto więcej niż obecnie. Dzięki temu rozwiązaniu blisko 70% emerytów przestanie płacić podatki, a na reformie skorzysta ponad 90% emerytów, czyli osób uprawnionych.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRodzinyiPolitykiSpołecznejAnitaCzerwińska">Od 1 lipca tego roku stopa procentowa podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie zmniejszona z 17% do 12%. Emeryci i renciści mogą skorzystać z dodatku osłonowego. To jeden z instrumentów tarczy antyinflacyjnej przewidującej również zmiany w zakresie podatku akcyzowego, obniżkę stawki podatku VAT oraz energii cieplnej. Wsparcie obejmie blisko 7 mln gospodarstw domowych, co stanowi prawie połowę wszystkich gospodarstw w naszym kraju. Na ten cel została przeznaczona kwota 4 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRodzinyiPolitykiSpołecznejAnitaCzerwińska">Chciałam teraz pokrótce opowiedzieć o nowych propozycjach i kolejnych działaniach, choć te, które już wymieniłam, są bardzo spektakularne. Oczywiście nie ustajemy we wsparciu rodzin. Jakie mamy propozycje? Odnosząc się na przykład do sytuacji demograficznej – która charakteryzuje się spadkiem liczby ludności, starzeniem się struktury społeczeństwa – został przygotowany projekt „Strategii demograficznej 2040”. Zasadniczym czynnikiem, który wpływa zarówno na ryzyko spadku liczby ludności, jak i starzenia się, jest niska dzietność, która jest poniżej zastępowalności pokoleń. Zwiększenie dzietności jest przedmiotem „Strategii demograficznej 2040”, a celem głównym jest wzrost dzietności w Polsce do 2040 r. do poziomu zbliżonego do zastępowalności pokoleń. Obecnie strategia demograficzna jest na końcowym etapie procedowania. W ramach strategii powstał katalog 104 różnych działań, z których wiele jest lub będzie realizowanych w ramach programu Polski Ład. Wymienię kilka z nich. Tu jest już omówiony przeze mnie wcześniej „Rodzinny kapitał opiekuńczy”, „Mieszkanie bez wkładu własnego”, bon mieszkaniowy, „Mój dom 70m2”, „Maluch+”, a także zwiększenie nakładów na zdrowie oraz programy pośrednio realizujące postulaty strategii, tj. program „Świetlica i żłobek w każdej gminie”.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRodzinyiPolitykiSpołecznejAnitaCzerwińska">Zrealizowano również szereg działań, które służą wzrostowi dzietności. Są to zmiany w Kodeksie pracy związane z urlopami rodzicielskimi dla rodziców, wydłużenie urlopu ojcowskiego, uelastycznienie form pracy dla rodziców, czyli możliwość pracy zdalnej, pracy na część etatu, pracy w indywidualnym rozkładzie czasu pracy. Także działania związane z programem „Mieszkanie bez wkładu własnego”, a także wsparcie rodzin w obszarze opodatkowania.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRodzinyiPolitykiSpołecznejAnitaCzerwińska">Odniosę się również do szczególnej kategorii rodzin, jakimi są rodziny zastępcze i rodziny adopcyjne. W celu polepszenia sytuacji tych osób przygotowano projekt ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej oraz niektórych innych ustaw. Projekt został przyjęty przez Radę Ministrów i zawiera m.in.: zwiększenie minimalnej wysokości wynagrodzenia dla rodzin zastępczych, zawodowych i prowadzących rodzinne domy dziecka; wprowadzenie pewnych elementów derejonizacji rodzinnej pieczy zastępczej; ograniczenie w zakresie tworzenia nowych placówek opiekuńczo-wychowawczych; wprowadzenie istotnych zmian w zakresie prawa do urlopu ojcowskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego oraz urlopu rodzicielskiego przysługującego pracownikowi, który przyjął dziecko na wychowanie i wystąpił do sądu opiekuńczego z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie przysposobienie dziecka. Uprawnienia te co do zasady wydłużono do ukończenia przez dziecko 14. roku życia. Przy użyciu systemu teleinformatycznego wprowadzono także rejestr obejmujący wykaz osób oraz wolnych miejsc w pieczy zastępczej.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRodzinyiPolitykiSpołecznejAnitaCzerwińska">Jeśli chodzi o szczegółowe informacje – rozwinięcie tego, co przedstawiłam – to zapewne przeczytali państwo o tych rozwiązaniach w raporcie, który został przekazany w ramach pisemnej odpowiedzi do państwa podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRodzinyiPolitykiSpołecznejAnitaCzerwińska">Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącaposełEwaKozanecka">Dziękuję pani minister za tak merytoryczne i szczegółowe przedstawienie informacji. Przypomnę tylko, że macie państwo jeszcze bardziej szczegółowe informacje na mejlu. Dziękuję pani minister jeszcze raz.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącaposełEwaKozanecka">Otwieram dyskusję. Proszę o pytania, jeżeli są. Proszę bardzo, pani poseł Iwona Kozłowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełIwonaMariaKozłowska">Dziękuję, pani przewodnicząca.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełIwonaMariaKozłowska">Pani minister, szanowni państwo, rzeczywiście mam kilka pytań do realizacji programu na rzecz rodziny. Po pierwsze, chciałabym zapytać, dopytać po raz kolejny – nie wiem już który, trzeci, czwarty, może piąty albo dziesiąty – co z programem „Maluch+”. Wiem, przeczytałam i wiem, jaka jest zawartość i interpretacja tego programu, że państwo czekacie na środki z KPO. Tak nie może być, ponieważ ja otrzymywałam szereg informacji z ministerstwa i zapewnienia, że…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#SekretarzstanuwMRiPSAnitaCzerwińska">Ja słucham, tylko się konsultuje w ramach pani pytań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełIwonaMariaKozłowska">Przepraszam, myślałam, że może wam przeszkadzam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#SekretarzstanuwMRiPSAnitaCzerwińska">Nie, pani nie przeszkadza, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełIwonaMariaKozłowska">Dobrze, dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełIwonaMariaKozłowska">Otrzymywałam zapewnienia, że ten program będzie lada moment realizowany, że jest już przygotowywany. W zasadzie kiedy ruszał ten program – zazwyczaj co roku, bo to jest program roczny – rozpoczynało się już zbieranie wniosków czy wysyłanie wniosków ze strony gmin (w listopadzie lub w grudniu). W styczniu była już informacja i wiedza na temat dofinansowania tego programu. W tej chwili od stycznia czy od lutego proszę o informację, co z tym programem. Otrzymywałam informację, że wszystko znajdzie się na stronie. Nie było tej informacji, nie można było znaleźć jakiejkolwiek wiadomości dotyczącej tego programu, kiedy ruszy, na jakich zasadach, czy jest jakaś zmiana co do składania wniosków, przez jakie podmioty – nic takiego się nie wydarzyło na stronach. Teraz państwo zapewniacie, co będzie. Przedstawiacie naprawdę piękną wizję tego programu, tylko póki co nic się z tym nie dzieje. Wszystko jest zawieszone w powietrzu.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PosełIwonaMariaKozłowska">Kolejna rzecz. Chciałabym zapytać o waloryzację rent i emerytur. Państwo przekazujecie na rzecz seniorów tzw. trzynastkę i czternastkę, czyli 13. i 14. emeryturę. W moim mniemaniu to nie jest żadna 13. czy 14. emerytura, dlatego że… Jeżeli liczymy sobie chociażby to 13. wynagrodzenie, to jego obliczanie wygląda zupełnie inaczej. Jestem przekonana, że pani minister doskonale wie, że to jest zliczenie wszystkich wynagrodzeń z całego roku i podzielenie, zdaje się, przez ok. 8%. W przypadku emeryta, który otrzymuje na rękę co miesiąc 1900 zł – to jest przykład z mojej rodziny – wychodzi, że powinien otrzymać taką 13. czy 14. emeryturę. Proszę tego nie nazywać 13. czy 14. emeryturą, tylko po prostu dodatkiem do emerytury, za który w tej chwili senior niewiele może kupić, bo to nawet nie rekompensuje zakupu opału na zimę. Najtańszy opał, chociażby pellet, to jest 1600 zł. Nie mówiąc o tym, że pani minister zapewniała, że można też za to wykonać remonty w mieszkaniu. Nie wyobrażam sobie, że z takich środków mógłby być realizowany remont.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PosełIwonaMariaKozłowska">Kolejna rzecz, o którą chciałam panią minister zapytać. Gdzie w całym tym programie na rzecz rodziny, który państwo realizujecie i chcecie jeszcze w dalszym ciągu realizować – nie do końca jestem przekonana, że to jest właściwy kierunek, ale zostawmy to – co z dziećmi z niepełnosprawnościami? Co z dziećmi, które rodzą się z głębokimi upośledzeniami, chociażby chorobami rzadkimi, z SMA, które po pierwsze nie mają szans na właściwe wsparcie i opiekę? Nigdzie nie wyczytałam, jakie środki idą dla tych rodzin, czy będzie dla nich wydłużony urlop macierzyński, czy rodzicielski, czy te osoby otrzymają comiesięczne wsparcie, żeby mogły leczyć i rehabilitować dzieci, czy rodzice mają szansę chociażby na opiekę psychologiczną, aby mogli podołać temu wyzwaniu. Proszę po prostu coś powiedzieć nie tylko na temat osób z niepełnosprawnościami, ale przede wszystkim tych maluchów, noworodków, niemowlaków. Tych, których rodzice zbierają 9 czy 10 mln zł na ratowanie ich zdrowia i życia, na terapię genową, jak chociażby w przypadku choroby, jaką jest SMA. Jakie działania państwo podejmujecie w tym zakresie i jak wspieracie polskie rodziny, jak wspieracie polskie kobiety, jak wspieracie opiekunów dzieci z głębokimi chorobami? Często są to choroby długoterminowe. Często dzieci są pod opieką paliatywną. Opieka paliatywna nie zawsze jest realizowana właściwie, tak jak powinna. Bardzo proszę panią minister chociażby o krótkie informacje na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PosełIwonaMariaKozłowska">Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącaposełEwaKozanecka">Przepraszam, zanim poproszę panią minister, to tylko dodam, że program „Maluch+” będzie bardzo szczegółowo przedstawiony na podkomisji. Nie wiem, czy to się uda na przyszłym posiedzeniu, ale myślę, że może z początkiem sierpnia przedstawimy szczegółowe kwestie związane z tym programem. Natomiast jeśli chodzi o dalsze tematy, to również…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełIwonaMariaKozłowska">Przepraszam, pani przewodnicząca, ale pytam panią minister, a nie panią przewodniczącą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącaposełEwaKozanecka">Przepraszam, pani poseł, nie udzieliłam pani głosu. Proszę mi pozwolić dokończyć.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczącaposełEwaKozanecka">Jeszcze tylko dopowiem, że kolejne tematy również będą omawiane bardziej szczegółowo. Przypominam, że dzisiaj mamy ogólne zapoznanie się z informacją na temat zrealizowanych i planowanych działań rządu na rzecz wspierania polskich rodzin. Szczegóły będziemy przedstawiać na kolejnych posiedzeniach podkomisji. Chciałam to dodać. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczącaposełEwaKozanecka">Pani minister, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełIwonaMariaKozłowska">Przepraszam, czy mogę coś dodać? Po pierwsze, po to jest to spotkanie. Przepraszam, pani przewodnicząca, z całym szacunkiem, ale po to jest dzisiaj organizowana ta podkomisja, żeby można było rozmawiać o takich szczegółach. To, że pracujemy, omawiamy temat tych działań, to jest rzecz normalna, bo to należy do zadań naszej podkomisji. Natomiast jestem cały czas zdziwiona i chyba będę zdziwiona do końca tej kadencji…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącaposełEwaKozanecka">Pani poseł, ale przepraszam bardzo, nikt pani nie powiedział…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełIwonaMariaKozłowska">Mogę tylko skończyć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącaposełEwaKozanecka">Przede wszystkim nie udzieliłam pani głosu. Pani minister zapewne odpowie, ja tylko doprecyzowałam, że będzie szczegółowa informacja w tych tematach, o które pani pyta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełIwonaMariaKozłowska">Dobrze. Rozumiem, ale…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącaposełEwaKozanecka">Tak że pani minister, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełIwonaMariaKozłowska">Pani przewodnicząca, przepraszam, ale nie widzę tu tłumów, więc wydaje mi się, że możemy sobie spokojnie podyskutować na niektóre tematy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącaposełEwaKozanecka">Możemy dyskutować, tylko…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełIwonaMariaKozłowska">Natomiast stwarzacie często taką specyficzną sytuację, że zamiast osoby, która powinna odpowiadać, jest jakiś mentor, który odpowiada za ministra, za przewodniczącego. Prosiłam panią minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącaposełEwaKozanecka">Pani poseł, bardzo panią proszę…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełIwonaMariaKozłowska">Bardzo proszę, żeby pani minister mi odpowiedziała.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącaposełEwaKozanecka">Szanujmy się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełIwonaMariaKozłowska">Ja panią bardzo szanuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącaposełEwaKozanecka">Pani minister przecież odpowie na to pytanie. Pani minister, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#SekretarzstanuwMRiPSAnitaCzerwińska">Przyznam szczerze, że zupełnie inaczej odczytałam intencję pani przewodniczącej. Powiedziała, że chciałaby zwołać kolejne posiedzenie podkomisji w celu omówienia konkretnie, szczegółowo programów. Ministerstwo na pewno z chęcią weźmie w tym udział.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#SekretarzstanuwMRiPSAnitaCzerwińska">Jeśli chodzi o pani pytanie o program „Maluch+”, to nie wiem, czy pani poseł wie o tym, że w tej chwili ten program, ta materia jest omawiana w Komisji Europejskiej. To jest standardowa procedura. W momencie kiedy KE zakończy procedowanie – liczymy, że będzie to jesień tego roku, być może jesień, przełom zimy – program będzie ogłoszony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełIwonaMariaKozłowska">Ale to dotyczy programu „Maluch+”?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#SekretarzstanuwMRiPSAnitaCzerwińska">Tak. W tej chwili ten program jest w Komisji Europejskiej, tak że ewentualnie tam może pani kierować zapytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosełIwonaMariaKozłowska">Nie będę. Będę kierowała do naszych ministrów. Przepraszam, już nie chcę włączać mikrofonu, bo pani przewodnicząca powie, że nie udzieliła mi głosu. Przepraszam, ale chciałam tak po prostu swobodnie porozmawiać…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#SekretarzstanuwMRiPSAnitaCzerwińska">Tak więc mówię – jest w Komisji Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PosełIwonaMariaKozłowska">Dlaczego pytam? Dlatego że, pani minister, gdyby od początku była ta informacja, od momentu, kiedy ten programu został zawieszony – nigdzie nie było takiej informacji. Zresztą pani minister Socha, z którą kilka razy rozmawiałam na Komisji, pisałam kilka interpelacji na ten temat – cały czas były zapewnienia, że program za chwilę ruszy, za chwilę będzie szczegółowa informacja. Dlaczego od początku nie było jakiejś rzeczywiście otwartości na to, żeby przekazać rzetelne informacje dotyczące programu? Przepraszam, że ja się tak do tego przypinam, ale zacznijmy od początku przekazywać informacje wiarygodnie i rzetelnie.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PosełIwonaMariaKozłowska">Dobrze. Może jeszcze pan dyrektor w ramach uzupełnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczącaposełEwaKozanecka">Proszę bardzo, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#DyrektorDepartamentuPolitykiRodzinnejMinisterstwaRodzinyiPolitykiSpołecznejOlgierdPodgórski">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, jeżeli chodzi o program „Maluch+”, to – tak jak pani minister wskazała w swoim wystąpieniu – jest to program, który opiera się o finansowanie z KPO oraz EFS. To jest zupełnie inna sytuacja w porównaniu do okresu, kiedy program był finansowany ze środków budżetu państwa. Wtedy, mając środki w budżecie państwa, ministerstwo mogło ogłaszać ten program w odpowiednim terminie. W tej chwili powiedziałbym, że jesteśmy troszkę spowalniani przez ten proces, który najpierw był związany z przyjęciem KPO, a teraz jeszcze EFS. Tak jak pani minister mówiła, szacujemy – też zależy nam na tym, żeby to było szybciej – na podstawie informacji z Komisji Europejskiej, że będzie to jesień bieżącego roku. Bardzo chcielibyśmy, żeby to było szybciej.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#DyrektorDepartamentuPolitykiRodzinnejMinisterstwaRodzinyiPolitykiSpołecznejOlgierdPodgórski">Proszę natomiast zwrócić uwagę na jedną rzecz, na coś, co pani minister powiedziała w wypowiedzi. To jest program „Maluch+” na lata 2021–2029. Na 2021 r., mimo że dzisiaj mamy 2022 r., ponieważ program będzie obejmował również te inwestycje, które rozpoczęły się w 2021 r. Będzie można je objąć tym programem, wspomóc inwestorów – głównie chodzi o gminy, ale też instytucje niepubliczne – w rozpoczętym procesie już od 2021 r. Powiem jeszcze raz, że zależy nam na tym, żeby te prace w Komisji Europejskiej były prowadzone szybciej, natomiast nie mamy na to bezpośredniego wpływu. Też czekamy na zakończenie tych prac, żeby ogłosić ten program.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#DyrektorDepartamentuPolitykiRodzinnejMinisterstwaRodzinyiPolitykiSpołecznejOlgierdPodgórski">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#SekretarzstanuwMRiPSAnitaCzerwińska">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#SekretarzstanuwMRiPSAnitaCzerwińska">Czy mogę kontynuować?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczącaposełEwaKozanecka">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#SekretarzstanuwMRiPSAnitaCzerwińska">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#SekretarzstanuwMRiPSAnitaCzerwińska">Jeśli chodzi o 13. i 14. emeryturę… Nie podoba się pani poseł to określenie i stwierdzenie. Zwracam uwagę, że ustawa mówi o dodatkowym świadczeniu, natomiast stwierdzenia 13. i 14. emerytura są stwierdzeniami potocznymi, bo dotyczą świadczenia dla emerytów. Zatem nie bardzo rozumiem… Nie sądzę, że to jest jakiś problem merytoryczny. Pani poseł, myślę, że to jest bardziej jakiś problem polityczny, bo rzeczywiście sytuacja emerytów za rządów Zjednoczonej Prawicy i Prawa i Sprawiedliwości znacząco się polepszyła. To jest w zasadzie historyczne wydarzenie, że wreszcie jest rząd, który się pochylił nad tą grupą społeczną. Tak że to jest dodatkowe świadczenie, które potocznie nazywa się 13. i 14. emeryturą, ponieważ to jest świadczenie dla emerytów.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#SekretarzstanuwMRiPSAnitaCzerwińska">Jeśli chodzi o poruszoną bardzo ważną kwestię dzieci niepełnosprawnych, opieki nad nimi, to rzeczywiście to jest bardzo ważna kwestia. Myślę, że leży ona nam wszystkim na sercu i wymaga ogromnej wrażliwości od nas, polityków. Może zacznę od tego, że to dzisiejsze spotkanie, posiedzenie, dotyczy działań rządu na rzecz wspierania polskich rodzin. Ta informacja, którą państwu przekazaliśmy, jak państwo widzą, dotyczy całości tych problemów, które dotyczą polskich rodzin, w tym oczywiście tych rodzin, w których są dzieci z niepełnosprawnością. Oczywiście te wszystkie świadczenia, które wymieniliśmy, te wszystkie programy również dotyczą… Natomiast co do opieki, wyodrębniając tę grupę, myślę, że można by ewentualnie w ramach kolejnego posiedzenia przedstawić taką szczegółową informację.</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#SekretarzstanuwMRiPSAnitaCzerwińska">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczącaposełEwaKozanecka">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PrzewodniczącaposełEwaKozanecka">Proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PosełIwonaMariaKozłowska">Bardzo dziękuję, pani przewodnicząca.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PosełIwonaMariaKozłowska">Chciałabym jeszcze dopytać, szanowna pani minister, co to znaczy, że sytuacja emerytów, rencistów znacznie się poprawiła? Szczególnie teraz, w dobie inflacji i podwyżek cen żywności, opału. Wszyscy to wiemy i wszyscy to widzimy doskonale.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#PosełIwonaMariaKozłowska">Druga rzecz. Oczywiście mówi pani, że to jest informacja dotycząca rodzin, w tym również dzieci i rodzin z dziećmi z niepełnosprawnością. Natomiast proszę mi powiedzieć, jakie są… Wiadomo, że dzieci z niepełnosprawnością wymagają szczególnego wsparcia, znacznie większego, na znacznie wyższym poziomie, ponieważ te dzieci są szczególnie wrażliwe i wymagają szczególnej pomocy. Jakie przygotowaliście państwo konkretne działania na rzecz dzieci z niepełnosprawnościami czy na rzecz dzieci z chorobami długoterminowymi będących pod opieką paliatywną? Pani minister na pewno doskonale to rozumie, że to nie jest kwestia tego, że te dzieci i ich rodziny otrzymują takie samo wsparcie jak pozostałe rodziny, bo te dzieci wymagają znacznie większego i szczególnego wsparcia. Gdyby pani mogła ewentualnie to jeszcze uzupełnić, to będę bardzo wdzięczna.</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#PosełIwonaMariaKozłowska">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#SekretarzstanuwMRiPSAnitaCzerwińska">Jeśli chodzi o emerytury, pyta pani, dlaczego ja twierdzę, że znacząco… Pani poseł, chociażby dlatego, że waloryzacja nie jest na poziomie 5 zł, jak było dotychczas, tylko jest to znacząca waloryzacja. Jeśli wspomina pani o inflacji, to chociażby ta 14. emerytura miała być jednorazowa, ale została powtórzona w związku z tą sytuacją. Teraz opowiem o wskaźnikach waloryzacji, pani poseł. Przy wskaźniku waloryzacji 107% kwoty najniższych świadczeń od 1 marca 2022 r. są kwoty najniższej renty… To tych kwot nie będę wymieniać, bo państwo je znają. Kwota przeznaczona na waloryzację emerytur i rent w 2022 r. jest dwa razy wyższa niż w 2020 r. i o 80% wyższa niż przeznaczona na ten cel w 2021 r. Jak widać z tych danych, rząd podejmuje te działania, ale nie tylko te, które mają złagodzić skutki niezależnej od rządu globalnej inflacji. Jeśli chodzi o tę kwestię, to wydaje mi się, że chyba powiedziałam najważniejsze rzeczy.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#SekretarzstanuwMRiPSAnitaCzerwińska">Natomiast jeśli chodzi o dzieci niepełnosprawne, to już, pani poseł, się do tego odniosłam. Dane na ten temat przedstawimy ewentualnie na kolejnym posiedzeniu, ponieważ dzisiejsze spotkanie dotyczy innego tematu.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#SekretarzstanuwMRiPSAnitaCzerwińska">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczącaposełEwaKozanecka">Dziękuję pani minister.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PrzewodniczącaposełEwaKozanecka">Czy są jeszcze jakieś pytania? Nie widzę. Szanowni państwo, tak jak powiedziałam, na kolejnym posiedzeniu Komisji będą bardziej szczegółowe informacje o tych programach rodzinnych, natomiast na tę chwilę bardzo państwu dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#PrzewodniczącaposełEwaKozanecka">Zamykam posiedzenie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>